تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 12

نام تاپيک: چه تجهیزات امنیتی برای موتور سواران میشناسید؟؟

  1. #1
    آخر فروم باز shahinfarasystem's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    1,617

    پيش فرض چه تجهیزات امنیتی برای موتور سواران میشناسید؟؟

    سلام

    من راستش پدرم چند ساله موتور سوار هستند و قبل عید مجددا تجربه یه تصادف دیگه رو داشتیم که گویا ماشین بهشون زده و فرار کرده...

    الان شکر خدا حالشون خوبه اما چون کار پدرم جوری هست که باید دائم برای مراجعات روزانشون از موتور استفاده کنند
    می خوام بگردم دنبال بهترین تجهیزاتی که امنیت رو براشون تامین بکنه

    دو تاش توی نظر خودم هست:

    1) کلاه ایمنی که خوب معمولا استفاده میشه

    2) گارد موتور سیکلت که جلوی موتور بسته می شه و باعث میشه اگه موتور سوار خدایی نکرده تعادل موتورش از دستش رفت روی پاش نیوفته و موتور رو به حالت نیمه ایستاده نگه می داره

    اگر چیزی به ذهنتون می رسه و یا اطلاعی دارید که چه تجهیزات امنیتی دیگه ای وجود داره ممنون می شم کمکم کنید

    روز خوش....

  2. این کاربر از shahinfarasystem بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #2
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    سلام
    تجهیزات ایمنی راکب و خوده موتورسیکلت زیاده . بستگی به نوع موتورسیکلت و کاربری اون متفاوته . ضمن اینکه بدلیل فرهنگ ایران و نوع آب و هوای کویری حدود 90 درصد کشور ، پوشیدن این تجهیزات سخته و مضافا بر اینکه موتورسوار ممکنه بدلیل تمسخر اجتماعی دیگر راکبان مثلا در سر چهارراه ها یا عادت کردن و ضروری ندونستن این تجهیزات رو کنار بگذاره .

    اون مورد 2 که نوشتید "گارد محافظ انجین" هست . نه گارد محافظ پا . خوده اون گارد اگر زیادی بزرگ باشه - مثل نمونه های ایرانی و پاکستانی - و روی پای راکب بافته یعنی مستقیما تمام وزن موتور رو روی یک میله به پا منتقل می کنه که بیش از حد خطرناکه و ممکنه باعث معلولیت دائم راکب بشه !
    تا می تونید ازش اجتناب کنید . وقتی موتورسوار زمین می خوره باید فرمان موتور رو رها کنه و خودش رو روی زمین غلط بده . نه اینکه با موتور پیشروی کنه تا اونهم روی پاش بیافته . تابحال دیدی موتورسوارهای مسابقات داخل پیست موقع تصادف با موتور پیشروی کنند ؟ خیر !
    یکی از دلایلی که تقریبا همه ی موتورسیکلت ها فاقد کیسه ی هوا هستند برخلاف اتومبیل در همینه . چون قرار نیست راکب حین تصادف روی موتورسیکلتش باقی بمونه . موتورسوار باید همیشه دو انگشت دست راستش روی دستگیره ی ترمز جلو باشه تا اگر از روی موتور هم پرت شد اتکای او وابسته به دستگیره ی "گاز" نباشه تا شتابه دیوانه وار موتورسیکلت رها شده او رو به اطراف پرتاب کنه .

    از همه مهمتر در امنیت ، خوده راکب و توان و مهارتها و رعایت قوانین راهنمایی و سرعت و مسیر حرکت او مهمه . با احترام به موتورسواران ایران ، معمولا رانندگان ایران - تمام وسایل نقلیه - افرادی کم اعصاب و حوصله اند که ظاهرا به اتفاق قرار دندانپزشکی شون دیر شده و مرتب هم از روش رانندگی خودروهای دیگه بخصوص موتورسواران ایراد می گیرند . گویی راکبان ایرانی از مریخ آمدند !!

    این موضوع بالا ضریب امنیت سواری رو به حداقل رسانده .

    در مورد لباس در کل gear گفته می شه . باصطلاح می گن موتورسوار "باید گئیر پوشیده باشه"

    gear شامل پوتین - تقریبا شبیه پوتین نظامی - ژاکت چرم موتورسواری - با ژاکت معمولی فرق داره - شلوار چرم موتورسواری - دستکش مخصوص موتورسواری و کلاه هلمیت با کیفیت . نه این کلاه پلاستیکی های ایرانی که تازه در موقع برخورد با خرد شدن و فرو رفتن ، باعث جراحت جدی به مغز می شند .



    اینهایی که بالا نوشتم حداقل های پوششی هستند . باقی تجهیزات رو کمتر موتورسواران رعایت می کنند . مثل ساق-بند ، کتف و کول بند و محافظ ستون فقرات ، محافظ گردن و مچ پا ، محافظ آرنج ها و ....

    حالا ممکنه سووالی براتون پیش بیاد که مثلا : من خجالت می کشم با شلوار چرم سوار موتور بشم !
    شلوار چرم جایگزین نداره . اما می تونید حداقل از دو ردیف شلوار جین ضخیم با پوشیدن روی هم استفاده کنید .

    پوتین موتورسواری ، از ضربات ، حرارت انجن ، شکستگی مچ پا و زخمهایی که موقع برخورد احتمالی با پدالها بوجود می آد جلوگیری می کنه . ضمن اینکه پا رو از کثافاتی که موقع تردد در معابر به او می چسبند و میکروبها مصون نگه می داره .

    دستکش رو همیشه همراه داشته باشید . برای تابستان هم دستکش های مخصوص وجود داره . همیشه دستکش تمام تا بالای مچ بدست کنید نه دستکش نیم بند !
    دستکش برای موتورسوار بسیار پر کاربرده . موقع تصادف که راکب دستهاش رو ابزار محافظ بدنش در زمین خوردن می کنه بسیار بکمکش خواهد اومد .
    دستکش ها باید انعطاف پذیر ولی ضخیم با لایه کف دسته چرم باشند .پوشیدن دستکش در تابستان از آفتاب سوختگی که خطر بیماریهای پوستی و احتمال سرطان پوست رو در بدن زیاد می کنه ، جلوگیری خواهد کرد . ضمن اینکه رفع آفتاب سوختگی دستها مدت بسیار بسیار زیادی طول خواهد کشید .

    شیشه ی کلاهتون رو فانتزی و رنگی انتخاب نکنید . بسته به اقلیم و شرایط جوی منطقه کلاه به تهیه اون دقت کنید . "فیس شیلدر" های بازار ایان که قیمتهای حدود 2 تا 6 هزارتومان دارند کیفیت پایین برخوردارند و با برخورد کوچکترین سنگریزه و گرد و خاک بروی آنها خَش های عمیقی می افته . در موقع خرید ضمن بررسی استاندارهای کیفی کلاه ، اون رو روی سرتون بگذارید و زاویه دیدتون رو چک کنید . نه اینکه جلوی آینه بایستید و خوش تیپ شدنتون رو چک کنید !!
    کلاه ایمنی در بهترین حالت فک ثابت و تمام-صورت هست . از خرید کلاههای با فَک متحرک اجتناب کنید . این کلاهها ایمنی کلاه اسکوترها رو دارند . کلاه با نوع استفاده موتورسیکلت مترادفه . کلاههای دیرت-بایک ها مایک بزرگی جلوی دهن و محفظه های هواگیر زیادتری داره تا کلاه ریس

    اگر پول خرید پوتین مخصوص موتورسیکلت رو ندارید . می تونید از پوتینهای ارزان قیمت نظامی استفاده کنید . پوتینها همیشه باید روی شلوار با بند محکم بشند . نه اینکه داخل شلوار فرو کنید !

    وقتی کلاه می گذارید یعنی فقط کلاه گذاشتید ! هدفون ، هندزفری ... خبری نیست . برخی کلاها دارای بلوتوث هستند که با اونها هم باید مثل یک کلاه عادی برخورد کرد و مطمئن شد که درست دور سر فیت می شند یا خیر .

    حتما کلاهی بخرید که پوشش داخلیه اون قابل شستشو و جدا کردن باشه . از مغازه ای بخرید که اگر قطعه ای از اون شکست یدکی داشته باشه . دستکشهاتون رو ضد آب بخرید تا موقع بارندگی خیس ، سنگین نشدند . در غیر اینصورت با اولین باد به موتور ، دستهاتون از سرما کرخ خواهد شد !

  4. 14 کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #3
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    پست ها
    599

    پيش فرض

    پست قشنگی بود و جالب تر از اون پاسخ مدیر عزیز.
    ممنون

  6. 3 کاربر از jorj بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #4
    آخر فروم باز shahinfarasystem's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2007
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    1,617

    پيش فرض

    piremard عزیز ممنونم خیلی جواب خوبی بود دوست من!

  8. 2 کاربر از shahinfarasystem بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #5
    اگه نباشه جاش خالی می مونه TIG3R's Avatar
    تاريخ عضويت
    Nov 2010
    محل سكونت
    Isfahan
    پست ها
    202

    پيش فرض

    ماشاالله جناب پیرمرد دیگه حرفی برای گفتن نذاشتن

  10. 3 کاربر از TIG3R بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  11. #6
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    سلام دوستان
    جدا از تجهیزات مستقیم امنیت راکب یک سری ابزارهایی هستند که به امنیت او کمک زیادی می کنند اما مثلا جنب ی گارد محافظ ندارند . یعنی یکجور تیپ هستند .

    بعنوان مثال : اتومبیلها آینه ی وسط یا سقفی دارند که به اونها در موقع دید از پشت سر کمک می کنه . اما چنین آینه ای برای موتورسیکلت نداریم . حتی اگر هم داشتیم بیش از حد خطرناکه موتوروسار جهت دیدش رو از جلو برداره و بالا رو نگاه کنه !

    در کتابچه های راهنما آمده :
    جهت تنظیم آینه موتورسیکلت . در یک محیط با چارچوب فیزیکی معین . مثلا در یک کوچه تنگ و افقی . آینه رو طوری بچرخانید که ابتدای دید از کتف یا کولهای شما در حالت سواری شروع بشه و بیشترین زاویه دید رو از هر طرف داشته باشه .
    این بدین معناست که آینه های موتورسیکلت همانند آینه های بغل اتومبیل تنها ماکزیمم دید اشیاء کناری رو به راننده می دن .



    پس در زاویه ای بشعاع متوسط دو سر کتف موتورسوار ما فاقد دید هستیم !
    راکب آینه ها رو خالی می بینه و قصد گردش به یکی از سمتها رو داره که با اتومبیلی که در نقطه ی کور او واقع بود مواجه می شه .
    نقطه ی کور موتورسوار بقدری وسیعه که حتی 3 کامیون بزرگ می تونند در فاصله ی 15 متری او جا بگیرند حال تصور کنید در کشوری رانندگی می کنید که رانندگان بجای حرکت بین خطوط ، از روی خطوط حرکت می کنند . یعنی هر لحظه امکان داره یک راننده ی دیوانه در همون لاینی که هستید از شما سبقت بگیره . در حالیکه در نقطه ی کور واقع شده .



    برای رفع نسبیه این وضعیت دو پیشنهاد وجود داره .

    پیشنهاد ارزان قیمت blind spot mirror :
    این آینه ها همانند آینه های محدّب پیچ های تند جاده عمل می کنند و با زاویه دید مناسبی راکب رو از وضعیت نقطه ی کور او مطلع می کنند . آینه های مورد نظر که اندازه ای در حدود قطر 3 سانتیمتری دارند بطور مجزا خریداری می شند و بروی آینه ی اصلی در منتهی علیه سمت بیرون هر کدام در قسمت فوقانی چسبانده می شند . البته آینه های جفتی کامل که شامل این دو آینه خاص هم باشه در بازار معمولا پیدا می شه .

    اندازه و چگونگی اتصال و مدلهای این آینه ها برای انواع موتورسیکلت ها متفاوته . برخی موتورسیکلت های بزرگ که دید کمتری از پشت سر دارند ، یا سوپر بایک ها که بدلیل سرعت بیشتر در سواری محدوده ی خطر پشت سر اونها بازه ی بزرگتری رو شامل می شه ، از نوع مجزای آینه های بلایند-اسپات استفاده می کنند . برای تردد در اتوبان هم آینه های بزرگتری وجود داره همانند تصویر زیر :



    پیشنهاد گران قیمت : دوربین دید پشت سر
    این دوربین ها بروی دُم موتورسیکلت یا کلاه هلمت با یا بی پایه نگهدارنده متصل می شند . دارای یک نمایشگر حداقل 3 اینچی هستند که روی داشبورد موتورسیکلت نصب می شه . هر چند که زاویه و کیفیت اطلاعاتی که از طریق دوربین به راکب می رسه بسیار بهتر از هر نوع آینه ایست ، لیکن نمایشگرهای LCD در نور مستقیم آفتاب قدرت نمایش بسیار ضعیفی دارند .


    نکته :
    • دوربینهای این تکنیک از فریم-ریت های زیاد بدلیل سرعت در سواری استفاده می کنند و شما نمی تونید این روش رو با "دوربین ثابت مدار بسته" مقایسه کنید .
    • برخی کلاه هلمت ها دارای آینه داخلی هستند . حتی اگر آینه موقع ضربه در صورت راکب خُرد نشه . بدلیل سوراخ و حفره در پشت سر او این کلاهها امنیت کافی ندارند .
    • البته روشهای آنتیک دیگری هم برای رفع این مشکل وجود داره . همانند چسباندن آینه خودرو روی طلق های بسیار بلند موتورهای ایرانی . یا استفاده از فویل آلومینیوم و زر ورق شکلات


    پوشش شب-رنگی :



    یکی از ابزارهای کمکی به امنیت راکب استفاده از شبرنگهای مخصوصه. این شبرنگها از جوهر خاصی استفاده می کنند که نور بسیار ضعیف رو از فاصله ی بسیار زیاد با شدت قابل توجهی بازتاب می دهند . در لباسهای کارگران حاشیه خیابان ، آتش نشانان و پلیس از این شبرنگ ها استفاده می شه . می تونید این شب-نماها رو بقیمت کمی تهیه کنید رو بصورت بازو بند دور دستانتون بپوشید یا روی ژاکتتون در پشت سر و کلاهتون بچسبانید .

  12. 10 کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  13. #7
    در آغاز فعالیت
    تاريخ عضويت
    May 2011
    پست ها
    3

    پيش فرض

    غیر از کلاه کفش ساق بلند .سپر زانو بند .آرنج بند .محافظ گردن و ستون فقرات .لاستیک پهن .ترمز ضد قفل .ضربه گیر باک و انجین.محافظ دسته کلاچ و ترمز جلو.

  14. این کاربر از kaakoly بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  15. #8
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    غیر از کلاه کفش ساق بلند .سپر زانو بند .آرنج بند .محافظ گردن و ستون فقرات .لاستیک پهن .ترمز ضد قفل .ضربه گیر باک و انجین.محافظ دسته کلاچ و ترمز جلو.
    سلام
    پهنای لاستیک باعث اصطکاک بیشتر می شه اما داشتن برای موتورسیکلت مترادف با "امنیت" نیست . هر موتورسیکلتی متناسب با توان و طراحی اسکلت از یک لاستیک خاص استفاده می کنه .
    عرضی که لاستیک با سطح در تماسه در هر نوع لاستیک آنقدرها با هم تفاوت نداره . مثلا بین سطح تماس لاستیک هوندا 125 با هوندا ریپسول موتو.جی.پی تقریبا هیچ فرقی نیست ! این بدین دلیله که این دو تیپ از دو ساختار متفاوت یکی برای کاربری شهری و دیگری برای ریس و پیست های مارپیچ ساخته شده .

    ترمز ضد قفل صحیح نیست . بلکه سیستم ترمزگیری ضد قفل صحیحتره .

    دسته کلاچ نیاز به محافظ نداره . اونچه که مورد نظر شماست "هندگاردز" هست که نوعی که در ایرانه کیفیت پلاستیک خشک داره ! بهترینش نمونه ی مشابه این تصویر هست که روی خارجی اون هم LED داره و از جنس انعطاف پذیر ساخته شده تا در موقع برخورد خُرد نشه و خودش باعث افزایش جراحات نشه


    البته دستکشهای چراغ دار بهترند و این نوع گارد حین تصادف دستها رو آزاد نمی ذاره و خودش احتمال کشیده شدن یا پرت کردن راکب رو می دن
    یک دستکش حرفه ای امنتر عمل می کنه


    از چیزهای دیگر می شه به وایند-شیلد متناسب با تیپ موتورسیکلت نام برد که البته بیشتر برای مسافت های زیاد و مسیرهای کوهستانی با بارندگی . اینهاییکه تو ایران مرسومه باعث مصرف سوخت بیشتر و ایمنی کمتر می شه


  16. 7 کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  17. #9
    داره خودمونی میشه love mac's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2011
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    54

    پيش فرض

    . وقتی موتورسوار زمین می خوره باید فرمان موتور رو رها کنه و خودش رو روی زمین غلط بده . نه اینکه با موتور پیشروی کنه تا اونهم روی پاش بیافته . تابحال دیدی موتورسوارهای مسابقات داخل پیست موقع تصادف با موتور پیشروی کنند ؟ خیر !
    یکی از دلایلی که تقریبا همه ی موتورسیکلت ها فاقد کیسه ی هوا هستند برخلاف اتومبیل در همینه . چون قرار نیست راکب حین تصادف روی موتورسیکلتش باقی بمونه
    سلام به نظر من حرف شما در ایران قابل اجرا نیست چون خودتون گفتین در پیست اینطوریه ودر ضمن موتور سوار های انجا لباس مخصوص دارن که اینجا نیست واگه کسی موتور رو ول کنه ماشین های پشت سر کتلتش میکنن

  18. این کاربر از love mac بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  19. #10
    حـــــرفـه ای piremard's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    پست ها
    6,618

    پيش فرض

    سلام به نظر من حرف شما در ایران قابل اجرا نیست چون خودتون گفتین در پیست اینطوریه ودر ضمن موتور سوار های انجا لباس مخصوص دارن که اینجا نیست واگه کسی موتور رو ول کنه ماشین های پشت سر کتلتش میکنن
    رویه زندگی شخصیتون رو در انجمن ترویج نکنید . اینجا محل بحث تخصصیست . اگر آنارشیسم اجتماعی در جایی دیده شد دلیل بر پیروی نیست + لباس موتورسواری در ایران هم موجوده

  20. 3 کاربر از piremard بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •