علت عدم دسترسي به ايميل را از مسئولان وزارت ارتباطات جويا ميشويم
ایتنا- علي مطهري: موضوع قطع ايميل را پيگيري ميكنيم و به مسئولان اين وزارتخانه تذكر ميدهيم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رئيس كميته ارتباطات كميسيون صنايع و معادن مجلس، با اشاره به قطع دسترسي كاربران به پست الكترونيك شخصي (ايميل)، از پيگيري موضوع از طريق مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد.
به گزارش ایتنا به نقل از ایسنا، علي مطهري، در گفتو گو با ايسنا، گفت: بايد دليل قطع پست الكترونيك شهروندان ايراني طي چند روز اخير، از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پيگيري شود كه آيا مشكلات فني دليل قطع ايميلهاست يا سرورهاي كشورهاي خدمات دهنده دچار قطعي شدهاند.
نماينده مردم شبستر افزود: كميسيون صنايع و معادن و نمايندگان عضو اين كميسيون و بنده به عنوان رئيس كميته ارتباطات، موضوع قطع ايميل را پيگيري ميكنيم و تذكرات لازم را به مسئولان اين وزارتخانه ميدهيم.
itna.ir
فيل ترينگ حق دولت است، آگاهي هم حق ماست
ايتنا - به عنوان شهروندانی که حقی و حقوقی دارند، انتظار داریم در مواقع اینچنینی، حداقل اطلاعرسانی به موقع انجام شود.
ايمان بيك
دو سه روز پایانی هفتهای که گذشت، بار دیگر دسترسی به سایتها و سرویسهای وب که نیازمند تبادل اطلاعات رمزگذاری شده بودند، قطع شد.
به این ترتیب پایان هفتهای بدون ایمیلهایمان در جیمیل و یاهو سپری کردیم.
گفته میشود قطع دسترسی به برخی سرویسهای ارتباطی به ویژه در شرایط بحرانی، به عنوان بخشی از فرایند مدیریت ارتباطات، حق دولتهاست.
فارغ از اینکه در هفته گذشته اصولا قطع دسترسی با برنامه بوده یا اتفاقی، به عنوان شهروندانی که حقی و حقوقی دارند، انتظار داریم در مواقع اینچنینی، حداقل اطلاعرسانی به موقع انجام شود. یا اگر اطلاع نمیدهند، حداقل از صفحه «فیلترینگ موقت» استفاده کنند.
حق دولت را میپذیریم و انتظار داریم دولت هم حق ما را در دانستن به رسمیت بشناسد.
دلیلی ندارد ساعتها پشت کامپیوتر به انتظار باز شدن صفحهای بمانیم که قرار نیست باز شود.
اگر بدانیم، ابتدا برنامهریزی میکنیم که مطالب و موارد مهم و مورد نیاز را قبل از قطعی از ایمیلمان خارج کنیم و بعد هم، عمر گرانمایه و پهنای باند محدود را پای سرویسی که قرار نیست دریافت کنیم، بر باد نمیدهیم.
itna.ir
“بی احترامی” بدتر از “بستن ایمیل ها”
“جدول خاموشی ها” ؛ این تعبیر برای نسل جدید چندان آشنا نیست اما کسانی که سال های دفاع مقدس را به یاد دارند ، این عبارت نوستالوژی خاصی دارد. در سال های جنگ ، کمبودها باعث شده بود حتی برق مصرفی خانه ها هم سهیمه بندی شود و قطعی برق ، بخشی از زندگی همه ایرانیان در آن سال ها بود.
با این حال ، مسوولان آنقدر برای مردم احترام قائل بودند که بی محابا و بدون اطلاع قبلی برق را قطع نمی کردند (مگر در موارد ضروری و اشکال فنی یا حملات هوایی). از این رو ، همواره قبل از قطعی ، برنامه خاموشی ها را در جدولی موسوم به ” جدول خاموشی ها” در روزنامه ها منتشر می کردند و دقیقاً مشخص می شد که فلان منطقه از شهر از چه ساعتی تا چه ساعتی برق نخواهد داشت.
بدین ترتیب ، مردم می توانستند کارهای خود از قبیل مهمانی و بهره گیری از وسایل برقی را تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند.
در چند روز گذشته ، میلیون ها ایرانی وقتی برای چک کردن ایمیل های خود سراغ یاهو و جی میل هایشان رفتند ، با درهای بسته مواجه شدند: مسوولان بدون کوچک ترین اطلاع قبلی و بی هیچ توضیحی ، میل ها را بسته بودند و صد البته کسی هم پاسخگو نبود!
بدین ترتیب ، کارهای بسیاری بر زمین ماند: از کسانی که کار و پیشه شان به ایمیل مربوط می شد تا کسانی که مراودات علمی داشتند و مردمانی که ارتباطات عادی شان در ایمیل ها بود.
اگر مردم در دوران جنگ در کنار مسوولان قرار گرفتند و حتی از نثار جانشان نیز دریغ نمی کردند ، “یکی از دلایل” اش ، این بود که احترام می دیدند و حتی در مساله ای به نام قطع برق که امری عادی در جنگ محسوب می شود ، مردم را در جریان زمان قطعی ها می گذاشتند تا کار کسی – حتی الامکان – لنگ نماند.
حفظ حرمت مردم – که از آموزه های مکتب امام (ره) است – درسی است که مسوولان نباید آن را به محاق بسپارند و مردم را جمعی تصور کنند که با ایشان می توان هر رفتاری را انجام داد. مثلاً اگر قطع ناگهانی ایمیل ها ، علت موجهی داشت ، آیا نمی شد آن را با مردم – که نامحرم هم نیستند – در میان گذاشت یا لااقل ، قبل از قطعی ، خبری به مردم داد که اگر کسی نامه ای ، فایلی ، فاکتوری و نظایر این ها را در میلش دارد ، بردارد و فکری به حال ارتباطاتش کند؟!
این بی احترامی به میلیون ها شهروند ایرانی اعم از استاد دانشگاه و پزشک و وکیل و دانشجو و مهندس و کارمند و بازاری و بقیه اقشار است که بدون کوچک ترین توضیح با عذرخواهی و اطلاع رسانی ، سیستم مبادلات الکترونیک آنها را ببندند و کار میلیون ها نفر را به مشکل اندازند.
لب کلام آن که هر چند بستن ایمیل ها ، اقدامی ناراحت کننده بود ، اما نارضایتی اصلی ، از احساس حرمت شکنی است که در ورای این کار نهفته است.
در هر کشوری ممکن است در برخی موارد ، مشکلاتی پیش بیاد که قابل درک است اما آیا “احترام” انتطار زیادی است؟
سافت گذر
بازنشدن برخی سایتها به سرعت ربطی ندارد
ایتنا- علیرضا اصغریان: "اینکه برخی سایتها باز نمیشود ربطی به سرعت اینترنت ندارد و میتواند از موضوعات مختلفی همچون ------ سیستم، اپراتور تا مشکلات دیگر که در این حوزه، ناشی شود."
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یک مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تشریح دلایل نارضایتی کاربران از کیفیت سرعت دسترسی به اینترنت، تاکید کرد: اینکه کاربران در بازکردن برخی سایتها مشکل دارند را نمیتوان دلیلی بر کندی سرعت اینترنت دانست.
به گزارش ایتنا به نقل از مهر، علیرضا اصغریان در گفتوگو با مهر، در مورد مشکلات اخیر کاربران اینترنتی برای عدم دسترسی مناسب به سایتهای اینترنتی و نیز مواردی که از آن به کم فروشی پهنای باند تعبیر میشود، اظهار داشت: کاربران اینترنت باید بدانند که چه توقعی از سرویسی که خریداری میکنند، دارند و اینکه انتظارشان از سرویسی که دریافت میکنند چیست.
مدیرکل نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: شکایت عمده و عمومی راجع به مسئله کمفروشی پهنای باند اینترنت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش نشده اما این سازمان در نظارتهای دورهای خود این موضوع را تحت بررسی قرار داده است.
وی با بیان اینکه میزان پهنای باند فروخته شده به شرکتهای مخابرات استانی، شرکتهای PAP و ISPها تحت نظارت و کنترل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد، اضافه کرد: چنانچه مشاهده شود پهنای باند تأمین شده با پهنای باندی که باید به خریداران فروخته میشده تطابقی ندارد، فعالیت اپراتور سرویسدهنده متوقف میشود تا اپراتور پهنای باند را به شرایط مطلوب برساند.
اصغریان با اشاره به اینکه فعالیت تک تک اپراتورهای سرویسدهنده اینترنت و شرکتهای مخابرات استانی مانیتور میشود، ادامه داد: تاکنون با شکایت زیادی در رابطه با کمفروشی پهنای باند اینترنت مواجه نبودهایم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا کاربران اینترنت از سرعت دسترسی خود نارضایتی دارند گفت: بحث این است که کاربر باید بداند که چه سرویسی خریداری میکند و چه انتظاری از این سرویس دارد و چنانچه در نحوه استفاده و کاربری خود مشکلاتی دارد باید موضوع را به رگولاتوری گزارش دهد.
مدیرکل نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد:همه اپراتورها به هرحال بدون تخلف نیستند اما در برخی مواقع انتظار کاربران از سرویسی که دریافت میکنند بیشتر از میزان پهنای باندی است که در اختیار دارند.
وی ناآگاهی و دانش ناکافی کاربران اینترنت را از مباحث تخصصی اینترنت در برخی موارد موجب بروز برخی نارضایتیها از میزان سرعت اینترنت عنوان کرد و گفت: اینترنت پرسرعت که هم اکنون در کشور توزیع میشود در مقادیر مختلف سرعت دسترسی ۶۴ ، ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه است که برای مثال اگر کاربر یک سرویس ۱۲۸ کیلوبیتی را با نرخ اشتراک ۱۰ دریافت کند حداقل سرعتی که دارد ۱.۶ کیلوبایت یا ۱۲.۸ کیلوبیت و حداکثر ۱۶ کیلوبایت یا همان ۱۲۸ کیلوبیت خواهد بود و چنانچه در مواقع مختلف هر ۱۰ نفر دارای این اشتراک، به صورت همزمان از این سرویس استفاده کنند به طور قطع سرعت سرویس کاربر از سرعت اینترنت دایلآپ هم پایینتر میآید.
اصغریان با بیان اینکه در سرعت مختلف این موضوع صادق است و کاربران در ساعات پیک ترافیک هرچه نرخ اشتراک پایینتری داشته باشند سرعت بهتری خواهند داشت، گفت: بحث اینترنت بحثی احساسی نیست که کاربر احساس کند سرعتش پایین آمده است و یا خیر؛ بلکه تمامی ابزارهای سنجش سرعت اینترنت وجود دارد که به راحتی میتوان مشخص کرد که کاربر با چه سرعتی به اینترنت دسترسی دارد.
مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: اینکه برخی سایتها باز نمیشود ربطی به سرعت اینترنت ندارد و میتواند از موضوعات مختلفی همچون ------ سیستم، اپراتور تا مشکل سرور و یا بحثهای دیگر که در این حوزه مطرح است، ناشی شود؛ اما اینکه کاربران از سرعت دسترسی احساس نارضایتی میکنند بحث دیگری است که میتوان با ابزارهای سنجش سرعت آن را مشخص کرد.
وی با تاکید براینکه چنانچه کاربران در باز کردن سایتهای اینترنتی مشکل دارند باید بررسی شود تا مشکل رفع شود، اظهار داشت: باز شدن و نشدن یک سایت به سرعت بستگی کامل ندارد و به راحتی نمیشود گفت که اگر به عنوان مثال یاهو و یا گوگل باز نمیشود پس سرعت اینترنت مشکل دارد.
itna.ir