F/A-18 horent ببري در پوست زنبور
F/A-18 horent ببري در پوست زنبور
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جنگنده ي f/a.18 را مي توان به واقع اسب كاري نيروي دريايي آمريكا دانست اين هواپيما در پاسخ به نياز نيروي در يايي آمريكا براي هواپيمايي چند منظوره با قابليت حملات زميني و همچنين قابليت هاي دفاع هوايي و همچنين جايگزيني f.4 هاي نيروي دريايي ارائه شد(توسط لاكهيد مارتين) انواع اوليه آن را نمي توان جنگنده ي نسل پنجم دانست ايراداتي هم در زمينه هاي مختلف از جمله پايايي در ميدان نبرد داشت كه در مدل f/a.18 e/f حل شد مدلe را مي توان برخلاف اسمش(زنبور) ببري تمام عيار دانست
در اين مدل ورودي هاي موتور دوباره طراحي گرديدند رادار تغيير كرد حجم سوخت افزايش يافت و.........(به معناي واقعي اين هواپيما هواپيمايي جديد و منحصر به فرد بود به خصوص در حملات ضربتي
مشخصات:
بيشينه سرعت:1,915 km/h
سلاح ها:يك توپ 20 mm (والكان)و
AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM
AGM-45 Shrike, AGM-62, AGM-65 Maveric, AGM-84 Harpoon, AGM-84 SLAM, AGM-84 SLAM-ER, AGM-88 HARM, AGM-123
GBU-10/12/24 Paveway laser-guided, GBU-15 EO-guided, GBU-29/30/31/32/35 JDAM, B-57/61 nuclear, Mk 82/83/84 GP, Mk 20
ECM pods, rocket pods
و..............
موتور: دو دستگاه Electric F404-400 با رانش(142.4 kN)
ابعاد:
Length 56.00 ft (17.07 m)
Wingspan 37.50 ft (11.43 m)
Height 15.25 ft (4.66 m)
اگه مشكلي بود مطرح كنيد تا بعد.......... ;)
SU-37 terminator شكارچي آسمان بازميگردد
SU-37 terminator شكارچي آسمان بازميگردد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
همان طور كه از اسمش روشن است su.37 به معناي واقعي ويرانگر و رويارويي با آن براي هر هواپيمايي هولناك است
قبل از هر چيز بايد بدانيد su.37 از خانواده جنگي su.27 است ودر واقع پيشرفته ترين مدل كه در استانه ي ورود به نيروي هوايي روسيه مي باشد (روس ها عادت دارند به جاي قرار دادن حروف الفبا در ادامه ي هواپيما براي مدل هاي مختلف اگر تغييراتشان اثاثي باشد اسم كامل هواپيما را عوض مي كنند ولي اگر فقط يك ارتغائ باشد اسم ارتغا را به هواپيما اضافه مي نمايند(مثلا MIG.29 SMT )) اين هواپيما هواپيمايي منحصر به فرد براي مانور مي باشد به دليل داشتن دريچه هاي(موتور) با قابليت تغيير بردار رانش مي تواند در اسمان به هر سمتي حركت كند بدو هيچ مهدوديتي(اين نوع موتور ميتواند دريچه هاي موتور خود را به به هر سمتي بچرخاند ودر واقع با اين عمل مي تواند مسير هير هواپيمايي را ببرد در مورد رادار بايد گفت سعي شده از پيشرفته ترين مدل no01 استفاده شود (البته كلا روسها تكنولوژي راداري كمتري نسبت به غرب دارند) سلاح ها هم قرار است از كليه انواع R.77(چه راداري فعال يا غير فعال و چه فرو سرخ) استفاده گردد البته من به R.77 اشاره كردم چون هواپيما هاي روسي مهمترين مشكلشون در در گيري هاي فامد با مسافت هاي دور و در درگيري هاي داگ فايت موفق تر هستند چون كارايي R.60 در برابر سايدوايندر كمتر نيست واما مشخصات
بيشينه سرعت :2,400 km/h
موتور: دو دستگاه Saturn/ Lyul'ka AL-31FU
سلاح: يك توپ 30 mm و
R-27/AA-10 Alamo, R-73/AA-11 Archer, R-77/AA-12
و.............
ابعاد:
Length 72.83 ft (22.22 m)
Wingspan 48.17 ft (14.70 m)
Height 21.08 ft (6.43 m)
دوستان من چند روزي نيستم يعني ميرم سفر(دو روز) پس لطفا اگه سوالي داشتيد مطرح كنيد كمي هم صبر كنيد حتما پاسخ ميدم تا بعد :happy:
روياي ناكام بويينگ سانيك كروز
نميخواستم به اين زودي در باره ي هواپيما هاي مسافري چيزي بگم ولي دوستان بحث مطرح كردن
در ضمن چند چيز توجه كنيد من بايد بگم كه سانيك كروز اسم پروژه بويينگ براي هواپيماي فراصوت نسل بعد بود كه نشد
و super sonic اسم قابليتي در هواپيما ها(معمولا نظامي) مي باشد كه مربوط به نوع شتابگيري و تغييرات سرعت آن ها مي شود
يعني هواپيما قابليت شتابگيري يكدفه اي در ارتفاعات مختلف را داراست كه مثلا جنگنده ها مي توانند باسرعت زياد از نزديك
سطح زمين عبور كنند(به عكس هايي كه هاله اي ابر مانند را در قسمت عقب هواپيما نشان داده شده توجه كنيد ويا فيلم هايي
كه عبور جنگنده ها از نزديكي سطح نشان مي دهند)
و سوپر كروز هم اسم قابليتي در هواپيما هاي نظامي امروز همچون f.22 است كه مي توانند بدون باز كردن پس سوز ها از روي باند بلند شود(سرعت عادي موتور بدون پس سوز از حد استاندارد بيشتر است)
خوب اين بار : روياي ناكام بويينگ سانيك كروز
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كم توضيح ميدم چون هيچ پيش نمونه اي ساخته نشد ودر حد طرح هاي اوليه ماند
اين هواپيما قرار بود بتواند با سرعت 1.5 تا 2 ماخ پرواز كند و بين 150,200,350 مسافر را حمل كند كه نشد شايان ذكراست اين پنجمين تلاش نا كام بويينگ براي ساخت هواپيماي مسافري فرا صوت است
Yak.141 پرنده اي از آن سوي آسمان
Yak.141 پرنده اي از آن سوي آسمان
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اين جنگنده ي روسي را مي توان رقيب f.35 امريكايي دانست با اين تفاوت كه f.35 بسيار برتر است
yak.141 در واقع به دنبال نياز نيروي دريايي روسيه براي هواپيمايي عمود پرواز براي اهدافي نزديك دفاع دربرابر ناوگان وضد زير دريايي و احتمالا عمليات ضربتي طراحي گرديد كه اين طرح نيز باتمام مزاياي غير قابل انكارش به دليل مشكلات مالي نيروي دريايي روسيه كنسل شد(توجه كنيد بعد از فروپاشي شوروي نيروي هوايي و دريايي روسيه ديگر توان مالي لازم براي طرح هاي خود را ندارد) اين پرنده براي عمودي پرواز كردن تقريبا از شيوه ي بويينگ استفاده مي كرد با اين تفاوت كه از سه موتور بهره مي برد يك موتور براي پرواز عمودي و دو موتور رانش
Yak.141 را بايد دنباله ي سري Yak.38 دانست بايد بدانيد اين هواپيما ضد رادار نبود ولي به عنوان كاربردي براي ناوهاي هواپيمابر خوب بود اين عمودپرواز زيبا مزايايي داشت كه آن را نسبت به هريير برتر مي كرد اما با f.35 قابل مقايسه نبود كه از آن جمله ديد راداري بدي كه داشت
مشخصات:
ابعاد:
Length 60.00 ft (18.30 m)
Wingspan 33.15 ft (10.10 m)
Height 16.42 ft (5.00 m)
موتور: يك دستگاه MNPK Soyuz R-79V-300 با رانش 107.67 kN
و دودستگاه RKBM RD-41 turbofans با رانش 41.78 kN
بيشينه سرعت: Mach 1.7
سلاح: one 30-mm GSh-301
R-27/AA-10 Alamo, R-73/AA-11 Archer, R-77
Kh-31/AS-17 Krypton, Kh-25/AS-12 Kegler و.............
تا بعد................
F/A.22 Raptor درنده اي هولناك
F/A.22 Raptor درنده اي هولناك
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مدت ها بود كه مي خواستم در مورد f.22 بنويسم چون خيلي از آن نام برده بودم مي دانم كه بيشتر شما اسم اين هواپيما را شنيده ايد اما مطمئن باشيد مطلبي تكراري نخواهيد خواند
(در ضمن امروز بخواطر پايان عيد بيشتر مطلب دادم هر روز نمي تونم اين مقدار مطلب بدم بخصوص با اتمام عيد )
اول در مورد نام اين جنگنده بايد بدانيد رپتور نام دايناسور درنده و كوچكي به ارتفع 2.5 متر است كه در نوع خود هولناك ترين درنده ي زمان خود بوده بسيار بدتر از تيرانوزاروس-ركس چون باتاكتيك و دسته جمعي حمله مي كرده و هر موجودي با هر اندازه اي را از پادر مي آورده(تا 20-30 برابر خود را) نه اشتباه نكنيد از بحث خارج نشدم اين مقدمه را گفتم تا بدانيد اسمي كه به اين هواپيما داده شده بسيار به آن مي آيد
اين جنگنده به دنبال در خواست نيروي هوايي آمريكا براي جنگنده اي برتري هوايي و ضد رادار شكل گرفت البته بعد ها نقش ضربتي هم براي آن در نظر گرفته شد(به همين دليل يك A به F.22 اضافه شد و شد F/A.22 )(در مورد علاعمي همچون A وF وBو... بعدا توضيح مي دهم) جنگنده ي F/A.22 را بايد به حق برترين جنگنده ي نبرد هوايي دانست كه به خدمت وارد شده(اولين اسكادران آن پارسال تشكيل شد و سال آينده اولين ماموريت برون مرزي خود را انجام مي دهد) اما مشخصات F/A.22 تنها جنگنده اي است كه مي تواند جنگنده هاي دشمن را بر فراز سيستم دفاعي آنها بدون آن كه شناسايي گردد هدف قرار دهد به طور مثال اين دو فروند از اين جنگنده قادرند با بيش از 5 فروند Mig.29 در گير شود و بدون تلفات همه ي آ، ها را بزند جنگنده هاي دشمن تنها زماني متوجه F/A.22 مي شوند كه موشك به سمت آن ها مي آيد بازتاب راداري F/A.22 دز صورتي كه در رادار ديده شود بسيار نا چيز است در حدود يك توپ بيسبال و اين F/A.22 را تغريبا نا مرئي مي كند F/A.22 از موتور هايF.119-pw-100 استفاده مي كند كه مجهز به تغيير دهنده يه دو طرفه بردار رانش است و به F/A.22 قابليت مانور پذيري زيادي مي دهد در ضمن F/A.22 قابليت سوپر كروز بودن مي دهد و F/A.22 مي تواند بدون پسسوز از روي باند بلند شود و به 1.1 ماخ برسد البته سرعت اين جنگنده در حدود 2ماخ است ديگر برتري اين جنگنده رادار آن است كه در واقع قويترين رادار رهگيري هوايي است رادار APG-77 تكنولوژي خاص وبسيار پيچيده اس دارد اين رادار از يك قابليت ويژه ي غير فعال براي هششدار هزور تهديد بر خوردار است سيستم هاي ECCM آن هنوز كه هنوز است كاملا مهرمانه باقي مانده اما گفته مي شود هيچ راداري بيش از 1 ثانيه روي آن قفل كند و پردازشگر كامپيوتر آن اتوماتيك قفل ليزري را رمز گشايي و باز مي كن (در كمتر از يك ثانيه) بنابر اين قفل كردن يك موشك راداري فعال بر روي آن تقريبا غير ممكن است موشك هاي راداري نيمه فعال هم در شرايط سيستم هاي ECM و ECCM شانس كمي دارند كه F/A.22 را هدف قرار دهند اگرهم از موشك هاي ضد تشعشو استفاده گردد خلبان F/A.22 مي تواند تمام انتشار راديويي هواپيما را يكباره خاموش كند رادار آن به شكلي است كه احتمل رد گيري پالسهايش توسط دشمن را بسيار كم مي كندجنگنده ي F/A.22 از جايگاهاي دروني جنگ افزار بهره مي برد كه به پنهانكار بودن آن كمك شاياني مي كند (دو جايگاه در طرفين و سه جايگاه در زير بدنه ) البته به اين تعداد بايد 11 جايگاه خارجي در ماموريت هايي كه پنهانكاري مهم نيست نيز اضافه كرد
سيتم جنگ افزاري آن را بايد بسيار گسترده دانست اما مهمترين ها براي اين هواپيما سعي شد موشك هاي نيمه فعال (به معني ساكت راداري) ساخته وتكميل شد نوع x موشك سايدوايندر براي نبردهاي داگ فايت(اين موشك داراي ميدان ديدي بين60+و60- برخوردار است و نوع c موشك امرام( يا همانAIM.120) كه به يك جستجو گر چند طيفي كه امكان كشف و ردگيري بهتر رادارها موشكهاي كروز و جنگنده هاي دشمن را دارد
در پايان تركيب منسب پنهانكاري و جنگ افزار نتيجه را داد به اين مفهوم كه براي F/A.22 اصل پنهانكاري ديكته كرد كه جنگ افزارها بايد داخل بدنه حمل شود واين به معني جنگ افزار كمتر است پس به اين ترتيب بايد بتواند حريف را ببيند پيش از آن كه ديده شود آنگاه دشمن را پيش از ان كه فرصت شليك پيدا كند هدف قرار دهد و به دنبال هدف بعدي بگردد همچون گرگي گرسنه كه در پي خون است در نهايت هر نيرويي كه با اين جنگنده مواجه باشد دردسر بزرگي خواهد داشت
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مشخصات:
موتور: دو دستگاه Pratt & Whitney F119-100 afterburning turbofans با رانش 310 kN
بيشينه سرعت: 2,180 km/h
ابعاد:
Length 62.08 ft (18.92 m)
Wingspan 44.50 ft (13.56 m)
Height 16.42 ft (5.00 m)
سلاح: يك توپ 20-mm M61A2
AIM-9M Sidewinder, AIM-120A/C AMRAAM و AIM-9X Sidewinder planned و AGM-158 JASSM و .............
( اگر دوست داشتيد به اين تاپيك رتبه بدهيد تا يك نظر سنجي كرده باشم)
فعلا تا بعد(مشكلي بود در خدمتم)................ ;)
Jas-39 .((گريپين)) جنگنده اي براي تمام فصول
Jas-39 .((گريپين)) جنگنده اي براي تمام فصول
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سوئد را بايد بعد از فرانسه يكي از بزرگترين توليد كنندگان هواپيما دانست
قبل از هر چيز در مورد اسم آن بايد گفت گريپين موجودي افسانه ايست كه نيمه جلوي بدن آن عقاب و نيمه ي ديگر بدنش شير است حيواني پرنده كه در اساتير يونان در كوهاي المپ زندگي مي كرد و درنده اي هولناك بود
و اما گريپين اين جنگنده ي سوئدي را بايد اولين جنگنده ي قرن اخير دانست كه در درجه ي اول براي دفاع ساخته شده و در درجه ي دوم عمليات تهاجمي
وجود بال دلتا شكل و پيشبال(كانارد) به آن اين قابليت را مي دهد كه با سرعت بالايي اقدام به غلتش كند كه در درگيري هاي هوايي خيلي به كار مي آيد اين جنگنده از يك سيستم INS ليزري(سامانه ناوبري اينرسيايي)به همراه GPS (مكان نماي جهاني) و همچنين يك سيتم جلونگر فروسرخ به همراه عينكهاي ديد در شب براي تعيين مسير و جهت يابي بهره مي برد كه به آن امكان پرواز در هر شرايطي را مي دهدرادار اين هواپيما قادر است از منطقه ي عملياتي در حال عبور تصويري راداري تهيه كند وآن را براي موج بعدي هواپيماهاي گسيل شده بفرستد تا آنها از شرايط منطقه آگاهي بهتري داشته باشند و جالب اينكه هيچكدام اين اعمال به عهده ي خلبان نيست در اين پرنده سعي شده تا حد ممكن بار مشكل را از دوش خلبان بردارند تا بيشتر به عمليات متمركز باشد
گريپين براي نبردهاي هوايي مجهز به موشك هاي فروسرخ به همراه تيربار 27 mm مي باشد
يكي ديگر از امكانات اين هواپيما اين است كه در مناطقي كه پوشش راداري سنگين است و نياز دارد زير سطح رادار پرواز كند همچنين براي شناسايي نشدن رادارش را روشن نمايد مي تواند يك هواپيماي همگروه را در بيرون منطقه نگاه داشت و جنگ افزارهاي راداري اين جنگنده را بدون نياز به اينكه جنگنده ي عمل كننده رادارش را روشن كند توسط هواپيماي ديگر سلاح هاي راداريش را شليك كند(در هر حال گريپين يكي از افق هاي آينده هواپيما ها بشمار مي آيد جنگنده اي ارزان(30 مليون دلار)و خوش ساخت)
مشخصات:
ابعاد:
Length (JAS 39A) 46.25 ft (14.10 m)
(JAS 39B) 48.42 ft (17.76 m)
Wingspan 27.56 ft (8.40 m)
Height 14.75 ft (4.50 m)
موتور: يك دستگاه Volvo Flygmotor RM12 با رانش 80.51 kN
بيشينه سرعت: Mach 2.0
سلاح: AIM-9 Sidewinder (Rb74), up to four AIM-120 AMRAAM, up to four Rb72 Sky Flash, Darter, Meteor BVRAAM
AGM-65 Maverick (Rb75), Rb15F و..........
فعلا تا بعد(مشكلي بود در خدمتم).................... :happy:
TU.160 Blackjack خرس بزرگ
TU.160 Blackjack خرس بزرگ
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بمب افكن مافوق صوت و استراتژيك TU.160 را بايد به حق همتاي روسي بمب افكن آمريكايي B.1b دانست
اين بمب افكن هم در ابتدا يك بمب افكن هسته اي دور برد بود كه بعدا به گونه هاي عادي تبديل گرديد سازه ي بدنه بر مبناي يك تير سراسري تيتانيومي است كه ساير قسمت ها به آن متصل هستند بالهاي اين هواپيما همانند همتاي آمريكايي خود متحرك بوده و از 20 تا 60 در جه قابل تغيير است بايد بدانيد كه اين هواپيما براي برخواستن نياز به يك باند 3050 متري بتوني دارد (كه در اين مورد b.1b مي تواند با بالهاي باز در مسافت كمتري بلند شود) خدمه ي آن 3 نفر(خلبان,كمك خلبان و يك كاربر) ميباسد الكترونيك داخلي آن كمي قديمي است (در حال بهسازي مي باشد) به طور مثال از نماپشگر هاي عادي در آن استفاده شده در حالي بايد از انواع اشعه ي كاتدي استفاده مي شد(يا سيستم هاي HUD)
اين بمب افكن مي تواند موشك هاي دوربرد هسته اي را حمل نمايد (يا 12 موشك كروز دور برد kh-55 (بايد بدانيد كه اين موشك 3000 كيلومتر برد دارد))همچنين مي تواند موشك هاي kh-15 رانيز حمل كند(اين نوع موشك مي تواند به كلاهك هاي هسته اي مجهز گردد)بطور كتي مي تواند تا 40 تن بمب را حمل كند برد آن در هنگامي كه مسلح باشد به 10500 كيلومتر مي رسد
مشخصات:
ابعاد:
Length 177.50 ft (54.10 m)
Height 43.00 ft (13.10 m)
بيشينه سرعت: 2.05 ماخ
موتور: 4 دستگاه Samara/ Trud NK-321 بارانش 900.0 kN
سلاح: 12 Kh-15P/AS-16 SRAM و 6 Kh-55/AS-15 ALCM و................
تا بعد...................:happy:
Tnd ((تورنادو)) گردبادي برخاسته از اروپا
TND ((تورنادو)) گردبادي برخاسته از اروپا
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سلام مجدد
تورنادو جرو نخستين توليدات كنسرسيوم مشترك اروپايي محسوب مي شود( بطور مشترك توسط سه كشور انگليس , ايتاليا و آلمان) جالب است بدانيد كه اولين هوايماي بال متحركي است كه در اروپا وارد خدمت شده(توجه اولين هواپيماي بال متحرك جهان نيست بل x.5 اولين هواپيماي بال متحرك مي باشد)اين جنگنده به دنبال تلاش گسترده ي اروپا براي دستيابي به خودكفايي كامل (از آمريكا) و همچنين نياز به يك جنگنده ي چندمنظوره براي جايگزيني جنگنده هايي همچون F.4 ساخته گرديد(در راستاي هدف اروپاي متحد همچون كاري كه در مورد ساخت هواپيماهاي ايرباس مي شود)
اين هواپيما همانطور كه گفتم از بالهاي متحرك بهره مي برد كه مزاياي آن را شرح خواهم داد
(بالهاي متحرك اين قابليت را دارند كه هواپيما هم مي تواند مزاياي بالهاي باز را در سرعتهاي كم داشته باشد و هم مزاياي بالهاي بسته (دلتا شكل) را در سرعتهاي بالا كه نتنها به پايداري هرچه بيشتر هواپيما كمك مي كند بلكه مي تواند بر مناي سرعت هواپيما بالها را تنظيم كرد كه اين باعث مي شود كه كارايي هواپيما در آن سرعت به حداكثر برسد البته معايبي هم دارد پيچيده بودن بيش از حد و بخصوص سنگيني زياد كه اين مورد آخر در درگيري هاي داگ فايت مشكل جدي را ايجاد مي نمايد)
جنگنده ي تورنادو از دو موتور RB199 بهره مي برد انگلستان بيشترين انواع اين هواپيما را در اختيار دارد(طراح اصلي اين هواپيما انگليس است) نوع IDS آن به يك غلاف اخلالگر الكترونيك و سيستم دفاعي كامل براي دفاع هوايي حاصل تلاش هاي انگليس براي ارتقاع اين جنگنده مي باشد(توجه داشته باشيد در واقع IDS پيشرفته ترن مدل آن هم هست)
حضور پررنگ ترنادو در جريان حملات هوايي به عراق(جنگهاي خليج فارس) و همچنين سقوط عراق نسان داد كه اين جنگنده ي اروپايي بخوبي مي تواند از پس ماموريت هاي ضربتي برآيد بشرطي كه تحت اسكورت كامل باشد
اين هواپيما افق تازه اي در آينده ي صنعت هوايي اروپا بوجود آورد كه منجر به شكلگيري EF-2000 گرديد
مشخصات:
ابعاد:
Length 61.29 ft (18.68 m)
Height 19.52 ft (5.95 m)
موتور: دو دستگاه Turbo-Union RB199-34R بارانش 162 kN
بيشينه سرعت: 2.2 ماخ
سلاح: AIM-9 و Skyflash وAIM-120 و.............
فعلا تا بعد.............
A.350 پيش بسوي افق هاي جديد
A.350 پيش بسوي افق هاي جديد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ايرباس A.350 يكي از آخرين محصولات ايرباس در رده ي هواپيماهاي ميانوزن است و براي بازار رو به گسترش هواپيما هايي با حجم 250 تا 300 صندلي طراحي گرديده اين هواپيما را بايد بحق برادر دوقلوي A.330 دانست كه بسيار بهم شبيه هستند وبا يك نگاه از هم قابل تشخيص نمي باشند اين شباهت فقط در ظاهر نيست (دليل آن اين است كه A.350 براي پركردن جاي يك هواپيماي جديد در اين رده با الكترونيك پروازي و موتور جديد ساخته شده)
جالب اينجاست كه خلباناني كه قبلا با A.330 پرواز مي كردند ديگر نياز ندارند تا آموزش A.350 را ببينند كه اين به اقتصادي تر بودن اين هواپيما كمك مي كند در حال حاضر دو مدل A.350-800 و A.350-900 اين هواپيما چشم به بازارهاي گسترده ي جهاني دارند
اما بدنه در اين هواپيما از آلومينيوم و ليتيوم و مقادير زيادي مواد مركب در بدنه استفاده گرديده و آويزگاه هاي موتور نيز از جنس تيتانيوم است بال هواپيما نيز به مقدار زيادي از مواد CFRP (نوعي مواد مركب) تشكيل گرديده الكترونيك پروازي آن همان الكترونيك به كار رفته در A.380 است
در مورد ضرفيت كابين هم در مدل A.350-800 در سه كلاس 245 صندلي و مدل A.350-900 هم در دومدل با 285 صندلي و289 صندلي مي باشد
برد اين هواپيما بنا به نوع آن بين 7500 تا 8600 ناتيكال مايل است (13890 كيلومتر) وقيمت آن بين 150 تا 170 ميليون دلار براورد شده
مشخصات:
بيشينه سرعت: 0.84 ماخ
موتور: دو دستگاه GEN-X72A1 يا ترنت 1000
فعلا تا بعد(مشكلي بود درخدمتم)..................
Space Shuttle اولين پله به آسمان
Space Shuttle اولين پله به آسمان
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بازم ببخشيد گفته بودم دير بدير آپديت مي شه در ضمن سعيد جان قابلي نداشت
دوستان توجه كنند چون نظر سنجي 10 روزه است لطفا در اون شركت كنند تا آمار درستي بدست بياريم
اين دفعه تصميم گرفتم قبل از مطرح كردن طرح هاي جديد در مورد تنها سفينه ي فضايي واقعي(مدار گرد) كه تا اكنون انسان ساخته رو معرفي كنم شاتل هاي فضايي در اوج رقابت فضايي ميان آمريكا و شوروي پا به عرصه رقابت فضايي گذاشتند در اون زمان و حتي حال كارشون فوق العاده بود چون مي تونست تا مدار زمين بالا بره به ايستگاه فضايي مرتبط بشه خدمه رو ساپورت كنه و همچنين ماهواره ها رو در مدار قرار بده يا تعمير كنه كاري كه روسها به اين راحتي نمي تونن بكنن(البته جلب بدونين روسها هم بعد از آمريكايي ها به فكر ساختن يه شاتل افتادن ولي با فروپاشي شوروي پول پروژه قطع شد و در آخر شاتل بيچاره در كنار جايي كه رها شده بود تبديل به يك رستوران شد و روسيه عملا هيچ شاتلي پرواز نداد)
اما شاتل آمريكا خيلي خوش شانس تر بود باوجودي كه طرح با كمي عجله تصويب و طراحي شد اما طرح خوبي از كار در آمد(البته نه كاملا) در سال 1981 كه طرح بودجه گرفت ناسا سريعا سفارش چهار فروند شاتل را به نورث آمريكن و ژنرال دايناميك(هردو شركت برشكسته شده و فروخته گرديدند)به همراه لاكهيد مارتين داد ابتدا قرار بود فضاپيمايي طراحي شود كه از روي يك هواپيماي مادر در ارتفاع زياد جدا شود كه اين طرح تغيير كرد و قرار شد براي آنكه شاتل خدش بتواند از زمين بلند شود از دو راكت كمكي استفاده نمايد تازه براي خروج از جو اين هم كافي نبود به همين دليل شاتل ها و كلا هر نوع موشكي براي خروج از جو يك مسير نيم دايره را طي مي كند و آرام آرام از جو خارج مي شود (چيزي حدود نيم گردش)
بعد اشكالي پيش آمد كه راكتها شوخت جامد باشند يا مايع كه سوخت جامد برگزيده شد شاتل ها باكمك اين راكت ها و موتور هاي خود به خارج از جو مي روند اما تا آن جا تمام سوخت خود را مصرف مي كنند و در برگشت تغريبا با باكهاي خالي وارد جو مي شون و همچون يك هواسر مي نشينند (نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه خطرناكترين زمان در سفر هاي فضايي برگشتن به زمين است چون در ايمن ترين حالت ريسك بسيار بالايي دارد كافي است تكه اي به اندازه ي يك سر سوزن از سپر حرارتي سفينه آسيب ببيند تا فاجعه رخ دهد(در هنگام بازگشت دما به بيش از 500 درجه سانتيگراد مي رسد هيچ فلزي هم از سايش در امان نيست به همين دليل سپر هاي حرارتي از جنس فلز نيستند بلكه از جنس سراميك هستند)
كلا ناسا چهار شاتل سفارش داد به نامهاي (اينترپرايز),( كلمبيا ),(چلنجر),(ديسكاوري) البته شاتل ها با و جود فوايدشان معايبي هم دارند بطور مثال هر پرواز شاتل چيزي در حدود يك ميليار دلار هزينه دارد و از همه مهم تر سقوط دو فروند از آن و ايجاد اشكال در برگشت همه را به اين طرح مشكوك كرد(در 1986 اولين فاجعه رخ داد شاتل چلنجر در هنگام پرواز يكي از راكتهايش جداشد و آن را بكوره اي آتشين تبديل كرد و 7 سرنشين آن در جلوي چشم همه مردند علت اين فاجعه واشري بود به اندازه ي انگشت انسان اين واقعه پرواز مجدد شاتل ها را 20 ماه عقب انداخت سپس ناسا شاتل ديگري سفارش داد به نام( اندور) را داد تا جايگزين شاتل نابود شده كند ناسا تمام سعي خود را كرد تا به همه بگويد كه اين فقط يك حادثه بود اما هنوز اين خاطره پاك نشده بود كه كلمبيا هم منهدم شد و پرواز شاتل ها بصورت نيمه معلق در آمد طوري كه تنها يك پرواز در سال گذشته انجام داد در حالي كه اميد وار بودند تعدادپرواز ها از 5 به 25 پرواز در سال برسد)
بهر حال شاتل ها شروع روياي انسان براي ساخت سفينه هاي فضايي به معناي واقعي دانست كه بتوانند همچون هواپيما از زمين بلند شوند و به فضا بروند البته شاتل ها بزودي با فضاپيماهاي جديد جايگزين خواهند شد و با وجود عمر كم باز نشسته خواهند شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عكس مقايسه اي شاتل روسي با آمريكايي هم بالا گذاشتم
فعلا تا بعد.................. ;)
F.104 تابوت پرنده(زماني براي مردن)
F.104 تابوت پرنده(زماني براي مردن)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سلام وبازهم مثل هميشه با پوزش از دير شدن مقالات
اما اين بار نه مي خوام در مورد هواپيمايي فوق العاده صحبت كنم نه چيزي در مورد جنگنده اي صحبت مي كنم كه هيچ كس سفارش اون نداد ولي ساخته شد.!!!!!!!!!!!!
در سال هاي اوليه دهه 1950 ارتش آمريكا در بدترين شرايط قرار داشت جنگ جهاني هنوز اثرات خود را داشت و ارتش در حال مرخص كردن نيرو بود كاهش نيرو كاهش امكانات و بوجه را در برداشت اين سالها ارتش آمريكا را بسيار شكننده وضعيف نشان ميداد ضعفي كه در طول جنگ هيچگاه ديده نشد گويي وقت مرگ ببر زخمي فرارسيده بود ديگر هيچ اثري از ابوهت 4 تا 5 سال پيش ارتش به واقع پيروز جنگ نبود در چنين شرايطي كره شمالي به جنوبي حمله كرد و آمريكا بايد دفاع مي كرد(اين جنگ غير مستقيم جنگ ابر قدرت ها بود) شروع جنگ كره هشداري بود براي آمريكايي ها كه بايد به ارتش رسيد در چنين شرايطي جنگنده هاي MIG.15 وارد نبرد شدند كه آمريكا و بخصوص نيروي هوايي را كه وضيفه ي مراقبت از اسكادران ها را داشت در شرايط بدي قرار داد
اين جنگنده با سرعت زياد سرعت اوج گيري و مانور پذيري به اضافه ي سه توپ سنگين رقيب خطرناكي بحساب مي آمد بطوري كه هيچيك از هواپيماهاي آمريكايي در اون زمان قادر به مقابله با آن بنودند به جز جنگنده هاي F.86 كه آن هم بايد بهسازي مي شد براي همين تمام اسكادران ها ملزم به پرواز پوششي محدود شدند
با وجودي كه نيروي هوايي سفارشي براي ساخت رهگيري همچون F.104 نداد اما اين طرح پيش رفت و بدليل كنسل شدن طرح XF.90 اعلام نياز فوري به رهگيري با سرعت بالا كرد كه اسكانس وركس (قسمتي از لاكهيد) طرح را ارائه داد اين جنگنده نخستين هواپيمايي بود كه به 2 ماخ سرعت دست يافت موتور آن در ابتدا پس سوز نداشت اما نهايتا با پس سوز جايگزين شد(در مورد پس سوز بعدا در فرصتي ديگر مي نويسم) اين طرح در زمان خود طرح جالبي بود جنجالي نبود اما جالب بود جالب اينكه در شرايطي كه بالهاي پسگرا رايج بود اين هواپيما داري بالهاي كوتاه و مستقيم بود(در واقع مثل موشك پرواز مي كرد) دم آن T شكل بود و مجراي موتور آن هم مشترك بود يعني دو دريچه به هم مرتبط بودند(اون موقع بسياري از مهندسان با اين طرح مخالف بودند ادامش بخونيد شايد حق داشتن چون اين هواپيما خيلي وقت ها بيشتر موشك بود تا هواپيما)
اين هواپيما در آلمان غربي هم ساخته شد اما آلمان مثل اينكه بيشتر به موشك بودن آن علاقه داشتند براي مقابله با پرواز شناسايي هاي شوروي بايد در مناطقي پرواز مي كرد كه امكان باند نبود بايد پرواز مي كرد بنا بر اين هواپيما را بروي سكويي با زاويه 20 در جه قرار دادند زير آن راكتي قرار گرفت كه رانشي برابر با 65000 پوند ايجاد مي كرد اين هواپيما همچون موشك پرتاب مي شد البته اين روش به هوپيما كمي آسيب مي زد اما خوب بود(جالب اين كه در دومين آزمايش هواپيما به همراه بوستر همراهش منفجر شد به جز خلبان تعدادي از كادر زميني هم آسيب ديدند كه دليل آ، انفجار هواپيما نبود بلكه فرار از محل حادثه و تصادف ماشينها آن را بوجود آورد) براي درگيري هوايي به 4 فروند موشك اسپارو به همراه يك توپ 20 mm مجهز شد كه با يك رادار رهگيري هوايي ناسار تكميل شد
در مورد لقبي كه هواپيما دادند بايد بدانيد اين هواپيما در فاصله سالهاي1961 تا 1968 بيش از 91 فروند از آ، سقوط كرد بطوري كه مردم به آن لقب تابوت پرنده را دادند ارتش هم بعد از مدتي (بعد از جنگ) تمام هواپيماها غير قابل اعتماد را به كشور هاي فقير همچون پاكشتان بخشيد
واقعيت اين بود كه در همه جا تعريف اين هواپيما شنيده مي شد اما اينها حرفهاي سازندگان بود كه از كار خود تعريف مي كردند در واقع شهرت اين هواپيما در كاميابي نبود بلكه در ناكامي و شكست بود(از دست دادن كنترل و تعادل در اين جنگنده چيز عادي و روز مه اي براي خلبانان بود)
به هر صورت پروزه موشك سرنشين دار يا همان F.104 طرح پيروزي نبود البته شكست هم نخورد
مشخصات:
ابعاد:
Length 54.75 ft (16.69 m)
Height 13.50 ft (4.11 m)
بيشينه سرعت: 2.2 ماخ
موتور: يك دستگاه General Electric J79-19 با رانش 70.28 kN
سلاح: AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparrow, Apside و nuclear bombs, Mk 82/83 و..........................
فعلا تا بعد(مشكلي بود در خدمتم از پيشنهادات و نظرات شما ممنون خواهم بود).................. :cool:
Su.34 پلاتيپوس پرواز مي كند
SU.34 پلاتيپوس پرواز مي كند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هواپيماي SU.34 يا به قول طراحان آن SU.32FN جنگنده بمب افكنيست دور برد كه بعد از مدت ها انتظار وارد خدمت شد
اين بمب افكن كه در واقع جنگنده اي ضربتي از خوانواده ي SU.27 است(در مورد اين خانواده قبلا توضيح دادم) و رقيبي خطرناك براي جنگنده هاي غربي F.15 و ترنادو است اين جنگنده در پاسخ به نياز نيروي هوايي روسيه براي جنگنده اي دور برد براي حملات زميني و جايگزيني قسمتهايي از SU.24 هاي فرسوده طراحي شد
جنگنده ي SU.34 مجهز به يك رادار لنيتس ساخت دفتر طراحي رادار هاي تخصصي در سنپترزبورگ است و موتور هاي آن هم AL.31F يا AL.35F استفاده مي شود
خلبان ها در اين جنگنده بمب افكن كنار هم قرار دارند كابين آن كاملا زره پوش است(با هفده ميليمتر تيتانيوم تقويت شده) و داراي امكانات گرم كننده و همچنين دستشوييست
از جالبترين امكانات آن اين است كه مي تواند به سمت عقب (يعني هواپيماي تعقيب كننده) موشك شليك كند اين هواپيما مي تواند موشك هاي R.73 را از دريچه ي مخصوص شليك كند
در ضمن اين جنگنده يا بهتر بگم اين بمب افكن همه كاره روياي هولناكي براي هر ناوي محسوب مي شه(در آينده در مورد سيتم دفاعي ناوها بيشتر توضيح مي دم) چون رادار آن يك سيستم ناوبري دريايي كامل براي درگيري با ناوها و زير دريايي ها داره تازه اين سيستم با موشك هايتوربوجت آلفا با بيش از سه ماخ سرعت(سرعت موشك) كاملتر هم مي شه
بمب افكن SU.34 بدون سوختگيري مي توتند تا 4000 كيلومتر را با جنگ افزار كامل بپيمايد
در هر حال جنگنده ي SU.34 يكي از بهترين بمب افكن هاي ضربتي محسوب مي گردد پلاتيپوسي كامل كه خود را با همه چيز وقف مي دهد
مشخصات:
ابعاد:
طول:25.20 متر
ارتفاع:6.20 متر
موتور: دو دستگاه AL.31F با رانش 125 kn
بيشينه سرعت:1.8 ماخ
سلاح: R-27/AA-10 Alamo, R-73/AA-11 Archer, or R-77/AA-12 وAS-12, AS-13, Kh-29/AS-14 Kedge, Kh-35, Kh-41, Kh-59 و...........................
فعلا تا بعد (از نظرات دوستان خوشحال خواهم شد)
پرواز عقاب طلايي (تاريخچه ي نيروي هوايي ايران)
پرواز عقاب طلايي (تاريخچه ي نيروي هوايي ايران)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سلام
اول بگم كه از سياسي كردن اين موضوع بشدت خوداريي كنيد اين تنها يك تكه از تاريخ است نه چيز ديگر
دوم اينكه بدليل اينكه ميدانم خيلي از شما دوست داريد در مورد نيروي هوايي ايران بدونيد اين مطلب مي زارم پس از سياسي كردن اون خودداري كنيد(اين مطلب كاملا برطبق جرايد بوده و هيچگونه ممنوعيتي ندارد)
در مورد عنواني كه گذاشتم بايد بدونيد كه از زمان كوروش بزرگ علامت ارتش ايران عقابي طلايي با بالهاي افراشته بوده كه هنوز هم اين علامت بعنوان بنوان آرم ارتش استفاده مي شه دقت كنيد مي بينيد
در ۲۵ فوريه ۵(۱۹۲۵ اسفند ۱۳۰۴) اولين خلبان ايراني كه كلنل احمدخان نخجوان نام داشت يك هواپيماي برژت -۱۹ را با پرچم و نشان ايران از فرانسه به پايگاه قلعه مرغي تهران پرواز داد. كلنل نخجوان در فرانسه دوره ديده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدين ترتيب در اين تاريخ اولين هواپيماي نيروي هوايي ايران با خلباني يك ايراني مرزهاي بين المللي را درنورديد و به فضاي پروازي ايران رسيد. در اين زمان ديگر خلبانان ايراني تحت نظارت يك استاد خلبان آلماني به نام «شفر» در ايران دوره مي ديدند.
خريد هواپيما قسمت آسان كار بود. آموزش خلبانان براي پرواز كردن با آنها، نفرات پشتيباني زميني براي نگهداري و تعمير آنها و ساختن فرودگاه ها قسمت سخت كار بود كه زمان هم مي برد. در همين دوره زماني نيروي هوايي ايران از قالب يك اداره كوچك در ستاد فرماندهي ارتش خارج شده و به يك نيروي جداگانه تبديل شده بود كه «نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران» نام گرفته بود؛ اولين فرمانده نيروي هوايي ايران هم كسي نبود به جز كلنل احمدخان نخجوان.
در سال ۱۹۲۴ (۱۳۰۳) اولين گروه از دانشجويان دوره خلباني و تكنسين پرواز به روسيه و فرانسه فرستاده شدند. بعدها در سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸) ايران ۱۵ خلبان داشت كه شش نفر از آنها در مدرسه پرواز ايستر فرانسه و ۹ نفر ديگر در مدرسه پرواز سباستوپول روسيه آموزش خلباني ديده بودند. در اين سال IIAF مخفف Imprial Iranian Air Force داراي ۳۳ فروند هواپيما از ۹ مدل مختلف بود. طي ۱۵ سال به يعني تا آغاز جنگ جهاني دوم بيش از ۳۰۰ هواپيما از ۱۸ مدل مختلف در اختيارنيروي هوايي ايران بود. در همان زمان هشت پايگاه هوايي كه مدارس آموزش خلباني و يك مركز آموزش تعميرات و نگهداري را شامل مي شدند ساخته شده بود. يك كارخانه مونتاژ هواپيما به نام «شهباز» هم ساخته شده بود كه قادر بود سه مدل مختلف هواپيما را مونتاژ كند. در سال ۱۹۴۱ (سوم شهريور ۱۳۲۰) بي طرفي ايران در جنگ جهاني دوم نقض شد و نيروهاي هوايي و دريايي انگليس و روسيه از شمال و جنوب به ايران حمله كردند. نيروي هوايي جوان ايران كه به تازگي به ساختن ساختارهاي اساسي خود مشغول شده بود، تحت هيچ شرايطي توانايي رويارويي با اين نيروي عظيم و توانمند را نداشت. با اين وجود تعدادي از پرسنل جوان اين نيرو تصميم به مقابله با بيگانه گرفتند و با كنترل پادگان قلعه مرغي دو هواپيما از اين پادگان به خلباني سروان وثيق و استوار شوشتري كه با شليك ضدهوايي مواجه شده و به ناچار آسمان تهران را ترك كردند(در پي در گيري در شمال كشور هردو با پنج هواپيماي روسي در گير شدند كه موفقيتي در پي نداشت هردو سقوط كردند اما زنده ماندند سروان شوشتيژري فكر كنم كه هنوز هم زنده باشد البته تا 2 سال پيش كه بود حالا رو نمي دونم). نيروهاي ائتلاف انگليس و روسيه كنترل دو پايگاه هوايي ايران را در دست گرفتند. آنها به ترتيب در مهرآباد و قلعه مرغي مستقر شدند. از نيروي هوايي جوان ايران تقريباً هيچ چيز باقي نماند.
پس از پايان جنگ ارتش بريتانيا ايران را ترك گفت اما ارتش روسيه از ترك ايران سر باز مي زد و كنترل شمال ايران را در اختيار داشت. سه ماه پس از اين اتفاق نيروهاي سرخ روسيه ايران را ترك گفتند. پس از اين نيروي هوايي ايران هميشه به عنوان نيروي برتر در خاورميانه شناخته مي شود. موقعيت استراتژيك ايران توسط آمريكا ناديده گرفته نشد و آمريكا از اوايل دهه ۱۹۶۰ شروع به فروش تعداد زيادي از هواپيماهاي پيشرفته خود به ايران كرد. در سال ۱۹۶۵ ميلادي ايران اولين هواپيماجت خود با نام F-84 جي جت ثاندر دريافت كرد. در سال ۱۹۶۵ هواپيماهاي F-5 فريدم توسط ايران خريداري شدند و به دنبال آن در سال ۱۹۶۸ F-4 فانتوم هم به ايران فروخته شد. در سال ۱۹۷۰ ايران داراي قوي ترين نيروي نظامي در منطقه بود. قبول فروش هواپيماهاي فوق پيشرفته F-14 A تام كت به همراه موشك هاي پيشرفتهAIM-54 فينيكس(در مورد تاريخچه ي F.14 در ايران قبلا مفصلا توضيح دادم) از سوي آمريكا به ايران نشان دهنده روابط بسيار گرم بين ايران و آمريكا بود. در پي وقوع انقلاب اسلامي در سال ۱۹۷۹ دكترين و استراتژي نظامي ايران تغيير يافت و ايران ديگر به خريد تسليحات پيشرفته و گرانقيمت علاقه نشان نداد و همين باعث ايجاد نوعي تغيير قدرت در منطقه شد. ايران ديگر نه تنها دوست صميمي آمريكا نبود، كه به خاطر سياست هاي امپرياليستي و ضد انساني آمريكايي به دشمن اصلي آن تبديل شد. آمريكا و ديگر كشورهاي غربي تحريمي نظامي عليه ايران اتخاذ كردند. كمك هاي آمريكا قطع شده بود و نيروي هوايي ايران از فرار و بركناري افسران زمان شاه رنج مي برد كه همين امر به پايين آمدن سطح سرويس دهي در نيروي هوايي منجر شده بود. به دليل تحريم تسليحاتي ايران و نرسيدن قطعات مورد نياز، آمار عملياتي نيروي هوايي ايران سريعاً رو به كاهش بود. پس از انقلاب نيروي هوايي به «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران» كه خود ارتشيان به آن «نهاجا» مي گويند تغيير نام داد. نام انگليسي آن هم Islamic RepubLic of Iran Air Force است كه به اختصار IRIAF خوانده مي شود. در همين اوضاع و احوال عراق با مناسب يافتن فرصت درصدد برآمد تا با حمله به ايران قسمت هاي وسيعي از خاك ايران را ضميمه قلمرو خود كند؛ به همين خاطر در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهريور ۱۳۵۹) با يورشي عظيم به خاك ايران از طريق هوا، زمين و دريا جنگ تحميلي هشت ساله را عليه ايران آغاز كرد. جنگ با حمله هوايي نيروهاي عراقي به شش پايگاه نيروي هوايي ايران و چهار پادگان آغاز شد و همزمان چند لشكر و تيپ مستقل عراق در چهار محور از طول ۷۰۰ كيلومتر مرز مشترك با ايران به عمق خاك ايران يورش بردند. اولين حمله هوايي عراق چندان موفقيت آميز نبود. دلايل آن را مي توان به برنامه ريزي ناكافي و نادرست عمليات، نداشتن اطلاعات كافي از اهداف و استفاده نامناسب از بمب هاي جي پي(بمب هايي كه هدف خاصي ندارند و براي انهدام كلي به كار مي روند) برشمرد. در مهرآباد يك هواپيماي F-4E در هنگام جابه جايي براي در امان ماندن از حملات دشمن دچار سانحه شد و از همدان هم گزارش هايي در مورد خسارت يك فروند F-4 رسيد.
اولين عمليات هوايي ايران در پاسخ اين حمله و بلافاصله پس از آن در خاك عراق موفقيت آميز بود. در اين عمليات چهار فروند هواپيماي F-4E به پايگاه دريايي الشعبيه در نزديكي بندر ام القصر حمله بردند. اين چهار فروند هواپيما كه ۴۵۰ كيلوگرم بمب بر سر اين پايگاه ريختند عمليات خود را از پايگاه بوشهر شروع كردند. در ميان اهداف چندباطري موشك ضد كشتي وجود داشت. اين عمليات تلافي جويانه نيروي هوايي ايران به قدري سريع بود كه خط پدافند عراق در طول مسير پرواز دچار غافلگيري شده بود. روز بعد در عملياتي غيرقابل باور ۱۴۰ فروند از جنگنده ها و جنگنده بمب افكن هاي ايران به ويژه F-4 و F-5 هاي پايگاه هاي بوشهر، همدان و تبريز توانستند با نفوذ خود به خاك عراق تلفات سنگيني به پايگاه ها و تاسيسات نظامي عراق وارد كنند. در اولين روزهاي جنگ چندين حمله هوايي ديگر به تاسيسات نظامي عراق از قبيل ام القصر انجام شد. در يكي از اين حملات دو فروند F-4 كه هر كدام شش بمب جي پي ۳۴۰ كيلوگرمي حمل مي كردند به تاسيسات نظامي دريايي و كشتي هاي موشك انداز عراق حمله بردند. در حدود ۲۰ دقيقه بعد يك فروند هواپيماي RF-4E عكس هاي شناسايي از منطقه گرفت كه نشان مي داد كشتي ها و تاسيسات بندري دچار صدمات و خسارات سنگيني شده اند.
تاكتيك كلي در طول انجام چنين عمليات هايي رسيدن به هدف از راههاي مختلف، انجام يك
پاپ -آپ بيش از رسيدن به هدف و شيرجه زدن روي هدف براي انهدام آن است. در هنگام بازگشت دو F-4 يكي از آنها توسط يك موشك سام مورد اصابت قرار گرفت كه باعث آسيب ديدن برخي از سيستم هاي آن شد اما همچنان مي توانست پرواز كند. اما آتش خاموش كن ها كار نكردند و بال راست - محل اصابت موشك - آتش گرفت. باند فرود نزديك ترين پايگاه هوايي هم به دليل هجوم اوليه ارتش عراق براي فرود مناسب نبود و به همين خاطر مجبور به فرود در يك باند ناآماده با سرعت بالا شد.
چرخ ها تركيدند و هواپيما در حالي كه سرنشينان آن اجكت كرده بودند از انتهاي باند خارج شد. بعدها اين هواپيما با تعويض بال و ديگر تعميرات دوباره به جنگنده هاي مورد استفاده در جنگ پيوست. اين تعويض بال كه اولين بار در ايران انجام مي شد را مي توان نقطه آغاز انجام كارهاي غيرممكن در نيروي هوايي دانست. در اولين ماههاي جنگ «نهاجا» تلاش هاي خود را به جلوگيري پيشرفت نيروي زميني ارتش عراق معطوف كرده بود. جنگنده هاي ايراني براي اين كار با استفاده از راكت هاي ضد زره دانه به دانه تانك ها و زره پوش هاي عراق را شكار مي كردند و حتي گاهي اوقات تا ارتفاع سه تا چهار متر زمين هم پايين مي آمدند. در مقابل عراق هم از هواپيماهاي mig-21 و mig-23 براي پوشش نيروي زميني خود استفاده مي كرد كه اين پوشش به ناچار منجر به درگيري هوايي بين ايران و عراق مي شد كه مي توان پيروزي هاي ايران در اين زمينه را بيشتر از عراق دانست. مخصوصاً در اوايل جنگ كه آنها در مقابل هواپيماهاي F-14 ايران توانايي انجام هيچ عملي را نداشتند كه در اواخر جنگ با خريد ميراژ mirage-F.1 از فرانسه توانستند كمي جنگ هاي هوايي را متعادل كنند.(جالب اينه كه حداقل يكي از F.4 هاي مارو جنگنده هاي F-15 عربستان زده البته تا حالا آمريكايي ها با وجودي كه بدشون هم نميومد نتونستن به جنگنده هاي ما حمله كنن)
جنگ تحميلي عليه ايران علاوه بر خسارات و تلفات جانبي بسيار، دستاوردهاي ارزنده اي براي نيروي هوايي ايران داشت. نيروي هوايي در اين هشت سال توانست به تكنولوژي ساخت بسياري از قطعات مورد نياز خود دست يابد و در برخي موارد به خودكفايي برسد. و مواردي ديگر كه ذكر نمي كنم...................................
شايان ذكر است سپاه هم از سال 74 يا 75 داراي نيروي هوايي براي پشتيباني نزديك از خود شده كه ماموريت هاي آن با ارتش متفاوت است چون ارتش بيشتر دفاع استراتژيك را بر اهده دارد)
در پايان هرچه كه بود و خاطراتي كه هست خود مصداقي كامل از فداكاري تمامي رزمندگان اسلام و پرسونل نيروي هوايي در هشت سال دفاع مقدس است
ياد و خاطره ي تمام دلاور مردان كه جان خود را فداي ميهن و مردم خود كردند گرامي باد
فعلا تا بعد مشكلي بود در خدمتم ;)
گلوبال هاوك(rq-4) پيش بسوي بينهايت
گلوبال هاوك(rq-4) پيش بسوي بينهايت
با سلام و مثل هميشه عزر خواهي براي دير كرد قبل از شروع ادامه ي بحث بابا اينجا هيچكي پيشنهادي نظري چيزي نداره ؟سوال هم كه ماشالا اينجا اصلا مطرح نمي شه جالبه اين تاپيك هست بعد بچه ها سوالاتي كه در زمينه صنايع هوايي دارن توي تاپيك هاي جديد مطرح مي كنن؟ديگه واقعا آخه من چي بگم
بهر حال موضوع امروز يكي از بادوام ترين و پيشرفته ترين هواپيماهاي بدون سرنشين جهان كه خيلي هم كوچيك نيست گلوبال هاوك به علت برد زياد خود و قدرت سامانه هاي شناسايي اش به شاهين جهاني معروف است(تا كنون 200 معموريت شناسايي را در عراق با موفقيت گذرانده و اكنون هم در حال گذراندن آزمايشات مجهز شدن به صلاح است)
اين هواپيما يا در اصطلاح پهباد مي تواند در ارتفاع 65000 پايي بسيار بالاتر از جريان هاي نا مساعد جوي به مدت 35 ساعت به طور خودكار پرواز كند و منطقه اي به وسعت 103684 كيلومتر مربع را پوشش دهد اين هواپيما ساخت گرومن است كه مدتيست بروي طرح هايي از ايندست كار مي كند اين پهپاد با سيستم Gps و كنترل خودكار خود كار مي كند و نيازي به كنترل ندارد سرعت آن چيزي در حدود 500 كيلومتر است و تا 906 كيلوگرم را ميتواند حمل كند
این پرنده ها با تجهیزات ودوربین های قوی خود می توانند کوچکترین تحرکات را ثبت و بسته به نوع هدف انرا به مرکز کنترل , دیگر هواپیماها در حال پرواز ویا نیروهای پیاده ارسال تا از ان در جهت نابودی اهداف استفاده کنند.استفاده از این اطلاعات سبب تسریع در تسخیر ونابودی و در مواردی سبب نجات جان سربازان خودی و در نتیجه کسب پیروزی ميشود
مشخصات:
طول: 30.13 متر
ارتفاع:5.54 متر
بيشينه سرعت: 500 كيلومتر
فعلا تا بعد(آپلود عكسها تا فردا)لطفا نظرات و سوالات خود را مطرح كنيد..... :cool:
Ef.2000 تايفون هاي آتشين باز مي گردند
EF.2000 تايفون هاي آتشين باز مي گردند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام
ببخشيد(براي بار چندم) بدليل مشغله ي زياد دير بدير ميرسم تاپك آپديت كنم دوستان لطف كنن و من از نظرات خودشون آگاه كنن در ضمن با راه اندازي دوباره نظرخواهي مي تونيد به مطالب خودتون راي بديد(راستي اسم تاپيكم ديدم چون توي مطالب علمي بهتر اسمش هم رسمي تر باشه تا دوستاني كه دنبال مطالب هوايي مي گردند راحت تر پيدا كنن
اين بار بدليل در خواستهاي دوستان به معرفي جنگنده ي يورو فايتر تايفون يا به اختصار EF.2000 مي پردازم و از دفعه ي بعد به بررسي نكاتي در صنايع هوايي خواهم پرداخت(راستي بخش صنايع هوايي هم در سايت انجمن علمي دانشجويان راه اندازي شد(يك بخش كامل))
اول در مورد نام آن تايفون ,تايفون نام پرده اي افسانه اي و آتشين است در افسانه هاي يونان باستان اين پرنده ي هولناك را مادر زمين بوجود آورد و به نبرد با خدايان المپ فرستاد او زئوس خداي خدايان را اسير كرد(البته بعدها كشته شد (همه اينها افسانه است))
خوب حالا بريم سر واقعيات شايد بتوان گفت تايفون بزرگترين پيشرفت اروپا براي طراحي مشترك يك هواپيماي پيشرفته است ,در بسیاری از موارد، یورو فایتر، یکی از پیشرفته ترین جنگنده هایی به شمار می آید که تا کنون سینه آسمان را شکافته است.این هواپیما، به منظور ایجاد استقلال هوایی از هواپیماهای آمریکایی توسط اروپاییان طراحی شده چون بسياري از كشورهاي اتحاديه اروپا از نظر هوايي به آمريكا وابسته اند
تايفون بدليل شكل نوين طراحي آيروديناميكش بسيار مانور پذير و چابك است . سيستم كنترلي آن بسيار پيشرفته و هوشمند است اولين هواپيمايي ست كه خلبان آن به طور مستقيم آن را هدايت نمي كند بلكه فرامين به كامپيوتر هواپيما داده مي شود و پس از پردازش به قسمتهاي مربوطه مثل موتورها,شهپرها و.... منتقل مي شود
تاپيفون براي رانش از دوموتور EJ200 استفاده مي نمايد كه سرعت آن را به حد اكثر 2 ماخ مي رساند يكي از مزيتهاي اين هواپيما امكان پرواز آن از باندهاي كوچك است تايفون مي تواند از باندي 700 متري براحتي پرواز كند اين هواپيما از بالهاي دلتا شكل استفاده مي نمايد و دم ندارد يعني بالها تا امتداد بدنه گسترده شده اند به جاي دم در جلوي بدنه منتقل شده(اصطلاحا به آنها كانراد مي گويند) توجه داشته باشيد اين شيوه اين مزيت را دارد چون دیر استال یا وامانده شدن را دارند اما به دلیل نقایص و عیب های دیگری که دارند، همه ي شركتهاي هوايي از اين شكل استفاده نمي كنند لازم بزكر است فرانسه معمولا از شكل دلتا در ميراژ ها و ديگر توليدات داسو استفاده مينمايد
در نبرد هاي هوايي اروپاييان آن را رقيبي خطرناك براي SU.30 و F.15K مي دانند كه البته با ورود نسل جديد موشكهاي هوا به هواي اروپايي چندان هم دور از ذهن نيست
مشخصات:
موتور: دو دستگاه Eurojet EJ2000 با رانش 180 kN
بیشینه سرعت: 2 ماخ
ابعاد:
Length 47.58 ft (14.50 m)
Wingspan 34.46 ft (10.50 m)
Height 21.00 ft (6.40 m)
سلاح: AIM-120 AMRAAM, Apside, ASRAAM ,27-mm Mauser cannon ,و.......................
فعلا تا بعد ...............