سازنده: CD Project RED
ناشر: Atari در آمریکای شمالی , CD Project RED در اروپای مرکزی , 1C در روسیه , TBA در اروپای غربی برای نسخه THQ , PC برای نسخه Xbox 360
سری: The Witcher
پلتفرم: PC و Xbox 360
ژانر: اکشن نقش آفرینی
تاریخ انتشار: 17 مه 2011 برای Q1 2012 , PC برای Xbox 360
مود: Single-player
درجه: ESRB: Rating Pending
رسانه: DVD , Blu-Ray Disk
وب سایت: thewitcher.com
نگاه کلی
The Witcher 2: Assassins of Kings دومین شماره از سری The Witcher است.بازی The Witcher محصول سال2007 استودیوی لهستانی CD Project RED است که توانست توجه خیل عظیمی از نقش آفرینی بازها و حتی اکشن بازها را به خود جلب کند.The Witcher با استقبال خوبی از جانب اغلب منتقدین روبرو شد از جمله اینکه بازی توانست از وب سایت های مطرحی نظیر IGN و Gamespot نمره بسیار خوب 8.5 از 10 و از سایت GameSpy نمره عالی 4.5 از5 بگیرد.مجله معتبر PC Gamer US نیز به بازی نمره عالی %90 داد.در این بین برخی از منتقدین نیز از بازی انتقاد کردند که این انتقادات بیشتر بر روی مشکلات تکنیکی بازی نظیر loading time های وحشتناک طولانی،کرش های متعدد،باگ های بسیار و سیستم مبارزه سخت بازی متمرکز بود.از جمله نمرات ضعیف بازی می توان به نمره های PC Gamer UK و EDGE اشاره کرد که به ترتیب به بازی %67 و 5 از 10 دادند.The Witcher از دید وب سایت IGN به عنوان بهترین نقش آفرینی سال 2007 انتخاب شد و GameSpy هم آن را به عنوان بهترین نقش آفرینی پلتفرم PC در آن سال انتخاب کرد.The Witcher در قسمت بهترین بازی نقش آفرینی سال Academy of Interactive Arts and Sciences هم کاندید بود اما نهایتاً قافله را به Mass Effect باخت.استقبال بازیبازها از بازی فوق العاده بود به نحویکه The Witcher و نسخه Enhanced آن(که یکسال بعد از انتشار بازی،در سپتامبر 2008 منتشر شد) تاکنون توانسته اند تنها روی پلتفرم PC حدود 1.5 میلیون نسخه فروش داشته باشند!
The Witcher 2: Assassins of Kings که به گفته سازندگان،کار ساختش از بعد از اتمام ساخت The Witcher آغاز شده است ادامه دهنده داستان شماره اول بوده و بار دیگر بازیبازها را به Temeria باز می گرداند.با توجه به فروش عالی شماره اول بازی،CD Project RED می تواند امیدوار باشد که دومین شماره بازی نیز با استقبال عالی نقش آفرینی بازها روبرو شود.در جریان کنفرانس مطبوعاتی CD Project RED در دوم ژوئن 2011اعلام شد که The Witcher 2 تا پایان سال جاری میلادی بر روی کنسول Xbox 360 نیز انتشار خواهد یافت اما در ابتدای ماه اوت اعلام شد که انتشار نسخه Xbox 360 بازی تا کوارتر اول سال 2012 به تعویق افتاده است.بنابر گفته های Tomasz Gop،تهیه کننده ارشد بازی که اخیراً از صنعت بازی های ویدئویی کناره گرفته احتمال دارد The Witcher 2 در آینده بر روی کنسول PlayStation 3 نیز انتشار یابد.
داستان
مطابق گفته های سازندگان،The Witcher 2 از داستانی بالغ و جذاب بهره می برد که استانداردهای جدیدی را برای روایت داستانی واقع گرایانه و غیرخطی تعریف خواهد کرد.ادامه ماجراجویی های Geralt of Rivia با حوادثی از The Witcher ارتباط خواهد داشت ضمن اینکه جذاب تر،حماسی تر و پر از غافلگیری خواهد بود.
