کارگاه Media streaming


یکی از امکاناتی که IIS7 در اختیار میزبانان قرار می دهد، سرویس Media Streaming است. آیا می دانید با استفاده از این سرویس می توان امکانی برای ارگان ها و سازمان ها فراهم نمود تا بتوانند جلسات مربوط به همایش ها و سمینارهای خود را برای کاربران اینترنتی و شبکه داخلی به نمایش گذارند بدون اینکه نیاز باشد کاربران فایل ها را دانلود کنند؟ در این کارگاه با این سرویس به طور کامل آشنا خواهید شد. به طور خلاصه به نصب و پیکربندی سرویس WMS می پردازیم و شما می توانید در بخش آموزش دوره های تخصصی 643-70 که به طور کامل و مشروح به آن پرداخته شده است سر بزنید.
در همین بخش نیز فایل ویدئویی آموزش کارگاه قرار گرفته شده است.
توصیه اکید می شود در ابتدا فایل های ویدئویی را دانلود کنید زیرا به همراه توضیح و انجام عملی کار است.
برای دریافت فایل آموزشی به صورت pdf بر روی لینک زیر کلیک کنید
برای دریافت فایل آموزشی ویدئویی می توانید بر روی لینک های زیر کلیک کنید
آشنایی با windows media سرویس
Widows Media Services یا WMS ، مجموعه سرویس های یک سرور با پلتفرم ویندوزی است که قابلیت پخش فایل های صوتی و تصویری را به صورت بلادرنگ و زنده برای کلاینت ها در شبکه اعم از اینترنت و اینترانت فراهم می کند. WMS علاوه بر پخش بلادرنگ رسانه (استریمینگ) قادر به Cache کردن مدیای در حال پخش است. WMS از دو پروتکل RTSP و HTTP برای پخش مدیا استفاده می کند. آشنایی با پروتکل های انتقال داده برای ارسال digital media 1- Real Time Streaming Protocol (RTSP) این پروتکل برای ارسال و دریافت اطلاعات از UDP که سرعت انتقالش از TCP بیشتر است، استفاده می کند و در صورتیکه client ای از پروتکل UDP پشتیبانی نکند، پروتکل فوق از TCP با شماره پورت 554 برای این کار استفاده می کند. 2- Hyper Text Transfer Protocol (HTTP) این پروتکل انتقال اطلاعات صوتی و تصویری را برای کامپیوترهایی که از سایر نسخه های windows media player و یا windows media stream استفاده می کند، فراهم می نماید که به صورت پیش فرض فعال نیست. در این کارگاه آموزشی شما با نحوه ی نصب و پیکر بندی سرویس wms آشنا خواهید شد . و امیدوار هستیم با افزایش دانش شبکه بتوانیم طرح های خوبی را برای شرکت ها و ارگانهایی که در آن مشغول به فعالیت هستیم داشته باشیم. شاید مشابه سرویس WMS را در سایت های نظیر آپارات دیده باشید که سرویس مدیا را در اختیار کاربران اینترنت قرار می دهد . داشتن ساختاری مشابه در سازمان یا شرکت ما می تواند فضایی امن تر ، کم دغدغه و به ویژه ساده تر را برای مدیریت رسانه ها برای مدیران شبکه فراهم می کند . توصیه اکید ما به شما دوستان عزیز همراه ، این است که فایل ویدئویی کارگاه را دانلود کنید و حتی 2-3 بار ببینید ، به ویژه اگر با سرویس های مایکروسافت آشنایی کامل ندارید . پیش نیاز برای آماده سازی کارگاه : یک سرور که می توانید در محیط virtual نظیر Vmvare workstation و یا hyper-v و یا virualbox راه اندازی کنید . تنظیمات Tcp/Ip آن را به درستی انجام دهید و همچنین داشتن کلاینتی برای تست نیز توصیه می شود.

نصب کامپوننت Windows6.0-KB934518
17 نقش اصلی و یا های سرور 2008 را حتما می شناسید . اما اگر به لیستrole دقت کنید اثری از windows media service نمی بینید ، زیرا به صورت پیش فرض در سرور قرار ندارد و می بایستی update کنیم تا به لیست نیز اضافه شود .




پس در اولین گام می بایستی فایل مورد نظر برای update را دانلود کرده و در سرور نصب کنیم ، برای دانلود می توانید به یکی از 2 مسیر زی مراجعه کنید و فایل را دریافت کنید .
بعد از دانلود ، می بایستی فایل مورد نظر را نصب کنید .








بعد از نصب update مشاهده می کنیم که role مربوط به WMS به لیست اضافه می شود .




پس مرحله اول که افزوده شدن رول WMS به رول های server manager بود به اتمام رسید.


نصب رول Windows Media Services :
مرحله دوم :
1- رول Streaming Media Services را انتخاب میکنیم و بر روی Install کلیک می کنیم.


2- در این صفحه توضیحاتی در مورد این سرویس به ما ارائه می شود.


3- دراین مرحله به طور پیشفرض گزینه ی Windows Media Server انتخاب شده است. و ما گزینه Web-Bas Administration را مارک دار می کنیم.


4-با مارکدار کردن Web-Bas Administration پنجره زیر ظاهر می شود که درخواست نصب پیشنیازهای این سرویس(مربوط به IIS) را دارد.



5- سپس گزینه Logging Agent را مارکدار می کنیم که این گزینه نیز مانند قبل نیاز به نصب پیشنیاز دارد .


6- باید پروتکل انتقال را برای استریمینگ مدیا انتخاب کنیم که همانطور که قبلا گفته شد گزینه HTTP به طور پیشفرض غیر فعال است.
پروتکل RTSP را انتخاب می کنیم و Next می کنیم.




7- درشکل زیر در مورد رول IIS توضیحاتی را نشان می دهد. و سرویس های مورد نیاز برای wms

8- در این مرحله فرایند نصب رول IIS و آن دسته از سرویس های مورد نیاز ما برای مدیا استریمینگ آغاز می شود.

9- در این مرحله پس از مطالعه توضیحات نمایش داده شده با کلیک بر روی Install این رول نصب خواهد شد.





10- پس از پایان نصب مشاهده می کنیم که Windows Media Services در پنجره و همچنین Administrative Tools قرار گرفته است. و آماده ی پیکربندی و تنظیمات نهایی می باشد.


11- لازم به ذکر است که با نصب WMS ، پوشه ای با عنوان WMPub در درایوی که ویندوز نصب است، ایجاد می شود.
اتمام بخش دوم

نصب feature مورد نیاز برای WMS
قبل از پیکربندی WMS می باستی در قسمت features در server manager ، desktop experience را نصب کنیم.

1- در Server Manager بر روی Features کلیک می کنیم و Add Features را کیک می کنیم

2- گزینه Desktop Experience را مارکدار می کنیمو بر روی Next کلیک می کنیم و در پنجره بعد Install می کنیم.


3- پس از آن سرور ریست می شود. و به این ترتیب این feature هم نصب شد. در فایل ویدئویی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه کرده ایم و هم چنین در بخش دوره ها در دوره 643-70 به طور مفصل به مباحث پرداخته ایم.

پیکربندی media streaming برای پخش media


همانطور که در تصویر مشاهده می کنید کنسول WMS دارای دو بخش Cache/Proxy Management و Publishing Points است . در این کارگاه آموزشی ما با Publishing Point می پردازیم.





برای مطالعه ی ادامه مبحث می توانید فایل آموزش را دانلود و مطالعه بفرمایید.



ایجاد Play list برای پخش بیش از یک مدیا
برای انجام این کار بر روی یکی از Publishing Point هایی که قبلا ایجاد کردیم کلیک می کنیم. در اینجا مهم نیست که Publishing Point ما از نوع Broadcast باشد یا On-demand. این بخش از کار در مرحله دیگری انجام خواهد شد.
ما در اینجا از hiva-media که از قبل ساخته بودیم استفاده می کنیم.
1- در سمت راست به تب Source می رویم و بر روی آیکنی که در شکل زیر مشخص شده کلیک می کنیم.






برای مطالعه ی ادامه مبحث می توانید فایل آموزش را دانلود و مطالعه بفرمایید.