بر و بچ مکس_همه چیز در مورد bone ها
سلام دوستان
هدف اصلی من گسترش انیمیشن بین مکس کاراست
همونتور که از عنوان بر میاد اگه خدا بخاد میخام تمامی مباحثی که به bone ها مربوط میشه رو به طور کامل و مفصل توضیح بدم تا جای کمترین سوال باقی بمونه
سوال هایی که پیش میاد مطرح کنید البته با توجه به پیشرفت مبحث
فعلا که شروع میکنم ببنم تا کجا میتونم پیش برم
کرکره bone editing tools بخش bone tools
کرکره bone editing tools بخش bone tools
دکمه create bone
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از ساخت bone اگر لازم شد bone های جدیدی اضافه کنیم میتوانیم از دکمه create bone استفاده کنیم
شما میتوانید bone های جدید رو به صورت مجزا بسازید یا در ادامه یک bone بسازید
bone های ساخته شده در ادامه bone دیگر
نکاتی که باید توجه داشته باشیم این است که bone یا bone های ساخته شده در ادامه bone ی ساخته خواهد شد که بعد از فعال کردن دکمه create bone روی آن کلیک کرده باشیم
یا بطور کل bone های ساخته شده در ادامه bone ی که روی آن کلیک کردیم ساخته میشود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با توجه به توضیحات بالا شما میتوانید در ادامه یک bone بینهایت bone بسازید
مثال : روش استفاده از دکمه
یک سیستم bone در viewport بسازید
دکمه create bone را فعال کنید
شکل موس شما به صورت یک علامت جمع در خواهد آمد
در همین حالت روی اولین bone یا bone پدر کلیک کنید
سپس با کلیک کردن دوباره bone شما ساخته خواهد شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
======
bone هایی که در تصویر به رنگ قرمز مشاهده میکنید در ادامه bone اول ساخته شده اند و ارتباطی به bone دوم ندارند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای ساخت bone در ادامه bone دوم باید روی آن کلیک کنید
یک مثال دیگر که در تصویر زیر مشاهده میکنید
من آخرین bone رو حذف کردم و در ادامه سیستم bone را گسترش دادم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کرکره bone editing tools بخش bone tools
کرکره bone editing tools بخش bone tools
********************************
دکمه remove bone
با استفاده از این دکمه bone در حال انتخاب حذف شده ولی دو bone قبل و بعد از bone حذف شده به هم متصل می شوند
مثال: روش استفاده:
bone مورد نظر را در حال انتخاب قرار داده و سپس بروی remove bone کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
================================================== ==============
دکمه delete bone
این دکمه باعث حذف bone در حال انتخاب میشود و بعد از حذف , یک end bone به bone قبل از آن اضافه میکند
مثال: روش استفاده:
bone مورد نظر را در حال انتخاب قرار داده و سپس بروی delete bone کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مهم:حذف اولین و آخرین bone باعث ایجاد end bone در bone قبلی نمیشود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
================================================== ==============
دکمه refine
با استفاده از این دکمه میتوان یک bone را به دو بخش یعنی به دو bone تقسیم کرد
یعنی با کلیک کردن بر روی bone مورد نظر, آن bone در محل کلیک شکسته شده و به دو bone تبدیل میشود
مثال: روش استفاده:
ابتدا دکمه refine را فعال کنید
سپس با کلیک کردن بر روی bone مورد نظر, در محل کلیک آن bone به دو bone تقسیم میشود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
================================================== ==============
دکمه create END
با استفاده از این دکمه میتوان به bone های انتهایی ساخته شده که در حال انتخب باشند end bone یک اضافه کرد
مثال: روش استفاده:
آخرین bone را در یک سیستم در حالت انتخاب قرار داده سپس بروی دکمه create END کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مهم: end bone ها در واقع bone هایی هستند که در مدیفایر skin بی استفاده اند و فقط برای اتصال ik ها در آن سیستم بکار میروند
کرکره bone editing tools بخش bone coloring
اگه تو یک سیستم با boneهای زیادی سروکار داشته باشیم یکی از ساده ترین روشها برای کنترل و کار با boneها
رنگ آمیزی آنهاست
کرکره bone editing tools بخش bone coloring
***********************************
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در قسمت selected bone color میتوانیم bone ها را به صورت تکی رنگ کنیم
نکته::: باید توجه داشته باشید که در هر بار یک bone انتخاب شود تا رنگ مورد نظر اعمال شود
مثال:
*یک bone را در حالت انتخاب قرار دهید
*بروی مستطیل رنگی کلیک کرده تا پنجره color selector باز شود
رنگ مورد نظر را انتخاب کرده بروی ok کلیک کنید
==========
در قسمت gradiant coloring میتوانیم یک طیف رنگی تعریف کرده و بروی دو یا چند bone در حال انتخاب اعمال کنیم
نکته::: برای استفاده از gradiant coloring حداقل باید دو bone در حال انتخاب باشد
مثال: روش استفاده:
*دو یا چند bone را در حالت انتخاب قرار دهید
*در کادر رنگی start color رنگ ابتدایی طیف رنگی را انتخاب کرده
و سپس در کادر رنگی end color رنگ انتهایی طیف رنگی را انتخاب کنید
*در نهایت روی دکمه apply gradiant کلیک کنید تا طیف رنگی اعمال شود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پنجره bone tools کرکره fin adjustment tools
پنجره bone tools کرکره fin adjustment tools
**********************************************
این کرکره را میتوان به سه بخش تقسیم کرد::
بخش copy\paste
تنظیمات bone objects
تنظیمات fins
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----
با استفاده از تنظیمات موجود در bone objects و fins میتوانیم در شکل ظاهری bone ها تغییرات ایجاد کنیم
میتوانیم مقادیر تنظیمی موجود در bone objects و fins را به دو صورت استفاده کنیم absolute و relative
مقادیر absolute مانند مقادیر برداری و relative مانند مقادیر اضافه شونده
نکته مهم:: این تغییرات در طول bone ها دخالت نمیکند
مثال:
*یک bone را در حالت انتخاب قرار داده
*از تنظیمات bone objects مقادیر رو به این صورت بزارید
width:25
height:25
taper:80
*از تنظیمات fins هر سه چکباکس ها را فعال کرده
و مقادیر size هر سه fin رو روی 10 بزارید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-----
بخش copy\paste
زمانی که بخواهیم یک تنظیم خاص رو برای تعداد زیادی bone اعمال کنیم ,روش تنظیم دستی بسیار خسته کننده است
پس میتونیم این تنظیمات را copy گرفته و بر روی یک یا چند bone به طور همزمان paste کنیم
نکته::دکمه copy فقط در مقادیر absolute فعال است
مثال:: طبق تصویر زیر::
*بعد از اعمال تنظیمات روی bone سبز رنگ آن را در حالت انتخاب قرار میدهیم
*بروی دکمه copy کلیک کنید
*در همین لحظه bone نارنجی رنگ رو در حالت انتخاب قرار داده
*سپس روی دکمه paste کلیک کنید تا تنظیمات از bone سبز به bone نارنجی paste شود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پنجره bone tools کرکره object properties بخش bone properties
پنجره bone tools واقع در منوی انیمیشن
jتوضیحات مربوط به :
پنجره bone tools کرکره object properties بخش bone properties
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گزینه freeze length >>پنجره bone toolsکرکره object properties بخش bone properties
گزینه freeze length >>پنجره bone toolsکرکره object properties بخش bone properties
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گزینه freeze length در فارسی میتوان به "قفل کردن طول" معنی کرد
freeze length در حالت پیش فرض فعال است و از افزایش طول bone جلوگیری میکند
باید توجه داشته باشید این افزایش طول با حرکت خود bone صورت نمیگیرد و با bone بعد از آن صورت مییگیرد
یعنی اینگه اگه فرض کنیم یک سلسله bone که از دو bone تشکیل شده باشد,داشته باشیم و گزینه freeze length را روی bone اول غیر فعال کنیم سپس bone دوم را حرکت دهیم bone اول در طولش دچار افزایش
طول خواهد شد
تصویر نمونه:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مثال یک:
1.یک سلسله bone متشکل از سه bone ایجاد کنید
2.bone دوم را انتخاب کنید و گزینه freeze length را غیر فعال کنید
3.boneسوم را به اطراف جابجا کنید تا در طول bone دوم تغییر ایجاد شود
مثال دو:
1.یک سلسله bone متشکل از سه bone ایجاد کنید
2.bone اول را انتخاب کنید و گزینه freeze length را غیر فعال کنید
3.boneسوم را به اطراف جابجا کنید ولی با عث تغییر در طول bone اول نمیشود
4.bone دوم را انتخاب کنید و به اطرلف جابجا کنید این کار باعث تغییر طول bone اول میشود
برای جزئیات بیشتر کلیپ زیر را ببینید:
کد:
http://www.bigupload.com/en/file/4525/vi2.rar.html
freeze length قابل انیمیت میباشد و با تغییر طول bone میتوان کلیدهای انیمیشن ساخت
کلیپ زیر:
کد:
http://www.bigupload.com/en/file/4526/vi3.rar.html
نکته یاداوری: برای تغییر طول یک bone, بعد از غیر فعال کردن freeze length روی آن ,bone بعد
از آن باید حرکت داده شود
تغییر طول bone باعث یک اسکیل یا scale خاص در bone ها میشود ولی این scale در قسمت
select and uniform scale دیده نمیشود و بعد از تغییر طول یک bone گزینه
select and uniform scale مقدار scale صفر را نشان میدهد
به تصویر زیر توجه کنید:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما برای دیدن مقدار scale یا بهتره بگیم کشش صورت گرفته کجا را باید نگاه کنیم
این مقدار در قسمت stretch factor دیده میشود
این مقدار در حالتی که هیچ کششی صورت نگرفته مقدار 1.0 خواهد بود
و مقادیر صفر تا بینهایت را میپذیرد
تصاویر زیر را بنگرید: :31:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا یک سوال اگه تغییر طول bone اسکیل نیست پس چیه؟؟
ما در واقع بجای scale ,در pivot یک bone ,ورتکس های اونو تغییر میدیم
برای ثابت کردن این موضوع این تست رو انجام میدیم
TEST:
1. یک سیستم bone متشکل از دو bone ایجاد کنید
2. گزینه freeze length را روی bone اولی خاموش کنید
3. یک موضوع بسازید هرچی مثلا یک باکس
4.باکسی که ایجاد کردیم توسط ابزار select and link به bone اول لینک کنید
5.حالا با انتخاب bone دوم و حرکت به اصراف با عث تغییر در طول bone شوید
نتیجه TEST:
چی مشاهده میکنید بله تغییر طول bone اول در باکس هیچ اثری ندارد
به کلیپ زیر توجه کنید:
کد:
http://www.bigupload.com/en/file/4527/vi6.rar.html
نکات نا گفته::
اگه ما یک موضوع را به یک bone که گزینه freeze length روی آن غیر فعال شده skin کنیم
تغییر در طول bone باعث تغییر در موضوع skin میشود
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
stretch factor را در فارسی میتوان به "ضریب انبساط" معنی کرد