تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دانلود فیلم جدید
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام
خرید لپ تاپ استوک
ماهان سرور
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 9 از 11 اولاول ... 567891011 آخرآخر
نمايش نتايج 81 به 90 از 101

نام تاپيک: ✔ تاپیــک جامــع مهنــدســی صــنایـــع

  1. #81
    آخر فروم باز Dr.FANOOS's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    پست ها
    1,056

    پيش فرض معرفی نامه - قسمت هفتم

    گرايش هاي مهندسي صنايع:
    رشته صنايع دردوره ي کارشناسي داراي چهارگرايش برنامه ريزي وتحليل سيستم ها، توليد صنعتي، تکنولوژي صنعتي وايمني صنعتي است.البته گرايش هاي ذکرشده درسطح کارشناسي تفاوت چنداني با يکد يگر ندارد ، چرا که دانشجويان هر يک از گرايش هاي فوق ازميان 142واحدي که دردوره ي کارشناسي مي گذارنند تنها10تا15واحد شان بايکديگرمتفاوت است.(گرايش ايمني صنعتي با25واحد اختصاصي متفاوت ،بيشترين تفاوت راباگرايش هاي ديگردارد).
    که دانشجويان همين واحدهاي متفاوت را نيزمي توانند در 8 واحد اختياري خويش انتخاب کرده و بگذرانند.براي مثال فارغ التحصيل گرايش توليد صنعتي مي تواند به جاي گرايش تحليل سيستم ها فعاليت کند .
    ما دراين بحث سعي برآن داريم تاچهارگرايش مهندسي صنايع را معرفي کرده ودروس مربوطه آنهارامشخص کنيم تاعلا قمندان هر چه بيشتر بااين رشته آشنايي پيدا کنند:
    قبل ازبررسي چهارگرايش، لازم مي دانيم دروس مشترک بين گرايش هاي مختلف مهندسي صنايع يادآورشويم:

    رياضي، معادلات ديفرانسيل، برنامه نويسي کامپيوتر، محاسبات عددي، فيزيک،شيمي عمومي با آزمايشگاه،مباني مهندسي برق با آزمايشگاه،اقتصاد مهندسي، نقشه کشي صنعتي،استاتيک،مقاومت مصالح،علم مواد،اقتصادعمومي،اصول حسابداري وهزينه يابي، ارزيابي کاروزمان، طرح ريزي واحدهاي صنعتي، برنامه ريزي وکنترل توليدوموجودي، کنترل پروژه، کنترل کيفيت آماري،تحقيق درعمليات، روشهاي توليد، تئوري احتمالات وکاربردهاي آن،آمار مهندسي ،آزمايشگاه اندازه گيري دقيق، کارگاه ماشين ابزار(ماشين افزار)، کارگاه عمومي جوش، کارگاه ريخته گري.

    گرايش برنامه ريزي و تحليل سيستم ها:

    گرايش برنامه ريزي وتحليل سيستم ها تاحدودي جنبه نرم افزاري داردوبيشتربه ارائه راهکارهاي سيستماتيک مي پردازد.درواقع هدف اين گرايش تربيت کارشناساني است که بتوانندبابهره گيري از روشهاي جديد و سيستماتيک ومدلهاي رياضي، مسائل واحدهاي صنعتي راتجزيه وتحليل نموده و بيشترين رهنمودهارابراي استفاده از منابع موجود درعملکرد اجزاء تشکيل سيستم ارائه بدهند.براي توضيح بيشترمهندس تحليل سيستم ها درواقع اطلاعات جمع آوري شده رابا استفاده ازنرم افزارهاي مختلف ومدل هاي رياضي تجزيه و تحليل نموده موارد بدست آمده راتنظيم وثبت کرده و در اختيار واحدهاي مختلف قرارمي دهد(حتي الا مکان اطلاعات رابه صورت نمودارنيزارائه ميدهد) براي مثال دريک سيستم صنعتي باجمع آوري اطلاعات وهماهنگ کردن ارگانها وسيستم هاي مختلف(سيستم هاي کيفيت،سيستم هاي مالي، سيستم هاي تدارک، سيستم هاي حسابداري و...) وارائه چارتي کامل ازآنهاسعي برآن دارد تاسيستم ها راازنظرمديريت زماني(زمان سنجي) بهبود بخشيده،تقسيم کار را به بهترين نحو بين نيروي انساني وماشين آلات انجام داده تا بيکاري در سيستم ها کاهش يابد (در مورد ماشين آلات به بررسي وثبت نواقص، ضعف قطعات وعلت کارافتادگي آنها مي پردازد) خط توليد را موازنه کرده ونقاط گلوگاهي را مشخص مي نمايد تا خروجي با حداقل هزينه، بهبوديافته وبالانس شود.
    این گرایش يک نگرش جامع به مساله يا مشکل است. يک مهندس تحليل سيستم‌ها با استفاده از دانش سيستم و يا نظريه سيستمي بجاي يک ديد محدود و بسته به يک ديدگاه جامع و کل‌نگرانه مي‌رسد. بسياري از مشکلات صنعتي و اداري و حتي اقتصادي تنها با کمک نگرش سيستمي قابل تجزيه و تحليل هستند.
    از نام های دیگر این گرایش می توان به
    "تحلیل سیستم‌ها" یا "تحلیل سامانه‌ها" یا " آنالیز" سیستم نیز اشاره کرد.
    تحليل سيستم يکي از ابعاد دوگانه نگرش سيستمي است و در آن جهت شناسايي پديده‌ها ابتدا آن را به اجزاء کوچک‌تر تقسيم مي‌کنند و پس از بررسي، تجزيه و تحليل و رفع مشکل هر يک از اجزاء، مشکل سيستم کل را حل مي‌کنند.
    مهندسي تحليل سيستم ها نسبت به سايرگرايش هابه بررسي جامع تر وکلان ترپروژه ها وسيستم ها مي پردازد.
    دروس تخصصي گرايش برنامه ريزي و تحليل سيستم ها:
    زبان تخصصي، برنامه ريزي حمل و نقل، اصول شبيه سازي، تحليل سيستم ها، کار برد کامپيوتردر مهندسي صنايع، پروژه پايا ني اصول مديريت وتئوري سازمان ، سيستم هاي اطلاعاتي ، کنترل مديريت وکارآموزي.

    چارت درسی گرایش تحلیل سیستم ها:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید


    گرايش توليد صنعتي:

    گرايش توليد صنعتي فن به کارگيري مهارتهاي تکنيکي اقتصادي و استفاده ي موثر و نظام يافته از نيروي انساني، زمان، ماشين آلات، ساختمان و مواد به منظور توليد کالا با کيفيت مطلوب است.
    مهندس توليد صنعتي با استفاده از علوم مختلفي که کسب کرده قادر است با تجزيه و تحليلي که پيرامون برنامه ريزي توليد، کنترل و مديريت پروژه، کنترل کيفيت، بهبود کارايي توليدو نيز طرح ريزي هاي گوناگوني که درواحدهاي اجرايي انجام مي دهد امکان موثر تر به توليد رسيدن فراورده ها يا عرضه مطلوب تر خدمات راپديد آورد انتخاب ترکيب مناسب ازمحصولات توليدشده توسط يک کارخانه براي به حداکثر رساندن سود کارخانه، قسمتهاي مختلف يک کارخانه به چه ترتيبي ساخته شوند تا حداقل جابجايي مواد ومحصولات رابا حداقل ضايعات داشته باشند،تدابيرلازم براي ثبات کيفيت محصولات کارخانه ،برنامه ريزي و کنترل موجودي ها،کنترل کيفيت،راه هاي موثربه توليدرسيدن فراورده ها ياعرضه مطلوب ترخدمات ازکارهايي است که يک مهندس توليد صنعتي مي تواند انجام دهد او مي تواند به گونه اي يک نظام اجرايي را برنامه ريزي کند که چند هدف متفاوت و گاه متضاد درقالبي بهينه تحقيق پيدا نمايد .
    مثلا قيمت هاکاهش يافته،ارزش افزوده بالا رفته،حمل ونقل ها کم شده موجودي هاي محدودتري ذخيره شده ودرعين حال قابليت اطمينان بالا تري نيز براي حفظ رقابت پذيري وجود داشته باشد.
    درواقع هدف اين گرايش تربيت مديران توليد واحدهاي صنعتي است.
    در این دوره آموزش داده می‌شود که به کمک فنون برنامه‌ریزی کنترل، امکان استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات تولیدی، و خدماتی پدید آوریم. می‌توان این گرایش را هم گروه با گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها نامید با این تفاوت که گرایش تولید صنعتی بیشتر به مباحت بهینه سازی برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودیها می پردازد.


