تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دانلود فیلم جدید
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام
خرید لپ تاپ استوک
ماهان سرور
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




مشاهده نتيجه نظر خواهي: پردرآمد ترین رشته مهندسی

راي دهنده
78. شما نمي توانيد در اين راي گيري راي بدهيد
  • مهندسی عمران

    11 14.10%
  • مهندسی برق

    8 10.26%
  • مهندسی مکانیک

    2 2.56%
  • مهندسی شیمی

    2 2.56%
  • مهندسی نفت

    6 7.69%
  • مهندسی کامپیوتر

    11 14.10%
  • مهندسی دلالی

    21 26.92%
  • مهندسی دزدی

    17 21.79%
صفحه 30 از 71 اولاول ... 2026272829303132333440 ... آخرآخر
نمايش نتايج 291 به 300 از 702

نام تاپيک: ✔ اطـلاعـات و زمينـه هـاي كـاري رشـته هـاي مـخـتـلف

  1. #291
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:رياضي

    رشته ي كاردان فني معدن:

    ديباچه: رشته كاردان فني معدن داراي دو گرايش استخراج معدن و استخراج معادن زغال‌ سنگ است.

    گرايش‌ استخراج معدن:
    با دولتي شدن معادن، كليه معادن كوچكي كه تاكنون بدون رعايت اصول فني و ايمني توسط افراد مورد بهره‎برداري قرار مي‎گرفته‎اند، بايستي توسط دولت يا شركت‎هاي مورد تأييد دولت به ‎صورت صحيح مورد بهره‎برداري قرار گيرند؛ بنابراين براي هر يك از اين معادن، حداقل يك كاردان فني استخراج معادن مورد نياز است؛ افرادي كه دانش لازم را براي استخراج معادن روباز و زيرزميني فرا مي‎گيرند.اين دسته از فارغ‏‎التحصيلان مي‎توانند مسؤوليت استخراج معادن و ساماندهي و رهبري كارگران و كنترل عمليات آتشباري، حفاري معدني ( چاه و تونل و غيره)، باربري و حمل و نقل، تهويه و نگهداري و استخراج مواد معدني در كارگاه استخراج را بر عهده بگيرند.

    درس‎هاي اين رشته در طول تحصيل:

    درس‌هاي مشترك بين گرايش‌هاي كاردان فني معدن :
    رسم فني، اجزاء ماشين و كارگاه، حسابداري مقدماتي ، رياضيات، زمين‎شناسي عمومي، كاني شناسي و سنگ شناسي، قوانين كار وبيمه‎هاي اجتماعي، كار آموزي، پيشروي در معادن، آتشباري در معادن، بارگيري و حمل‎ونقل در معادن، نگهداري در معادن، تهويه در معادن.

    دروس تخصصي گرايش استخراج معدن:
    ايمني و نجات در معادن، روش‎هاي استخراج معادن زيرزميني،‌ اصول استخراج معادن، بهداشت و كمك‎هاي اوليه در معدن، نقشه‎برداري معدني و نقشه‎خواني، كانه آرائي، سرويس و نگهداري ماشين آلات معدني، زبان خارجه فني، برق معادن، استخراج معادن روباز .

    گرايش استخراج معادن زغال ‌سنگ:
    هدف اين گرايش، تربيت كاردان فني براي استخراج و بهره‌برداري اقتصادي در معادن زيرزميني زغال‌سنگ است و دامنه فعاليت آن، شامل باز كردن، آماده‌سازي معادن زغال‌سنگ از مرحله عمليات اكتشافي و معدني تا تحويل زغال‌ به كارخانه تغليظ مي‌شود.فارغ‌التحصيلان اين گرايش مي‌توانند در معادن زغال‌سنگ، مسؤوليت اجراي يك يا چند وظيفه از عمليات معدني نظير چال‌زني، آتشباري، نگهداري، ريل‌كشي، ايمني و نجات،‌تهويه، كارگاه استخراج و غيره را به عهده بگيرند.

    دروس تخصصي گرايش استخراج معادن زغال‌سنگ:
    بهداشت معدن، ايمني و نجات در معادن، روش‌هاي استخراج، زغال‌شويي، زغال‌سنگ، ماشين‌آلات معدني، برق معادن، زبان خارجه فني، نقشه‌برداري زيرزميني، اصول معدن‌كاري.

    موفق باشيد/.

  2. #292
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:رياضي

    رشته ي كانه آرايي:

    ديباچه: اكثر مواد معدني را پس از استخراج، مستقيماً نمي‌توان در صنايع استفاده كرد. بلكه مواد معدني براي هر صنعتي بايستي داراي مشخصات خاصي مانند دانه‌بندي، عيار، ميزان رطوبت، ميزان ناخالصي و غيره باشد. مجموعه عملياتي كه باعث مي‌شود ماده معدني داراي مشخصات ياد شده شود، كانه‌آرائي نام دارد. به عبارت ديگر كانه‌آرائي عبارت از عملياتي است كه بر روي مواد معدني انجام مي‌گيرد و در پايان توليد، محصولاتي به دست مي‌آيد كه يا مستقيماً در بازار قابل عرضه هستند يا آماده براي عمليات صنعتي مي‌باشند. رشته كانه‌آرائي، آموزش افرادي را به عهده دارد كه از عهده كار در قسمت‌هاي مختلف عمليات فوق بر‌مي‌آيند. فارغ‌التحصيلان اين دوره توانائي و مهارت اداره مراحل سنگ‌شكني، آسيا كردن، طبقه‌بندي مواد، پرعيار كردن فيزيكي مواد، فلوتاسيون، آبكش كردن و خشك كردن مواد را دارند.كليه دانشجويان مي‌بايست قبل از تحصيل، دوره شناخت كار به مدت 12 هفته را در زمينه صنعت مربوط بگذرانند.
    درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

    دروس پايه:
    رياضيات عمومي، رياضيات كاربردي، برنامه‌نويسي و آمار، فيزيك الكتريسته و مغناطيس، شيمي معدني، رسم فني و نقشه‌خواني، اجزاء ماشين، كارگاه.

    دروس اصلي:
    كاني شناسي، سنگ‌شناسي، هيدروليك، الكترونيك، شيمي تجزيه

    دروس تخصصي:
    تهيه مواد معدني، روش‌هاي فيزيكي كانه‌آرائي، فلوتاسيون، سرويس و نگهداري ماشين‌آلات، كنترل، مديريت و قوانين كار، ايمني و كمك‌هاي اوليه،‌ زبان تخصصي، كار‌آموزي .

    موفق باشيد/.

  3. #293
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:رياضي

    رشته ي كاردان فني مكانيك:

    ديباچه: اين رشته داراي سه گرايش جوشكاري ، نقشه‌كشي صنعتي و ماشين‌آلات است.

    گرايش جوشكاري:
    جوشكاري به عنوان يكي از بهترين روش‌هاي توليد و بازسازي، جولانگاه گسترده‌اي در پهنه علوم روز از قبيل مكانيك، متالورژي و بسياري از زمينه‌هاي ديگر يافته است. به نحوي كه بدون اغراق مي‌توان پيشرفت‌هاي حاصل در اين رشته را به عنوان يكي از عوامل راهگشاي تكنولوژي فردا به شمار آورد. اين تكنيك در اغلب نيازهاي تداركات، پشتيباني، دفاعي و همچنين خودروهاي مختلف از قبيل، تانك‌ها، نفربرها، ساخت سلاح‌ها و ملزومات مربوط كاربرد دارد. مقصود از برگزاري دوره كارداني جوشكاري تربيت نيروهاي متخصصي است كه مهارت و اطلاعات علمي كافي درباره نحوه انجام جوشكاري با روش‌هاي مختلف داشته باشند و از مسائل مرتبط با اين فن از قبيل ايمني و انتخاب بهينه مصالح آگاهي داشته و بتوانند جوابگوي نيازهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين زمينه باشند.فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در مشاغلي نظير اسكلت فلزي ساختماني و پالايشگاهي، صنايع كشتي‌سازي و صنايع هواپيماسازي فعاليت كنند.
    درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :

    دروس مشترك در هر سه گرايش :
    رياضيات عمومي، فيزيك حرارت، شيمي عمومي، فيزيك مكانيك، رسم فني، استاتيك و مقاومت مصالح، الكتريسيته صنعتي، تكنولوژي و كارگاه ماشين‌افزار، زبان فني، حفاظت و ايمني بهداشت، تكنولوژي و كارگاه ريخته‌گري و مدلسازي

    دروس تخصصي:
    تكنيك و علوم جوشكاري، طراحي جوش، متالورژي جوش، توزيع حرارت، آزمايشگاه متالوگرافي، پروژه علمي، كارآموزي

    گرايش نقشه‌كشي صنعتي:
    اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي و صنعتي بدون به كارگيري مهارت نقشه‌كشي و تهيه نقشه‌هاي استاندارد و گويا، مقدور نيست و حركت در جهت خودكفائي و بسط فعاليت‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي، نياز به تربيت افراد مجرب و ماهر در تهيه نقشه‌هاي صنعتي دارد.دوره نقشه‌كشي صنعتي يكي از مجموعه‌هاي كارداني مكانيك است كه هدف از آموزش آن تربيت افرادي است كه قادر به تهيه نقشه‌هاي ساخت و مونتاژ قطعات يا سيستم‌ها به منظور توليد و اجرا باشند و رابط بين مهندس طراح و قسمت توليد و نمونه‌سازي مراكز صنعتي و پژوهشي گردند. اين افراد براي اشتغال در مراكز مختلف صنعتي، دفاتر فني قسمت‌ها، دفاتر ساختماني،‌ تاسيسات و واحدهاي پژوهشي و به طور كلي محل‌هايي كه به نوعي با نقشه‌هاي صنعتي ارتباط دارند، تربيت مي‌شوند.
    درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

    دروس تخصصي:
    نقشه‌صنعتي، طراحي صنعتي و قالب، گرافيك هنري، كارآموزي

    گرايش ماشين‌آلات:
    هدف گرايش ماشين‌آلاتتربيت تكنسين‌هايي داراي مهارت كافي براي تعمير و نگهداري انواع ماشين‌آلات راه‌سازي و عمراني، شناورهاي دريايي سبك، خودروهاي ترابري جاده‌اي است. افرادي كه بتوانند برنامه‌ريزي و مديريت كارگاه‌هاي تعميراتي را برعهده بگيرند و بر سرويس، نگهداري و بهره‌برداري صحيح از ماشين‌آلات نظارت داشته باشند.

    دروس تخصصي:
    موتورهاي احتراق داخلي، سوخت و تكنولوژي سوخت‌رساني، تكنولوژي دستگاه‌هاي الكتريكي ماشين‌آلات، تكنولوژي انتقال قدرت، تكنولوژي شاسي و بدنه خودروهاي ترابري جاده‌اي، كارگاه تعميرات اساسي خودروهاي مركب، كارگاه تعميرات اساسي خودروهاي سنگين.

    موفق باشيد/.

  4. #294
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    با سلام...

    تا حالا رشته هايي كه معرفي كرده بودم بيشترشون مربوط به گروه تحصيلي رياضي بود،ولي از اين به بعد بيشتر سعي مي كنم رشته هاي گروه تحصيلي تجربي رو معرفي كنم.

    ||سپاس**

  5. #295
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:تجربي

    رشته ي اتاق عمل:

    ديباچه: گسترش مراكز بيمارستاني داراي اتاق عمل جراحي و نياز روزافزون به افراد كاردان براي اداره اتاق‌هاي عمل جراحي، بيانگر نياز جامعه به تكنسين اتاق عمل است. افرادي كه مي‌توانند درمسائل فني، پزشكان جراح را ياري دهند. فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در اتاق عمل به جراحان كمك‌هاي لازم فني را ارائه دهند. همچنين اين دسته از متخصصان مي‌توانند وسائل جراحي و استريل را جهت استفاده آماده نمايند و اداره اتاق عمل را به عهده گيرند.
    درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :

    دروس اصلي و تخصصي:
    تكنيك اتاق عمل عمومي، فن پرستاري، فيزيولوژي، تشريح، شيمي آلي و بيوشيمي، بهداشت فردي و همگاني، انگل‌شناسي و ميكروب‌شناسي، داروشناسي عمومي و تخصصي، جراحي عمومي و تخصصي، اصطلاحات پزشكي و اصطلاحات رايج در اتاق عمل، كارآموزي عمومي، جراحي زنان و زايمان، بيماري‌هاي داخلي، آسيب‌شناسي، فيزيك پزشكي و كاربرد آن در اتاق عمل، خون‌شناسي و انتقال خون، بيهوشي، روش‌هاي احياء قلبي و ريوي، روانشناسي، كارآموزي در عرصه.

    موفق باشيد/.

  6. این کاربر از MaFia_King بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  7. #296
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:تجربي،رياضي،انساني

    رشته ي ادبيات و زبان عربي:

    ديباچه: از همان زمان كه ايرانيان دروازه‌هاي خود را بر روي سپاهيان عرب گشودند و با آغوش باز اسلام را پذيرفتند، بدون هيچ تعصبي و با شور و نشاط و علاقه‌اي فوق‌العاده به فراگيري، ضبط و تدوين زبان و ادبيات عرب پرداختند،‌زيرا ايرانيان مانند همه مسلمانان پاك نهاد ديگر، زبان عربي را زبان قوم عرب نمي‌دانستند بلكه به اين زبان به عنوان زبان قرآن و زبان بين‌المللي اسلام ارج مي‌نهادند تا جايي كه به گفته بسياري از مورخان و اديبان، خدمات ايرانيان به زبان عربي بيش از خود اعراب به اين زبان بوده است. مردم كشور ما امروزه بيش از گذشته نياز به آشنايي با زبان و ادبيات عربي دارند چرا كه عربي زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن بيشتر كشورهاي مسلمان است و ما براي اتحاد، همدلي و همزباني با جهان اسلام و بهره‌گيري از منابع اصلي اسلامي و تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام مي‌شود همچنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي كه از زبان و ادبيات عربي بسيار تأثير پذيرفته است، بايد به زبان و ادبيات عرب مسلط باشيم. از همين رو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشورمان رشته زبان و ادبيات عربي ارائه مي‌شود.

    دانشجوي‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ با تاريخ‌ ادبيات‌ عرب‌، متون‌ مختلف‌ نظم‌ و نثر دوره‌هاي‌ مختلف‌، فن‌ ترجمه‌ از عربي‌ به‌ فارسي‌ و بالعكس‌، علوم‌ بلاغي‌ و عروض‌ و قافيه‌ درزبان‌ و ادبيات‌ عرب‌ آشنا مي‌شود. به همين دليل رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ در دانشگاه‌ها با كتاب‌ عربي‌ كه‌ در آموزش‌ و پرورش‌ تدريس‌ مي‌شود تا حدودي‌ متفاوت‌ است‌ چون‌ در مدارس‌، عربي‌ بيشتر درس‌ قواعد و صرف‌ و نحو است‌ و تا حدودي‌ نيز دانش‌آموزان‌ علوم‌ انساني‌ بلاغت‌ زبان‌ عربي‌ را مطالعه‌ مي‌كنند اما در دانشگاه‌ به‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ رشته‌ تخصصي‌ نگاه‌ مي‌شود و دانشجويان‌ با دروس‌ متفاوتي‌ از جمله‌:

    تاريخ‌ ادبيات‌ عرب‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ اعم‌ ازتاريخ‌ ادبيات‌ عصر جاهلي‌، عصر اموي‌، عصر عباسي‌، دوره‌ انحطاط‌ و دوره‌ معاصر، متون‌ نظم‌ ونثر در دوره‌هاي‌ مختلف‌ تاريخي‌، ادبيات‌ تطبيقي‌، نامه‌نگاري‌ و خلاصه‌نويسي‌، مكالمه‌، انشا و فن‌ ترجمه‌ آشنا مي‌شوند.

    توانايي‌هاي‌ لازم :
    علاقه‌ و انگيزه‌ در رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ مثل‌ ساير رشته‌ها حرف‌ اول‌ را مي‌زند. همچنين‌ دانشجوي‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ بايد به‌ ادبيات‌ فارسي‌ و زبان‌ عربي‌ تسلط‌ نسبي‌ داشته‌ باشد و در كنار اين‌ توانمندي‌ها اگر به‌ زبان‌ عربي‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ وحي‌ نگاه‌ كند، با عشق‌ و علاقه‌ بيشتري‌ رشته‌ تحصيلي‌ خود را ادامه‌ مي‌دهد. زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ تنها رشته‌ زبان‌هاي‌ خارجه‌ است‌ كه‌ فقط‌ از داوطلبان‌ گروه‌ علوم‌ انساني‌ دانشجو مي‌پذيرد. زيرا زبان‌ و ادبيات‌ فارسي‌ و عربي‌ وامدار يكديگر هستند و اين‌ دو زبان‌ چنان‌ درهم آميخته‌اند كه‌ بسياري‌ از استادان‌ و اديبان‌ ما معتقدند زبان‌ عربي‌ يك‌ زبان‌ بيگانه‌ نيست‌ و از همين‌ رو در اكثر دانشگاه‌ها رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ در كنار رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ فارسي‌ در دپارتمان‌ دانشكده‌ ادبيات‌ قرار دارد. البته‌ به‌ اعتقاد كارشناسان‌، زبان‌ عربي‌ بايد يك‌ آزمون‌ اختصاصي‌ داشته‌ و داوطلبان‌ تمامي‌ گروه‌هاي‌ آزمايشي‌ اجازه‌ شركت‌ در اين‌ آزمون‌ را داشته‌ باشند، چون‌ گاهي‌ اوقات‌ يك‌ داوطلب‌ رياضي‌ و فني نيز به‌ رشته‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ علاقه‌مند است‌ و مايل‌ است‌ در كنار رشته‌هاي‌ علوم پايه يا فني‌، اين‌ رشته‌ را نيز انتخاب‌ كند.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :
    علاوه‌ بر تدريس‌ در آموزش‌ و پرورش‌ و مؤسسات‌ خصوصي‌ يك‌ فارغ‌التحصيل‌ توانمند رشته‌ عربي‌ مي‌تواند به‌ پژوهش‌ و تحقيق‌ در زمينه‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ بپردازد. يكي‌ از مهمترين‌ و اساسي‌ترين‌ مراكز جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ نيز وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ است‌. همچنين‌ فارغ‌التحصيلاني‌ كه‌ زبان‌ عربي‌ را خوب‌ فرا گرفته‌اند، مي‌توانند در آزمون‌هاي‌ اداره‌ فني‌ قوه‌ قضائيه‌ شركت‌ كرده‌، در صورت‌ موفقيت‌ به‌ عنوان‌ مترجم‌ رسمي‌ دادگستري‌ مجوز تأسيس‌ دارالترجمه‌ را بگيرند. البته‌ دايره‌ اين‌ كار بسيار محدود است‌ و هر ساله‌ قوه‌ قضائيه‌ به‌ تعداد محدودي‌ از متقاضيان‌ مجوز مي‌دهد. افرادي‌ نيز كه‌ مايلند جذب‌ مشاغل‌ آزاد شوند ، مي‌توانند به‌ ترجمه‌ كتاب‌هاي‌ عربي‌ بپردازند. چون‌ بازار كتاب‌ ما نياز مبرمي‌ به‌ مترجماني‌ دارد كه‌ به‌ زبان‌ عربي‌ و كار ترجمه‌ مسلط‌ باشند.
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس تخصصي :
    آزمايشگاه‌، صرف‌ ، نحو، ترجمه‌ و تجويد قرآن‌ كريم‌، روش‌ تحقيق‌ و مأخذشناسي‌، مكالمه‌ ، تمرين‌ صرف‌ و نحو، متون‌ حديث‌، ادب‌ متعهد اهل‌بيت‌، روزنامه‌ها و مجلات‌ عربي‌، ادب‌ سياسي‌ در دوره‌ اسلام‌، قرائت‌ متون‌ عرفاني‌ ، ادبيات‌ تطبيقي‌، فن‌ ترجمه‌، انشاء ، علوم‌ بلاغي‌ ، زبان‌ خارجي‌ تخصصي‌ ، متون‌ نهج‌البلاغه‌، ترجمه‌ از عربي‌ به‌ فارسي‌ و بالعكس‌، عروض‌ و قافيه‌، فقه‌اللغه‌، قرائت‌ متون‌ تفسيري‌ قرآن‌ كريم‌ ، نامه‌نگاري‌ و خلاصه‌نوسي‌، نقد ادبي‌، متون‌ نظم‌ و نثر از سقوط‌ بغداد تا عصر حاضر، تاريخ‌ ادبيات‌ از سقوط‌ بغداد تا عصر حاضر، متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ عباسي‌ اول‌ ، تاريخ‌ ادبيات‌ دوره‌ عباسي‌ اول‌ ، متون‌ نظر و نثر دوره عباسي‌ دوم‌ ، تاريخ‌ ادبيات‌ دوره‌ عباسي‌ دوم‌، متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ اندلس‌، متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ معاصر ، تاريخ‌ و ادبيات‌ دوره‌ معاصر ، متون‌ نظم‌ و نثر عربي‌ در ايران‌ از آغاز تا سقوط‌ بغداد، متون‌ نظم‌ و نثر عربي‌ در ايران‌ از سقوط‌ بغداد تا دوره‌ معاصر، تاريخ‌ ادبيات‌ از دوره‌ جاهلي‌ تا پايان‌ دوره‌ اموي‌ ، متون‌ نظم‌ و نثر از جاهلي‌ تا پايان‌ دوره‌ اموي‌.

    موفق باشيد/.

  8. #297
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:تجربي

    رشته ي اعضاء مصنوعي:

    ديباچه:
    رشته‌ اعضاي‌ مصنوعي‌ و وسايل‌ كمكي‌ يكي‌ از زيرشاخه‌هاي‌ توانبخشي‌ است‌ كه‌ در آن‌ طريقه‌ طراحي‌ و ساخت‌ اعضاي‌ مصنوعي‌ و وسايل‌ كمكي‌ براساس‌ اصول‌ مهندسي‌ و منطبق‌ با آناتومي‌ بدن‌ آموزش‌ داده‌ مي‌شود. در واقع‌ دروس‌ اين‌ رشته‌ مجموعه‌اي‌ از علوم‌ مهندسي‌ و علوم‌ پزشكي‌ است‌.متخصص‌ اعضاي‌ مصنوعي‌ در سه‌ زمينه‌ حمايت‌ از اعضاي‌ ضعيف‌ و ناتوان‌ بدن‌، ساخت‌ اندام‌ مصنوعي‌ براي‌ عضو از دست‌ رفته‌ و اصلاح‌ ناهنجاري‌ها فعاليت‌ مي‌كند و براي‌ به‌ دست‌ آوردن‌ اين‌ تخصص‌، دروس‌ پايه‌ مثل‌ آناتومي‌ بدن‌، علل‌ ناهنجاري‌ها و بيماري‌هاي‌ اندام‌هاي‌ مورد نظر را مطالعه‌ كرده‌ و سپس‌ نحوه‌ ساخت‌ اُرتزها و پروتزهاي‌ مختلف‌ را فرا مي‌گيرد.گفتني‌ است‌ كه‌ ارتز وسيله‌اي‌ كمكي‌ است‌ كه‌ در موازات‌ اندام‌ فلج‌ يا ضعيف‌ به‌ كار برده‌ شده‌ و به‌ آن‌ كمك‌ مي‌كند تا كارايي‌ بهتري‌ داشته‌ باشد و شامل‌ تمام‌ اندام‌ها از جمله‌ اندام‌ تحتاني‌، اندام‌ فوقاني‌، ستون‌ فقرات‌ و سرو گردن‌ مي‌شود. پروتز نيز عضو مصنوعي‌ است‌ كه‌ جانشين‌ عضو طبيعي‌ شده‌ و در امتداد عضو طبيعي‌ قرار مي‌گيرد.براي‌ مثال‌ فردي‌ كه‌ دچار بيماري‌ فلج‌ اطفال‌ شده‌ است‌ با استفاده‌ از ارتزهاي‌ كمك‌ كننده‌ مي‌تواند سرپا ايستاده‌ و به‌ فعاليت‌هاي‌ زندگي‌ خود به‌ صورت‌ مستقل‌ ادامه‌ دهد.تفاوت اين رشته با مهندسي پزشكي در اين است كه رشته مهندسي پزشكي؛ در زمينه الكترونيك و بيومكانيك كاربردي كل تجهيزات پزشكي فعاليت مي‌كند يعني طراحي يك دستگاه راديولوژي يا فيزيوتراپي نيز در حيطه كار مهندسي پزشكي قرار مي‌گيرد، در حالي كه رشته اعضاي مصنوعي به طراحي و ساخت وسايل كمكي و اعضاي مصنوعي مي‌پردازد و اعضاي مصنوعي قابل ساخت در اين رشته نيز اعضاي مصنوعي خارج از بدن مثل دست، پا، چشم و بيني است.از همين جا مي‌توان به يكي ديگر از تفاوت‌هاي موجود بين اين دو رشته پي برد چون فارغ‌التحصيل مهندسي پزشكي علاوه بر اعضاي مصنوعي خارج از بدن، پروتزهاي داخلي مثل قلب مصنوعي يا اعضاي پيچيده الكترونيكي و مكانيكي مثل دست سيبرنتيكي را نيز طراحي مي‌كند، اما فارغ‌التحصيل اعضاي مصنوعي، قطعات ساده‌تري كه با ابزار دستي نيز قابل ساخت است مثل پاي مصنوعي عادي يا انواع بريس‌ها را طراحي كرده و مي‌سازد.

    توانايي‌هاي‌ لازم :
    دانشجوي‌ رشته‌ اعضاي‌ مصنوعي‌ و وسايل‌ كمكي‌ مثل‌ يك‌ مجسمه‌ساز بايد با گچ‌ مجسمه‌سازي‌ كار كند و قالب‌هاي‌ گچي‌ از پا، دست‌، نيم‌تنه‌ يا سر و گردن‌ بسازد و مثل‌ يك‌ نجار، آهنگر و كفاش‌ بايد به‌ جوشكاري‌، تراشكاري‌، ارّه‌كاري‌، فلزكاري‌ و چرم‌كاري‌ بپردازد. به‌ عبارت‌ ديگر متخصص‌ اين‌ رشته‌ بايد از دست‌هايي‌ توانا برخوردار و به‌ كارهاي‌ فني‌ و صنعتي‌ علاقه‌مند باشد.در ضمن‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد داراي‌ جسم‌ و روحي‌ سالم‌ و توانمند باشد تا در انجام‌ كارهاي‌ سنگين‌ اين‌ رشته‌ مثل‌ فلزكاري‌ يا كار با گچ‌ و قالب‌هاي‌ سنگين‌ دچار مشكل‌ نشود و بتواند بعضي‌ از اوقات‌ چهار ساعت‌ سرپا بايستد و كار كند. آمادگي‌ روحي‌ براي‌ برخورد با بيماران‌ و روابط‌ اجتماعي‌ خوب‌ نيز در اين‌ رشته‌ بسيار ضروري‌ است‌ چون‌ رشته‌ اعضاي‌ مصنوعي‌ يك‌ رشته‌ خدماتي‌ است‌ و فارغ‌التحصيل‌ آن‌ بايد با دردمندترين‌ اعضاي‌ جامعه‌ در ارتباط‌ باشد.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :
    فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ مي‌تواند در دو بخش‌ دولتي‌ و خصوصي‌ فعاليت‌ كند كه‌ بخش‌ دولتي‌ شامل‌ سازمان‌ بهزيستي‌، هلال‌ احمر، بنياد جانبازان‌ و بيمارستان‌هاي‌ داراي‌ مراكز ارتوپدي‌ فني‌ است‌. اما حيطه‌ اصلي‌ فعاليت‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بخش‌ خصوصي‌ است‌ چون‌ رشته‌ اعضاي‌ مصنوعي‌ جزو معدود رشته‌هاي‌ توانبخشي‌ است‌ كه‌ فارغ‌التحصيل آن‌ مي‌تواند پس‌ از كسب‌ تجربه‌ لازم‌، مركز خصوصي‌ داير كرده‌ و به‌ افراد فلج‌ يا افرادي‌ كه‌ انواع‌ بدشكلي‌هاي‌ مختلف‌ و مشكلات‌ ارتوپدي‌ دارند، افرادي‌ كه‌ بيماري‌هاي‌ ساده‌ مثل‌ صافي‌ كف‌ پا داشته‌ و احتياج‌ به‌ كفش‌ طبي‌ دارند و‌ كساني‌ كه‌ دچار قطع‌ عضو هستند، خدمات‌ خود را ارائه‌ دهد.در ضمن‌ اگر دانشجويي‌ اهل‌ تحقيق‌ و مطالعه‌ باشد، در اين‌ رشته‌ زمينه‌ نوآوري‌ بسيار زياد است‌. بخصوص‌ در زمينه‌ پروتزهاي‌ زيبايي؛‌ يعني‌ ساخت‌ چشم‌، گوش‌ و بيني‌ مصنوعي‌ كه‌ نيروي‌ كار متخصص‌ در ايران‌ بسيار كم‌ است‌.

    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :
    آناتومي‌ انساني‌ ، رسم‌ فني‌ ، كمك‌هاي‌ اوليه‌ ، ايمني‌ و پيشگيري‌ از سوانح‌ در كارگاه‌، رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، تكنيك‌هاي‌ فلزكاري‌ ، تكنيك‌ ارتوپدي‌ فني‌ ، اصول‌ توانبخشي‌ ، خواص‌ مواد (علوم‌ فلزات‌)، خواص‌ مواد (مواد مصنوعي‌)، بهداشت‌ عمومي‌ ، ارتوپدي‌ ، مكانيك‌، تكنولوژي‌ چوب‌ ، تكنيك‌ قطعه‌سازي‌، تئوري‌ پروتز ، تئوري‌ ارتز ، مديريت‌ صنعتي‌، روانشناسي‌ معلولين‌، آناتومي‌ و فيزيولوژي‌ اعصاب‌ ، فيزيك‌ ، تكنولوژي‌ درودگري‌ ، آشنايي‌ با طراحي‌ و ساخت‌ ارتزهاي‌ اندام‌ فوقاني‌ ، آشنايي‌ با طراحي‌ و ساخت‌ پروتزهاي‌ زيرزانو، آشنايي‌ با طراحي‌ و ساخت‌ ارتزهاي‌ اندام‌ تحتاني‌، آشنايي‌ با طراحي‌ و ساخت‌ ارتزهاي‌ ستون‌ فقرات‌، آشنايي‌ با طراحي‌ و ساخت‌ پروتزهاي‌ اندام‌ فوقاني‌، آشنايي‌ با طراحي‌ و ساخت‌ پروتزهاي‌ بالاي‌ زانو، اصول‌ فيزيوتراپي‌ و كاردرماني‌، ارزشيابي‌ واندازه‌گيري‌ عضلات‌، آناتومي‌ سطحي‌ ، مقاومت‌ مصالح‌ ، اصطلاحات‌ پزشكي‌ ، راديولوژي‌ ، تكنيك‌ چرمكاري‌ ، آمار و روش‌ تحقيق‌، مديريت‌ مركز ارتوپدي‌ فني‌، نورولوژي‌ ، كينزيولوژي‌ وبيومكانيك‌ ، كارآموزي‌ در عرصه‌ ارتزهاي‌ زيرزانو، كارآموزي‌ در عرصه‌ ارتزهاي‌ پا، كارآموزي‌ در عرصه‌ ارتزهاي‌ بالاي‌ زانو، كارآموزي‌ در عرصه‌ ارتزهاي‌ ستون‌ فقرات‌ ، كارآموزي‌ در عرصه‌ ارتزهاي‌ اندام‌ فوقاني‌ ، كارآموزي‌ در عرصه‌ پروتزهاي‌ مچ‌ پا و پنجه‌ ، كارآموزي‌ در عرصه‌ پروتزهاي‌ زيرآرنج‌ ، كارآموزي‌ در عرصه‌ پروتزهاي‌ بالاي‌ آرنج‌، كارآموزي‌ در عرصه‌ پروتزهاي‌ زيرزانو، كارآموزي‌ در عرصه‌ پروتزهاي‌ بالاي‌ زانو، كارآموزي‌ در عرصه‌ پروتزهاي‌ لگن‌.

    موفق باشيد/.

  9. #298
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:تجربي

    رشته ي بهداشت حرفه اي:

    ديباچه:
    در دنياي امروز انسان‌ها مجبورند در تلاش معاش؛ با مشكلات گوناگون دست و پنجه نرم كرده و خطرات فراواني را كه خود ناشي از پيشرفت علم و تكنولوژي است، به جان بخرند. اين خطرات، تعداد عوامل تهديد كننده سلامتي را افزايش داده است و در نيتجه بر تعداد بيمار‌هاي شغلي و مخاطرات حرفه‌اي نيز روز به روز افزوده مي‌شود. براي مثال كارگري كه در واحد صنعتي با جيوه يا سرب سر و كار دارد، ممكن است دچار مسموميت حاد شده يا به يك بيماري مزمن دچار گردد.كاركنان مشاغل اداري نيز گاه به علت بي‌حركتي، كار كردن در نور ضعيف، مكان‌هاي غير بهداشتي و مرطوب يا به علت تماس با دستگاه‌هاي الكترونيكي ممكن است سلامت خود را به خطر اندازند. حتي گاهي اوقات شرايط محيط كار به اندازه‌اي سخت و ناگوار است كه اگر دانش بشري كمك نكرده و مشكلات را همواره نسازد، زندگي در آن شرايط غير ممكن مي‌گردد. تا جايي كه در عصر حاضر حوادث پس از بيماري‌هاي قلب و عروق و سرطان سومين علت اصلي مرگ و مير در كشورهاي صنعتي است.از سوي ديگر، حوادث ناشي از كار، هزينه‌هاي بسياري را بر دوش اقتصاد ملي هر كشور مي‌گذارد به همين دليل حفظ سلامت كارگران كه عظيم‌ترين قشر هر جامعه‌اي را تشكيل مي‌دهند گذشته از جنبه انساني آن، هم از نظر مصالح اجتماعي و اقتصادي و هم از نظر تأمين سلامت و فراهم ساختن آسايش و رفاه كارگران و تطبيق وضع كار با مقتضيات جسمي و رواني آنان،‌ يك وظيفه انساني، يك احتياج و يك شرط امكان انجام كار و فعاليت ثمر بخش است. كاري مهم و حياتي كه در هر كشوري بر عهده متخصصان بهداشت كار مي‌باشد.
    به عبارت ديگر دانش‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ تلاش‌ مي‌كند تا با حذف‌ كردن‌ عوامل‌ خطرزاي فيزيكي، شيميايي، رواني و بيولوژيكي يا كاهش‌ تأثيرات‌ اين‌ عوامل‌ از آسيب‌رسي‌ به‌ كاركنان‌ جلوگيري‌ نمايد. براي‌ رسيدن‌ به‌ اين‌ هدف‌ علم‌ بهداشت‌ داراي‌ سه‌ مرحله‌ مهم‌ و اساسي‌ است‌ كه‌ اين‌ مراحل‌ عبارتند از:

    شناسايي‌، ارزيابي‌ و كنترل‌ عوامل‌ خطرزا؛ يعني‌ متخصص‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ در مرحله‌ اول‌ خطر را شناسايي‌ كرده‌ و پس‌ از شناسايي‌ كامل‌، مقدار خطر را سنجش‌ مي‌كند و در مرحله‌ آخر به‌ كنترل‌ عوامل‌ خطرزا مي‌پردازد. گفتني‌ است‌ كه‌ مرحله‌ شناسايي‌ خطر در مقطع‌ كارداني‌، ارزيابي‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ و كنترل‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ ارشد بهداشت‌ حرفه‌اي‌ آموزش‌ داده‌ مي‌شود.براي‌ مثال‌ يك‌ كاردان‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ در كارخانه‌ ريسندگي‌ و بافندگي‌ بايد كانون‌هاي‌ خطر اعم‌ از منابع‌ ايجاد صداي‌ بيش‌ از حد مجاز، نوع‌ مواد شيميايي‌ خطرناك‌ مورد استفاده‌، نحوه‌ نگهداري‌ مواد خطرناك‌ و طريقه‌ مصرف‌ آنها را شناسايي‌ كند. سپس‌ يك‌ كارشناس‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بايد تراكم‌ مقدار آلودگي‌ را در يك‌ متر مكعب‌ هوا تعيين‌ نمايد و مشخص‌ كند كه‌ مقدار آلودگي‌ بالاتر يا پائين‌تر از حد استاندارد است‌ كه‌ در اين‌ مرحله‌ كارشناس‌ با استفاده‌ از روش‌هاي‌ آناليز پيچيده‌ و وسيعي‌ مانند آناليز رنگ‌سنجي‌، آناليز دستگاهي‌، گاز فورماتوگرافي‌، اكسپكفوتومتري‌ و روش‌هاي‌ ديگر ماده‌ شيميايي‌ مورد نظر را سنجش‌ و مقدار آن‌ را تعيين‌ مي‌كند. كارشناس‌ ارشد بهداشت‌ حرفه‌اي‌ نيز پس‌ از اين‌ كه‌ عوامل‌ خطرزا شناسايي‌ و ارزيابي‌ شد بايد روش‌ يا روش‌هايي‌ را پيشنهاد كند كه‌ عوامل‌ زيان‌آور حذف‌ گردد يا كاهش‌ يابد و به‌ اندازه‌ استاندارد برسد. فارغ‌التحصيل‌ دكترا نيز به‌ تدريس‌ و تحقيق‌ در زمينه‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ مي‌پردازد.

    توانايي‌هاي‌ لازم‌ :
    در رشته‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ عوامل‌ زيان‌آور مختلفي‌ اعم‌ از شيميايي‌، فيزيكي‌، بيولوژيكي‌ و رواني‌ وجود دارد. از همين‌ رو دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد در دروس‌ پايه‌ مثل‌ رياضي‌، فيزيك‌، شيمي‌ و زيست‌شناسي‌ توانمند باشد؛ يعني‌ براي‌ موفقيت‌ در بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بايد هم‌ در رياضي‌ و فيزيك‌ و هم‌ در علوم‌ تجربي‌ پايه‌اي‌ قوي‌ داشت‌. دانشجوي‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بايد از نظر جسمي‌ نيز سالم‌ باشد تا بتواند در محيط‌هاي‌ صنعتي‌ فعاليت‌ كند.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :
    وزارتخانه‌هاي‌ كار، صنايع‌ و معادن‌، جهاد كشاورزي‌، نيرو، بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشكي‌ از مراكز اصلي‌ جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ هستند. همچنين‌ سازمان‌ها، شركت‌ها و كارخانه‌هاي‌ بزرگي‌ مثل‌ شركت‌ نفت‌، ذوب‌آهن‌، هواپيمايي‌ كشوري‌، ايران‌ خودرو و پلي‌اكريل‌ داراي‌ واحد بهداشت‌ حرفه‌اي‌ بسيار قوي‌ هستند كه‌ در هريك‌ از اين‌ واحدها چند كارشناس‌ ارشد، كارشناس‌ و كاردان‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ فعاليت‌ مي‌كنند. تا جايي‌ كه‌ در حال‌ حاضر بيش‌ از 50 درصد از دانشجويان‌ كارشناسي‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌ نيز به‌ طور پاره‌وقت‌ در كارخانجات‌ و سازمان‌هاي‌ مختلف‌ به‌ عنوان‌ مشاوره‌ بهداشتي‌ فعاليت‌ مي‌نمايند.
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس‌ اصلي‌ و تخصصي‌ :
    فيزيك‌ عمومي‌، شيمي‌ تجزيه‌، پاتوبيولوژي‌، بهداشت‌ آب‌، شيمي‌ عمومي‌، فيزيولوژي‌ و تشريح‌، رياضيات‌ پايه‌ و مقدمات‌ آمار، آموزش‌ بهداشت‌، كمك‌هاي‌ اوليه‌، بيوشيمي‌، حشره‌شناسي‌ پزشكي‌ و مبارزه‌ با ناقلين‌، شناسايي‌ عوارض‌ شيميايي‌، دفع‌ مواد زائد صنعتي‌، ايمني‌ در صنعت‌، اصول‌ تغذيه‌، آمار حياتي‌ نظري‌، آمار حياتي‌ عملي‌، شناسايي‌ عوامل‌ فيزيكي‌، تشكيلات‌ و خدمات‌ بهداشت‌ حرفه‌اي‌، مبارزه‌ با آلودگي‌هاي‌ هواي‌ محيط‌ كار، سم‌شناسي‌ صنعتي‌، آشنايي‌ با كليات‌ پزشكي‌ و بيماري‌ها حرفه‌اي‌، حوادث‌ ناشي‌ از كار، مهندسي‌ انساني‌، كارآموزي‌ در عرصه‌.

    موفق باشيد/.

  10. #299
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:تجربي

    رشته ي بهداشت محيط:

    ديباچه: رشته‌ بهداشت‌ محيط‌ به‌ مطالعه‌ مسائل‌ زيست‌ محيطي‌ از قبيل‌ آب‌، فاضلاب‌، زباله‌، هوا و كنترل‌ بهداشت‌ مواد غذايي‌ مي‌پردازد تا دانشجويان‌ پس‌ از فارغ‌التحصيلي‌ بتوانند در اجتماعات‌ كوچك‌ مستقر شده‌ و پس‌ از مطالعه‌ و بررسي‌ مشكلات‌ بهداشت‌ منطقه‌ در جهت‌ رفع‌ اين‌ مشكلات‌ قدم‌ بردارند؛ يعني‌ دانشجويان‌ بايد بتوانند با دادن‌ طرح‌هايي‌ مفيد و عملي‌ در زمينه‌ تأمين‌ آب‌ آشاميدني‌ سالم‌ كمي‌ و كيفي‌، دفع‌ صحيح‌ زباله‌، بهسازي‌ اماكن‌ عمومي‌، مبارزه‌ با حشرات‌ و ناقلين‌ بيماري‌، مردم‌ را در رفع‌ اين‌ مشكلات‌ راهنمايي‌ و كمك‌ كرده‌ و اطلاعات‌ و آمارهاي‌ لازم‌ را در موارد فوق‌ جمع‌آوري‌ و طبقه‌بندي‌ نمايند.اين‌ رشته‌ در مقطع‌ كارداني‌ مسائل‌ زيست‌محيطي‌ را به‌ صورت‌ ساده‌تري‌ مطرح‌ مي‌كند چون‌ كاردان‌ها در اجتماعات‌ كوچكتري‌ مثل‌ روستاها به‌ مردم‌ خدمت‌ مي‌كنند و به‌ مسائل‌ بهداشتي‌ اوليه‌ آنها از قبيل‌ پاكيزه‌ كردن‌ آب‌ (گندزدايي‌ آب‌)، مبارزه‌ با حشرات‌، تصفيه‌ فاضلاب‌ و بهداشت‌ مسكن‌ و اماكن‌ عمومي‌ مي‌پردازند. اما در مقطع‌ كارشناسي‌ تخصصي‌تر و فني‌تر مي‌شود، چون‌ فارغ‌التحصيلان‌ بايد بتوانند براي‌ اجتماعات‌ بزرگتر از قبيل‌ شهرها برنامه‌ريزي‌ بهداشتي‌ كنند. براي‌ مثال‌ طراحي‌ تصفيه‌خانه‌ آب‌ يا فاضلاب‌ شهرها، نحوه‌ جمع‌آوري‌ فاضلاب‌، نحوه‌ توزيع‌ و انتقال‌ آب‌، شناخت‌ آلاينده‌هاي‌ هوا و كنترل‌ آنها در حيطه‌ فعاليت‌ فارغ‌التحصيلان‌ كارشناسي‌ بهداشت‌ محيط‌ مي‌باشد.

    توانايي‌هاي‌ لازم :
    رشته‌ بهداشت‌ محيط‌ داراي‌ سه‌ جنبه‌ بيولوژي‌، شيمي‌، فيزيك‌ و رياضي‌ است‌ و دانشجوي‌ بهداشت‌ محيط‌ در صورت‌ علاقه‌مندي‌ به‌ هر يك‌ از زمينه‌هاي‌ فوق‌ مي‌تواند در اين‌ رشته‌ موفق‌ گردد.براي‌ مثال‌ كارشناس‌ بهداشت‌ محيط‌ كه‌ به‌ دروس‌ فني‌ به‌ ويژه‌ مكانيك‌ سيالات‌ علاقه‌مند است‌، مي‌تواند در زمينه‌ طراحي‌ تصفيه‌ خانه‌ها فعاليت‌ كند. كارشناس‌ علاقه‌مند به‌ بيولوژي‌ نيز مي‌تواند در زمينه‌ انتقال‌ بيماري‌ها به‌ انسان‌ توسط‌ فاكتورهاي‌ زيست‌ محيطي‌ مطالعه‌ و تحقيق‌ كند و فردي‌ كه‌ به‌ شيمي‌ علاقه‌مند است‌ مي‌تواند در زمينه‌ فرآيندهاي‌ مختلف‌ اعم‌ از فرآيند تصفيه‌ آب‌ يا فاضلاب‌ فعاليت‌ نمايد. درواقع‌ اين‌ رشته‌ مي‌تواند طيف‌ گسترده‌اي‌ از داوطلبان‌ را كه‌ داراي‌ علايق‌ و توانمندي‌هاي‌ متفاوتي‌ هستند، جذب‌ خود كند. قابل‌ ذكر است‌ كه‌ زمينه‌هاي‌ فوق‌ بيشتر در كارشناسي‌ و مقاطع‌ بالاتر مطرح‌ مي‌شود و در مقطع‌ كارداني‌ كه‌ جنبه‌ كاربردي‌ دارد، آنچه‌ مهم‌ است‌ علاقه‌مندي‌ به‌ حفظ‌ بهداشت‌ محيط‌ و آموزش‌ اين‌ مسأله‌ به‌ عموم‌ مردم‌ است.گفتني‌ است‌ كه‌ رشته‌ بهداشت‌ محيط‌ ابتدا در مقطع‌ كارداني‌ دانشجو مي‌پذيرد‌ اما دانشجويان‌ مي‌توانند تا مقطع‌ دكترا در كشور ادامه‌ تحصيل‌ دهند.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :
    اگر جامعه‌ و حكومت‌ به‌ بهداشت‌ و سلامتي‌ اهميت‌ دهد، فرصت‌هاي‌ شغلي‌ اين‌ رشته‌ بسيار زياد خواهد بود چون‌ هر جا انسان‌ وجود داشته‌ باشد، براي‌ حفظ‌ سلامت‌ او، متخصصان‌ اين‌ رشته‌ بايد حضور داشته‌ باشند، اما متأسفانه‌ در كشور ما توانمندي‌هاي‌ متخصصان‌ بهداشت‌ محيط‌ ناشناخته‌ مانده‌ و از همين‌رو فرصت‌هاي‌ شغلي‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ به‌ طور كاذب‌ كم‌ شده‌ است‌.با اين‌ وجود يك‌ فارغ‌التحصيل‌ توانمند بهداشت‌ محيط‌ در مقطع‌ كارداني‌ مي‌تواند در وزارت‌ بهداشت‌ - درمان‌ و آموزش‌ پزشكي‌ و در مقطع‌ كارشناسي‌ در شهرداري‌ها، سازمان‌ آب‌ و فاضلاب‌، شركت‌هاي‌ خصوصي‌ طراحي‌ تصفيه‌خانه‌ آب‌ و فاضلاب‌ و سازمان‌ حفظ‌ محيط‌زيست‌ فرصت‌هاي‌ شغلي‌ مناسبي‌ داشته‌ باشد.
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس‌ پايه‌ و اصلي‌ :
    فيزيك‌ عمومي‌، شيمي‌ عمومي‌، آمار حياتي‌ مقدماتي‌، اصول‌ هيدروليك‌، نقشه‌برداري‌، آموزش‌ بهداشت‌، پاتوبيولوژي‌، اپيدميولوژي‌ بيماري‌هاي‌ واگير، جامعه‌شناسي‌ شهري‌ و روستايي‌، نظام‌ عرضه‌ خدمات‌ بهداشتي‌ و درماني‌.

    دروس‌ تخصصي‌ :
    شيمي‌ و ميكروبيولوژي‌ آب‌ و فاضلاب‌ ، كارگاه‌ لوله‌كشي‌ آب‌ و فاضلاب‌، اصول‌ تصفيه‌ و بهسازي‌ منابع‌ آب‌، دفع‌ فاضلاب‌ در اجتماعات‌ كوچك‌، كاربرد موتور تلمبه‌ در تأسيسات‌ آب‌ و فاضلاب‌، كارگاه‌ نصب‌ و راه‌اندازي‌ و تعمير موتور تلمبه‌ها، حفاري‌ و بهره‌برداري‌ از چاه‌ ، اصول‌ بهداشت‌ هوا، بهداشت‌ مواد غذايي‌، بهداشت‌ مسكن‌ و اماكن‌ عمومي‌، گندزداها، آشنايي‌ با پرتوهاو پرتوزاها، كاربرد سموم‌ و ناقلين‌ ، بهداشت‌ حرفه‌اي‌ ، اقدامات‌ بهداشتي‌ در شرايط‌ اضطراري‌ ، بهره‌برداري‌ و نگهداري‌ تأسيسات‌ آب‌ و فاضلاب‌ ، كارآموزي‌ در عرصه‌.

    موفق باشيد/.

  11. #300
    کاربر فعال انجمن MaFia_King's Avatar
    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    محل سكونت
    خواب و رویا
    پست ها
    3,707

    پيش فرض

    گروه تحصيلي:تجربي

    رشته ي بينايي سنجي:

    ديباچه:
    "سازمان بهداشت جهاني علم بينايي سنجي را مراقبت اوليه از بينايي مي‌داند. به اين معنا كه يك بيمار چشم در آغاز بايد توسط يك بينايي‌سنج (اپتومتريست) معاينه شود تا اگر دچار عيوب انكساري، ‌اختلالات ديد دو چشمي، انحرافات عضلاني آشكار و غيرآشكار، تنبلي چشم، فيكساسيون‌هاي غير مركزي و مواردي از اين قبيل بود، توسط متخصص بينايي‌سنجي معاينه گردد و در غير اين صورت به پزشك متخصص ارجاع داده شود." در حقيقت وظيفه بينايي‌سنج تشخيص‌ و تصحيح‌ عيوب‌ انكساري‌ (نزديك‌بيني‌، دوربيني‌ و آستيگماتيسم‌) با تجويز عدسي‌هاي‌ مناسب‌ مانند عدسي‌هاي‌ عينك‌ يا لنزهاي‌ تماسي‌، تشخيص‌ و تصحيح‌ اختلالات‌ ديد دو چشمي‌ و تنبلي‌ چشم‌، تعيين‌ بهداشت‌ عمومي‌ چشم‌ و بهداشت‌ بينايي‌ در محيط‌هاي‌ كار و تحصيل‌ و دادن‌ آموزش‌ لازم‌ در اين‌ زمينه‌ است‌؛ يعني‌ يك‌ بينايي‌سنج‌ بايد بر روي‌ محيط‌هاي‌ كار از نظر مقدار روشنايي‌ و حفاظت‌ بينايي‌ كار كارشناسي‌ كند. همچنين‌ تهيه‌ و تجويز وسايل‌ كمك‌ بينايي‌ ماند اكولرهاي‌ ساده‌، مركب‌، سيستم‌هاي‌ تلسكوپيك‌ و تلويزيون‌هاي‌ مداربسته‌ براي‌ نيمه‌بينايان‌ و اندازه‌گيري‌ ميدان‌ بينايي‌ در تخصص‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ است. از سوي‌ ديگر وقتي‌ يك‌ بيمار به‌ بينايي‌سنج‌ مراجعه‌ مي‌كند متخصص‌ اين‌ رشته‌ پس‌ از گرفتن‌ تاريخچه‌ سلامت‌ چشم‌ و معاينه‌ دقيق‌ براي‌ تعيين‌ اشكال‌هاي‌ اصلي‌، در صورت‌ نياز، بيمار را به‌ متخصص‌ مربوط‌ اعم‌ از چشم‌ پزشك‌، متخصص‌ گوش‌ و حلق‌ و بيني‌، متخصص‌ داخلي‌ يا متخصص‌ مغز و اعصاب‌ ارجاع‌ مي‌دهد.

    توانايي‌هاي‌ لازم‌ :
    يك‌ بينايي‌سنج‌ بايد به‌ درس‌ فيزيك‌ مسلط‌ و بخصوص‌ به‌ فيزيك‌ نور علاقه‌مند باشد همچنين‌ در دوره دبيرستان‌ و پيش‌دانشگاهي درس‌هاي‌ رياضي‌ و زيست‌شناسي‌ را به خوبي‌ فراگرفته‌ باشد. از نظر جسماني‌ نيز لازم‌ است‌ كه‌ از چشم‌ها و دست‌هايي‌ سالم‌ برخوردار باشد. در ضمن‌ اين‌ رشته‌ صبر و حوصله‌ زياد مي‌خواهد چرا كه‌ تعيين‌ نمره‌ عينك‌ يكي‌ از سخت‌ترين‌ كارها در علوم‌ بينايي‌ است‌ ونياز به‌ صبر و حوصله‌ زياد دارد.

    موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
    در حال‌ حاضر يك‌ بينايي‌سنج‌ موقعيت‌ كاري‌ خوبي‌ دارد و حدود 80% فارغ‌التحصيلان‌ جذب‌ بازار كار مي‌شوند چون‌ علاوه‌ بر اين‌ كه‌ مي‌توانند به‌ طور مستقل‌ مطب‌ باز كنند و در زمينه‌ تخصص‌ خود فعاليت‌ نمايند، تنها افرادي‌ هستند كه‌ در زمينه‌ ارائه‌ عينك‌هاي‌ مربوط‌ به‌ عيوب‌ انكساري‌ به‌ طور علمي‌ و دانشگاهي‌ تخصص‌ ديده‌اند. در ضمن‌ يك‌ بينايي‌سنج‌ مي‌تواند به‌ عنوان‌ مشاور در مورد بهداشت‌ چشم‌ و مشكلات‌ بينايي‌ در محيط‌هاي‌ آموزشي‌، خدماتي‌ و صنايع‌ با سازمان‌هاي‌ دولتي‌ و صنايع‌ همكاري‌ كند، يا مسؤول‌ سنجش‌ بينايي‌ جهت‌ امور استخدامي‌ و نظامي‌ و اخذ گواهي‌نامه‌ رانندگي‌ و خلباني‌ باشد و در اورژانس‌ براي‌ انجام‌ كمك‌هاي‌ اوليه‌ چشمي‌ تا رسيدن‌ بيمار به‌ مراكز ذي‌ربط‌ فعاليت‌ نمايد.
    درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

    دروس‌ پايه‌ و اصلي‌:
    فيزيك‌ نور، شيمي‌ عمومي‌، بيوشيمي‌، فيزيولوژي‌ عمومي‌، تشريح‌ عمومي‌ و اعصاب‌، آمار حياتي‌ ، كمك‌هاي‌ اوليه‌، اورژانس‌هاي‌ چشم‌، آسيب‌شناسي‌ عمومي‌، ميكروب‌شناسي‌، داروشناسي‌، علائم‌ چشمي‌ در بعضي‌ از بيماري‌هاي‌ داخلي‌، ژنتيك‌ و چشم‌، تشريح‌ و بافت‌شناسي‌ چشم‌، فيزيولوژي‌ چشم‌، اپتيك‌ هندسي‌ و فيزيكي‌، لابراتوار اپتيك‌، فيزيولوژي‌ اپتيك‌، مقدمات‌ اپتومتري‌، ابزرواسيون‌ ، تاريخچه‌ اپتومتري‌ و علوم‌ بينايي‌، زبان‌ تخصصي‌، اپتومتري‌، بينايي‌ محيطي‌.

    دروس‌ تخصصي‌:
    عدسي‌هاي‌ تماسي‌، آسيب‌شناسي‌ چشم‌، اپتومتري‌ كودكان‌، اپتومتري‌ افراد مسن‌ و نيمه‌بينايان‌، اپتومتري‌ مشاغل‌ و بهداشت‌ چشم‌، اپتومتري‌ چشم‌، مكانيسم‌ ديد دو چشمي‌، درمان‌ آنومالي‌هاي‌ دو چشمي‌، آناليز مشاهدات‌ كلنيكي‌،پايان‌ نامه‌ ، كارآموزي‌.

    موفق باشيد/.

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •