به گفته یک منبع مطلع ،شرکت ارتباطات سیار به دلایلی که هنوز مشخص نشده ، به اشتباه قبض دوره منتهی به اول بهمن ماه سال گذشته را برای برخی مشترکان خود ارسال کرده است.
به گزارش خبرنگار موبنا، شرکت ارتباطات سیار در توزیع قبوض اول آذرماه تا اول بهمن ماه سال 86 مشترکان برخی مناطق تهران ،به اشتباه قبوض آذر تا بهمن سال 85 را ارسال کرده و برای رفع این اشتباه به فاصله 2 روز بعد صورتحساب تصحیح شده را ارسال کرده است.
با وجودی که حدود 14 سال از آغاز فعاليت اپراتور اول تلفن همراه آن ميگذرد، هنوز هم این اپراتور فاقد مركز صورتحسابگيري (billing) است که به گفته منابع آگاه فقدان اين مركز در شرایطی که تعداد مشتركان شبكه اين اپراتور افزايش چشمگیری یافته ، باعث گسترده تر شدن مشكلات این شرکت در روند محاسبه و ارسال قبوض صورتحساب مشترکان شده است.
در واقع شركت ارتباطات سيار به عنوان بزرگ ترين اپراتور تلفن همراه كشور با حدود 22ميليون مشترك كه خود را به عنوان اولين اپراتور خاورميانه و چهاردهمين در دنيا مطرح مي كند، هنوز هم فاقد سیستم جامع و يكپارچه بيلينگ و خدمات مشتركان است و فعاليت هاي بيلينگ و خدمات مشتركان را از طريق ٢ سیستم مجزا و با فناوري هاي مختلف انجام مي دهد .
این در حاليست كه سيستم خدمات مشتركان اين سامانه براي ٣ ميليون مشترك طراحي شده است که به نظر می رسد وجود اشتباهات زياد در قبض هاي تلفن همراه مشتركان، ناشي از ناتوانی این سيستم قديمي و ضعيف از ارائه خدمات به حدود 21 میلیون مشترک شركت ارتباطات سيار است.
اين در حالي است كه مسئولان شركت ارتباطات سيار مدعي هستند سيستم بيلينگ موجود به روزرساني شده و اشتباهي در قبوض ارائه شده صورت نمي گيرد.
پیش از این نیز ارسال قبوض مشترکان همراه اول با اشتباهاتی در محاسبه صورتحساب ، جابجایی نشانی و قطع ارتباط تعدادي از سيم كارت هاي مشترکان همراه بوده است.
تحلیلگران بر این باورند که انحصار دولت، نبود سيستم نظارتي دقيق و تاخیر طولانی مدت در راه اندازي سيستم بيلينگ يكپارچه این اپراتور توسط شرکت صاایران ،باعث تداوم اشتباهات و مشکلات شركت ارتباطات سيار در قبض ها و همچنین افزایش بي اعتمادي مردم به همراه اول شده است.
از سویی عدم انعقاد قرارداد شفاف با شرکت پست برای واگذاری صفر تا صد مراحل توزیع قبوض تلفن همراه از دیگر مواردی است که سبب شده تا صورتحساب کارکرد مشترکان با تاخیر یا همراه با اشتباهات فاحش ارسال شود.
کم اطلاعی مشتركان تلفن همراه از مفاهیم مربوط به خدمات و همچنین نرخ دقيق ارائه آن ها به علاوه فقدان نظارت دقيق نهادهای نظارتي مانند سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از جمله عوامل مهمي است كه باعث افزایش خطاهای صورت گرفته در صدور و ارسال قبض ها است که در بیشتر موارد به ضرر مشترک تمام شود .
بر همین اساس هم اکنون بسیاری از مشتركان به قبض هاي همراه اول بی اعتماد شده اند و جالب آن كه هيچ مرجعي نیز براي پاسخ گويي در اين خصوص وجود ندارد.
با این وجود به نظر می رسد ،اپراتور اول ،طی چند سال گذشته به عنوان تنها اپراتور تلفن همراه کشور ، رضایتمندی مشترکان از طریق ارائه خدمات بهتر و ارزانتر را قربانی درآمدزایی بیشتر و تصاحب سهم بالاتر از بازار تلفن همراه کرده است.
براساس این گزارش قرارداد راهاندازي مركز صورتحسابگيري ميان شركت ارتباطات سيار و شركت صنايع مخابراتی ايران كه يكي از شركتهاي زيرمجموعه صاايران به شمار ميرود،در مردادماه سال 85 و به مبلغ یکصد و 10 ميليارد تومان منعقد شده که براساس آن شركت "صما" موظف شد حداکثر ظرف مدت يك سال ( تا مردادماه سال 86) مركز صورتحسابگيري اپراتور اول تلفن همراه را براي 20 ميليون مشترك شبكه این اپراتور راه اندازی كند.
اما منتقدان می گویند که عدم نظارت و كنترل صحيح داخلي و وجود تغييرات سریع و بی منطق در تصميمگيري های مربوط به آن موجب شد تا اين قرارداد ، به رغم گذشت چند ماه از موعد قانونی آن، پيشرفتی نداشته باشد.
پيش از اين سازمان بازرسی کل کشور نیز که از مدت ها پیش نسبت به تخلفات متعدد وزارت ارتباطات واکنش نشان داده بود، بررسی علل تاخير در اجراي قرارداد سیستم صدور صورتحساب همراه اول «بيلينگ» را در دستور کار خود قرار داده است که تاکنون گزارشی درباره نتایج آن منتشر نشده است.
تحلیلگران مسائل مخابرات بر این باورند که قرارداد بیلینگ و همچنین اشتباهات فاحش و کلافه کننده صورتحساب مشترکان همراه اول علاوه بر آن که دردسرهای جدی را رای این اپراتور فراهم کرده ست باعث می شود تا میزان مقبولیت سیم کارت های این اپراتور به شدت کاهش یافته و در میان مدت ،سهم بازار آن روندی نزولی به خود بگیرد .