آئودي R8 5.2 FSI به تازگي در نمايشگاه خودروي ديترويت رونمايي شد . البته اطلاعاتي که تا اين لحظه در مورد اين خودرو منتشر شده بود چندان زياد نبود ولي به تازگي اطلاعات کامل تري از اين سوپراسپرت جذاب به خبرگزاري هاي خودرويي راه پيدا کرده که بد نيست آن ها را مرور کنيم .
پس از موفيت قابل توجه R8 شرکت آئودي دست به کار شد تا گونه ي قدرتمندتري از اين ابر اتومبيل را روانه ي بازار کند . اولين و مهم ترين تغيير صورت گرفته در نظر گرفتن يک موتور 2/5 ليتري 10 سيلندر با قدرت 525 اسب بخار مي باشد . اين پيشرانه که توانايي توليد 530 نيوتون متر ( 390 پوند فوت ) را داراست از سيستم تزريق مستقيم سوخت به سيلندرها سود مي برد .
براي افزايش قدرت ضريب تراکم موتور به 1 : 5/12 افزايش پيدا کرده است . چرا که با زياد شدن اين ضريب مخلوط هوا و سوخت فشرده تر شده که مي توان قدرت بيشتري از آن گرفت . البته اين کار نياز به استفاده از بنزين با اکتان بالا دارد و مطمئنا R8 5.2 با بنزين ايران ناسازگار است .
سيستم روغن کاري خشک که در خودروهاي مسابقه اي مرسوم است براي روانکاري اجزاي مکانيکي R8 5.2 FSI در نظر گرفته شده است تا در تمامي شرايط و تحت فشارهاي گوناگون ( حتي در فشار 2/1 جي ! ) عملکرد خود را حفظ نمايد .
ميانگين مصرف سوخت R8 5.2 FSI با اين موتور غول پيکر تنها 7/13 ليتر در صد کيلومتر است !
از لحاظ توانايي هاي حرکتي اين خودرو مي تواند ظرف مدت 9/3 ثانيه از حالت سکون به سرعت صد کيلومتر در ساعت برسد . حداکثر سرعت 316 کيلومتر در ساعت نيز براي اين سوپراسپرت چندان دور از دسترس نيست . جالب است بدانيد که حداکثر دور موتور مجاز اين خودرو 8700 دور بر دقيقه است !! که در دور 8000 حداکثر قدرت و در دور موتور 6500 بيشينه ي گشتاور به دست مي آيد .
براي اين خودرو دو نوع گيربکس شش سرعته ي دستي و R tronic در نظر گرفته شده است که در گونه ي دوم مي توان دنده ها را از روي دکمه هاي قرار گرفته بر روي فرمان نيز تعويض کرد .
سيستم چهار چرخ متحرک " کواترو " در R8 5.2 FSI نيز به چشم مي خورد . اين سيستم توانايي انتقال قدرت به هر چرخ را داراست ولي به طور کلي تمايل آن انتقال نيرو به چرخ هاي عقب است .
تقسيم وزن 44 به 56 براي يک سوپراسپرت موتور وسط رقم مناسبي است . ضمن اين که فنربندي بازنگري شده ي اين خودرو نيز مي تواند به وسيله ي کمک فنرهاي مغناطيسي خود سواري جذابي را ارايه کند .
آئودي براي کاهش وزن از ماده ي AFS و آلومينيوم در ساخت بدنه استفاده کرده است به همين دليل است که R8 با گيربکس شش سرعته ي دستي تنها 1620 کيلوگرم وزن دارد .
از لحاظ طراحي اگرچه تغييرات خاصي روي نداده است ولي استفاده از چراغ هاي تماماً LED در بخش جلو و در نظر گرفتن رينگ هاي 19 اينچي ابهت خاصي را به R8 ارزاني داشته است .
آئودي R8 5.2 FSI در سه ماهه ي دوم امسال با قيمت پايه ي 115000 دلار برای مدل 8سیلندر و 160000دلار برای مدل 10سیلندر وارد بازار کشور آلمان مي شود .