-------------------------------------
واقعا
-------------------------------------
واقعا
موشکهای پدافند هوایی روسیه
SA.1(گيلد)
سامانه ي SA.1 يا آنطور كه رو سها مي نامند R.113 يا S.25 در سال 1950 تكميل شد و كمتر از 2 سال بعد وارد خدمت گرديد اين سامانه يك سامانه ي موشكي ميانبرد تا دور برد است اما براستي اين طرح از كجا آمد طرح اوليه ي موشك سام1 طرحي برگرفته از موشك دفاع هوايي آلماني R.101 بود كه پس از پايان جنگ جهاني از آلمان غنيمت گرفته شد(المان نازي هيچگاه فرصت تكميل آنرا نيافت) موشك سام يك از يك مجموعه ي هدايتي و راداري شامل رادار پيش اخطار P.14 تال كينگ با برد بيشينه ي 600 كيلومتر(باند a) و رادار مراقبت R.113 گيج با برد 300 كيلومتر (باند E/F ) و يك رادار ارتفاع ياب PVR.9 با برد 200 كيلومتر(باند E/F) و در نهايت رادار درگيري يويو با برد 150 كيلومتر و فعال در باند E/F اين رادار همزمان مي تواند تا 30 هدف را ردگيري كند و تا سه موشك را براي يك هدف بصورت همزمان قفل نمايد تاريخچه ي چندان موفقي ندارد (اين اولين نسل سام بود)
مشخصات:
طول:12 متر
قطر:0.71 متر
برد: از حداقل 45
سر جنگي: 250 كيلوگرم تركش شونده
لانچر: گروه هاي شش تايي پرتابگر
SA.2 (گايدلين)
اين سامانه ي موشكي كه نام روسي آن V.75 يا S.75 (سام-2) است در سال 1953 توسط دفتر طراحي لاوچكين طراحي گرديد سامانه ي SA.2 يك سامانه ي زمين به هواي ميانبرد تا دور برد است كه بيشترين كارايي آن در برابر اهداف غير مانور پذير همچون بمب افكن هاي بزرگ است و در برابر جنگنده هاي مدرن كارايي چنداني ندارد اين سامانه در سال 1957 عملياتي گرديد (يك نكته ي جالب در سالهاي اوليه ي خدمت اين پدافند يكي از واحد هاي آن بر ضد يك هواپيماي شناسايي َU.2 وارد عمل گرديد كه نتيجه ي آن يك فاجعه بود نه تنها U.2 هداف قرار نگرفت بلكه يك جنگنده ي Mig.19 هدف قرار گرفت آن هم با شليك 12 موشك البته اين اشتباه تكرار نشد و بر فراز كوبا نهايتا يك U.2 هدف گايدلين قرار گرفت)رادار كنترل كننده ي گايدلين يك رادار باند E با نام فن سانگ (البته اين رادار درگيري موشك بود بايد توجه كنيد اين سامانه شامل يك مجموعه ي راداري است رادار مراقبت يك رادار از نوع P.12 اسپون رست(در برخي موارد P.15 فلت فيس) با بردي در حدود 275 كيلومتر رادار ارتفع ياب آن از نوع PRV-11 سايدنت با برد 180 كيلومتر و درنهايت رادار فن سانگ A/BC/E/F با بردي از 60 تا 75 كيلومتر ) اين موشك در جنگ ويتنام براي آمريكا جهنمي بپاكرد حداقل شكار چند فروند فانتوم و بمب افكن هاي سنگين B.52 و جنگنده هاي F.105 را به نام خود ثبت كرد(11 تا 20 جنگنده را در طي يك سال شكار كرد) اين موشك از يك موتور راكتي سوخت جامد براي اوج گيري بهره ميبرد سپس از موتور اصلي آن كه يك موتور سوخت جامد است استفاده می کند لازم بذكر است اين سامانه ي موشكي در جنگ تحميلي توسط عراق بكار گرفته شد و تلفات زيادي را نيز به ما وارد نمود (اين موشك در يك سامانه ي كامل داراي 50 لانچر مي باشد كه گاها بشكل جدا نيز استفاده شده اند) در ضمن اين موشك توسط چين و كره ي شمالي بصورت تحت امتياز توليد گرديد
مشخصات:
طول:10.6 تا 10.8
قطر:0.5
برد: از حداقل 7 تا حداكثر 30 تا 43
شعاع تخريب كلاهك: 65 متر مربع ( 195 كيلوگرم تركش شونده)
زمان مورد نياز جهت ريشارژ لانچر: 10 دقيقه
كشور هاي كاربر:
روسيه,ايران,عراق,گرجستان,آل مان,چين,هند,مجارستان اتيوپي,ليبي,كره شمالي,سومالي,سودان,روماني,پ اكستان,مصر,افغانستان,..
SA.3(گوا)
سامانه ي موشكي SA.3 (روسها آن را S.125 مي نامند) در اواخر دهمه ي 50 در حدود سال 1956 طراحي گرديد اين سامانه يك سامانه ي پدافند براي رهگيري اهداف در ارتفاع پايين و مياني است موشك SA.3 يك موشك دومرحله اي با سوخت جامد است كه موتور كمكي آن ارتفاع اوليه را به موشك مي بخشد و سپس موشك مسير خود را با موتور خود ادامه مي دهد اين سامانه از يك مجموعه ي راداري شامل رادار مراقبت باند C از نوع P.15 فلت فيس با بردي در حدود 250 كيلومتر و رادار ارتفاع ياب PRV.11 سايدنت با بردي در حدود 180 كيلومتر (باند E) و درنهايت رادار درگيري لوبلو فعال در باند I با برد درگيري 80 كيلومتر بسياري اين سامانه را رقيب سامانه ي آمريكايي هاوك ميدانند اين سامانه در جريان جنگ ويتنام هم ضرات سنگيني به جنگنده هاي آمريكايي وارد نمود سرجنگي تركش شونده ي شديد آن هرگونه تحرك را از هدف خود مي گيرد و براي جنگنده هاي كه در ارتفاع پايين پرواز ميكنند رهگيري توسط اين موشك هولناك خواهد بود اين موشك در جنگ تحميلي ايران نيز توسط عراق بكار گرفته شد و شعاع مخرب آن بسياري از فانتوم هاي ما را در بر گرفت در جنگ اعراب و اسرائپل هم در عرض چهار روز سه جنگنده ي اسرائيلي را هدف قرار داد اصولا اين موشك براي دفاع از رزم ناوها و فرودگاه ها بصورت دفاع مكمل بكار ميرود
مشخصات:
طول:6.1 متر
قطر:0.37 متر
برد: 18 تا 22 كيلومتر
شعاع تخريب كلاهك: 60 كيلوگرم تركش شونده شديد
زمان مورد نياز جهت ريشارژ لانچر: 50 دقيقه
لانچر: 4 تايي
كشور هاي كاربر:
روسيه,عراق,گرجستان,آلمان,چي ن,هند,مجارستان اتيوپي,ليبي,كره شمالي,لائوس,سومالي, اوكراين,مصر,بلاروس آذربايجان ,فنلاند,يمن,افغانستان.......
SA.4(گانف)
سامانه ي موشكي SA.4 تكميل آن از 1957 تا 1964 بطول انجاميد و در نهايت در 1967 وارد خدمت گرديد البته تا 1969 عملا فعال نبود چون هنوز ايرادات سامانه رفع نشده بود كلا مدت زيادي براي ورود به خدمت آن صرف شد اين سامانه يك سامانه ي موشكي ميانبرد براي درگيري با اهدافي در ارتفاع بالا تا متوسط به عنوان مكمل SA.2 تكميل شد كه البته بعدا براي ارتفاع پايين هم بهينه سازي شد اين اولين سامانه موشكي متحركي بود كه بخدمت در آمد موشك هاي SA.4 از چهار موتور راكتي و يك موتور رمجت بهره ميبرد اين سامانه از يك مجموعه ي راداري شامل رادار مراقبت لانگ ترك IS-12 با برد 150 كيلومتر فعال در باند E و يك رادار ارتفاع ياب تين اسكين با برد 240 كيلومتر و در نهايت رادار درگيري پت هند IS-32 (باند H) هدايت موشك بصورت نيمه فعال راداري آشيانه ياب انجام ميگيرد و حد اكثر تا دو موشك به سمت هدف شليك مي گردد
سامانه ي موشكي SA.4 براي استفاده در محيط هاي آلوده به تدابير الكترونيكي(ECM) به يك سامانه ي كنترول آتش الكتروپتيكي نيز مجهز بود سر جنگي 135 كيلوگرمي تركش شونده ي آن بخصوص براي اهدافي كه در ارتفاع بالا پرواز مي كنند شرايط هولناكي بوجود مي آورد
سامانه ي SA.4 بطور محدود وارد خدمت گرديد ولي هيچگاه شرايط واقعي نبرد را تجربه نكرد يا اينطور فرض مي شود بهر صورت تمام كشور هاي دارند از آن بصورت دفاع مكمل استفاده مي نمودند
طول:8.8 متر
قطر:0.86 متر
برد: از حداقل 8 تا حداكثر3
شعاع تخريب كلاهك: ( 135 كيلوگرم تركش شونده)
لانچر: 1 يا حد اكثر 2
كشور هاي كاربر:
روسيه,روسيه سفيد,آلمان,جمهوري چك,اوكراين,مجارستان ,آذربايجان,اسلواكي و.......
SA.5 (گامون)[S-200]
سامانه ي موشكي SA.5 يا آن طور كه همه جا رايج است S.200 در اواخر 1950 تكميل آن بعنوان يك پدافند ارتفاع بالا ي موثر و پدافند موشكي بالستيك طراحي گرديد اين سامانه در اصل براي رهگيري هواپيماهايي همچون SR.71 و XB-70 و موشكهاي بالستيك آمريكا طراحي گرديد كه قوقايي به پا نمود اين موشك بطور كلي در سه نمونه طراحي گرديد نمونه متعارف نمونه ي باسرجنگي هسته اي و نمونه ي با سرجنگي متعارف وسامانه هاي كنترلي ارتقاع يافته كه بمنظور مقابله با هواپيماهاي اخلاگر همچون E-3 ارتقاع يافت از نظر سيستم كنترل راداري S.200 از يك رادار مراقبت P.50 بارلاك B (باند E/F) با برد 390 كيلومتر و رادار ارتفاع ياب متداول PRV-11 سايدنت با برد 180 كيلومتر و رادار درگيري اسكوير پير با برد 160 كيلومتر
SA.5 اصولا در برابر اهداف ارتفاع پايين ناتوان است اين سلاح در برابر اسرائيل حضوري فعال داشت و خلبانان جنگنده هاي اسرائيلي را كلافه نمود كشور هاي دارند
مشخصات:
طول:10.6 متر
قطر:0.86
برد: بين 150 تا 300
كلاهك:سر جنگي 217 كيلوگرم يا سرجنگي هسته اي كوچك
لانچر:10 (1 پرتابگر در گروه هاي گروه هاي 10 تايي پدافندي )
كشور هاي كاربر:
روسيه,ايران,روسيه سفيد,گرجستان,آلمان,هند,مجار ستان,لهستان, بلغارستان,ليبي,كره شمالي,سومالي,سوريه,اسلواكي و.......
اس-۷۵ دوینا
Last edited by hamid_diablo; 18-12-2012 at 23:53.
! Lockheed SR-71 Blackbird
لاکهید اس آر-۷۱ ملقب به پرنده سیاه یک هواپیمای پیشرفته شناسایی دوربرد است که نزدیک به ۵۰ سال پیش در ایالات متحده آمریکا ساخته شد و با بیشینه سرعتی بالای ۳ ماخ ( سه برابر سرعت صوت ، حدود ۳۳۸۰ کیلو متر بر ساعت ) همچنان رکورددار سریعترین هواپیمای سرنشین دار میباشد.
سرعت پرواز عادی این هواپیما ۳۳۸۰ کیلومتر در ساعت بوده و در سال ۱۹۶۲ وارد خدمت شد و مزیت این هواپیما این بود که سرعت بالایش آن را در برابر حملات موشکی ایمن میساخت.
نمونه رهگیر آن YF-۱۲A بود و بعدهای آ-۱۲ به عنوان هواپیمای شناسایی نیروی هوایی ایالات متحده به نام SR-۷۱ نامگذاری شد.
برای دریافت هوای مورد نیاز موتورهای پرقدرت این هواپیما و همچنین تنظیم میزان ورود هوا طراحی خاصی برای ورودیهای موتور در نظر گرفته شد که شامل یک بخش مخروطی شکل است که بسته به شرایط پروازی به جلو و عقب حرکت میکند.
