شباهت و تفاوت های چشم انسان با دوربین عکاسی
حتما متوجه شده اید که چشم انسان در روز روشن بهتر از زمان تاریکی و یا هوای گرگ و میش می بیند. اگر می خواهید دلیل این موضوع را بدانید خواندن این مقاله را ادامه دهید. در این مقاله شباهت ها و تفاوت های دوربین های عکاسی با چشم انسان بررسی شده است. دوربین های عکاسی در فوکوس کردن بر تصاویر و تنظیم روشنایی با چشم انسان یکسان هستند ولی در مورد حساسیت و فوکوس لنز و سرعت دیافراگم با یکدیگر تفاوت دارند.
شباهت های دوربین و چشم انسان:
برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید با مقایسه چشم و دوربین و بررسی شباهت ها و تفاوت های بین چشم انسان و دوربین های عکاسی شروع کنیم.
فوکوس تصویر – Image Focusing
چشم انسان و لنز دوربین هر دو بر یک تصویر وارونه و در یک سطح حساس، فوکس یا تمرکز می کنند. در مورد دوربین، فوکوس برروی یک فیلم و یا یک سنسور انجام می شود و در چشم انسان، سطح حساس به نور، شبکیه است که در مردمک قرار دارد.
تنظیم روشنایی – Light Adjustment
چشم و دوربین هر دو قادرند میزان نور ورودی را کنترل و تنظیم کنند. در دوربین، توسط کنترل دهانه لنز انجام و در چشم این عمل با بزرگ و کوچ شدن عنبیه صورت می پذیرد.
تفاوت های دوربین عکاسی با چشم انسان:
مطلق در مقابل محاسبه موضوعی
بطور خلاصه، چشم انسان بصورت موضوعی تصویر می گیرد. این بدین معناست که چشم انسان با مغز انسان کار می کند و تصاویر را براساس درک نسبت به موضوع و یا اشیاء مختلف خلق می کند. چشم انسان تنظیم فوکوس یا تمرکز را به کمک ایجاد خمیدگی و تنظیم مقدار نور ورودی و هدایت آن به لنز مردمک چشم و نهایتا تبدیل تصاویر(نور) به سیگنال های قابل انتقال و پردازش توسط مغز، انجام می دهد.
از این به بعد باقی امور توسط مغز انجام می شود، مغز انسان بطور مداوم میزان رنگ را براساس نور محتوا تنظیم می کند. به عبارت دیگر چشم انسان می داند چه چیز را می بایست قرمز، سفید و یا سیاه و غیره ببیند.
اما جریان در دوربین های عکاسی متفاوت است، دوربین های عکاسی یک وسیله اندازه گیری مطلق هستند. دوربین نور برخورد کرده به سنسور را اندازه گیری می کند اما سنسور هوشمند نیست. به عنوان مثال: سیگنال ذخیره شده برای رسیدن به دمای خاص رنگ و روشنایی نور منظره، می بایست تنظیم شود.
فوکوس لنز Lens Focus
در دوربین، لنز به جلو و عقب حرکت می کند و بدین ترتیب فاصله اش تا فیلم کم و زیاد می شود تا فوکوس انجام شود. ولی در چشم لنز با خمیده شدن و تغییر شکل فوکوس می کند. ماهیچه های چشم تغییر شکل لنز چشم را اعمال می کنند.
حساسیت به نور
سرتاسر سطح فیلم دوربین حساسیت یکسانی نسبت به نور دارد ولی شبکیه چشم این گونه نیست. چشم انسان علاوه بر قدرت و کیفیت بسیار بالا در گرفتن تصاویر، حساسیت بسیار بالاتری نسبت به دوربین های عکاسی معمولی در محیط تاریک و یا نور بسیار کم دارد.
در برخی از شرایط نوری، دوربین های عکاسی معمولی نمی توانند تصاویر را به راحتی ضبط کنند و تصویر مات و تیره شده و یا با نویز زیاد ذخیره می شود. بعنوان مثال چشم انسان به خوبی یک سلول را توسط میکروسکپ و با نور محیطی کم مشاهده می کند ولی دوربین های عکاسی معمولی به سختی می توانند چنین تصویری را ضبط کنند. دلیل اصلی آن نیز میزان کم نوری است که وارد چشم و یا دوربین می شود.
چشم شما بعنوان یک دوربین
در ادامه بصورت مختصر اعضاء مختلف چشم انسان با موارد مشابه در دوربین های عکاس مقایسه و بررسی می کنیم.
1. رفتار قرنیه (Cornea) چشم انسان بسیار شبیه به قسمت جلوی لنز دوربین است. قرنیه به همراه لنز که پشت عنبیه (Iris) قرار دارد عضوهای درگیر در عمل فوکوس را تشکیل می دهند. قرنیه طیف های پراکنده و عریض نور را دریافت کرده و آنها را به داخل مردمک چشم (Pupil) تغییر مسیر می دهد و سپس به قسمت میانی و شبکیه رنگی هدایت می کند.
2. عنبیه و مردمک چشم شبیه دهانه دوربین عمل می کنند. عنبیه ماهیچه ای است که وقتی منقبض می شود تمام سطح لنز به جز قسمت میانی را می پوشاند تا میزان نور ورودی به چشم را کنترل کرده و به خوبی در بازه عریض، زاویه دید وسیع و نور کم و زیاد کار کند.
3. در نهایت، شبکیه یک سطح حساس است که شبیه به سنسور تصویر در دوربین های دیجیتال عمل می کند. شبکیه دارای تعداد زیادی عصب حساس به نور است که قادرند پرتوهای نور را به سیگنال های قابل فهم مغز تبدیل کنند. این سیگنال ها از طریق اعصاب به مغز منتقل شده و در آن جا به تصویر تبدیل می شوند. به نظر می رسد بدلیل دریافت، درک و ارسال سیگنال ها به مغز شبکیه چشم مهمترین عضو چشم باشد. شبکیه مانند فیلم در دوربین است اگر تمام اعضا و یا قسمت های دوربین خوب کار کنند ولی فیلم یا شبکیه خوب نباشد تصویر خوبی نخواهیم داشت.
خواندن مقاله را در صفحه بعدی ادامه دهید تا تفاوت های چشم انسان با دوربین عکاسی را در ISO و سرعت دیافراگم (Shutter Speed) مشاهده نمایید.
ایزو (ISO) چیست و چرا اهمیت دارد؟
ISO عددی است که حساسیت نور در سنسور تصویر را مشخص می کند. ISO براساس عدد محاسبه می شود مانند (100, 200, 400, 800 و یا غیره) بعضی اوقات این اعداد، عدد ISO و یا سرعت فیلم خوانده می شوند. هر چه ISO بالاتر باشد حساسیت نیز بیشتر است و باعث می شود در محیط های کم نور تصویر واضح تر باشد ولی در عوض نویز تصویر نیز افزایش می یابد.
ISO نشان می دهد که چقدر فیلم به نور حساس است. این بدین معناست که هر چه ISO بالاتر باشد حساسیت سنسور دوربین به نور بیشتر خواهد بود. اگر با ISO 400 عکس بگیرید شما تنها به ¼ نور نسبت به زمانی که با ISO 100 عکس می گیرید نیاز خواهید داشت.
دنبال کردن ISO در چشم انسان
برخلاف دوربین های عکاسی و فیلم و سنسور، چشم انسان سطوح مختلف ISO ندارد. ولی چشم انسان قدرت و قابلیت بسیار پیچیده ای در تنظیم و محدود کردن میزان نور در شرایط مختلف دارد.
چشم انسان از روش بسیار جالبی برای تغییرحساسیت نسبت به نور استفاده می کند و قادر است حساسیت خود را نسبت به نور در کمتر از 15 ثانیه تغییر دهد. چشم انسان در نور کم تغییر شکل داده و بدین ترتیب حساسیت اش نسبت به نور چندین برابر می شود و درنتیجه قادر به مشاهده اشیاء در نور کم خواهد بود. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی وارد اتاق تاریک می شوید ابتدا نمی توانید چیزی را مشاهده کنید ولی بعد از حدود 15 ثانیه چشم انسان قادر به مشاهده اشیاء در نور بسیار کم خواهد بود.
تجربیات و آزمایش ها نشان می دهد که چشم انسان در تاریکی 600 برابر حساس تر از زمان روشانی است.
در واقع چشم انسان عظیم ترین و سریعترین دوربین هستی است. هر بار که ما به جایی نگاه می کنیم، چشم ما (شبکیه) همه چیز را تغییر می دهد تا فوکوس به خوبی انجام شود، عنبیه نیز بطور پویا طوری تنظیم می شود که حداکثر دید ممکن را داشته باشیم.
نکته بسیار شگفت انگیز در مورد چشم انسان این است که قادر است در تمام بازه های روشنایی نور، مشاهده کند یعنی از نور بسیار کم مهتاب تا نور خورشید در روز که یک میلیارد بار بیشتر از نور ماه است.
سرعت دیافراگم(Shutter Speed)
وقتی به سرعت دیافراگم می رسیم مقایسه بسیار پیچیده می شود. اگر بخواهیم مورد به مورد چشم انسان را با دوربین مقایسه کنیم می توانیم به راحتی ورودی نور و یا ISO را مقایسه کنیم. اما جریان در مورد مقایسه سرعت دیافراگم بسیار پیچیده است چون دیافراگم دوربین می تواند هر چقدر که ما نیاز داشته باشیم باز بماند. در واقع نمونه ای از تصاویر وجود دارند که برای گرفتن آنها دیافراگم دوربین حدود 6 ماه باز بوده است. این موردی است که بدون شک با سیستم کارکرد چشم انسان جور در نمی آید. در ادامه تصویری که در گرفتن آن دیافراگم دوربین 6 ماه باز بوده است را مشاهده می کنید:
همانطور که گفته شد یافتن سرعت دیافراگم چشم انسان پیچیده است به همین دلیل با نمونه های مختلف سعی می کنیم این مورد را بررسی کنیم: با نگاه کردن به یک انیمیشن شروع می کنیم. اگر به انیمیشن های معمولی و ساده نگاه کرده باشید متوجه می شوید اگر تعداد فریم نمایش داده شده در هر ثانیه به اندازه کافی نباشد تصاویر بریده بریده نمایش داده می شوند. یا اگر فوتبال را با یک فریم در ثانیه تماشا کنید در واقع یک عکس در ثانیه یا حداکثر سرعت دیافراگم 1 ثانیه خواهید داشت. مشخصا یک فریم بسیار کم است و سرعت دیافراگم انسان بیشتر از یک ثانیه است. در واقع سرعت دیافراگم چشم انسان در شرایط مختلف متفاوت است یعنی در زمان تماشای تصاویر متحرک ورزشی سریعتر و در زمان تماشای یک عکس ثابت سرعت پایین تری دارد.
در نور کم ما نیازی نداریم که حداقل سرعت دیافراگم چشم انسان را بدانیم بلکه باید حداکثر آن را بدانیم. ما می توانیم برای ساعت ها به تماشای جنگل بپردازیم و تصویر را به خوبی ببینیم ولی این از نظر تئوری امکان پذیر نیست و ما نباید تصویر خوبی مشاهده کنیم. یک دوربین عکاسی ممکن است با سرعت دیافراگم یک ساعت تصویری را بگیرد ولی ممکن است هیچ چیزی هم نگیرد. یعنی وقتی شاتر دوربین برای مدت طولانی باز باشد تصویر قابل درکی گرفته نمی شود. وقتی سرعت شاتر را با سیستم کارکرد چشم انسان مقایسه می کنیم مفهوم آن تقریبا بی معنی است. در واقع انسان تصاویر را بصورت پشت سر هم پردازش می کند. و یا در واقع چشم های انسان تصاویر پشت سر هم گرفته و سپس مغز آنها را پردازش و ترکیب می کند تا یک تصویر قابل فهم ایجاد شود. این سیستم بسیار شبیه زمانی است که با دوربین عکاسی خود چند عکس پشت سر هم HDR یا multi exposure بگیرید.
دوباره به ISO باز می گردیم، ISOدر دوربین با چشم انسان چه تفاوتی دارد
چشم انسان در نور روشن تصاویر را بسیار خوب می بیند و تصاویر بدون نویز و واضح مشاهده می شوند. دلیل آن نیز پردازشگر بسیار پیچیده و قدرتمندی به نام مغز انسان است که به راحتی تمام نویز ها را فیلتر کرده و تصویر بسیار واضح و قابل درک را ایجاد می کند.
در نهایت در قیاس چشم انسان با دوربین در مورد ISO می توان اینگونه جمع بندی کرد در یک روز روشن ISOچشم انسان حدود 25 است چرا 25؟ چون این کمترین مقدار ISO در بهترین و باکیفیت ترین فیلم ساخته شده توسط بشر است و همانطور که اشاره شد چشم انسان در تاریکی 600 بار حساس تر به نور است و این بدین معناست که حداکثر ISO چشم انسان حدود 15,000 است. ولی حداقل ISO چشم انسان را با حداقل ISO در اکثر دوربین های عکاسی یکسان بگیریم آنوقت حداکثر ISO چشم انسان 60,000 خواهد بود.
وقتی ISO چشم انسان را با ISO 102,000 دوربین Nikon D3S که بیشترین ISO را در دوربین های عکاسی مقایسه کنید متوجه می شوید که تولید کننده های دوربین های عکاسی دوربین های حساس تر از فناوری داخلی چشم انسان تولید کرده اند.
چگونه از اطلاعات EXIF برای آموختن عکاسی حرفه ای کمک بگیریم؟
چگونه از اطلاعات EXIF برای آموختن عکاسی حرفه ای کمک بگیریم؟
یک متد آموزشی سودمند اما پنهان در دنیای عکاسی دیجیتال وجود دارد، و آن EXIF نام دارد. در این مقاله به این بحث می پردازیم که EXIF یعنی چه، چگونه می تواند به شما کمک کند ، و چگونه می توانید از آن به منظور یادگیری و استفاده از تجربیات عکاسان ماهر در سراسر اینترنت استفاده کنید.
EXIF را می توان به مانند یک کتاب درسی پر از راهنمایی ها و مطالب آموزشی در زمینه عکاسی حرفه ای و هر آنکس که به عکاسی علاقه مند است به شمار آورد. این مقاله به شما می آموزد که از کجا می توانید اطلاعات ارزشمند EXIF را پیدا کنید و به رموز استادان عکاسی دسترسی یابید!
EXIF چیست؟
مخفف عبارت Exchangeable Image File Format به معنای ” فرمت قابل تعویض فایل های تصویری” می باشد.در عکاسی ، این مسئله نوع از ابرداده (metadata) است که معمولا زمانی ساخته می شود که یک عکس ایجاد و بر روی یک دیسک ثبت و ذخیره می گردد. “ابرداده” در این جا، به معنی اطلاعات مربوط به تصویر گرفته شده است. دوربین های دیجیتال مدرن ( همچنین دوربین تلفن های همراه ) می توانند تمام انواع داده ها را هنگامی که شما عکسی می اندازید ذخیره و ثبت کنند. برای مثال ، معمولا اطلاعاتی مانند سرعت شاتر، ISO ، و تنظیمات دیافراگم ، و همچنین اطلاعاتی در مورد نوع لنز مورد استفاده ، نام تجاری دوربین ، محل جغرافیایی تصویر گرفته شده(در صورتیکه مجهز به geo – tagging باشد)، و حتی نام عکاس تصاویر به همراه خود عکس ذخیره می گردد.
EXIF کاملا استاندارد شده نیست. تصاویر اغلب شکاف هایی دارند، اطلاعاتی اغلب برای برخی از موارد از قلم می افتد که شاید هیچ گاه نتوان به این اطلاعات دسترسی یافت. همچنین برخی از برنامه های ویرایش عکس قدیمی تر ممکن است به طرز ناشیانه ای بخشی از اطلاعات ارزشمند EXIF را مثلا به دلیل صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و به جهت کوچک سازی فایل حذف کنند، اگر چه تقریبا هر برنامه مدرن برای ویرایش عکس ها باید قادر به خواندن و حفظ EXIF در تصاویر باشد.
ما چگونه می توانیم EXIF را مشاهده کنیم؟
ویندوز ۷ : Exif آنچنان محبوب شده است که سیستم عامل ها نیز می توانند این داده ها را به طور پیشفرض بخوانند. به این منظور کافیست روی یک فایل تصویری راست کلیک کنید، Properties را انتخاب کنید و سپس زبانه ” Details ” را برای استفاده از اطلاعات ارزشمند EXIF بررسی کنید.
از EXIF چه می توان آموخت؟
یکی از چیزهای جالب توجه در مورد EXIF این است که اطلاعات این فرمت اغلب پس از آپلود عکس و سپس دوباره دانلود آنها بدون تغییر و به قوت خود باقی می ماند. پس می توانیم عکس های جالب و حرفه ای را از سایت های معروفی مثل Flickr ، DeviantArt یا سایت عکس های حرفه ای ۵۰۰px دانلود کنیم و خاطر جمع باشیم که اطلاعات مورد نیاز برای تهیه عکس هایی این چنین دست نخورده باقی خواهد ماند. EXIF به شما خواهد آموخت که عکاس هر عکسی برای رسیدن به تصویر از چه تنظیماتی در دوربین خود استفاده کرده و به شما این ایده را می دهد که برای خلق یک اثر هنری و پر زرق و برق چه کار باید کرد.
به تصویر فوق که بخشی از یک EXIF است بنگرید! ما می توانیم اطلاعات بسیاری از این EXIF یاد بگیریم. در زیر برخی از مواردی که ما می توانیم از این داده ها بدست آوریم را برایتان آورده ایم:
آنطور که بر می آید عکاس برای خلق عکس از یک دوربین کانن ، مدلEOS 60D استفاده کرده است. اگر شما قصد خرید یک دوربین جدید را دارید و هنوز تصمیمی برای خرید مدلی خاص نگرفته اید، می توانید از EXIF عکاس مورد علاقه خود استفاده کنید و ببینید او از چه دوربینی استفاده می کند و کیفیت تصاویر گرفته شده با آن دوربین را می پسندید. آنگاه خرید دوربین برایتان آسانتر خواهد شد! اگر دریافتید تعداد زیادی از تصاویر عالی توسط یک نام تجاری و یا مدل دوربین دیجیتال گرفته شده، شک نکنید و آن مدل را بخرید! این البته شبیه به یک توصیه شخصی است، بنا به تجربه…
این عکس با استفاده از یک لنز ۸۵ میلی متری گرفته شده با حداکثر دیافراگم f/1.75 (در عمل گفته می شود f/1.8 )
این بدان معنی است که از نوعی «لنز تله متوسط» ( به تیرگی پس زمینه کمک می کند ) استفاده شده که اجازه می دهد نور کمی از دیافراگم عبور کند.
ترکیبی از تنظیم سرعت سریع شاتر و دیافراگم کاملا باز برای ایجاد عمق میدان مورد استفاده قرار گرفته.
عکاس می خواسته یک پس زمینه تار در تصویر داشته باشد، پس یک دیافراگم باز عمق میدان را کاهش می دهد ، و به خوبی امکان محو کردن در پشت سوژه را فراهم می آورد.
با توجه به این که چنین تنظیمات دیافراگمی اجازه می دهد تا مقدار زیادی نور دهی داشته باشیم، سرعت سریع شاتر و تنظیمات متوسط تا سریع ISO هر دو برای جبران استفاده شده، که این دو، برای عکس نوردهی مناسب را سبب شده است.
تنظیم ISO سریعتر به میزان ۶۴۰ نیز کمی بافت دانه ای در تصویر ایجاد نموده. با قضاوت در مورد ماهیت بافت تصویر، متوجه می شویم این کار عمدی به نظر می رسد.
بدیهی است، برای دریافت چنین اطلاعات جامعی از EXIF شما به کمی دانش و اطلاعات عکاسی نیز نیاز خواهید داشت. اما اگر شما می خواهید عکسی مشابه یک عکس حرفه ای بگیرید، با EXIF یک طرح اولیه و نقشه برای اعمال تنظیمات که می توانید در جهان واقعی استفاده کنید و یک نتیجه هنری دریافت کنید را در اختیار خواهید داشت. بیایید نگاهی به یک عکس دیگر بیاندازیم.
شما می توانید یک جهان حقایق جالب از EXIF ، یاد بگیرید، هر چند گاهی تناقض هایی ناامید کننده وجود دارد. EXIF هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا تصویر بعد از عکسبرداری ، ویرایش شده است یا خیر ارائه نمی کند، که بسیار خوب بود اگر این مورد ارائه می شد، به خصوص اگر شما امیدوار به تکرار اثر عکسی باشید. اجازه دهید نگاهی به داده های ثبت شده بیاندازیم و ببینیم که چه می توانیم از این عکس یاد بگیریم.
عکاس این عکس کاربر دوربین های نیکون Nikon است، با مدل D90 عکس گرفته شده است.
بازشدگی دیافراگم از f/3.8 تا حداکثر f/13بوده که به این میزان متوقف شده است.
یکی از دلایلی که عکاس نور را در درجه اول با دیافراگم کنترل کرده، این است که او ترجیح داده یک تصویر با نوردهی طولانی به میزان ۳۰ ثانیه خلق کند.
متوقف شدن دیافراگم در فاصله کانونی فوق، عمق میدان را افزایش می دهد، که اجازه می دهد جزئیات خوبی در یک تصویر منظره گرفته شود.
با زمان نوردهی (exposure) 30 ثانیه ، بدون شک این عکاس از سه پایه استفاده نموده است.
فاصله کانونی ۲۱میلی متر به این معناست که عکس با استفاده از یک لنز زاویه باز (واید انگل) گرفته شده، به احتمال زیاد برای عکاسی مناظر وسیع، یا تصویر پانوراما استفاده می شده است.
لنز واید انگل همچنین احساس عمق بیشتری نسبت به لنز نرمال یا تله ایجاد می کند و اشیاء دور، دورتر حس می شوند.
در حالی که هنوز هم از لحاظ فنی به عنوان یک لنز واید انگل واجد شرایط لازم است، فاصله کانونی برای فرمت فیلم ۳۵ میلی متری فاصله کانونی ۳۱میلی متر است. اکثر دوربین های دیجیتال SLR به فرمت ۳۵ میلی متری هستند، این بدان معناست که این دوربین ها شبیه به دوربینهای فیلمبرداری، فیلم می گیرند.
اگر شما سلسله مقالات ما در زمینه آموزش عکاسی را خوانده باشید، تا کنون باید بخش زیادی اطلاعات ضروری جهت قضاوت و داوری در مورد موارد بالا و استخراج اطلاعات از اعداد و ارقام مربوط به نحوه عکاسی یک عکس را داشته باشید. اگر مقدار زیاد اطلاعات شما را دچار سردرگمی کرده (یادداشت نویسنده : من شما را سرزنش نمی کنم، چیزهای زیادی برای یادگیری هست…) حداقل ، شما می توانید تنظیمات عکاسان مورد علاقه خود را بررسی و سعی کنید آنها را تکرار کنید یا خودتان کمی ابتکار به خرج دهید و خودتان بیاموزید چگونه از تنظیمات دستی به وسیله برداشت از تنظیمات عکاسی در حالت خودکار بهتر استفاده کنید تا عکس هایی زیباتر بگیرید.
منبع
کد:
http://www.gooyait.com/1390/05/11/how-to-use-exif-data-to-learn-from-master-photographers.html
روز جهانی عکاسی بر جامعه ی عکاسان مبارک!
روز جهانی عکاسی بر جامعه ی عکاسان مبارک!
مبارک همه بروبچ باشه
امروز برابر با 19 آگوست (28 مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است. چرا این روز چنین عنوانی بر خود گرفته است و تاریخچهی این نامگذاری چیست و به چه رویدادی بازمیگردد؟
قدیمیترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس، اشرافزادهی فرانسوی در سال 1826 با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشمانداز پنجرهی اتاقش گرفت. چند سال بعد یک فرانسوی دیگر به نام لوئی داگر به سال 1837 به فناوریای دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحهی نقرهاندود ثبت میکرد. او فناوری خود را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی بعنوان نخستین شیوهی عملی ثبت تصویر شناخته میشود. این فرایند اصلاحات و تغییراتی کرد تا اینکه در ژانویه 1839 آکادمی علوم فرانسه داگروتیپ را بعنوان یک اختراع فنی به ثبت رساند. ولی چند ماه بعد دولت فرانسه که به اهمیت این اختراع پی برده بود با تخصیص مقرری ماهانه برای داگر و شریکش، که فرزند نیپس بود، از آنان خواست که در یک گردهمایی در پاریس در 19 آگوست 1839 جزئیات فنی داگروتیپ و چگونگی کارکرد این فرایند را برای عموم شرح دهند. دولت وقت فرانسه، در آن روز، اختراع جدید یعنی «عکاسی» را بعنوان هدیهای رایگان به تمام جهان اعلام نمود و این نخستین رونمایی عکاسی برای عموم مردم بود؛ یعنی نقطهی آغاز رشد این فن و هنر در جهان.
ظاهرا پیشنهاد نامگذاری 19 آگوست – زمان نخستین رونمایی عکاسی برای عموم - بعنوان روز جهانی عکاسی نخستین بار توسط انجمنهای عکاسی در آمریکا اعلام شد ولی شورای عکاسی بینالمللی هند در سال 1991 نخستین نهادی بود که این روز را رسما بعنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را بعنوان «روز جهانی عکاسی» در تقویمهای خود گنجاندهاند.
عکاسی یکی از مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم بوده است. از آن هنگام که لوئی داگر در پاریس تابستانی فرایند خود را علنی نمود تا امروز، عکاسی راه درازی آمده است؛ تغییرات زیادی به خود دیده و روز به روز بر ضریب نفوذش در میان مردم و جوامع افزوده شده است. عکاسی در طی تمام این سالها پرتوی درخشان بر بسیاری از گوشههای تاریک یا ناشناختهی زندگی بشر انداخته است و از پس این سالها به یکی از موثرترین، نیرومندترین، سریعترین و پرطرفدارترین ابزار و رسانههای بشر برای ارائهی اندیشهها و احساساتش تبدیل شده است. مارسل پروست، نویسندهی شهیر فرانسوی، جایی در شاهکار همیشه ماندگارش «در جستجوی زمان از دست رفته» مینویسد: "به گمان من تنها عکاسی است که، همانند بوسه، میتواند با تازهترین کاربردهایش از درون آنچه به نظر ما چیزی با ظاهری قطعی و همیشگی میرسد صد چیز دیگر را بیرون بکشد که همه باز هماناند."
التماس دعا از دوستان ، توی این شب های عزیز
گرانترین و پربینندهترین تصویر جهان را چه کسی عکاسی کرده است؟
فارنت: همواره از سالها پیش یعنی درست زمانی که ویندوز ایکسپی محبوب، در اکتبر سال ۲۰۰۱ برای اولین بار قلب رایانههای ما را تسخیر کرد، تصویر پشت صحنه یا همان والپیپر پیشفرض ویندوز که چمنزاری سبز با آسمانی آبی و چند تکه ابر را نشان میداد توجه ما را به خود جلب کرده است.
احتمالا پیش از این چندین گزارش از اینکه این چمنزار در کجا قرار دارد خواندهاید و ما نمیخواهیم روایتی تکراری را برای شما بازگو کنیم و در این مطلب قصد داریم چگونگی خلق این تصویر و عکاس ان را به شما معرفی کنیم.
چاک اوریر نام عکاس این تصویر است که پس از مدتی و هنگامی که از سوی مایکروسافت به عنوان تصویر زمینه ویندوز ایکسپی مورد استفاده قرار گرفت، عنوان پربینندهترین تصویر جهان را به خود اختصاص داد. اما داستان این عکس روایتی جالبتر است.
اوریر در این خصوص میگوید که وی در سالی که این تصویر را عکسبرداری کرده هفتهای چند بار از این مسیر عبور میکرده است اما هنگامی که در ماه ژانویه و برای دیدن دوستدختر خود از این مسیر در حال عبور بوده با این منظره در منطقه سونوما در ناپا در ایالت کالیفرنیای شمالی روبرو شده است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بسیاری از مردم وقتی منظرهای زیبا را میبینند تنها به تحسین آن میپردازند و عده کمی وجود دارند که ایستاده و از این گونه مناظر عکسبرداری کنند اما عکاس سابق مجله نشنال جئوگرافیک با دیدن چمنهای سبز و آسمان آبی و نور خورشید شفاف و تکه ابرهای موجود در آسمان آنقدر مدهوش شده بود که بلافاصله دوربین خود را به کار بیندازد.
مطمئنا او حتی لحظهای هم به این نمیاندیشیده که تصویری که در حال ثبت کردن آن است پربینندهترین تصویر جهان خواهد شد..
چند سال بعد وقتی او عکاس مشهوری شد، کمتر کسی به فکر استفاده از تصاویر در زمینه دسکتاپ بود اما اکنون بیش از یک میلیارد نفر این تصویر را دیدهاند اگر چه برخی از این تعداد به این تصویر بخوبی دقت نکردهاند.
وی پس از آن بسیار عادی با این عکس برخورد کرده و حتی ان را فراموش کرده بود تا آنکه مسئولان وبسایت کوربیس در تماس با او اعلام کردهاند که مایکروسافت خواهان تصویر ارجینال این عکس شده است.
با اینکه چندین سال از انتخاب این تصویر از سوی مهندسان مایکروسافت به عنوان تصویر زمینه پیشفرض ویندوز ایکسپی میگذرد ااما هنوز این عکاس ۶۹ ساله بر محرمانه بودن مبلغ قرارداد منعقد شده میان او و مایکروسافت پایبند است و البته قیمت آن چندان هم مهم نیست چرا که هنوز گزارشها این تصویر را گرانقیمتترین تصویر عکاسی شده در جهان میدانند.
Source: DailyMail
پایان مطلب/
نقل از فارنت
سه پایه یا تک پایه ... مساله این است!
[IMG][/IMG]من از اون دسته آدمایی هستم که خیلی با سه پایه و جابجایی اون به اینطرف و اونطرف مشکل دارم...
چند وقت پیش توی یه سایت خارجی دیدم یکی مطلبی نوشته راجع به همین موضوع، نویسنده هم به همین مشکل خودش اشاره کرده بود و گفته بود که اکثرا این مشکل رو با فلاش حل میکرد ولی یکبار به یه موزه با نور کم و متوسط رفته بوده و فلاش اونجا ممنوع بوده، پس اونم میاد و برای رفع مشکل دوربین رو روی حالت «عکاسی پیاپی» میذاره و با اینکار مثلا وقتی 10 تا 15 عکس ثبت میکنه، حداقل یکیش بدون افت کیفیته، تاری و... هستش...
یکی توی بخش نظراتش نوشته بود من به جای سه پایه (Tripod) از تک پایه (Monopod) استفاده میکنم که جابجایی راحتتر و استفاده ساده تری داره...
من اول گیج شدم، ولی وقتی کمی جستجو کردم دیدم تک پایه تو ایران هم بوده و من تا حالا ازش بیخبر بودم!
تک پایه ها کوچیکتر و سبکتر هستن و باز کردن و استفاده از اونا خیلی راحت تره... من امروز یکی خریدم به قیمت 34 تومن (با تخفیف!) که 7 مفصل داره (4مفصل قدی - 3 مفصل جهتی) و ارتفاعش به 1.5 متر میرسه و تا 1.5 کیلو رو تحمل میکنه، یه شیب سنج هم روش داره... مدلای ارزونتر هم بود... 20تومن... ولی فقط قدش بلند و کوتاه میشد (3 مفصل قدی)...
عکاسی باهاشون جالب تره... من ازشون خیلی خوشم اومد، چون من خودم تا چند روز پیش ازشون بی اطلاع بودم، گفتم تا شاید بین شما هم کسی مثل من باشه و بدش نیاد تک پایه رو امتحان بکنه!
این سایت راجع به نحوه استفاده صحیح از اون توضیحاتی داره :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اینم تعدای عکس از تک پایه های مختلف و استفاده هاشون :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اینم اولین تک پایه های ساخت بشر (!) :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
امیدوارم مفید باشه! :11:
:40: :40: :40:
کمی از روانشناسی رنگها بدانید !
کمی از روانشناسی رنگها بدانید !
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براتون یک مقاله در رابطه با روانشناسی رنگ ها آماده کردم که میتونه به ترکیب بندی در عکاسی و تلفیق بهتر رنگها کمک کنه و ایده ای برای استفاده از رنگی خاص کنار و یا پس زمینه سوژه به شما بده تا حسی خاص رو در عکس به وجود بیارید. به ادامه مطلب توجه کنید …
از روانشناسی رنگها چه میدانید؟
در سال ۱۶۶۶، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگهای قابل رؤیت تجزیه میشود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگهای دیگر نیست.
● تعریف رنگ
در سال ۱۶۶۶، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگهای قابل رؤیت تجزیه میشود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگهای دیگر نیست. آزمایشهای بعدی نشان داد که با ترکیب نورها میتوان رنگهای مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود میآورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی میگویند. بعضی از رنگها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی میکنند و نور سفید میسازند. این رنگها را نیز رنگهای مکمّل مینامند.
● تاثیرات رنگها از نظر روانشناسی
با وجودی که اثر رنگها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق میکند امّا برخی از تاثیرات رنگها دارای معنی یگانهای در سراسر جهان هستند. رنگهایی که در طیف رنگها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگهای گرم شناخته میشوند که این دامنهاش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است. رنگهایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگهای سرد نامیده میشوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بیتفاوتی را به ذهن آورند.
روانشناسی رنگها به عنوان روش درمان در برخی از فرهنگهای قدیمی، از جمله مصریها و چینیها، از رنگها برای درمان استفاده میشده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته میشود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار میگیرد.
در این روش:
▪ از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده میشود.
▪ از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده میشود.
▪ از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده میشود.
▪ از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده میشود.
▪ از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتیهای پوستی استفاده میشود.
اغلب روانشناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید مینگرند و میگویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگها اغراق شده و رنگها در فرهنگهای مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهشها نشان دادهاند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال، قراردادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آنها به وجود آورد امّا این اثر پس از آن که آنها آرامششان را بازیافتند، به تدریج کاهش خواهد یافت.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
● روانشناسی رنگهای مختلف
▪ روانشناسی رنگ سیاه
ـ سیاه تمام نورها در طیف رنگها را جذب میکند.
ـ سیاه معمولاً به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار میگیرد امّا به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته میشود. از رنگ سیاه برای نشان دادن شخصیتهای خطرناک مثل دراکولا و یا جادوگران استفاده میشود.
ـ رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت جنسی و رسمی بودن است.
ـ در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بود.
ـ رنگ سیاه معمولاً به دلیل لاغر نشان دادن در نمایشهای مد مورد استفاده قرار میگیرد.
▪ روانشناسی رنگ سفید
ـ رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.
ـ رنگ سفید میتواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.
ـ رنگ سفید معمولاً نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملاً به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستانها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده میکنند.
▪ روانشناسی رنگ قرمز
ـ رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
ـ رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
ـ رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
ـ رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.
▪ روانشناسی رنگ آبی
ـ آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است.
ـ رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن میآورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است.
ـ رنگ آبی، میتواند احساس غم، درونگرایی یا گوشهگیری را در بعضی افراد به وجود آورد.
ـ رنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار میگیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاقهای آبی کارآیی بیشتری دارند.
ـ رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگهاست امّا یکی از رنگهایی است که کمترین اشتها را بر میانگیزد. در برخی از برنامههای کاهش وزن توصیه میشود که غذای خود را در بشقابهای آبی بکشید. رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکیها وجود دارد. همچنین رنگ آبی غذا معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته میشود.
ـ رنگ آبی میتواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد.
▪ روانشناسی رنگ سبز
ـ رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
ـ رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.
ـ پژوهشگران دریافتهاند که رنگ سبز میتواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانشآموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، میتوانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند.
ـ رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار میرفته است.
ـ از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده میشود.
ـ رنگ سبز باعث کاهش استرس میشود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار میکنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش میشوند.
▪ روانشناسی رنگ زرد
ـ رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است.
ـ رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس میکند، بیشتر از بقیه رنگها چشم را خسته میکند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر میتواند باعث چشم درد یا در حالتهای خاص از دست دادن بینایی گردد.
ـ رنگ زرد میتواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته میشود اما بیشتر مردم در اتاقهای زرد رنگ، هیجانشان را از دست میدهند و بچه ها نیز در اتاقهای زرد رنگ بیشتر گریه میکنند.
ـ رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان میگردد.
ـ چون رنگ زرد، از بقیه رنگها زودتر دیده میشود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار میگیرد.
▪ روانشناسی رنگ ارغوانی
ـ رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
ـ رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
ـ رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.
▪ روانشناسی رنگ قهوهای
ـ رنگ قهوهای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینانپذیری است.
ـ رنگ قهوهای همچنین میتواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
ـ رنگ قهوهای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن میآورد.
ـ رنگ قهوهای معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی میتواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.
▪ روانشناسی رنگ نارنجی
ـ رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژیزا در نظر گرفته میشود.
ـ رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن میآورد.
ـ رنگ نارنجی، معمولاً برای جلب توجه مورد استفاده قرار میگیرد.
▪ روانشناسی رنگ صورتی
ـ رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولاً نشانگر عشق است.
ـ رنگ صورتی اثر آرامبخشی دارد. در ورزشگاهها معمولاً رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی میکنند تا بازیکنان آنها کم انرژی و منفعل شوند.
ـ با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافتهاند که این اثر تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود میآید. مثلاً هنگامی که از این رنگ در زندانها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]