آموزش رانندگی حرفه ای - پدال ها
اين قسمت كمي به مسائل ساده اما ضروري در مورد طرز استفاده و ديزاين پدالها و آماده كردن آنها براي تكنيك Heel- Toe Downshifting خواهيم پرداخت.
در يك خودروي سواري بايد چهار پدال وجود داشته باشد:
پدال گاز،
پدال ترمز،
كلاچ
و پدالي براي استراحت پاي چپ (Rest pedal or dead pedal!)
اين مورد به صورت يك برآمدگي در تمام خودروها وجود دارد.( پس به جاي آن دقت كنيد. استفاده از آن كمك شاياني به نحوه نشستن شما و محل قرار گيري پاها مي كند)
در هنگام رانندگي در خودرو بدون صندليهاي مسابقه و يا كمربند با بيش از 3 نقطه اتصال، Rest pedal به شما اين امكان را مي دهد كه با فشار پا در زمان پيچيدن، بدن خود را درون صندلي نگه داريد. اما اگر از صندلي و كمربند مخصوص استفاده مي كنيد، به پاي خود فشار نياوريد و اجازه دهيد صندلي وظيفهاش را انجام دهد.
اولين چيزي كه در مورد پدالها حائز اهميت است، اين است كه آنها را بايد با قسمت استخواني زير انگشتان فشار داد نه با خود انگشتان.
مورد دوم: شما بايد بتوانيد پدالها را به صورتي كه ذكر شد بفشاريد بطوريكه زانوي شما كمي خم شود( فقط با حركت مچ پا و لگن اين كار را نجام ندهيد) در غير اينصورت با پاهايي صاف و كشيده نمي توانيد كنترل و حساسيت لازم روي پدالها را داشته باشيد. ( به قسمت اول از سري مقالات آموزش رانندگي( Seating Position) مراجعه كنيد)
كار با پدالها بايد به نرمي صورت گيرد. فشار سريع و ناگهاني بر روي پدالها به خصوص گاز و ترمز باعث تغيير ناگهاني تقسيم وزن بر روي سيستم تعليق و ناپايداري خودرو ميشود.
دقت كنيد در اينجا منظور از اينكه كار با پدال به" نرمي" صورت بگيرد، سرعت كم پا نيست. سريع اما نرم و يكنواخت و بدون ضربه و يا فشار زياد با پدال كار كنيد.
يكي از تكنيكهاي مهم رانندگي( كه در قسمت بعدي به آن خواهيم پرداخت) تكنيك Heel & Toe Downshifting است كه در آن در يك زمان بايد بتوانيد هر 3 پدال را به صورتي كنترل شده بفشاريد!! مشكل اينجاست كه شما براي فشردن 3 پدال، تنها 2 پا در اختيار داريد! در قسمت بعد مفصلا به آموزش اين تكنيك ميپردازيم اما به طور خلاصه، پاي راست بايد هر دو پدال گاز و ترمز را هم زمان كنترل كنيد.
ممكن اسن پدالهاي خودروي شما براي اين كار مناسب نباشد و نتوانيد پدالهاي گاز و ترمز را به طور همزمان با يك پا به خوبي كنترل كنيد و احتياج به تغيير در پدالها حس شود. پس بايد به سراغ پدالهاي بزرگتر موجود در بازار برويد و به جاي لاستيكهاي روي پدالها، آنها را نصب كنيد تا فاصله بين پدالها كمتر شود. در هنگام خريد دقت كنيد: پدالي خريداري كنيد كه در آن، در قسمت پايين سمت چپ گاز يك قسمت اضافي وجود داشته باشد ( كه اكثر پدالهاي عرضه شده در بازار داخلي فاقد اين قسمت مهم هستند.) بعضي از پدالها صرفا براي زيبايي هستند و با يك بست روي پدال و لاستيك آن قرار مي گيرند. به هيچ وجه سراغ اين مورد نرويد. مطمئن شويد پدال مورد نظر شما طراحي مناسبي دارد. اگر بخواهيم راحتتر بگوييم، به سراغ پدالهايي كه با روكش فرمان فروخته مي شود! و يا پدالهاي پلاستيكي نرويد)
ممكن است به تنظيم پدالها هم احتياج پيدا كنيد. براي اين كار توجه كنيد كه در زماني كه پدال ترمز تقريبا تا آخر فشرده شده است، بايد از نظر ارتفاع در كنار پدال گاز قرار بگيرد.
منتظر قسمت بعد (Heel- Toe Downshifting) باشيد.