کلوپ خودروهای ژاپنی ( Toyota , Nissan , Mazda , Mitsubishi , Honda , Suzuki , Subaro )
کلوپ خودروسازان ژاپنی
لکسوس RX350 2010
طراحی خارجی :
مهم ترین ویژگی طراحی محصولات لکسوس محافظه کار بودن است . در نسل جدید RX نیز به وضوح شاهد این مسئله هستیم . فرم چراغ های جلو اگر چه کشیده است ولی نحوه ی جاگذاری لامپ های درون آن به گونه ای است که خیلی آن را جذاب نشان نمی دهد . شکل ساده جلوپنجره و پره های ریز عمودی آن حالت استواری خاصی به بخش جلو می بخشد .
خطوط عضلانی و برآمده ی روی سپر و گلگیرها در کنار برش فرو رفته ای که بر روی بخش کناری بدنه به چشم می خورد هماهنگی چندان جالبی با شکل چراغ ها ندارند . شاید علت اصلی وقوع این ناهماهنگی عدم زاویه دار بودن چراغ ها و نحوه ی جاگذاری لامپ های درون آن می باشد .
برش زیر در بر خلاف اغلب خودروهای جدیدی که شاهد معرفی شان هستیم از بخش عقب آغاز می شود و با رسیدن به نزدیکی های چرخ جلو محو می شود .
در نمای عقب اگرچه با چهره ی به مراتب زیباتر و متناسب تری نسبت به نسل قبلی روبرو هستیم ولی هنوز هم آن حالت مطلوبی را که از یک لکسوس انتظار داریم مشاهده نمی کنیم .
شیب زیاد ستون C بیشتر این حالت را در ذهن تداعی می کند که طراحی خودرو از قسمت عقب شروع شده و طراحان به جای شیبدار کردن نمای جلو ; بخش عقب را کشیده ساخته اند و در عوض بخش جلویی را صاف و قائم طراحی کرده اند .
چراغ های سفید رنگ این بار با رنگ قرمز ترکیب شده اند تا جلوه ی بهتری در هنگام روشن شدن پیدا کنند . بالچه ی روی سقف و عضله های گلگیر عقب به جذاب و گیراتر شدن این بخش کمک قابل توجهی کرده اند .
در کل طراحی نسل جدید لکسوس RX اگرچه چندان خیره کننده نیست ولی به مراتب پخته تر و زیباتر از نسل قبلی است و می توان رعایت مطلوب تناسبات طراحی را در آن دید
موتور و گیربکس :
در کنار به کارگیری موتور برقی برای سیستم هیبریدی ; دو نوع موتور بنزینی نیز برای این سری در نظر گرفته شده است . در مدل RX350 ( که در کشورمان گونه ی عادی آن نیز به فروش می رسد ) قدرت موتور 5/3 لیتری V6 از 270 اسب بخار به 275 اسب بخار افزایش پیدا کرده است که این میزان قدرت می تواند به چرخ های جلو یا تمام چرخ ها منتقل شود ( AWD ) .
یک گیربکس شش سرعته ی اتوماتیک از نوع سکوئنشال نیز برای این اس یو وی مدرن طراحی و ساخته شده است .
در مدل RX450h باز هم شاهد به کارگیری یک موتور 6 سیلندر 5/3 لیتری هستیم که بر پایه ی چرخه ی " آتکینسون " کار می کند . قدرت این موتور برابر 295 اسب بخار است که می تواند به چرخ های جلو یا هر چهار چرخ منتقل شود .
گیربکس در نظر گرفته شده برای RX450h از نوع CVT الکترونیکی یا ECVT می باشد که مصرف سوخت پایینی را برای خودرو به ارمغان می آورد .
ظرفیت بارکشی هر دو مدل لکسوس RX برابر 1587 کیلوگرم می باشد . برای این خودروها می توان سیستم کنترل گشتاور فعال را سفارش داد که به طور قابل توجهی از مصرف سوخت خودرو کم می کند .
با بهینه سازی های صورت گرفته بر روی بدنه ضریب مقاومت در برابر باد خودرو به 32/0 CD رسیده است که برای یک اس یو وی رقم بسیار مناسبی است .
طراحی داخلی :
هر چقدر که RXدر بخش بیرونی عادی و بدون هیجان است در داخل جذاب و غیر عادی است ! اولین چیزی که جلب نظر می کند بازی با خطوط و برش هاست که منجر به شکل گیری یک فضای مناسب برای مانیتور و دریچه های کولر گشته است . حالت بخش سیاه رنگ داشبورد به گونه ای است که گویی آن را همچون لایه ای بر روی کابین کشیده اند .
فرم عریض و باریک دریچه های کولر و دکمه ها در کنار رنگ نقره ای که بر رویشان زده شده جلوه ی بسیار زیبایی را به وجود آورده است که در کنار رنگ های مشکی و کرم تضاد جالبی را به معرض نمایش می گذارد .
انتقال محل دسته دنده به بخش بالایی داشبورد اگرچه منجر به به وجود آمدن فضا برای قرار دادن اشیا در کنسول میانی می گردد ولی کمی به زیبایی و هماهنگی شکل داشبورد لطمه وارد می کند .
نشان دهنده های فلوئورسنت معروف لکسوس بیش از پیش زیباتر گشته اند . استفاده از نور آبی مخفی که بر صفحه ی سیاه رنگ می تابد نشانه ی اوج دقت و ظرافتی است که برای طراحی داخل این خودرو به کار گرفته شده است .
البته در این کابین قطعات چوبی هم بر روی فرمان و کنسول میانی به چشم می خورد که نشانگر لوکس بودن این محصول لکسوس است .
در کل لکسوس در طراحی این کابین دقت و سلیقه ی زیادی را به کار گرفته و شاید در آینده شاهد به کارگیری این سبک طراحی در میان سایر محصولات این خودروساز باشیم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
رقابت تویوتا و نیسان در هند
شرکت خودروسازی تویوتا موتورز ژاپن رقابت تنگاتنگی را با نیسان موتورز برای تصاحب بازار خودروهای لوکس در هند آغاز کرده است.
کد:
http://mehrpress.com/images/1390/3/30/16-03.jpg
شرکت خودروسازی تویوتا در نظر دارد خط تولید خودروی لکسوس را به هند منتقل کند تا بتواند هزینه تمام شده تولید این خودرو را تقلیل دهد، در حالی که شرکت نیسان خبر از آغاز به کار خط تولید خودروی اینفینیتی به هند داده است.این دو برند انتظار دارند در سال 2013 میلادی تقاضا برای خودروهای لوکس در هند 10 درصد رشد کند و شرکتی ميتواند سود بیشتری ببرد که از هماکنون وارد این بازار شده باشد. به نظر ميرسد رشد تقاضا در کشور هند تمامی خودروسازان را ترغیب کرده تا برای تصاحب سهم بیشتری از بازار هند طرحهاي تازه را ارائه دهند.