یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) یک جت جنگندهٔ چندمنظورهٔ دو موتوره با کانارد و بال دلتا است. این هواپیما توسط کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بیایئی سیستمز، ئیایدیاس (EADS) و آلنیا آئروناتیکا (Alenia Aeronautica) تحت کمپانی یوروفایتر جیامبیاچ (Eurofighter GmbH) طراحی و ساخته شد. این پروژه توسط نتما (NETMA، یوروفایتر ناتو و آژانس مدیریت تورنادو) که به عنوان مشتری اصلی فعالیت میکند مدیریت شد.
این هواپیما به طور سریال در حال تولید است و خرید آن تحت سه قرارداد یا رده (Tranche) مجزا صورت میگیرد که هر یک برای تولید هواپیمایی با امکانات بهبود یافته هستند. تا کنون این هواپیما در نیروی هوایی بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و اتریش وارد خدمت شده است. عربستان سعودی هم در سال ۲۰۰۷ قرارداد ۶٫۴ میلیارد یورویی برای به خدمت گرفت ۷۲ فروند یوروفایتر منعقد کرده است.
تایفون سازهای سبک وزن دارد (۸۲٪ کامپوزیت شامل ۷۰٪ فیبر کربن + ۱۲٪ شیشه تقویت شده) با عمر ۶۰۰۰ ساعت پرواز. این جنگنده با داشتن طراحی ثبات آرام (relaxed stability) دارای مانورپذیری خوبی در سرعتهای بالا یا پایین است. سیستم پرواز با سیم طراحی شده برای این هواپیما را بدون نیاز به مراقبت خواندهاند چرا که امکان انجام مانورهای خارج از توان هواپیما را به خلبان نمیدهد.
کنترل گردش توسط فلپرونهای بال انجام میشود. کنترل استقرار (Pitch) با فلپرونها و فورپلنها انجام میشود. کنترل انحراف هم با رادر انجام میشود. کنترل این اجزا با دو سیستم مستقل هیدرولیک است که مسئولیت اجزای دیگری همچون شیشه کابین، ترمز را نیز دارد. هر سیستم هیدرولیک با جعبهدنده موتور نیرویی باد قدرت ۴۰۰۰ پیاسآی نیرو مییابد.
ناوبری با جیپیاس و یک سیستم درونی ناوبری صورت میگیرد. تایفون میتواند از سیستم فرود با ابزار (ILS) نیز برای فرود در آب و هوای بد بهره گیرد.
این هواپیما از یک سیستم پیچیده شدیدا درونساز شده دفاعی کمک میگیرد که پراتورین نام دارد. ردگیری تهدید با گیرنده هشدار راداری (RWR) و اخطار دهنده نزدیک شدن موشک (MAW) و یک سیستم گیرنده اخطار لیزری (LWR فقط در تایفونهای انگلیسی) صورت میگیرد. حفاظت توسط چف و فلیر و ایسیام و همچنین دکوی راداری یدککشی شده است.
پراتورین به طور خودکار تهدیدات دنیای خارج را رصد و پاسخ میگوید. این سیستم برای خلبان ارزیابی اولویتبندی شدهای از تهدیدات زمینی و هوایی را فراهم میسازد. میتواند به یک تهدید منفرد یا تهدیدات متعدد پاسخ دهد.
هواپیما همچنین دارای یک فاصله سنج پیشرفته زمینی است که بر اساس سیستم ناوبری بر اساس زمینی ترپروم (TERPROM) که قبلا توسط تورنادو به کار رفته استفاده میکند. این سیستم کلا بهبود یافته و با نمایشگرهای کابین و کنترلگرها یکسانسازی شده است.
سیستم چندمنظوره انتشار اطلاعات (MIDS) ۱۶ لینک داده را برای تایفون فراهم میسازد.
یوروفایتر دارای یک کابین شیشهای بدون هیچ نوع ابزار سنتی است. در کابین سه نمایشگر تمام رنگی چندمنظوره دید پایین (MHDD)، یک نمایشگر دید بالای وسیع (HUD) با فروسرخ نگاه به جلو، صدا و دست روی تراتل و استیک (Voice+HOTAS). سیستم سیمبولوژی سوارشده روی کلاهخود (HMSS)، سیستم چندمنظوره انتشار اطلاعات (MIDS)، ابزار ورود دستی اطلاعات (MDEF) مستقر در سمت چپ گلیرشیلد و یک سیستم کاملا یکپارچه هشدار با پانل نمایش هشدارها (DWP). ابزارهای پرواز رجوعی با نور LED در سمت راست گلیرشیلد مستقر شدهاند.
خلبان هواپیما را به وسیله استیک مرکزی و تراتل سمت چپ به پرواز درمیآورد. خروج اضطراری توسط صندلی مارتین بیکر امکا.۱۶آ انجامپذیر است.
کابین خلبان شیشهای (به انگلیسی: Glass Cockpit) به کابینی میگویند که در آن ابزارهای اصلی ناوبری، دادهها را بصورت دیجیتالی روی صحفه نمایشگر کامپیوتری نمایش دهند. این دادهها شامل وضعیت و موقعیت هواپیما، شرایط موتورها، سرعت، ارتفاع، ارتباطات رادیویی، وضعیت آب و هوا و سایر موارد است.
نام فنی کابین خلبان شیشهای «سامانه نمایشی چندمنظوره الکترونیکی» (به انگلیسی: Multipurpose Electronic Display System) است که با مخفف MEDS شناخته میشود.
در گذشته، ابزارهای ناوبری دادهها را بصورت آنالوگ و با کمک عقربهها، درجهها و شمارهاندازهای مکانیکی برای خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز نمایش میدادند. در این گونه هواپیماها، اطلاعات ناوبری و پرواز توسط صفحه پرادزشگر به خلبان نشان داده نمیشد، و وجود مهندس پروازی برای پردازش اطلاعات و تصمیمگیریهای فنی پرواز ضروری بود.بخش اصلی کابین خلبان شیشهای «سیستم ابزار الکترونیکی پرواز» (EFIS) نام دارد که دادههای مربوط به وضعیت هواپیما در طول پرواز، موقعیت و پیشرفت پرواز را نمایش میدهد. ابتدا در هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک، بوئینگ ۷۵۷، بوئینگ ۷۶۷-۲۰۰ و ایرباس آ-۳۰۰-۶۰۰، این بخش از کابین خلبان با صفحات کامپیوتری و پردازشگر جایگزین شد. پس از آن در هواپیماهای جدیدتر مانند بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰، بوئینگ ۷۷۷، ایرباس آ-۳۲۰ و تمامی مدلهای جدید ایرباس، تمام هواپیماها به کابین خلبان شیشهای مجهز شدند.
کابین خلبان شیشهای نیاز به حضور مهندس پرواز را در هواپیماهای جدید برطرف ساخته است.
مشخصات کلی یوروفایتر تایفون:
مشخصات عمومی
خدمه: ۱ (عملیاتی)، ۲ (آموزشی)
طول: ۱۵/۹۶ متر (52 ft 5 in)
پهنای بال: ۱۰/۹۵ متر (35 ft 11 in)
ارتفاع: ۵/۲۸ متر (17 ft 4 in)
بال: مساحت ۵۰ مترمربع (538 ft²)
وزن خالی: ۱۱۰۰۰ کیلوگرم (24,250 lb)
وزن بارگیری: ۱۵۵۵۰ کیلوگرم (34,280 lb)
بیشینه وزن برخاست: ۲۳۰۰۰ کیلوگرم (51,800 lb)
پیشرانه: ۲× یوروجت ئیجی۲۰۰ پسسوز توربوفن
نیرو ی خشک: ۶۰ کیلونیوتن (13,500 lbf) هرکدام
نیرو با پس سوز ۹۰ کیلونیوتن (20,250 lbf) هرکدام
عملکرد
سرعت بیشینه:
در ارتفاع : +۲ ماخ، ۲۴۹۵ کیلومتر بر ساعت، ۱۹۵۰ مایل بر ساعت[۶][۷]
در سطح دریا: ۱/۲ ماخ[۸] (۱۴۷۰ کیلومتر بر ساعت، ۹۱۳/۲ مایل بر ساعت))[۹]
ابرپیمایش: ۱/۱ ماخ[۴]-1.5[۱۰]
برد: ۲۹۰۰ کیلومتر (1,840 mi)
شعاع عملیاتی:
حمله زمینی (ارتفاع پایین): ۶۰۱ کیلومتر
حمله زمینی (عادی): ۱۳۸۹ کیلومتر
دفاع هوایی با ۳ ساعت CAP: ۱۸۵ کیلومتر
دفاع هوایی با ۱۰ دقیقه تاخیر: ۱۳۸۹ کیلومتر (۸۶۳ ناتیکال مایل) [۱۱]
برد ترابری: ۳۷۹۰ کیلومتر (2,300 mi)
سقف پروازی: ۱۹۸۱۰ متر (65,000 ft)
نرخ اوجگیری: +۳۱۵ متر بر ثانیه[۱۲][۱۳] (62,000 ft/min[۱۴])
بارگیری بال: ۳۰۷ کیلوگرم بر مترمربع[۸] (63 lb/ft²)
جنگافزار
توپها: ۱×۲۷ میلیمتری موزر بیکا-۲۷ با ۱۵۰ گلوله
موشکها:
موشکهای هوا به هوا:
آیم-۹ سایدویندر، آیم-۱۳۲ آسرام، آیم-۱۲۰ آمرام، آیآرآیاس-تی و در آینده امبیدیآ متئور
موشکهای هوا به زمین
ایجیام-۸۴ هارپون، ایجیام-۸۸ هارم، آلارم، موشک استورم شدو، موشک بریمستون، موشک تائوروس، موشک پنگوئن و در آینده ایجیام آرمیجر
بمبها: پیوی، سری بمبهای هدایت لیزری ال جی بی، جیدیایام، هوپ-هوسبو
غیره:
پاد پرتاب کننده چف و فلیر
پادهای جنگ الکترونیک (ایسیام)
پاد نشانهگیری لایتنینگ
تا ۳ مخزن سوخت اضافه برای ماموریتهای ترابری
تجهیزات پروازی
رادار یورورادار کپتور
سیستم جستجو و ردگیری فروسرخ غیرفعال (پایریت)
اینهم عکس هایی از این جنگنده ی بسیار زیبا: خیلی تلاش کردم تا عکس ها کوچکتر باشن چون دوستان تذکر داده بودند عکس های کوچکتری بزارم تا صفحه سریعتر لود بشه و تذکرشون هم کاملا به جاست.
![]()









جواب بصورت نقل قول






"]




[COLOR="Silver"]
