باتشکر فراوان از AavaA
بله اینجا هست ولی 12 هزار تومان قیمتش هست. اصلا بصرفه نیست. قیمتی که شما از این هورمون دارید چند هست؟
باتشکر فراوان از AavaA
بله اینجا هست ولی 12 هزار تومان قیمتش هست. اصلا بصرفه نیست. قیمتی که شما از این هورمون دارید چند هست؟
سلام + خواهش میکنم
منم قیمت روز ندارم الان پارسال تو گلخونه ی دانشگاه قیمتشو شنیدم که الان متاسفانه یادم نیست و البته میدونم که واقعا برای مصرف جزئی و خونگی اصلا به صرفه نیست
موفق باشین
سلام دوست عزیز.نوشته شده توسط hamidma [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این گیاه اسمش آگلونما هست. برگ عبایی سبز رنگه و خیلی پهن و بزرگه و شما تقریبا نمیتونید ساقه اش رو ببینید. یعنی منظورم اینه که انگار کنید برگها از توی زمین بیرون اومده اند.
بهر حال از اگلئو نمای شمادور نشیم.قبلا هم راجع به ریشه دار کردن گیاهها صحبت شده که شما همه رو بخوبی میدونید.تنها نکته ای که میتونم اضافه کنم اینه که در مورد آکلونما و دیفن باخیا ، ریشه دار کردن در آب ریسک بالایی از نظز بروز لهیدگی داره.این لهیدگی قارچی هست. بهتر هست که قلمه را مستقیما در خاک گلدان با زهکش مناسب ریشه دار کنید و در روزهای اولیه برای حفظ رطوبت یک کیسه پلاستیک بزر گ مثل کیسه زباله یا امثالهم روی گلدان بکشید.
موفق باشید.
یک نکته را اضافه کنم که زغالی که آ و آ جان گفتند خاصیت اکسیدان داره و به نگهداری کیفیت آب برای مدت بلند تر کمک میکنه.
موفق یاشید.
سلام استاد گرامی!
شرایط نگهداری گل شمعدانی چیست؟
سلام دوست عزیز. چوبکاری فرمودید ، شوخی با نمکی بود.نوشته شده توسط ganje nahofte [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خاک : خاک مناسب شمعدانی خاکی است که اگر آنرا در دست بفشاریم به زحمت بهم بچسبد یعنی کمی سنگین باشد . اگر زیاد بهم بچسبد معلوم می شود رس آن زیاد است و خاک تکه تکه می شود .
اگر به آسانی دانه های خاک از هم بپاشد معلوم می شود خیلی سبک است و مناسب شمعدانی نیست .
خاک شمعدانی تشکیل میشود از یک قسمت خاک برگ پوسیده ، دو قسمت خاک مرغوب باغچه ، و یک قسمت شن زبر و یک قسمت کود گاوی پوسیده .
در نقاطی که تابستان خیلی گرم دارد ، %50 از خاک گلدان از تورب توصیه می شود .
برای اینکه رطوبت را بهتر نگهدارد .
هرچند تورب زیاد و خاک برگ زیاد مانع رشد شمعدانی است زیرا ترشی ( اسیدیته ) خاک را بالا میبرد ( اسیدیته برای شمعدانی باید بین شش و نیم تا هفت باشد ) .
غذا : همانطوریکه می دانید کود فسفره برای تقویت ریشه و کود ازته برای ازدیاد شاخ و برگ و کود پتاسی برای تولید گل و میوه مفید است .
تناسب این عناصر موثرتر از میزان مواد غذائی است .
باید توجه داشت اگر یکی ازاین عناصر زیاده ازحد به شمعدانی داده شود ، برای شمعدانی مضر است .
اگر با دادن کود دامی ، کود ازته هم زیاد بدهیم ، شاخه های شمعدانی طویل می شود و برگها هم بزرگ می گردد .
و این همان گلدانهائی است که باغبان به آنها گرسنگی می دهد و مدتی به آنها کود نمی دهد ، بطور خلاصه از اردیبهشت تا مهر ماه هر ماه یکمرتبه باید کود تجارتی به شمعدانی داده شود.
ودر زمستان از کود دادن باید خودداری کرد .
کود را موقعی به گیاه می دهند که ریشه گلدان را پُر کرده باشد .
آب :شمعدانی در اعضاء خود آب را ذخیره می کند .
این گیاه خیلی سریع و بمقدار زیاد می تواند آب را جذب کند .
