![]()
همانطور که می دانید علاوه بر کمربند ایمنی وجود کیسه هوا برای سرنشينان نیز جزءقطعات اصلی سیستم ايمنی در وسايل نقلیه محسوب می شود که تا به حال بیشتر برایبالا بردن امنیت، در خودرو ها استفاده میشد؛ اما از این پس سرنشینان صندلی هواپیماهانیز با کیسه هوا در برابر ضربه های وارده بر صندلیشان حفاظت می شوند.
طراحی کيسه هوا در خودرو با استفاده از حسگر حساس به ضربه های وارده بر محور قرارگرفتن هر سرنشین امکانپذیر است. اما در هواپیما به دلیل مشخص نبودن دقیق اين محور،طراحی این بخش از سيستم ایمنی تا کنون در هاله ای از ابهام بود.
اين بار محققين با استفاده از حس گرهای حساس به ضربه های افقی وارد بر بدنه هواپیما،کیسه هوايی را که می تواند تا 16 برابر شتاب گرانش از خود عکس العمل نشان دهندطراحی کردند.
اين در حالی است که صندلی های فعلی هواپيما تنها تا قدرت 9 برابر شتاب گرانش میتوانند مقاومت داشته باشند و تنها از کمر بند ایمنی برای حفاظت سرنشين کمک میگيرند. قرار است به زودی نمونه هایی از این کيسه هوا در بویینگ 777 استفاده شود.


