داستان
Red Faction:Armageddon جزء معدود بازیهای این چند وقته ی اخیر به حساب می آید که در اکثر زمینه ها با توجه به سبک گیم پلی و داستان پردازی قوی می توان به عنوان یکی از فوق العاده ها آن را به حساب آورد.بازی از عناصر برتری نسبت به گذشته ی خود و همینطور هم سبکهای قدر خودش بهره میبره.شاید در نگاه اول و اجمالی به مراحل بازی این حس در گیمر به وجود بیاید که بازی دارای تنوع مراحل اندکی هست که البته دقیقآ همینطور هم هست.انسانها با حفر تونلهای بزرگ در زیر سطح مریخ محیطی برای رهایی از بهران سیاره و موجودات بیگانه ایجاد شده.ولی مسئله ی مهمی که در این تکرار محیط و مراحل شبیه به هم قابل توجه هست داستان و نوع نمایش آن است که هدف مشغول کردن ذهن گیمر به نوع دشمنان و مبارزه با انها می باشد.دشمنانی که کمی متفاوت نسبت به همتایان خود در بازیهای این سبکی نیز هستند.
مانستر ها و موجودات بیگانه ای که سیاره ی مریخ را تسخیر کرده اند و مجهز به انواع سیستمهای دفاعی هستند که گاهی اوقات چیزی از سلاح در دست شما کم نمی آورد!حال آنکه همین موجودات به خودیه خود دارای نیروی اهریمنی و مخربی نیز هستند که این بدین معنی است که شما در بازی نیاز به سلاحی دارید که بتواند جلوی این نیروی عظیم دشمن را بگیرد.در طول مراحل بازی امکانات فرآوانی برای این منظور در نظر گرفته شده که می توان به ایستگاه های تعویض سلاح و تقویت نیروهای مختلف خود از آنها استفاده کنید.برای این منظور آبجکتها در حد و اندازه ی هم سبکهای خودش نیست و محدود به موارد خاص و مهم شده ولی با این حال آپگرید کردن این آبجکتها در بسیاری از مواقع جان شما را نجات می دهد.شما در بازی دارای نیروی باز گرداندن اجسام به حالت اول را دارید(شاید چیزی شبیه به نیرویی که در بازی Singularity شاهد آن بودیم)با اینکه باز هم نوعی تقلید به حساب می آید ولی به جرأت می توان این آبجکت را یکی از عوامل مؤثر در طی کردن مراحل و به پایان رساندن انها دانست.
سال 2170 ,Mason شخصیت اصلیه بازی باید تمام این جنگ را هدایت کند به تنهایی بدون کوچکترین کمکی در بین انبوهی از موجودات بیگانه.افرادی هم که در برخی مراحل به کمک شما می ایند در نگاه کلی نقش بوق را ایفا می کنند و انگار تنهایی تمرکز بیشتری برای شما ایجاد می کند!Mason نه تنها برای نابود کردن نیروی اهریمن در تلاش است بلکه وظیفه ی نجات جان افرادی را نیز بر عهده دارد.
kara نیز به نوعی یکی از شخصیتهای جذاب(!) و مکمل Mason نیز به حساب می آید که اوایل شاید این حس مشهود نباشد.شاید نویسنده داستان Armageddon به نوعی می توانست پایان بهتری را برای بازی در نظر می گرفت به دلیل اینکه چاپتر پایانی واقعآ خالی از هر گونه هیجان و انگیزه ای شکل گرفته بود.
8/10
گیم پلی
سبک سوم شخص شوتر,سبکی که قدرت مانور زیادی به گیمر میدهد چه در دید بهتر اطراف و چه در کنترل شخصیت بازی.گیم پلی در Armageddon حرف اول را میزند و آزادی عمل به مراتب بهتر و روون تری نسبت به شماره ی قبل رو ایجاد کرده.نوع کشتن موجودات بیگانه از فاصله ی نزدیک به کمک ضربات دست و اسلحه تأثیر فوق العاده ای در نابود کردن هر چه سریعتر آنها دارد با این تفاوت که با تیرهای متوالی این کار وقت گیر و پر دردسر تر خواهد بود.البته Mason دارای نیروهای فوق العاده ی دیگری نیز هست که به کمک انها قادر به انجام مبارزات است هر چند بازی آنچنان به سختی جلو نمی رود که در حالت عادی دچار مشکل شوید و به غیر از 2-3 مورد نیاز به هیچ یک از این نیروها نیستید.
