جایی در سایت فیلکر عکسی دیدم از قول یک هموطنی که مدتی ساکن انگلستان-لندن بود . ایشون عکس یک موتورسوار رو انداخته که حین چراغ قرمز پشت سر یک خودرو ایستاده و ایشون اظهار کرده بود که مثلا :
ببینید موتورسواران خارجی چقدر قانون مندند و برخلاف موتوری های ایرانی که فکر می کنند خیابون ارث اونهاست !
اما اینجا ! لندن موتورسواران درست مثل سایر خودروها قانون براشون یکسانه
اینجور حرفها از ایرانیانی که مدت کوتاهی تنها بنا به تجربه شخصی زندگی کردند برای بنده عادیه . موضوع این تاپیک بحث در مورد این رفتار ترافیکیست .
لِین فیلترینگ :
بطور خلاصه یعنی حرکت مابین لاینهای جاده در میان دو ردیف وسیله نقلیه که در ترافیک کند حرکت می کنند یا متوقف مانده اند . بدین معنا که این محدوده حرکت سرعت بیشتر از حرکت در مسیر هست .
این نوع حرکت حتما باید در موافق جهت جریان ترافیکی باشه .
سووال : آیا اینکار قانونیست ؟
بلی ! لِین اسپیلیتینگ در بسیاری از کشورهای دنیا قانونیست . در عامه قاره اروپا ، در ژاپن ، چندین کشور آسیای شرقی + برخی از ایلات متحده امریکا مثل کالیفرنیا
فیلترینگ فوروارد :
این تکنیک روشیست که دوچرخه سواران ، موتورسیکلت سواران از آن در رد شدن از ترافیک با استفاده از "فضای بلا استفاده مابین لاین" برای پیشروی استفاده می کنند .
نکات :
- ابعاد وسیله نقلیه دو چرخ در این رفتار بسیار با اهمیته . بطوریکه هر قدر وسیله نقلیه پهن باشه بعنوان مثال سَدلبگزهای هارلی دیویدسون برای این کار مناسب نیستند .
- شتاب و ترمزهای قابل اطمینان و توانایی راکب در حفظ تعادل از نکات مهم این تکنیک ترافیکیست .
- انجام این حرکت نیاز به همکاری رانندگانی داره که با توجه به قوانین ترافیکی تنها مابین خطوط حرکت می کنند و برای خیابانهای کشور ما ، ایران ریسک قابل توجهی داره . چراکه اتومبیل سواران هم همزمان با دوچرخ-سواران علاقه زیادی به انجام این تکنیک ترافیکی دارند !
- در انجام فلترینگ فوروارد باید مراقب باشید تا بقدر کافی در ناحیه دید خودروهای کناری هستید . هرگز از این تکنیک در کنار وسایل نقلیه بزرگ با دید کم مثل کامیون و اتوبوس استفاده نکنید . یا حداقل از توقف کامل اونها مطمئن بشید و با بوق امنیت خودتون رو تضمیم کنید و سپس حرکت کنید .
- به بوقهای موتورسواران پشت سر که تعجیل دارند توجه نکنید ! بخاطر خودتون حرکت کنید نه برای راه باز کردن . اگر نمی تونید ادامه بدید کنار بکشید اما خودتون رو به خطر نندازید .
- این روش تنها برای حرکت در میان لاینهای سمت چپ هست نه برای لاین اول . بیشترین خطر در ناحیه باز کردن درب خودروها در این لاین هست و نهایت حرکت همراه با ریسک زیاد در این منطقه کمتر از 15 مایل بر ساعت هست .

فهرست کشورهای مجاز برای این مورد

لین اسپیلیتینگ در بانکوک-تایلند
- Austria
- Belgium
- Brazil
- Croatia
- Cyprus
- Estonia
- Greece
- Ireland
- Italy
- Japan
- Mexico
- Netherlands البته قبول مسئولیت تصادف بر گُرده راننده اتومبیل
- Norway
- Oman
- Poland [61]
- Portugal
- Qatar
- Singapore
- Spain
- South Africa
- Sweden
- Turkey
- U.A.E.
- United Kingdom[62]
- United States