بعد از دو سال انتظار..شوروشوق های فراوان دنباله یک شاهکار بزرگ در صنعت بازی های رایانه ای عرضه شد. بله Coll of Duty:Modern Warfave2 یک بازی منحصر به فرد وعالی. سری بازی های Cod با توجه به تحول عظیمی که در سبک First Personal Shoter) FPS)اول شخص شوتر ایجاد کند توانست گامی موثر در راستای تحولی عظیم در این راستا بردارد.
Cod چند سال در سه شماره اول خود موضوع بازی را در جنگ جهانی اول پیاده ساخت و با توجه به گیم پلی روان و اعتیاد اور خود هیچ گاه نظرمنفی منتقدین را به خود ندید. چون هرباریک ایده نو وابتکار
خلاقانه ای از خود نشون می داد. ولی مهمترین ابتکار این سری بازی ها گذشتن از سالهای دور جنگ جهانی وعبور از سواحل نرماندی و آمدن به دنیای مدرن و جنگی مدرن. که این بار در کنار المانهای موفق خود توانست با یک داستان پردازی منحصربه فرد شخصیت پردازی عالی و سینماتیک کردن گیم پلی روحی تازه و طرفدارانی چند برابر کسب کند.
و باز بعد از دو سال و دور کردن دوباره جنگ جهانی در قسمت جدید این سری یک بار دیگر به جنگ مدرن برمیگردیم. وبراورده کردن انتظار از این جنگ برای هواداران تشنه درگیری و مخفی کاری مهمترین اولویت برای سازندگان این بازی برای کسب دوباره موفقیت بی چون و چرا خواهد بود.
**** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** ****
طبق روال همیشگی...مروری بر چهار اصل در یک بازی رایانه ای داریم...:(گیم پلی..موزیک و صدا...گرافیک..داستان و هیجان)
(هیجان---هیجان---هیجان)
گیم پلی.: گیم پلی در یک بازی شوتر اول شخص به دلیل وجود بازی های رقیب درشت وکوچیک باید بسیار موشکافانه کار شود تا بتواند خود را از این حیث مهم در صدر قرار دهد. Mw1 این امر مهم را به حقیقت رساند و با یک نواوری بسیار ناب و خلاقانه خود را در صدر این ژانر قرار داد. پس مهمترین اصل نگرش ما به گیم پلی Mw2 با یک دیگاهی کوچک به Mw1 خواهد بود.نسخه 4 چیزی از لحاظ گیم پلی کم نداشت که بتوان در نسخه جدید خود به ان اضافه کند.Mw2 باز با دارا بودن همه این ملاک ها توانست با ارائه جزیاتی جدید و گیرا گیم پلی خوب و نفسگیر ارائه کند. پس افرادی که نسخه های قبلی رو بازی کرده اند به خوبی با گیم پلی بازی کنار می ایند.باز مهمترین تغییر گیم پلی طراحی مراحل مختلف و متنوع در نقاط مختلف دنیا توسط تصاویر ماهواره ای که ضرب اهنگ بسیار متنوع و خوبی به بازی می دهد. وجود کلکسیونی از سلاح های متنوع
برای هر نوع ذائقه ای و سلیقه ای بسیار شیرین و دلچسب خواهد بود. تا بازیباز به اختیار خود هر نوع اسلحه ای را که دوست دارد استفاده کند. (مخصوصا اسلحه سیگنال گیرمرحله برفی)مثل همیشه کنترل بی نقص روان هم در بخش تکنفره و هم در بخش چند نفره که ما را هر چه بیشتر در جو بازی غرق می کند. این بار خیلی سعی شده تا از خطی بودن بازی جلوگیری شود.که مهمترین ملاک مرحله برفی بازی خواهد بود که بازیباز می تواند به صورت کاملا مخفیانه مرحله را رد کند یا اینکه پادگان رو غرق در درگیری و حماسه کند.اما باز روند بازی و شکلگیری مراحل به صورت خطی هستش و نمی توان از روند خطی بودن ان فرار کرد.اما به لطف تنوع شیوه بازی و استراتژی متفاوت در هر بازیباز این خطی بودن بازی کم رنگتر شده و درپشت گیم پلی بازی پنهان میماند. هوش مصنوعی بازی نیز ایده ال کار شده هم همرزمانمان هم دشمنان. کافیست در یک جایی بایستید تا سیلی از نارنجک ها و گلوله بر سرتان فرود اید که این عامل در درجه های سختی بالا بسیار پررنگتر و واقع گرایانه تر می شود. اوج هوش مصنوعی همرزمانمان در مراحل اسنایپر و در کنار Capitan Price و MacTavish هست.
تغییر چیدمان نشانگر مهمات و به کار گیری مد جدید بمب افکن به نوبه خود بسیار جالب کار شده است. حالت جان دادن و تیر خوردن نیز با تغییر نوع رنگ تصویر از رگه رگه شدن تصویر به یک جور حالت زیبای قطره های خون بر روی تصویر هست که بسیار عالی حس وداع رو برای ما انتقال میدهد. یک قسمت جدید به نام Special Ops هم به بازی اضافه شده است که مراحل مختلف و امتیازات بسیار جالبی برای بتزیباز دارد. هنوز بسیاری از بخش چند نفره نسخه 4 نتونستند خلاص بشن که اینبار باز محیطی زیبا و تکرار نشدنی در بازی کننده های MultiPlayer به وجود اورده است.
**** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** ****
(صداهای به یاد ماندنی)
موزیک وصدا.: ا
گر بخواهیم همه المان های موفق موزیک ناب و صداگذاری بی نقص که باعث موفق بودن و گرفتن امتیازهای بالا در یک بازی را جستجو کنیم. بدون شک Cod:Mw2 پیشتاز وانتخاب بی شک و تردید خواهد بود. اوج شاهکار موزیک بازی در همان ابتدا است زمانی که بازیباز NewGame شده است که با یک موزیک درجه یک که حماسی بودن و حس بی نهایت بودن رو به او انتقال می دهد.
مهمترین اصل موزیک در هنگام بازی Fps نواخته نشدن ان است یعنی بازیباز در محیط جنگ و درگیری برای احساس یک حس واقعی جنگ موزیکی نخواهد شنید فقط و فقط صدای انفجار ...اسلحه...کمک..فریاد های بلند RPG و....را خواهد شنید. صداگذاری شخصیت ها بدون هیچ مشکلی با استفاده از صداپیشگان ماهرو با تجربه انجام شده است.اما بازی بدون موزیک هم نیست موزیک بازی به دلیل اوج سینماتیک بودن بازی در مراحل مختلف و در حالات مختلف شاهکاری دیگر رو به رخ میکشه که به خوبی تمامی احساس (نفرت..شادمانی..اشک..انتقام ) رو در بازیباز به وجودمیاورد.
افکتهای صوتی کاملا لذت بخش و رسا حرکات دهان کاراکترها به هنگام صحبت کردن بدون هیچ نقصی احساس یک صدای زنده و نزدیک بودن رو انتقال میدهند.
دوبلرها صدای هر فرد رو با توجه به موقعیت و اتفاقات داخل بازی به خوبی و با توان هرچه تمامتر انجام میدهند. طوری که هنوز صدای کارکتر Ghost همچنان در گوش خیلی ها زمزمه می شود.صداگذاری هر کدام از سلاح ها با توجه به صدای خود اسلحه ها کار شده و بدون شک لذت صدای خفه کن ..صدای چند تا نارنجک که در اطراف افتاده و باید فرار کرد بسیارعالی و متمایز کار شده است..پس بدون شک این قسمت از بازی بهترین و بیشترین امتیاز رو در میان بازیباز ها خواهد داشت.
**** **** **** *** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** *** **** **** **** **** **** **** **** ***** **** ****
(حس گرما در افغانستان- سرما درروسیه- تنوع هوای معتدل در برزیل)
گرافیک .: گرافیک بازی Mw2 حرف و حدیث های زیادی دارد.زیرا Mw1 خود گرافیک بسیار خوب و قابل قبولی داشت اما در این زمان Infinity Ward نه تنها باید یک گرافیک روز رو به نمایش می گذاشت بلکه کاستی هایی که نسخه های قبلی داشت رو باید برطرف میکرد..ولی بازگرافیک بازی کم ایراد نبود..
یکی از بزرگترین نقص در بازی برخورداری نبودن از فیزیک قابل قبول اشتباه نکنید بازی دارای یک فیزیک بسیار بالا و بی نقص از همه نظر است اما این فیزیک بالا که شامل..:( انفجار..ماشین..خانه ..تیکه تیکه شدن اجسام...شیشه ها و غیره..)اما این موارد همگی از قبل رندر شده و به نوعی اماده هر بلایی بودند اما ما می خواستیم خودمان یک خانه را خراب کنیم یا از پشت شیشه ماشین راننده رو بکشت..یا های دیگر که واقعا بر گرافیک بازی لطمه زده است. و ما بازیبازها را دلسرد...وقتی با یک RPG7 یک ماشین رو هدف قرار میدیم انتظار داریم ماشین با تمام سرنشینانش تکه تکه شده و اتش حاصل از انفجار جیگرمون رو حال بیاره نه اینکه یک دود خالی ناشی بشه..(البته باز در موارد از قبل رندر شده به خوبی منفجر میشند) ولی حیف که این مورد یا از یاد رفته یا اینکه کم اهمیت جلوه داده شده. اما فیزیک های خوده بازی عالی بینقص ..بدون هیچ گونه مورد ی... از تکه تکه شدن شیشه ها تا انفجارهای پی درپی موشک و نارنجک و جای گلوله ها. به خوبی می توان فردی را که پشت یک در ایستاده و خیر سرش کاور گرفته سوراخ سوراخ کرد. جلوه های انفجار و اتش گرفتگی انقدر زیبا و عالی کار شده است که فیزیک رعایت نشده بازی فراموش میشود.
انش در بازی یکی دیگر از نقاط قوت این بازی به شمار میاید در شماره های قبل از سوخته شدن و افکتهای خوب اتش سوزی به خوبی بهره مند نمیشدیم ولی این بار چیزی کم و کاست از اتش در بازی دیده نشده است. یک ایراد جزی هم که در قسمت اتش بازی وجود دارد این که اتش گرفتن در هر چیزی شبیه به هم هستند به طور مثال از یک درخت در حال سوختن و هواپیما هردو یکسان به صورت نورهای جوشکاری یا ترقه بازی افکتهای جرقه ایجاد می کنند که کمی ایراد وارد کرده است.
تمامی نورپردازی ها ..نکات فنی و تکنیکی گرافیک بازی بسیار زیبا رعایت شده و با یک بازی رنگ روغنی زیبا روبرو هستیم. بازی در مراحل شب و زیر اتش و گلوله بسیار لذت بخش هست و شفافیت سلاح ها به قدری زیباست که تصویرهرشی براقی برروی اسلحه ها نمایان و می درخشید. همیشه بازی هایی که مراحل برفی دارند کارسازندگان گرافیک رو سخت می کنند این بار IW از این سد به خوبی رد شده و مراحلی زیبا با افکتهای بسیار متنوع خلق کرده است. برف ها ...جای پا...سبیلهای یخ زده همگی حاکی از کار دقیق سازندگان بازی است.
جزییات گرافیک بازی از گل ها گیاهان ...دنیای زیر اب... بازی در کشور برزیل با اون رنگ بندی خاص خود گرفته تا کاپشن پشمی گروهبان Ghost که ظریف هر تارپشم لباسش با هر وزش باد تکان می خورد واقعا به یاد ماندنی و لذت بخش درست شده اند.

چشمی که کم فروغ میشود.
**** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** ****
(جنگ***دوست***دوشمن***اعتماد)
داستان و هیجان.: کی از بحث برانگیزترین و مورد انتقاد ترین قسمتهای بازی داستان ان خواهد بود دولت های امریکا و روسیه از گذشته با هم اختلافاتی داشتند و مثل اینکه خواهند داشت در بسیاری از فیلمها..کتابها..و بازی ها یک جوری به هم دیگه می تازند.
داستان Mw1 در مورد شخصی به نام زخایوف هست که قصد باز گردانی قدرت شوروی هست و در این راه از هیچ کاری روی برگردان نیست .دولت روسیه هم به دلیل عدم توانایی در مقابله با این موضوع از سازمان ملل درخواست کمک میکند که در اخرمنجر به کشته شدن زخایوف و همراهانش میشود. اما این موضوع مثل اینکه تمام نشدنی بود و یک نفر دیگه پشت این ماجراقرار دارد.
روایت داستان 5 سال بعد از اتفاقات Mw1 رخ میدهد که زخایوف به عنوان یک مرد بزرگ تبدیل شده و گروهی با سر کردگی Makarof قصد ادامه راه وی را دارند. که دست به اقدامات متعددی می زنند بازی در افغانستان و با یک مرحله تمرینی زیبا شروع می شود. کمپ گروه ranger ایالت متحده که با فضایی بسیار زیبا دیده می شود. همه چی در اون قسمت زیبا هستش ازبازی بسکتبال گرفته تا تمرینات.یک چیز جالب هم در همان ابتدا جمله اخر فرد تعلیم دهنده بود که میگه.: (ممنون که به ما کمک کردی دراموزش نوع تیراندازی به تازه واردها.) واقعا ایده ال کار شده. و لذت بخش.
این بار کارکترهای قدیمی به همراه چند تن از شخصیت های جدید در بازی حضور دارند و هر کدام در مراحل مختلف مسیری متفاوت رو طی می کنند. شخصیت ray مامور جاسوسی در گروه ماکاروف میشه. تا به اطلاعاتی برسند ولی خب ماکاروف این موضوع رو دانسته و او را در مرحله جنجالی No Russion می کشد. که به صورت تروریست به یک فرودگاه در مسکو حمله میکنیم.مرحله فرودگاه یا No russien تاثیرات فراوان در این مرحله در بین منتقدین باعث شد که به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شود.
اینجا هستش که گروه 141 برای کسب اطلاعاتی به برزیل می روند و از انطرف کشور روسیه عامل تروریستی در فرودگاه رو امریکا قلمداد میکنه وشروع به حمله به امریکا می کند.بعد ازماجراهای فراوان کاپیتان Shepherd که دستور جمع اوری اطلاعتی از ماکاروف رو داده بود از فرصت برای قدرت طلبی خود استفاده می کنه و بعد از گرفتن اطلاعات اقدام به کشتن دو گروهبان ghost و roach میکنه. و این باعث در بازیباز و بقیه گروه می شود و تصمیم به انتقام از شفرد رو میگیرند.
کی فکرشو می کرد که روزی شفرد این کلت رو قصد کشتن ما پر کنه.
تصویر سمت راست سکانس ابتدایی بازی و چپ سکانس پایانی
و در اخر در اوج سینماتیک بودن او را میکشند. اما باز بسیاری از مسایل و اتفاقات داخل بازی نامفهوم وبی جواب ماند..بعد از اینکه بازیباز بخش بسیار کوتاه کمپین رو تموم میکنه سوالاتی دارد بی جواب که به احتمال زیاد به قسمت بعدی منتقل خواهد شد. شاید داستان Mw2 بهتر از Mw1 هستش اما روایت ان نسبت به قسمت قبلی پیچیده تر و گنگتر هستش.
کوتاهی بیش از حد بازی...وجود مرحله جنجالی No Ruisson لتمه های جبران ناپذیری به بازی میزند Infinity ward نباید کاری میکرد تا مورد انتقاد قرار گیرد در حالی می توانست به خوبی با یک روند و توصیف بهینه داستان خود رو در صدر بی چون و چرا قرار میداد. اما با تمام این اوصاف هیجان داستان پردازی بازی به نوبه خود بسیار عالی کار شده و لذت یک بازی ناب و به یاد ماندنی را برای ما به ارمغان می گذارد که یکی از بزرگتیرن مزیت در تکرار چندمین بار بازی در درجه سختی های مختلف و بخشهای مختلف خواهد بود.
**** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** ****
حرف اخر..:
Infinity Ward این باز ثابت کرد که می تونه قابل اعتماد باشه و امیدوار به یک ادامه ای بسیار زیباتر از قبل خواهیم بود. یکی از بهترین کارهای سازندگان این است که بازیی ارائه کردند که باعث نشود
Mw1 در پشت این بازی ناپدید شود بلکه در کنار این بازی قرار میگیرد. Mw2 کاملا مجزا ساخته شده و بازیباز به هر دو بازی با یک دیدگاه متفاوت می نگرد و این نشان از هوش بالای سازندگان هست.
بازی جزییات بسیار زیادی در خودش داره که با توجه به تصاویر از بازی اوج هنر بازی رو به نمایش میگذارد. همانطور که از دمو پایانی بازی شاهد هستیم واقعا این بازی لایق قرار گرفتن دریک موزه رو
دارد . در اخر به نوبه خودم از Infinity Ward به خاطر این بازی تشکر میکنم.
امتیاز.:
گیم پلی.:9.8
موزیک و صدا.:10
گرافیک.:9.5
داستان.:9
امتیاز نهایی.: 9.6