
آنهایی که صحبتهای لری پیج در کنفرانس تلفنی مربوط به اعلام نتایج فصل مالی اخیر گوگل را شنیدند، به سختی قادر بودند از روی حرفهای او کسب و کار اصلی گوگل را تشخیص دهند. زمانی گوگل را با موتور جستجویش میشناختیم ولی در کنفرانس اخیر، مدیر عامل کمپانی زمان زیادی را به صحبت درباره فرصتهای تازهای اختصاص داد که در زمینه موبایل، تلویزیون، و تبدیل یوتوب به سرویسی پر کاربر تر، در پیش روی گوگل قرار دارد.
چشمانداز غول جستجوی اینترنت در بلند مدت، این نیست که فقط بهترین نتایج جستجو را در اختیار کاربران دسکتاپ قرار دهد؛ بلکه هدف ارائه تجربهای پایدار است، آن هم بدون نگرانی از اینکه وسیله مورد نظر چیست و در کجا مورد استفاده قرار میگیرد. لری پیج در این باره نظر جالبی دارد: «کاربران خواستار یک تجربه گوگلی پایدار هستند، تکنولوژی باید همه کارهای دستی را انجام دهد تا کاربران آزادانه بتوانند زندگیشان را بگذرانند. تمرکز استراتژی ما رهایی و استقلال از [اندازه] نمایشگرها است.»
جاه طلبی گوگل شبیه مایکروسافت، اپل و آمازون است که در حال گسترش قابلیتهای جستجو، سیستم عاملها، برنامهها و بسترهای تبلیغاتی خود در گستره دیوایسهای مختلف اعم از تبلتها، تلفنهای هوشمند، تلویزیونها، کامپیوترها و کنسولهای بازی هستند. هدف این است که «کمپانی دائماً جزئی از زندگی مردم باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیارشان بگذارد.» اطلاعاتی که گوگل میتواند از آنها کسب درآمد نیز بکند.
لری پیج در این کنفرانس تلفنی چند مرتبه در این باره صحبت کرد و هر بار هم با بیشترین هیجان: «من واقعاً از پیشرفتهایی که در خلق تجربه گوگلی ساده، خلاقانه و زیبا برای تمام ابزارها داشتهایم هیجان زده هستم.» این چشمانداز بر خلاف نظر بسیاری از سرمایهگذاران است که در جریان این کنفرانس نگرانیهای خود را بیان میکردند. گوگل دنیایی را به تصویر میکشد که در آن خدماتش در همه جا یافت میشوند ولی واقعیت این است که حرکت به سوی تکنولوژیهای همراه، به قابلیت درآمدزایی کمپانی ضربه وارد آورده.
علت در این نهفته است که تبلیغات موبایل هنوز به اندازه تبلیغات دسکتاپ سودآور نیستند و هنوز هیچ کس راه درست و حسابی برای درآمدزایی از این بخش را پیدا نکرده. حرکت به سوی قلمروی موبایل به چند شیوه باعث ضربه خوردن گوگل شده. جدای از تبلیغات موبایل، تملک موتورولا موبیلیتی نیز که در فصل اخیر ضرر بیشتر و درآمدزایی رو به افولی را از خود نشان داده باعث رقم خوردن یک فصل مالی ناامیدکننده برای گوگل شد که اثر خود را بر روی سقوط سهام کمپانی به زیر 700 دلار نشان داد.
آقای پیج معتقد است که این افولها تنها سکسکههای مقطعی هستند و چنانچه گوگل بتواند توأمان تجربهای درست را برای مخاطبین و تبلیغ دهندگان رقم بزند، مشکلات رفع خواهند شد. او حتی اعتماد کامل دارد که در مورد تبلیغات موبایل، تلاشها جواب خواهند داد:
ما شاهد حجم بالایی از نوآوری در تبلیغات هستیم که به ما کمک میکند جستجوهای موبایل را به شیوهای مؤثرتر از دسکتاپ امروزی، به سودآوری پیوند بزنیم. در کوتاه مدت، در حالی که از دنیایی با یک نمایشگر به سمت دنیای چند نمایشگری میرویم، گوگل فرصتهای بزرگی برای نوآوری و بالا بردن درآمدزایی دارد، درست مثل مقوله جستجو در سال 2000.
لری پیج به این نکته نیز اشاره میکند که اپلیکیشنها در حال دور کردن کاربران از تجربه موبایل-وب هستند و این است که به گوگل صدمه زده. از همین رو بود که کمپانی با افتتاح گوگل پلی در صدد رفتن به موقعیتی بالاتر بر آمد و توانست درآمد بیشتری را از فروش اپلیکیشنها کسب کند. آقای پیج میگوید: «برخی چیزهای وب بهتر است و در مقابل در برخی زمینهها اپلیکیشنها برتر هستند. اگر کارمان را درست انجام دهیم، قدرت مشابهی را در هر دو بخش خواهیم داشت. فکر میکنم طرز فکر فعلی افراد در این باره اشتباه باشد.»
با وجود ابراز اطلاع نسبت به نو رَس بودن پلتفرمهایی مثل گوگل کروم و گوگل فایبر که هنوز راه زیادی تا رسیدن به اندروید -با نیم میلیادر کاربرش- دارند، آقای پیج معتقد است که گوگل در موقعیتی برتر برای نتیجهگیری مناسب از این بخشها قرار دارد. با این حال او درباره جزئیات دیدگاه خود صحبتی نکرده. اگر گوگل بتواند تجربه کاربری درست و مناسبی را در تمام دیوایسها ارائه کند در آن صورت سود تبلیغات در پلتفرمهای مختلف را یک جا به کیسه خود خواهد ریخت.
جالب اینجا است که گوگل به دنیای دیجیتال محدود نمانده و آقای پیج از پیشرفت گوگل در زمینه پیوند دادن تبلیغات آنلاین و کمپینهای تبلیغاتی شهری نیز خبر میدهد. او میگوید که گوگل سخت کار کرده تا «تجربه کمپینهای تبلیغاتی را ساده کند،» فرآیند خرید تبلیغات از طریق دستگاههای موبایل و وب را آسان کرده و «موانع زحمت آفرین را از جلوی راه آژانسهای تبلیغاتی و تبلیغاتچیها بردارد.»
باید در انتها به فروش نکسوس 7 نیز اشاره کرد که در فصل سوم مالی گوگل، بین 800 هزار تا 1 میلیون دستگاه از آن به فروش رسیده است. به نظر میرسد گوگل در حال پشت سر گذاشتن دوران سخت پوست اندازی و دگردیسی خود است. فیسبوک نیز دورهای مشابه را به خصوص در بخش تبلیغات و ورود به دنیای موبایل پشت سر میگذارد و همینطور مایکروسافت که گامهایی اساسی برای ورود قوی به دوران پست پی سی برداشته. باید منتظر ماند و دید که این کمپانیها آینده دنیای دیجیتال را چگونه رقم خواهند زد.
narenji.ir