جهت مقابله با تغییرات انبساطی در حرارتهای بالا قطعات بدنه طوری ساخته شدند که روی زمین از هم کمی فاصله داشته باشند تا در پرواز و حرارتهای بالا قابلیت انبساط داشته باشند.
همچنین به همین علت سوخت هواپیما روی باند نشت میکند لذا برای انجام ماموریتها یک پرواز کوتاه انجام داده و پس از سوختگیری هوایی به ماموریت اعزام میشود.
گرچه ایدههایی در طراحی هواپیما برای کاهش بازتاب راداری اتخاذ شد اما در عمل این هواپیما قابلیت رادارگریزی ندارد به طوری که از فواصل طولانی حتی توسط رادارهای کنترل هوایی قابل ردگیری است.
از طرفی حرارت بالای تولید شده آن را یک هدف بزرگ مادون قرمز میسازد. با این حال خصوصیت اصلی که آن را دربرابر تمام حملات موشکی طی ۳۵ سال خدمتش ایمن ساخت سرعت بالای آن بود.
به طوری که در طی مدت خدمتش بیش از چهار هزار تلاش برای رهگیری آن شکست خورد و از ۳۲ فروند تولید شده آن هیچکدام توسط دشمن سرنگون نشدند.
این هواپیما توسط دو موتور پرات اند ویتنی J۵۸ هر یک به قدرت ۳۲۵۰۰ پاند تجهیز شده است. این موتورهای برای عملکرد بلند مدت با پسسوز در سرعتهای بالا طراحی شده است که تنها مشابه آن را در جت مسافربری کنکورد میتوان یافت.
این موتور در سرعتهای پایین همانند یک موتور جت معمولی عمل میکند و در سرعتهای بالا به صورت یک رم جث عملکرد دارد. در واقع یک موتور جت که داخل یک رمجت کارگذاشته شده است.
1 - یکی از شاخه ها و شیوه های عملیات متحرک هوایی است که عبارتست از جابجایی و ترابری نیروهای رزمی از طریق هوا بوسیله بالگرد (هوانیروز) و پیاده کردن آنها در منطقه مورد نظر جهت انجام مأموریت طراحی شده.
2 - هلی برن یکی از اصول اولیه جنگ های نامتقارن است و در یک تعریف بسیار ساده می توان گفت هلی برن به معنای پیاده کردن نیرو و تجهیزات در عمق خاک دشمن به منظور وارد آوردن ضربات سهمگین به دشمن و ناتوان کردن آن است.
منظور از عملیات هلی بُرن Heliborne Operations
1 – عبور از موانع طبیعی و مصنوعی همانند رودخانه های غیر قابل عبور ، تونلهای تخریب شده ، پلهای منحصر به فرد تخریب شده.
2 – عبور از مقاومتهای مستحکم و نفوذ ناپذیر پدافند کننده.
3 – تخریب روحی نیروهای پدافند کننده در خط.
4 – عمق دادن به عملیات آفند با سرعت بالا.
5 – تخریب بیش از حد جبهه پدافندی طرف مقابل.
6 - تصرف یک عارضه حساس یا تأسیسات حیاتی همانند فرودگاه ، پاسگاه فرماندهی و ...
موارد استفاده از نیروهای هلی بُرن در آفند و پدافند
1 – شرکت در عملیاتهای آفندی : هجوم ، شناسایی و تأمین ، عملیات ویژه ، فرماندهی و کنترل ، تغییر مواضع توپخانه ، عملیات هلی برن ، جنگ شهری ، عملیات پشتیبانی آتش ، عملیات پوششی .
2 – شرکت در عملیات پدافندی : عملیات تأخیری ، تقویت مواضع تأخیری و پدافندی.
مأموریت یگانهای متحرک هوایی در عملیات هلی بُرن Heliborne Operations
1 – تصرف و نگهداری یک نقطه حساس برای مدت کوتاه.
2 – عملیات دستبرد ،ایذایی ، چریکی در عمق خاک دشمن.
3 – عملیات ضد چریک ، ضد هوابرد و ضد هلی برن.
4 – عملیات فریب و نمایش نیرو ( قدرت).
5 – مأموریت شناسایی.
6 – عملیات تعویض نیروها.
7 – انجام گشتیهای برد بلند در عمق خاک دشمن.
8 – استفاده از اثرات سلاحهای شیمیایی.
اهداف مورد نظر در عملیات هلی بُرن Heliborne Operations
1 – پستهای فرماندهی .
2 – مراکز ارتباطی و مخابراتی.
3 – فرودگاهها و تأسیسات مهم آنها.
4 – مراکز نظامی و پایگاههای مهم نظامی.
5 – سایتهای موشکی و زاغه های مهمات.
6 – تأسیسات آمادی و انبارهای تدارکاتی.
7 – تأسیسات راه آهن ، مترو ، پایانه های مسافربری ، پلهای مهم.
8 – اردوگاههای اسیران جنگی .
9 – محل استقرار افراد برجسته مملکتی (سران کشوری و لشکری ).
10 – مراکز صدا و سیما.
11 – راههای ارتباطی و مواصلاتی مهم که می توان با داشتن آن ارتباط بین دو شهر یا دو یگان را قطع نمود.
12 – اهداف اطلاعاتی و اماکن حساس و مهم کشورها.
عملیات هلی بُرن Operations Heliborne در چه سرزمینهایی اجرا میشود؟
1 – پشت رودخانه های غیر قابل عبور.
2 – پشت گذرگاههای منحصر به فرد یا روی گذرگاههایی نظیر تونلها، تنگه ها و پلهای منحصر به فرد.
3 – پشت خطوط دفاعی مستحکم.
4 – اطراف فرودگاهها یا درون انها.
5 - راههای مواصلاتی کلیدی و ارتفاعات و کوهها که در نزدیکی شهرها قرار دارند و مشرف به شهرها میباشند.
6 – محیطهای استقرار تأسیسات حساس و یا عوارض حساس.
مقدورات یگانهای عملیات متحرک هوایی - ( هلی بُرن Heliborne )
1 – حمله از هر سمت و جهت و ضربه زدن به هدفهای غیر قابل دسترس دشمن.
2 – پرواز از روی موانع و عوارض و دور زدن مواضع دشمن جهت غافلگیری او.
3 – تمرکز و تفرقه سریع (تجمع و گسترش )نیروها برای توسعه در منطقه نفوذی.
4 – کاهش آسیب پذیری نیروها در برابر تک دشمن.
5 – در عملیات هوابرد نمی توان نیروها را نزدیک ، پشت سر ، کنار دشمن به سرعت پیاده نمود ،ولی در عملیات هلی برن این امکان وجود دارد.
6 – هدایت عملیات در عقب جبهه دشمن
7 – اجرای عملیات در اسرع وقت با قابلیت انعطاف بالا.
8 – بکاربردن حداکثر نیروهای تازشی یا هجومی در عملیات توسط فرمانده.
محدودیتهای عملیات متحرک هوایی - ( هلی بُرن Heliborne )
1 – آسیب پذیری در برابر شرایط جوی بسیار نا مساعد مثل باد شدید ، برف ، کولاک و ...
2 – آسیب پذیری نفرات در هنگام فرود ، تجمع و ...
3 – آسیب پذیری در مقابل سلاحهای ضد زره ، توپخانه و ادوات ، ضد هوایی و ش م ه دشمن.
4 – محدودیت در تحرک زمینی بعد از فرود بدلیل اینکه نفرات بعد از فرود باید پیاده و بدون خودرو حرکت کنند.
5 – محدودیت در محل تجهیزات سنگین و جنگ افزارهای پشتیبانی که باید در محل مورد نظر حمل و پیاده شوند.
6 – نیازمند برتری هوایی در طول مسیر میباشند.
7 – محدودیت رزم مداوم بدون تقویت و پشتیبانی.