    دروس تخصصي گرايش توليد صنعتي :
    زبان تخصصي،پروژه ي طراحي ايجاد صنايع، مهندسي فاکتورهاي انساني، برنامه ريزي توليد،برنامه ريزي وکنترل توليدوموجودي، کاربرد کامپيوتر در مهندسي صنايع،برنامه ريزي نگهداري وتعميرات، اصول مديريت و تئوري سازمان،پروژه،کارآموزي.
    درس‌هاي اختياري

    * طرح و ساختمان و تأسيسات صنعتي
    * مديريت مالي
    * طرح سيستم‌هاي اطلاعاتي و کنترل مديريت
    * مونتاژ مکانيکي
    * سيستم‌هاي پرداخت حقوق و دستمزد
    * ايمني و بهداشت صنعتي
    * آزمايشگاه ارزيابي کار وزمان
    * پروژه
    * اصول شبيه‌سازي
    * برنامه‌ريزي حمل و نقل
    * تحليل سيستم‌ها
    * مديريت کيفيت
    * جيگ و فيکچر (قيد و بندها)
    * طراحي قالب

    گرايش تکنولوژي صنعتي:

    گرايش تکنولوژي صنعتي با بينش وديدي فني تر از گرايشهاي قبلي به مسائل نگاه مي کند کارشناسان اين رشته که از نظر فني نزديکتر به مهندسين مکانيک(مخصوصا گرايش ساخت وتوليد )مي باشند اگاه به مسائل بهينه سازي ساخت و ساز و فراورده هاي صنعتي ونيز نگهداشت و راه اندازي فني واحدهاي اجرايي هستند .داراي توانايي هايي از قبيل انتقال و مديريت تکنولوژي همين طور حفظ و حراست از ان هستند که به مدد امکانات سخت افزاري و نرم افزاري در جهت حفظ و نگهداشت نظام فني و اجرايي گام بر مي دارند. با مديريت تکنولوژي هاي در دسترس يا مواردي که در قالب انتقال تکنولوژي بده بستان مي شود سعي در افزودن کميت و کيفيت فراورده ها و نيز بهره برداري موثر از امکانات در در دسترس دارند . با استفاده از تجهيزات کامپوتري و مدارهاي منطقي قادر هستند طيف و سيعي از خواست هاي اجرايي بشر را که بدليل محدوديت هاي انساني به سهولت قابل تحقق نمي باشند را عينيت بخشند. انها از مرحله طراحي يک ايده و نمونه سازي ان گرفته تا مرحله ساخت و تدارک امکانات توليد همين طور مديريت مراحل اجرايي توان خدمت رساني را دارند. ضمنا ضايعات و منابع به روز انها را شناسايي مي کنند و مي توانند تاثيرات گوناگون انها را مورد سنجش و ارزيابي قرار دهند .
    در واقع هدف اين گرايش تربيت تکنولوژيست هاي کارخانه است .
    اين گرايش نسبت به گرايش‌هاي توليد صنعتي و تحليل سيستمها، فني تر بوده و به مهندسي مکانيک نزديک تر مي‌باشد.

    دروس تخصصي گرايش تکنولوژي صنعتي :
    ماشين هاي ابزار قيد وبندها (جيک و فيکسچر ) طراحي قالب کنترل عددي مونتاژمکانيکي عمليات حرارتي زبان تخصصي پروژه کار اموزي


    گرايش‌ ايمني صنعتي:

    گرايش‌ ايمني‌ صنعتي‌ به‌ مسائل‌ مشكل‌ساز در صنعت‌ از لحاظ‌ ايمني‌ مي‌پردازد؛ يعني تلاش مي‌كند تا با اجراي دستورالعمل‌ها از خطرات احتمالي جلوگيري كند و در صورت بروز مشكل يا خطري، راهي براي رفع آن پيدا نمايد. از جمله‌ اين‌ مسائل‌ مي‌توان‌ به‌ كوره‌ها يا آلودگي‌ هوا اشاره‌ نمود.

    کارشناسی مهندسی صنایع گرایش ایمنی صنعتی به مسائل مشکل ساز در صنعت از لحاظ ایمنی میپردازد. از سال ۱۳۸۶خورشیدی تا کنون تنها ارائه کنندهٔ این رشته در ایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بوده است. و از جمله دروس آن میتوان به مبانی مهندسی برق۱و۲ ، نقشه کشی صنعتی۱و۲ ، اقتصاد۱و۲ ، استاتیک و مقاومت مصالح ، کارگاه ماشین افزار ۱و۲ ، کارگاه ریخته گری،ترمودینامیک و انتقال حرارت،مکانیک سیالات ، روانشناسی صنعتی ، کارگاه جوش، روش‌های تولید۱و۲ ، تئوری احتمالات ، آمار مهندسی ، مهندسی احتراق ، ارگونومی ، ایمنی در ساختمان و معدن و ... اشاره کرد.

    دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ ايمني‌:
    ايمني‌ در برق‌، اعلام‌ و اطفاء حريق‌، ديگ‌ها و ظروف‌ تحت‌ فشار، عوامل‌ شيميايي‌ محيط‌ كار، عوامل فيزيكي محيط كار، حفاظت‌ صنعتي‌ (ايمني‌ صنعتي‌)، مهندسي‌ احتراق‌، گازرساني‌.
    .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ...............



    Last edited by Dr.FANOOS; 02-10-2010 at 21:29.

  2. 2 کاربر از Dr.FANOOS بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #82
    آخر فروم باز Dr.FANOOS's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    پست ها
    1,056

    پيش فرض معرفی نامه - قسمت هشتم

    تعريف‌شناسي مهندسي صنايع

    نخستين گامها در شناخت پديده‌ها ، با تعريف نمودن آنان آغاز مي‌گردد . تعريف‌شناسي ، اشرافي نسبت به موضوع در اختيارمان مي‌نهد و ياريمان مي‌دهد تا با ذهني روشنتر به جستجو و پژوهش در محتواي آن ادامه دهيم . در تعريف‌شناسي مهندسي صنايع كه مشتمل بر گامهاي اول تا سوم خواهد بود ، ابتدا به تعريف مهندسي خواهيم پرداخت و سپس مهندسي صنايع را تعريف نموده و آنگاه اين تعريف را به تفسير خواهيم نشست .

    در پايان گام سوم ، توانايي اين را خواهيم داشت كه با بياني روشن و صريح ، تعريفي كوتاه اما مبين و مفهوم از مهندسي صنايع ارائه دهيم تا آغازي باشد بر پژوهش در حيطه دانش مهندسي صنايع .

    گام اول


    مهندسي (engineering)به چه معناست ؟

    تاکنون بارها و بارها اين واژه را در كاربردهاي عاميانه و تخصصي شنيده‌ايم ؛ پرسش اينجاست كه آيا اگر از ما بخواهند اين کلمه را به تعريف آوريم قادر به بيان روان آن هستيم ؟

    گام اول ما در يادگيري مهندسي صنايع ، آموزش معناي دقيقي براي مهندسي است . مجمع اعتباري مهندسي و تکنولوژي

    (the Accrediation Board for Engineering and Technology)

    که يکي از وظايف آن تعريف و يکسان‌سازي واژه‌هاي مهندسي است ، مهندسي را به صورت زير تعريف مي‌کند :

    مهندسي ، مجموعه مهارتهايي است که با استفاده از معلومات رياضي و علوم طبيعي و در اثر مطالعه ، تمرين و تکرار حاصل شده‌اند و ما را به راههاي بهره‌گيري اقتصادي‌تر از مواد اوليه و منابع طبيعي در جهت منافع انسانيمان رهنمون مي‌کنند .

    حال درک روشني از واژه پراستفاده مهندسي پيدا کرده‌ايم ؛ مشاهده مي‌نماييم که حيطه وسيعي در اين تعريف جاي مي‌گيرند و به طور کلي مي‌توان گفت که هدف غايي همه آنها کمک به زندگي بهتر و راحت‌تر براي مجموعه انسانهاست . اين هدف را از خاطر نبريم ...

    گام دوم

    مهندسي صنايع را چگونه تعريف کنيم ؟

    در گام اول نگاه روشني به مفهوم مهندسي حاصل کرديم ؛ اينک به مهندسي صنايع باز مي‌گرديم و مي‌خواهيم در دومين گام تعريفي از مهندسي صنايع ياد گيريم . بي‌شک موفقيت در هر شغلي مستلزم اشراف کلي بر جوانب آن مي‌باشد و يکي از نکات مهم در اين مبحث ، دانستن تعريف منطقي و صحيحي از شغل مي‌باشد . نگارنده بر اين عقيده‌ است که وظايف مهندس صنايع تا اندازه‌اي شيرين و پرهيجان مي‌باشد که شايد جاي اين باشد از آن به عنوان يک سرگرمي فرح‌بخش و ليك در عين‌حال جدي و پراهميت ياد نمود ؛ و اما مهندسي صنايع چيست ؟

    انجمن مهندسي صنايع آمريکا ، تعريف ذيل را بيان کرده‌است :

    مهندسي صنايع رشته‌ايست که با طراحي ، پياده سازي و بهبود سيستمهاي يکپارچه اي از انسان (human) ، مواد (material)، اطلاعات (information)، تجهيزات (instrument) و انرژي (energy)مرتبط مي‌باشد . اين رشته بر پايه دانش تخصصي در علوم رياضي ، طبيعي ، اجتماعي و نيز قوانين و روشهاي تجزيه و تحليل مهندسي و طراحي بنا شده است تا به کمک آنها به ارزيابي نتايج حاصل از سيستم‌هاي يکپارچه بپردازد .

    در گام آتي اين تعريف را با يكديگر به تفسير خواهيم نشست ...

    گام سوم

    تعريف مهندسي صنايع را چگونه تفسير کنيم ؟

    در گام پيشين تعريف انجمن مهندسي صنايع آمريکا را خوانديم ؛ اگر با دقت آن را مروري ديگر کنيم به واژه‌اي کليدي‌ خواهيم رسيد : سيستم ! لازم است در اين لغت به خوبي خوب تامل گردد که تمامي تلاش مهندسين صنايع بر روي سيستم پياده مي‌شود . نترسيد ! به هيچ وجه با مفهوم ناآشنايي روبرو نيستيم . سيستم به هر مجموعه‌اي از اجزا اطلاق مي‌شود که براي حصول هدفي با يکديگر در ارتباط موثرند . حال در ذهن خود به دنبال نمونه بگرديد و ذهن خود را وادار به پويايي نماييد ! نمونه‌اي مي‌آوريم : خانواده ! به همين سادگي ! اما توجه داشته باشيد که سيستمهايي که ما با آنها در محيط کاري سروکار خواهيم داشت لزوما به همين سادگي نيستند ؛ آنها گروهي از انسانها ، دسته‌اي از مواد ، حجم بالاي اطلاعات و مواردي اينچنيني را دربر خواهند گرفت ؛ مي‌بينم که گستره وسيعيست آنچه يک مهندس صنايع با آنها همسايه خواهد بود و به همين دليل بايد براي تمامي آنها داراي حداقل اطلاعات لازم باشد . هدف يک مهندس صنايع بهبود کارايي سيستم به جهت نيل به اهداف کل مجموعه است و ايجاد بهبود در سيستم نيازمند بمباران فکري در مورد همه آنهاست . گمان دارد كه دگرگوني و بهبود را از چه جايي بايد آغاز نمود ؟! نگاهي به اطراف بياندازيد ، از چيزهايي آغاز کنيد که نزديکترند ؛ حال سوالي از شما مي‌پرسيم : چه چيز به شما از خود شما نزديکتر است ؟! پس :

    مغرور نباشيد ؛ کسي شما را زير سوال نخواهد برد ؛ بهبود را بايد از خود شروع کنيد ...

    منبع:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    پ.ن: در آبنده به تعریف کامل سیستم خواهیم پرداخت!


    Last edited by Dr.FANOOS; 03-10-2010 at 13:09.

  4. 2 کاربر از Dr.FANOOS بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #83
    آخر فروم باز Dr.FANOOS's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    پست ها
    1,056

    پيش فرض معرفی نامه-قسمت نهم

    جمع بندی نهایی ماهیت مهندسی صنایع:

    مهندسی ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل مواد خام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.
    با پیشرفت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصصها و گرایشهای مختلف مهندسی بوجود آمده اند. در این ارتباط مهندسی صنایع رشته نسبتاً جدید است که ضمن برخورداری از مفهوم کلی مهندسی، حوزه های کاری فراتری را در مقایسه با سایر رشته ها مورد توجه قرار میدهد. نوشته حاضر سعی دارد مطالبی را جهت آشنایی با مهندسی صنایع در ذیل ارائه نماید.

    مهندسی صنایع چیست؟
    مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیکهایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمهایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و مطلوب میباشد. برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستمها، دانش و مهارتهای علومریاضی، علوم فیزیکی و علوم اجتماعی به همراه فنون و تکنیکهای طراحی مهندسی مورد نیاز است. فعالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید.
    مهندسان صنایع بیشتر درگیر افزایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روشها و تکنولوژی هستند و حال آنکه سایر رشته های مهندسی بیشتر درگیر ماهیت فنی فرایندها و فراورده ها میباشند. در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مولفه های اصلی سیستمهای مورد مطالعه آن را تشکیل میدهد. در نتیجه مهندسان صنایع در تیمهای میان رشته ای برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات به خدمت گرفته میشوند. این فعالیتها ممکن است فعالیتهای تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی را شامل شود. با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنایع بستر لازم برای تعامل تخصصهای مختلف و کار گروهی را به بهترین وجه ایجاد نموده و در نتیجه امور طرح، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد نظامهای تولیدی خدماتی بشکل منسجم تر انجام میشود و در نهایت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت کارها، راحتی کارکنان، کاهش هزینه ها، ارتقا کیفیت و جلب رضایت مشتریان منجر میشود.
    اهمیت مهندسی صنایع
    مرور توانمندیها و خدمات مهندسی صنایع نقش و اهمیت مهندسی صنایع را بوضوح بیان میکند. امروزه حیات اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار رقابتی شدید جهانی به استفاده بهینه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشینآلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و …)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی طبقهبندی میشوند. ایجاد و نگهداری منابع یاد شده هزینه هایی را برای سازمان بهدنبال دارد. هزینه تمام شده واحد محصول هر موسسه متأثر از نحوه به کارگیری این منابع است. هر شرکت تولیدی یا خدماتی که بتواند هزینه های خود را به حداقل ممکن برساند و به بیانی دیگر توانایی استفاده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود ایجاد نماید یا حاشیه سود بیشتری به دست خواهد آورد و یا قادر خواهد بود که قیمتهای فروش خود را با حفظ حاشیه سود قبلی، کاهش دهد. این بدان معنی است که قدرت رقابتی موسسه مذکور در بازار افزایش مییابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهانی قدرت رقابتی شرط اساسی موفقیت در کسب و کار نوین محسوب میشود. در کنار این مسائل، توجه به نوآوریها و ارتقا کیفی محصولات و خدمات که از طریق تلاش برای یافتن طرحهای بهبود یافته و همچنین تحول در فرآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. با توجه به مراتب فوق اگر ضرورتها و نیازمندیهای رسیدن به امور مذکور را با تکنیکهای مهندسی صنایع تطبیق دهیم مشاهده میشود که مهندسی صنایع ابزار لازم برای حصول اهداف سازمانی را بطور فراگیر و سیستماتیک فراهم میآورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع بعنوان موتور محرک حرکت سازمانهای امروزی است.


