Titanfall
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سازنده: Respawn Entertainment
ناشر: Electronic Arts
کارگردان: Steve Fuduka
آهنگساز: Stephen Barton
موتور: Source
پلتفرم: Windows, Xbox 360, Xbox One
تاریخ انتشار: 11 مارچ 2014
ژانر: شوتر اول شخص
مُد: چند نفره (آنلاین)
سایت رسمی:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Titanfall عنوان شوتر اول شخص جدید توسعه داده شده توسط اعضای سابق Infinity Ward، تیم سازنده سری Call of Duty در قالب Respawn Entertainment است که به صورت انحصاری برای XB1، X360 و Windows منتشر می شود. این عنوان در نمایشگاه E3 در سال 2013 و در قالب کنفرانس مایکروسافت آنونس و در آنجا موفق به دریافت بیش از 60 جایزه مختلف شد و در ادامه نیز جوایز رسمی نمایشگاه Gamescom و نمایشگاه بازی توکیو را دریافت کرد. به طور خلاصه Titanfall را می توان تلفیقی از عناوین شوتر در نسل گذشته، حرکات آکروباتیک رایج در Parkour و البته رباتهای مکانیکی بزرگ دانست. برخی از منتقدان Titanfall را گام بعدی در سیر توسعه ژانر شوتر اول شخص می دانند.
شکل گیری Respawn و تولد Titanfall
بعد از انتشار CoD: MW2، ناشر این عنوان (Activision)، موسسان شرکت سازنده (Infinity Ward) یعنی آقایان Jason West و Vince Zampella را به دلیل مسائل داخلی اخراج کرد که به دنبال آن در حدود نیمی از اعضای ارشد Infinity Ward نیز به West و Zampella پیوستند و در کنار هم شرکت جدید Respawn Entertainment را تاسیس کردند. Titanfall را می توان اولین پروژه بخش قابل توجهی از سازندگان اصلی سری Call of Duty، از اولین نسخه تا Modern Warfare 2 دانست. سری که در نظر منتقدین از آن زمان سیر نزولی را طی کرده است. اما در طرف مقابل نیمه دیگر اعضای سابق Infinity Ward امیدوارند بعد از 4 سال جدایی از اثر خود، با اولین پروژه بزرگ خود یعنی Titanfall اما اینبار در قالب Respawn موفقیت های جدیدی را آغاز کنند.
مراحل پیش تولید Titanfall در سال 2011 آغاز شد که بعد از تفکر و بحث های بسیار زیاد، اعضای تیم سازنده بر روی ایده یک شوتر "علمی-تخیلی" با استفاده از رباتهای مکانیکی و ترکیب آن با حرکات آکروباتیک به شکل Parkour و در قالب یک عنوان صرفا آنلاین و به شکل چند نفره توافق کردند. در مراحل طراحی از آثار مختلفی الهام گرفته شده، از جمله می توان به Blade Runner, Star Wars, Abrams Battle Tank, Ghost In The Shell اشاره کرد.
در Titanfall بازیبازها در رویارویی های چند نفره آنلاین در یک سیاره جنگ زده و در قالب رباتهای بزرگ مکانیکی و خلبانان این ربات ها با یکدیگر مبارزه می کنند. اکشن این عنوان با سرعت بالا و با توانایی هایی چون دویدن بر روی دیوارها، دزدیدن رباتهای مکانیکی همراه است، از نکات قابل توجه دیگر در مقایسه با عموم شوترهای آنلاین می توان به زمان طولانی بعد از هر بار مردن اشاره کرد. Respawn ادعا می کند که المان هایی که همواره در بخش تک نفره مورد استفاده قرار می گرفتند، المان هایی چون "مقیاس"، "عمق گیم پلی" و "داستان" را به صحنه ی بازی های چند نفره اضافه می کند.
گیم پلی و طرح کلی
بازیبازها می توانند در قالب یک خلبان آزادانه و به صورت پیاده و یا در قالب رباتهای مکانیکی بزرگی با نام Titans به مبارزه پرداخته و ماموریت های تیمی هر بخش را به پایان برسانند، که در این بین می توانند در نقش نیروهای نظامی (Militia) و یا در نقش شرکت بین ستاره ای (IMC) ظاهر شوند. Titanfall با این وجود که به صورت آنلاین و چند نفره می باشد، از المان های رایج در بخش تک نفره، مثل داستان صحبت بین کاراکترها و نیز کاراکترهای غیر قابل کنترل (کنترل شده توسط خود بازی) در حین رویارویی ها بهره می برد.
Militia نیروهای نظامی مرزی بوده که در برابر استفاده IMC از منابع کولونی مقاومت می کنند. مهم ترین اعضای آنها شامل Mac Allan رئیس سابق نیروهای Mutiny، Bish متخصص اطلاعات و Sarah رئیس نیروهای Marauder می باشد. در طرف مقابل شرکت IMC در استخراج منابع طبیعی تخصص دارد که به دلائل اقتصادی به سمت مناطق مرزی مملوء از منابع آمده است. از اعضای مهم آنها می توان به Graves رئیس ارشد، Blisk متخصص اطلاعات و Spyglass متخصص هوش مصنوعی اشاره کرد.
بعد از وارد شدن به هر بخش، تا سقف 12 نفر (رویارویی 6 علیه 6) نوع خلبان خود را انتخاب کرده که در Map مربوطه فرود می آیند. یک تایمر در صفحه زمان لازم تا وقتی که امکان استفاده از Titan ها فرا برسد را نشان می دهد که این زمان با از میان برداشتن دشمنان کاهش می یابد. بعد از طی شدن این زمان، Titan و خلبانی که آن را احضار کرده به مدت 30 ثانیه توسط یک میدان نیرو محافظت شده تا به میدان نبرد اضافه شود.
Titan ها سه گونه مختلف دارند که هر کدام با توانایی ها و انیمیشن های خاصی همراه است: Atlas های سریع، Ogre های سنگین و Stryder های چالاک. در صورت وارد شدن صدمات زیاد به هر Titan، خلبان سوار بر آن می تواند با قابلیت Eject یک خروج ناگهانی و سریع را انجام دهد. بعد از نابودی هر Titan یک تایمر جدید زمان ورود Titan بعدی را نشان می دهد.
در سوی دیگر خلبان ها بسیار چابک بوده و در حین دویدن بر مومنتوم آنها افزوده می شود. این ویژگی به بازیبازها این امکان را می دهد که بر روی دیوارها دویده و یا برش های دوبل را به صورت پشت سر هم انجام دهند. کنترل خلبان ها و Titan ها تقریبا مشابه بوده، به استثنای این مورد که به جای پرش دوبل خلبان ها، Titan ها قابلیت دویدن ویژه ای را دارند. البته Titan ها قابلیت پریدن، نشستن و کاورگیری را ندارند.
از قابلیت های ویژه Titan ها می توان به یک سپر حفاظتی با نام Vortex Blocker اشاره کرد که تیرهای شلیک شده توسط دشمن را در وسط هوا نگاه داشته و آنها را باز می گرداند. همچنین قابلیتی با نام Electrified Smoke وجود دارد که به خلبانانی که قصد بالا رفتن از پشت Titan ها را دارند، ضربه وارد کرده و آنها را دفع می کند. از امکانات خلبانان می توان به تپانچه هوشمند اشاره کرد که قابلیت های نشانه گیری ویژه ای را دارد که کارایی آن را بسیار فراتر از یک سلاح معمولی می کند. همچنین هر خلبان یک سلاح ضد Titan دارد که برای از پا در آوردن Titan ها به کار می آید.
از Titan ها می توان به شکل دیگری نیز بهره برد، می توان به جای سوار شدن آنها را در وضعیت اتوماتیک قرار داده که با مُدهای مختلف "نگهبانی" و "تعقیب" به ترتیب می توان Titan را به محافظت از محدوده اطراف خود و یا دنبال کردن خلبان مشغول کرد. بازی با یک مسابقه برای رسیدن به Dropship تیم بازنده که در حال ترک صحنه نبرد است پایان می یابد.
موسیقی
کار آهنگسازی توسط Stephen Barton انجام می شود که سابقه کار بر روی موسیقی CoD را داشته. Barton که در اوایل 2013 به تیم اضافه شد، به دنبال یک موسیقی متن خاص و با تم های متعدد بود. از آنجا که بازی صرفا به صورت چند نفره است، قطعات زیادی ساخته شده تا از تکرار مکرر قطعات جلوگیری شود. همچنین هر کدام از دو گروه Militia و IMC موسیقی های خاص خود را خواهند داشت.
شات:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تریلر:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ترجمه، تنظیم و نگارش: City 17
منابع: Eurogamer، Wikipedia، TheVerge