بعد از کمک به متوقف کردن شورشی که Order of Flaming Rose به راه انداخته بود و نجات جان پادشاه Geralt،Foltest به یکی از بازیگران اصلی در عرصه غوغای سیاسی قلمرو Temeria بدل شد.Geralt در زمان اجرای فرامین پادشاه جهت ایجاد صلح در سرزمین Temeria،به محافظت از جان او ادامه داد.آخرین سنگر Order نیز تسلیم ارتش سلطنتی شد.آخرین مأموریت باقی مانده سرکوب قلعه بارونس La Valette بود که از قلمروی پادشاهی اعلام جدایی کرده بود.یک ماه از تلاش برای ترور پادشاه می گذشت که ارتش او به دروازه های قلعه بارونس La Valette رسیدند تا برای جنگ نهایی آماده شوند.در همین زمان،Geralt که پیش Foltest به سر می برد نمی توانست تحقیق شخصی اش یعنی تلاش برای پی بردن به مبدأ و هویت تروریست مرموز هم سبک witcher ها که مسئول سوء قصد به جان پادشاه بود را آغاز کند.تحقیقی که به بسیاری از سوال ها جواب خواهد داد.
بازیباز کنترل Geralt را به دست می گیرد؛هیولاکش حرفه ای که با کمک به درهم شکستن شورش Order of Flaming Rose و نجات جان پادشاه از دست یک تروریست هم سبک witcher ها درگیر غوغای سیاسی Temeria شده است.در دومین قسمت این سری،Geralt همچنان در کانون وقایع سیاسی باقی می ماند.او تحقیقاتش را آغاز می کند تا به هویت گروهی تروریست که مسئول ترور حاکمین در قلمروهای شمالی هستند پی ببرد،رابطه آنها با witcher ها را کشف کند و از انگیزه های آنها آگاه شود.تحقیقات،او را به سمت رودخانه Pontar در منطقه مرزی ملتهب بین Kaedwen , Temeria و Aedrin می کشاند جایی که او گرفتار نبردی بین قوی ترین نیروهای دنیای The Witcher می شود.در این راه Geralt با دو شخصیت منفی بازی یعنی Kingslayer و Lorveth آشنا می شود.دو شخصیتی که همانند Azar Javed و Professor در بازی اول دشمنان Geralt محسوب می شوند.
شخصیت ها
Geralt of Rivia
ملقب به White Wolf(گرگ سفید).witcher ای سپید مو،تند مزاج،فاسد،مشکوک به همه کس و همه چیز و از آن دست ضدقهرمان هایی که به سبب درگیر شدن منافع شخصیشان با منافع عموم مردم گاهاً در قالب یک قهرمان ظاهر می شوند.او هیولاکشی برجسته است که در قبال جایزه و پاداش،مخوف ترین هیولاها را نیز از بین می برد که بهترین نمونه اش به زانو در آوردن Striga در شماره اول بازیست.Geralt شخصیتیست به شدت مادی گرا با علاقه بسیار بسیار زیاد به زن ها که در ابراز تمایلاتش هیچ حد و مرزی قائل نیست.از نکات بارز او مهارت بسیار زیادش هم در alchemy(کیمیاگری) و هم در شمشیرزنی است که سبب می شود کنترل او،احساس قدرت و برتری فوق العاده ای به بازیباز بدهد که نظیرش در کمتر بازی نقش آفرینی ای دیده شده است.این بار تغییری در ظاهر Geralt نسبت به شماره اول دیده می شود و آن اضافه کردن ponytail(موی دم اسبی) است.
Triss Merigold
ساحره مو قرمزی که در Kaer Morhen،قلعه Witcher ها در شماره اول با او آشنا شدید.Triss مهارت بسیاری در جادوگری دارد و این طور که معلوم است در برخی از مبارزات Assassins of Kings درکنار Geralt خواهد جنگید هرچند که کنترل اش به دست بازیباز نخواهد بود.او با مهارت جادوگری فوق العاده اش دو بار جان Geralt را در بازی اول نجات داده بود.یکبار از دست Azar Javed و Professor و یکبار هم از دست دختر پادشاه،که توسط Striga تسخیر شده بود.مسلماً مهارت های جادویی او در Assassins of Kings به کمک Geralt خواهد آمد.
Lorveth
elf ای جاسوس و منفور.او فعالانه علیه انسان ها توطئه می کند و از نظر بسیاری او یک انسان ستیز روانیست.Lorveth یکی از شخصیت های منفی Assassins of Kings خواهد بود که به کمک Kingslayer مقاصد شومی را دنبال خواهد کرد.احتمالاً در صحنه های بسیاری رودرروی او و رفیق انسانش قرار خواهید گرفت که صحنه های جالبی را خلق خواهد کرد.
Kingslayer
همان طور که از اسمش پیداست کارش کشتن پادشاه هاست و به نظر می رسد کارش را از قبل از شروع وقایع بازی آغاز کرده است.او طبق گفته خودش از قبل Geralt را می شناسد و یکبار سعی کرده بود او را درحالیکه بیهوش بوده بکشد(احتمالاً او همان کسی است که در cut-scence ابتدایی The Witcher به سمت Geralt بیهوش حمله ور شده بود).در یک cut-scence سینمایی که در سایت خود بازی نیزقابل مشاهده است می بینیم که Lorveth در غاری با او ملاقات می کند.Kingslayer که کنار آتش نشسته است خودش را دوست غیرانسان ها معرفی می کند و به نظر می رسد این سرآغازیست برای یک اتحاد بین این دو شرور.از نکات جالب cut-scence مذکور این است که بغل دست Kingslayer،سر بریده شده ای به چشم می خورد که احتمالاً مربوط به یک حاکم نگون بخت است!
گیم پلی
سیستم مبارزه
سیستم مبارزه منحصر به فرد بازی،دامنه وسیعی از المان های تاکتیکی را با تماشایی ترین و پویاترین سکانس های مبارزه ای که تاکنون در یک بازی نقش آفرینی دیده اید ترکیب خواهد کرد.
گیم پلی بازی تفاوت هایی با شماره اول دارد.سیستم مبارزه در همین مراحل ابتدایی اش نیز پیشرفت های خوبی نسبت به شماره اول داشته است.سبک گیم پلی بازی همچون شماره اول شبیه بازی های hac*k 'n slash است که در آن ابتدا با چند ضربه شمشیر سبک شروع کرده و با اجرای چند کمبو نهایتاً ضربه قدرتمندی را روانه دشمن می کنید که شبیه به سیستم مبارزه بازی های اکشن سوم شخص کنسولی نظیر سری God of War است.نمونه اولیه سیستم مبارزه بازی به شما این اجازه را می دهد که آزادانه با شمشیرتان حمله کنید یا به هرسمتی که خواستید یک حرکت چرخشی انجام داده و جاخالی دهید یا اینکه به آرامی بین این دو حالت switch کنید.نسخه نهایی سیستم مبارزه بازی همچون شماره اول مشتمل بر چندین طرز ایستادن و وضعیت شمشیرزنی خواهد بود که به شما اجازه می دهد به دلخواه حملات متنوع style های مختلف را ترکیب کرده و با وضعیت پیش رویتان تطبیق دهید به جای اینکه همچون شماره اول تنها به صورت دستی بین وضعیت های مختلف switch کنید.نکته قابل توجه،وحشیانه و خونین بودن سیستم مبارزه بازیست.ضمن اینکه فراموش نکنید که boss هایی به مراتب چالش برانگیزتر از شماره اول(که دربرگیرنده تعدادی از بهترین boss battle های تاریخ بازی های نقش آفرینی غربی بود) انتظار شما را می کشند که برای از بین بردن آنها باید به تاکتیک های گوناگونی متوسل شوید.
مبارزه با boss ها بخش مهمی از گیم پلی بازی را تشکیل می دهد
دیالوگ
به مدد موتور جدید بازی،دیالوگ های غنی و بالغ که در سری کتاب های Andrzej Sapkowski و بازی The Witcher 1 نیز یافت می شوند به شکل cut-scence های سینمایی و سکانس های دیالوگی عرضه خواهند شد.
سیستم دیالوگی The Witcher 2 این اجازه را به بازیباز می دهد که در آن واحد چند نفر را دست بیاندازد و علاوه براین اجازه دهد که کارکترهای دیگر در میان صحبت وارد بحث شوند.The Witcher 2 مثل The Witcher از یک سیستم دیالوگی زمان دار استفاده خواهد کرد که پاسخ های متعددی را پیش روی شما می گذارد اما در صورت انتخاب نکردن هیچکدام از گزینه ها،یک حالت پیش فرض را به صورت اتوماتیک انتخاب می کند.
سیستم رومانس
مطابق وعده سازندگان روابط و تمایلات جنسی به نحو واقع گرایانه تر،درگیرکننده تر و بالغ تری به نمایش درخواهند آمد که در این راه به روابط جنسی تأثیرگذارتر و واقع گرایانه تر در The Witcher 1 نیز توجه خواهد شد.
گیم پلی رومانس The Witcher 2 بازنگری شده است و کاملاً با بازی اول متفاوت است.در واقع سیستم رومانس شماره اول که کارت های دخترانی که با آنها رابطه برقرار می کردید را در حالتی که لباس بر تن نداشتند به شما جایزه می داد کاملاً دور ریخته شده است.به جای آن در طول بازی،Geralt می تواند با شخصیت های مونث متعدد از طریق آپشن های دیالوگی و اهدای هدیه رابطه برقرار کند تا یک سکانس سینمایی مربوطه باز شود.
نکات سیستم نقش آفرینی بازی
1)غیرخطی بودن در مقیاس بالا همراه با مکانیسم های گیم پلی پیشرفته.بازیباز می تواند از راه های گوناگونی موانع پیشرویش را پشت سر بگذارد.انتخاب دوستان در مسیر داستان بازی،احتمالات گوناگون و جدیدی را پیش پای بازیباز می گذارد.
2)quest هایی منحصر به فرد که بیشتر از شماره اول با داستان اصلی بازی ارتباط خواهند داشت.دیگر quest های "FedEx"(آن دسته از quest های سطح پایین که در آنها تنها باید اشیایی را loot کرده و به شخص خاصی بدهید) در کار نخواهد بود.
3)توسعه کارکتر بسیار پیشرفت کرده است که در آن هر تصمیم مرتبط با توسعه کارکتر از قبیل مهارت های فردی منجر به نوع متفاوتی از گیم پلی می شود.توسعه کارکتر برمبنای سه تخصص انجام می شود:"شمشیرزنی،جادو و alchemy(تهیه potion ها)".این سه تخصص می توانند با هم ترکیب شوند و style های کارکتری هیبرید ایجاد کنند.
4)سیستم سنتی که برمبنای آن بازیباز با دشمنانی با درجه سختی ثابت روبرو می شود.این سیستم سبب می شود بازیباز از ساخت کارکتری قدرتمند در طول بازی نهایت رضایت را داشته باشد.نبرد با تیپ خاصی از حریفان با جلو رفتن در بازی آسان و آسان تر می شود چراکه تراز بازیباز ارتقا پیدا می کند.این در تضاد کامل با بسیاری از عناوین موجود است که از سیستم هایی ساده شده استفاده می کنند که منجر به تنظیم شدن درجه سختی حریفان با تراز بازیباز می شود.استفاده از این سیستم ها سبب می شود که پروسه ساخت بازی آسان تر شود اما درعین حال بازیباز از ساختن یک کارکتر بسیار نیرومند هم رضایت چندانی نداشته باشد(توضیح: در برخی نقش آفرینی ها نظیر Oblivion،دشمنان نیز همانند شما در طول بازی ارتقا می یابند.The Witcher و The Witcher 2 از این سیستم استفاده نمی کنند).
5)سیستم موتاژن های جدید به بازیباز این توانایی را می دهد که اثر مهارت های بخصوصش را تغییر دهد.برای مثال بازیباز می تواند نحوه عملکرد spell های Geralt را به نحوی که تمایل دارد تغییر دهد.مثلاً آسیب وارده از آن را بیشتر کرده،مدت زمان آن را طولانی تر کند یا آن را به نحوی ارتقا دهد که در آن واحد دشمنان بیشتری از آن spell آسیب ببینند.
6)سیستم پیشرفته crafting بازی به بازیبازها این قابلیت را می دهد که item های مخصوص به خود را بسازند: چیزی در حدود دویست item - اجزا اسلحه و armor - قابل ساخت است.
7)بسیاری از اجزا armor از قبیل نیم تنه،دستکش،کمربند،محافظ زانو و ... منجر به افزایش تنوع armor بازیباز می شود.توانایی ارتقاء هرکدام از این اجزا به تنهایی وجود دارد که سبب می شود armor های ترکیبی متنوع بسیاری به وجود آید.در The Witcher 1 تنها 4 تیپ armor وجود داشت.
8)سلاح های ساخته شده به روش ترکیبی منجر به ایجاد 300 تیپ شمشیر می شود(در The Witcher 1 فقط 10 تیپ شمشیر وجود داشت).
9)سیستم equipment جدید بازی به خاطر عدم وجود محدودیت در به همراه داشتن اشیا،قسمت قسمت کردن سیستم equipment و سیستم مرتب سازی(sorting) بهبود یافته،گیم پلی را ساده تر و انعطاف پذیرتر می کند.
گرافیک
گرافیک بازی سروصدای زیادی را در محافل بازی های ویدئویی به راه انداخت.توانایی بالای موتور بازی در خلق جزئیات مورد تمجید بسیاری از منتقدین و بازیبازها قرار گرفته است و سبب شده که بسیاری Witcher 2 را از بخت های جدی کسب عنوان بهترین گرافیک سال به حساب بیاورند.از طرف دیگر گرافیک بازی از نقطه نظر هنری هم همانند بازی قبلی بسیار موفق عملکرده است.در این بین تنها نیاز به یک سخت افزار بسیار قدرتمند برای بازی کردن بازی در بالاترین حد کیفیت مورد انتقاد قرار گرفته است.
گرافیک بازی همچنان از نظر هنری زیباست
واکنش منتقدین
واکنش منتقدین به The Witcher 2: Assassins of Kings بسیار مثبت بوده است.منتقدین به طور عموم مکانیسم های مبارزه بازی،customization،گرافیک،محیط و داستان سرایی بازی را ستوده اند.از نظر PC Gamer مکانیسم های مبارزه و پایان بازی نقاط ضعف بازی هستند.
تاکنون دشواری مبارزه بخصوص در چند ساعت آغازین بازی عامل اصلی رضایت منتقدین از بازی بوده است.برخی از منتقدین از دشواری prologue و امتناع مداوم بازی از کمک به بازیباز و نیاز به استفاده هم زمان از تمامی توانایی های Geralt جهت زنده ماندن تمجید کرده اند.به عنوان مثال یوروگیمر می نویسد:"تقریباً می توان گفت هیچ رقیبی برای بازی در جهات توازن،شخصیت پردازی و داستان سرایی وجود ندارد و همین طور روشی که برطبق آن بازی با شما نه به عنوان یک بازیباز که می خواهد با انجام بازی خشنود شود بلکه به عنوان یک فرد بالغ برخورد می کند که در آن شما را آزاد می گذارد که اشتباهات خودتان را انجام دهید و در داستانی که هرکس به آنچه لیاقتش را دارد نمی رسد نتیجه اش که همانا درد کشیدن است را ببینید."
هم اکنون بازی در سایت metacritic از 70 نقد نمره 88 از 100 و عنوان "generally favorable reviews" را دریافت کرده است.
9/10--------------------Eurogamer
9/10--------------------Gamespot
10/10--------------------Gamesradar
9/10--------------------IGN
9.4/10--------------------Gametrailers
89/100--------------------PC Gamer US
+1UP--------------------A+/A
9.3/10--------------------Game Informer
4.5/5--------------------Game Spy
---------------
منابع مورد استفاده:
gamespot.com/pc/rpg/thewitcher2/news.html?sid=6254071&mode=previews&page=1
en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_2
examiner.com/examiner/x-3707-DLC-Examiner~y2010m3d29-The-Witcher-2-fact-sheet-released
/vg247.com/2010/03/31/interview-the-witcher-2s-tomek-gop-senior-producer
metacritic.com/game/pc/the-witcher-2-assassins-of-kings/critic-reviews