    اصول فکری و دیدگاه ها در مهندسی صنایع
    اساس مهندسی در هر گرایشی طراحی مبنی بر اندازه گیری، محاسبه و تحلیل با استفاده از علوم ریاضی و تجربی شکل میگیرد. در نتیجه حرفه مهندسی کاملاً دید فنی و ماشینی دارد که موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یافتن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گرفته میشود. مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیک و فراگیر ارتباط تخصصهای مختلف و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد. این نگرش استمرار همان سیر تفکر تیلور و هم عصران وی میباشد که با تلاش تک تک آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یافت. مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است. با پیشرفت مدیریت علمی، مهندسی صنایع با تفکری بر مبنای علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور کرد که به معنی ایجاد یک تفکر فراگیر و سیستماتیک بود. نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاه های مختلف همانند توجه به خروجی و محصول سیستم، توجه به مشتری ویا نگرش به بهره وری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد که بر مبنای اصول فکری تقریباً یکسانی دنبال میگردد. اکنون باید دید که اصول فکری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است. در این راستا بطور خلاصه اصول فکری مهندسی صنایع ذیلاً ارائه شده است.
    ۱- خلاقیت
    فعالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا ارائه طرح جدید میباشد که به همین منظور قویاً نیاز به خلاقیت و نوع آوری جهت ارائه طرحهای نو و بدیع میباشد. در واقع با توجه به گستردگی مسائل، مهندسی صنایع همانند اقیانوسی از فنون و علوم مختلف به عمق نیم متر با برخورداری از زمینه خلاقیت و ابتکار به مهندسین صنایع این امکان را میدهد که در جهت حرفه کاربردی مورد نظر به تعمیق دانش خود پرداخته و فرصتی فراهم میشود تا ایده های جدید و خلاق در زمینه های مربوطه مطرح گردد.

    ۲- تفکر فراگیر
    :نگرش سیستماتیک و فراگیر برجسته ترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست. نگرش فراگیر موجب میشود مسائل از کل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد.

    ۳- رهبری گروه
    هر سیستمی که طرح میشود اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد شد بلکه حسن اجرا سیستم طراحی شده یک ضرورت مهم تلقی میشود. لذا آشنایی با کلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را فراهم میآورد که هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد و در واقع علاوه بر طراحی سیستم مورد نظر، مهندسی صنایع سیستمهای پیاده سازی و اجرا را نیز پی ریزی نموده و نقش رهبری گروه های کاری را موثرتر دنبال مینماید.

    ۴- مدیریت زمان
    انجام کار بدون توجه به ظرف زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد. امروزه اهمیت زمان و فرصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان واضح و بدیهی است. در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع تکنیک هایی را بکار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی فرایندها مورد توجه و مدیریت قرار میدهد.
    ۵- ارتباط بهره وری و بهبود مستمر
    اعتقاد به ارتقا بهره وری و بهبود مستمر یک اصل با ارزش در مهندسی صنایع است. اکتفا به وضعیت فعلی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت. لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی همواره سعی در افزایش بهره وری و بهبود وضعیت کاری نموده و سعی میشود همواره امور اثر بخشتر و کاراتر شود. نگرش بهبود مستمر این امکان را میدهد که هر روز به فکر ارتقا هر چند به اندازه کوچک باشیم.

    ۶- ذهن کنجکاو و یادگیری
    یادگیری فرایندی است که نمیتوان بر آن حد و مرز تعیین کرد. مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره به این نکته توجه دارد که هر مورد را ، منحصر به فرد بررسی نماید و جهت شناخت آن فرض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر تعیین کشف واقعیتهای حاکم بر اجزا و کل سیستم میباشد. لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت فنی امور موجب میشود ذهنیت کنجکاو برای کشف حقایق نهفته در پدیده ها تقویت شود و مهندس صنایع با ذهن دژم کمتر میتواند راه حل های ابتکاری و راهگشا برای مسائل مورد نظر ارائه نماید.







    زمینه های فعالیت مهندسی صنایع
    با پیشرفت و تحول سریع علوم و فنون و پیچیدگیهای روز افزودن آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافتهاند که در این میان اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته جهت پیشبینی مدلسازی، برنامهریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج حاصله در راستای وظایف مدیریتی است. همانطوری که میدانیم فعالیت هر نظام اعم از تولیدی یا خدماتی با اتکا بر فناوری خاص آن امکان تداوم و استمرار دارد و صرفنظر از ماهیت فنی و صنعتی امر، فناوری دارای چهار رکن اصلی می باشد:

    ۱. تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی
    ۲. مدیریت و سازمان
    ۳. نیروی انسانی
    ۴. دانش فنی



    از آنجا که رشته های مهندسی مرسوم نظیر مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی ساختمان و … بیشتر به ابعاد فنی صنعت (مورد ۱ و ۴) توجه دارند. در فرایند کسب و کار رقابتی به تنهایی پاسخگوی مسائل پیچیده خدمات مهندسی و مدیریتی مدرن امروزی که بصورت سیستماتیک تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و باورهای انسانی را در چرخه حیات سیستمهای مورد توجه خود لحاظ نمی نمایند نیستند. لذا برای رفع چنین کمبودهایی در قرن حاضر بویژه طی چند ده ه اخیر، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع با بهره گیری از علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکها و فنون مهندسی بوجود آمده است. با توجه به مراتب فوق شاید مناسب بود این رشته با عنوان مهندسی مدیریت معرفی میشد، چرا که کاربردهای آن محدود به صنعت نیست و هر موسسه انتفاعی و غیر انتفاعی با جنبه صنعتی یا خدماتی میتواند از فنون و تکنیکهای مهندسی صنایع بهره گیرد.
    مبحث صرف منابع و حصول حد اکثر نتیجه از منابع مصروفی چیزی نیست که منحصر به صنعت یا بنگاه خاصی باشد و امروزه با توجه به کمبود ارتقاع سطح بهره وری امری ضروری و حیاتی محسوب میشود که نشانگر بستر گسترده برای فعالیتهای مهندسی صنایع نفتی میشود . مهندسی صنایع در حرفه ها و مشاغلی همچون، بانک داری ، خدمات مشاوره ای، صنعت بیمه ، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیومهای ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه ریزی، هدایت و مدیریت و ارتقا بهره وری میباشد کاربرد دارد. برخی از زمینه های
    بازار کار
    کارهای مشخص مهندسی صنایع در بازار کسب و کار عبارتند از:
    برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان
    مدیریت تولید
    مدیریت مهندسی
    مدیریت پروژه
    مهندسی لجستیک
    سیستمهای تولیدی
    مهندسی سیستمهای کیفیت

    مهندسی سیستمهای اطلاعاتی
    مهندسی مالی
    مهندسی ارزش
    مهندسی سیستمهای بهره وری
    طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی


    نقش متمایز مهندسی صنایع در ایران کنونی:‌
    عواملی وجود دارند که نقشهای جدیدی برای مهندسی صنایع در ایران امروز موجب می‌شوند .
    در کشور ما حیطه فعالیت و مسولیت بسیاری از مهندسین فراتر از چارچوب وظایفی است که به طور متداول در سایر کشورها برای آنان ترسیم گردیده ؛ مدیریت سطوح بالا و میانی بسیاری از کارخانجات و صنایع و همچنین بسیاری از سازمانهای بزرگ خدماتی ، بازرگانی و حتی فرهنگی به مهندسین محول شده است ، درحالیکه در سایر نقاط دنیا این‌گونه مسولیتها عموما به مدیران حرفه‌ای که تحصیلات ویژه مدیریت دارند واگذار می‌گردد . در آمریکا و در طی چند دهه اخیر واگذاری مدیریت رده‌بالا به مدیران مالی و حقوقی روندی صعودی داشته است . اما دلایل وجود این نقص در کشور ما چیست ؟ شاید بتوان به طور اجمال در دو بعد ذیل به این دلایل پاسخ داد :
    الف –

    با توجه به وضعیت موجود ایران ، مهندسین بیشترین قابلیت را برای مدیریت کارا و موثر از خود نشان داده‌اند که خود معلول عواملی می‌باشد از قبیل آنکه دانشجویانی که رتبه‌های بهتری حاصل نموده‌اند ترجیح می‌دهند تا در رشته‌های مهندسی تحصیل نمایند ؛ لازم به ذکر است که این پدیده ، خود معلول ساختار نامناسب آموزشی کشورمان می‌باشد که در نتیجه آن به رشته‌های پراهمیتی چون مدیریت ، اقبال کمتری می‌شود .
    ب-

    در اکثر موارد ، تکنولوژی از خارج کشور خریداری می‌شود و این موجب می‌گردد تا نقش واقعی مهندسین کمی تحت‌تاثیر قرار گیرد . به دلیل محدودیت امکانات ، نیروی مهندسین عمدتا در جهت توسعه و طراحی تکنولوژی مصرف نگردیده است و این موضوع نیز عاملی بوده تا خلاقیت آنان درجهت حل مشکلات و تصمیم‌گیریهای استراتژیک و عملیاتی و سیاست‌گذاریهای مدیریتی به کار گرفته شود . اگرچه مهندسین جوان این نوع مسائل را پیش‌پاافتاده تلقی می‌نمایند و انتظار دارند تا از تخصص خود در جهت حل مسائل پیچیده زمینه کاری خود استفاده نمایند اما پس از مدتی اهمیت و همچنین پیچیدگی اینگونه تصمیم‌گیریها را درک می‌نمایند و با توجه به زمینه‌های فکری و تجربیات کافی که در زمینه تحلیل مسائل ریاضی دارند ، راه‌حلهای مناسبی نیز برای این امور پیدا می‌کنند ، اگر چه روشهای تصمیم‌گیری و برخورد با این مسائل را نیاموخته‌اند .
    در این رابطه جایگاه مهندسی صنایع با دیگران متفاوت است . در حل مسائل و تصمیم‌گیریهای یک کارخانه ، مهندسین صنایع نه‌تنها آموزشهای مناسب دیده‌اند ، بلکه با مفاهیم برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی سیستمها نیز آشنایی کامل دارند لذا روشهای برخورد با آنها را تا حد زیادی می‌دانند ، درحالیکه سایر مهندسین تنها از اطلاعات عمومی و روشهای کلی تجزیه‌و‌تحلیل استفاده می‌نمایند .
    از سوی دیگر ، با تغییر حرکت اقتصادی کشور در جهت اقتصاد غیرمتمرکز آزاد ، نقش مهندسین صنایع بسیار حساستر گردید . پیش از آن ، با توجه به قیمت ارز و یارانه سنگینی که دولت در اختیار کارخانجات می‌نهاد و همچنین کمبود کالا و عدم وجود رقابت ، مساله کارایی و کیفیت نمی‌توانست مطرح باشد و لذا مهمترین عامل موفقیت یک کارخانه بستگی به سهمیه ارزی داشت که از دولت دریافت می‌نمود . با تغییر شرایط اقتصادی و حذف یا کاهش یارانه ، مشکلات جدید صنایع جلوه‌گر شدند . بسیاری از صنایع قادر نیستند محصولات خود را به فروش برسانند و برخی حتی از ادامه حیات خود اطمینان ندارند . تقریبا تمامی صنایع راه نجات خود را در بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات می‌دانند و این درحالیست که امکان چنین سرمایه‌گذاری سنگینی در همه موارد وجود ندارد و از سوی دیگر نیز ضریب بهره دستگاههای موجود پایین است . اگرچه خرید برخی ماشین‌آلات برای واحدها ضروریست اما هدف مسلم صنایع ما بایستی افزایش کارایی و بالابردن بهره‌وری امکانات موجود باشد و بی‌شک محور چنین سیاستی مهندسین صنایع خواهند بود . بدین‌منظور لازم است ابتدا با طراحی و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی مشکلات را شناسایی نمود و سپس به برنامه‌ریزی در جهت افزایش کارایی و ارتقای کیفیت پرداخت . ورود تکنولوژی خارجی نقطه ضعف نیست به شرط آنکه پس از خرید درمورد روشهای تولید و کارایی آنها در داخل کشور فعال بود و این از وظایف خطیر مهندسی صنایع در ایران می‌باشد .



    منبع:
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

  6. 2 کاربر از Dr.FANOOS بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #84
    آخر فروم باز Dr.FANOOS's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    پست ها
    1,056

    پيش فرض معرفی نامه - قسمت دهم(قسمت آخر!)

    تاریخچه ی جامع مهندسی صنایع


    مقدمه

    محدوديت‌هاي موجود در رويكردهاي تك بعدي به مهندسي صنايع، منجر به ابراز علاقه بيشتر در ساير جنبه‌ها و ابعاد سازمان وزايشزمينه‌هاي جديد در مديريت شد.
    از سال 1871 تا 1899 آهسته آهسته رويكرد جديدي در علم مديريت به وجود آمد و رويكرد جديدي به نام مديريت علمي در تاريخ رشد علم مديريت ثبت شد. مهندسي به نام فردريك دبليو تيلور به عنوان يكي از پيشگامان مبحث مديريت علمي و طليعه‌دار پيوند روش‌هاي مهندسي و علم مديريت، لقب “پدر مديريت علمي” را به خود اختصاص داد.

    فردریک دبلیو تیلور



    در ادامه اين جنبش، پژوهشهاي بسياري در زمينه كارايي و اثربخشي در سيستم‌هاي توليد و عمليات انجام شد و از راه نگرشهاي فني و روش‌شناسانه، فرايند درست انجام كار و افزايش بهره‌وري در كارخانه و محيط‌هاي توليدي با بياني ساده مطرح شد.
    در آمريكا ، مشاوره مديريت با رشد حرفه‌ي حسابداري معنا گرفت. بدين گونه كه در مبحث حسابرسي، يك حسابرس مي‌تواند مشكل را شناسايي و فاش كند، اما اجازه‌ پيشنهاد راه حل براي آن را ندارد.
    همين موضوع، نقطه آغاز نياز به شركتهاي مشاوره‌اي در زمينه مسائل مالي و حسابداري شد، به خصوص وقتي دراوايل قرن بيست ويكم، وقوع رسواييهاي مالي در آمريكا منجر به تصويب قوانيـني بـراي جـدا‌سازي رسـمي شـركتهاي ارائه دهنده خدمات ازمديران اجرايي شركتها شد، تقاضا براي خدمات مشاوره مديريت فزوني گرفت.

    در ادامه، سير شكل‌گيري و گسترش حرفه مشاوره مديريت در دوره زماني به تفصيل بررسي شده است.

    * دوره زماني 1800 تا 1899


    نخستين شركت در زمينه حرفه مشاوره مديريت در سال 1886 توسط يك شيميدان به نام آرتور دي ليتل بنيان نهاده شد. اين شخص پروفسوري از دانشگاه MIT بود و در زمينه تحصيلي خود كشفيات بسياري داشت. براي مثال او كاشف استات بود و درواقع مي‌توان او را نخستين فردي دانست كه مفهوم پژوهش‌ها در زمينه تكنولوژي را شناخته و آن را اجرا كرد.
    اين شركت در ابتدا با هدف تحقيقات بر روي سيستم‌هاي تهيه مدارك و مستندات و پژوهش‌هاي كاربردي در شيمي ايجاد شد. اما بعدها در ساير زمينه‌هاي مديريتي، مانند: استراتژي‌ سازمان، مديريت تكنولوژي، تحقيق در عمليات مالي و مديريت ريسك نيز فعاليت كرد.
    در سال 1898 نيز نخستين شركت فعال در زمينه حسابداري با نام كوپرز و ليبراند تاسيس شد. اين شركت بعدها در زمينه حسابرسي و مديريت مالي نيز فعال شد و در سال 1998 با شركتي به نام پرايس و اترهاوس ادغام گرديد. اين شركت در حال حاضر با نام پرايس واترهاوس كوپرز بزرگترين شركت جهان در زمينه حسابرسي و مسايل مديريت مالي محسوب مي‌شود.
    در سال 1899 نيز هاريگتون امرسون با پايه‌گذاري رويكردي جديد در مديريت و ايجاد شركت امرسون، فعاليت خود را در زمينه مشاوره عمومي آغاز كرد. در حالي‌كه ساير شركت‌هاي مشاوره‌اي در زمينه علوم مهندسي فعال بودند، اين شركت اقدام به مشاوره‌هاي ويژه در زمينه‌هاي پايه‌اي مديريت كرد.

    * دوره زماني 1900 – 1930

    شايد بتوان اين‌گونه بيان داشت كه سده بيستم سده‌اي است كه در آن شاخه‌هاي مديريت به ويژه در زمينه‌هاي روابط انساني، مالي، فروش و بازرگاني شروع به رشد و توسعه نمودند.
    در سال‌ 1906 زوج گيلبرت يعني فرانك و ليليان گيلبرت اقدام به تاسيس يك شركت مشاوره‌اي در زمينه مهندسي و مديريت اقدام كردند كه تواماً بتواند مباحث مهندسي را با علم مديريت ادغام كرده، اثرات تكنيكي آن را در صنايع مختلف بسنجند.
    نخستين مدرسه بازرگاني در سال 1908 در يكي از دانشگاه‌هاي نيويورك در كشور امريكا تاسيس شد. هدف از تشكيل چنين مدرسه‌اي، پذيرش و پرورش دانشجو در زمينه‌هاي جديد مديريت بود.
    يكي ديگر از پيشگامان مديريت علمي، هنري گانت بود. گانت ابداع كننده مديريت پروژه بود و از او به عنوان: پدر مديريت پروژه نام برده مي‌شود.
    هنري گانت مهندسي بود كه شروع و پايان پروژه و شناسايي گلوگاه‌هاي بحراني در فرايند پروژه را، مشكل اساسي در بحث پروژه‌هاي مهندسي مي‌دانست، به همين دليل نمودار گانت را در سال 1910 بنيان نهاد. نمودار گانت در حقيقت نشان مي‌داد كه فعاليتهاي اصلي و فعاليتهاي موازي كدام هستند و شروع و پايان هر فعاليت چگونه است.
    در سال 1914 آرتور اندرسون يك شركت مشاوره را در زمينه مالي و حسابداري بنيان نهاد. او نروژي تبار و دانش آموخته رشته مديريت مالي از دانشگاه نورث‌وست امريكا بود.
    اندرسون به واسطه تحصيلات دانشگاهي و تجربه كاري در دو زمينه مالي و حسابرسي، در اين دو حوزه شروع به فعاليت نمود و به موفقيت‌‌هاي چشمگيري دست يافت.
    اما در سال 2000 ميان دو گروه اصلي اين شركت (مشاوره و حسابرسي) اختلافاتي پيش آمد و در نهايت با ميانجيگري اتاق بازرگاني بين‌الملل، به دو شركت Anderson Consulting و Anderson تجزيه شدند، كه يكي در زمينه حسابرسي و ديگري در زمينه مشاوره به طور مستقل، شروع به فعاليت كردند.
    اما شركت Anderson Consulting موظف به پرداخت 2/1 ميليارد دلار در سال به شركت Anderson شد تا بتواند از اين نام استفاده كند. بنابراين در سال 2001 از اين نام به اكسنچر تغيير نام داد.
    در سال 1918 چارلز داوز كه سي امين معاون رئيس جمهوري امريكا و يك بانكدار و فعال سياسي بود، پس از جنگ جهاني اول برنامه‌اي براي توسعه و بهبود ويراني‌هاي ناشي از جنگ ارائه داد و به همين واسطه برنده جايزه نوبل شد.
    او برنامه‌ها و خدمات رشد توسعه را در زمينه بانكداري و مسائل مربوط به بودجه، به دولت ارائه داد. به همين منظور در سال 1918 به تاسيس يك شركت مشاوره‌اي در زمينه مسائل مربوط به بودجه اقدام كرد.

    * سالهاي 1939-1920

    در دهه 1920 مطالعات هاثورن باعث ايجاد تحرك در فعاليتهاي تحقيق و مشاوره در زمينه روابط انساني شد. وظيفه مهم مشاوره در مديريت منابع انساني و انگيزش، در اين سالها نمود بيشتري يافت.
    طي دهه 1920 تعدادي شركت مشاوره نيز تاسيس شدند كه به طور فزاينده‌اي قادر به شناخت سازمان كسب و كار بوده و مسائل توليد و بازدهي را در چشم انداز وسيعتر فروش و فرصتهاي توسعه كسب و كار حل مي‌كردند.
    در همين دهه شخصي به نام ليندال يوريك در زمينه مشاوره كسب و كار در انگلستان اقدام به تاسيس شركت مشاوره‌اي نمود. شهرت او به واسطه جمع‌آوري عقايد و نظرات انديشمنداني همچون فايول و يكپارچه كردن ديدگاه‌هاي آنها بود.
    يوريك همچنان در زمينه علوم اداري به انتشار مجله‌ معتبري پرداخت و بعدها نيز در همين زمينه، دست به تاليف كتابي زد كه در زمينه علوم اداري بسيار شناخته شده است.
    سال 1925 از جمله سالهايي است كه روند رو به رشد مشاوره در زمينه‌هاي مالي و حسابرسي توسعه پيداكرد. در اين سال، مشاوره در مسائل مالي، از جمله مسائل مالي بنگاه‌ها و كنترل مالي عمليات به سرعت رشد يافت و تعداد زيادي از شركتهاي مشاوره جديد كه در زمينه حسابداري قابليت داشتند، ايجاد شدند.
    در همين سال فردي به نام جورج اس.مي شركتي را در زمينه مشاوره مسائل مرتبط با سودآوري و بهره‌وري در شركتها ايجاد كرد و با همكاري خانواده‌اش به اداره آن پرداخت. تمركز اين شركت بيشتر بر روي چالشهاي شركت‌هاي كوچك و متوسط و افزايش سطح بهره‌وري و سودآوري در آنها بود.
    در سال 1926 بزرگترين شركت مشاوره در زمينه مسائل مالي و بودجه‌بندي توسط فردي به نام جيمز مك‌كينزي تاسيس شد. اين فرد تحصيلات آكادميك خود را در رشته حسابداري و در دانشگاه نورث‌وسترن امريكا به پايان رسانده بود و بعدها استاد حسابداري در همان دانشگاه شد.
    او با توجه به تحصيلات دانشگاهي و تجربه كاري خود شركت‌ مشاوره‌اي مك كينزي را در زمينه مالي و حسابداري تاسيس نمود و سپس فعاليت خود را در ساير زمينه‌هاي علوم مديريت، مانند: بازاريابي، توليد و عمليات، استراتژي، تكنولوژي، طراحي كسب وكار ... گسترش داد. در حال حاضر اين شركت يكي از شركت‌هاي بزرگ و به نام در زمينه حرفه مشاوره مديريت است.
    در سال 1927 التون مايو كه پروفسور مدرسه كسب و كار هاروارد بود، يك شركت مشاوره‌اي در زمينه تحقيقات صنعتي ايجاد كرد. از جمله مطالعاتي كه مايو در زمينه توليد و عمليات و اثر آن بر روي كارايي انجام داد مطالعات هاثورن بود.
    او در اين مطالعه به دنبال ارتباط اثرات نور بر ميزان كارايي كارگران در كاخانه وسترن الكتريك بود و در اين تحقيق نشان داد كه با افزايش ميزان نور كارخانه، بهره‌وري كارگران نيز افزايش مي‌يابد و با كاهش آن بهره‌وري كم مي‌شود. بنابراين ثابت شد كه بين اثربخشي و كارايي كارگران و تجهيزات فيزيكي رابطه مستقيم وجود دارد.
    در سال 1928 فرد ديگري به نام اندرو سيتروئن به عنوان يك محقق اقدام به ارائه مقاله و مشاوره‌هاي فردي در زمينه علوم مهندسي به ويژه صنعت اتومبيل‌سازي كرد و اتومبيل سيتروئن نيز ماحصل تحقيقات اين فرد است.

    * دوره زماني 1930 تا 1950

    در سال 1930 تقاضا براي خدمات مشاوره مديريت افزايش يافت. بسياري از نام‌آوران و افراد شناخته شده در اين صنعت در طي اين سال‌ها خدمات بزرگي به صنايع ارائه كردند. مشاوره مديريت نه تنها در امريكا و بريتانيا، بلكه در فرانسه، آلمان، چكسلواكي و ساير كشورهاي صنعتي توسعه يافت.
    شركتهاي كوچك اما پراهميت مشاوره در اين دهه تاسيس شدند و به شركتهاي بزرگ خدمات ارزنده‌اي ارائه كردند. از سوي ديگر دولتها نيز اقدام به درخواست مشاوره از شركتهاي كوچك و بزرگ نمودند و اين شروع فعاليتهاي مشاوره‌اي براي بخش دولتي بود. مشاوره براي دولت و ارتش، در زمان جنگ جهاني دوم نقش برجسته‌اي يافت.
    براي مثال دولت امريكا ‎تشخيص داده بود كه جنگ در مبارزه مديريتي خلاصه شده و تجميع بهترين تخصص‎هاي مديريت دركشور، براي پيروز شدن اهميت اساسي دارد.
    بنابراين تحقيق در عمليات و ساير تكنيك‎هاي جديد كه نخست براي مراكز نظامي به كارگرفته مي‎شد، به سرعت به مديريت‎هاي كسب و كار و مديريت‌هاي دولتي وارد شد و بعد جديدي به خدمات مشاوره مديريت اضافه كرد.
    در سال 1933 مك كنيزي با فردي به نام ماروين باور كه دانش آموخته دانشگاه هاروارد بود، شريك شد. باور در ابتدا اداره يكي از شعب تازه تاسيس شركت مك كينزي در نيويورك را برعهده گرفت.
    در سال 1937 جيمز مك كينزي بر اثر ذات‎الريه در سن 48 سالگي درگذشت و ميان باور و تام كرني كه مديريت شعبه شيكاگوي مك كينزي را برعهده داشت، اختلافاتي به وجود آمد. همين مسئله منجر به جدايي كرني از مك‌كينزي و ايجاد يك شركت مشاوره‌اي جديد شد.
    باور اعتقاد داشت مشاوره مديريت نيز بايد مانند حقوق و پزشكي قوانين، مقررات و استانداردهاي حرفه‎اي مخصوص به خود را داشته باشد. در نتيجه قوانيني را براي حرفه مشاوره به شرح زير اعلام كرد:
    1. منافع مشتري بر كسب درآمد ارجحيت دارد.
    2. بايد حقيقت به مشتري گفته شود و نگراني از چالش‌هاي بعدي نبايد مانع از بيان واقعيت شود.
    3. مشاور بايد فعاليتهاي لازم و اساسي كارفرما را شناسايي كرده، مسئوليت آن دسته از كارهايي را بپذيرد كه در انجام آنها تبحر و تخصص لازم را دارد.
    باور از سوي مدرسه كسب و كار هاروارد به عنوان پدر مشاوره مديريت نو شناخته مي‌شود.

    * سالهاي 1959-1940

    دهه 1950 دهه‎اي بود كه بازسازي صنايع پس از جنگ، جزو اولويت‌هاي اصلي دولتها بود، در اين زمان گرايش افراد به تحصيل در رشته MBA روزبه روز افزايش يافت. رايانه و بهره‌گيري از ميكرورايانه‌ها در مديريت توليد، حسابداري و تكنولوژي ارتباطات نمونه‎اي از اين فعاليت‎ها است.
    بين دهه 1950 تا 1960 رقابت بين شركتهاي مشاوره‎اي به شدت افزايش يافت و علاوه بر بهبود كيفيت در انجام كار مشاوره، مشاوران مديريت يك حركت تهاجمي براي يافتن مشتري و متقاعد ساختن مشتريان در مورد قابليت‎هاي خود در مقايسه با سايرين نمودند.
    اين امر باعث شد كه از دهه 1960 به بعد تغييرات فراوان در شيوه تبليغات و بازاريابي در حرفه مشاوره مديريت صورت پذيرد. در اين دوره‎ اكثر سازمانهاي مشاوره‌اي كه ديگر در حال حاضر وجود ندارند، پا به عرصه وجود گذاشتند.
    در سال 1942 جورج فراي كه يكي از متفكران و پيشتازان شركت مشاوره‌اي بوز آلن بود، اين شركت را ترك كرد و به طور مستقل يك شركت مشاوره‎اي تاسيس كرد.
    به باور فراي خدمات مشاوره مديريت مي‎بايستي به مشتريان بخش صنعت ارائه مي‌شد، اما ادوين بوز (موسس شركت بوز آلن) باور داشت كه بهتر است خدمات به ارتش و به ويژه نيروي هوايي ارائه شود.
    به باور برخي صاحب‌نظران، سال 1943 يكي از سالهاي طلايي در زمينه مشاوره مديريت است. شخصي به نام ارنست بوتن به همراه 6 كارشناس ديگر، يك شركت مشاوره‌اي در انگلستان تاسيس كرد.
    او روش (PAMT) را ابداع كرد و در اين روش بر آن بود تا با حداقل اختلاف نظر بين مديران و كاركنان، كارايي كاركنان را افزايش دهد و براي رسيدن به چنين هدفي، از تكنيك‎ها و روشهاي متفاوتي استفاده كرد. امروزه اين شركت در زمينه تكنولوژي و توسعه محصولات جديد، بسيار مشهور است.
    شركت پرايس واترهاوس در سال 1946 اقدام به تاسيس دپارتمان ديگري در زمينه علوم كامپيوتر كرد و نخستين كامپيوتر الكترونيك آن زمان، وارد صحنه فعاليت شد.

    * دوره زماني 1960 تا 1969

    در سال 1962، مدرسه كسب و كار هاروارد براي نخستين اقدام به جذب زنان در رشته MBA كرد؛ تا آن زمان هيچ زني وارد دنياي مشاوره مديريت نشده بود.
    در سال 1963 بروس هاندرسون گروه بوستون نمود. هاندرسون به يادگيري در حين عمل با افزايش سهم بازار معتقد بود و اين شركت با ارائه ماتريس BCG (ماتريس سهم بازار و نرخ رشد) انقلاب عظيمي در زمينه تدوين استراتژي برپا كرد، منحني بوستن به عنوان يكي از روشها و تكنيك‌هاي تعيين استراتژي در حال حاضر نيز بسيار مورد استفاده است.
    در سال 1965 پروفسور اريك رهن‌من، استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه استكهلم، به اتفاق چند تن از همكارانش اقدام به تاسيس موسسه‎اي به نام SIAR را در زمينه رفتار سازماني تاسيس كرد.
    اين شركت درخصوص سازمان و رفتار سازماني در موقعيت‌هاي مختلف به شركتها و صنايع سوئد و فرانسه مشاوره ارائه مي‎داد و در سال 1992 با شركت Bossard ادغام شد.
    در سال 1969 شركت مشاوره‎اي ايندكس توسط جريتي و چامپي در زمينه تغييرات استراتژيك و مهندسي مجدد تاسيس شد و در سال 1988 اين شركت با شركت Computer Sciences Corporation ادغام شد و نام خود را به CSC تغيير داد.
    در اين سال از 50 درصد دانش آموختگان رشته MBA كه از هاروارد دانش آموخته شده بودند وارد اين حرفه شدند و شركت مك كنزي به تنهايي يك سوم اين افراد را جذب نموده بود.

    * دوره زماني 1970 تا 1999

    در اين سالها با وجود كندي رشد اقتصاد، مشاوره مديريت در حال رشد و جهاني شدن بود. بسياري از شركتهايي كه پيشتر در مورد آنها صحبت شد اقدام به ايجاد دفاتري در خارج از مرزهاي كشورشان كردند.
    مكانيزه‌سازي كسب و كارها بسيار گسترش يافت و دانش رايانه در تمامي شاخه‎هاي فني، مهندسي و علم مديريت رسوخ كرد و تقاضا براي استفاده از مشاوران سيستم‎ها و توليدكنندگان سخت‎افزار افزايش يافت.
    در سال 1973 ويليام بين، يكي از شركاي شركت بي‌سي‌جي (گروه بوستون)، اين شركت را ترك كرد و به تاسيس يك شركت تحقيقاتي مستقل پرداخت.
    فعاليت گروه بوستون بيشتر بر روي برنامه‎ريزي استراتژيك متمركز شده بود در صورتيكه بين برنامه‎ريزي استراتژيك را از حالت تئوريك به حالت عملياتي درآورده، مشاوران خود را به منظور حل مسائل و تدوين استراتژي به سايت كارفرما مي‌فرستاد. بدين ترتيب هم با مشتري ارتباط و تعامل نزديكتري برقرار كرده بود وهم امور با سرعت بهتري انجام مي‎شد.
    در سال 1977 دو مهندس به نامهاي ريچارد نولان و ديويد نورتن شركت نولان و نورتون را در زمينه ارائه مشاوره‎هاي مديريتي در مديريت فناوري اطلاعات تاسيس كردند.
    سال 1980، سالي بود كه مباحث استراتژيك و مزيت رقابتي شركت‌ها از مباحث پرطرفدار روز بود. پروفسور مايكل پورتر در اين دهه تاليف‌ها و پژوهش‌هاي بسيار زيادي در زمينه مباحث استراتژيك و نيروهاي رقابتي به انجام رسانيد و سپس در سال 1985 كتاب معروف پنج نيروي رقابتي خود را در مورد استراتژي‎هاي رقابتي منتشر كرد. اين كتاب يكي از موثرترين كتاب‌ها در زمينه رقابت در آن زمان و حتي در زمان كنوني است.
    در سال 1988 براساس پژوهشهاي دانشگاه MIT مشخص شدكه استفاده از رايانه ميان بسياري از مديران ارشد رايج شده حدود 20% از مديران ارشد شركتها در محل كار خود رايانه دارند.
    اما تنها حدود 50% از اين افراد قادر به استفاده از آن بودند. اين امر نشان‎دهنده آن بود كه صنعت رايانه و به طور طبيعي مشاوره در اين زمينه به سرعت رشد و توسعه خواهد يافت.
    يكي از روندهاي روبه رشد در اين سالها مربوط به مسائل مالي و تكنولوژي بود، به گونه‌اي بسياري از شركتهاي پيش‌رو اقدام به سرمايه‌گذاري در اين بخش كردند. براي مثال شركت مك‌كينزي در سال 1994 شركتي به نام Mitchell Madison Group در زمينه‎ مشاوره‌هاي جديد مالي، بنيان گذاشت.
    مساله ديگري كه در اين سالها رشد قابل ملاحظه‌اي داشت، تمايل دانش آموختگان رشته MBA به فعاليت در حرفه مشاوره مديريت بود، به گونه‌اي كه در سال 1995 دانش آموختگان اين رشته بيش از هر سال ديگر جذب شركت‌هاي مشاوره مديريت شدند و درآمد آنها بالغ بر 760 هزار دلار در سال مي‌شد كه درآمد بسيار قابل توجهي بود.
    همچنين در اين سال‌ها طبق روال سالهاي پيش، بحث استراتژي و مفاهيم جديد آن روبه گسترش نهاد. در اين سال ويندا يتس و گري هامل شركتي در زمينه استراتژي تاسيس كردند و مفاهيم مزيت رقابتي يا Core-Competency در اين زمان شكل گرفت.


    * سالهاي 1995 تا 1997

    از سال 1995 تا 1998 اتفاق تاثيرگذاري در صنعت مشاوره رخ نداد و تنها چند شركت بزرگ با يكديگر ادغام شدند. براي مثال Coopers با Price waterhouse ادغام شد.

    * سال 1998 تا 2000


    در سال 1998 بزرگترين شركت مشاوره مديريت در زمينه مالي، يعني شركت Deloitte and Touche اقدام به نقد مشاوره استراتژيك ساير شركت‌ها نمود و اعلام داشت كه اين شركتها فقط به مباحث تئوريك مي‎پردازند و مشاوره‌هاي آنها جنبه علمي و كاربردي ندارد و در بخش اجرا ضعيف هستند.

    * سال 2000 تا كنون

    همان‌گونه كه بسيار گفته و شنيده شده، سال‌هاي پس از 2000 و به عبارتي سده بيست و يكم عصر رايانه و اينترنت ناميده مي‌شود. در اين سال شركتهاي مشاوره‎اي با ماهيت IT شكل گرفتند و IT زيربناي بسياري از رشته‎هاي مديريت شد. اين مساله تا آنجا پيش رفته كه در برخي از شركتهاي مشاوره‎اي نقش IT بر مفاهيم مديريتي پيشي گرفته است.
    در بحث بازاريابي و بازرگاني مفاهيمي همچون: تجارت الكترونيك، بازاريابي الكترونيكي، تبليغات الكترونيكي و ... شروع به رشد كردند و اكثر شركتهاي مشاوره‎اي با توجه به اين رويكرد، به رشد و نمو رسيدند.




    Last edited by Dr.FANOOS; 05-10-2010 at 10:33.

  8. 3 کاربر از Dr.FANOOS بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #85
    آخر فروم باز Dr.FANOOS's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    پست ها
    1,056

    پيش فرض

    دوستان خوشبختانه بخش "معرفی نامه" با موفقیت به پایان رسید.سعی کردم اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما قرار بدهم . تقریبا این مطالب چکیده ی سایت ها و وبلاگ های مختلفی هست و بعضی از پست ها تقریبا اطلاعاتی هستند که از چند سایت بدست آمده و با یکدیگر ادغام کردم تا مفید و مکفی واقع بشود. به خاطر همین منبع واحدی نداشت و نتوانستم آن را در پایان پست ذکر کنم ولی تا آنجایی که توانستم این کار رو انجام دادم!
    این موضوع مهمی هست که شما از ماهیت رشته و گرایش های آن و تاریخچه ی آن به خوبی مطلع باشید تا اگر روزی کسی از شما خواست که چند دقیقه از رشته ات بگو ، بتوانید اطلاعات خوبی در اختیار او قرار بدهید و به خاطر نداشتن اطلاعات کافی به مشکل برنخورید!
    همچنین این تاپیک برای دوستانی که قصد انتخاب رشته دارند هم مفید است . خیلی از دانشجویان فقط چون از اسم رشته خوششان آمده آن را انتخاب می کنند و زمانی که وارد رشته می شوند می بینند که هیج علاقه ای با آن رشته ندارند و رشته هیچ سنخیتی با علایق آنها ندارد و استعداد و علاقه ی خود را در رشته ی دیگری کی یابند که نوش دارو پس از مرگ سهراب است!!!!
    امیدوارم مطالب مفید واقع شده باشه.شرکت کردن در مباحث باعث دلگرمی من می شود و کار با روحیه بهتری ادامه خواهد یافت.
    .................................................. ............................
    یک پست راهنما تا چند روز دیگر در این قسمت می زنم و البته قصد دارم فهرستی هم برای تاپیک ایجاد کنم تا دسترسی به مطالب راحت تر باشه!
    .................................................. ............................
    بحث بعدی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
    "بازار کار و زمینه های شغلی مهندسی صنایع" هست!
    .................................................. ............................
    مدیران مدرن فردا موفق باشید!

  10. 4 کاربر از Dr.FANOOS بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  11. #86
    آخر فروم باز Dr.FANOOS's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    پست ها
    1,056

    13 پست راهنما

    معرفی نامه:
    .......................
    قسمت اول:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت دوم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت سوم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت چهارم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

    قسمت پنجم:

    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت ششم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت هفتم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت هشتم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت نهم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    قسمت دهم:
    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    .................................................. .................................................. ..................

    دیگر پست های مفید:

    [
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    کد:
    برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
    .................................................. .................................................. ..........
    توجه: در صورت اضافه شدن پست مفیدی در این حیطه ، این پست ویرایش خواهد شد!


  12. 4 کاربر از Dr.FANOOS بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  13. #87
    اگه نباشه جاش خالی می مونه Majid_17_206's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2007
    محل سكونت
    Khorasan
    پست ها
    332

    پيش فرض

    سلام من دانشجوی ورودی امسال صنایع هستم...دانشگاه ما کلاس اموزشی برای نرم افزار primavera p3e گذاشته اخر کار هم مدرک فنی حرفهای میده ....به نظر شما کلاس ها رو برم؟

  14. #88
    داره خودمونی میشه amatraso's Avatar
    تاريخ عضويت
    Oct 2010
    محل سكونت
    in the speace
    پست ها
    65

    پيش فرض

    خیلی مفید بود ممنون

  15. #89
    داره خودمونی میشه moonfairy's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2010
    محل سكونت
    ye jaie kheili door
    پست ها
    150

    پيش فرض

    سلام میدونم سوالم به این تاپیک ربطی نداره توی تاپیک راهنمای کتاب های دانشگاهی کسی جواب نداد
    میخواستم بدونم اینجا کسی حل سوالای کتاب هالیدی 1 داره؟ یا کتابی میشناسید که حلشو داشته باشه؟

  16. #90
    اگه نباشه جاش خالی می مونه GodFatherAmin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2008
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    457

    پيش فرض

    سلام میدونم سوالم به این تاپیک ربطی نداره توی تاپیک راهنمای کتاب های دانشگاهی کسی جواب نداد
    میخواستم بدونم اینجا کسی حل سوالای کتاب هالیدی 1 داره؟ یا کتابی میشناسید که حلشو داشته باشه؟
    بله اسم کتاب حل فیزیک هالیدی هست.

    ---------- Post added at 07:24 PM ---------- Previous post was at 07:23 PM ----------

    سلام من دانشجوی ورودی امسال صنایع هستم...دانشگاه ما کلاس اموزشی برای نرم افزار primavera p3e گذاشته اخر کار هم مدرک فنی حرفهای میده ....به نظر شما کلاس ها رو برم؟
    چرا نرید؟
    هر چی میزارن برید.
    چون الان فرق بین مهندس ها در سوادشون و آشنایی با زبان انگلیسی و کار با برنامه های کامپیوتری هست.

  17. 3 کاربر از GodFatherAmin بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •