طي آخرين ارزيابيهاي انجام شده از رضايتمندي مشتريان در خصوص كيفيت خودروهاي سواري داخلي و وارداتي، بي.ام.و X3 بيشترين شاخص رضايت مندي مشتريان با امتياز 876 را كسب كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درمجموع 33 خودرو سواري داخلي و وارداتي از محصولات 11 شركت عرضه كننده از ديدگاه مشتريان مورد ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران قرار گرفت.
در اين تحقيق با بهرهگيري از روشهاي به روز و علمي و با لحاظ خطاي نمونهگيري و فاصله اطمينان معين تعداد نمونه مورد نياز براي هر نوع خودرو تعيين شده و در سه ماهه اول سال گذشته مالكيت خودرو (با پيمايش كمتر از 4 هزار كيلومتر) از 24 هزار و 613 نفر از مشتريان به سه روش حضوري، تلفني و يا مكاتبهاي مصاحبه انجام شده است.
در مدل طراحي شده در راستاي سنجش رضايت مشتريان از كيفيت محصولات پنج شاخص اصلي ايمني، كيفيت، بدنه، مجموعه نيرو محركه و سوخترساني، مجموعه تعليق و انتقال قدرت و وضعيت تهويه مطبوع و وسايل برقي در قالب 28 ويژگي مختلف مورد نظر سنجي قرار گرفته است.
نتايج رضايتمندي مشتريان از خودروهاي ارزيابي شده اين طرح در شش دسته قيمتي تقسيم بندي شده و به ازاي هر 100 امتياز رضايت مندي مشتريان نيم ستارهي سبز به سطح كيفي خودروها از ديدگاه مشتريان اختصاص يافته است.
گروه قيمتي كمتر از 10ميليون تومان
در اين گروه پرايد كمترين شاخص رضايت را كسب كرد كه در ميان بقيه خودروهاي مورد ارزيابي نيز اين شاخص كمتر از بقيه بود. البته اين خودرو تنها خودرو سه ستاره بود؛ به طوري كه به شاخص برابر 592 دست يافت. يادآور ميشود كه سهم بازار اين خودرو در اين گروه 90.9 درصد بوده است.
ام.وي.ام مديران خودرو و پژو روآ ايران خودرو نيز در اين گروه سه نفره به ترتيب شاخصهاي 641 و 605 را كسب كردند و جزو بهترينها بودند.
گروه قيمتي بين 10 تا 20 ميليون تومان
در اين گروه خودروهاي پژو 206 ايران خودرو، تندر90 پارس خودرو، فولكس گل بمخودرو، سورن و تندر90 ايران خودرو، ريو، پروتون وييرا، سمند، پژو پارس و پژو405 ايران خودرو به ترتيب كيفيت انتخاب شدند و در شاخص رضايتمندي مشتريان در محدوده بين 626 تا 725 قرار گرفتند.
لازم به توضيح است كه در اين گروه پژو405 با 28 درصد بيشترين سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در اين گروه پژو 206 با امتياز725 در صدر قرار گرفت.
گروه قيمتي بين 20 تا 30 ميليون تومان
در اين گروه تويوتا ياريس، كيا سراتو، زانتيا، جيانتو و نيسان رونيز به ترتيب شاخصهاي 781، 773، 732، 725 و 698 را كسب كردند و به عبارت ديگر اول تا پنجم شدند.
در اين گروه قيمتي زانتيا با 45 درصد بيشترين سهم بازار را از آن خود كرده و در رتبه سوم از خودروهاي ياد شده از نظر رضايتمندي مشتريها قرار گرفته است. تويوتا ياريس نيز در صدر شاخص رضايت مشتري قرار گرفت.
گروه قيمتي بين 30 تا 40 ميليون تومان
دراين گروه كيا اسپورتيج با شاخص رضايت مشتري 800 و سهم بازار 6.5 درصد در صدر قرار گرفت و خودروهاي هيوندا توسان، ماكسيما، مزدا 3، مگان و گراند ويتارا به ترتيب در ردههاي بعدي قرار گرفتند.
در محدوده قيمتي فوق، مزدا 3 بيشترين سهم بازار را با 39 درصد از آن خود كرده است.
گروه قيمتي بين 40 تا 50 ميليون تومان
در اين گروه هيوندا آزرا با كسب شاخص رضايت مشتري 867 و سهم بازار 43.3 درصد، بيشترين شاخص رضايت مشتري و سهم بازار را در ميان خودروهاي در محدودهي مورد ارزيابي در اين سطح قيمتي از آن خود كرد.
در اين گروه كيا سورنتو، تويوتا كمري، تويوتا كرولا، هيوندا سوناتا و هيوندا كوپه در ردههاي بعدي از نظر رضايت مشتري قرار گرفتند.
گروه قيمتي بيش از 50 ميليون تومان
در اين گروه با اينكه هيوندا سانتافه با سهم بازاري معادل 88.4 درصد بيشترين درصد سهم بازار سه خودرو مورد ارزيابي در اين گروه را از آن خود كرده، ولي با شاخصه رضايت مشتري 827 در رتبه سوم قرار گرفته است. در اين گروه بي.ام.و X3 با شاخصه رضايت مشتري 876 بيشترين شاخص رضايتمندي در كليه خودروهاي مورد ارزيابي را از آن خود كرده است. پرادو نيز با كسب شاخص رضايت مشتري 852 در رتبه دوم قرار گرفت.
لازم به ذكر است كه طرح اندازهگيري رضايت مشتريان پس از انجام تحقيقات و مطالعات كارشناسي با هدف اندازه گيري رضايت مشتريان در سه حوزهي كيفيت محصول خدمات فروش و خدمات پس از فروش توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران تدوين و در نهم جلسه شوراي سياست گذاري صنعت خودرو وزارت صنايع و معادن مورخ 24 تير ماه سال گذشته تصويب شد.
ارزيابي فوق در شش ماهه اول سال گذشته انجام شده و شاخص رضايت مشتريان از امتياز 1000 ارزيابي شده است. ميانگين كل رضايت مشتريان نيز در مدت ياد شده 628 ارزيابي شد.
1388/01/17
isna