سلام دوستان عزيز.
از محبت شما goldfish عزيز بسيار سپاسگذارم و بسيار خوشحالم از اينكه مشكل شما برطرف شده است.
و اما در مورد سوال شما دوست عزيز ( mania-lotfi ) ، ضمن تبريك به ورود شما به انجمنهاي پي سي ورلد ، بايد بگويم كه در اين مورد بارها در انجمن بحث شده است و اگر جستجو ميكرديد مطالب مفيدي را بدست مي آورديد. اما با توجه به اينكه در اين تاپيك بيشتر راجع به اين موضوع بحث شده است ، من توضيحاتي را براي شما ذكر ميكنم كه اميدوارم در رفع مشكلتان موثر باشد.
در خصوص اين مشكل نيز چند احتمال وجود دارد اما مهمترين و شايع ترين علتي كه آن را به وجود مي آورد فعال و يا غير فعال بودن قابليت APM يا Advanced Power Management ميباشد. معمولا غير فعال بودن اين قابليت است كه باعث بروز چنين مشكلي ميشود ، اما گزارشهايي نيز از فعال بودن اين قابليت و بروز مشكل وجود دارد. بنابراين شما بايد هر دو حالت را مد نظر قرار دهيد.
در ابتدا من فرض ميكنم در سيستم شما قابليت APM غير فعال ميباشد. براي فعال كردن اين قابليت مراحل زير را انجام دهيد :
از طريق منوي Start وارد Control Panel شويد.
روي آيكن Power Options دو بار كليك نماييد ( كنترل پنل حتما بايد در حالت كلاسيك باشد ).
وارد شاخه APM شويد.
تيك كنار عبارت Enable Advanced Power Management Support را فعال كرده و بر روي OK كليك نماييد.
به اين ترتيب بايد مشكل شما برطرف شود.
در اين حالت توجه داشته باشيد كه ممكن است شاخه AMP در قسمت Power Options ديده نشود ، كه اين به علت استفاده از مونيتورهاي چندگانه در سيستم ميباشد. معمولا وقتي كاربري با چنين مشكلي مواجه ميشود اين قسمت در آنجا وجود دارد و با انجام همين مراحل ساده مشكل برطرف خواهد شد.
اما اگر قسمت APM وجود نداشت ، شما بايد روشهاي ديگري را امتحان نماييد.
تنظيمات اشتباه BIOS سيستم و نيز آسيب ديدگي در CMOS نيز ميتواند باعث بروز چنين مشكلي گردد. بنابراين قسمتهاي مختلف تنظيمات BIOS سيستم خود را نيز بررسي نماييد.
عامل بعدي كه ميتواند اين مشكل را ايجاد نمايد مسئله پشتيباني سيستم شما از ACPI يا همان Advanced Configuration and Power Interface ميباشد. اگر سيستم شما از ACPI پشتيباني نكند نيز چنين مشكلي رخ خواهد داد.
براي تعيين اين كه آيا سيستم شما از ACPI پشتيباني ميكند يا خير مراحل زير را انجام دهيد :
ابتدا وارد قسمت Device Manager شويد.
در ليست روي علامت مثبت كنار گزينه Computer كليك نماييد تا زير مجموعه هاي آن به نمايش در آيد.
سپس دقت نماييد كه آيا گزينه اي مشابه با يكي از اسامي زير مشاهده ميكنيد يا خير :
ACPI Multiprocessor PC
ACPI Uniprocessor PC
Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible
MPS Uniprocessor PC
MPS Multiprocessor PC
Standard PC
اگر در آن قسمت يكي از اين گزينه ها را مشاهده نماييد نشاندهنده اين است كه سيستم شما ACPI-compliant ميباشد و از ACPI پشتيباني ميكند ، در غير اين صورت بالعكس.
اگر سيستم شما ACPI-compliant بود يعني از ACPI پشتيباني ميكرد ، شما بايد مراحل زير را انجام دهيد :
وارد Control Panel شويد و روي ابزار Add or Remove Programs دو بار كليك نماييد.
در ليست نرم افزارهايي كه نصب كرده ايد اگر گزينه هاي زير وجود داشتند آنها را حذف نماييد :
Logitech mouse drivers
Adaptec/Roxio software
Zone Alarm
سپس حتما قسمت Process ابزار Task Manager را نيز بررسي نماييد تا فايلي از اين برنامه ها در حالت اجرا نباشد. اگر بود آن را به صورت دستي متوقف نماييد ( End Task نماييد ).
سپس سيستم خود را Shutdown نماييد.
اگر مشكل همچنان وجود داشت در اين صورت بايد سخت افزارهاي خود را بررسي نماييد ، يكي از شايع ترين دلايل بروز اين مشكل وجود هاردهاي SATA در سيستم ميباشد و عدم هماهنگي آنها با ساير سخت افزارها ، بنابراين اين مورد را نيز مد نظر قرار دهيد.
اما اگر سيستم شما ACPI-compliant نبود ، مجبور خواهيد شد Microsoft ACPI Driver را نصب نماييد كه كمي كار دشوار و البته وقت گيري ميباشد.
من توصيه ميكنم شما تا به همين قسمت مقاله مراحل را پيگيري نماييد و نتايج كار خود را اعلام كنيد.
اگر به مشكلي برخورديد يا جايي از مقاله نامفهوم بود حتما بگوييد تا بنده و ساير دوستان عزيزم در حد توانمان شما را راهنمايي نماييم.
براي يافتن اطلاعات تكميلي تر ميتوانيد به اين مقاله از سايت Microsoft نيز مراجعه نماييد :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اميدوارم مشكلتان برطرف شود.
هر سوالي بود حتما مطرح نماييد.
شاد و پيروز و موفق باشيد :happy: .