دانستنیهایی برای شروع دیجیتال پینتینگ | بحث و تبادل نظر
دیجیتال پینتیگ یا نقاشی دیجیتال چیست ؟
نقاشی دیجیتال شاخهای از گرافیک دیجیتالی و کامپیوتریست که با بهره گیری از ابزارهایی نظیر قلم نوری یا ماوس به طراحی و خلق آثار دیجیتالی از هر سبک و سیاقی میپردازند.
در این سبک از نقاشی به وضوح نقش دانش نقاشی به صورت فیزیکی ، بر روی کاغذ و بوم احساس میشود. به همین منظور برای شروعی هر چه با قدرتتر ، گذراندن دورهی متد نقاشی از قبیل طراحی آناتومی ، چهره ، سایه زدن و طراحی طبیعیت بیجان توصیه میشود.
حال با توجه به مقدمه ی بالا ، به بررسی و معرفی ابزارها و نرمافزارهای مربوط به نقاشی دیجیتال میپردازیم :
ابزارهای دیجیتال پینتینگ
برای نقاشی و اتود زنی در کامپیوتر سه روش عمده وجود داشته ، که هر یک را بررسی می کنیم :
قلم نوری یا تبلت یکی از اساسی ترین ابزارها برای طراحی دیجیتال بوده که به بیان دیگر شبیه ساز طراحی روی کاغذ برای کامپیوتر است. با قلم نوری میتوانید مدل را اتود زده ، سایه بزنید و اشکالات را رفع کنید.
یکی از مشکلات افرادی که قصد دنبال کردن این حرفه را دارند ، انتخاب تبلتی مناسب و سازگار با هدفیست که دارند . تبلت ها را عموماً بر اساس ابعاد و میزان حساسیتی که دارند مقایسه میکنند در نتیجه هر چه میزان حساسیت به فشار و ابعاد صفحه بزرگتر باشد ، قیمت آن بیشتر و صد البته کارایی آن نیز افزایش خواهد یافت.
در بازار سه نوع تبلت به صورت : با حساسیت پایین ولی بزرگ ابعاد به منظور نقشهکشی ، با حساسیتهای متوسط و بالا برای دیجیتال پینتینگ و تبلتهایی مجهز به صفحهی نمایش سرخود به منظور خلق نقاشیهای دیجیتالی به صورت حرفهای و با تمرکز بیشتر ، وجود دارند ، که من برای شروع دسته بندی دوم را پیشنهاد میکنم که هم قیمتی مناسب تر داشته و هم از حساسیت قابل قبولی برخوردار هستند.
از حساسیت گفتیم ، ببینیم این آپشن چیست و چرا به این اندازه روی کار شما تاثیر دارد. حساسیت تبلت به فشار دست یعنی با افزایش یا کاهش فشار قلم روی صفحه رنگ آمیزی در نرمافزار کمرنگ و پررنگتر شود. پس هر چه میزان این حساسیت بیشتر باشد نقاشی ساده تر بوده و نتیجه مطلوبتر خواهد بود.
تعدادی از تبلتهایی که در بازار هستند علاوه بر حساسیت بالای خود ، به زاویهی قرارگیری قلم روی صفحه نیز حساسیت نشان میدهند. یعنی هر قدر قلم را با زاویهای بیشتر نسبت به صفحه روی آن بکشید روی پروژهی شما تاثیر خواهد گذاشت و کار را به نقاشی بر روی کاغذ بیشتر نزدیک خواهد کرد.
در بالا اشاره کردیم که تبلتهایی با حساسیت متوسط ( حدوداً ۵۰۰ حالت فشار ) برای شروع به کار کاملاً مناسب بوده و نیازهای شما را تامین میکنند . همچنین مجهز بودن تبلت به زاویهی دست نیز گزینهای ضروری برای شخص مبتدی نیست . پس در بند این ویژگی نباشید.
روش دوم برای دیجیتال پینتینگ استفاده از ماوس و طراحی و اتودزنی با ماوس است که هر چند سخت ولی من و خیلی دیگر از دوستان طراح این روش را بیشتر میپسندیم .
برای این سبک طراحی ، شما باید ابتدا با ماوس اتود اولیه کار خود را با نرمافزار های طراحی برداری مثل Adobe Illustrator یا Corel Draw کشیده و سپس آن را وارد نرم افزارهای طراحی پیکسلی کرده و به آن رنگ دهید.
و در آخر سبک دیگر دیجیتال پینتینگ ، روشیاست که طی آن ابتدا اتود را روی کاغذی سفید و بی خط کشیده و آن را اسکن میگیرند سپس با استفاده از قلم نوری یا ماوس آن را در نرمافزارهای مختلف رنگ آمیزی میکنند.
نرمافزارهای مورد استفاده در نقاشی دیجیتال
برای این شاخهی گرافیک نیز به مانند سایر شاخهها ، Adobe Photoshop شناخته شده ترین و پرآوازه ترین نرمافزار به شمار میرود و اکثر نقاشهای دیجیتالی از این نرمافزار برای خلق آثار خود استفاده میکنند.
نرمافزار دیگری که به نظر من از قوت بیشتری برای طراحی برخوردار بوده و صرفاً به منظور طراحی دیجیتال ساخته شده ، نرمافزار Corel Painter است. این نرمافزار با در اختیار گذاشتن قابلیتهایی بیشمار نظیر پالت رنگ مجازی با امکان مخلوط کردن رنگها به صورت دستی ، محیطی ساده و شبیه ساز ابزارهای نقاشی مثل پاستل ، مداد رنگی ، آب رنگ و غیره طراحی شما را زیباتر و واقعیتر خواهد کرد.
برای اتود زنی با ماوس هم همانطور که در بالا اشاره شد ، نرم افزارهای Corel Draw ، Adobe Illustrator ، MacroMedia Free Hand به شما پیشنهاد میشود. البته لازم به ذکر است که در محیط نرم افزار فتوشاپ و با ابزار Pen نیز میتوان اتود زد.
کلام آخر
خلاق باشید ، اصول نقاشی را رعایت کنید ، از طراحی نترسید.
نوشته شده توسط : هومن هاتفی
بررسی تبلتهای واکوم برای دیجیتال پینتینگ
کسانی که قصد شروع دیجیتال پینتینگ با قدرت بالا و بهترین کیفیت را دارند، نیاز است که متناسب با بودجه و میزان کیفیتی که مد نظر دارند، تبلتی را انتخاب کرده و آن را جایگزین ماوس کنند.
تبلت صفحهای حساس به فشار است که عموماً از طریق درگاه USB به رایانه متصل شده و میتوان با قلمی که به همراه آن است، اعمالی از قبیل نوشتن، ایجاد امضای الکترونیکی و یا نقاشی دیجیتال انجام داد.
یکی از پر آوازهترین و با کیفیتترین تبلتهای موجود در بازار، برند Wacom بوده که از طرف دارای تنوع مدلهای بسیار و از طرف دیگر، قیمتی مناسب و نسبتاً ارزان دارد. این برند تبلتهای خود را در سه شاخهی اصلی روانهی بازار کرده، که شامل: Bamboo و Intuos و Cintiq میشود. در این مقاله قصد داریم به بررسی اجمالی هر سه شاخه و زیر مجموعههای آنها بپردازیم.
متاسفانه یکی از اشکالات عمدهی محصولات شرکت واکوم تشابه اسمی بسیار زیاد مدلهای قدیمی و جدید آن است. این شرکت هر زمان که مدلی جدید را ارائه میکند، نام آن را تغییر نداده و با همان نام مدل قبلی (یا اندکی تفاوت) دستگاه جدید را روانهی بازار میکند. که این عاملی در جهت سردرگمی هر چه بیشتر خریدار این تبلتها خواهد بود.
Wacom Bamboo
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
که ارزانترین و سادهترین تبلت واکوم محسوب میشود، در پنچ زیرشاخهی Bamboo Pen & Touch, Bamboo Pen, Bamboo Touch, Bamboo Fun, Bamboo Craft عرضه میشود.
سادهترین Bamboo همان مدل Bamboo Pen و Bamboo Touch است که با کمترین قیمت در بازارهای جهانی به فروش میرسند. این دو مدل که شامل صفحهی تبلت و قلم هستند، تنها میتوانند دستورات مستقیم و خطوط را تشخیص دهند و انعطافی در کارشان وجود ندارد.
اما سه مدل دیگر Pen & Touch ، Fun و Craft از دو تای دیگر پیشرفتهتر هستند. آنها میتوانند دستورات بیشتری را قبول کننده و کار با آنها به مراتب سادهتر و جذابتر است. این سه مدل قادرند تا از فنآوری Gesture پشتیبانی کنند، که این فنآوری امکان این را میدهد تا کاربر با اجرای دستوراتی خاص مانند باز و بسته کردن دست و یا ادغام حرکات قلم و دست، اعمالی نظیر زوم کردن تصاویر، جلو زدن فیلمها و غیره را انجام دهد.
فشار دست که گزینهای مهم در انتخاب تبلت است (مقدار حساسیت صفحه نسبت به فشاری که بر روی آن وارد میکنید) در مدلهای جدید بامبو مقدار همان 512 میباشد و تغییری در آن مشاهده نمیشود.
ابعاد صفحهی کاری هم در مدلهای بامبو به A5 و A6 خلاصه میشود و میتوان مدل بامبو را جزء تبلتهای کوچک و ابتدایی (ولی با کارایی بالا) به حساب آورد. همچنین رزولوشن مدلهای بامبو همگی 2500 DPI هستند.
این مدلها شامل 4 کلید در بالای صفحه بوده که به تناسب نیازی که دارید، قادر به برنامهریزی و شخصی سازی آنها هستید.
قیمت مدلهای بامبو در بازارهای داخلی در حدود 80 تا 150 هزار تومان است.
در انتها باید خاطرنشان کرد که علاوه بر نرمافزارهای شخصی واکوم، این تبلتها همراه با نرمافزار
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به فروش میرسند.
Wacom Intuos
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بسیار ییرفتهتر از بامبوها هستند. آنها قادرند تا 1024 حالت فشار دست را بشناسند، رزولوشن آنها چیزی در حدود 5000 DPI است. همچنین آنها توانایی شناسایی چرخش قلم و زاویهی قرارگیری قلم نسبت به صفحه را دارند. در واقع شما میتوانید زاویهی دست خود را نسبت به صفحه تغییر دهید و واکوم شما شناسایی کند که باید خطوط را نرمتر و کمرنگتر بکشد، این هم دلیلی بر حرفهای بودن این دسته از تبلتهاست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در سایزهای A6 و A5 و A4 و A3 موجود هستند که بسته به نیاز خود میتوانید ابعاد مورد نظر خود را انتخاب کنید. قیمت خرید آنها هم از 300 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است.
نکتهی دیگری که در این تبلتها باید در نظر گرفت، وجود دکمههای بیشتر، امکان اضافه کردن لوازم جانبی مانند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
است که شما را در طراحی هر چه زیباتر و دقیقتر یاری میکنند.
Wacom Cintiq
و سر انجام بهترین مدل تبلتهای واکوم Cintiqها هستند. این تبلتها که خود صفحهی نمایشگر دارند، این اجازه را به کاربران میدهند تا به صورت مستقیم روی صفحه کار کنند، طرح خود را ببینند و مدیریت بهتری روی پروژه داشته باشند.
این مدل در سایزهای 12 ، 20 و 21 اینچ روانهی بازار شده و امکانات بسیار زیادی از جمله
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
، اضافه کردن پایه ، کیفیت بالای نمایشگر و غیره را دارد.
قیمت این مدلها هم از 1 میلیون تومان تا 3 و نیم میلیون تومان، بسته به ابعاد متغیر است.
Other Wacoms
مدلهای دیگری از تبلتهای واکوم هم وجود دارند که امکانات دیگری نظری ارتباط بیسیم با بلوتوث و یا حساسیتهای بیشتر دارند که به دلیل کمیاب بودن آنها در بازارهای داخلی روی آنها مانور نمیدهیم.
________________
نوشته شده توسط هومن هاتفی
در دیجیتال پینتینگ از چه قلمی و به چه منظور استفاده کنیم
شاید برای شما پیش آمده باشد که بعد از اتود زدن یا به قولی طراحی اسکچ، در این ابهام باشید که کدام قسمت از طرح را با چه براش یا قلمی رنگ کنید که هم نتیجه واقعیتر باشد و هم دردسر کمتری داشته باشد.
حال در این مقاله قصد داریم چند نکته در این مورد برای شما توضیح داده، تا با بهرهگیری از این توضیحات نتیجهی کار شما زیباتر و بدیعتر جلوه کند.
در ابتدا باید خاطر نشان کرد که انتخاب قلم مناسب، به ابزار Brush محدود نشده و شامل ابزارهای Clone Stamp، Eraser و History Brush نیز میشود. پس در انتخاب قلم باید نهایت دقت را به خرج داد.
براشهایی که بیشتر برای رنگآمیزی اندام، چهره و اجسام بیجان کاربرد دارند
برای رنگآمیزی آناتومی و چهره، بد نیست که از براشهای موجود در خود نرمافزار فتوشاپ استفاده کنید و شیوهی درست استفاده که شامل سایز مناسب، نحوهی کلیک کردن ( رنگ کردن ) و غیره میباشد را فراموش نکنید.
بدیهیست که انتخاب براشهای نرم ( در ردیف دوم و سوم ) در هنگام ترکیب کردن چند رنگ با هم بسیار مناسبتر بوده و باعث ادغام هر چه بهتر رنگها با هم میشوند.
کاربرد قلمهای خشک ( ردیف اول ) بیشتر در دورگیری، ایجاد تیرگی یا روشنی مطلق و پاک کردن کامل یک قسمت که در مرز قرار دارد، میباشد. پس فراموش نکنید برای ایجاد مرز در کار خود، از این براشها استفاده میشود.
هنگام سایه زنی که با ابزارهای Dodge و Burn صورت میگیرد نیز براشهای نوع نرم توصیه میشوند.
براشهایی که بیشتر برای ایجاد مو، مژه و ابرو کارایی دارند
شاید تصور کنید برای ایجاد مژه و ابرو هم باید از براشهایی که بالا معرفی شد استفاده کنید، اما اینگونه نیست. در صورت طراحی مژه و موهای نازک و کوتاه با قلمهای بالا، حاصل موهایی کلفت، بدشکل و غیر طبیعی خواهند بود که زیبایی را از کار شما صلب خواهند کرد.
براشهای زیادی در سطح اینترنت برای این منظور وجود دارد اما روش بهتری نیز وجود دارد. کافیست از بخش براشها، براش مربوط به ایجاد چمن را انتخاب کنید و با تعریف زاویهای مناسب، به صورت مرتب یا نامرتب و تراکم مورد نیاز طراحی را انجام دهید.
در بالا گفتیم "تعریف زاویهی مناسب" و "به صورت مرتب و نامرتب" و "تراکم مورد نیاز" حال ببینیم این الفاظ چه معنی دارند و چه وقت باید از آنها استفاده کرد.
قسمت تنظیمات Brush شامل گزینههای زیادیست که هر کدام نتیجهی خاصی را در بردارند. اما به صورت ساده، در تصویر زیر برای تعریف زاویهی مناسب، از قسمت (1)، برای تعیین تراکم، از قسمت (2) و برای انتخاب ترتیب اعمال قلم، از قسمت (3) استفاده نمایید.
البته این دو قلم، کمتر برای طراحی موهای بلند استفاده میشوند. پس برای طراحی اینگونه بخشها، بالاجبار باید از براشهای بسیار کوچک و ترجیحاً نرم استفاده نمود. و در آخر کمی آنها را با Blur محو نمود تا رشتهها با هم مخلوط شده و کار طبیعیتر جلوه کند.
براشهایی که بیشتر برای ایجاد شکستگی، کهنگی و جنس جسم کارایی دارند
برای طراحی بهتر، افزودن جلوههای بصری مثل ایجاد شکستگی، کهنگی یا حتی چین و چروک روی صورت و بدن، باعث زیباتر شدن طرح شما و جذابیت آن است.
در ایجاد این افکتها، میتوان از انواع براشها بر حسب سلیقه یا تجربه استفاده نمود و با کمی چاشنی خلاقیت، مثل استفاده از فیلـترها، یا سایه زدن میتوان نتیجه را از خوب به بینظیر تغییر داد.
قلمهای نرم ، قلمهای شکسته یا پودری ( که در خود نرمافزار فتوشاپ وجود دارند ) و یا قلمهایی از این قبیل که از سطح اینترنت دانلود یا خریداری میکنید، بهترین گزینه برای ایجاد اشکال اینچنینی هستند.
براشهایی که بیشتر برای ایجاد نور و روشنایی و چشم کاربرد دارند
علاوه بر براشهای عمومی و پرکاربرد فتوشاپ، برای ایجاد روشنایی و نور، بهترین گزینه استفاده از براشهای اینترنتیست. با وجود فراوانی و تنوع آنها شاید بهتر باشد کمتر خود را به زحمت داده و قلمهای جدیدی تجربه کنید.
نمونهای از این قلمها:
کلام آخر
1- خلاقیت را فراموش نکنید.
2- اگر از تبلت و قلم نوری استفاده میکنید، حتماً قابلیت تشخیص فشار دست در فتوشاپ را فعال کنید.
3- نیازی نیست که با یک بار کلیک کردن، تمام محوطه رنگآمیزی شود. از کلیکهای متمادی استفاده کنید.
4- ترکیب کردن رنگها، جادوییست که طرح شما را فرا خواهد گرفت.
5- سعی کنید تا جایی که در توان دارید، قلمهای مفید و پرکاربرد را از سطح اینترنت دریافت یا خریداری کنید.
6- خودتان براش بسازید.
7- ترکیبهای Gradient + Brush ، Brush + Layer Mask و غیره را مد نظر داشته باشید.
8- قلمها به ابزار Brush معطوف نمیشوند و ابزارهای دیگری نیز در فتوشاپ وجود دارند.
9- استفاده از چند قلم در یک قسمت، میتواند طرح را زیباتر کند.
10- کار با براشها، مستلزم آگاهی از تنظیمات این ابزار و گزینههای موجود در آن است.
___________
نوشته شده توسط : هومن هاتفی
مبانی اتودزنی در دیجیتال پینتینگ – طراحی چهره
پیش از توضیح روشهای مختلف اتودزنی و نکات موجود، بد نیست با تکنیکهای اتودزنی عمومی، مانند طراحی چهره و آناتومی، آشنا شویم.
طراحی چهره
مهمترین مساله در طراحی چهره و اتود زدن آن، بحث قرارگیری اجزای صورت نظیر چشمها، دهان، بینی و گوشها و ... است. پس ما نیز در ابتدا، قانون تقسیم بندی صورت و محل قرارگیری هر جزء آن را با هم میآموزیم.
صورت:
صورت شبیه تخم مرغیست که قسمت کوچکتر آن رو به پایین ( چانه ) و قسمت بزرگتر آن در بالا و به عنوان سر در نظر گرفته میشود.
چشمها:
برای انتخاب دقیق محل قرارگیری چشمها، کافیست این تخممرغ را از طول و عرض به دو نیم تقسیم کرده، خط افقی محل قرارگیری چشمها نسبت به طول صورت و خط عمودی ( خط تقارن ) فاصلهی چشمها را از هم مشخص میکند.
برای تعیین فاصلهی چشمها از هم، کافیست خط افقی را بر حسب خط تقارن به شش قسمت مساوی تقسیم کرده و فاصلههای (2) و (4) محل قرارگیری چشمها به صورت دقیق هستند.
نکته: برای کودکان و افراد نابالغ، تقسیم نصف، مناسب نیست و باید صورت را از جهت طولی به بیش از یک دوم تقسیم نمایید، مثل :
بینی:
میخواهیم محل قرار گیری بینی را مشخص کنیم. کافیست قسمت پایین را دوباره به دو قسمت مساوی تقسیم نمایید، فاصلهی چشم تا نیمهی جدید، حد فاصل بینی میباشد.
دو خطی که در محل بینی میبینید نیز، حد فاصله دیوارههای کنارهی بینی هستند.
گوشها:
فاصلهی بین چشمها تا انتهای بینی ( پایین )، همان اندازهی گوشهاست.
دهان:
انتخاب محل قرارگیری دهان اینگونهست که باید حدفاصل بین انتهای بینی تا چانه را بر دو تقسیم کنید، خط افقی حاصل، محل لبهاست.
برای تعیین پهنای دهان، کافیست خط افقی را به چهار قسمت تقسیم کرده، دو قسمت وسط، اندازهی لبها را نشان خواهد داد.
ابروها:
برای مشخص کردن اندازهی ابروها، حد فاصل چشمها تا ابتدای سر را به سه قسمت تقسیم کرده، خط یک سوم پایین، محل ابروهاست.
نکته: برای کودکان، این فاصله کمی به چشم نزدیکتر است.
موها:
انتخاب محل قرارگیری موها به مانند رنگ، مدل و اندازهی آنها، سلیقهایست. پس محل دقیقی برای آن نمیتوان در نظر گرفت.
نکتهی مهم: این تقسیمبندی به صورت کلیست. برای هر فرد ممکن است تفاوتی در اندازه و محل قرارگیری اجزاء وجود داشته باشد که میبایست در طراحی آن، دقت لازم را به عمل آوردید.
ادامه دارد ...
________________
نوشته شده توسط: هومن هاتفی
مبانی اتودزنی در دیجیتال پینتینگ – طراحی آناتومی
در قسمت قبل با اصول طراحی چهره و اجزای آن آشنا شدیم. حال قصد داریم بر بحث طراحی آناتومی و اجزای بدن تمرکز کرده و قواعد آن را فرا گیریم.
نکات اولیه
در طراحی و اتودزنی آناتومی، رعایت چند نکتهی کلی الزامیست که در زیر، مهمترین آنان را ذکر خواهیم کرد:
1- همیشه از جزء به کل پیش روید. اول شمای کلّی طرح مد نظر خود را پیاده کرده، سپس اقدام به طراحی اجزاء نمایید.
2- طرح خود را نرم بکشید. از ایجاد خطوط خشک و غیر قابل انعطاف خودداری کنید.
3- سعی کنید ژست کاراکتر شما طبیعی باشد.
4- لازمهی حرکت موجودات مفاصل هستند. حرکت مفاصل را به خوبی پیاده کنید.
5- برای طراحی آناتومی، روی آن تمرکز کنید. محیط اطراف را در نظر نگیرید.
شمای کلّی بدن
پیشتر گفتیم که صورت شبیه تخم مرغی برعکس است، در طراحی آناتومی هم برای سر و چهره، همان کشیدن تخممرغ کافیست.
بدن را شبیه ذوزنقهای متساوی الساقین در نظر بگیرید که قسمت بزرگتر آن، شانهها و سینه هستند.
برای ایجاد مفاصل، از دایره استفاده کنید.
بازوها، رانها، ساعدها و ساقها، همه به صورت بیضیهای متناسب هستند.
کف دستها و پاها را هم به صورت ذوزنقههای کوچکتر از بدن بکشید.
ایجاد حرکت
برای نشان دادن حرکت کاراکتر، کافیست کمی با مفصلها بازی کنید. دستها و پاها را خم و راست کنید، بدن را به جلو یا عقب متمایل کنید یا حتی خستگی را با آویزان بودن دستها، خم بودن زانوها و غیره نشان دهید.
تعیین جنسیت کاراکتر
در واقعیت تنها تفاوت ظاهری بین جنس مذکر و مؤنث، اندازهی اندامهای بدن است. پس اگر کاراکتر مد نظر شما مؤنث است، میبایست اندام وی را کشیدهتر و کوچکتر طراحی کنید.
نکته: در طراحی شمای کلّی کاراکتر زن، قسمت لگن را کمی بزرگتر نسبت به مردان و فاصلهی بین شانهها را کوچکتر از آنان طراحی کنید.
افزودن اجزاء
کار تمام است، حال نوبت افزودن لباس، طراحی چهره، طراحی اندام ( گردن، انگشتان، ساعد و مچ و ... ) و سایر اجزاء است که مطابق سلیقه میتوانید انواع آبجکتها را به کاراکتر خود اضافه کنید.
طراحی آناتومی حیوانات ( چهارپا و دوپا )
بین طراحی آناتومی حیوان و انسان تفاوت خاصی وجود ندارد. مفاصل، سر و دست و پاها نیز مانند انسانهاست. تنها تفاوت در کشیدن آناتومی حیوانات، یکتکه بودن بدن آنان است.
ادامه دارد ...
__________________
نوشته شده توسط: هومن هاتفی