هلیکوپتر تهاجمی آپاچی در دهه ی ۸۰ میلادی توسط کمپانی معظم مک دانل داگلاس ایالات متحده ساخته شد و نوع AH_64A آن در سال ۱۹۸۴ وارد ارتش آمریکا گردید. آپاچی که در واقع
پیشرفته ترین هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره ی جهان شناخته می شود در دو نوع A و D در حال خدمت در برخی از ارتشهای جهان است.Apache longbow یا AH_64D جنگ افزار مخوفی
است که فقط برای نبرد دیجیتالی در آینده طراحی گردیده است.به این هلیکوپتر رادار موج میلیمتری کنترل آتش(FCR), موشک هوا به زمین, فرکانس رادیوئی شلیک کن ـ فراموش کن Longbow hellfire , که نیاز به نوع لیزری را رفع کرده ,موتورهای تقویتی, سیستمهای اویونیک پروازی پیشرفته تر و کابین یکپارچه نسبت به مدل قبلی اضافه شده است.
سیستم Longbow می تواند عملیات شناسایی طبقه بندی و اولویت بندی ۲۵۶ هدف زمینی را به طور تمام خودکار و در تمام شرایط جوی و پیچیدگی محیط نبرد انجام دهد.این سیستم رادار کنترل آتش در بالای روتور اصلی آپاچی قرار دارد و متشکل از آنتن و ترانسیمتر است که به صورت چند حالته و موج میلیمتری است.
این سیستم در ۴ حالت مورد استفاده قرار می گیرد:
ATM: حالت هدف گیری هوائی
GTM: حالت هدف گیری زمینی
TPM: حالت تهدیدهای هوائی
BIT: سیستم آزمایش درونی رادار
سیستم TADSیا سیستم تصاویر اوپتیکی و تلوزیونی به همراه دید مادون قرمز از جلو برای خدمه ارسال میشودو سیستم تصاویرمادون قرمز در تمامی جهات را برای دید در شب به عدسی تک چشمی متصل به کلاه خلبان که در کابین عقب قرار دارد و یا کمک خلبان که در کابین جلو قرار گرفته شده می فرستد. هر دو سیستم بر روی برجک گردان یا ثابت بر روی دماغه ی هلیکوپتر نصب شده اند.
جنگ افزار:
مهمترین جنگ افزار آپاچی موشکهای هوا به زمین Hellfire RFبا جستجوگر موج میلیمتری و برد ۸ تا ۱۲ کیلومتر است. همچنین می تواند انواع موشکهای هوا به هوای استینگر, سایدویندر و میسترال را جهت شکار هلیکوپترها و هواپیماهای دشمن برگزیند.در ضمن جهت مقابله با تهدیدهای راداری دشمن نیز می تواند از موشک ضد رادار ساید آرم استفاده نماید.
توپ ۳۰ میلیمتری با قابلیت ۶۲۵ بار در دقیقه و با توانائی حمل ۱۲۰۰ گلوله و سیستم پرتاب راکت با بالچه های تا شونده شامل ۷۶ راکت ۷۰ میلیمتری هایدرا نیز از دیگر قابلیتهای این پرنده ی آهنی مخوف است.
قوای محرکه:
موتورهای این هلیکوپتر از دو موتور پر قدرت توربوشفت جنرال الکتریک و با قدرت ۱۲۶۵ کیلووات میباشد. البته آپاچی های سفارشی ارتش انگلیس از موتورهای وطنی ساخت خود یعنی رولزرویس ـ توربومکا بهره می برند.
این ویدئو هم جالبه :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کد:برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
سلام . آپاچیهایِ مدرن با مدلهای قدیمیش خیلی فرق داره خصوصا رادار گنبدیِ بالایِ پروانه که بهش امکان میده پشت درختها و صخره ها و تپه ها پنهان بشه و دشمن رو زیر نظر بگیره .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تو جنگ آزاد سازی عراق ( حَرب تحریر العراق ) یه پیرمرد کشاورز عراقی با تفنگ برنو !!!! یکیشون رو زد و خلبان رو مجبور کرد فرود اضطراری کنه و هلیکوپتر رو ول کنند و فرار کنند . (روزهای اول جنگ ) .
صدام هم بهش جایزه داد .
عكس کشاورز عراقی کنار هلیکوپتر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Last edited by MOHAMMAD_ASEMOONI; 31-12-2012 at 01:56.
رفع ابهام : واژه " Hawk " در زبان انگلیسی به معنای " باز " نام پرنده شکاری ( به عربی قِرقی ) است که در منابع فارسی تسلحیات این واژه و واژه " Falcon " به معنای شاهین به کار رفته در جنگنده شکاری "
F-16 Fighting Falcon " به معنای شاهین مبارز هر دو شاهین ترجمه میگردند !!
• یكی از قدرتمندترین جنگنده های موجود جهان، هواپیمایF-117 ، ملقب به «بازِ شب» است. بازِ شب نخستین هواپیمای رادارگریز (Stealth) است و این خصوصیت مهم آن را از دیگر جنگنده هامانندF-15 متمایز می سازد. تصمیم ساخت این هواپیما در سال ۱۹۶۸ میلادی با دادن مجوز شركت هواپیماسازی لاكهید مارتین گرفته شد.
• این شركت نیز به سرعت تنها پس از ۳۱ ماه، نخستین پرواز آزمایشی بازِ شب را در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۸۱ میلادی در منطقه آزمایشی نوادا به نمایش گذاشت. از میان ۵۹ فروند هواپیمایF-117، نخستین شان در سال ۱۹۸۲ میلادی به نیروی هوایی آمریكا تحویل داده شد و در تابستان سال ۱۹۹۰ میلادی نیز آخرین فروند این هواپیما ساخته شد. به واسطه تكنولوژی رادارگریزی (Stealth) این هواپیما و با استفاده از بمب های هدایت شونده لیزری، بازِ شب توانایی حمله به نقاط بحرانی و غیرقابل نفوذ دشمن را دارد.
• نوآوری در طراحی كه یكی از شاخص های منحصربه فرد F-117 است توانایی جنگی بسیار بالایی را به این پرنده آهنی داده است. بازِ شب، تك سرنشین و مجهز به دو موتور توربوفن مدلF404 ساخت شركت جنرال الكتریك است كه تجهیزات گوناگونی را می تواند به كار گیرد و مجهزبه یك سیستم ناوبری و نیز سیستم شكاری ـ رهگیر وایونیك (الكترونیك هواپیما)پیشرفته ای است كه كار خلبان را سهل و قدرت عملیاتی آن را افزایش می دهد. آمریكا از این جنگنده نامریی استفاده های بسیار زیادی می برد. هر كجا كه احساس كند تجهیزات راداری دشمن قوی و پرقدرت است از بازِ شب برای انجام هرگونه عملیات نفوذی استفاده می كند و با اطمینان در انتظار شنیدن خبرهای خوش از عملیات بازِ هایش می نشیند.
• بازِ شب تنها هواپیمایی بود كه توانست در عملیات توفان صحرا علیه عراق مجوز حمله به مركز شهر بغداد را بگیرد.
• در این عملیات، آمریكا از ۳۶ فروندF-117 استفاده كرد اما همین چند فروند هواپیما ركوردهای بسیار جالبی را بر جای گذاشتند. به طور مثال از ۲۰۰۰ تن بمب و موشك برای انهدام نیروگاه های برق، پایگاه های نظامی، مركز رادارهای دفاعی و. . . استفاده كردند، كه اكثر آنها بمبهای هدایت شونده لیزری بود.
• باز های آمریكایی در این عملیات حدود ۶۹۰۰ ساعت پرواز داشتند و با توجه به رادارگریز بودنشان به راحتی از تمامی حریم های هوایی عراق و كویت استفاده كردند بدون اینكه هیچ مزاحمتی از سوی رادارهای دشمن را متوجه خود ببینند و خطری حس كنندپس از این عملیات موفق بود كه به درخواست ناتو ۲۴ فروند از این هواپیما در سال ۱۹۹۹ میلادی به خدمت دو پایگاه هوایی اروپایی (پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا و اشپانگاهلم در آلمان) درآمد. نخستین حمله بازِ شب در ۲۴ مارس ۱۹۹۹ میلادی برعلیه یوگسلاوی ثبت شده است.
• این پرنده شب در یكی از شاهكارهای خود كه پرواز بدون توقفی از هولومان ،یك پایگاه هوایی در آمریكا، به سمت كویت داشت ۱۸/۵ساعت به طول انجامید و ركوردی برای هواپیماهای تك سرنشین بر جای گذاشت كه تا به امروز شكسته نشده است. F-117 این ركورد را مدیون مهندسانی است كه قابلیت سوختگیری در هوا را برای این مخلوق شگفت انگیز منظور كردند. علاوه بر این بازِ شب دارای دو محفظه تسلیحاتی است كه انواع گوناگونی از موشك ها و بمب های هدایت شونده را می تواند حمل كند و خلبان تنها با فشار یك كلید می تواند سرنوشت یك منطقه یا یك پایگاه نظامی یا یك نیروگاه را تغییر دهد.
• این هواپیما در عملیات توفان صحرا در سال ۱۹۹۱ موفق شد با ۱۳۰۰ پرواز، ۱۶۰۰ نقطه و هدف مهم را مستقیماً مورد حمله قرار دهد .
• ایندکس
• نوع هواپیما: جنگنده تاكتیكی
• شركت سازنده: شركت هواپیماسازی لاكهید مارتین
• قدرت موتور : ۱۰۶۰۰ پوند برای هر موتور
• طول: ۴/۱۹ متر (۶۳ فوت)
• ارتفاع: ۹/۳ متر (۱۲ فوت + ۵ اینچ)
• فاصله دو سر بال: ۱۳/۲متر (۴۳ فوت + ۱۴ اینچ)
• وزن: ۲۳۶۲۵ كیلوگرم (۵۲۵۰۰ پوند)
• سقف پرواز: ۴۵۰۰۰ فوت
• سرعت: ۶۰۰ مایل در ساعت (سطح دریا) حدود ۰/۹۲ ماخ
![]()
وی-۲۲ اوسپری Bell Boeing V-22 Osprey بالگرد دو ملخه آمریکایی موسوم به عقاب ماهی گیر قادر به حمل یک گروه ۲۴ نفره کاملا مجهز یا بیش از ۱۰ تن بار میباشد. تکاوران نیروی دریایی آمریکا طرفداران سرسخت بالگردهای اوسپری بودند که میتوانست به سرعت سربازان را از ساحل به محل امن برساند.
اوسپری مانند بالگرد به صورت عمودی از روی زمین بلند میشود و سپس مانند هواپیما پرواز میکند. پروانه موجود در این وسیله ان را از زمین میکند. سپس موتورهای عظیم ان به طرف پایین متمایل میشوند و بالها بالگرد را به سمت بالا میکشند. بالگردهای اوسپری دو برابر یک بالگرد معمولی سرعت دارند.
بالگردهای اوسپری کاربردهای غیر نظامی هم دارند.
مشخصات فنی
![]()
نام:بالگرد آسپری
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
کارخانه سازنده:بالگرد سازی بوئینگ - بالگرد سازی بل
پرواز اولیه:۱۹/مارس/۱۹۸۹
تاریخ تحویل:۸/دسامبر/۲۰۰۵
کاربران:تکاوران دریایی ایالات متحده- نیروی هوایی ایالات متحده
بودجه پروژه:۵۰٫۵ بیلیون دلار
قیمت خرید:۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷
نهایت سرعت:۵۰۹کیلومتر بر ساعت
سرنشینان:۲ خلبان
وی- ۲۲ اُسپری هواگردی چند منظوره با قابلیت نشست و برخاست به صورت عمودی همانند یک هلکوپتر است. اما با توجه به قابلیت چرخش موتورها و تبدیل شدن به یک هواپیما، وی- ۲۲ می تواند از هر هلکوپتری سریع تر پرواز کرده و به حداکثر سرعت هواپیماهایی که از موتور توربو پرآپ برخوردار هستند دست یابد. اولین عملیات نظامی این هواگرد به سال ۲۰۰۷ و در جنگ عراق صورت پذیرفت. از سال ۲۰۰۸ هزینه پروژه وی- ۲۲، ۲۷ میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش های منتشر شده هزینه تولید هر فروند از این هواگردها ۶۷ میلیون دلار است.
Last edited by V E S T A; 01-01-2013 at 13:40. دليل: کم کردن ججم عکسها
سلام
V22 شاهکار مهندسی و الکترونیک هست
اگر کامپیوترهاش خاموش بشه یا از کار بیافته هدایتش خیلی سخت میشه .
ببینین مهندسین طراحش چطوری طراحیش کردند و ساختنش که همه ی پروانه ها و بالش جمع میشه رو هم تا جای کمی اشغال کنه .
الحق که علم و دانش و خلاقیتشون قابل تحسین هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Last edited by MOHAMMAD_ASEMOONI; 02-01-2013 at 00:17.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)