نشست سريال «كارآگاه علوي2» در خبرگزاري فارس/1
نجفي: نقدي كار ميكنيم، قسطي پول ميگيريم
احمد نجفي بازيگر نقش «كارآگاه علوي» گفت: ما در زمان ساخت يك سريال بهويژه آثار تاريخي بهطور تمام وقت در اختيار پروژه هستيم و نقدي كار ميكنيم اما زمان پرداخت دستمزد، آن را قسطي دريافت ميكنيم.
نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «كارآگاه علوي 2» با حضور حميدرضا يراقچيان تهيه كننده، احمد نجفي بازيگر و مجري طرح سريال، داريوش حافط الكتب(شيرازي) مدير جلوههاي ويژه سريال، محمد عباسنژاد و ولي اويسي دستيار اول كارگردان و بازيگر سريال در خبرگزاري فارس برگزار شد.
*سري اول «كارآگاه علوي» يك شگفتي محسوب ميشود
بنابر اين گزارش، در اين جلسه احمد نجفي گفت: هيچ كاري بيعيب و ايراد نيست. اما اين بار سريال، كار مستحكمتري شده و علت اين كه ممكن است در ذهن بعضيها هنوز «كارآگاه علوي يك» باقي مانده باشد، اين است كه آن سريال در زمان پخش خود يك شگفتي محسوب ميشد. هيچ كس سريال اين چنيني نديده بود و رقباي ما كم بودند. همچنين بسياري از سريالهاي مربوط به دهه 20 و30 ساخته نشده بود و از اين لباسها استفاده نشده بود.
وي افزود: خيلي از اين سريالها بعدا ساخته شدند اما بهطبع اين سريال دريچهاي نوستالژيك و هنري مانند سريال هزار دستان باز كرد. بعد از «كارگاه علوي» اين پنجرهها، بازتر شد ولي خود به خود يك نوع رقابت هم ايجاد شد كه نوعي خستگي نيز به همراه داشت. يعني وقتي يك كار خوبي ساخته ميشود، بلافاصله ده مدل ديگر از آن بيرون ميآيد. حال با قصههاي مختلف.
نجفي ادامه داد: آن شرايطي كه سري اول «كارگاه علوي» پخش شد، رقيب نداشت، تازه، نوستالژيك و يك اتفاق بود. اما حالا يك نمايش است. سريال را بايد با اين ديد نگاه كرد، نه اين كه هيچ چيزي از ارزشهاي مجموعه كم كند، ديد، نگاه و تاريخ تازهاي است و به نظر من با تمام كاستيها كه مقداري هم به بودجه بر ميگردد، كار رضايت بخش است.
*لوكيشن تاريخي نداريم، شهرك سينمايي لو رفته است
بازيگر نقش «كارآگاه علوي» در ادامه سخنان خود تصريح كرد: سريالهاي اينگونه با اين بودجهها قابل ساختن نيستند. ما متاسفانه لوكيشنهاي لازم را براي انجام كارمان نداريم. در تهران و ايران ساختمان قديمي نيست و 5 الي 6 لوكيشن است كه مدام، در آنها بايد بازي كنيم.
وي با بيان اين كه رفتن به شهرك سينمايي هم ديگر فايدهاي ندارد، اظهار داشت: ما امسال بيش از يك هفته آنجا نبوديم. آن هم بهخاطر لوكيشن قهوهخانه. چون آنقدر شهرك لو رفته كه مردم حتي تابلوي مغازههاي آنجا را ميشناسند. به همين دليل از اول تصميم گرفته شد كه با آن شهرك كاري نداشته باشيم و سوله گرفتيم و دكور زده شد. اين كار هزينهها را بالا ميبرد و چون متاسفانه بايد در بودجه فيلم خرد شود مانع از ساختن اثري ميشود كه فكر كني همه چيز سرجايش است.
مجري طرح پروژه «كارآگاه علوي» تصريح كرد: اين سريال تنها سريالي بود كه سر موعد ساخته و سر زمان مقرر نيز پخش شد. در حالي كه ما ميتوانستيم 2 الي 3سال آن را كش بدهيم. با همه فشارهاي مالي كار را تمام كرديم و اين سختيها باعث نميشود نمايش ما نمايش بدي شده باشد و به نظرم در مردم محبوبيت دارد. البته ممكن است در بخش رسانه اين نگاه نباشد كه مشكل بخش رسانه است و مشكل ما نيست. آنها اغلب با ديد انتقادي ميآيند كه خودشان فيلمساز شوند.
نجفي با اشاره به اين كه بايد اندازههاي خودمان را ببينيم، گفت: قصههاي اين سري بسيار مستحكمتر و واقعي است. در سري قبل قصهها واقعي نبودند و تصوراتي بود كه نوشته شده بود. الان كه خودم نگاه ميكنم ميبينم كه نقايص بسياري در سري اول وجود دارد كه در سري دوم اصلا ديده نميشود.
*از اين كارآگاه نبايد انتظار سروصدا داشت
بازيگر نقش علوي اظهار داشت: مخاطب نبايد انتظار ترق و تروق از اين كارآگاه داشته باشد. اين كارآگاه داراي فكر است و قرار است با فكر كار كند. نه اينكه در زمان 1320 كه كشور در اشغال شوروي و انگليس و آمريكا بود، ترقه بازي كنيم. اصلا مردم اجازه نداشتند و مملكت اشغال بود. البته عدهاي ميگويند اين جذابيتها لازم بوده كه حتما لازم بوده اما ما بيشتر فكر كرديم كه به حقيقت نزديك باشيم تا جذابيت سريال.
نجفي درباره انتقاد بعضي از منتقدان به دقيق نبودن برخي از داستانهاي سريال، گفت: ما يك مشكل در تاريخمان داريم كه هنوز لاينحل است. من ميخواهم بدانم چند نفر از تاريخنويسان ما راجع به ملي شدن صنعت نفت چه ميگويند؟ما در تاريخمان مشكل بزرگي داريم. من كم تاريخ نخواندهام و مدعي هم هستم. بسيار هم مدعي هستم شايد من هم درباره برخي وقايع تاريخي مسالهاي را از كسي قبول نكنم چون در مرجع ديگري در باره آن واقعه چيز ديگري خوانده باشم.
وي تصريح كرد: اسناد ما راجع به تاريخمان حتي تاريخ معاصر كم است و متاسفانه نگاه شخصي نيز به اين ماجرا داريم كه غلط است. مثلا ما تنها چيزي كه از كورش ميدانيم به خاطر يك خارجي است كه درباره او نوشته و آن هم گزنفون يوناني است.
نجفي با بيان اينكه قرار نبود كه يك سريال تاريخي بسازيم، عنوان داشت: قرار بود به تاريخ يك نگاه كارآگاهي داشته باشيم. موضوعاتي اتفاق افتاده كه ما آنها را بررسي كردهايم وحتي نگفتهايم كه حق با ماست. تدوين تاريخ در كشورمان ناقص و ناصحيح است و هر حرفي قابل قبول نيست. اغلب تاريخ ما نشانهاي از پرس و جو از عدهاي تاريخنويس دارد كه نظرات شخصي خود را ارائه دادهاند ما كجا بايد اين تاريخ را ببلعيم و قانع شويم؟ ما كه نميدانيم. به ما رسيده است. ما بايد به اجزا آن نگاه كنيم و آن را كه درستتر و جذابتر است نشان بدهيم. ما ميدان توپخانه را از كجا بياوريم؟ مگر آن را حفظ كردهايم؟مجبوريم با يكسري المانها وعكسها جذابيتها را ايجاد كنيم. اين اسمش نمايش است. برخي از دوستان اشتباه ميگيرند. ما در نمايش هر كاري ميتوانيم انجام بدهيم.
*به بودجه كارهاي تلويزيوني بايد نگاه تازهاي بشود
بازيگر فيلم «طوفان شن» در ادامه نشست نقد و بررسي «كارآگاه علوي» در خبرگزاري فارس درباره بحث بودجه در آثار تاريخي گفت: به بودجه كارهاي تلويزيوني بايد نگاه تازهاي بشود. چهار سال پيش آقاي ضرغامي دستور ساخت سري دوم كارآگاه علوي را داد، سه تا مدير عوض شد تا اين اتفاق افتاد. حتماً آقاي ضرغامي در آن موقع فكر كردهاند كه ميتوان با 400 ميليون تومان اين كار را ساخت، اما چهار سال اين كار عقب افتاد ما بنا به گفته بانك مركزي بين 19 تا 22 درصد تورم داشتهايم.
وي ادامه داد: من وسط فيلمبرداري غذاي افراد صحنه را 1800 تومان خريدهام اما بعد از عيد 3000 تومان ميشود. چكار بايد بكنم؟ قرارداد در اين مملكت نبايد ملاك باشد. كار خوب بايد ملاك باشد.ما روزانه با يك عده آدم حساس طرف هستيم كه پولش را ندهي گريه ميكند. پولش را بدهي اخم ميكند. دير پولش را پرداخت كني گرفتاري.
نجفي تصريح كرد: با اين تورم و با اين ديدگاه ديگر نميتوان بودجه را بست. ميتوانيم بودجه پايه داشته باشيم به شرطي كه از آن حمايت شود. نه اينكه وقتي ساخته شد بگوييم قرارداد بستهايم. اين مشكل اساسي نگاه مديريتي به وضعيت كل بودجههاي ماست.اگر قرار است كار فاخر، تحقيقاتيتر، فنيتر و جوابگوي نظريات دوستان باشد، بايد بنشينند و وضعيت بودجهدهي را تغيير بدهند.شما نميتوانيد با بودجه تعيين شده در موعد كليد بزنيد، سر موعد كار كنيد و در زمان مقرر آن را تحويل بدهيد. اين را من نميگويم اين را بخش اقتصادي ميگويد.
*مدام در حال گدايي از يكديگر هستيم
بازيگر نقش كارآگاه علوي با بيان اينكه ما مدام در حال گدايي با افراد خود در پروژه هستيم، گفت: اغلب دوستان بهطور قسطي دستمزد خود را دريافت ميكنند و چكشان مثلا متعلق به سه ماه بعد است. در حاليكه ما نقدي كاري ميكنيم اما قسطي پول ميگيريم. زماني كه 6 ماه هر روز 5 صبح به سر كار ميروي نقدي كار ميكني. موقع پرداخت كه ميشود، بايد قسطي آن را دريافت كنيم و تأثير بسيار مستقيمي در روحيه افراد دارد.
وي ادامه داد: سريالهايي كه مدنظر دوستان است، بايد براي ساختشان با دست باز عمل كرد و بنابر قاعدهاش بودجه بدهند و يا قاعده 25 درصد تورم را بپذيرند. متأسفانه كار اداري با كار نمايش بسيار متفاوت است. شايد اگر آقاي متكي نبود، 70 درصد از لوكيشنهاي ما از بين رفته بود.يعني يك فرد به دليل علايقش به تاريخ قبول ميكند كه ما آنجا كار كنيم و حتي اگر ميخواستيم پول آنجا را هم بدهيم، همان ماه اول كار ميخوابيد. ما لوكيشن به اندازه شهرباني سابق نداريم.كدام تهيهكننده ميتواند چنين دكورهايي را بازسازي كند؟ سيمافيلم مسئول شهرك سينمايي است در حالي كه خود سيمافيلم پول پروژههايش را قسطي به ما ميدهد اما شهرك سينمايي جلوتر پول خود را ميخواهد.اين را ما به چه كسي بايد بگوييم؟
*مدير يك موزه به خود اجازه ميدهد جلوي يك سريال را بگيرد
وي در ادامه اظهار داشت: ما براي 4 پوكه فشنگ پدرمان درآمد. در حالي كه در فيلمهاي خارجي همهگونه از آثارشان حمايت ميكنند. مثلاً ميگويم فيلم قديمي است و من ماشين سال 1320را ندارم، ولي شما آن داريد كه به ما بدهيد. رئيس ميگويد نميدهم چون از كارآگاه علوي بدم ميآيد. مدير يك موزه به خودش اجازه ميدهد كه جلوي يك سريال را بگيرد و ميگويد دوست ندارم اين كار را بكنم. وقتي هم به او فشار ميآورند، به شمال فرار ميكند.
وي افزود: ما يك ماشين رولزرويس متعلق به شاه سابق در موزه داريم كه حاضر شديم آن را روي كفي بگذاريم و بيمه كنيم اما براي 3 ساعت اجاره آن 4 ميليون بيمه از ما خواستند. اين در كجاي بودجه ما ميتواند جاي بگيرد؟ و غرضورزي در برخي از مسئولان وجود دارد كه فكر ميكنند مال پدرشان است. ما 4 تا لوكيشن داريم و يا 3 تا ماشين باقي مانده است. من كه نميتوانم آنها را بسازم. پس چطور ميتوان تاريخ را به بچه كسي كه مدير موزه است برسانم؟
* واقعاً دست آقاي متكي را ميبوسم
«احمد نجفي» در ادامه سخنان خود اظهار داشت: من اين حرف را با داد و صداي بلند ميگويم: بگذاريد كارمان را بكنيم. آنوقت شما ميخواهيد با هاليوود دربيافتيد؟ جايي كه قصه را به وزارت دفاعش ميدهي برايت 20 تا اف 16 مجاني در آسمان ميگذارد. آن هم براي تبليغاتاش و اين كه بگويند «ببينيد چه ابرقدرتي هستم.»
وي افزود: مشكلات فيلم تاريخي يكي و دوتا نيست. من از طرف تمام دوستان، واقعاً دست آقاي متكي را ميبوسم كه به ما كمك كرد و محبت كرد و با عشق و علاقه و بدون نامه اين كار را كرد اما باقي دوستان بسيار ما را اذيت كردند.
وي تصريح كرد: ما به موزه پست رفتيم. با منش خوبي با ما رفتار كردند و ما هم به نهايت دقت از لوكيشن استفاده كرديم. شما به مدير موزه كه در جاده كرج است بگوئيد كه كمي با كارهاي فرهنگي آشنا شود.
* كساني كه اظهار فضل فرهنگي ميكردند در ساخت سريال ما را به جنون رساندند
نجفي گفت: كساني ما را در ساخت اين سريال اذيت كردند كه ماشاالله دم از اصلاحطلبي ميزدند و اظهار فضل فرهنگي ميكردند و حال صاحب مقام شدهاند.
وي تصريح كرد: كساني بيشترين اذيت را در طول ساخت سريال با ما داشتند كه جزو اصلاحطلبان بودند و كار را به جايي رساندند كه ما به آقاي خاتمي بگوييم به آنها بگويند شما ديگر چرا؟ شما كه اين همه شعار ميداديد. اين كارها توهين است و برخي مديران ادعاي مالكيت ميكنند و ما را به جنون رساندند. البته ما نا اميد نيستيم و حرفهايمان را هم ميزنيم.
نجفي گفت: انقلاب ما فرهنگي بوده است. وقتي همه دم از فرهنگ ميزنند بايد كمك كنند. سينما يكي از مظاهر جذابي است كه ميشود با آن تاريخ، انقلاب، رفتار و شخصيتهاي تاريخي را نشان داد و درست در دورهاي كه يك بچه سه ساله دكمهاي را فشار ميدهد و 300 كانال جلويش ميآيد، من بايد با آنها رقابت كنم تا مشتري خود را جذب كنم.
*در كارآگاه علوي 3، «يوسف مراديان» كارآگاه ميشود
نجفي در ادامه پيرامون بازي «يوسف مراديان» بازيگر نقش كارآگاه صمدي نيز گفت: اين شخصيت به جاي خود نشسته خوب فهميد رلش چيست و جواب داد.
وي ادامه داد: يوسف مراديان بازيگر بسيار خوبي است و من خوشحالم كه با ايشان آشنا شدم و فكر ميكنم اگر روزي «كارآگاه علوي3» ساخته شود، او نقش كارآگاه را بازي ميكند و ما هم گوشهاي بنشينم و لذت ببريم. حضورش بسيار مؤثر بود و من از تلاش او تشكر ميكنم. حيف كه او نيست تا خودش صحبت كند و جايز نيست من درباره او صحبت كنم.
وي درباره حضور مداوم كارآگاه صدري و همسرش در خانه «كارآگاه علوي» و آشپزي دائم آنها نيز گفت: شايد مقداري براي اين است كه از فضاي اداري خارج شوند و مستمسكي است براي تعريف آنچه كه گذشته است. فراموش نكنيد دورهاي كه فيلم شده سال 1320 تا 1330 است و مردم بايد يادشان باشد كه اين بدترين دوره تاريخ كشورما است. چون اشغال شده، همه در خانه هستند و حكومت نظامي است. نويسنده بايد مستمسكي براي ارائه حرفهايش داشته باشد و نميتواند در خيابان يا قهوهخانه حرفهايش را بزند. ارتباطات آن دوره هم نزديكتر بوده و تازه شروع نگاه تازهاي به تمدن است. بنابراين بايد اصالت موضوع هم حفظ ميشد.
نشست سريال «كارآگاه علوي2» در خبرگزاري فارس/2
يراقچيان: داستانهاي سريال كاملا سنديت تاريخي دارند
تهيهكننده مجوعه تلويزيوني «كارآگاه علوي2» گفت: تمام داستانهاي اين سريال واقعي است و كاملا سنديت تاريخي دارند.
جلسه نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «كارآگاه علوي 2» با حضور حميد رضا يراقچيان تهيه كننده، احمد نجفي بازيگر و مجري طرح سريال، داريوش حافظ الكتب(شيرازي) مسؤول جلوههاي ويژه تصويري و افكتهاي سريال، محمد عباسنژاد و ولي اويسي دستيار اول كارگردان و بازيگر مجموعه در خبرگزاري فارس برگزار شد.
بنابر اين گزارش، در اين جلسه حميد رضا يراقچيان گفت: هر كار نقاط ضعف و قوتي دارد و ماحصل كار گروهي است. كار گروهي كه مخاطب خود را به دست آورده است. من بازتابهاي اين سريال را بسيار زياد ميبينم و تا به حال خوب بوده است. البته در برخي از بخشها نظر من تأمين نشده ولي در برخي از بخشها بسيار شگفتزده شدهايم.
* خسرو معتضد صحت وقايع سريال را تأييد كرد
وي درباره نظرات مختلف تاريخ شناسان گفت: آقاي معتضد نظرشان نسبت به وقايع به تصوير كشيده شده در سريال مثبت بوده است ضمن اين كه، در كار مشاور تاريخي داشتهايم و آقاي سليمينمين مسئول اين كار در اين سريال هستند و تمام قصهها آناليز و بررسي شده و سنديتهاي تاريخي آن كاملاً معتبر است.
وي ادامه داد: حال برخي از منابع و مأخذهاي ديگر الگو ميگيرند و ممكن است منابع ما با ذائقهشان همسو نباشد و يا علتهاي ديگري داشته باشد. حتي گاهي اوقات اهدافي پشت اين انتقادات وجود دارد اما آقاي معتضد در آخرين سخنان خود نسبت به صحت وقايع اين سريال تأكيد داشتند.
يراقچيان با بيان اينكه به خاطر نامشخص بودن تاريخ چنين سريالهاي ميتوانند جذابيت ويژهاي ايجاد كنند، اظهار داشت: اين گونه سريالها نگاهها را به خود معطوف كرده و افراد را به فكر واميدارد. ما كه قصد جابهجا كردن تاريخ را نداريم. براساس معتبرترين اسناد اين سريال ساخته شده و تمام اين مسائل براي من نقطه مثبت است كه تاريخشناسان معتبر ما درباره سريال نظر بدهند. اين سريال جذابيتهاي خود را دارد و حساسيتها را بالا ميبرد.
* ما ساختارشكني نكرديم، سطخ توقع مخاطب بالا رفته است
وي تصريح كرد: ما نيامدهايم نسبت به سري قبلي ساختارشكني كنيم. بحثي كه الان وجود دارد، اين است كه بينندگان حرفهاي ما اين سريال را با معتبرترين سريالهاي خارجي مقايسه ميكنند. سطح توقع بينندگان بالاست و در اين حد، اگر توانايي و بضاعت بيشتري داشتيم، كوتاهي نميكرديم.
تهيه كننده مجموعه تلويزيوني «كارآگاه علوي 2» در ادامه گفت: بحث ديگري كه جسارت ما در كار محسوب ميشود، بحث ويژوال افكتهاست. ويژوال افكت در دنيا يك رشته دانشگاهي است كه هم تهيهكننده، كارگردان و عوامل نسبت به آن آگاهي دارند. اما ما با آزمون و خطا در اين مسير جلو ميرويم. ما از نبوغ استفاده كرده و ساختارسازي ميكنيم تا آن را رشد بدهيم. خيلي از كارگردانها نسبت به برخورد با اين قضيه وحشت دارند كه كارشان چه از آب دربيايد. ما به هرحال آن را رو كرديم و قضاوت را براي مردم مي گذاريم.
وي درباره مباحث مالي اين پروژه تاريخي نيز گفت: مشكلات بودجه و مالي هميشه وجود دارد. مخصوصا در ايران كه هميشه ما به يكباره با موقعيتهاي خاص مواجه ميشويم و عوامل پيش بيني نشده هميشه در كارهاي اين چنيني زياد وجود دارد. ما از همان ابتدا و شروع كار با مشكلات بسياري روبهرو بوديم اما توانستيم آن را به انجام برسانيم و توانستيم به نتيجه برسيم.
يراقچيان گفت:ما در مشكلات اين سريال گره خورده بوديم و انگار همه به گونهاي كارها را طراحي ميكردند كه جلو كار را بگيرند نه اين كه با ما همكاري داشته باشند. برخي فقط اظهار وجود ميكنند.
نشست سريال «كارآگاه علوي2» در خبرگزاري فارس/3
شيرازي: براي اولين بار در ايران از نرمافزارهاي هاليوودي استفاده كرديم
سازنده جلوههاي ويژه تصويري در سريال كاراگاه علوي معتقد است در اين سريال براي اولين بار از نرم افزارهاي بسيار عظيم هاليوود استفاده شده و دانش آن با چنگ و دندان بهدست آمده است.
نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «كارآگاه علوي2» با حضور حميدرضا يراقچيان تهيه كننده، احمد نجفي بازيگر و مجري طرح سريال، داريوش حافظ الكتب(شيرازي) مدير جلوههاي ويژه سريال، محمد عباسنژاد و ولي اويسي دستيار اول كارگردان و بازيگر سريال در خبرگزاري فارس برگزار شد.
در بخشي از اين نشست، داريوش شيرازي كه جلوههاي ويژه تصويري اين سريال را ساخته در اين نشست در گفتوگو با خبرنگار راديو وتلويزيون فارس گفت: اين كار تاريخي است و چيزي نيست كه شبيه كارهاي والتديزني يا كمپانيهاي بزرگ آمريكا باشد و حسن ويژوال افكت آن اين است كه اصلاً ديده نشود و شايد در خيلي از جاهايي كه ما از اين نوع افكت استفاده كردهايم، بسياري از مردم و مخاطبان عادي متوجه نشوند كه اتفاقي براي اين تصوير افتاده است.
وي ادامه داد: ما سه دسته مختلف ويژوال افكت در اين كار داريم كه يكسري از آنها سر صحنه اتفاق افتاده است كه مربوط به ويژوال افكتهاي ميداني مي شود.يك دسته كروماكي است كه خيلي از جاها براي ساده كردن خيلي از پلانها و كمهزينه درآوردن يك پلان مشكل، ما از اين روش استفاده كردهايم و خيلي از قسمتها در سوله استفاده شد و بعد بكراندها ساخته شده است. بخش مهم ويژوال افكتهاي ما نيز بخشي بوده كه اصلا وجود نداشتهاند.
شيرازي تصريح كرد: شبيه همين ميدان توپخانه كه از اول آن در رايانه ساخته شده و موسيقيهاي مختلفي در آن استفاده شده و براي اولين بار در ايران از نرمافزارهاي خيلي خيلي عظيم هاليوود استفاده كردهايم كه كاركردن با آن خيلي مشكل است.متأسفانه ما در تحريم هستيم و در برخي از مسائل واقعا خودكفا شدن بسيار مشكل است. مثلاً براي آموزش چنين نرمافزاري كه در حقيقت هوش مصنوعي است، شما بايد دو سال كنار دست يك نفر در دانشگاه درس بخوانيد. اين دانش را ما با چنگ و دندان را به دست آورديم. از درون مقالات مختلف بهصورت خيلي خلاصه و بيشتر هم آزمون و خطا بوده است.
وي با بيان اين كه ما حدود 2 ماه قبل از شروع پروژه فقط تحقيق كردهايم كه از اين نرمافزار كجاها ميتوان استفاده كرد و كجا مقرون به استفاده نيست، اظهار داشت: من خوشحالم كه براي اولينبار در ايران يك كارگردان و يك تهيهكننده به ما اعتماد كردند تا كارهايي را انجام بدهيم كه تا به حال اتفاق نيفتاده است. تا وقتي اين وادي باز نشود، ما در مرحله تئوريك قرار داريم و زماني كه وادي آن باز شود و من شروع به تحقيق و طراحي كنم، خود يك فاز بزرگ را ميطلبد. فكر ميكنم اين سريال بهترين زمينه بود براي اينكه ما اين نوع ويژوال افكت را براي فيلمهاي بعدي، بزرگتر و حجيمتر تجربه كنيم.
وي ادامه داد: اگر ما احتياج به رقابت با كشورهاي خارجي مثل اروپا و كشورهاي آسيايي مثل چين داريم بايد اين دانش را بيندوزيم و مدنظر من اين نيست كه از لحاظ مضمون نيز شبيه به هاليوود بشويم اما از لحاظ ساختار اين امكان را داريم كه حتي بالاتر باشيم و كساني كه در ايران كار ميكنند بدون اين كه درسش را خوانده باشند و بدون اين كه كسي كمكشان كند و حتي بتوانند نرمافزار آن را تهيه كنند، اين كارها را انجام ميدهند و ما در اين زمينه به حمايت احتياج داريم.
مدير جلوههاي ويژه سريال كاراگاه علوي گفت: در يكي از كارهايي كه اخيراً انجام دادم، يك نوزاد بايد زير آب از طريق ويژوال افكت به دنيا ميآمد. اين شاتي كه من ساختهام، 15 ثانيه است و تنها يك شات همطراز آن ساخته شده كه در سال 1996 و 1997 بوده است و 200 ميليون تومان فقط خرج آن 10 ثانيه شده و 3 ماه برايش كار كردهاند. اما ما اين كار را در ايران انجام دادهايم آن هم در مدت يك ماه با رقمي كه قابل گفتن نيست و آبروريزي است.
شيرازي گفت: وقتي ما ميتوانيم چنين كارهايي انجام بدهيم، حيف است كه استفاده نشود آن هم در فيلمهاي پرمضمون ما. چون در ساير كشورها بيشتر به دنبال ايجاد شگفتي در فيلمهايشان هستند در حالي كه ما به دنبال مضمون هستيم.
نشست سريال «كارآگاه علوي2» در خبرگزاري فارس/4
عباسنژاد: لهجه شيرازي كمك بسياري به من كرد
بازيگر نقش كازروني در سريال «كارآگاه علوي2» گفت: شيرازي بودنم و لهجهاي كه دارم كمك بسياري در بازي اين نقش به من كرد.
نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «كارآگاه علوي 2» با حضور حميدرضا يراقچيان تهيه كننده، احمد نجفي بازيگر و مجري طرح سريال، داريوش حافظ الكتب(شيرازي) مدير جلوههاي ويژه سريال، محمد عباسنژاد و ولي اويسي دستيار اول كارگردان و بازيگر سريال در خبرگزاري فارس برگزار شد.
بنابر اين گزارش، محمد عباسنژاد در اين نشست در گفت وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: بعضي اوقات لباس، گريم و يا چهره به بازيگر كمك بسياري ميكند. در اين سريال نيز لهجه شيرازي من كمك بسياري به من كرد.من در اين سريال سعي كردهام خودم باشم. نه اين كه خصوصيات اخلاقي كاراكتر «كازروني» را به خود بگيرم. به من گفتند تو يك كارمند هستي كه زندگي معمولي دارد و محتاج نان شب خود است و اگر روزي كار نكند، محتاج است و درگير اين است كه اگر روزي كوپن ارزاق عمومي اعلام كنند و او نتواند آن را بگيرد، آن روز بدترين روز زندگي او خواهد بود. اين چيزي بود كه من دريافتم و پارتنرهاي خوبي داشتم. جذبه آقاي نجفي كمك بسياري به من كرد و فضاي دوستانه كار تاثير بسياري بر كار گذاشت.
وي افزود: وقتي قبل از ساخت وارد پروژهاي ميشوي همه تصور ميكنند ميخواهند «بن هور» بسازند و كار بسيار عظيم و خيلي خوب است اما وقتي داخل كار ميشوي مشكلات بسياري به وجود ميآيد و آنجاست كه ميگويند كار سخت و مشكل است و بودجه ندارد.
وي ادامه داد: اگر نگاه عمدهاي داشته باشيم ميبينيم كه اگر بخواهيم به همين منوال پيش برويم تا ده سال آينده نه سينماي ما و نه تلويزيون ما از اين حد بالاتر نخواهد رفت و هميني كه هست. مثلا فيلمهايي نامزد اسكار ميشوند كه وقتي به آنها انتقاد ميكنيم، ميگويند شما متوجه نميشويد اين فيلم يك نگاه فلسفي دارد. مگر در اسكار، فقط فيلمهاي فلسفي شركت ميكنند؟ چرا ما نميتوانيم؟ چرا ما هنوز نميتوانيم حتي يك پلان از كاري را كه يك كارگردان 25 ساله هاليوودي ميگيرد، بچينيم؟
عباسنژاد با بيان اين كه آقاي شيرازي اگر واقعا يك استاد داشته باشد و مجبور نباشد كه از روي مقالات كاري را بسازد، قطعا موفقتر خواهد بود، ادامه داد: متاسفانه ما در مملكت خود پيشكسوت زياد داريم آن هم در هر ردهاي. ما با دوربين جديد كه وارد كشور ميشود، نميتوانيم با آن كار كنيم و از روي حدس و گمان و ... از آن استفاده ميكنيم.
وي گفت: ما استاد نداريم و ممكن است به خيليها بر بخورد. مشكل ما اين است. اينحا بيشترين سوالي كه رسانهها از ما ميپرسند اين است كه دوست داريد چه نقشي بازي كنيد؟ در صورتي كه يك هنرپيشه آمادگي بازي هر نوع نقشي را دارد.ما با همين جنگ و جدالها ميسازيم و كار ميكنيم. كدام برنامه تلويزيوني است كه به اصلاح و برآورد نخورده باشد؟ اين كارها به خاطر نبوغ بچهها ساخته ميشود و بالاخره بايد فكري براي اين جريانات بكنيم.
بازيگر نقش صفوي در ادامه سخنان خود گفت: گاهي اوقات در كار فشارهايي بر بازيگر وارد ميشود كه بر كار او تاثير ميگذارد. مثلا ما در يك روز كاري فقط يك سكانس ميگيريم. براي چه؟ بهخاطر اينكه امكانات فراهم نيست و مثلا يك گروه معطل گرفتن يك امضاء ميشوند تا از يك امكاناتي استفاده كنند. يا آقاي رئيس هنوز نيامده است. اينها همه انرژي را ميگيرند و تا شرايط آماده شود، ساعت 3 بعد از ظهر است و پس از آن هم كه ديگر نميتوان كار كرد. آيا ما حقوقمان را نميگيريم؟ چرا ميگيريم. اينها فقط از جيب تهيه كننده نميرود بلكه از بودجه تلويزيون نيز استفاده ميشود و با اين كارها بودجه فيلم خراب ميشود.
نشست سريال «كارآگاه علوي2» در خبرگزاري فارس/5
اويسي: از «احمد نجفي» ميترسيديم
بازيگر نقش كارآگاه كرد بچه گفت: در زمان ساخت سريالT به دليل حرفهاي بودن آقاي نجفي از ايشان ميترسيديم و هول ميشديم.
ولي اويسي بازيگر سريال كارآگاه علوي
نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «كارآگاه علوي 2» با حضور حميدرضا يراقچيان تهيه كننده، احمد نجفي بازيگر و مجري طرح سريال، داريوش حافظ الكتب(شيرازي) مدير جلوههاي ويژه سريال، محمد عباسنژاد و ولي اويسي دستيار اول كارگردان و بازيگر نقش كارآگاه كردبچه در خبرگزاري فارس برگزار شد.
ولي اويسي در اين نشست در گفتوگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: من نقش كارآگاه كرد بچه را در اين سريال بازي كردهام البته ابتدا قرار بود تنها دستيار آقاي هدايت باشم.
وي با بيان اين كه من از ابتدا وارد كار شدم و دغدغههاي آن را ميدانم، اظهار داشت: يكسري از مديران در كار با ما كنار نيامدند، اما بسياري از مردم به خوبي ما را پذيرفتند و به ما لطف داشتند.
اويسي تصريح كرد: من زمان ساخت سري اول سريال تنها 13 سال داشتم و براي آشنايي بيشتر با كار، با آقاي نجفي صحبت بسياري داشتم. همه در اين سريال تكليف نقشهايشان مشخص بود و ميدانستند كه مثلا قرار است نقش جدي بازي كنند اما من هنوز نميدانستم كارآگاه كرد بچه چه شخصيتي دارد.
وي ادامه داد: به همين دليل بين يك شخصيت جدي و طنز قرار گرفتم و ريتم كلام نيز كمي تندتر شد تا هم شيرين باشد و هم متفكر. همراهي بزرگترها نيز باعث شد تا من از آنها بيشتر درس بگيرم. خيلي از اتفاقات خوب در سريال به خاطر حضور آقاي نجفي افتاد و آقاي هدايت نيز ما را توجيه ميكرد.
اويسي گفت: در برخي از لحظات از نگاه براق آقاي نجفي ميترسيديم و كلا همه بازيگران يك احساس ترسي از ايشان داشتند و به نوعي براي ما حكم گادفادر يا پدرخوانده داشتند. گاهي اوقات نيز ما به دليل تجربه ايشان هول ميشديم.
گزارشی از پشت صحنه سریال کارآگاه علوی
ساختمانهاي قديمي وزارت امور خارجه در روزهاي تصويربرداري سريال «كارآگاه علوي»، از خلوتترين روزهاي خود را پشت سرگذاشتند؛ روزي كه به تصويربرداري پلانهاي راهروي اداره آگاهي از سريال حسن هدايت اختصاص داشت.
ساختمان شهرباني قديم وزارت امورخارجه، لوكيشن سريال «كارگاه علوي» است و راهروي بلند و طولاني آن در دو سمت به اتاقهايي راه دارد كه بر سر در آنها پلاكاردهاي چون « شناسايي اسلحه»، «انگشتنگاري»، «شناسايي چهره»، بايگاني و غيره به چشم ميخورد.
به رغم روند معمول كليدخوردن سريالهاي تلويزيوني پيش از پايان فيلمنامه، اتفاقاً «كارآگاه علوي» با فيلمنامهاي كامل كليد خورده است و حسن هدايت خود نگارش فيلمنامه را برعهده داشته است.
هدايت بر جنايي بودن داستانها تأكيد دارد و معتقد است داستان پليسي بدون يك جنازه و پليس معنا نميدهد.
سريال كارآگاه علوي داراي 9 بازيگر اصلي است كه علاوه بر كارآگاه علوي (با بازي احمد نجفي)، خسرو دستگير (سرهنگ افشار)، كارگاه صدري (يوسف مراديان)، كارآگاه كازروني (محمد عباسنژاد) كارآگاه كردبچه (ولي اويسي) نيز در زمره اين شخصيتهاي ثابت قرار ميگيرند.
***
صبح اين روز به تصويربرداري سكانس شش از اپيزود «تركمنها» اختصاص دارد؛ سكانسي كه در آن كارآگاه علوي در كنار كارآگاه كازروني ديده ميشود.
هدايت از عباسنژاد ميخواهد كه غلو بيشتري در حركاتش نشان دهد تا رفتارش به كازرونيها نزديكتر شود.
در اتاق گريم احمد نجفي يا همان كارآگاه علوي معروف، در حال گريم شدن است و محسن ملكي، طراح گريم سريال، برروي كار دستيارش نظارت دارد.
«كارآگاه علوي» را در قسمت نخست، با گريمي متفاوت ديديم و پس از آن شاهد ايفاي نقش او با همان گريم قبلي هستيم. در حقيقت اين شخصيت در سري جديد داراي دو گريم است كه گريم اول كوتاه و گذري است؛ البته گذر زمان نه تنها روي چهره و گريم كارآگاه علوي كه برروي چهرهي خود احمد نجفي نيز تأثير گذاشتهاست و بنابراين كارآگاه علوي در سري دوم درست به همان اندازه 14 سال، مسنتر شده است.
پس از رهايي از گريم، احمد نجفي به سراغ سياهي لشگرها كه تعداد آنان هم اندك است، رفته و گرههاي كراواتشان را سفت ميكند.
پلان پس از دوبار تمرين ضبط ميشود؛ اما صداي افتادن تكه چوبي كه به بخشهاي درحال تعمير ساختمان اختصاص دارد، همهچيز را برهم ميزند.
****
گروه مجدداً آماده ضبط ميشوند؛ صداي ولي اويسي (دستيار اول كارگردان) در ساختمان خلوت ميپيچد: «آماده؛ حركت»
حسن هدايت به همراه آويشن بيكايي(منشي صحنه) و منوچهر شمسايي (طراح نور) در يكي از اتاقها نشسته و از طريق مونيتور شاهد اتفاقاتي هستند كه در صحنه رخ ميدهد. اما صداي بسته شدن در توسط باد، باز هم همهچيز را برهم ميريزد.
سرانجام نوبت احمد نجفي و عباسنژاد است كه پشت مونيتور بيايند و آنچه را بازي كردهاند به تماشا بنشينند.
در همين هنگام يوسف مراديان (بازيگر نقش كارآگاه صدري) در اتاقي كه به استراحت عوامل اختصاص داده شده، مشغول خوردن چاي و تمرين ديالوگهايش است؛ او معاون كارآگاه علوي، است.
مراديان ميگويد: كارآگاه صدري برخلاف آنچه در سريالهاي معمايي ـ جنايي معمول است، معاوني نيست كه راوي قصه باشد. در اغلب سريالهاي پليسي مانند «شرلوك هولمز» دستيار كارآگاه متوجه معما نميشود و با سوالاتي كه مطرح ميكند به تماشاگر كمك ميكند كه قصه را بفهمد.
پخش سريال «كارآگاه علوي» از اوايل آذر ماه امسال آغاز شده و بيش از دو ماه است كه مخاطبان اين سريال، قصههاي معمايي و جنايي دههي 20 و 30 ايران را همراه با كارآگاه علوي و همكارانش دنبال ميكنند. سري دوم «كارآگاه علوي» نسبت به سري نخست با تغييراتي ديگر نيز همراه بوده و آن استفاده از جلوههاي ويژه كامپيوتري است؛ اما استفاده از اين تكنيكها كه مواردي از آن در قسمتهاي قبل مشاهده شد، حاكي از آن است كه بيش از آن كه به كارگيري اين شيوه، تمهيدي براي خلق صحنههايي باشد كه پيش از اين در تلويزيونمان كمتر شاهد آن بودهايم، جلوههاي ويژه كامپيوتري براي سريال «كارآگاه علوي» تمهيدي بودهاست كه حسن هدايت و همكارانش بتوانند در موعد مقرر سريال را به آنتن رسانده و هزينههاي كمتري را نيز به سازمان صداو سيما تحميل كنند.
منبع: ایسنا