سلام ، خيلي كارت جالب بود.
پیش از توضیح روشهای مختلف اتودزنی و نکات موجود، بد نیست با تکنیکهای اتودزنی عمومی، مانند طراحی چهره و آناتومی، آشنا شویم.
طراحی چهره
مهمترین مساله در طراحی چهره و اتود زدن آن، بحث قرارگیری اجزای صورت نظیر چشمها، دهان، بینی و گوشها و ... است. پس ما نیز در ابتدا، قانون تقسیم بندی صورت و محل قرارگیری هر جزء آن را با هم میآموزیم.
صورت:
صورت شبیه تخم مرغیست که قسمت کوچکتر آن رو به پایین ( چانه ) و قسمت بزرگتر آن در بالا و به عنوان سر در نظر گرفته میشود.
چشمها:
برای انتخاب دقیق محل قرارگیری چشمها، کافیست این تخممرغ را از طول و عرض به دو نیم تقسیم کرده، خط افقی محل قرارگیری چشمها نسبت به طول صورت و خط عمودی ( خط تقارن ) فاصلهی چشمها را از هم مشخص میکند.
برای تعیین فاصلهی چشمها از هم، کافیست خط افقی را بر حسب خط تقارن به شش قسمت مساوی تقسیم کرده و فاصلههای (2) و (4) محل قرارگیری چشمها به صورت دقیق هستند.
نکته: برای کودکان و افراد نابالغ، تقسیم نصف، مناسب نیست و باید صورت را از جهت طولی به بیش از یک دوم تقسیم نمایید، مثل :
بینی:
میخواهیم محل قرار گیری بینی را مشخص کنیم. کافیست قسمت پایین را دوباره به دو قسمت مساوی تقسیم نمایید، فاصلهی چشم تا نیمهی جدید، حد فاصل بینی میباشد.
دو خطی که در محل بینی میبینید نیز، حد فاصله دیوارههای کنارهی بینی هستند.
گوشها:
فاصلهی بین چشمها تا انتهای بینی ( پایین )، همان اندازهی گوشهاست.
دهان:
انتخاب محل قرارگیری دهان اینگونهست که باید حدفاصل بین انتهای بینی تا چانه را بر دو تقسیم کنید، خط افقی حاصل، محل لبهاست.
برای تعیین پهنای دهان، کافیست خط افقی را به چهار قسمت تقسیم کرده، دو قسمت وسط، اندازهی لبها را نشان خواهد داد.
ابروها:
برای مشخص کردن اندازهی ابروها، حد فاصل چشمها تا ابتدای سر را به سه قسمت تقسیم کرده، خط یک سوم پایین، محل ابروهاست.
نکته: برای کودکان، این فاصله کمی به چشم نزدیکتر است.
موها:
انتخاب محل قرارگیری موها به مانند رنگ، مدل و اندازهی آنها، سلیقهایست. پس محل دقیقی برای آن نمیتوان در نظر گرفت.
نکتهی مهم: این تقسیمبندی به صورت کلیست. برای هر فرد ممکن است تفاوتی در اندازه و محل قرارگیری اجزاء وجود داشته باشد که میبایست در طراحی آن، دقت لازم را به عمل آوردید.
ادامه دارد ...
________________
نوشته شده توسط: هومن هاتفی
در قسمت قبل با اصول طراحی چهره و اجزای آن آشنا شدیم. حال قصد داریم بر بحث طراحی آناتومی و اجزای بدن تمرکز کرده و قواعد آن را فرا گیریم.
نکات اولیه
در طراحی و اتودزنی آناتومی، رعایت چند نکتهی کلی الزامیست که در زیر، مهمترین آنان را ذکر خواهیم کرد:
1- همیشه از جزء به کل پیش روید. اول شمای کلّی طرح مد نظر خود را پیاده کرده، سپس اقدام به طراحی اجزاء نمایید.
2- طرح خود را نرم بکشید. از ایجاد خطوط خشک و غیر قابل انعطاف خودداری کنید.
3- سعی کنید ژست کاراکتر شما طبیعی باشد.
4- لازمهی حرکت موجودات مفاصل هستند. حرکت مفاصل را به خوبی پیاده کنید.
5- برای طراحی آناتومی، روی آن تمرکز کنید. محیط اطراف را در نظر نگیرید.
شمای کلّی بدن
پیشتر گفتیم که صورت شبیه تخم مرغی برعکس است، در طراحی آناتومی هم برای سر و چهره، همان کشیدن تخممرغ کافیست.
بدن را شبیه ذوزنقهای متساوی الساقین در نظر بگیرید که قسمت بزرگتر آن، شانهها و سینه هستند.
برای ایجاد مفاصل، از دایره استفاده کنید.
بازوها، رانها، ساعدها و ساقها، همه به صورت بیضیهای متناسب هستند.
کف دستها و پاها را هم به صورت ذوزنقههای کوچکتر از بدن بکشید.
ایجاد حرکت
برای نشان دادن حرکت کاراکتر، کافیست کمی با مفصلها بازی کنید. دستها و پاها را خم و راست کنید، بدن را به جلو یا عقب متمایل کنید یا حتی خستگی را با آویزان بودن دستها، خم بودن زانوها و غیره نشان دهید.
تعیین جنسیت کاراکتر
در واقعیت تنها تفاوت ظاهری بین جنس مذکر و مؤنث، اندازهی اندامهای بدن است. پس اگر کاراکتر مد نظر شما مؤنث است، میبایست اندام وی را کشیدهتر و کوچکتر طراحی کنید.
نکته: در طراحی شمای کلّی کاراکتر زن، قسمت لگن را کمی بزرگتر نسبت به مردان و فاصلهی بین شانهها را کوچکتر از آنان طراحی کنید.
افزودن اجزاء
کار تمام است، حال نوبت افزودن لباس، طراحی چهره، طراحی اندام ( گردن، انگشتان، ساعد و مچ و ... ) و سایر اجزاء است که مطابق سلیقه میتوانید انواع آبجکتها را به کاراکتر خود اضافه کنید.
طراحی آناتومی حیوانات ( چهارپا و دوپا )
بین طراحی آناتومی حیوان و انسان تفاوت خاصی وجود ندارد. مفاصل، سر و دست و پاها نیز مانند انسانهاست. تنها تفاوت در کشیدن آناتومی حیوانات، یکتکه بودن بدن آنان است.
ادامه دارد ...
__________________
نوشته شده توسط: هومن هاتفی
سلام به همه دوستان
تقریبا 2 سال پیش همچین تاپیکیرو زدم و خواستم خودمم شروع کردم به کار که مورد استقبال قرار نگرفت و کسی هم تجربه نداشت و در کل منم طرحمو مسکوت گذاشتم و الانم خیلی کم یادم مونده اخیرا 2باره میخواستم شروع کنم یک TABLET هم سفارش دادم ک بیارن واسم>>>[Geniue PenSketch 8x6 <<< نظرتون در مورد این کالا چیه؟؟؟[/URL]
یه سوال دارم در مورده طراحی براش !! اونم اینه که چطور بدون تغییر دادن زاویه و تعریف یک براش جدید (edit/ define..) و با استفاده از همون قلمو های معمولی و دایره ای شکل همچین قلموی رو در بیارم ؟؟؟( 90% کارو در Dp با این قلمو انجام میدن) نمیدونم چرا هرچی سرو کله میزنم فقط از یک طرف حالت نوک تیزیش در میاد
منظورم همون شکل سمت چپی هست!!
هر کمکی هم از دستم بر بیاد دریق نمیکنم چون این موضوع مورد علاقه من هستش
Last edited by T@Z; 31-08-2010 at 00:07.
چند نمونه DP که با فتوشاپ :(واسه آشنای با نمونه کار های Dp در زمینه پورتره)
متاسفانه چند تا از بهترین سایت های آموزشی Dp زیر تیغ داداشفیلتره و در کل خیلی خیلی ضرر کردیم
کماکان منتظر جواب شما عزیزان هستم در مورد سوالهای که در بالا پرسیدم!
Last edited by T@Z; 30-08-2010 at 23:50.
در مورد سوال اولتون :نوشته شده توسط T@Z [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بهترین تبلتها برای دیجیتال پینتینگ، تبلتهای Wacom هستن، من با جنیوس کار نکردم ولی بعید میدونم به قوت و کیفیت وکوم باشن
و سوال دوم :
اگه دقت کرده باشید، توی این شات، گزینةی Shape Dynamics فعال هست، پس با تغییر دادن آپشنهای اون بخش، میشه همچین شکلی رو ایجاد کرد ( البته باید گزینهها روی Pen Presure باشن )
و در آخر ممونم از کمکی که میکنید
منم یک آموزش تهیه کردم
طرح رو خودم کار کردم :
آموزش رو از اینجا دانلود کنید :
طرح :کد:برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
کد:برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
Last edited by Maggy_P; 09-09-2010 at 14:19.
به نظر من یکی از بهترین روش های شروع نقاشی دیجیتال شروع از چیز های مبتدیانست ( خودمم مبتدیم فعلا) پس از زنگ امیزیی یک گوی شزوع کردم که تو همین چیز ساده کل اصول نقاشی دیجیتال نهفته است از از استادان می خوام حتما نظر بدن تا ایرادشو در بیارم و وارد مراحل بعدی بشم
راستی در مورد تبلت دیروز از علاالدین یک تبلت با مدل Genius G-Pen F 610 گرفتم با قیمت 93 تومان مشخصاتش
Resolution 2,000 lpi
Active area 10” x 6.25”
Report rate 125 rps
Pen pressure 1,024 levels
Reading high Max 10 mm
Macro keys 29
این هست امیدوارم خوب از کار در بیاد^^
البته wacomیه چیز دیگست ناسلامتی برند اروپایی و قیمتشم که ...
نظرتون در مورده این توپ ها چیه؟؟ به نظر خودم تو mid tone ها اساسی مشکل دارم و روی ادغام Mid Tone با shadow Tone ها . light tone ها هنوز باید کار کنم و از همه مهمتر reflect باید روشنتر باشه یا تغریبا خوبه؟؟؟
منتظره نظراتتون هستم
راستی از روش dogge و Burn استفاده نمی کنم و رنگ هارو مثل یک نقاشی معمولی اضا فه میکنم و تو انتخاب لایه های رنگ ها 90% از Color picker استفاده میکنم و خیلی کم از پانل color و swatches استفاده میکنم!! شایدم مشکل اصلیم همینجا باشه!
Last edited by T@Z; 11-09-2010 at 11:26.
جنس گوی به پلاستیکی میزنه و کار قشنگی شده فقط ایرادهاش :
- قسمت زیر گوی روشنی نامتعارفی داره
- سایهی زیرش یه کم هنوز جای کار داره
حالا من هم یه گوی با فتوشاپ و ابزار گرادینت واست میذارم، ببینی چطوره
در ضمن خوب کاری میکنی کمتر از Dudge و Burn استفاده میکنی
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)