آقا بسی کیفور شدیم ! ایول چه نمکه![]()
توليد ژيان از دهه 30 اغاز و با گذشت زمان تغييراتي در شکل ظاهري و قسمتهاي فني ان ايجاد شد که باعث ادامه روند توليد ان و عرضه در مدلهاي گوناگون گشت.
از مدلهاي ان ميتوان dyane ، 2CV ، Ami ، Mehari و SM را نام برد که مدل مورد بحث ما و موجود در کشورمان Dyane است که در دهه 70 ميلادي توليد شد
مشخصات فني :
حجم موتور اين ماشين 602 سي سي هواخنک ، شامل 2 سيلندر و 4 زمانه مي باشد که قدرتي معادل 35 اسب بخار در دور موتور 5750 و بيشترين سرعت 118 کيلومتر در ساعت ، را داراست.
وزن ان هم معادل 570 کيلوگرم است و حدود 30 ليتر سوخت را هم ميتواند حمل کند.
مصرف بنزين حدود 5 ليتر در 100 کيلومتر است.
4 دنده در جلو و يکي عقب
ديفرانسيل جلو است و ترمز دستي هم بر روي چرخهاي جلو قرار دارد.
اما تعليقي که در ژيان استفاده شده واقعا نسبت به اون زمان بينظيره.
ساسپنشن اون بصورت دوتا استوانه است که در زير ماشين قرار داره ، يه جور کمک فنر که در طول خودرو قرار ميگيره و هر كدوم از ميله ها به يكي از چرخ ها متصل ميشه.
ضربه گيرهم يك واحد مجزاست.
جالبه بدونيد که يک مهره در ان وجود داره که با شل و سفت کردنش (بصورت دستي) ميشه ارتفاع ماشين رو هم تنظيم کرد به اين نوع سيستم تعليق هيدرونيوماتيک ميگن.
بخاطر استفاده از همين سيستم تعليق هست که توي دست اندازها اينقدر نرمه و مشکلي نداره ، مثل نوش زانتيا ، بيخود نيست به زانتيا ميگن ژيان تحت ويندوز
داراي ترمزهايي بصورت کاسه اي حتي در جلو است و عجيب اينست که لنت و طبق هاي اون در کاپوت هست نه پشت چرخ و روي پلوس ها قرار داره.
امکانات رفاهي :
بخاري اون هم از هواي گرم داخل موتور تغذيه ميشه.
يک هندل هم داره که مواقعي که ماشين روشن نشد با گردوندنش پروانه ماشين ميچرخه و ماشين رو روشن ميکنه.
چراغهاي جلو هم از داخل ارتفاعش قابل تنظيم هست توسط يک پيچي که زير داشبورد قرار داره مثل 206
سانروف تمام چرم که حتي قابليت اين رو داره که کل سقف رو جمع کنه
میگم دوست عزیز فکر کنم همین عکس رو تو انجمن متفرقه گذاشته بودن.
ژیان ماشین جالبیه تو سربالایی خودش رو میکشه 30 کیلومتر میرهو گه گاهی باید همه مسافر ها پیاده بشن و ماشین رو حل بدن تا بره بالا
تو جاده کفی هم خوب میره بد نیست 80 کیلومتر Top Spedd داره
و این واقعا مک مزیته که هیچگاه جریمه نمیشید
تو سرپایینی هم دقت کنید که زیاد به پدال گاز فشار وارد نکنید چون ممکنه ماشین پراواز کنه
اگه دقت کرده باشید گلگیرهای این ماشین تو سرپایینی که میافته دقیقا مثل غازهایی که تازه دارن پرواز یاد میگیرن بال بال میزنه و ماشین میخواد پرواز کنه
تو این شرایط سرعت به 100 تا 110 هم میرسه ولی اصلا دیگه روی ترمز این ماشین حساب باز نکنید تو این سرعت
.
خودم گذاشته بودم که مدیرها لطف کردند انتقال دادند به اینجا![]()
این مشکل رو زانتیا هم داره اما نه به این شکل
وقتی با زانتیا 80 تا بیشتر که بره یه زه هایی هست که روی سپر نصب شده , باز مییشن
زانتیای خودمون و خیلیای دیگرو که نگاه کردم این مشکل رو داره
البته این بر میگرده به مونتاژ خوب سایپا !
ژیان هم در زمان خودش ماشین فوق العاده ای بود
با اون کمکاش هرکی میتونست چپ کنه جایزه میدادن بهش
اينا تو يه تاپيك ديگه بود جمعشون كردم اينجا تا حالا كه بحث در اين مورده همه اطلاعات كنار هم باشه
------------------------------
نقل قول از Bidastar:
از اينجا به بعد را خودم اضافه كردم:توليد ژيان از دهه 30 اغاز و با گذشت زمان تغييراتي در شکل ظاهري و قسمتهاي فني ان ايجاد شد که باعث ادامه روند توليد ان و عرضه در مدلهاي گوناگون گشت.
از مدلهاي ان ميتوان dyane ، 2CV ، Ami ، Mehari و SM را نام برد که مدل مورد بحث ما و موجود در کشورمان Dyane است که در دهه 70 ميلادي توليد شد
مشخصات فني :
حجم موتور اين ماشين 602 سي سي هواخنک ، شامل 2 سيلندر و 4 زمانه مي باشد که قدرتي معادل 35 اسب بخار در دور موتور 5750 و بيشترين سرعت 118 کيلومتر در ساعت ، را داراست.
وزن ان هم معادل 570 کيلوگرم است و حدود 30 ليتر سوخت را هم ميتواند حمل کند.
مصرف بنزين حدود 5 ليتر در 100 کيلومتر است.
4 دنده در جلو و يکي عقب
ديفرانسيل جلو است و ترمز دستي هم بر روي چرخهاي جلو قرار دارد.
اما تعليقي که در ژيان استفاده شده واقعا نسبت به اون زمان بينظيره.
ساسپنشن اون بصورت دوتا استوانه است که در زير ماشين قرار داره ، يه جور کمک فنر که در طول خودرو قرار ميگيره و هر كدوم از ميله ها به يكي از چرخ ها متصل ميشه.
ضربه گيرهم يك واحد مجزاست.
جالبه بدونيد که يک مهره در ان وجود داره که با شل و سفت کردنش (بصورت دستي) ميشه ارتفاع ماشين رو هم تنظيم کرد به اين نوع سيستم تعليق هيدرونيوماتيک ميگن.
بخاطر استفاده از همين سيستم تعليق هست که توي دست اندازها اينقدر نرمه و مشکلي نداره ، مثل نوش زانتيا ، بيخود نيست به زانتيا ميگن ژيان تحت ويندوز
داراي ترمزهايي بصورت کاسه اي حتي در جلو است و عجيب اينست که لنت و طبق هاي اون در کاپوت هست نه پشت چرخ و روي پلوس ها قرار داره.
امکانات رفاهي :
بخاري اون هم از هواي گرم داخل موتور تغذيه ميشه.
يک هندل هم داره که مواقعي که ماشين روشن نشد با گردوندنش پروانه ماشين ميچرخه و ماشين رو روشن ميکنه.
چراغهاي جلو هم از داخل ارتفاعش قابل تنظيم هست توسط يک پيچي که زير داشبورد قرار داره مثل 206
سانروف تمام چرم که حتي قابليت اين رو داره که کل سقف رو جمع کنه
عملكرد موتورش حيرت انگيزه در يك مرحله هر دو سيلندر با هم انفجار را انجام ميدند !!!!
يه لنگر به ميل لنگ اين ماشين وصله كه مكمل حركت سيلندرهاست و به عنوان پيستون زمان دوم عمل ميكنه و دوباره پيستونها را در حالت احتراق قرار ميده اين را توي هيچ ماشين ديگه اي نديدم
از معدود ماشينهاييه كه گيربكس اون توي كاپوته و از تو كاپوت قابل رويته
اولين ماشين كولر داره!!! بله. يه سيني جلو داشبورد تو كاپوت داره كه ميشه توي اون يخ بريزي و تو تابستون به عنوان كولر استفاده كني
از معدود ماشينهاييه كه موتورش نسبت به اتاقش ضعيف نيست و هر طوري كلاچ را رها كني ماشين خاموش نميشه!
دنده هاي اون از جنس آلومينيومه
داراي ژامبونهاي قوي براي جاده هاي خاكي به هيچ وجه زيرش به زمين گير نميكنه
در سه نوع سواري- پيكاپ -وانت موجوده
از معدود ماشينهايي كه تو ايرانه و شاسي درست و حسابي داره (محض اطلاع ژيان شاسي داره ولي پيكان شاسي نداره)
خلاصه در نوع و در زمان توليد خودش بي نظيره
با تشكر از Bidastar جان
موفق باشيد
ممنون
چه ابهتی داشته اون موقع
شونصد سال دیگه هم آیندگان ما می شینن به ماکسیما و زانتیا و ... اینا می خندن![]()
سارینا جان نیازی به شونصد سال نیست تا 20 سال دیگه همین بلا سر ماکسیما وزانتیا میاد نگران نباش![]()
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)