بهمین دلیل است که وقتی خاک خیس است باوجودیکه آب زیاد برایش مناسب نیست معذالک آنرا جذب می کند ( در صورتیکه برای اغلب نباتات این آب زیاد ضرر میرساند ) در هر حال در تابستان موقعی که بوته شمعدانی گل دارد به آب نسبتا زیاد احتیاج دارد .
در روزهای کوتاه زمستان و در حرارت کم ، آب دادن را برای چند هفته باید قطع کرد .
ولی وقتی گیاه در حال فعالیت است هیچوقت نباید رطوبت خاک قطع شود .
وقتی شمعدانی کاملا خشکی می بیند پوست ساقه سفت و خشبی می شود و عده ای از ریشه های لطیف و سفید رنگ از بین میروند .
برگرداندن این حالت بحالت اولیه خیلی طول می کشد .
در شمعدانیهای گلدانی باید طوری آب داد که خاک گلدان کاملا خیش شود و بعد از آن هروقت خاک کاملا خشک شد باید آب داد.
میزان و موقع آب دادن بستگی به وضع خود گیاه و حرارت هوا و رطوبت جوی دارد .
در روزهای خیلی گرم یا روزهائی که بادهای خشک می وزد ، در وسط تابستان به شمعدانی باید روزی دو مرتبه آب داد .
وقتی شدت نور کم است یا رطوبت زیاد است اصولا گیاه به آب نیاز ندارد .
اگر شدت آفتاب زیاد است بهتر است به گلدانها سایه بدهند تا به این وسیله تعریق در نبات کم شود و این کار بهتر از آن است که مرتبا به گلدانها آب بدهند .
ارقام شمعدانی عطری و پیچ و اژدر نسبت به شمعدانی معمولی بیشتر به آب احتیاج دارند .
هوا : می گویند شمعدانی رطوبت جوی را لازم ندارد .
این صحیح است ، شمعدانی مثل سرخس ، گلخانه مرطوب را دوست ندارد .
ولی نباید محیط هم زیاده از حد خشک باشد .
بنظر می آید خیلی از شمعدانیها هوای خشک را می پسندند وعده کمی هم حتما خشکی زیاد هوا را لازم ندارند .
رطوبت جوی برای گیاه شمعدانی مضر نیست . ولی برای غنچه ها ضرر دارد .
در آخر روز که حرارت پائین می آید ، رطوبت زیاد می شود و در شب ممکن است گلبرگها مرطوب شوند و گلها بگندد .
بهتر است آبپاشی در صبح انجام شود که تا عصر رطوبت روی گلها خشک شود و همچنین در منزل در عصر پنجره ها را باز کنند تا رطوبت اضافی بیرون برود .
رویهمرفته جریان هوا خیلی از ناراحتی ها را از بین می برد .
روشنائی :
هرچند وطن اصلی شمعدانی سرزمین آفتاب درخشان است ولی شمعدانی که در منزل و باغچه عمل میآورند به نور شدید احتیاج محدودی دارد .
شمعدانی در محل سایه و قسمت شمالی ساختمان گل نمی کند و همچنین گوشه ای تاریک محل مناسبی برای کاشت شمعدانی نیست .
در نقاط سایه شاخ و برگ آن زیاد شده و شاخه هایش طویل و آبکی میشود .
اگر در گلخانه و یا در تابستان سایه به آن ندهیم رنگ براق شمعدانی از بین می رود .
نقاط کاملا آفتابی چه در گلخانه و چه در خارج گلخانه برای شمعدانی مضر است .
حرارت :
حرارت مطلوب برای شمعدانی بین 13 – 18 درجه سانتیگراد است .
هرچند در حرارتهای بالا هم زنده میماند .
حرارت بین 43 – 44 درجه کلیه ارقام شمعدانی را از بین می برد .
حرارت مناسب برای شمعدانیعطری و اژدر بین 7 – 14 درجه سانتیگراد است که در این حرارت ها بهتر رشد می کند .
بعضی از ارقام شمعدانیزونال یا حلقه ای تا 10 درجه سرمای زیر صفر را هم تحمل می کنند .
گلدانها :
گلدانهای سفالی برای شمعدانی مناسب است .
مخصوصآ در گلخانه ها اگر شمعدانی را در گلدان کوچکتر بکارند مناسب تر است تا گلدان های بزرگنر .
وقتی قلمه ها ریشه دار شدند باید آنها را در گلدان استکانی ( 5 سانتیمترقطر دهانه ) کاشت و بعد از گلدان اولی به گلدان فرنگی کوچک ( 7 – 5/8 سانتیمتر قطر دهانه ) منتقل کنند .
خاک گلدان باید کمی سفت و با ثبات باشد . یعنی مقدار رس بیشتر از حدی باشد که قبلا گفته شده .
نه اینکه سخت و سفت و سنگین باشد .
تعویض گلدان وقتی انجام می شود که ریشه ها بتازگی به بدنه گلدان رسیده باشند ، نه اینکه صبر کنند تا علائم گرسنگی در گیاه ظاهر شود .
موقع گل کردن بوته جوان در گلدان بتدریج عوض می شود احتیاجی به کود اضافی نیست .
اندازه گلدانی که گیاه در آن گل می کند بستگی به واریته شمعدانی دارد .
بعضی در گلدان کوچک و بعضی در گلدان فرنگی بزرگ و عده ای در گلدان خیاری ( 17 سانتیمتر قطر دهانه ) خوب گل میکنند .
متوقف کردن رشد بوته ها :
بیشتر انواع شمعدانی را اگر بحال خود بگذارند یک ساقه اصلی می دهد و وقتی این ساقه رشد کافی کرد ، که اغلب گل هم ندارد ، شاخه های اطراف بیرون می آیند .
این وضعیت رضایت بخش نیست .
ولی اگر سر ساقه اصلی را ببریم یعنی پنسمان کنیم ، دو جوانه نزدیک محل قطع رشد می کنند و اینها هم بنوبه خود تا حدی رشد کرده و از آن ببعد شاخه های جانبی رشد می کنند .
منظور از متوقف کردن رشد ، هم آهنگ و هم زمان کردن رشد جوانه ها می باشد .
شروع رشد شمعدانی در بهار و توقف در رشد و تولید گل آن در اواسط تابستان است .
و شروع مجدد رشد در موقع کوتاه شدن روز یعنی پائیز است .
موقع قلمه گرفتن ، معمولا در آخر مرداد و اوائل شهریور می باشد که گیاه مادری از قدرت و قوت کاملی برخوردار است .
قلمه هائی که گرفته میشود در آخر مهرماه دارای ریشه کامل می باشند و می توان آنها را در گلدان 5/8 سانتیمتر قطر کاشت .
در همین موقع که قلمه های ریشه دار جابجا میشود و باید از نقطه نموی قلمه ، سربرداری ( پنسمان ) شود .
شاخه هائی که قبل از نیمه زمستان رشد می کنند از رشد دو یا سه جوانه چانبی سرچشمه می گیرند .
رشد زیاد شاخه ها تا اوایل بهمن ماه احتمالا شروع نمی شود .
در این موقع در ظرف چند هفته شاخه های جوان جانبی شاخه های مجددی میدهند که دو یا سه بند دارند . اینها هم باید سر برداری ( پنسمان ) شوند .
بنابراین برای تقویت بوته باید سعی کرد که شاخه های بیشتری ایجاد گردد .
در اواخر اسفند رشد شاخه ها و ریشه ها زیاد می شود و در این موقع است که تغییر اندازه گلدان لازم میباشد .باید بوته ها را به گلدانی که قطر دهانه آن 11 سانتیمتر باشد منتقل نمود .
این تغییر گلدان ممکن است رشد بوته را مجددآ متوقف کند .
در اواسط فروردین اگر رشد خیلی زیاد است قسمتی از سرشاخه ها باید سر برداری شود و این آخرین پنسمان است .در اواسط خرداد بوته باید در یک حالت کامل باشد .
بعضی از انواع شمعدانی ها بیش از یک یا دو ساقه نمی دهند ولی بعصی پُر شاخ و بگند و احتیاج زیادی به سربرداری ندارند . فقط ممکن است گل دادن بوته را به عقب بیاندازد .
معمولا شمعدانی هائیکه یک ساقه راست دارند را پنسمان میکنند ولی مثلا در شمعدانی پیچ این کار معمول نیست ولی شمعدانی های معمولی و بعضی از شمعدانیهای اژدر را می توان با سربرداری فرم داد .
</p>
</p>
</p>
منبع.آموزشگاه نمونه کشاورزی سبز ایران</P>
Copyright (C) 2004
خیلی ممنون از جواب و توضیحات کاملت. با این اوصاف نگهداری این گل باید یک سخت باشه؟ نه؟نوشته شده توسط amin_rogh [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
راستی من دوتا سوال دیگه هم در بخشهای دیگه کردم ولی کسی جواب نداد.
1- صفحه 29 سوالاتی در زمینه باغبانی. (پست 289)
2- معرفی و پرورش انواع سبزیجات در خانه.
بنزن یا مواد شیمیایی سمی دیگری به صورت معمول و در مقدار کم در تمامی محیط های بسته وجود دارد. آلودگی موادی مانند بنزن بیشتر ناشی از دود اتومبیل ها در ترافیک و یا نقاشی و بنایی در منازل و یا اداره هاست.فرشها و موکت ها، پارچه های مبل نیز می توانند این مواد سمی را در محیط پخش کنند.بر اساس یافته محققان این آلودگی «سندرم آپارتمان» را تشدید می کند که باعث خواب آلودگی ، تهوع ، بی حوصلگی و سردرد می شود.یافته های این گروه حاکی است هوای محیط های بسته بیش از ۵ تا ۷ برابر بیشتر از هوای محیط آزاد می تواند آلوده باشد. این یافته درباره اتاق هایی که دستگاه تهویه مطبوع داشته اند نیز صدق می کند.
آنها معتقدند گیاهان آپارتمانی می توانند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آلودگی محیط بکاهند پس بهتر است از زیبایی این گیاهان به نفع سلامت خود بیشتر بهره ببریم.
کاج مطبق یا آروکاریا
سلام کاج من یکسال پیش خریدم ولی تا حالا طبقی اضافه نکرده فقط برگهاش بلندشده شنیدم سالی دو طبق اضافه میکنه پس چرا مال من اضافه نکرده؟
خواهشمندم راهنمایی کنید.
سلام
شرمنده که جوابتون خیلی دیر شده!احتمالا اون کسی که اینرا به شما گفته زیاد راست نگفته!کاج مطبق در شرایط ایده آل به خوبی رشد میکنه و لی در شرایط داخل آپارتمانی رشد بسیار کندی داره.بهر حال استفاده از کود های مخصوص سوزنی برگان در فصل رشد و بمیزان توصیه شده بر روی راهنمای کود،میتونه تا حد قابل توجهی به سلامت نگداشتن گیاهتون کمک کنه.
بلند شدن برگها(البته بیش از حد معمول) میتونه نشونه ای از کم نوری محیط گیاه باشه که احتمالا کج شدن گیاه به سمت نور هم به همراهش دیده میشه. استفاده بیش از حد از کودهای ازته هم میتونه این حالت رو ایجاد کنه.
در زیر مطالبی که در ویکی پدیا در مورد آروکاریا نوشته عینا نقل میکنم. امیدوارم بدردتون بخوره.
موفق باشید. امین رخ.
نیازها
نور
اگرچه سایه را تحمل میکند ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید البته قابلیت نگهداری در آفتاب را نیز دارد که بهتر است در بهار و تابستان آن را در خارج از آپارتمان نگهداری کنید. در نور کامل بدون تابش آفتاب سبزتر میماند ولی در آفتاب بهتر رشد میکند. هر چند وقت یکبار آن را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا به طرف نور منحرف نشود. روزی ۲ تا ۳ دقیقه موسیقی ملایم برای این گیاه معجزه میکند.
دما
قابلیت تحمل همه دماها را دارد به همین دلیل میتوان آن را در داخل یا خارج از آپارتمان نگهداری کرد. (به عنوان گیاه باغچهای و آپارتمانی کاربرد دارد).
آبیاری
در تابستان هفتهای دو بار و در زمستان در ۷ تا ۱۰ روز یکبار آبیاری نما یید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید. برای طراوت هرچه بیشتر این گیاه و سبز ماندن برگهای زیبای آن لازم است روزی یکبار با آب پاش برگهای گیاه بویژه برگهای فوقانی آن را مرطوب نمایید.
خاک
خاک [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] برای این گیاه مناسب است. خاک را سبک تهیه نمایید مخلوطی از دو قسمت گل و سه قسمت برگ پوسیده برای این گیاه مناسب است.
تکثیر
تکثیر کاج مطبق در خانه بسیار مشکل و تقریباً ناممکن است. برای تکثیر از بذر یا قلمه استفاده میشود که البته قلمه باید از انتها ی ساقه گیاه باشد در غیر اینصورت گیاه حاصل کج در میآید. نکته: در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند و یا قطع شود برابر است با از بین رفتن کامل گیاه. پس بسیار مراقب این قسمت از گیاه باشید.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)