سلام
می خواستم بدونم
چری a15 محاشین خوبی
امکاناتش خوبه
ایمنی چطور
شکل ظاهری
و . . .
Printable View
سلام
می خواستم بدونم
چری a15 محاشین خوبی
امکاناتش خوبه
ایمنی چطور
شکل ظاهری
و . . .
سلامنقل قول:
همین طور که میدونید اکثر ماشین های چینی کپی هستند ان هم از ماشین های یک دهه پیش!
چری هم از جمله اوناست که طراحی قدیمی داره حداقل 15 سال پیش.
امکانات اون خوبه اما کیفیت ساختش خیلی پایینه از امکاناتش از جمله 2 عدد کیسه هوا - ترمزABS-EBD -
شیشه بالابر برقی 4 درب - فرمان هیدرولیک - ایموبلایزر - تنظیم برقی اینه هاو...میشه اشاره کرد که نسبت به ریو و 405 و تندر E1 امکانات قابل قبولی داره.اما معایب اون موتور ضعیف 87 اسب بخاری و شتاب کم و در نهایت طراحی خیلی قدیمی و کیفیت ساخت پایین است.
ديروز يكي از همسايه هامون يكي خريده بود . جلوش كه بدك نبود فقط كمي نا هماهنگي بين جلو پنجره و چراغ هاش بود ولي پشتش افتضاح بود . انگار كه ديگه حوصله نداشتن عقبش رو طراحي كنن . اومدن يه مربع گذاشتن به عنوان چراغ عقبش !!!
نمي دونم چرا چينيا وسط چراغ عقب يكي دو تا دايره ميندازن؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] اینجا را کلیک کنید تا عکس را با اندازه واقعی ببینید. [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
داستان زندگی چری A15 را رقم می زنند . سال 1991 ، سئات تولدو در اسپانیا بر پایه پلت فرم A2 فولکس واگن بنا شد ، با آغاز تولید نسل دوم تولدو توسط سئات خط تولید نسل نخست این خودرو به مکزیک رفت و چینی ها که تازه استارت صنعت خودروشان را زده بودند ، مقصد بعدی خط تولید سئات تولدو شدند . چری A11 به عنوان نخستین نسل محصولات چری بر پایه پلت فرم تولدو متولد شد . فولکس واگن اولین شکایت تاریخی خودروسازان از چینی ها را به دلیل استفاده از پلت فرم A2 فولکس واگن به ثبت رساند . چری قدرتمند شده بود ، این شرکت در دومین فاز تولید خودرو های سواری ، A15 را جایگزین چری A11 کرد .
چری A15 محصول سال 2003 شرکت چری چین و بر پایه پلت فرم نسل اول سئات تولدو است . این خودرو توانسته تا کنون بازار های 30 کشور آسیایی و آفریقایی را فتح کند اما مسئولان چری برای سال 2010 چشم به بازار های آمریکا دوخته اند . سدان متوسط چینی ها اکنون عضوی از صنعت خودروسازی ماست .
مصرف مناسب ، قیمت کم و آلایندگی کم همه مواد اولیه خوراک تبلیغاتی شرکت چری برای A15 را تشکیل می دهند ، این خودرو هم جایگاه ظهور عجایب و هم جایگاه افول امید ها برای آشنایی با خودرویی به روز و کامل است .
چری A15 در چین ، اوکراین ، روسیه ، مالزی و امروز ایران سایت های تولید دارد .
شرکت چری چین بقا خود را مدیون سفارشات تولید تاکسی در چین است ، این شرکت سپس لیسانس تولید خودرو را از شرکت ورشکسته تولید خودرو شانگهای خریداری کرد و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی چین شناخته می شود . چری در مرحله جدید طراحی و تولید محصولات خود سعی دارد تا با استفاده از تکنولوژی روز و به مدد الهام گیری از کمپانی های بزرگ ، زیر پوست کپی کاری های چینی به تولید محصولات روز و در خور بازار های بزرگ جهان بپردازد .
چری نامی تازه برای صنعت خودرو و مردم ایران نیست ، اعجوبه ی این کمپانی اکنون در خیابان ها ی ایران در حال تردد است . چری QQ یا همان ام وی ام 110 ، ارزان قیمت ترین خودرو تازه وارد به بازار های اروپا در زمان خودش محسوب می شد ، این محصول که کپی کاری واضحی از دوو ماتیز را به نمایش می گذارد توسط چری و داچیا رومانی طراحی شده و توانسته با قیمت 5 هزار دلاری اش بازار خودرو های کوچک اروپا را زیر و رو کند . اما این بار نوبت به دومین حضور چری در ایران رسیده است .
ایران خودرو در راستای تحقق رویای تولید چری در ایران و برای تولید محصول A15 از چری به شریک تولیدی نیاز داشت . شهرک صنعتی خودروسازی توس با 10 کارخانه صنعتی و سابقه فعالیت در زمینه تولید قطعات خودرو شریک ایران خودرو برای اولین ریسک چینی ایران خودرو شد . در این بین ایران خودرو با سهم 35 درصدی و خودروسازی توس با 65 درصد کلید تولید این محصول را در خراسان زدند . مهر ماه امسال خط تولید چری در خودروسازی توس با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تا به گفته ی مسئولان این شرکت آذر ماه امسال شاهد نخستین قدم ها ی A15 در جاده های ایران باشیم .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] اینجا را کلیک کنید تا عکس را با اندازه واقعی ببینید. [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
طراحی :
اتاق تمام کرم A15 حس طراوت را بر خلاف طراحی خارجی خودرو برای سرنشینان به ارمغان می آورد . صندلی ها ارگونومیک A15 لذت رانندگی را در کنار امکانات نسبتا مناسب خودرو در خدمت مشتریان قرار خواهد داد . 4 شیشه برقی که به سبک محصولات فولکس واگن طراحی شده اند در کنار امکاناتی نظیر سیستم پخش سی دی با چنجر و سان روفی که به سبک خودرو های آلمانی طراوت طراحی داخلی خودرو را دو چندان می کند . فرمان قابل تنظیم در کنار دو ایربگ از دیگر امکاناتی هستند که مکمل آپشن های داخلی A15 خواهند بود . در کل این خودرو از نظر طراحی داخلی با توجه به ابعاد مناسب یک سدان متوسط فضای داخلی همانند 405 را در اختیار می گذارد و با وجود امکانات مناسب داخلی از این لحاظ در بین رقیبان ایرانی در سطح برابری قرار می گیرد .
چراغ های یک تکه کریستالی جلوی A15 جور خودروهای لوکس با چراغ های ال ای دی را در محصولی ارزان قیمت می کشند . از جمله تغییراتی که A15 را از سبک طراحی سئات تولدو متمایز می کند می توان به جلوپنجره کادمیومی یک تکه آن اشاره کرد که در ترکیب با طراحی محافظه کارانه این خودرو هماهنگی مناسبی را به وجود آورده است اما نمی توان طراحی در اوجی را برای آن تعریف کرد .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] اینجا را کلیک کنید تا عکس را با اندازه واقعی ببینید. [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مشخصات فنی :
A15 یکی از استثنایی ترین محصولات مردمی چری و در عین حال پیر ترین محصول حال حاضر این کمپانی محسوب می شود به گونه ای که این شرکت مدل 2009 آن را برای عرضه آماده نگه داشته تا با کد A13 به زودی به عنوان جایگزین معرفی کند .
کمپانی معروف تولید موتور های تریتک که نسیم نام های بزرگی مانند بی ام و و جنرال موتورز را در روح خودرو های چینی می دمد ، با موتور معروف 1.6 لیتری خود میزبان A15 است . کمپانی تولید موتور های با حجم کم توسط "بی ام و " و جنرال موتورز راه اندازی شد و در اوایل سال 2000 توسط کمپانی خصوصی لیفان چین خریداری شد . خودروسازی بزرگ فیات اکنون به عنوان کی از بزرگترین متقاضیان خرید این کمپانی از چینی هاست و این خود اهمیت موتور های قدرتمند تولیدی این شرکت را دو چندان می کند .
پیشرانه 1.6 لیتری تریتک مجهز به 16 سوپاپ و در برخی موارد موتور مدل SQR480ED با حجم مشابه با این تفاوت که از 8 سوپاپ بهره می برد قلب های تپنده A15 را تشکیل می دهند . این خودرو در بازه زمانی کوتاهی نیز با موتور های 1.3 و 1.8 لیتری عرضه شد ولی در سال ها اخیر تنها با موتور 1.6 لیتری تولید می شود . برنامه ریزی های انجام شده توسط خودروسازی توس مبنی بر تولید A15 با استفاده از موتور SQR480ED ، 8 سوپاپ است که حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5500 و حداکثر گشتاور 132 نیوتون متر بین دور های 3000 تا 3500 را ارئه می دهد . A15 در صورت استفاده از موتور 1.6 لیتری تریتک از حداکثر قدرت 114 اسب بخار در دور 6000 و حداکثر گشتاور 149 نیوتون متر در دور 4500 بهره مند خواهد بود . مطمئنا تفاوت فاحش بین دو نسل موتور 1.6 استفاده شده در این خودرو اهمیت موتور های تریتک را بیش تر نمایان می کنند . این خودرو در حالی با موتور نه چندان قدرتمند SQR480ED قدم در بازار ایران می گذارد که برادر چینی اش ، لیفان 520 که قرار است میهمان خط تولید کرمان خودرو باشد از همین موتور تریتک با قدرت 114 اسب بخار استفاده می کند و از آپشن های بسیار بیش تری نسبت به A15 سود می برد . تیپ Sqr از چری A15 ، سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی را برای انتقال 87 اسب بخار قدرت به چرخ های جلو دارد ، این در حالی است که تیپ تریتک این خودرو گیربکس CVt را برای این منظور در اختیار خریداران قرار خواهد داد .
ظرفیت 55 لیتری باک A15 به نظر نسبت به دیگر رقیبان در بازار ایران استاندارد می رسد ، این خودرو با استفاده از موتور SQr مصرف 7.5 لیتری در سیکل ترکیبی برای 100 کیلومتر و در تیپ موتور تریتک مصرف 7 لیتری را به همراه خواهد داشت که در مقایسه با دیگر رقیبان 1.6 لیتری حاضر در ایران در یک سطح می باشند .
شتاب صفر تا صد 14 ثانیه A15 با توجه به وزن 1100 کیلوگرمی این خودرو متناسب است . 160 کیلومتر بر ساعت حداکثر دستاورد A15 خواهد بود .
سیستم تعلیق جلو این خودرو متشکل از سیستم مجزا مک فرسون با فنر پیچشی است ودر عقب از سیستم تعلیق بازو استوانه ای نیمه مستقل استفاده می کند . تمامی رقبای این خودرو از سیستم مک فرسون در جلو و عقب استفاده می کنند اما آن هایی که تجربه رانندگی با A15 را داشته اند کارآیی مناسب سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با محصولات مشابه را تحسین می کنند .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] اینجا را کلیک کنید تا عکس را با اندازه واقعی ببینید. [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
امنیت :
در مدل های عرضه شده در چین سیستم ترمز ضد قفل و سیستم تقسیم نیرو بین ترمز ها به صورت الکترونیکی به عنوان آپشن های A15 مطرح هستند که کنترل و قدرت مانور خودرو را افزایش می دهند . با این حال A15 آن هایی را که به دنبال خودرویی امن می گردند را نا امید می کند .
مجله Auto review در گزارشی از تست EuroNCAP چری را به عنوان یکی از ضعیف ترین سدان های تست شده خواند که حتی لیاقت در یافت یک ستاره امنیتی از موسسه euroNCAp را نداشته است اما مدتی بعد مسئولان چری مدعی شدند به دلیل این که کمپانی خودروسازی Autovaz روسیه موقعیت خودرو های خود را در بازار اروپا و در رقابت با چری در خطر می دیده نتایج موثقی را از تست منتشر نکرده است . با این وجود فیلم ها و تصاویر منتشر شده از تست تصادف A15 ادعا های مجله auto review روسیه را مبنی بر امنیت بسیار پایین این خودرو تایید می کنند .
این خودرو در مقایسه با محصولات موجود در بازار برای بازه 1.6 لیتری ها در حالی که هنوز عرضه نشده بسیار ضعیف به نظر می رسد ، در صورتی که خودروسازی توس موتور SQR480ED و گیربکس 5 دنده دستی را به عنوان سیستم اصلی فنی این خودرو انتخاب کرده باشند در نخستین گام می توانند روی شکست سنگین فنی A15 در ایران حساب باز کند . بهتر است این نکته را فراموش نکنیم که موفقیت ها بین المللی A15 به مدد استفاده از موتور قدرتمند تریتک کسب شده است و این پیشرانه تنها اعتبار A15 در کنار قیمت مناسب و مصرف کم این خودروست .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] اینجا را کلیک کنید تا عکس را با اندازه واقعی ببینید. [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منبع : cariran.ir
چری درسته که چینی هست و لی یک محصول متفاوت هستش بیش از پنجاه کشور چری خوردرو a15 صادر کرده و استقبال شده...
نمیشه گفت چون چینی هست بده هنوز قضاوت زوده متن زیر را بخوانید انتخاب با شما
در سالهای اخیر ، بازار خودروی چین بطور سریع پیشرفت کرده و خودروهای موسسات معروف خودروسازی جهان مانند " فولکس واگن " آلمان و " فورد " آمریکا وارد بازار چین شده است . همگام با حضورشمار زیادی از موسسات چند ملیتی در بازار چین ، یک موسسه دار جوان چینی در راس موسسه خود با هشت سال تلاش توانسته است خودروهای چینی را به بیش از ۳۰ کشور و منطقه سراسر جهان عرضه کند . این جوان که " این تنگ یائو " نام دارد مدیر عامل شرکت خودروسازی " چری " است .
سال ۱۹۹۵ میلادی ، " این تنگ یائو " در زادگاهش در استان " آن خویی " به همراه ۸ نفر دیگر موسسه خودروسازی چین را تاسیس کرد . در سال ۱۹۹۷ میلادی شرکت با مسئولیت محدود خودروی " چری " با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یوان سرمایه ثبت شده رسما تاسیس شد . دو سال بعد ، در دسامبر سال ۱۹۹۹ نخستین خودروی ساخت این شرکت به بازار عرضه شد . کاربرد این نوع خودرو باخودروهای عمده با سرمایه خارجی در بازار چین برابر می باشد ،اما قیمت آن بیش از ۳۰ درصد پائین تر است . بدین سبب مورد پسند مصرف کنندگان قرار گرفته است . در سال ۲۰۰۴ نزدیک به ۹۰ هزاردستگاه خودروی " چری " فروخته شد و نشان " چری " نیز در ردیف ۱۰ خودرو برتر چین قرار گرفت .
شرکت " چری " به جلب استعدادها بسیار اهمیت می دهد . مدیر عامل این شرکت گفت : چین فاقد استعدادهای کافی در صنعت خودرو است . شرکت ما تا حد ممکن استعدادها را جلب می کند. دکتر " شو مین " رییس پژوهشگاه خودروی " چری " قبلا کارشناس موتور شرکت خودروی " جنرال موتورز" و " فورد " آمریکا بود . وی نیز هم شهری " این تنگ یائو " است . در سال ۲۰۰۲ برای همکاری به شرکت " چی ژوی " پیوست . اکنون ده ها نفر از میان ۵۰۰ پژوهشگر شرکت " چری " از جمله کسانی هستند که پیشتردرموسسات چند ملیتی مانند "فولکس واگن" و"فورد " کار کرده اند .
توسعه خودرو با مارک داخلی کار دشواری است . دکتر " شو مین " به خبرنگار گفت: برای تولید فر آورده ها ، باید ابتدا فن آوری را به دست آورد . شرکت "چری " در اوایل تاسیس مراحل دشواری را پیش رو داشت . وی گفت : در آن زمان مشکلات زیادی داشتیم . ما با اتخاذ تدابیر مختلف شرکت های معروف فنی در جهان را برای همکاری با شرکت خود قانع کردیم . سه ماه بعد ، آنان متوجه شدند که شرکت ما واقعا در حال توسعه سریع است .
پس از چهار سال پیشرفت ، اکنون شرکت " چری " در سوریه ۲۲ فروشگاه تخصصی تاسیس کرده و بیش از ۵۰۰۰ دستگاه خودرو فروخته شده است . در شلوغ ترین خیابان دمشق پایتخت سوریه ، خودروهای مارک " چری " در هر جایی به چشم می خورد . آقای " مروان " صاحب خودروی " چری " به خبرنگار گفت : موتور خودروی " چری " بسیار قوی است و مصرف بنزین آن بالا نیست . تعمیر و نگهداری خودرو تا زمانی که خودرو دارای تضمین می باشد ، رایگان است . خرید قطعات یدکی آن نیز آسان است .
بعدها خودروی " چری " به طور موفقیتآمیزی وارد بازار مصر شد . در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکت " چری " کارگاه تولید خودرو در ایران تاسیس کرد. اکنون شرکت " چری " با بیش از ۳۰ کشور قرارداد صادرات خودرو امضا کرده است که بیش از ۸۰ در صد صادرات خودروی چین را تشکیل می دهد . چین اکنون به بازار خاورمیانه ، آسیای جنوب شرقی و آفریقا راه یافته و مدیر عامل شرکت " چی ژوی " چشمان خود را به بازار آمریکا بزرگترین مصرف کننده خودرو جهان دوخته است . وی گفت : هدف شرکت ما این است که از سال ۲۰۰۷ میلادی سالانه ۲۵۰ هزار خودرو به آمریکا بفروشیم و مجموع فروش سالانه این شرکت در صورت تحقق این هدف به دو میلیارد دلار خواهد رسید . وی به خبرنگار گفت : شرکت " چری " اطمینان و توانایی دارد که پیشرفت ثابت و دائمی خود را حفظ کند .
نسیم اینانلو
منبع:CRIonline
مجله گسترش صنعت
ببخشید یه سئوال برام پیش اومده آیا این چری همون لیفان هست که در کرمان خودرو داره تولید میشه ؟ چون خیلی شبیه
نه دوست عزیز لیفان هم چینی هست و در کرمان خودرو تولید میشه چری استان خراسان سناباد خودروی توس خط تولید داره
کرمان خودرو هم چری تولید می کنه مدل ام وی ام همان خودروهایی شبیه ماتیز هست
البته فكر نميكنم خيلي شبيه هم باشن ها !!! ببينيد :نقل قول:
ببخشید یه سئوال برام پیش اومده آیا این چری همون لیفان هست که در کرمان خودرو داره تولید میشه ؟ چون خیلی شبیه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به نظر من شاید طراحی ظاهریش بد تر از بد باشه
ولی طاحی داشبور جلوش خیلی خوبه
یادم فت
من چند روز پیش دو تا تریلی پر از چری A15 دیدم از طرف مشهد می امدند
نمایندگی چری کجاست
راستی پژو405 بهتره یا چری
دلت اومد پژو 405 را با چری مقایسه کنی؟ اخه ماشین قدرتمند فرانسوی چی کار داره به کپی چینی با اون قدرت کم؟
تو کاغذ چری 100%:20:نقل قول:
اما تو عمل 405:31:
از لحاز موتور که چری اصلا حرفی برا گفتن نداره مقابل 405
امکانات چری رو میشه تو SLX پیدا کرد 1200 اختلاف ارزش اونو نداره که ادم پولشو به این ماشین بده(چری):46:
[quote=d33193;4385607]یادم فت
من چند روز پیش دو تا تریلی پر از چری A15 دیدم از طرف مشهد می امدند
نمایندگی چری کجاست
راستی پژو405 بهتره یا چری[/quo
سلام 405 های جدید مفت آنها هم گران هست مخصوصا کار خانه مشهد حالت بهم می خوره از هر چه
ماشین من پارس سال دارم که دوهفته پیش تحویل گرفتم تا حالا 185 هزار خر جش کردم اول که درهایش
بسته نمی شود بعد هم اشکال در موتور و سیستم برق می خواهم بفروشم چری بخرم چرا ما
ایرانیان نمی خواهیم ریسک کنیم چری درسته چینی هست ولی چین فعلا برای رقابت در بازار اروپا داره
جنس درجه یک برای خودروهایش استفاده می کنه این پژو مثلا فرانسوی هست ولی اکثر قطعات آن
ایرانی و جنس درجه دوی چین هست به گقته خود نمایندگی :41:
در ضمن یکی از دوستان گفته بود عقب چری خیلی زشته می خواهم بگم یک نگاه بکن عقب تندر90 ببین کدام بهتر هست
اکثر مردم از عقب طراحی عقب تندر نا راضی هستند ولی قبول دارم موتورش خوبه ولی قبول کن تندر اصلا کلاس نداره
خیلی همه گیرشده درردیف پراید و سپند مردم به آن نگاه می کنند قرار بود قیمت آن زیر ده میلیون باشه که الکی گران شد
ببین دوست من قصد کل کل ندارم اگه بخوای بحث کنی بیا پیغام بده شخصی صحبت کنیم اما بذار یه چیزایی رو بهت بگم میدونم که قبول نمیکنی چون به غیر از دوستان این بار دهمه که میگم چری ماشینه نیست که بهش پول داد شما از روی کاغذ صحبت میکنی. ماشینه چینی رو با ماشینه فرانسه مقایسه میکنند....؟؟؟؟!!!!!!!!! فکر میکنید تندر رو بلد نبودن خوب طراحیش بکنن!!!؟ من با نظر شما کاری ندارم نظر هرکس مهترمه اگه شما چری رو نخری کی میخواد بخره؟!!!!! به هر حال نمیتونی اسم یه ماشینی رو بدون دلیل خراب کنی اگه به دقت فکر میکردین میفهمیدین که اگه تندر 8 میلیون بود اون وقت باید سایپا و ایران خودرو رو تعطیل میکردن چون دیگه هیچ محصولشون به بفروش نمیرفت والا با توجه به شرایط بازار اگر تندر مشکل قطعات نداشت تا 17 -18 میلیون هم ارزش داشت چون تقریبا تو رنج خودش بی رقیب هستش (زیر 15 تومن)نقل قول:
حالا بابت شما متاسفم که ماشین اروپایی رو با یک ماشین 100% کپی ان هم ناشیانه و کم کیفیت و قدیمی....رو مقایسه میکنید.....
ببخشید به ماکسیمای شما نه اشتباه گفتم تندر شما بد گفتم برو سوار شو خدا کند برات خوش رکاب باشه من همه ماشینهارا
امتحان می کنم چری خوب درنیامد می فروشم حتی زیر قیمت یکی دیگه مثل شما اینقدر تعصب بی جا ندارم من را ببخش
داداشی اگر تو را ناراحت کردم گوربابای فرانسه و چین درودبر سمند ملی خودمان
دوست عزیزفرشاد حرفش کاملا درسته.ضمنا بهتره اگه میخواین جواب بدین و بحث کنین احترام سایر دوستان راهم رعایت کنید.
نظر من اینه که تو کشور ما ودر بین خودروهای ساخت داخل که زیر 20میلیون قیمت دارن تندر از لحاظ قدرت و جاداری کاملا سره. تو سرعت هم تقریبا با برترین ها برابری میکنه.ضمنا درمورد 405 هم کی گفته مفت نمی ارزه؟ یکی از اقوام ما هفته پیش یه صفرش را تحویل گرفته خیلیم خوبه وازش راضیه.یعنی هر چه باشه به چری شرف داره.
وای خدایا فکر می کردم اینجا میشه واقعا بحث در مورد خودرو کرد و به یک نظر واحد برسیم ولی نمی دانستم دوستان
روی ماشین بابا هاشان خیلی تعصب دارند الهی مبارکتان باشه ولی من واقعا خجالت میکشم سوار تندر شم بازم چری
چشم پرکن هست اگر هم وقت کردید یک قسمت از تندر عزیزتان را اوراق کنید و متوجه می شوید لوازم آن ساخت کجاست
خوش باشید دوستان بزرگوار من :41:
نقل قول:
ببین دوست بزرگوار من ما هر چه میکشیم از همین حسی که داریم اروپایی ها برتر از ما هستند همین
خودروی مثلا اروپایی شما آخه پسر خوب اروپا ما را تحریم کرده بقول خودت مشکل لوازم یدکی داره حالا
آدم خوشش میاد ماشینی سوار شه در آینده مشکل داره حالا ای کاش قیافه داشت من تا چند وقت
پیش یکی از همین تندر ها را داشتم همه حرفی در باره اش می زدند زیر قیمت فروختم آن را.. من و شما
پسر خاله شرکت های اروپایی نیستم از آنها حمایت کنیم اروپایی ها معمولا آشغال ترین جنس هایشان
را می فرستند برای کشور های جهان سوم حالا منه بدبخت آمدم از ماشین های اروپایی حمایت می کنم
ای خدا ما به کجا می خواهیم برسیم غزیزم تو تندر داری دلیل نمیشه بگی فقط ماشین تو خوبه کسی
ازت سئوال می کنه بدون تعصب جواب بده بله چری هم عیب داره ولی قیمت آن مناسبه این دوازده سیزده
این روزها پولی نیست که نگران باشیم ممکنه ماشین خوبی نباشه بزودی شاهد خواهی بود همه گیر میشه
گلم اینقدر هم خوب نیست آدم زود عصبانی شه عزیز مردانه بیا بحث کن داداشی
مشخصات فنی چری
A15 یکی از استثنایی ترین محصولات مردمی چری و در عین حال پیر ترین محصول حال حاضر این کمپانی محسوب می شود به گونه ای که این شرکت مدل 2009 آن را برای عرضه آماده نگه داشته تا با کد A13 به زودی به عنوان جایگزین معرفی کند .
کمپانی معروف تولید موتور های تریتک که نسیم نام های بزرگی مانند بی ام و و جنرال موتورز را در روح خودرو های چینی می دمد ، با موتور معروف 1.6 لیتری خود میزبان A15 است . کمپانی تولید موتور های با حجم کم توسط "بی ام و " و جنرال موتورز راه اندازی شد و در اوایل سال 2000 توسط کمپانی خصوصی لیفان چین خریداری شد . خودروسازی بزرگ فیات اکنون به عنوان کی از بزرگترین متقاضیان خرید این کمپانی از چینی هاست و این خود اهمیت موتور های قدرتمند تولیدی این شرکت را دو چندان می کند .
پیشرانه 1.6 لیتری تریتک مجهز به 16 سوپاپ و در برخی موارد موتور مدل SQR480ED با حجم مشابه با این تفاوت که از 8 سوپاپ بهره می برد قلب های تپنده A15 را تشکیل می دهند . این خودرو در بازه زمانی کوتاهی نیز با موتور های 1.3 و 1.8 لیتری عرضه شد ولی در سال ها اخیر تنها با موتور 1.6 لیتری تولید می شود . برنامه ریزی های انجام شده توسط خودروسازی توس مبنی بر تولید A15 با استفاده از موتور SQR480ED ، 8 سوپاپ است که حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5500 و حداکثر گشتاور 132 نیوتون متر بین دور های 3000 تا 3500 را ارئه می دهد . A15 در صورت استفاده از موتور 1.6 لیتری تریتک از حداکثر قدرت 114 اسب بخار در دور 6000 و حداکثر گشتاور 149 نیوتون متر در دور 4500 بهره مند خواهد بود . مطمئنا تفاوت فاحش بین دو نسل موتور 1.6 استفاده شده در این خودرو اهمیت موتور های تریتک را بیش تر نمایان می کنند . این خودرو در حالی با موتور نه چندان قدرتمند SQR480ED قدم در بازار ایران می گذارد که برادر چینی اش ، لیفان 520 که قرار است میهمان خط تولید کرمان خودرو باشد از همین موتور تریتک با قدرت 114 اسب بخار استفاده می کند و از آپشن های بسیار بیش تری نسبت به A15 سود می برد . تیپ Sqr از چری A15 ، سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی را برای انتقال 87 اسب بخار قدرت به چرخ های جلو دارد ، این در حالی است که تیپ تریتک این خودرو گیربکس CVt را برای این منظور در اختیار خریداران قرار خواهد داد .
ظرفیت 55 لیتری باک A15 به نظر نسبت به دیگر رقیبان در بازار ایران استاندارد می رسد ، این خودرو با استفاده از موتور SQr مصرف 7.5 لیتری در سیکل ترکیبی برای 100 کیلومتر و در تیپ موتور تریتک مصرف 7 لیتری را به همراه خواهد داشت که در مقایسه با دیگر رقیبان 1.6 لیتری حاضر در ایران در یک سطح می باشند .
شتاب صفر تا صد 14 ثانیه A15 با توجه به وزن 1100 کیلوگرمی این خودرو متناسب است . 160 کیلومتر بر ساعت حداکثر دستاورد A15 خواهد بود .
سیستم تعلیق جلو این خودرو متشکل از سیستم مجزا مک فرسون با فنر پیچشی است ودر عقب از سیستم تعلیق بازو استوانه ای نیمه مستقل استفاده می کند . تمامی رقبای این خودرو از سیستم مک فرسون در جلو و عقب استفاده می کنند اما آن هایی که تجربه رانندگی با A15 را داشته اند کارآیی مناسب سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با محصولات مشابه را تحسین می کنند .
موتور
SQR480ED
TRITEC1.6L
حجم موتور
1596 سی سی
1598 سی سی
سیستم انتقال قدرت
5 دنده دستی
CVT
حداکثر قدرت
87 اسب بخار / دور 5500
114 اسب بخار / دور 6000
حداکثر گشتاور
132 نیوتون متر / دور 3000-3500
149 نیوتون متر / دور 4500
حداکثر سرعت
160 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
7.5 لیتر در سیکل ترکیبی
7 لیتر در سیکل ترکیبی
سایز تایر
185/60R14 82H
185/60R14 82H
ابعاد ( طول * عرض * ارتفاع )
4393*1682*1424 میلیمتر
قیمت به دلار
7300 تا 12500 دلار
نقل قول:
دوست من نمایندگی چری با توجه به اینکه کرمانی هستی آدرس آن بهت میگم:
کرمان میدان آزادی جاده تهران بعد از چهاره بلوار کشاورز نمایندگی ایرانخودرو آقای هنرآموز
بالاخره من نفهمیدم
پژو405 یا چری
سلام دوست عزیز به خاطر اینکه نظم اینجا به هم نخوره شما باید انتظارات خودتون رو بگید تا بشه بهتر راهنمایی کرد البته باید زود تر از اینا میگفتید تا مثل الان جوابتون بی نتیجه نمیموند.:46:نقل قول:
دوست عزيز به نظر من صبر كن تا چري توسط مردم تست بشه و مزايا و معايبش معلوم بشه . اونطوري بهتر ميشه تصميم گرفت .
سلام دوستان بزرگوارم ببخشید بعضی و قتها تند میرم همه شما مثل برادر های من هستید نظر همه هم محترم هست
من فقط حرفم اینکه هنوز چیزی که امتحان خودش را پس نداده خب نیست جلو جلو قضاوت کنیم همین به هر حال امید بخشش
خب ببینید این گزارش از تست خودروهای موجود در ایرانه فکر می کنم به انتخاب دوستان کمک کنه :
بنز اول شد پراید 141 آخر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در تازه ترين رده بندي سطح کيفي خودروهاي توليد داخل بنز جاي ماکسيما را گرفت و پرايد 141 باز هم آخر شد.
به گزارش شبکه خبر، در تازه ترين رده بندي سطح کيفي خودروهاي توليد داخل، بنزE 280 به عنوان بهترين محصول در صدر جدول قرار گرفت و پرايد 141 پارس خودرو نيز بار ديگر به انتهاي جدول رفت.
در اين رده بندي که طبق آمار رسمي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به دست آمده و مختص خردادماه امسال است، در مجموع 23 خودرو توليد يا مونتاژ داخل مورد ارزيابي کيفي قرار گرفته و در سه دسته خيلي خوب، خوب و حداقل قابل قبول تقسيم شده اند. اين در حالي است که رده بندي سطح کيفي خودروهاي توليدي هرماهه در نه معيار سيستم فنربندي، تعليق و فرمان، موتور، ترمز، تجهيزات الکتريکي، تزئينات داخلي و خارجي، صداهاي غيرعادي، بدنه، نفوذ آب و رنگ انجام مي گيرد و بر اساس مجموع نمرات منفي که خودروها در هر کدام از معيارهاي نام برده به دست مي آورند، رتبه بندي مي شوند به نحوي که هر خودرويي که نمره منفي آن بين صفر تا 120 باشد جزو دسته خيلي خوب به حساب آمده و خودروهاي داراي نمره منفي 120 تا 200 نيز در دسته خوب ها قرار مي گيرند، همچنين خودروهاي جاي گرفته در دسته قابل قبول ها بايد نمره اي بين 200 تا 277 کسب کنند و آنهايي نيز که نمره کيفي شان ميان 277 تا 410 باشد جزو دسته حداقل قابل قبول ها محسوب مي شود.
اين در شرايطي است که خودروهاي داراي نمره منفي بالاي 410، غيرقابل قبول به حساب آمده و اجازه عرضه به بازار را نخواهند داشت. نکته قابل توجه در رده بندي خردادماه، بالاتر بودن سطح کيفي خودرو چيني MVM از محصولاتي چون سمند و پژو پارس است که اين موضوع يا نشان از پيشرفت چيني ها دارد و يا از عقب ماندن خودروسازان داخلي در صنعت خودروسازي دنيا حکايت مي کند!
نکاتي درباره رتبه بندي اخير
طبق شاخص هاي در نظر گرفته شده براي رتبه بندي سطح کيفي خودروهاي توليد يا مونتاژ داخل، هر خودرويي که امتياز منفي آن بيش از 410 شود جزو دسته غيرقابل قبول ها به حساب آمده و قابل عرضه به بازار نيست. اين در شرايطي است که پرايد 141 پارس خودرو به عنوان بدترين خودرو امتيازي منفي حدود 342 را به دست آورده و با توجه به آن، حدود 70 امتياز منفي تا رفتن به دسته غيرقابل قبول ها فاصله دارد. نکته ديگر در مورد رده بندي اخير سطح کيفي خودروهاي توليد يا مونتاژ داخل اينکه محصولاتي نظير پژو 206 صندوق دار، پرايد نسيم و پاژن GLV در اين رده بندي، مورد ارزيابي کيفي قرار نگرفته اند و اين در شرايطي است که 206 صندوق دار معمولا در رده بندي هاي پيشين جزو دسته خيلي خوب ها قرار داشت و پرايد نسيم نيز دسته اي بهتر از حداقل قابل قبول ها نصيبش نمي شد. همچنين طي رتبه بندي اخير، در برخي موارد، ارتباطي ميان قيمت خودروها و جايگاه کيفي آنها به چشم نمي خورد به عنوان مثال ريو 14 ميليوني داراي سطح کيفي بهتري نسبت به هيونداي آوانته 26 ميليوني بوده يا MVM هفت ميليوني جايگاه بالاتري را در جدول سطح کيفي نسبت به محصولاتي چون سمند، پژو 405 و حتي پژو پارس که همگي قيمت هاي بالايي دارند به دست آورده است.
سطح کيفي خودروها طي خرداد
بنز 280E ، ماکسيما، مزدا 3، سوزوکي گراندوتيارا، زانتيا، پژو 206، رونيز، ريو و هيونداي آوانته در دسته خيلي خوب ها جاي گرفتند اين در حالي است که به جز مزدا 3، ساير اعضاي اين دسته در معيار فنربندي، تعليق و فرمان هيچ امتياز منفي نداشته اند اما در عوض تمامي آنها در معيار هاي بدنه، رنگ و تزئينات داخلي و خارجي حائز نمره منفي شده اند که در اين ميان آوانته داراي بيشترين امتياز منفي در قسمت بدنه است و بنز هم در اين دسته و هم در بين کل خودروها، کمترين امتياز منفي را در بدنه دارا است. اين خودرو همچنين در معيار تزيينات داخلي و خارجي نيز داراي پايين ترين امتياز منفي بين تمام خودروها است. نکته ديگر در مورد دسته خيلي خوب ها اين که ريو محصول کره اي و مونتاژي در سايپا به جز معيار فنربندي تعليق و فرمان در باقي معيارها نمره منفي کسب کرده که بيشترين آن به معيار تزيينات داخلي و خارجي مربوط مي شود. همچنين اين خودرو به همراه پژو 206 تنها اعضاي دسته خيلي خوب ها هستند که در معيار نفوذ آب و ترمز حايز نمره منفي شده اند.
تندر 90 ايران خودرو بهترين در رنگ
رتبه بندي دسته خوب ها طي گزارش اخير سازمان گسترش در حالي است که هيونداي ورنا همچون رده بندي ها ي اخير باز هم درصدر اين دسته قرار دارد. ورنا که در شرکت خودروساز خصوصي کرمان خودرو به مونتاژ مي رسد تنها در معيارهاي تزيينات داخلي و خارجي، بدنه و رنگ امتياز منفي به دست آورده است که بيشترين آن به بخش تزيينات مربوط مي شود. پس از اين خودرو، فولکس گل ديگر محصول مونتاژي کرمان خودرو جاي دارد که علاوه بر معيارهاي بدنه، رنگ و تزيينات در قسمت موتور نيز حائز امتياز منفي شده که بيشترين آن مربوط به معيار بدنه است. در رده هاي بعدي اين دسته، تندرهاي 90 پارس خودرو و ايران خودرو قرار دارند. اين در حالي است که تندر ايران خودرو در معيارهاي تزيينات و رنگ و موتور امتياز منفي کمتري را نسبت به تندر پارس خودرو به دست آورده و در ساير معيارها امتياز منفي اش بيشتر شده است که بر اين اساس تندر پارس خودرو از لحاظ سطح کيفي، شرايط بهتري را نسبت به تندر ايران خودرو دارد و جالب آن که تندر توليدي در ايران خودرو به جز معيار صداهاي غيرعادي در تمام معيارهاي ديگر حائز نمره منفي شده است. در حالي که تندر پارس خودرو تنها در چهار معيار موتور، تزيينات، بدنه و رنگ امتياز منفي دارد. نکته ديگر اين که تندر ايران خودرو در معيار رنگ کمترين امتياز منفي را ميان کل خودروهاي مورد ارزيابي قرار گرفته به دست آورده است.
MVM بهتر از پژو پارس و 405
پژو پارس توليدي ايران خودرو خراسان نيز در دسته خوب ها قرار دارد و به جز معيارهاي ترمز و صداهاي غيرعادي در ساير معيارها نمره منفي به دست آورده است که بيشترين آن به بخش تزئينات مربوط مي شود. پس از اين خودرو، محصول چيني MVM جاي گرفته و پس از آن نيز پژو پارس ايران خودرو قرار دارد که به جز معيار صداهاي غيرعادي و نفوذ آب در باقي معيارها حائز نمره منفي شده و بيشترين آن نيز به بخش بدنه مربوط است. پژو 405 توليدي در سايت ايران خودرو خراسان و سايت مرکزي اين شرکت نيز جزو دسته خوب ها به حساب مي آيند که البته پژو 405 توليدي سايت خراسان در مجموع امتياز منفي کمتري را نسبت به 405 توليدي در مرکز به دست آورده و از کيفيت بهتري برخوردار است. نکته ديگر اينکه پژو 405 ايران خودرو در معيار فنربندي، تعليق و فرمان بيشترين امتياز منفي را ميان کل خودروها دارا است.
سمند در مرز سقوط
هر چند که سمند برند ملي ايران خودرو با کسب امتياز منفي 193/4 آخرين عضو دسته خوب ها به حساب مي آيد، اما تنها هفت امتياز منفي تا سقوط به دسته قابل قبول ها فاصله دارد. اين در حالي است که سمند به نوعي سوگلي محصولات بزرگ ترين خودروساز خاورميانه محسوب شده و به ساير کشورها نيز صادر مي شود و از همه مهم تر واژه خودرو ملي را يدک مي کشد. اين محصول در ميان 23 خودرو رده بندي شده از لحاظ سطح کيفي، جايگاه نوزدهم را به خود اختصاص داده است. سمند در تمامي معيارها نمره منفي کسب کرده که بيشترين آن در بخش تزيينات بوده و کمترين نيز به صداهاي غيرعادي مربوط مي شود. اين در شرايطي است که چندي پيش يکي از مسوولان ايران خودرو، سمند را بهترين خودرو کشور خوانده بود.
خودرو قابل قبول نداريم!
رده بندي سطح کيفي خودروها در خرداد به لحاظ آن که هيچ کدام از محصولات مورد ارزيابي قرار گرفته امتياز منفي ميان 200 الي 277 کسب نکرده اند، فاقد دسته قابل قبول ها است که البته سمند از دسته خوب ها و پژو روآ از دسته حداقل قابل قبول ها، به لحاظ نزديکي امتياز منفي شان به شاخص دسته قابل قبول ها، مستعد جاي گرفتن در اين دسته طي ماه هاي آينده هستند.
پژو روآ بدترين در بدنه و ترمز
دسته حداقل قابل قبول ها را بايد به نوعي به بنام پرايد سند زد چرا که سه مدل از اين خودرو با کسب امتيازهاي منفي بين 277 تا 410 به عضويت آن درآمده اند. البته پرچم دار و صدرنشين اين دسته پژو روآ محصول تقريبا بخت برگشته و ضررده ايران خودرو است که امتياز منفي حدود 290 را به دست آورده است. اعضاي دسته حداقل قابل قبول ها در تمامي معيارها حائز نمره منفي شده و تقريبا در اين زمينه رکورددار به حساب مي آيند. به نحوي که روآ در معيارهاي بدنه و ترمز بيشترين امتياز منفي را در ميان کل خودروها توليد يا مونتاژ داخل به دست آورده و پرايد 141 پارس خودرو نيز در معيارهاي تجهيزات الکتريکي، تزئينات داخلي و خارجي، صداهاي غيرعادي و همچنين نفوذ آب رکورددار کسب امتياز منفي محسوب مي شود. اين در حالي است که بيشترين نمره منفي مربوط به معيار رنگ را نيز يکي ديگر از اعضاي دسته حداقل قابل قبول ها يعني پرايد صبا به نام خود ثبت کرده است.
منبع روزنامه آفرینش
در سالهای اخیر ، بازار خودروی چین بطور سریع پیشرفت کرده و خودروهای موسسات معروف خودروسازی جهان مانند " فولکس واگن " آلمان و " فورد " آمریکا وارد بازار چین شده است . همگام با حضورشمار زیادی از موسسات چند ملیتی در بازار چین ، یک موسسه دار جوان چینی در راس موسسه خود با هشت سال تلاش توانسته است خودروهای چینی را به بیش از ۳۰ کشور و منطقه سراسر جهان عرضه کند . این جوان که " این تنگ یائو " نام دارد مدیر عامل شرکت خودروسازی " چری " است .
سال ۱۹۹۵ میلادی ، " این تنگ یائو " در زادگاهش در استان " آن خویی " به همراه ۸ نفر دیگر موسسه خودروسازی چین را تاسیس کرد . در سال ۱۹۹۷ میلادی شرکت با مسئولیت محدود خودروی " چری " با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یوان سرمایه ثبت شده رسما تاسیس شد . دو سال بعد ، در دسامبر سال ۱۹۹۹ نخستین خودروی ساخت این شرکت به بازار عرضه شد . کاربرد این نوع خودرو باخودروهای عمده با سرمایه خارجی در بازار چین برابر می باشد ،اما قیمت آن بیش از ۳۰ درصد پائین تر است . بدین سبب مورد پسند مصرف کنندگان قرار گرفته است . در سال ۲۰۰۴ نزدیک به ۹۰ هزاردستگاه خودروی " چری " فروخته شد و نشان " چری " نیز در ردیف ۱۰ خودرو برتر چین قرار گرفت .
شرکت " چری " به جلب استعدادها بسیار اهمیت می دهد . مدیر عامل این شرکت گفت : چین فاقد استعدادهای کافی در صنعت خودرو است . شرکت ما تا حد ممکن استعدادها را جلب می کند. دکتر " شو مین " رییس پژوهشگاه خودروی " چری " قبلا کارشناس موتور شرکت خودروی " جنرال موتورز" و " فورد " آمریکا بود . وی نیز هم شهری " این تنگ یائو " است . در سال ۲۰۰۲ برای همکاری به شرکت " چی ژوی " پیوست . اکنون ده ها نفر از میان ۵۰۰ پژوهشگر شرکت " چری " از جمله کسانی هستند که پیشتردرموسسات چند ملیتی مانند "فولکس واگن" و"فورد " کار کرده اند .
توسعه خودرو با مارک داخلی کار دشواری است . دکتر " شو مین " به خبرنگار گفت: برای تولید فر آورده ها ، باید ابتدا فن آوری را به دست آورد . شرکت "چری " در اوایل تاسیس مراحل دشواری را پیش رو داشت . وی گفت : در آن زمان مشکلات زیادی داشتیم . ما با اتخاذ تدابیر مختلف شرکت های معروف فنی در جهان را برای همکاری با شرکت خود قانع کردیم . سه ماه بعد ، آنان متوجه شدند که شرکت ما واقعا در حال توسعه سریع است .
پس از چهار سال پیشرفت ، اکنون شرکت " چری " در سوریه ۲۲ فروشگاه تخصصی تاسیس کرده و بیش از ۵۰۰۰ دستگاه خودرو فروخته شده است . در شلوغ ترین خیابان دمشق پایتخت سوریه ، خودروهای مارک " چری " در هر جایی به چشم می خورد . آقای " مروان " صاحب خودروی " چری " به خبرنگار گفت : موتور خودروی " چری " بسیار قوی است و مصرف بنزین آن بالا نیست . تعمیر و نگهداری خودرو تا زمانی که خودرو دارای تضمین می باشد ، رایگان است . خرید قطعات یدکی آن نیز آسان است .
بعدها خودروی " چری " به طور موفقیتآمیزی وارد بازار مصر شد . در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکت " چری " کارگاه تولید خودرو در ایران تاسیس کرد. اکنون شرکت " چری " با بیش از ۳۰ کشور قرارداد صادرات خودرو امضا کرده است که بیش از ۸۰ در صد صادرات خودروی چین را تشکیل می دهد . چین اکنون به بازار خاورمیانه ، آسیای جنوب شرقی و آفریقا راه یافته و مدیر عامل شرکت " چی ژوی " چشمان خود را به بازار آمریکا بزرگترین مصرف کننده خودرو جهان دوخته است . وی گفت : هدف شرکت ما این است که از سال ۲۰۰۷ میلادی سالانه ۲۵۰ هزار خودرو به آمریکا بفروشیم و مجموع فروش سالانه این شرکت در صورت تحقق این هدف به دو میلیارد دلار خواهد رسید . وی به خبرنگار گفت : شرکت " چری " اطمینان و توانایی دارد که پیشرفت ثابت و دائمی خود را حفظ کند .
نسیم اینانلو
منبع:CRIonline
مجله گسترش صنعت
گفتوگو با مديرعامل شركت خودروسازي چري
فروش جهاني خودروهاي چيني
مترجم: جعفر خیرخواهان
هنگامي كه شركت خودروسازي چري حدود یک دهه قبل در شهر «ووهو» در استان آنهویچین تاسیس شد، كمتر كسي آن را جدي گرفت. </B>
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چری شركتي تازهوارد در منطقهای کوچک بود که سابقه بسيار اندكي در توليدات كارخانهاي داشت و از مراکز سنتي تولید خودرو در پکن، چانگچون، شانگهاي و ووهان خیلی فاصله داشت. وقتی آغاز به کار کرد در یافتن خریدار براي موتور خودرويي که تازه توسعه داده بود، شکست خورد. انتخابي وجود نداشت جز اینکه راسا خودرويي بسازد که موتور طراحي شده در آن جای گیرد. بعد از اینکه اولین خودرو ساخته شد، موانع اداری، اجازه نميداد تا خودرو را به فروش رساند. «يین تونگیاو» Yin Tongyao ريیس و مدیر اجرايی شركت چري میگوید: «چری در طی دهه گذشته دائما به ديوار برخورد كرده است. هر دفعه كه به دیوار و مانعی برخورد کرديم، فقط تغيير مسير داده سپس به حرکت ادامه دادیم.»
چری واقعا به حركت خود ادامه داده است. در سال 2007، اين شركت توانست 381000 خودرو سواری بفروشد که 86/2ميليارد دلار درآمد داشت و به رتبه چهارم در بازار خودرو سواری داخلی چين دست يافت. (سه خودروساز بالاتر از او شركتهاي سرمايهگذاري مشترك بين خودروسازان چیني و خارجی هستند، اما چری یک تولیدکننده مستقل است.) چری در میان معدود خودروسازان چینی است که فنآوري انحصاری در ساخت قطعات اصلی مثل موتور، گیربکس و شاسي دارد. چری ضمنا برترین صادرکننده خودرو سواری چینی در پنج سال متوالي بوده است و در سال 2007 توانست 119،000 دستگاه را در خارج از کشور بفروشد که 30درصد کل فروش آن سال بوده است. مدلهای تیگو، ایستار، و اي 5 چری را میتوان در خیابانها و جادههای تقريبا 70 کشور جهان یافت و اين شرکت داراي هفت کارخانه مونتاژ خارجی در کشورهای مصر، اندونزی، ایران، روسیه، اوکراین و اروگوئه است.
در گفت و گويي كه پاول گائو، نماينده شانگهاي فصلنامه مككينزي به تازگي در دفتر مرکزی چری در شهر ووهو با يين تونگیاو انجام داد، وي به يادآوري خاطرات خويش از مشکلات شرکت در روزهای اوليه پرداخت و ديدگاه خود براي خوروساز بودن و چالشهايي را كه در مسير جهانی شدن روبهرو هستند به بحث گذاشت و اينكه چگونه شركت خودروساز بيتجربه و تازه كار چري توانست ياد بگيرد كه از ناملايمات و گرفتاريها سود ببرد.
گفتوگو در يك نگاه
در اين مصاحبه يين تونگياو، مديرعامل شركت توضيح ميدهد چگونه او بحران انرژي را فرصتي براي فروش خودروهاي كوچك و متوسط چري به بازارهاي اشباع شده و توسعهيافته ميبيند.
فصلنامه: چری دهمین سال خود را پشت سرگذاشت، سرزندهترين بازخوانی شما از روزهای اولیه شركت چیست؟
تونگیاو: ما از نقطه صفر شروع کردیم و بدشانسیهای زیادی داشتیم؛ اما من فکر میکنم آن وضعیت رقتباری که در ابتدا با آن درگير بودیم سرانجام ما را به موفقیت امروزي رساند. ده سال پیش، چری تقریبا هیچ چیز نداشت، نه حمايت دولت، نه منابع تامين مالی، نه فناوري، نه كاركنان كافي و نه حتی توانمندی تولید رسمي. به علاوه، چری از مکان کوچکی مثل «ووهو» شروع کرد كه توسط چند آدم جوان کم تجربه اداره ميشد. هیچکس واقعا به شانس موفقیت چری ایمان نداشت. اگر مجبور شویم دوباره به آن روزها برگردیم، احتمالا دل و جرات شروع و انجام آن کار را نداشته باشیم.
فصلنامه: چرا ادامه دادن راه را انتخاب کردید؟
تونگیاو: به خاطر یک چیز، اينكه رهبران دولت محلی مصمم بودند و قول دادند پشتيبان ما باشند. این یک تكه خوش شانسی برای ما بود. دولت محلی هم به ما اجازه داد جاهطلبی خود را در تولید دنبال کنیم و هم در انجام این کار سرمایهگذاری کرد.
وقتی که سرانجام موفق به ساخت موتور شدیم، هیچکس حاضر به خرید آن نبود، پس تصمیم گرفتیم خودرويي برای این موتور بسازیم. با يك شركت اروپايي سازنده قطعات اصلي وارد مذاکره شدیم، به امید اینکه ابزار و فنآوري یکی از مدلهايش را بتوانیم بخریم. شرکت درخواست ما را با این بهانه رد کرد كه چنین قراردادی را با راهبرد خود ناسازگار ميدانست. درخواست ما از سوی یک شرکت آمریکايی سازنده قطعات اصلي هم به همان دلایل رد شد. چری بار دیگر هیچ انتخابی نداشت؛ الا اینکه برای توسعه تکنولوژی خودروسازی روی پای خود بایستد. خیلی سخت کار کردیم و چند شرکت كوچك اروپايی و تایوانی را نیز به استخدام گرفتیم تا در طراحی خودرو با ما همکاری کنند. نهایتا، اولین خودرو ما، «فنگ یون» (به معنی اَبر بادي) در سال 1999 از خط تولید بیرون آمد.
اما این خودرو اجازه ورود به بازار را نداشت؛ چون در فهرست کاتالوگ دولتی قرار نداشت پس مجبور بودیم دنبال اين باشیم که چگونه در فهرست جاي گیریم. در نهایت ترتیبی دادیم که بتوانیم عضو شرکت صنایع خودروسازي شانگهای شويم و بنابراین توانستیم «گواهی توليد» خودرو را به دست آوريم.
فصلنامه: چه چیز روحيه جهانی شدن را در چری برانگیخت با اینکه بازار خودرو داخلی چین هنوز تازه در مسیر شکوفا شدن قرار گرفته بود؟
تونگیاو: صادقانه بگویم، حرکت ما به سمت بازارهای جهانی از قبل برنامهریزی نشده بود و راهبرد جهانی ما آن گونه که امروز نظاممند است در آن سالها نبود. راهبرد جهانی ما اکنون 4 جنبه دارد: همکاری فنی با شرکتهای فرامرزی صادرات خودرو، كارخانجات مونتاژ فرامرزی، و قراردادهای همکاری مشترک سرمايه. همکاریهای فنی از قبل آغاز شده، آن هم با طراحی موتورهای خودمان و اولین سری از موتورها با شراکت شرکت طراحی اروپايی «AVL List»، توسعه یافت. این همکاری مشترک، تیمهای موتورسازی و مهندسی ما و نيز تامين كنندگان ما را قادر ساخت تا قابلیتهای خود را گسترش دهند. سرانجام، ما یک رهبر و پیشرو در فنآوري ساخت موتور در چین شدیم.
مدتي بعد همکاری مشترک با شرکتهای ایتالیايی در طراحی خودرو داشتيم. برای پايین آوردن هزینهها، فقط بخشی از طراحی را
برون سپاري كرديم و كوشش نموديم همه کارها را خودمان انجام دهیم؛ به طوري كه تمام کارمندان ما قادر بودند مهارتهای خود را گسترش دهند. من فکر میکنم قرار گرفتن در این راه و در وضعيت اولیه بسیار پايین، به رشد و پیشرفت چري كمك كرد.
فصلنامه: از چه زمانی چری شروع به توسعه راهبرد جهانی کرد؟
تونگیاو: راهبرد جهانی شدن ما كاملا تصادفي بروز پیدا کرد. در آغاز، فقط به بازار داخلی نظر داشتیم. ما به «ایده درخشان» شروع كردن صادرات به بازارهای در حال توسعه، قبل از پا گذاشتن به بازارهاي توسعه يافتهتر نپرداختیم؛ چون درک تجاری آن را نداشتیم.
در سال 2001، کمی بعد از آنکه به چری اجازه فروش خودرو داده شد، یک خريدار سوری اولین مدل خودروهای ما را در پکن دید و خواهان واردات آن شد. بدون داشتن هیچ تجربه تجاری بینالمللی، ما تقریبا درخواست او را رد کردیم. عاقبت این تاجر خودرو، 10 دستگاه از خودروهای ما را آن سال خرید و 100 دستگاه دیگر هم سال بعد و بیش از 1000 دستگاه هم سال سوم از ما خرید. به تدریج، ایران و سایر کشورها شروع به ابراز علاقه به چری نمودند. این طور بود که ما به بازار خاورمیانه راه یافتیم. در مورد ساير بازارها هم همینطور بود، به جای اینکه ما به دنبال خريداران خودرو برويم آنها اول به سراغ ما آمدند.
فصلنامه: چه چیز چری را برانگیخت تا كارخانجات فرامرزی تاسيس کند؟
تونگياو: این هم از قبل طراحی نشده بود. برخی افراد نزد ما آمدند و ایده ايجاد كارخانه را در کشورهای در حال توسعه مطرح کردند. ما موافقت کردیم و این اتفاق افتاد. در بازنگری گذشته، ميبينيم كه این عملا یک فرصت عظیم بود؛ چون به ما زمان میداد تا از اشتباهات خود درس بگیریم قبل از اینکه بخواهیم وارد بازارهای رقابتی و پختهتر بشویم.
ما براي تاسیس كارخانجات فرامرزی خود خیلی دقیق و محتاط هستیم. ما همیشه از كوچك شروع میکنیم، اگر جواب داد، سرمایهگذاری خود را افزایش میدهيم. اگر شما بخواهید در یک بازار محلی ریشه پیدا کنید، همیشه نیازمند یک دوره پرورش يافتن هستید. بنابراین من توقع فروش آن چنانی در هر کشوري را ندارم. امید من این است که روزی این كارخانجات بتوانند به چري كمك كنند تا در دیگر بازارهای توسعه یافته و بزرگتر کشورهای همسایه نفوذ کند.
فصلنامه: شما ریسک موجود در عمليات فرامرزی را چگونه ارزیابی میکنید؟
تونگیاو: ما ارزیابی ریسک خاص خود را داریم؛ اگر چه همیشه بر مباني علمی استوار نيست. مثلا در حال حاضر فقط تولیدکنندگان خودرو چینی در بازار ایران حضور دارند؛ شرکتهای غربی از این کشور دوری میکنند. این یک فرصت بزرگ تجاری است. ایران ممکن است ریسکهای سیاسی بسیاری براي خودروسازان معيني داشته باشد، اما ریسکهاي آنجا برای ما بسیار کم است. در مورد سایر کشورها که بازار بزرگی ندارند همینطور است و شرکتهای غربی در آنجا حضور پيدا نكردند.
فصلنامه: آیا به نقطهای رسیدهاید که مجموعه استعدادها و قابليتهاي چری نتواند با توسعه جهانی سریع شرکت همگام شود؟
تونگیاو: استعداد، یک بطری بزرگ؛ اما دهان باریک است. از یک طرف ما كارشناسان داخلي و خارجی و مهاجرین فراسوی مرزها و برگشته به وطن را جذب میکنیم، از طرف دیگر به تربيت و آمادهسازي متخصصان جوان اقدام میکنیم. برخلاف دغدغههاي اولیه ما، بسیاری از این افراد جوان به فراگیراني سریع تبدیل شدهاند. با دادن فرصتهای درست به آنان خيلي سريع میتوانند به متخصصانی مدیر و لایق تبدیل شوند.
اما ما در رابطه با متخصصان خود در وظايف فرامرزي بسیار محتاط هستیم. تمام آنها بايد هر سه سال یا کمتر به پستهاي جديدي تغيير موقعيت دهند. به علاوه، ما سیستمی مخصوص برای ارزیابی کارمندان خود در هر زمینه رفتاری داریم تا ببینم آیا آنها توانايیهای مدیریتی، مهارتهای ارتباطی خوب، ذهن خلاق و مبتكر و احساس مسوولیت در خود دارند؟ ناظران مدیران و کاركنان نيز در فرآيندهاي ارزشیابی شرکت میکنند. البته، مهمترین ملاک این است که آيا یک فرد ميتواند به خلق سود برای شرکت کمک کند يا خير؟
فصلنامه: آیا در تیمهای مدیریتی عملیات فرامرزی خود، افراد محلی حضور دارند؟
تونگیاو: چری یک یا دو نفر چینی را به هر یک از كارخانجات خود در خارج اعزام میکند و بقیه آنها محلی هستند. كاركنان چینی ما مشکلات انطباق و سازگاري با شرایط را دارند، بنابراین ما از افراد محلی در عملیات فرامرزی خود بهره میگيریم. برای مثال بيش از هفتاد کارمند محلی در روسیه داریم، از مدیران سطح بالا تا کارگران معمولی و عملکرد آنها نیز اغلب فوق انتظار ما است. مدیر عامل، مدیر فروش، مدیر خدمات و مدیر مالی دفتر چری در روسیه همگي روسی هستند.
فصلنامه: آلایندههای فسيلي و گرم شدن كره زمين، از جمله مسائل جدي زیستمحیطی و اجتماعی هستند. در پاسخ به این نگرانیها، چری چه اقدامی کرده است؟
تونگياو: ما چندين موفقیت در حوزههايی مثل موتور داشتهایم. چری، به افزايش مخارج تحقيق و توسعه خود برای کاهش آلایندگی دياكسيدكربن خودرو را به وسیله ابداع انواع جدید موتورها، گیربکسها و کنترلهای الکتریکی به علاوه خودروهای سوخت ترکیبی و خودروهای چندگانه سوز ادامه خواهد داد. تحقيق و توسعه ما براساس آخرین استانداردهای آلایندگی اروپا است و طرحهای جدیدي را برای استفاده از سوختهای جايگزين توسعه بخشیدهایم. خودروهای چری با الزامات كنوني آلایندگی در چین مطابقت دارد و ما سعی داریم برای ورود به بازارهای آمریکای شمالی و اروپا خود را به بالاترین استانداردهای اروپايی و استانداردهای آلایندگی کالیفرنیا برسانیم.
فصلنامه: در طول سال گذشته، جهان غرب به طور فزایندهای نگران کیفیت محصولات ساخته شده در چین است. چری براي غلبه بر چالش کیفیت چه کرده است؟
تونگیاو: ما آگاه هستیم که مردم نگران تولیدات ساخت چین هستند. در پاسخ به این نگرانیها باید طرحهای مکرر، تستهای مکرر و خدمات مکرر داشته باشیم. ما فکر میکنیم نگرانیها در مورد کیفیت کالای ساخت چین بهزودی برطرف خواهد شد؛ اگر مشتریان حتی با چشمان مسلح نتوانند مشکلی در آنها بیابند. در مذاکرات اخیر خود برای مشارکت با يك توليدكننده قطعات اصلي خارجي، شریک خارجی چندين شرط و الزام براي ما تعيين کرد و ما تمامی آنها را پذیرفتیم. اگر ما توانستهايم الزامات سفت و سخت يك توليدكننده خارجي قطعات اصلي را بپذیریم، این بیانگر توسعه و پیشرفتی است که چری داشته است.
برای نمونه، ما مدل جدید مشخصا طراحی شده برای يك توليدكننده خارجی قطعات اصلي را بيرون داديم. این مشتری از كيفيت راضي بوده است و فورا سفارش خرید بيشتري داده است؛ ولی چری، اصرار بر كنترلهاي بیشتر دارد و اطمينان يافتن به اينكه طبق مشخصات طراحي و الزامات كيفيت عمل كرده است. ما در انجام كسب و كار با كشورهاي توسعه يافته بسيار دقت داريم. ما در نمايشگاههاي خودروسازي ديترويت و فرانكفورت شركت كرديم. اصل ما اين است كه اگر آمادگي كامل نداريم، نبايد حضور پيدا كنيم.
فصلنامه: چري در چين به عنوان شركتي شناخته شده است كه مدلها و نشانهاي تجاري خاص خود را ميسازد؛ اما به تازگي چري پيمانهاي سرمايهگذاري مشترك و نيز معامله عرضه خودرو با كرايسلر امضا كرد. آيا به اين معنا است كه چري در فلسفه خود تغيير داده است.
تونگياو: طي دوران شروع كار، مستقل بودن يا به خودمتكي بودن واقعا آن چيزي نبود كه بخواهيم به آن برسيم. در آن زمان، در واقع، ما خواهان پيدا كردن يك شركت خرپول داخلي يا خارجي بوديم. ما به دليل نقاط ضعفمان موفق نشديم و سپس مجبور شديم به خودمان متكي باشيم. اكنون هر چند چري به يك مقياس معين رسيده است، ما هنوز به مفهوم استقلال نچسبيدهايم و از ساير ترتيبات استقبال ميكنيم. اينها كه گفته شد ما روي دو نكته پافشاري ميكنيم: نخست فنآوري بايد متعلق به خودمان باشد و دوم، نشان تجاري نيز بايد به ما تعلق داشته باشد.
فصلنامه: در مطالب بازاريابي چري، ظرفيت نوآوري برجسته است. چگونه اين شركت در شرايط جهانيسازي به نوآوري دست زده است؟
تونگياو: ما با شركاي خارجي به ميزان زيادي همكاري كردهايم و به شيوههايي كه براي صنعت خودروسازي چين كاملا نوآورانه بوده است؛ براي مثال، ما نه فقط توليد پيماني داريم كه خودروها را بر اساس مشخصات شركايمان توليد ميكنيم؛ اما علاوه بر ساخت خودرو، همچنين اغلب محصولات آينده شركايمان را طراحي و توسعه ميدهيم. تاكنون هيچ خودروساز ديگر چيني از فنآوري خود براي توسعه دادن محصولات و ساخت خودرو براي شركتهاي خارجي قطعات اصلي استفاده نكرده است.
فصلنامه: با نگاه به آينده، بزرگترين فرصتها و چالشهاي چري چيست؟
تونگياو: فشارهاي زيست محيطي و قيمتهاي بالاي نفت، مردم را مجبور به خريد خودروهاي ارزانتر و كوچكتر خواهد ساخت. خودروهاي بزرگ جريمه خواهند شد؛ براي مثال، آخرين بحران نفتي، موضع تويوتا در آمريكا را مستحكم ساخت؛ چون اين شركت قادر به ارائه خودروهاي كوچكتر با كيفيت بالا شد. به نظر من، پديدارشدن بحران انرژي، به شركتهايي مثل ما كمك ميكند. توليدكنندگان خودروهاي لوكس و بزرگ، هيچ مزيتي نسبت به ما ندارند. براي آنها بسيار مشكل است تا خودروهاي كوچكتر و متوسط بسازند؛ اما ما ميتوانيم خودروهاي بزرگتر و پيشرفتهتر بسازيم. حقيقتا اين فرصتي نادر براي ما است.
آن طور كه من ميبينم، چري چهار چالش اساسي دارد؛ نخست ما با كمبود افراد باكفايت روبهرو هستيم. براي پاسخ به رشد سريع در بازارهاي داخلي و خارجي، مديريت و كارشناسان فني چري همگي بايد پستهاي متعددي اختيار كنند كه در برخي از آنها شايد خوب عمل نكنند و اين وضعيت قابل دوام نيست. دوم به نشانهاي تجاري مربوط است. نشانهاي تجاري چري در چين توانسته است به عنوان خودروهاي ارزان و طبقه پايين شناخته شود. ما ميخواهيم به تدريج به سمت بخش بالايي بازار حركت كنيم؛ اما هنوز بايد از وفاداري مشتري و رشد پايدار مطمئن شويم.
نكته مرتبط كيفيت محصول است. چري بايد كيفيت محصول خود را در امتداد زنجيره كامل ارزش بهبود بخشد؛ به جاي اينكه صرفا روي خط توليد تمركز نمايد. اين مستلزم بهبودهاي بنيادي در فرآيندهاي مهم از قبيل توسعه محصول، مديريت تامينكننده، مديريت لجستيك، مديريت توليد، خدمات فروش و پس از فروش است. سرانجام چري نياز به مقاديري عظيم پول دارد تا رشد خود را حفظ نمايد. جريان نقدي كه از عمليات روزمره بهوجود آمده است براي پشتيباني از روياهاي جهاني ما كافي نخواهد بود، بنابراين نيازمند دسترسي بهتر به بازارهاي سرمايه هستيم كه بايد وارد بازارهاي سهام داخلي يا خارجي يا هر دو شويم. به رغم اين چالشها، من مطمئن هستم كه چري به تدريج يك نشان تجاري بينالمللي شناخته شده خواهد شد.
</B>
منیع دنیای اقتصاد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تصاویری از بعضی از قسمتهای چری a15
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عكس دومي سيستم ABS هستش ؟؟؟
چرا 4 تا لوله فقط داره !!!
يعني EBD نداره ؟؟؟
دوست بزرگوارم قراره روی تیپ 2 چری ویانا نصب شه سیستم EBDنقل قول:
اینهم دفتر راهنمای چری a15 در سایت ایساکو
آدرس [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چری ماشین بسیار خوبیست. پشیمان نمیشوید. به زودی گران میشود.
من یکی یجوری میشم اگه بخوام ماشین چینی سوار بشم :2:
تاييد ميشه . ولي نمي دونم چرا ملت ما اين ماتيز چينيه (MVM) - كه پشتي يه فرمول شيمي نوشته - رو قبول دارن و فرت و فرت 10 ميليون ميدن ميخرن و سوار ميشن كلي هم پشتش قيافه مي گيرن . اونوقت اين چري بدبخت رو ميگن اصلا ماشين نيست .نقل قول: