تبلیغات :
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام
خرید لپ تاپ استوک
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 24 از 30 اولاول ... 14202122232425262728 ... آخرآخر
نمايش نتايج 231 به 240 از 300

نام تاپيک: مکرون به دنبال مقروض کردن ملت ایران است

  1. #231
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    پيش فرض بسته ویژه ۱۸.۵ میلیارد دلاری برای بازگشت ایران به برجام

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


    ژاپن وفرانسه برنامه مشترکی را پیشنهاد داده‌اند که با تامین وامی معادل ۱۸.۴ میلیارد دلار، تلاش خود را برای حفظ ایران در توافق برجام انجام دهند.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] به نقل از اردو پوینت نیوز، روزنامه ماینیچی گزارش داد که دولت ژاپن تصمیم گرفته از ابتکار فرانسه استقبال کند و اکنون ژاپن و فرانسه طرح مشترکی برای اعطای وام به میزان ۱۸.۴۲ میلیارد دلار با تضمین به بازگشت از طریق نفت به تهران پیشنهاد کرده‌اند.
    بر اساس اطلاعات این روزنامه، دولت ژاپن تصمیم گرفته که ابتکار فرانسه در تابستان سال جاری برای ارائه کمک ۱۵ میلیارد دلاری به ایران را مورد حمایت قرار دهد، پس از آنکه تهران درخواست افزایش میزان وام را برای جبران تاثیر تحریم های سخت گیرانه پیشنهاد کرد که این مبلغ را تا حداقل ۱۸.۴۲ میلیارد دلار افزایش دهند.
    بر اساس اطلاعات منابع روزنامه، دولت ژاپن فکر می کند که حمایت مالی ممکن است به آغاز گفتگو بین ایران و آمریکا در برنامه هسته ای کمک کند. گفته شده که ضمانت این وام با نفت جبران شود و استفاده کامل از این میزان مبلغ با خرید موادغذایی و دارو محدود می‌شود.
    پیش تر وزیر خارجه فنلاند مدعی شده بود که ابتکار فرانسه نشان می‌دهد اروپایی‌ها درباره مسئله مربوط به ایران جدی هستند. به نوشته فایننشال‌ تایمز هاویستو این احتمال را که بسته پیشنهادی به ایران، اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و اجازه صادر کردن ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز را شامل شود، رد نکرد.
    پیش از این رسانه‌ها از جمله المانیتور خبر دادند که فرانسه به دنبال مجاب کردن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است.
    یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می‌شود و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. وی گفت که مقام‌ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی‌ها تسلیم شوند



  2. #232
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    10 انتخاب یک چهره ضدایرانی برای هدایت وزارت انرژی آمریکا

    انتخاب یک چهره ضدایرانی برای هدایت وزارت انرژی آمریکا

    دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد پس از رفتن ریک پری در پایان امسال، دن برویت را به عنوان وزیر انرژی جدید خود انتخاب خواهد کرد.
    به گزارش ایسنا، ترامپ در توییتی نوشت: تجربه برویت در این بخش بی‌نظیر است و تردیدی ندارم که دن برویت به عنوان یک فرد حرفه‌ای، کار فوق العاده ای انجام خواهد داد.برویت پس از ریک پری مرد شماره دو وزارت انرژی آمریکا با ۳۶ میلیارد دلار بودجه که کنترل زرادخانه هسته‌ای و ذخایر نفت استراتژیک این کشور را برعهده دارد، بوده است.پس از این که ریک پری نامه استعفای خود را به رییس جمهور آمریکا داد، کاخ سفید ترتیب ملاقات برویت با ترامپ را فراهم کرد. وی مسئولیت‌های مهم از جمله حضور در هیات دولت را از پری گرفته است.پری ۶۹ ساله که ماه‌ها سرگرم برنامه ریزی برای کناره گیری بود، برویت ۵۷ ساله را برای جانشینی خود آماده کرده بود و در ماه‌های اخیر برویت چهره عمومی وزارت انرژی آمریکا در ماموریت‌های خارجی و رویدادهای داخلی این کشور بود. پری چندین ماه بود که قصد استعفا داشت و دخالت غیرمستقیم وی در تحقیقات استیضاح ترامپ باعث شده است که وی تصمیم قطعی بگیرد. نام ریک پری با رسوایی که منتهی به آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ شد، گره خورد زیرا وی در راس هیاتی حضور داشت که برای شرکت در مراسم تحلیف ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به این کشور سفر کرده بود. قرار بود ابتدا مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در این مراسم حضور پیدا کند ولی در آخرین لحظه پری جای وی را گرفت.ترامپ پس از رفتن وزیران، معاونان آنها را انتخاب کرده است مانند دیوید برنهارد که پس از رفتن رایان زینک، وزیر کشور موقت شد و سپس برای این سمت انتخاب شد.برویت که اهل لوییزیانا است، در دوران جورج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا نیز به عنوان معاون امور بین دولتی و کنگره در وزارت انرژی آمریکا حضور داشت و انتظار نمی‌رود نگرش متفاوتی نسبت به ریک پری داشته باشد که هواخواه صنعت نفت و گاز کشور بود و تلاش ناموفقی داشت تا تحت عنوان امنیت ملی و ثبات شبکه برق، از نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال سوز ضررده حمایت مالی کند.برویت نیز از این اقدامات حمایت کرده و در جریان یک سخنرانی در اوایل امسال گفته بود این واحدها با نرخ هشداردهنده‌ای در حال تعطیلی هستند.بر اساس گزارش بلومبرگ، در جریان بحث‌های پاییز گذشته در دولت ترامپ بر سر صدور معافیت برای مشتریان نفتی ایران، برویت با صدور معافیت‌ها مخالفت کرده و خواهان اتخاد رویکرد شدیدتری علیه ایران شده بود.انتهای پیام


  3. #233
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    10 خوش‌خیالی حامیان مذاکره با آمریکا عامل وضع اقتصادی امروز کشور است

    خوش‌خیالی حامیان مذاکره با آمریکا عامل وضع اقتصادی امروز کشور استدبیرکل جبهه حامیان انقلاب اسلامی گفت: در چند سال گذشته، جریان حامی مذاکره با آمریکا کوشید، از مسیر دموکرات ها، راهی برای رفع تحریم‌ها پیدا کند، اما خوش‌خیالی‌ها باعث سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور شد.


    محمدحسین عظیمی، دبیرکل جبهه ایران اسلامی (حامیان انقلاب اسلامی)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس مسیر دشمنی ایالات متحده آمریکا با ایران را غیرقابل کتمان دانست و گفت: در چند سال گذشته، جریان حامی مذاکره با آمریکا همه اندوخته و تجربه دیپلماتیک و ارتباطاتی خود را به کار بست، بلکه بتواند از مسیر ارتباط با جریان به اصطلاح معقول ایالات متحده، یعنی تیم دموکرات ها، راهی برای رفع تحریم های ظالمانه پیدا کند، اما خوش خیالی توام با جهالت و در برخی مواقع خیانت، باعث سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور و البته از بین رفتن سراب بستن با کدخدا شد. این فعال حزبی و تحلیل گر سیاسی با یادآوری پالس های غلط برخی مقامات دولتی و تیم مذاکراتی در مسیر توافق برجام، اضافه کرد: وقتی در ابتدای مذاکرات برخی از خالی بودن خزانه و انبارها سخن گفتند، یا در میانه مذاکرات دیگر مقامات کلیدی مذاکره کننده از نابودی کل سیستم دفاعی کشور با فشار یک دکمه از طرف آمریکا سخن به میان آوردند، یا در زمانی که حرف و رهنمود دلسوزان را برای گرفتن تضمین محکم از طرف های آن سوی میز به دلواپسی تعبیر کرده و منتقدان را به جهنم حوالت دادند، باید به این روز فکر می کردند که با توخالی درآمدن وعده اروپایی ها در خصوص کانال مالی اینستکس و پاره شدن برجام از سوی آمریکا، اندوخته ای برای ادامه کار نخواهند داشت. دست آورد تیم ب ایران، قفل شدن مسیر دیپلماسی، و ناامید شدن جریان غربگرا از رویای دوستی با آمریکا بود.عظیمی با تشریح برخی از تهدیدات در جاری از سوی نظام سلطه در برابر ایران افزود: درست عکس آنچه برخی دوستان ناآگاه تصور می کنند، حوزه و سطح تهدیدات موجود علیه کشور و انقلاب عمدتا نظامی نیست، بلکه در فضای نفوذ، سایبری، عملیات روانی، و در بخش ملموس تر، حوزه اقتصادی و فشار روی معیشت مردم است. اینکه برخی گمان کنند زد و خوردهای نیابتی میان ما و دشمن همه ماجراست، باید بدانند که اینطور نیست و این تنها ویترین فعل و انفعالات بسیار بزرگ در پس پرده و فضای امنیتی است.دبیرکل جبهه ایران اسلامی اسلامی با رد هرگونه غفلت از تحرکات نظامی و امنیتی دشمن، هوشیاری دو ید قدرت نظامی کشور یعنی سپاه و ارتش را لازمه و بن مایه آرامش و حفظ چارچوب انقلاب اسلامی دانست و گفت: آمریکا، انگلیس، رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا، توقیف کشتی انگلیسی، تیرهای غیبی که به آرامکو اصابت کرد و ... به خوبی میدانند که هرگونه تحرکت احتمالی علیه منافع ایران، چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم با واکنش غیرقابل محاسبه مواجه خواهد شد. این تحلیل گر مسائل بین الملل حمله به کشتی حامل نفت ایران را مشکوک توصیف کرد و افزود: پر واضح است که این شیطنت احمقانه از خارج از دایره دشمنانی که بر شمردیم اتفاق نیفتاده، اما اینکه آیا مسئول این اقدام سعودی است، یا زیردریایی های رژیم صهیونیستی یا چه بسا حتی آمریکا و انگلیس، در پاسخ و مقابله به مثل ایران کاملا تاثیر گذار است. باز کردن محدوده تنش و درگیری در آبراه های بین المللی را به ضرر طرف مقابل است چراکه، از بین رفتن امنیت در باب المندب و سوئز، می تواند فشار و اهرم هرمز را به مثلثی مرگبار برای ثبات بازار انرژی جهان تبدیل کند.عظیمی در پایان با اشاره به برخی تهدیدات رژیم صهیونیستی نسبت به محور مقاومت و ایران اضافه کرد: طبق ضرب المثل خودشان، سگی که پارس میکند، گاز نمی گیرد. اما چنانچه این سر و صدا بخواهد از محدوده فعلی فراتر برود، قاعدتا آخرین جنگ این رژیم و مایه صفر شدن روزشمار نابودی آن خواهد بود چراکه، محور مقاومت با ده هزار موشک، همه سرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی را شخم خواهد زد.انتهای پیام/

  4. #234
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    12 نقوی‌حسینی: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در دستور کار است

    نقوی‌حسینی: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در دستور کار است

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که ایران قطعا برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را در دستور کار دارد.
    به گزارش ایسنا سید حسین نقوی حسینی در مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:
    « ‏با توجه به بدعهدی‌های اروپا و عدم انجام تعهداتش تاکنون، جمهوری اسلامی ایران قطعا گام چهارم کاهش تعهداتش در ⁧برجام⁩ را در دستور کار دارد مگر اینکه در آینده و پیش از گام چهارم اروپایی‌ها اقدام عملی برای ایفای وظایفشان انجام دهند.»
    وی همچنین در توییتی دیگر نوشت: « ‏گام‌های اول، دوم و سوم در کاهش تعهدات ⁧برجام⁩ در حوزه برداشتن محدودیت‌های تحقیق و افزایش ظرفیت غنی‌سازی، افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده صورت گرفته است. پیشنهاد می شود گام چهارم در حوزه ⁧نظارت⁩ برداشته شود و تعهدات نظارتی کاهش پیدا کند.»
    جمهوری اسلامی ایران تاکنون سه گام در کاهش تعهدات برجامی برداشته است.
    انتهای پیام



  5. #235
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    پيش فرض وزیر دفاع آمریکا اروپایی‌ها را به کمک به عربستان در برابر ایران فراخواند

    وزیر دفاع آمریکا اروپایی‌ها را به کمک به عربستان در برابر ایران فراخواندوزیر دفاع آمریکا در یک سخنرانی با تکرار اتهام‌زنی به ایران، از شرکای اروپایی واشنگتن خود در ایجاد «بازدارندگی» در برابر ایران، با آمریکا همراه شوند.


    به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر اتهام حمله ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را تکرار کرد.وی که در مؤسسه «صندوق مارشال» در شهر بروکسل سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سفر اخیرش به عربستان سعودی، گفت: «در عربستان سعودی، به تقویت متحدان خود از طریق [فروش] هواپیماها، سامانه‌های پدافند موشکی و هوایی و دیگر تجهیزات دفاعی بیشتر ادامه می‌دهیم.»اسپر افزود: «به متحدان خود در اروپا توصیه می‌کنیم که مسیر ما را ادامه داده و آن‌ها هم برای ایجاد بازدارندگی در برابر ستیزه‌جویی ایران حمایت خود را ارائه کنند تا به گسترش ثبات در منطقه کمک و از نظم قانون‌محور بین‌المللی دفاع شود.»وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: «ایران به فعالیت‌های شرارت‌بار در سرتاسر خاورمیانه ادامه می‌دهد. حمله اخیر به تأسیسات نفتی «آرامکو» عربستان سعودی نمونه‌ای از این اقدامات است. ایران تهدیدی مداوم برای شرکای ما در آن منطقه به شمار می‌آید.»اظهارات اسپر علیه ایران و اتهام‌زنی در مورد حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در حالی است که ارتش و انصارالله یمن مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته و آن را پاسخی مشروع به حملات پنج ساله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به مردم یمن توصیف کرده‌اند.واشنگتن با وجود اینکه بارها وعده داده مدارک خود در مورد نقش ایران در این عملیات را منتشر می‌کند، اما با گذشت چندین هفته از آن حادثه، این وعده آمریکا عملی نشده است. با این حال، مقام‌های آمریکایی به اتهام‌زنی بدون ارائه سند به ایران ادامه می‌دهد.استمداد آمریکا از اروپا برای مقابله با ایراناسپر در بخش پرسش و پاسخ این نشست، در مورد سفر اخیرش به عربستان سعودی، گفت: «در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] نگرانی‌های زیادی در مورد رفتار ایران وجود دارد. این کشور ۴۰ سال است که در سرتاسر آن منطقه رفتاری شرارت‌بار دارد. از آفریقا گرفته تا افغانستان و فراتر از آن، آن‌ها دارند از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. گروه‌هایی مانند حزب‌الله. آن‌ها در یمن از نیروهای نیابتی خود پشتیبانی می‌کنند، آن‌ها برنامه هسته‌ای و موشک‌های دوربرد را دنبال کرده‌اند. تمام این‌ها مایه نگرانی در خصوص مسیری است که ایران می‌رود.»وی افزود: «این نگرانی‌ها صرفا به خاطر شرکای ما در آن منطقه و نیروهای آمریکایی در آن منطقه نیست، بلکه به این دلیل است که آن‌ها هم [مانند روسیه و چین] دارند نظم قانون‌محور بین‌المللی که می‌دانیم بهترین راه برای اطمینان از امنیت است را به چالش می‌کشند. آن‌ها حمل و نقل کالا از تنگه هرمز را مختل می‌کنند، آن‌ها در این تنگه به کشتی‌ها و نفتکش‌ها حمله کرده‌اند.»وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «بنابراین، تعهد ما به سعودی‌ها و دیگران در آن منطقه این است که شماره یک، از کمک به دفاع از شرکای خود اطمینان حاصل کنیم، شماره دو از انتقال آزادانه تجهیزات دفاع کنیم و شماره سه، اینکه تهران را وادار کنیم که نظم قانون‌محور بین‌المللی را رعایت کند.»او در مورد احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و ایران، گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، چراکه این برای هیچ‌کس خوب نیست. اما در عین حال پیام من به تهران این است که دچار سوء محاسبه نشوید و خویشتنداری ایالات متحده را با ضعف اشتباه نگیرید، چراکه اگر لازم به کاری باشد، ما چنانکه لازم است اقدام خواهیم کرد.»اسپر افزود: «در عین حال معتقدم که این هم یکی دیگر از مواردی است که تمام بار مسئولیت نباید به تنهایی بر دوش ایالات متحده باشد. همه ما در حفظ نظم قانون‌محور بین‌المللی و امنیت آن منطقه منفعت داریم. من با بسیاری از متحدان خود در ناتو گفت‌وگو داشته‌ام و به آن‌ها توصیه کرده‌ام که اگر می‌توانند تجهیزات دفاعی بیشتری در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] مستقر کنند تا بتوانیم به آن‌ها در دفاع از خود کمک و یاری کنیم.»وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «چند روز پیش در عربستان با سران ستاد مشترک ارتش‌های چندین کشور عضو ناتو دیدار بسیار خوبی داشتم و امیدوارم که بتوانیم به تعهدی واقعی برای اقدام جمعی جهت اطمینان از دفاع از آن منطقه و امنیت آن، دست یابیم.»
    حمله «غیرقابل توجیه» ترکیه به شمال سوریهاسپر در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به حمله اخیر ترکیه به مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه اشاره کرد و آن را «حمله‌ای غیرقابل توجیه» خواند که «دستاوردهای سال‌های اخیر» در سوریه را در معرض خطر قرار داده است.این در حالی است که عملیات ترکیه پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود دستور عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این مناطق را صادر کرد. رسانه‌های آمریکایی این اقدام را «چراغ سبز» به عملیات ترکیه توصیف کردند. این عملیات این هفته با توافق میان آنکارا و مسکو متوقف شده است.اسپر در ادامه صحبت‌هایش بار دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به افزایش بودجه دفاعی فراخواند و گفت هرچند که آمریکا به بند دفاع جمعی ناتو متعهد است، اما اعتقاد دارد که همه اعضا با «سهم منصفانه» خود از هزینه‌های دفاعی این پیمان را بپردازند.بر اساس توافق سال ۲۰۱۴ میلادی، اعضای ناتو باید سالانه ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه دفاعی اختصاص دهند. اسپر گفت تاکنون فقط ۸ کشور عضو ناتو این تعهد را اجرایی کرده‌اند.وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود بارها علیه چین و روسیه هم صحبت کرد و مدعی شد که این دو کشور تلاش می‌کنند تا «به هزینه دیگران»، نظم بین‌المللی را به نفع خود تغییر دهند. وی از «نوسازی تهاجمی» نیروهای نظامی این دو کشور هم انتقاد کرد.انتهای پیام/ق

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  6. #236
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    6 ترامپ: سعودی‌ها جز پول، چیز دیگری ندارند

    ترامپ: سعودی‌ها جز پول، چیز دیگری ندارندرئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز بار دیگر با لحنی تحقیرآمیز خطاب به عربستان سعودی گفت: «آنها جز پول، چیز دیگری ندارند».


    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه تازه ضمن تکرار ادعای دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، با افتخار از دستاورد دولتش در زمینه گرفتن پول از سعودی‌ها سخن گفته است.رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز که بامداد امروز سه شنبه به وقت تهران پخش شده است، به سوالات «شان هانیتی» مجری محبوب خود درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی پاسخ داده است.شان هنیتی مجری سرشناس فاکس نیوز در بخشی از این مصاحبه که بخش اعظم آن به صحبت درباره جنجال‌های داخلی در آمریکا بر سر رسوایی «اوکراین‌گیت» گذشت، از ترامپ درباره تنش‌ها بین واشنگتن و تهران و اختلافات در منطقه غرب آسیا سوال کرد.هانیتی پرسید: «به من اجازه بدهید از شما درباره ایران سوال کنم. ایران یک پهپاد (آمریکایی) را در هوا هدف قرار داد. آنها نفتکش‌ها را توقیف کرده‌اند. شما درباره استقلال انرژی آمریکا و تنگه هرمز صحبت کردید».رئیس‌جمهور آمریکا با پریدن در سوال این مجری سرشناس فاکس نیوز گفت: «خوب اول از همه باید بگویم که آنها (ایرانی‌ها) نفتکش‌های ما را نگرفته‌اند و آن نفتکش‌ها مال ما نبودند اما درباره تنگه هرمز باید بگویم که این تنگه از منظر ژئواستراتژیکی برای ما اهمیت کمتری دارد».ترامپ ادامه داد: «ما (در تنگه هرمز) کشتی‌های خیلی کمی داریم چرا که از زمان حضور من (در مقام ریاست جمهوری آمریکا)، ما دیگر از نظر انرژی، مستقل شده‌ایم در نتیجه ما در آنجا کشتی‌های کمی داریم».هانیتی با اشاره به سرنگونی پهپاد گران قیمت و جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا توسط ایران، خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من از اینکه شما به ایران حمله نکردید، شگفت‌زده شدم».

    شان هانیتی مجری فاکس نیوز و ترامپ
    سی‌ام خردادماه بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد ( [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ).ترامپ در پاسخ به شگفتی مجری فاکس نیوز درباره «حمله نکردن به ایران» در پاسخ به سرنگونی گلوبال هاوک گفت: «ما (با حمله نکردن به ایران) حسن نیت زیادی (برای آمریکا) درست کرده‌ایم. آنها (ایرانی‌ها) یک پهپاد را که کسی در آن نبود، ساقط کردند. حسن نیت زیادی درست شده است. آنها عربستان سعودی را هدف قرار دادند. ما (آمریکا) نظامیانمان را به عربستان سعودی فرستادیم».رئیس‌جمهور آمریکا برای توجیه اعزام نظامیان این کشور به عربستان سعودی، با افتخار از گرفتن پول در ازای اعزام نظامیان سخن گفت و بار دیگر به عربستان سعودی توهین کرده است.ترامپ گفت: «عربستان سعودی دارد پول (اعزام نظامیان آمریکا را) پرداخت می‌کند. شما می‌دانید که این موضوع هرگز قبلا اتفاق نیافتاده بود. ما به آنها گفتیم که شما باید پولش را بدهید و آنها دارند پول می‌دهند. آنها به‌جز پول، چیز دیگری ندارند فقط پول نقد».وی افزود: «آنها دارند پول می‌دهند و ما برخی از نظامیانمان را به آنجا فرستادیم و می‌خواهیم که از آنها به خوبی حفاظت کنیم».رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به پاسخ ندادن دولت او به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک گفت: «ما سرمایه سیاسی خوبی برای خودمان ساختیم. می‌دانید که همه فکر می‌کردند بعد از پیروزی من، جنگ جهانی سوم خواهیم داشت و هیلاری کلینتون عادت داشت این حرف را بزند. باید بگویم که من واقعا برای (حمله به ایران) تحریک شده بودم، اگر افراد دیگری بودند (به ایران) حمله می‌کردند اما من با حمله نکردن، سرمایه (سیاسی و حسن نیت) زیادی درست کردم».اظهارات ترامپ درباره دلیل انفعال دولت آمریکا در برابر سرنگونی پهپاد این کشور در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های آمریکایی و برخی مقام‌های این کشور پیشتر گفته‌اند که نگرانی اصلی دولت ترامپ، واکنش ایران به هر گونه حمله آمریکا بوده است.در همین ارتباط، پانزدهم شهریورماه «جوزف دانفورد»، رئیس‌ وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سرنگونی گلوبال هاوک گفته بود: «به توانمندی‌های نظامی ایران احترام می‌گذارم» ( [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ).انتهای پیام/

  7. #237
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    12 معاون ترامپ: نظامیان ما در حال بازگشت به وطن هستند

    معاون ترامپ: نظامیان ما در حال بازگشت به وطن هستند

    معاون رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که ترامپ در حال عمل به وعده‌اش برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی از سوریه به وطن است.

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    به گزارش گروه بین‌الملل [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا سه شنبه در اظهاراتی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در حال دنبال کردن وعده اش برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی از سوریه به خانه است و قصد دارد یک آتش بس دائمی در منطقه را دنبال کند.وی در ادامه مدعی شد: آتش بس برقرار شده بین ترکیه و سوریه طی هفته گذشته با میانجیگری آمریکا، حفظ شده و اقدامات خود ترامپ مسیر لازم برای دستیابی به یک آتش بس دائمی را هموار کرده است.مایک پنس در اظهاراتی در بنیاد هریتیج، گفت: اوایل امروز، اظهاراتی را از فرمانده نیروهای دفاعی سوریه دریافت کردیم که همه نیروهای نظامی اش از منطقه امن که تحت کنترل ارتش ترکیه است، عقب نشینی کرده اند و تیم ما هم اکنون در حال ارتباط با هر دو طرف است و امیدواریم یک آتش بس دائمی در منطقه برقرار شود.معاون رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: به لطف رابطه قوی دونالد ترامپ، ما این فرصت را داریم تا یک آتش بس دائمی در منطقه برقرار کنیم. ایالات متحده از تلاش های متحدان کرد خود در مبارزه با تروریست های داعش تشکر و قدردانی می کند ولی اکنون وقت عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه است، چرا که آخرین بازمانده های داعش نیز ریشه کن شده‌اند.وی تاکید کرد: اکنون ارتش ما و متحدان ما به اهداف خود علیه داعش دست یافته‌اند. ترامپ در حال عمل به وعده خود برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی به وطن است.تصمیم ترامپ برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی از سوریه با انتقادات گسترده‌ای از سوی جمهوریخواهان روبرو شده است.انتهای پیام/

  8. #238
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    10 شرمن: توجه داشتیم روحانی به‌قدر کافی قدرت داشته باشد تا توافق را اجرایی کند

    شرمن: توجه داشتیم روحانی به‌قدر کافی قدرت داشته باشد تا توافق را اجرایی کنددیپلمات ارشد و مذاکره‌کننده سابق آمریکایی در بخش‌هایی از خاطرات خود اذعان کرده آمریکا به این موضوع توجه داشته که حسن روحانی به‌ قدر کافی در ایران قدرت داشته باشد تا بتواند شرایط توافق هسته‌ای را اجرایی کند.


    گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا از دیپلمات‌هایی بود که نقش او در حصول توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5، موسوم به برجام، تاثیرگذار ارزیابی می‌شود. وی در کتاب خاطرات خود، موسوم به «بدون هراس»، تلاش کرده است تا برخی پرده‌ها را از چگونگی عملکرد واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای با ایران در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا کنار بزند.کتاب بدون هراس به فارسی برگردان شده و ترجمه آن را «محمد جمشیدی» و «حافظ رستمی» انجام داده‌اند. انتشارات سروش، ناشر این کتاب است.
    در میان بخش‌های مختلف این کتاب، «فصل سوم» نکات قابل توجهی دارد که در این گزارش به بخش‌هایی از این فصل از همان ترجمه فوق‌الذکر اشاره می‌شود. فارس در ترجمه متن دخل و تصرفی ندارد و تنها بخش‌های مهم این فصل را در این گزارش مورد بازخوانی قرار داده است. نسخه‌ای از این ترجمه که در اختیار فارس قرار دارد، مربوط به چاپ دوم (مهر 1398) است. میان‌تیترهایی که به رنگ آبی در متن مشاهده می‌کنید، اگرچه برگرفته از متن اصلی‌ هستند اما عینا در متن اصلی وجود ندارند و توسط فارس اضافه شده‌اند.وندی شرمن نام این فصل را «قدرت» نهاده است. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از فصل مزبور است.فصل سوم: قدرتدر اکتبر ۲۰۱۳، پس از سفر مخفیانه‌ام به عمان به سمت بروکسل پرواز کردم تا در جلسه‌ای که قرار بود جلسه آماده‌سازی برای مذاکرات 1+5 با ایران در دو هفته بعد در ژنو باشد، شرکت کنم. بعد از سوارشدن به هواپیما، کارهایی را که همیشه برای به خواب رفتن در هواپیما انجام می‌دهم، انجام دادم؛ صرف شام به همراه یک لیوان شراب قرمز و سپس کشیدن ملافه روی سرم و تصور اینکه روی دریاچه برکشایرز قایق‌سواری می‌کنم. می‌دانستم که جلسه بروکسل به‌هیچ‌وجه جلسه‌ای عادی نخواهد بود. من برای همکاران ۱+۵ اخباری داشتم که نه‌تنها جلسه بروکسل را زیرورو می‌کرد، بلکه مطمئن بودم بر جلسه ژنو نیز اثر می‌گذارد.رئیس‌جمهوری اوباما بیش از یک سال پس از چراغ سبز نشان دادن به مذاکرات مخفیانه با ایرانی‌ها، حالا تصمیم گرفته بود ماجرا را برای جهان نمایان سازد. این مسئولیت بر عهده من قرار گرفت تا به همکاران1+5 توضیح دهم که ایران و آمریکا در آستانه توافقی موقت قرار دارند. قرار شد که جان کری و رئیس‌جمهوری اوباما نیز با همتایانشان تماس بگیرند، ولی کاخ سفید معتقد بود بهتر است این موضوع ابتدا به معاونان سیاسی، که در بطن مذاکرات هستند، اعلام شود.به لحاظ شخصی، مطلع شدن همتایانم از مذاکرات مخفیانه برایم آرامش‌بخش بود. من پیش از این هر وقت که با کاخ سفید، وزیر خارجه و یا قائم‌مقام وزیر، بیل برنز، دیدار می‌کردم به آن‌ها می‌گفتم زمانش رسیده که شریکانمان را در جریان مذاکرات مخفیانه قرار دهیم، این بحثی بود که من همیشه در آن می‌باختم. تنها زمانی بیل برنز و جیک سولیوان توانستند در مذاکره بر سر توافقی اولیه به موفقیت برسند (گرچه نکات مناقشه آمیز در پرانتز قرار گرفته بودند و هنوز نهایی نشده بودند) که کاخ سفید تصمیم گرفت دیگران را در جریان تلاش‌هایمان قرار دهیم.این خبری بود که من قرار بود در بروکسل به دیگران برسانم. مشکل فقط این نبود که ما مذاکرات واقعی با ایرانی‌ها را از آن‌ها مخفی نگه داشته بودیم؛ نکته‌ای که اطلاع‌رسانی مرا حساس‌تر می‌کرد، محتویات توافق پیشنهادی بود که برنز و سولیوان به آن دست یافته بودند.عقب‌نشینی آمریکا در موضوع غنی‌سازی در سال 2012/1391 در بین بخش‌های درون پرانتز، بندی بود که به ایران اجازه غنی‌سازی محدود را، تا حدی که برای مصارف صلح‌آمیز مانند انرژی و آزمایش‌های دارویی کافی باشد، می‌داد. در عوض، ایران به بازرسی‌های به‌شدت سخت تأسیساتش که از طرف کارشناسان بی‌طرف آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای صورت می‌گرفت، گردن می‌نهاد.این پیشنهاد، اعضای ۱+۵ را شگفت‌زده می‌کرد، نه اینکه با آن مخالفتی داشته باشند، بلکه برعکس، اتحادیه اروپا، روسیه و چین همواره معتقد بودند که به ایران اجازه غنی‌سازی محدودی داده شود تا ایرانی‌ها بتوانند ادعا کنند که برنامه هسته‌ای بومی که به آن می‌بالیدند، دست‌نخورده باقی مانده است. پذیرفتن غنی‌سازی محدود به مذاکره‌کنندگان ایرانی این اجازه را می‌داد تا در دیگر زمینه‌ها امتیاز بدهند. در عوض، این آمریکا بود که از زمان بوش به‌طورجدی مخالف هرگونه غنی‌سازی بود.حالا قرار بود به همکاران توضیح دهم که رئیس‌جمهوری دقیقاً با همین موضع موافقت کرده است. درحالی‌که من در تمام این مدت از موضع قبلی دفاع می‌کردم (باوجود شکایت دائم ایرانی‌ها) که موضع آمریکا عدم وجود هرگونه غنی‌سازی است.من از اینکه اعتراف کنم آن‌ها درست می‌گفتند یا موضع اعلامی من خلاف آن چیزی بوده که ما در خفا بر سر آن توافق کرده بودیم، اصلاً نگرانی نداشتم (هنوز هم بر سر چیز خاصی توافق نشده بود)، تقریباً بیشتر چیزهایی که در توافق محرمانه به‌طور موقتی آورده شده بود، مطابق مواضع اعلامی شریکانمان بود، با پیش بردن کار در خفا، ما تنها از اتلاف وقت و انرژی آن‌ها جلوگیری کرده بودیم.هنگامی‌که هواپیمای من آماده حرکت می‌شد، چیزی که بیشتر مرا نگران می‌کرد، فصل مشترکی بود که با دیگر نمایندگان ۱+۵، به‌ویژه با شریکان اروپایی‌مان به آن رسیده بودیم. در طول بیش از دو سال، گفت‌وگوهای صادقانه‌ای که در خصوص چه چیزی باید در توافق نهایی قرار بگیرد داشتیم، حالا باید برای آن‌ها توضیح می‌دادم که چرا ما به مدت یک سال این امور را از آن‌ها مخفی کرده‌ایم.به لحاظ سیاسی، موضوع از آنچه به نظر می‌رسید دشوارتر بود. خبری که من داشتم نه‌تنها شریکانمان را غافلگیر می‌کرد، بلکه آنچه را که به آن مظنون بودند- اینکه آن‌ها میان آمریکا و ایران قرار گرفته‌اند و در اصل وزن خاصی ندارند را نیز تأیید می‌کرد. این تصوری بود که ما می‌خواستیم پس از برملا شدن مذاکرات مخفی با آن مقابله کنیم. ما هرگز بدون مشارکت ۱+۵، به اقدام بزرگی دست نزدیم و تقریباً همیشه اشتون، موگرینی و در اغلب موارد اشمیت در مذاکرات دوجانبه ما با ایران حضور داشتند.با این حال، این موضوع که مذاکرات هسته‌ای در اصل بین ایران و آمریکاست، تا حدی واقعیت داشت و دلیل خوبی هم برای آن موجود بود. جهان انتظار داشت که آمریکا به‌عنوان ابرقدرت مسلط، توافق هسته‌ای را با ایران اجرایی کند و تهدید واقعی از اعمال تحریم‌ها را حفظ کند. در عوض، اگر ما نمی‌توانستیم به توافقی برسیم، بر عهده آمریکا بود تا با اقدام نظامی از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و این خون و ثروت آمریکا بود که هزینه می‌شد، رسیدن به توافق بر عهده ما بود، گرچه ما نمی‌توانستیم به تنهایی به آن برسیم.* اذعان شرمن به سابقه تاریخی پرخصومت آمریکا با ایراناز جهات زیادی نیز این توافق به ما مربوط می‌شد. این شعار مرگ بر آمریکا بود که ایرانی‌ها در نماز جمعه سر می‌دادند و نه شعار مرگ بر سازمان ملل با هر دولت دیگری. این سابقه تاریخی ما و آن‌ها بود که مملو از خصومت بود. رئیس‌جمهوری ما تا همان زمان هم برای عبور از آن تاریخ و روایت، سرمایه سیاسی زیادی خرج کرده بود.خود ایرانی‌ها می‌دانستند که مذاکرات اصلی با آمریکاست. صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، چند ماه قبل به رسانه‌ها گفته بود، اگر ما با آمریکا مذاکره نمی‌کردیم، واقعیت این است که با ۱+۵ نیز به توافقی نمی‌رسیدیم؛ چه کشور دیگری حاضر بود این قدر وقت و توان وزیران خارجه و انرژی و متخصصانش را در مذاکره با ما خرج کند؟صالحی افزوده بود: ما نمی‌توانستیم با دیگران پیشرفتی داشته باشیم.بخشی از چیزی که صالحی به رسمیت شناخت، این واقعیت ساده بود که هیچ کشوری قابلیت‌های ما را ندارد. عمق و اندازه دستگاه دیپلماتیک وزارت خارجه ما بی‌رقیب است و سفارت‌خانه‌های ما آماده‌اند تا گفته‌های ما را به پایتخت‌های سراسر جهان منتقل کنند. حوزه توانایی مالی دفتر کنترل اموال خارجی خزانه‌داری آمریکا، سطح بالای تحلیل شورای امنیت ملی کاخ سفید و کار دقیق جامعه اطلاعاتی در رصد امور دیگر دولت‌ها به ما اجازه می‌دهد تا پیروی آن‌ها را تأیید کنیم. هیچ دولت دیگری توانایی نظامی ما را ندارد تا با تهدیدی معتبر، دیپلماسی را حمایت کند. مهم‌تر از همه، ما ساختاری سازمانی داریم که می‌تواند یک توافق هسته‌ای بلندمدت را با جزئیات دقیقی در طول سال‌ها به اجرا درآورد. علی‌رغم این توانمندی سازمانی، ما همچنین چالاکی این را داریم که تنها در ظرف چند روز، توافقی بر سر تسلیحات شیمیایی را ممکن سازیم؛ مانند کاری که ما در چند روز در مورد سوریه انجام دادیم. همه از اینکه آمریکا تنها ابرقدرت جهان است متنفرند، اما هیچ کس نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند؛ این چیزی است که قابلیت رهبری را در جهان به ما می‌دهد. به همین دلیل، توخالی‌سازی که در حال حاضر به بهانه افزایش کارآمدی در وزارت خارجه (در دوره ترامپ) انجام می‌دهند، نشان می‌دهد که آن‌ها ارزش واقعی وزارت خارجه را درست نفهمیده‌اند. این‌ها همه پاسخ‌هایی بودند به این پرسش که چرا باید آمریکا رهبری هر مذاکره‌ای با ایران را بر عهده بگیرد. این موارد همگی نشان‌دهنده به رسمیت شناخته شدن قدرت آمریکا بود و همین موضوع نیز در گفت‌وگویی که قرار بود با همکاران ۱+۵ داشته باشم، جای نگرانی داشت. ما بزرگ‌ترین بازیگر عرصه بین‌المللی بودیم و مسئولیت نمایندگی قدرت عظیم آمریکا بر دوش من قرار گرفته بود. چگونه قدرت بار اضافه‌ای می‌شود؟ درست است که قدرت در هر مذاکره‌ای منبع اصلی است؛ یک طرف معمولاً از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی، نفوذ سیاسی و توان نظامی برتر است. اغلب (همچون ما و شریکان ۱+۵) بعضی از اعضایی که در یک طرف قرار دارند، از شریکان دیگرشان قدرتمندتر هستند.* نتیجه مذاکرات الزاما به قدرت کشورها ربطی نداردبا این حال قدرت ابزار پیچیده‌ای است و نتیجه مذاکرات به ندرت با اینکه چه کسی قدرت بیشتری دارد مساوی می‌شود. تاریخ بارها نشان داده کشورهای ضعیف‌تر می‌توانند از ابزارهای مختلفی استفاده کنند.آن‌ها ممکن است استدلال و ادعاهای اخلاقی کنند، تهدیدات کوتاه مدت انجام دهند، از بی‌صبری قدرت بزرگ‌تر استفاده کنند یا حتی با توسل به خشونت، شرایط بهتری به دست آورند، حتی مسلط‌ترین دولت‌ها هم باید بدانند که چگونه قدرتشان را به کار گیرند؛ اینکه با متحدان همکاری شود، نکات قوت مستحکم شود و حتی در مواردی به‌صورت تاکتیکی باید عقب‌نشینی کرد و به طرف ضعیف‌تر چیزی داد.به‌طور خلاصه، توافق ایران هرگز ممکن نبود بدون شریکان 1+5 میسر شود. برعکس، این توافق چندجانبه دست ایران را بست و ایران نمی‌توانست برای پرهیز از شرایطش به دولت خاصی روی آورد. به همین خاطر، با آنکه آمریکا در این زمینه به لحاظ توان نظامی و قدرت اقتصادی وزن زیادی دارد، برای هر دولتی برهم زدن یک طرفه توافق بسیار دشوار شد.* به این توجه داشتیم که روحانی به قدر کافی قدرت داشته باشداین یکی از ویژگی‌های ضروری توافق بود. آمریکا با در دست داشتن تهدید شدید نظامی توانست قدرتش را به کار گیرد؛ و این در بسیاری از نمونه‌های دیپلماسی مصداق دارد. از آن مهم‌تر و عملی‌تر، ما هدایت قدرت اقتصادی ۱+۵ و تمامی کشورهای اتحادیه اروپا را به دست گرفتیم تا با تحریم‌ها بر ایران فشار آوریم. ما حتی می‌خواستیم که ایران مقداری از قدرتش را حفظ کند و به این موضوع توجه داشتیم که روحانی بتواند به اندازه کافی درون حکومت قدرت داشته باشد تا بتواند شرایط توافق را اجرایی سازد. همچون همیشه، رمز کار این بود که از قدرت استفاده کنیم بی آنکه دیگران را از قدرتشان محروم سازیم.بگذارید خیلی سریع به تاریخ دیپلماسی مخفیانه اشاره‌ای کنیم در طول سدۀ گذشته، نحوه به کار گیری قدرت و تبادل اطلاعات بسیار تغییر کرده است. در روزگاری که سطح ارتباطات پایین‌تر بود، مخفی نگه داشتن امور راحت‌تر بود و مذاکرات خصوصی و حتی مخفیانه رایج‌تر بود. پس از جنگ جهانی اول، عده‌ای خواهان پایان دادن به مذاکرات محرمانه شدند و بارها از دیپلماسی محرمانه به‌عنوان یکی از علل جنگ نام برده می‌شد، زیرا شاهان، ملکه‌ها و امپراتوران اروپایی با بستن قراردادهای دفاعی دوجانبه مخفیانه دست خود را بسته بودند. پس از جنگ، رئیس‌جمهوری ویلسون اعلام کرد که دوران مذاکرات مخفیانه به پایان رسیده است. با گذشت زمان، مخفی کاری با دولت‌های ضعیف عجین شد. آن‌ها مذاکراتشان را مخفی نگه می‌داشتند، چون می‌خواستند از یک دشمن علیه دیگری استفاده کنند.دلیل مذاکرات مخفیواضح است که آمریکا به خاطر ضعف یا غافلگیری دیگران به سمت مذاکره مخفیانه با ایران نرفت. ما هرگز نمی‌توانستیم یک توافق جامع را بدون دیگر دولت‌های ۱+۵ و بدون بررسی کنگره به نتیجه برسانیم. در عوض، نیاز ما به مخفی کاری به دلیل بی اعتمادی‌مان به ایران بود. اگر مذاکرات دوجانبه با شکست مواجه می‌شد، ما نمی‌خواستیم که بر مذاکرات چندجانبه اثر منفی بگذارد. با مخفی نگه داشتن آن مذاکرات می‌خواستیم مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل را از بی اعتمادی و خصومتی که در این سال‌ها ارتباط بین دو کشور را دشوار ساخته بود، محافظت کنیم.از این نظر، کانال مخفیانه در مقایسه با مذاکرات چندجانبه‌ای که سر و صدای زیادی داشت، به ما اجازه می‌داد مسائل مهم‌تری را به صورتی صریح با ایران در میان بگذاریم. در ژنو مجبور بودیم مخفیانه جیک سولیوان و بیل برنز را از راه آشپزخانه هتل وارد کنیم تا بالا کنند. من نیز مجبور بودم از روش‌های مشابهی استفاده کنم. یک شب در ژنو، من هتل اینترکانتینانتال (محل مذاکرات) را ترک کردم، در یک پمپ بنزین قدم زدم و در آنجا یک ماشین سیاه مرا سوار کرد و مذاکرات دوجانبه بین ایرانی‌ها با برنز و سولیوان برد.مذاکره محرمانه همچنین به ما و ایرانی‌ها اجازه داد تا خطرهای بیشتری را بپذیریم. ما می‌توانستیم با ایده‌های جدیدی کلنجار برویم و آن‌ها را از دخالت گروه‌های سیاسی که به‌هیچ‌وجه توافقی نمی‌خواستند حفاظت کنیم، هنگامی‌که اوباما امکان غنی‌سازی محدود را مطرح کرده این امکان با شرط‌های بسیاری همراه بود. ایرانی‌ها باید به بازرسی‌هایی به مراتب شدیدتر از آنچه قبلاً پذیرفته بودند، تن می‌دادند. اگر این پیشنهاد به صورت عمومی اعلام می‌شد، این فرصت را به‌راحتی به ایرانی‌ها می‌داد تا با حقه‌ای مسئله بازرسی‌ها را از غنی‌سازی جدا کنند و اوباما را متهم سازند که از همان اول هم پیشنهادی داده بود که قصدی جدی برای عملی کردنش نداشته است. در فضای امن‌تر مذاکرات محرمانه، بدون آنکه بر سر مسئله‌ای خاص تعهدی بدهیم، می‌توانستیم به سمت چارچوب کلی یک توافق حرکت کنیم؛ درست همان‌گونه که توافق موقت تأکید داشت: هیچ چیزی مورد توافق نهایی قرار نمی‌گیرد تا زمانی که بر سر همه چیز توافق شود.جدا از این‌ها، محرمانه بودن مذاکرات به هر دو تیم اجازه می‌داد تا ایده‌های جدیدی را بررسی کنند و از نقد گروه‌های سیاسی، که در هر دو کشور می‌خواستند در روند هرگونه توافقی اخلال ایجاد کنند، مصون بمانند. همچنین، مخفی ماندن مذاکرات برای احمدی‌نژاد این سود را داشت که جناح چپ نتواند با سر و صدا در طول انتخابات ریاست جمهوری از آن سود ببرد، تقریباً از هر نظر، مذاکرات مخفیانه هر آنچه را که ما می‌خواستیم برآورده ساخت.هیچ کدام از این موارد، کارم را در آن لحظه آسان‌تر نمی‌کرد. من آموخته‌ام در موقعیت‌های حساس بهتر است که آنچه لازم است خیلی سریع و صریح گفته شود. به محض ورود به بروکسل، درخواست ملاقات خصوصی با کاترین اشتون را کردم. من در مورد واکنش او نگرانی زیادی نداشتم، چرا که او یک حرفه‌ای تمام و کمال است و جهان واقعی را دقیق می‌شناسد و البته خیلی خوب هم این خبر را پذیرفت.حس همتایان من در واکنش به این خبر چیزی بود که من به آن پذیرش قضا و قدر می‌گویم. موقعیت ما به‌عنوان یک ابرقدرت، وقوع چنین صحنه‌هایی را پیش‌بینی پذیر کرده است و حتی متحدان ما هم ممکن است از آن کلافه شوند. با این حال، من فقط در مواردی خاص کلافگی آن‌ها را دیدم. بعضی‌اوقات که ما بر سر موضوعی باهم مخالفت می‌کردیم، ناگهان هلگا اشمیت تهدید می‌کرد که آن موضوع را به کلی به من واگذار می‌کند. او پرونده‌ها را به سمت من می‌فرستاد، دست به سینه‌ می‌نشست و با لحن خشک و عصبانی داد می‌زد: «تو انجامش بده وندی.» چند لحظه بعد پس از نشان دادن ناراحتی‌اش، باز همه چیز به وضع عادی بازمی‌گشت. هردوی ما متوجه بودیم که همکاری اتحادیه اروپا برای کسب حمایت بین‌المللی از هرگونه توافق نهایی ضروری‌تر است.همکاران من بیشترین شکایتی که از مذاکرات مخفیانه به زبان می‌آوردند این بود که ما سند به دست آمده را نشانشان نمی‌دادیم. گروه ما در درز ندادن اطلاعات به رسانه‌ها دقت زیادی از خود نشان داده بود، ولی کاخ سفید نمی‌خواست با در اختیار قرار دادن رونوشتی از پیشنهادها موقعیت مناسب فراهم شده را به خطر بیندازد، زیرا ممکن بود آن رونوشت‌ها به دست رسانه‌ها بیفتد، در عوض، من با جزئیات مذاکرات را برای آن‌ها شرح دادم و گفتم که اندکی پس از اتمام اجلاسمان متن توافق موقت به دست آمده در عمان از طریق سفارت‌های ام پایتخت‌هایشان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.نقش فرانسه موضوعی که شاید پذیرشش از همه سخت‌تر بود، ولی هیچ یک از ما به زبان نیاورد، این بود که آن‌ها باید تمام این مسائل را از من می‌شنیدند. به‌طور رسمی، من هم رده آن‌ها بودم، ولی حالا به‌طور ضمنی نسبت به آن‌ها موقعیت بالاتری پیدا کرده بودم. حالا موقعیت آن‌ها این بود که اخباری را که از من می‌گرفتند به رؤسای حکومتشان گزارش کنند. به همین بسنده کنیم که جلسه ناهاری که پس از این ملاقات داشتیم، یکی از نامطبوع‌ترین غذاهایی بود که من با این گروه خورده بودم.* انتقام از نوع فرانسویدو هفته بعد، طبق برنامه، نمایندگان ۱+۵ به ژنو آمدند و فرانسوی‌ها انتقامشان را گرفتند. هم تیم ایران و هم تیم آمریکا با این امید وارد سوئیس شد که ۱+۵ اگرنه مهر تأییدش را بر مذاکرات مخفیانه بزند، حداقل مسیر کلی را که نتیجه آن مذاکرات بود، تأیید کند. مهم‌تر از آن، ما می‌خواستیم در جلسه ژنو، با هدف رسیدن به توافق نهایی، پیش‌پرداختی انجام دهیم. به این ترتیب، کشورهای ۱+۵ با تخفیف اندک تحریم‌ها موافقت می‌کردند، همان طوری که در توافق موقت آورده شده بود تعدادی از حسابهای بانکی ایران از انسداد در می‌آمد، همچنین تحریم‌ها علیه فروش فرآورده‌های نفتی طلا و دیگر محصولات ایران ضعیف‌تر می‌شد. در عوض، ایران برخی از فعالیتهایش را متوقف می‌کرد یا به عقب باز می‌گرداند. جلسه معاونان سیاسی به خوبی پیش رفت. آن قدر خوب که ایرانی‌ها این خبر را فاش کردند که جان کری قرار است به ژنو برود تا توافق موقت را امضا کند، رسانه‌ها که انتظار اقدامی چشمگیر را داشتند، بیرون هتل ما جمع شدند، وزیر خارجه روسیه آماده جشن بود و یک بطری شامپاین زیر صندلی‌اش مخفی کرده بود، در تهران مردم تا دیروقت در انتظار خبر توافق بیدار ماندند تا آن را جشن بگیرند.ولی وزیر خارجه فرانسه آماده بود تا اقتدارش را نشان دهد. او وقتی که شنید کری در راه است، خودش را سریع‌تر به ژنو رساند و پس از فرود آمدن هواپیما، فوراً به سراغ رسانه‌ها رفت و ناخشنودی خودش را از متن توافق موقت اعلام کرد. او معتقد بود شرایط فعلی بیش از حد به ایران آسان گرفته است. او گفت، ما خواهان توافق هستیم، ولی نه یک توافق بد. * نقش سعودی‌ها در شکست ژنو 2اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، حرکت فابیوس، چیزی بیش از تلافی بی‌اطلاع ماندنش از مذاکرات در یک سال گذشته بود. همان ابتدا فرانسوی‌ها در بین اعضای ۱+۵ خود را به‌عنوان طرف سخت گیری معرفی کردند که خواهان شرایط محدودکننده‌تری علیه ایران هستند. گمانه زنی می‌شد که این موضع تا حدی با هدف تقویت روابط با رقیب اصلی ایران، عربستان بود. عربستانی‌ها از تأمین کنندگان اصلی نفت فرانسه هستند، ولی از آن مهم‌تر، مشتری دست به نقد تجهیزات نظامی فرانسوی نیز هستند. بی‌شک، فابیوس مشکلاتی واقعی نیز با چارچوب توافق داشت. دیگر شریکان اروپایی ما نیز نگرانی‌های مشابهی داشتند. امور بسیار سریع پیش رفته بود و دو هفته برای فروکش کردن نگرانی‌های آن، زمان اندکی بود. البته، فابیوس می‌توانست اعتراضاتش را خصوصی مطرح کند، همان‌طور که دیگر وزرا این کار را می‌کردند، ولی او به طرز شگفت انگیزی قانون نانوشته یکجانبه و بی هماهنگی حرف نزدن با رسانه‌ها را نقض کرد. محاسبه فابیوس هرچه که بود، ایرانی‌ها را عصبانی کرد. خبرگزاری فارس که سخنگوی غیررسمی حکومت ایران است، از نقش خرابکارانه فرانسه و اسرائیل گفت، روحانی در سخنرانی‌اش اعلام کرد که تسلیم زورگویی نمی‌شود. آن تعدادی از ما هم که انتظار داشتیم از ژنو با توافق موقت امضاشده بازگردیم، چندان از کار فابیوس خوشحال نبودیم.وزیر خارجه، جان کری، به جای انتقاد مستقیم از فابیوس طبق روش همیشگی‌اش، او را به اتاق هتلش دعوت کرد تا نگرانی‌هایش را بشنود. فابیوس نگران بود این توافق فضای مناسبی را در اختیار ایران قرار دهد تا مدعی حق غنی‌سازی شود. او همچنین می‌خواست روشن سازد که ایران نباید اجازه ادامه ساخت راکتور اراک را داشته باشد. کری نکات فابیوس را بر گرفت و آنها را بر سر میز مذاکره مطرح ساخت و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ایرانی‌ها آن را رد کردند. وضعیت راکتور اراک و ادعایشان بر حق غنی‌سازی برای آنها بسیار ارزشمند بود. به این ترتیب توافقی که برای آن این قدر زحمت کشیده بودیم، به حالت تعلیق درآمد و نمی‌دانستیم که آیا این تعلیق همیشگی است یا نه. ما موافقت کردیم که دو هفته دیگر در همین محل دوباره جمع شویم.پس از گذشت ماجرای انتظار برای اعلامی تاریخی و نشستن سر و صداها در مورد حضور وزیران خارجه، وزیران ژنو را ترک کردند و طبق معمول به رسانه‌ها اطمینان دادند که فاصله بین دو طرف اندک است.سناتور جان مک کین که مخالف توافق بود با توییتی جشن گرفت: زنده باد فرانسه!* مذاکرات ژنو 3وقتی که ما دوباره در ژنو جمع شدیم، تیم ما با ایرانیها، دوجانبه، و با ۵+۱ و اتحادیه اروپا جلساتی برگزار کرد تا به اعتراضات فابیوس و دیگران توجه شود و همه آنها نیز در این سند در نظر گرفته شد. همه نمایندگان 1+5 خیلی سریع برنامه اقدام مشترک را امضا کردند. این توافق موقت برخی از تحریم‌هایی که دست و پای اقتصاد ایران را بسته بود، کاهش می‌داد. به ایران اجازه دسترسی به هفت میلیارد دلار از پول‌هایش در حساب‌های مسدودشده را می‌داد و تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و خرید قطعات هواپیمایی را به حالت تعلیق در می‌آورد و به ایران اجازه نوسازی ناوگان هوایی فرسوده‌اش را، که در این مدت سوانح هوایی زیادی ایجاد کرده بود، می‌داد.در عوض، ایران تولید اورانیوم غنی شده‌اش را به‌شدت کاهش می‌داد و به بازرسان بین‌المللی اجازه دسترسی به تأسیسات هسته‌ای را می‌داد. این نقشه برای این طراحی شده بود تا اعتماد به اراده و قابلیت ایران برای پایبندی به یک توافق طولانی مدت را افزایش دهیم و در عین حال، به مردم ایران مزه اینکه توافق می‌تواند چه چیزهای برایشان داشته باشد بچشانیم.چیزی که در گذشته روند کند و پیش‌بینی ناپذیری در برابر وقت‌کشی ایران و خصومت زیادش بود، حالا خیلی سریع به سمت خط پایان حرکت می‌کرد. با بسته شدن مذاکرات مخفیانه (البته برنز و سولیوان کمک‌های زیادی کردند و هیچ وقت به‌طور کامل از روند مذاکرات خارج نشدند)، حالا مذاکرات ۱+۵ مسیر اصلی ما برای تحقق انتظاراتمان بود و به‌عنوان مذاکره کننده اصلی آمریکا، من در عمل رهبری این تلاش را به دست گرفتم.قدرت به بعضی‌ها می‌آید. فکر نکنم اگر کسی مرا آن موقع که در بالتیمور بودم می‌دید، تصورش را می‌کرد که سی سال بعد ما پیمان بزرگی در زمینه تسلیحات هسته‌ای را بر عهده بگیرم. خواهرم به یاد می‌آورد که من بچه خانه‌نشینی بودم که دوست داشت در اتاقش بنشیند و کتاب بخواند. درست است که در سال آخر دبیرستان به من، به‌خاطر علاقه‌ام به عدالت اجتماعی و سیاست عنوان کسی را که بیشترین احتمال موفقیت دارد دادند (خصلت‌هایی که از والدین به ارث برده بودم)، ولی اگر آن زمان به من می‌گفتید که روزی بر سر پیمان کنترل تسلیحاتی با روحانیان مسلمان سرزمینی دور مذاکره خواهم کرد، به شما می‌خندیدم. به علاوه، به شما می‌گفتم که من اصلاً نمی‌خواهم چنین کاری را بکنم؛ بر دوش گرفتن قدرت ایالات متحده در آن زمان هدف زندگی من نبود.* مادلین آلبرایت، الگوی فهم قدرت شرمنخوشبختانه، از آن زمان تاکنون، من الگوهایی داشته‌ام که به من چگونگی فهم قدرت را آموخته‌اند. یکی از آنها، دوست من، رئیس سابق و شریک کاری‌ام، مادلین آلبرایت است. سال‌ها پیش وقتی که آلبرایت در دولت کلینتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود به من گفت رمز کار این نیست که قدرت شخصی‌ات را به کار بگیری، بلکه باید بر قدرت مقامی که در دست داری مسلط شوی. مادلین به من گفت چه کسی واقعاً در اندازه قدرت عظیم آمریکاست؟ هنگامی‌که پای میز مذاکره می‌نشینی، تو دیگر وندی نیستی، بلکه ایالات متحده آمریکا هستی. اگر این را بدانی و بتوانی از آن استفاده کنی، از واقعیت زن بودنت، اهمیت بیشتری می‌یابد. مادلین به من نشان داد که تسلط بر این قدرت چقدر اهمیت دارد....انتهای پیام/

  9. #239
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    پيش فرض تلاش سناتورهای آمریکایی برای لغو همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران

    تلاش سناتورهای آمریکایی برای لغو همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایراندو نفر از سرسخت‌ترین مخالفان برجام در مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌اند که رئیس‌جمهور این کشور را از تمدید معافیت‌های تحریمی برای همکاری‌های صلح‌آمیز بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران منع می‌کند.


    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی معرفی کرده‌اند که در صورت تصویب رئیس‌جمهور این کشور را به امتناع از صدور معافیت‌های تحریمی برای همکاری‌های صلح‌آمیز بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران ملزم می‌کند. «تد کروز»، نماینده ایالت تگزاس و «لیندسی گراهام»، نماینده ایالت کارولینای جنوبی پیش‌نویس طرح خودشان را در میان مقام‌های وزارت خزانه‌داری، امور خارجه و انرژی آمریکا توزیع کرده‌اند. همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج از برجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف دولت آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم خودش را در سطح محدود نگاه می‌دارد و آن را ارتقا نمی‌دهد. طرح کروز و گراهام خواستار اتمام معافیت‌هایی است که اجازه همکاری‌های بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران در رآکتور اراک، تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در فردو و رآکتور تحقیقاتی تهران را می‌دهد. دولت ترامپ آخرین بار روز ۳۱ جولای این سه حیطه را از تحریم‌ها معاف کرد. دولت ترامپ چند ماه پیش برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. ایران اعلام کرده دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران، در آخرین نوبت شهریورماه سال جاری سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد. اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر بود که افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد را شامل می‌شد. گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات برجامی بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.انتهای پیام/

  10. #240
    حـــــرفـه ای wichidika's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    13,667

    پيش فرض دم خروس آمریکایی‌ها در سیاست‌های علیه ایران!

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


    رویکرد دروغ‌پردازانه آمریکایی‌ها در مواجهه با سیاست‌هایی که علیه ایران اتخاذ می کنند، شرایط را برای نمایش‌های پوپولیستی هم دشوار کرده است.
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ، خزانه‌داری آمریکا همزمان با راه‌اندازی مکانیزم جدیدی تحت عنوان "تسهیل مبادلات انسان‌دوستانه با ایران"، قواعد سختگیرانه جدیدی در برابر فعالیت‌های مالی ایران به کار گرفت!براساس گزارش اسپوتنیک، شبکه اجرایی جرائم مالی خزانه‌داری آمریکا همزمان با راه‌اندازی مکانیزم جدید برای تسهیل مبادلات انسان‌دوستانه با ایران، با استناد به بند ۳۱۱ "قانون میهن‌پرستی"، قواعد سختگیرانه جدیدی برای محافظت از نظام مالی آمریکا در برابر آنچه "فعالیت‌های مالی مخرب ایران" خوانده، به کار گرفته است.وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای از راه‌اندازی یک مکانیزم جدید برای مبادلات انسان‌دوستانه با ایران خبر داد؛ این در حالی است که شبکه اجرایی جرائم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که یکی از اداره‌های وزارت خزانه‌داری این کشور است نیز در بیانیه‌ای جداگانه با این ادعا که ایران جزو قلمروهای قضایی "ایجاد کننده نگرانی‌های عمده" در زمینه پولشویی است از اعمال قواعدی موسوم به "تدابیر خاص نوع ۵" علیه ایران خبر داد.تدبیر خاص نوع ۵ به شبکه اجرایی جرائم مالی اجازه می‌دهد در صورتی که تشخیص دهد حساب کارگزاری یا حساب payable-through که قرار است برای یک بانک خارجی یا به نیابت از آن افتتاح شود به نحوی با یک قلمرو "ایجادکننده نگرانی‌های پولشویی" مرتبط است، برای افتتاح آن حساب‌ها در داخل آمریکا محدودیت‌هایی اعمال کند.


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •