تاریخچه انیمیشن Animation ( پویانمایی)
پویانمایی یا انیمیشن به انگلیسی: Animation) نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر هنری دوبعدی، یا موقعیتهای مدلهای واقعی، برای ایجاد توهم حرکت است. حرکت روان تصاویر متحرک در انیمشینها، ناشی از یک خطای باصره است که به دلیل پدیدهٔ ماندگاری تصاویر پدید میآید. رایجترین روش برای نمایش انیمشن، سینما یا ویدئو است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تاریخچه
قدیمی ترین نمونه های تلاش برای بدست آرودن توهم حرکت در طراحیایستارا می توان در نقاشی هایعصر حجرغار ها پیدا کرد، در جائیکه حیوانات با چندین شکل پای رویهم افتاده مجسم شده اند، که آشکارا کوششی برای رساندن احساس حرکت است .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فناکیستوسکوپPhenakistiscope،زئوتروپ Zoetrope وپراکسینوسکوپ Praxinoscope، همچنینکتاب چرخنده flip book ، قدیمی ترین اسباب های انیمیشن محبوب اختراع شده در طول سده 1800 هستند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Phenakistiscope
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Zoetrope
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Praxinoscope
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
flip book
شخص خاصی به عنوان مخترع هنر فیلم انیمیشن وجود ندارد، چرا که افرادبسیاری پروژه های متعددی که می توان به عنوان گونه های مختلف انیمیشن مطرحکرد را تماما در زمان های یکسانی انجام می دادند.
فیلمساز فرانسویکه سازنده جلوه های ویژه فیلمهایی مانندسفری به ماهبود، تکنیکهای بسیاری در کارش استفاده می کرد- که یکی از آنها نگه داشتنجرخش فیلم دوربین، و تغییر کوچکی در صحنه و سپس دوباره به جرخش در آوردنفیلم دوربین بود. این بسیار شبیه به ایده ای است که بعدها انیمیشناستاپ-موشن شد. ملیس به طور اتفاقی به این تکنیک دست یافت. هنگامی که او اتوبوسی رادر حال رد شدن از جلوی دوربین می گرفت، دوربین خراب شد. موقعیکه دوربینتعمیر شد، درست زمانیکه ملیس شروع به فیلم گرفتن کرد، تصادفاً یک اسب ازجلوی دوربین رد شد. نتیجه آن بود که در فیلم به نظر می رسید که اتوبوس بهیک اسب تبدیل می شود.
J. Stuart Blackton ج.استوارت بلکتون
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ج.استوارت بلکتونJ. Stuart Blacktonشاید اولین فیلمساز آمریکایی باشد که تکنیک های استاپ-موشن و انیمشن طراحی دستی را استفاده کرد. ادیسوناو را با فیلمسازی آشنا کرد. او با اولین کارش مورخ 1900 که کپی رایتداشت، پیشگام این ایده ها در دوران قرن بیستم شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
The Enchanted Drawing
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Humorous Phases of Funny Faces
بسیاری از فیلمهایش، ازمیان آنهاطراحی سحر آمیز (1900) The Enchanted Drawing وفکاهی صورت های متغیر مسخره (1906) Humorous Phases of Funny Facesنسخه های فیلم روزمره از بلکتون "هنرمند درخشان" بود، و نسخه هایاصلاح شده مورد استفاده ملیس قدیمی ترین تکنیک های استاپ-موشن برای ساختنسری هایی از طراحی های رویتخته سیاهبود که به نظر می رسند که حرکت می کنند و خود را تغییر شکل می دهند. فکاهی صورتهای متغیر مسخرهبه عنوان اولین فیلم انیمیت شده واقعی ثبت، و بلکتون به عنوان اولینانیماتورواقعی شناخته شده است.
Émile Cohl ایمل کال و Winsor McCay وینزور مکی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هنرمند فرانسوی دیگری به نامایمل کال ، شروع به طراحی سلسله کارتون هایی کرد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Fantasmagorie
در سال 1908 فیلمی با نامFantasmagorieبه معنای تخیلات متغیر را ساخت. این فیلم شامل تعداد زیادی طراحی سادهسرگردان است که به هم تبدیل می شوند، مانند بطری شراب که به یک گل تبدیلمی شد. همچنین قسمتهایی از تصاویر زنده وجود داشت، جایی که دست انیماتوروارد صحنه می شد. این فیلم با طراحی هر فریم روی کاغذ ایجاد شده بود و هرفریم بانگاتیوفیلم گرفته می شد، که به تصویر، ظاهر تخته سیاه را می داد. بدین ترتیب Fantasmagorie اولین فیلم انیمیشن سنتی (طراحی دستی( محسوب می شود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در ادامه موفقیت های بلکتون و کال، هنرمندان متعدد دیگری شروع به تجربیاتی در انیمیشن کردند. از جمله وینزور مکی که یک کارتونیست موفق روزنامه بود. او انیمیشن های پرجزئیاتی ساخت که نیازمند تیم هنرمندان و توجهی طاقت فرسا به جزئیات بود. هر فریم یک طراحی روی کاغذ بود که همواره می بایست که پس زمینه و شخصیت ها هردو دوباره طراحی و انیمیت شوند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Little Nemo
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Gertie the Dinosaur
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
The Sinking of the Lusitania
برجسته ترین فیلم های مکی عبارتند ازنموی کوچولو (1911)Little Nemo،جریت دایناسور (1914)Gertie the Dinosaurو غرق شدن لوسیتینیاThe Sinking of the Lusitania (1911 .
تولید فیلم های انیمیشن کوتاه، که عموما "کارتون" نامیده می شوند، درطول دهه 1910 به یک صنعت بدل شد، و کارتون های کوتاه برای نمایش در فیلمهای سینما تولید شدند. موفق ترین تولید کننده قدیمی انیمیشنجان رندولف ریبود، کسی که همراه باارل هردانیماتور،سل انیمیشن (انیمیشن روی طلق) را پایه گذاری کرد که در باقی دهه بر صنعت انیمیشن حکمفرما بود.