تنوع سلاح ها و نوع کارایی انها به شدت باید مورد توجه قرار گیرد.شاید عنصر اصلی در موفقیت مراحل این بازی انتخابهای شما در استفاده از نوع سلاحها باشد.انواع و اقسام سلاح با کارایی های مختلف و در برخی با کارایی بالا در بازی موجود هست.تنوع سلاح شما را دچار شک در انتخاب می کند با اینکه بسیاری از این سلاح ها مطابق با نوع چپتر مورد نظر طراحی شده و این را اندکی پس از طی کردن مسیر و مبارزه با نوع دشمنان متوجه خواهید شد.اسلحه ای در بازی در همان ابتدای کار در اختیار شما قرار داده خواهد شد که حالتی آهن ربایی ایجاد می کند و روش کارش به گونه ای است که می توان تیر اول را یا به بخشی از محیط که قابلیت تخریب پذیری دارد و یا دشمنانتان شلیک می کنید و تیر بعدی را بر همین منوال انجام میدهید که حاصل کار نابودیه سریعتر آنها میشود.به شخصه تجربه ای نو در زمینه ی سلاح را تجربه کردم که با توجه به تخریب پذیری بالای محیط واقعآ نیازش احساس میشد.میزان مهمات در بازی کاملآ معقولانه و از روی منطق برنامه ریزی شده است.
شما در بازی همیشه مجبور به عبور از مسیرهای پر پیچ و خم دالانهای ترسناک را ندارید بلکه ویژگیه جالب توجه در بازی لباس رباطی(همانند چیزی که در lost planet2 بود),رباط های عظیم در شکل عنکبوت و حتی سوار بر نوعی سفینه این مسیر ها رو به راحتی و با قدرت بیشتر طی کنید(البته تعدادی از چپترها)!هنگام استفاده از این نوع رباط ها به لطف تخریب پذیریه بالای بازی در تخریب محیط واقعآ لذت بخش است.
9/10
گرافیک
اما گرافیک و فیزیک بالای بازی که بخش مهمی رو به دوش میکشه.موتور گرافیکیه بازی با نام Geo-Mod نهایت یک گرافیک خوب در این سبک را کاملآ احیا کرده است.در نگاه اول شاید با گرافیکی ساده و نورمال رو به رو باشیم با اینکه در پس این سادگی قدرت تخریب پذیریه بالا در کنار افکتهای زیبای نورپردازی قرار دارند که واقعآ چشم نواز هستن.شاید به نوعی تخریب پذیریه فوق العاده ی بازی رو در این سبک به تعداد 5 انگشت یک دست محدود شده و Red Faction: Armageddon یکی از بهترینهای آنهاست .این تخریب پذیریه بالا به گونه ای است که در برخی مراحل مجاب به استفاده از آن هستید و حتی در بسیاری از موارد کارایی بیشتری در از بین بردن دشمنان پیش رویتان دارد.طراحی چهره ی شخصیتهای بازی در سطحی بالا قرار دارد و کمترین ایرادی می توان به این مورد گرفت.افکت آتش در بازی عالی کار شده همچنین نورپردازی فوق العاده ی محیط رو نباید نادیده گرفت که به بهتر شدن گرافیک بازی کمک ویژه ای کرده.
9/10
صداگذاری
بخش صدا و موسیقی بازی هم کاملآ نورمال بوده و شاید کمی ضعیف به نظر بیاد که البته بخش های دیگه این مورد رو جبران کردن هر چند موسیقی متن یک بازی تأثیر بسیاری بر روی بازی خواهد داشت.صدای شخصیتها تنها نکته ی قابل قبول بازی هست که به نظر با برنامه ریزیه کاملی صورت گرفته.
7/10
حرف آخر:Red Faction: Armageddon یک بازی پر از هیجان و نوآوری های جالب مختص به سبک خود هست که ساعاتی نه چندان طولانی اما با ارزش را در اختیار گیمر قرار میدهد.امیدوارم این بازی رو از دست ندین.
امتیاز مجموع :8.25
موفق باشید.
B3ST