روشهایی برای یافتن دلیل کمی سرعت اینترنت و بهبود کیفیت آن
سرعت اتصال به اینترنت مسئله ای است که فکر و ذهن همه کاربران را به خود مشغول کرده است. در کشور ما هم علاوه بر کمی کیفیت سرویس ارائه شده، قیمت آن نیز بالا است و علاوه بر همه اینها محدودیت هایی هم از طرف دولت بر همین اینترنت ضعیف اعمال می شود. اما بعضی وقتها اشکال از جای دیگری است و کسی هم نیست که به شما در یافتن دلیل کمی سرعت کمک کنید. وقت آن است که آستینها را بالا بزنید و خودتان اشکال کار را بیابید. در این نوشته من به شما برای یافتن اشکال کمک خواهم کرد. 1. اگر با کاهش سرعت یا قطعی ارتباط روبرو شدید اولین قدم خاموش کردن مودم است. اول مودم را خاموش کرده و چند دقیقه ای منتظر بمانید و سپس مودم را روشن کنید. کاربرد اصلی این روش بیشتر زمانی است که چراغ ADSL یا Status مودم روشن است اما اطلاعاتی رد و بدل نمی شود.
2. تمام برنامه ها (آنتی ویروس و فایروال را هم) ببندید و با استفاده از سایت
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سرعت دانلود و آپلود فعلی خود را بیابید.
3. برای اطمینان از اینکه برنامه ای (مانند جاسوس افزارها) بدون اطلاع شما در حال استفاده از اینترنت نیستند مراحل زیر را انجام دهید:
1.بر روی Start کلیک کنید.
2. بر روی Run کلیک کنید.
3. تایپ کنید CMD
4. برای اجرا شدن خط فرمان (cmd) ترکیب کلیدی Ctrl+Shift+Enter را بزنید. در ویستا و سون استارت را باز کرده و تایپ کنید cmd و ترکیب کلیدی ذکر شده را بزنید.
5. فرمان netstat –b –f 5 را تایپ کنید.
حالا در نتایج نمایش داده شده نام برنامه هایی که در حال استفاده از اینترنت هستند را خواهید دید. آیا برنامه ای در این لیست هست که بدون اطلاع شما در حال استفاده از اینترنت باشد؟
4. برای بدست آوردن حد اکثر سرعتی که ISP می تواند در اختیار شما قرار دهد به صفحه تنظیمات مودم ADSL مراجعه کنید. برای اینکار معمولا باید در مرورگر خود تایپ کنید 192.168.1.1 و سپس نام کاربری Admin کلمه عبور Admin را تایپ کنید. اگر با این روش نتوانستید به صفحه تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید باید با پشتیبانی سرویس دهنده تماس بگیرید. پس از ورود به صفحه تنظیمات، بر روی Statics و از آنجا بر روی گزینه ADSL کلیک کنید. از جدول نمایش داده شده مقادیر آیتمهای Line Attenuation، Sync Speed و SNR Margin را که در ستون Downstream نوشته شده است یادداشت کنید.
1. Line Attenuation یا Loop Loss: این عدد نشان دهنده مقدار سیگنالی است که در حال انتقال از مرکز مخابرات به رایانه شما از دست رفته است. هر چه فاصله شما از مرکز مخابرات بیشتر باشد این عدد بزرگتر خواهد بود. توجه کنید که هر عددی زیر 50db قابل قبول است. 2. Sync Speed یا Rate: سرعتی که مودم با آن به مرکز مخابرات متصل شده است.
3. SNR Margin یا Noise Margin: این عدد نشان دهده نسبت "سیگنال به نویز" فعلی شما و "سیگنال به نویز" مورد نیاز برای سرعت مشخصی است. اگر عدد SNR کم باشد، پش سر هم ارتباط شما قطع خواهد شد. این عدد باید 12db و یا بیشتر باشد.
حالا این اعداد را وارد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کنید تا حداکثر سرعتی که ISP می توانید به شما ارائه دهد را به دست بیاورید.
اگر SNR Margin کم باشد یا Line Attenuation بالا باشد و یا عدد حداکثر سرعت اینترنت را که توسط ماشین حساب بدست آوردید کمتر از سرعتی است که برای آن پول پرداخته اید، اشکال کار باید جایی میان مودم ADSL و مرکز مخابرات باشد. برای بالا بردن دقت کار بهتر است در زمانهای مختلف و روزهای مختلف این اعداد را یادداشت کنید و سپس آنرا به مرکز مخابرات گزارش دهید. حل مشکل با توجه به این اعداد تنها به دست دوستان مخابراتی است.
[
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
]
iclub.ir
بررسی دقیق تر کیفیت خطوط ADSL
با سلام خدمت دوستان
حتما تا حالا با بحث هایی شبیه این بر خوردید که به بررسی کیفیت خطوط ADSL پرداخته اند.اما در اینجا قصد داریم کمی دقیقتر و حرفه ای تر این موضوع را بررسی کنیم.
با انجام این بررسی ها و تست هایی که در زیر اموزش داده میشود بسیاری از کاربران می توانند اطلاعات دقیقتری نسبت به کیفیت خطوط خود و تاثیر ان بر روی سرویس اینترنت ADSL خود بدست اورند.
چند نکته:
1- تست ها باید همگی در یک زمان انجام شود و وقفه ای بین هر یک از تست ها نیفتد
2- تست سرعت اینترنت از سایت speedtest.net باید حتما از سرور baku انجام شود
3- تست پینگ از سایت pingtest.net باید حتما از سرور TromsA باشد که در قسمت بالای سمت چپ اروپا واقع شده که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید
تصویر حذف شد!
اشنایی مختصر با چند اصطلاح:
پینگ (Ping) چیست؟
معیاری ست تا از طریق آن متوجه شویم که چه مقدار زمان طول می کشد تا یک “بسته” از داده از سمت کامپیوتر شما به سمت سرور رفته و دوباره آن مسیر را برگردد. واضح است که هر چقدر این عدد کوچکتر باشد کیفیت خط ارتباطی بالاتر است. معمولا از هر ارتباط خوب عددی پایین تر از ۱۰۰ میلی ثانیه انتظار می رود.
اتلاف بسته (Packet Loss) چیست؟
همانطور که از نامش مشخص است، اتلاف بسته زمانی اتفاق می افتد که بسته یا بسته هایی از داده که قرار است از طریق خطوط ارتباطی به کامپیوتر مقصدشان برسند، نمی رسند. اتلاف بسته در انتقال فایل و کار با ایمیل فاکتور بسیار تعیین کننده ایی است.
جیتر (Jitter) چیست؟
اگر نخواهم سر در گمتان کنم، جیتر به صورت ساده میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته ها به مقصد است. این را هم بدانید که کیفیت کار با صدا و تصویر به شدت به جیتر وابسته است.مقدار جیتر کمتر برابر است با کیفیت بیشتر
SNR Margin چیست؟
نسبت قدرت سیگنال خط شما به نویز روی خط شماست.خب با این حساب هرچی مقدار SNR Margin بیشتر باشه کیفیت خط شما هم بالاتره.نکته ای که در این قسمت وجود داره اینه که هرچی پهنای باند شما بالاتر بره این نسبت کاهش پیدا می کنه.
مقایسه مقادیر SNR Margin
- 6dB و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد
- 7dB-10dB بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد
- 11dB-20dB خوب است
- 20dB-28dB عالی است
- 29dB و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
Line Attenuation چیست؟
در واقع میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم شما و ارسال شده از طرف مرکر مخابراتی را نشان می دهد.که در اصطلاح به ان نویز می گویند.هرچه مقدار Line Attenuation کمتر باشد نویز خط شما کمتر است و به این معنی است که کیفیت دریافت دیتا بر روی خط شما بیشتر است.نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که هرچه فاصله شما تا مرکز مخابراتی یا درواقع همان جایی که خط شما رانژه شده و دیتا برای شما ارسال می شود کمتر باشد نویز خط شما هم کمتر است.البته میزان نویز به عوامل دیگر هم بستگی دارد.مانند کیفیت سیم کشی تلفن منزل یا وجود تلفن بر روی خط در منزل و غیره.
مقایسه مقادیر Attenuation
- 20dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
- 20dB-30dB عالی است
- 30dB-40dB خیلی خوب است
- 40dB-50dB خوب است
- 50dB-60dB ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند
- 60dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند
Rate چیست؟
ریت در واقع همان سرعت اینترنت شماست بسته به اینکه روی چه مقداری تنظیم شده باشد.
در اخر اگر جایی نکته ای از طرف بنده اشتباه ذکر شده دوستان تصحیح بفرمایند
حالا تست ها را شروع می کنیم:
1- ابتدا مرورگر خود را باز کرده و در نوار ادرس 192.168.1.1 را تایپ کرده و اینتر را بزنید.برای ورود از شما یوزرنیم و پسور می خواهد که اگر انرا عوض نکرده باشید به طور پیش فرض می توانید هر دو را admin وارد کرده و وارد شوید
پس از ورود به صفحه تنظیمات مودم به قسمت زیر بروید:
Device info > Statistics > ADSL
و از صفحه یک اسکرین شات بگیرید که به صورت زیر است:
تصویر حذف شد!
همانطور که مشاهده می کنید مقادیر SN Margin و Attenuation و Rate به شما نمایش داده می شود
2- سپس به سایت speedtest.net رفته و یک تست بگیرید که به صورت زیر است: