سلام دوستان. علی هستم (Madmaster_3d ) خوبید؟ ماشالا شما همتو ن استادید ولی گاهی وقت ها آدم برای ساخت یک چیزی از یک روشی استفاده می کنه و ممکنه یک روش دیگه رو بلد نباشه. این یک چیز عادی هستش و خجالت هم نداره.(سیگار نکش خفمون کردی بابا
)
(توجه این روش در موتور رندر V-ray هستش )
خوب اول ببینیم Ambient Occlusion چی هست اصلا؟
خوب من یا یک مثال توضیج میدم. شما وقتی یک کاری رو میزنی گاهی اوقا اون کار خودش رو 2 بعدی و تخت نشون میشده. علتش هم این هستش که سایه ها خوب نشدن و اصلا بعضی جاها سایه نداره مثل سوراخ ها و جزئیاتی مثل این.
برای اینکه تمام اون کارتون اونجاهایی که باید سایه داشته باشه سایه بگیره و کار 3 بعدی نشون بده و قشنگ تر بشه از این AO استفاده میشه.
حالا روش های مختلفی وجود داره. مثلا یک سری برنامه مثل crazy bump .یا Xnormal و ... دیگه هستن. که کارشون ساخت تکسچر هستش. تو گوگل پیدا می کنی د. به نظرم اگر شما داری انیمشن کار می کنی و قراره کاراکترت 1000 تا فریم باشه. خوب این روشی که من می خوام بگم جالب نیست. چون شما مجبور میشه هر فریم این روش رو انجام بدی ( البته فقط قسمت فتوشاپش رو ) .و بهتره که از همون برنامه های ذکر شده استفاده کنید. ولی اگر نه فقط یک صحنه یا چند صجنه می خوایید تک فریم عکس بگیرید. مثلا یک کاراکتر از 2 3 تا نما. این روش روش ساده و خوبیه.
خوب صحبت کافیه بریم سراغ کارمون. ( چقدر حرف میزنه)
1.اول استودیو خودمون رو با یک plan میسازیم. تو عکس همه چیز معلومه من چقدر خوشبختم. توضیح خاصی نداره. فقط ادج ها رو انتخاب کردیم و با گزینه move به بالا و این طرف و ان طرف کشیدم یا می تونی از گزینه extrude استفاده کنید . بعد هم ادج ها رو انتخاب کردم و champer بهش دادم و بعد هم یک توربو اسموت.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
2.از 2تا نور وری استفاده کردم و مقدار و رنگشون هم که تو عکس مشخص شده و یک دوربین 35mm . و به اجساممون هم فقط vraymtl معمولی دادم. سفید برای استویدو و رتگی برای اون آجر های اسباب بازی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
3.این هم یک تنظیمات رندر پایین که برای کار ما کافی بوده. شاید زیاد هم بودهحالا اگر جاییش اشتباه بود ببخشید من امروز فکرم درگیره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
4.این رندری که گرفتیم فعلا
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
5.حالا برای اینکه متریال AO رو بسازیم از این روش استفاده می کنیم. یک متریال وری لایت استفاده می کنیم و به گزینه none اولی یک وری dirt میدیم . من 30 دادم شما امتحان کنید شاید کمتر بیشتر نتیجه بهتر هم شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
6.خوب متریال رو ساختیم و به استودیو خودمون و اجرها متریالی که ساختیم رو میدیم. و دوباره رندر میگیریم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
7.این میشه رندر AO ما.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
8. حالا میریم فتوشاپ و اونجا کل عکس AO رو انتخاب می کنیم با گزینه Ctrl + a و بعد کپی میگیریم و به رندر معمولی خودمون میریم و اونجا paste می کنیم. عکس AO بالای عکس رندر معمولی قرار میگیره. بعد روی حالت multiply قرار میدیم. و opacity را روی 40 50 میزاریم. تو عکس مشخصه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
9. این هم نتیجه کار . همونطور که میبینید. تو رندر معمولی اون آجر سبزه اصلا سوراخ ها مشخص نبود و تخت میزد ولی الان کاملا مشخصه که سوراخه و کار واقعا بهتر شده.لطفا نظر بدید . خجالت نکشید. بگید خوب بود بد بود جاییش اشتباه بود. حرف بزنید لطفا.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
من این آموزش رو هم کلش رو به صورت یک فایل زیپ تو پست بعدی قرار میدم که دوستان اگر خواستن تو کامپیوترشون داشته باشن . شما می تونید این آموزش رو هم توی سایت خودتون به اشتراک بگزارید. مچکرم از وقتی که گزاشتید و از این سایت هم تشکر میکنم.![]()