مطالعه بر روی موجودات با توانایی درخشندگی زیستی به تازگی موجب دریافت جایزه نوبل شده است اما بر اساس گزارشهایی که از آخرین کشفیات درباره این موجودات، تکامل آنها و تنوع گونه‌های آنها ارائه شده این پدیده همچنان ناشناخته باقی مانده و درک کاملی از آنها به دست نیامده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این گزارشها 80 درصد از جانداران دریایی نور مورد نیازشان برای زندگی در اعماق دریا را خود تامین می‌کنند. دلیل این توانایی این است که در دریا جایی برای مخفی شدن وجود ندارد از این رو جانداران به گونه‌ای تکامل یافته‌اند تا بتوانند در طول روز خود را ناپدید نگاه داشته و در طول شب برای شکار به سطوح آب بیایند. این به آن معنی است که این جانداران بیشترین بخش زندگی خود را در تاریکی به سر خواهند برد و زیست تابی در چنین شرایطی برای آنها بسیار مفید خواهد بود زیرا با کمک آن می‌توانند به جستجوی غذا پرداخته، مسیر حرکت خود را روشن کرده و یا تلاش شکارچیان را خنثی کنند.


انواع جانداران درخشان اعماق دریا که به تازگی کشف شده‌اند




عروس دریایی Periphylla periphylla

دانشمندان باور دارند عروس دریایی Periphylla periphylla یکی از پر تعدادترین عروسهای دریایی درخشان در اعماق دریاها است که به دلایل مختلفی از خود نور می‌تاباند. اختلال در دید مهاجمان، جلب توجه دیگر هم نوعان و یا موجوداتی که برای شکار در نظر گرفته می‌شوند از جمله دلایل درخشان بودن این ساکنان تاریکترین بخشهای دریا به شمار می‌رود.




چهره زنگ زده عروس دریایی Periphylla periphylla در نور فلش داخلی

در روشنایی این جاندار به جای درخشندگی آبی رنگ به رنگ نارنجی تندی دیده می‌شود. بیشتر جانداران درخشان دریایی به گونه‌ای تکامل یافته‌اند تا به رنگ آبی بدرخشند. احتمالا به این دلیل که نور آبی در آب دریا نسبت به دیگر رنگها از سرعت بیشتری برخوردار است. در واقع آب دریا عملکردی مشابه یک فیلتر دارد که عبور تمامی نورهای قرمز، نارنجی و سبز را مسدود می‌کند. این به آن معنی است که درخشش به رنگ آبی می‌تواند تفاوت بزرگی در جذب شکار یا جفت به وجود آورد. با این حال برخی از این جانداران شکارچی از نور فلش داخلی برخوردارند تا بتوانند در تاریکی مطلق به خوبی ببینند.



بامبوهای مرجانی درخشان

به گزارش مهر، دلیل درخشندگی آبی رنگ این بامبوهای مرجانی همچنان ناشناخته باقی مانده است. شاید دلیل درخشان بودن Keratoisis Flexibilis هشدار به دیگر ارگانیسمهای دریایی باشد تا به آنها بفهماند سطح خارهای این مرجانها از ماده‌ای ناخوشایند که دانشمندان آن را سمی می‌پندارند، پوشیده شده است. دانشمندان دلیل درخشندگی آبی رنگ این جانداران غیر متحرک را به این جمله ترجمه کرده‌اند: "با من درگیر نشو وگرنه پشیمان خواهی شد!"


چهره واقعی بامبوهای مرجانی

در نور طبیعی می‌توان تیغهای تیز بامبوهای مرجانی را به خوبی مشاهده کرد. در واقع انسان در نور روز تنها قادر به دیدن این چهره از این جانداران مرجانی خواهد بود و اکثر دوربینهای رنگی نیز به‌اندازه‌ای حساس نیستند تا بتوانند درخشش ملایم موجودات درخشان زیستی دریایی را در اعماق دریا احساس کنند. دانشمندان برای ثبت این درخشش آبی رنگ از دوربینهای تصویربرداری با کیفیت و حساسیت بالا که به شیوه سیاه و سفید تصویربرداری می‌کند، استفاده کردند. سپس فریمهایی از این تصاویر سیاه و سفید بر اساس محاسبات رنگی به دست آمده از تحلیلگر چند شبکه‌ای نوری، رنگی می‌شوند.



Pyrosoma Atlanticum در دو حالت روشن و خاموش

در تصویر بالا می‌توان چهره‌های متفاوت یک جاندار درخشان دریایی را در دو شرایط تاریکی و روشنایی مشاهده کرد.

دانشمندان بر این باورند این حقیقت که جانداران دریایی به شیوه‌های مختلفی توانایی درخشندگی زیستی را در خود تکامل داده‌اند، تاکیدی بر اهمیت ادامه بقای آنها در اعماق تاریک دریاست. به گفته آنها فشار انتخابی وارد شده بر برخی از این جانداران برای ادامه بقا به شدت بالا بوده و از این رو مدلهای تکامل این توانایی در آنها تنوع فراوانی دارد.