تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 2 12 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 11

نام تاپيک: توربو شارژ و سوپر شارژ چه فرقی دارند؟

  1. #1
    اگه نباشه جاش خالی می مونه saeid.saeid20's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2013
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    351

    9 توربو شارژ و سوپر شارژ چه فرقی دارند؟

    توربوچارجر و سوپرچارجر هر دو به این منظور طراحی شده اند که هوای بیشتری به داخل موتور بفرستند تا توان موتور افزایش یابد و این کار را از طریق فشرده کردن هوا انجام می دهند.






    تفاوت اصلی این دو سیستم منبع نیرویی است که کمپرسور آنها را به کار می اندازد و توربین را می چرخاند. سوپرچارجر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود. ولی توربوچارجر نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربوچارجر است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند.در هر دو سیستم مزایا و معایبی وجود دارد. از نظر تئوری توربوچارجر بازدهی بهتری دارد زیرا از انرژی هدر رفته در گازهای خروجی برای چرخش خود استفاده می کند اما از طرف دیگر توربوچارجر تا حدی مسیر خروج دود را مسدود کرده و مقداری فشار منفی یا Back-Pressure ایجاد می کند و تا موقعی که دور موتور بالا نرود بوست زیادی تولید نمی کند و باعث به وجود آمدن لگ یا تاخیر در دورهای پایینتر می شود.نصب سوپرچارجر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست. از آنجایی که سوپرچارجر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوچارجر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرچارجر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است. البته در سیستمهای مدرن توربوچارجر با استفاده از توربین با پره های متغیر تا حد زیادی مشکل لگ برطرف شده است. هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی از توربوچارجر استفاده می شود ولی سوپرچارجر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود. بر خلاف سوپرچارجر، توربوچارجر به دلیل فشار و حرارت بالاتر ضرر و زیان بیشتری به موتور می زند و این حرارت زیاد به قطعات موتور سرایت می کند و علاوه بر اینکه از عمر و دوام قطعات می کاهد باعث افت قدرت نیز می شود و به همین دلیل نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارد که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین احتمال خطر آتش سوزی به دلیل حرارت بالاتر در توربوچارجر بیشتر است. به کار افتادن و افزایش بوست ناگهانی توربوچارجر در دور موتورهای بالاتر فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می کند.برای رسیدن به اسب بخار یکسان، توربوچارجر نیاز به بوست بیشتری نسبت به سوپرچارجر دارد زیرا گرمای بیش از حد منیفولد دود به هوای فشرده شده سرایت کرده و دمای آن را بسیار بالا می برد. گردش سوپرچارجر توسط میل لنگ حدود ۲۰ درصد از توان موتور را می گیرد ولی این ۲۰ درصد افت قدرت ارزش ۴۶ درصد افزایش قدرت که در اثر نصب سوپرچارجر به دست می آید را دارد.

  2. 2 کاربر از saeid.saeid20 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #2
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    آیا میشه در سوپرشارژر از برق دینام و الکتروموتور سرعت بالا ، در دوربالای موتور استفاده کرد؟ چنین چیزی هست و میتونه تاثیرگذار باشه؟

  4. #3
    اگه نباشه جاش خالی می مونه saeid.saeid20's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2013
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    351

    پيش فرض

    آیا میشه در سوپرشارژر از برق دینام و الکتروموتور سرعت بالا ، در دوربالای موتور استفاده کرد؟ چنین چیزی هست و میتونه تاثیرگذار باشه؟
    من دقیقا متوجه نشدم چی میگی

  5. #4
    داره خودمونی میشه
    تاريخ عضويت
    Aug 2014
    پست ها
    77

    پيش فرض

    من دقیقا متوجه نشدم چی میگی
    به نظرم منظورشون اینه که بجای اینکه نیروش رو از موتور بگیره از یه موتور الکتریکی مستقل که با برق دینام کار میکنه نیرو بگیره

  6. این کاربر از sadra_h بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  7. #5
    اگه نباشه جاش خالی می مونه saeid.saeid20's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2013
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    351

    پيش فرض

    به نظرم منظورشون اینه که بجای اینکه نیروش رو از موتور بگیره از یه موتور الکتریکی مستقل که با برق دینام کار میکنه نیرو بگیره
    اگر منظورش این باشه
    فکر کنم فقط تو ماشین مسابقه امکان پذیز باشه چون این موتور که دورش اینقدر بره بالا و برقی هم باشه هم نیاز به دینام خیلی قوی تر داره هم یه جا برای اون موتور
    من که ندیدم

  8. این کاربر از saeid.saeid20 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  9. #6
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    بله بجای اینکه دائم به موتور خودرو وصل باشه، از یک موتور الکتریکی استفاده بشه که فقط در دور موتور بالا که گشتاور پایین میاد فعال بشه. البته قطعا راندمان کلی نسبت به توربو و سوپرشارژر کمتر میشه.

  10. #7
    در آغاز فعالیت
    تاريخ عضويت
    Feb 2015
    پست ها
    5

    پيش فرض

    سوپرش اضافس

  11. #8
    پروفشنال
    تاريخ عضويت
    Dec 2008
    پست ها
    769

    پيش فرض

    بله بجای اینکه دائم به موتور خودرو وصل باشه، از یک موتور الکتریکی استفاده بشه که فقط در دور موتور بالا که گشتاور پایین میاد فعال بشه. البته قطعا راندمان کلی نسبت به توربو و سوپرشارژر کمتر میشه.
    سلام

    فرقی نمی کنه.
    در هر صورت سوپر شارژر باید توان مورد نیازش رو از موتور بگیره.
    حالا چه از طریق دینام و موتور الکتریکی.
    چه مستقیم از طریق پولی سر میل لنگ.
    که خوب استفاده از پولی سر میل لنگ بهتره.که در کنارش یک کلاچ مغناطیس استفاده بشه که تو زمان مناسب سوپر شارژر رو درگیر کنه.

  12. 2 کاربر از bijandarbari بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  13. #9
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    فکر کنم یه نکته دیگری که در مورد توربو شارژر وجود داره اینه که چون گازهای خروجی معمولا احتراق ناقص دارن، از اینرو توربو با فیدبک کردن دوباره این گازها ، در مصرف سوخت هم موثرتر باشه.

  14. #10
    کاربر فعال انجمن های سخت افزار و لپ تاپ afshin b's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    محل سكونت
    ساری
    پست ها
    3,878

    پيش فرض

    فکر کنم یه نکته دیگری که در مورد توربو شارژر وجود داره اینه که چون گازهای خروجی معمولا احتراق ناقص دارن، از اینرو توربو با فیدبک کردن دوباره این گازها ، در مصرف سوخت هم موثرتر باشه.
    مگه توربوشارژر از گاز خروجی فقط برای به حرکت در آمدن استفاده نمیکنه؟ یعنی مثل یک توربین بخار که از بخار برای به حرکت درامدن استفاده میکنه.
    من پست اول رو نخوندم ولی تا چند سال پیش که من اطلاع داشتم اینطور بوده.

  15. این کاربر از afshin b بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


صفحه 1 از 2 12 آخرآخر

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •