Nintendo Revolution
تصور كنيد شما يكي از سازندگان بزرگ كنسول هاي ويديويي جهان هستيد تمام رقباي شما همواره تقريبا محصولات مشابهي روانه بازار ميكنند يك كنسول به همراه كنترل كننده هايي كه نيازمند هر دو دست كاربر هستند.
حال شما در اين شرايط براي پيشي گرفتن از رقبا و هر چه گسترده بودن محصول جديدتان چه راه حلي اتخاذ خواهيد كرد ؟ يك راه پر قدرت ساختن پردازشگر دستگاه و بالاتر بردن گرافيك آن خواهد بود ولي نه! هر دو (xbox360, ps3)از اين لحاظ در بالاترين سطح ممكن (كه هيچ نيازي هم به اينقدر قدرت نيست) قرار دارند پس بايد فكري به حال نحوه ارتباط كاربر با كنسول و در واقع دسته هاي كنترل آن بكنيد . اين همان شيوه ايست كه نينتندو يكي از غول هاي بزرگ سازنده كنسول هاي ويديويي در محصول خود به نام revolotion به كار بسته است . در واقع اين سازنده در revolotion نحوه انتقال اطلاعات بين پردازشگر و كاربر را در كنسول هاي ويديويي دگرگون ساخته و در اين راستا صحبت از دسته هايي بديع و نوآورانه در ميان است.
عجب دست هايي:
اگر به دسته هاي بازي در xbox و ps2 و nintendo game cube توجه كنيد متوجه خواهيد شد كه آنها شبيه به هم هستند همه آنها را در دو دست خود گرفته از شست هايمان جهت كنترل جريان بازي توسط شاسي ها كمك ميگيريم و با انگشتان اشاره نيز شاسي هاي تير اندازي و ديگر فعاليت هاي بازي را به كنترل خود در بياوريم . دستهاي xbox360 , ps3 نيز تغييرات چنداني نسبت به گونه هاي قبلي نخواهند داشت.
شباهت دسته هاي كنترل در كنسول هاي مختلف مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد . شايد آنها به اين دليل شبيه به هم هستند كه طرحشان به حد كمال رسيده و ديگر هيچ راهي براي ارتقا طراحيشان وجود ندارد . درست مانند فرمان اتومبيل كه در حدود يك قرن است كه بدون هيچ گونه تغييراتي باقي مانده است . اما به عقيده بسياري از كارشناسان با ابداع دسته هايي كاملا بديع و متفاوت خواهيد توانست تحولي در اين صنعت به وجود آوريد . طراحان كمپاني نينتندو نيز دست به ابتكاري جالب زده اند و دسته كنترلي كاملا بديع ساخته اند . در نگاه اول دسته جديد revolotion كمي مضحك و خنده دار بوده كه در واقع نشا ن دهنده ساده بودن دسته هاي كنترل اين كنسول ميباشد به طوري كه از حيطه تصورات ما خارج است شيئئ كه بيشتر شبيه كنترل از راه دور تلويزيون است تا يك دسته كنسول ويديويي. اما اين دسته كنترل جديد و غير معمول در بررسي هاي صورت گرفته خوب عمل كرده و پس از فراگيري چگونگي كار با آن حتما لذت خواهيد برد.
در دسته جديد revolotion به جاي استفاده از joysticlk براي كنترل بازي در واقع كنترل كننده اصلي همان دسته است . اين دسته شامل شتاب دهنده هاي جامد و ژيروسكوپ هايي است كه بوسيله آنها شيب و چرخش به بالا و پايين و چپ و راست چرخش در امتداد محور اصلي افزايش سرعت به سمت بالا و پايين و چپ و راست و حتي صفحه نمايشگر و بيرون از آن صورت ميگيرد.
سازنده تاكنون دموهاي فراواني از كنترل كننده اعجاب انگيز خود براي آشنايي با آن به نمايش گذاشته است. در يكي از آنها كاربر مشغول شليك به سمت شي بر روي صفحه نمايش است او به آساني دسته كنترل را به سمت آن هدف گرفته و شليك ميكند . در دمويي ديگر شخصي يك هواپيما را به پرواز در مي آورد و آن را به راحتي تنها با حركت دادن دسته كنترل وبه جهتي كه تمايل دارد حركت ميدهد و يا مثلا در جايي ديگر دسته كنترل در دست كاربر همانند يك چوب ماهيگيري عمل كرده و او كنترل آن را در دست ميگيرد.
طراحي
طرح جديد نينتندو حداقل 4 مزيت خواهد داشت:
1)استفاده از دسته كنترل جديد revolotion راحت بوده و خيلي سريع نحوه كار با آن را فرا خواهيد گرفت و ديگر اشتباهاتي كه افراد مبتدي در كار با joystick دارند وجود نخواهد داشت.
2)اين دسته كنترل تيز و سريع عمل ميكند و شما ميتوانيد مسافت زيادي را در صفحه نمايش تنها با حركت سريع دستتان طي كنيد.
3)دسته جديد دقيق عمل كرده و همه آنچنان كه شما خواهان آن هستيد به عملكردتان پاسخ خواهد داد.
4)طرح منحصر به فرد اين دسته كنترل در واقع تمامي عملكردهاي مورد نياز در يك بازي ويديويي را پاسخ خواهد داد . به طور مثال كنترل يك شمشير در بازي توسط چنين دسته كنترلي ساده تر و طبيعي تر از جوي اتيك خواهد بود.
در اغلب بازيها نيازمند اين هستيم كه در هر لحظه به كنترل چند فعاليت در بازي بپردازيم براي مثال در اكثر بازيهاي تير اندازي اول شخص مجبوريم تا در حين دويدن تير اندازي كنيم . اين بدان معني است كه بايد هم زمان با حركت دادن و تسلط بر شخصيت داستان بتوانيم تفنگ او را نيز در دست داشته و در مواقع نياز شليك كنيم سيستم revolotion دو راه براي اين مشكل پيش رويمان قرار خواهد داد.
مناسب ترين راه حل اتصال يك joystick جدا به دسته كنترل است در اين صورت دسته كنترل در يك دست و joystick را در دست ديگرتان خواهيد گرفت مثلا در يك بازي تيراندازي اول شخص دسته كنترل مربوط به تفنگ شده و وسيله joystick شخصيت بازي را به حركت در ميآورد راه حل دوم اضافه كردن يك دسته كنترل استاندارد است اين دسته كنترل با استفاده از يك سوكت مخصوص كه در قسمت عقب دسته كنترل تعبيه شده به آن متصل ميشود .
سخت افزار
سازنده از جنبه هاي سخت افزاري هم در پي ايجاد نوآوري در ساخت كنسول جديد خود بوده و به جاي تلاش براي رقابت با تراشه هاي چند هسته اي xbox360و px3 به فكر ساخت كنسولي كم صدا كه زودتر از از ديگر رقبا براي بازي آماده و لود ميشود و در عين حال از تمام قدرت گرافيكي خود(256 مگ!) و همچنين قدرت پردازشگر خود نهايت ستفاده را ميبرد.به عقيده كارشناسان اين شركت براي اجراي بازيهاي ويديويي اصلا نيازي به سريع ترين و بزرگترين پردازشگرها كه چيزي جز سختي كار برنامه نويس براي ساختن بازي بر روي سوپر كامپيوتر نيست.
revolotion از تراشه اي به اندازه هاي 2.5 گيگاهرتز به عنوان سي پي يو ساخت شركت IBM وبا 512 مگ رم استفاده ميكند يكي از برتريهاي اين ساده گرايي نينتنندو آسان تر شدن فرآيند طراحي و ساخت بازيهاي مختلف براي اين كنسول استوچرا كه اكثر سازند ه هاي بازي هاي ويديويي آشنايي و تجربه بالايي در ساخت بازي بر روي سي پي يو هاي معمولي دارند . در مقايسه بايد گفت استفاده از سي پي يو هاي جديد در XBOX360 , PS3 ساخت بازي را براي اين كنسول ها با مشكل مواجه خواهد كرد ..
پر دازشگر گرافيكي revolotion از يك مجموعه تراشه ATI قابل اجرا با 600 مگاهرتز كلاك و متصل به رم 256 مگابايتي خواهد بود. كنسول revolotion همان قدرت XBOX360 را در ساختاري ساده تر (از لحاظ راحتي برنامه نويسي) خواهد داشت كه اين برتري آ به سود سازندگان بازي هاي ويديوئي تمام شده و طراحي بازي براي اين كنسول را سادهتر ساخته است.همچنين revolotion توانايي پخش انواع رسانه هاي DVD جديد و قديمي را خواهد داشت .
ساخته جديد نينتندو قرار است در نيمه اول 2006 با قيمت 199 دلاز (و يا كمتر!) روانه بازار شود .
-----------------------------------------------------------------------
بازيها : * Mario Revolution
* Metroid Prime 3
* Donkey Kong Revolution
* Zelda Revolution
* Super Smash Bros. Revolution
* Final Fantasy: Crystal Chronicles Revolution
مشخصات كامل:
* Processors:
o IBM PowerPC CPU "Broadway":
+ No further details.
o ATI GPU "Hollywood":
+ No further details.
* Memory:
o 1T-SRAM by MoSys
+ No further details.
o 512 MB of internal flash memory
+ Replaces the function of an internal hardrive.
+ Will be used to store:
# Revolution game save data
# Downloaded games
# Game demos
# Patches or upgrades
* Ports and peripherals:
o Two USB 2.0 ports.
o Wireless controllers.
o A single proprietary output for video and audio.
o No serial ports announced (All Nintendo consoles to date have expansion serial ports).
o A dongle enabling DVD playback will plug into the front.
o 4 Gamecube controller ports and 2 Gamecube memory card ports (for compatibility).
* Media:
o Slot loading DVD drive capable of handling both 12 cm and 8 cm DVDs (again, for GameCube compatibility). A first for slot loading drives.
o 2 front loading SD memory card slots.
* Networking:
o Wi-Fi by the Broadcom Corporation:
+ 802.11b & 802.11g supported.
o No Ethernet port.
* Final version is to be smaller than the presented E³ prototype.
دستم شكست اين همه تايپ كردم منبعش : نوشته شده در مجله نوآور و تايپيست خودم