آشنايي با رشته هاي تحصيلي
در اين قسمت مي خوايم رشته هاي تحصيلي را معرفي كنيم شايد براي بعضي ها مفيد باشه
يا رشته مهندي هوا فضا شرع مي كنم
================================================== ==
مهندسي هوافضا
هدف :
هدف تربيت كارشناس در صنايع هواپيما و هليكوپترسازي و فردي آشنا به مقدمات و اصول مهندسي هوافضا است. طول متوسط دوره 4 سال است. دانشجويان موظفند 3 واحد پروژه بگيرند و 2 تابستان در دفاتر مهندسي صنايع مربوط كارآموزي كنند. فارغالتحصيلان كادر مورد نياز محاسبات ، طراحي، تحقيقات و ساخت صنايع مختلف هواپيمايي، هليكوپترسازي، موشكي و صنايع ديگر را تامين ميكنند. دروس اين مجموعه شامل دروس عمومي، پايه، اصلي، تخصصي، كارگاهي و كارآموزي است و زمينههايي چون آيروديناميك، سازه هوايي، مكانيك پرواز و جلوبرندهها را در بر ميگيرد. پايههاي اصلي لازم براي تحصيل در اين رشته رياضيات، فيزيك و زبان خارجي است. براي فارغالتحصيلان اين رشته امكان ورود به دوره كارشناسي ارشد مهندسي هوافضا وجود دارد. بايد توجه داشت كه صنايع هوافضا در دنيا يكي از پيشروترين زمينههاي تحقيقاتي است و همواره موجبات ترقي و جهش در ساير رشتههاي علوم و مهندسي را فراهم ساخته و در اين راستا بودجههاي عظيم نظامي و غيرنظامي را به خود اختصاص داده است، موضوعاتي از قبيل طراحي و ساخت هليكوپتر، هواپيماي بدون سرنشين، بدون موتور، عمود پرواز و يا جنگنده از يك طرف و ساخت پايگاههاي فضايي، مسافرت به كرات ديگر و جنگ ستارگان از طرف ديگر جامعيت و حساسيت اين رشته را بيش از پيش روشن ميسازد.
دكتر كامران رئيسي استاد رشته مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير در معرفي اين رشته ميگويد: مهندسي هوافضا مجموعهاي از علوم و تواناييهاي علمي و عملي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده نظير هواپيماها، چرخبالها، گلايدرها، موشكها و ماهوارهها است. اين رشته بر چهار پايه آيروديناميك 1 ، جلوبرندگي 2 ، مكانيك پرواز 3 و سازههاي هوافضايي استوار است.
وي در توضيح چهار پايه علمي اين رشته ميگويد: «آيروديناميك» به مطالعه و بررسي جريان هوا، محاسبه نيروها و گشتاورهاي ناشي از آن بر روي جسم پرنده ميپردازد و مهندس هوا فضا با فراگيري اين علم به تحليل جريانهاي پيچيده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نيروهاي آئروديناميكي امكان بررسي پايداري و طراحي سازه را فراهم ميكند.
«جلوبرندگي» به مطالعه و بررسي سيستمهاي جلوبرنده اعم از موتورهاي پيستوني ، توربيني ، راكتها و نحوه توليد نيروي رانش در آنها ميپردازد.
«مكانيك پرواز» به مطالعه و بررسي رفتار و حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آئروديناميكي ، هندسي و وزني ميپردازد و در واقع علم مكانيك پرواز از «عملكرد» تشكيل ميشود و «عملكرد» به بررسي برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازي در سرعتهاي مختلف و پايداري و كنترل وسايل پرنده ميپردازد.
و در نهايت «سازههاي هوافضايي» به مطالعه و بررسي سازههاي هواپيما و ديگر وسايل پرنده ميپردازد و هدف آن طراحي سازههايي است كه علاوه بر استحكام كافي در برابر بارهاي آئروديناميكي و ساير بارهاي استاتيكي وارد بر وسايل پرنده، حداقل وزن ممكن را نيز داشته باشند.
يكي از دانشجويان كارشناسي ارشد اين رشته نيز مهندسي هوا فضا را علمي استراتژيك ميداند كه در آن از همه علوم از جمله متالوژي ، كامپيوتر و الكترونيك استفاده ميشود و هدف آن تربيت كارشناساني است كه كادر مورد نياز محاسبات ، طراحي ، تحقيقات و ساخت صنايع مختلف هواپيمايي، چرخبالسازي و موشكي را تامين سازند. به همين دليل دانشجويان اين رشته موظف هستند كه در طي تحصيل 3 واحد پروژه بگيرند و در تابستان نيز در دفاتر مهندسي صنايع مربوط كارآموزي بكنند.
آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:
در مورد مشكلات و دشواريهاي شغلي فارغالتحصيلان اين رشته نيز دكتر رئيسي ميگويد: مهمترين مشكل اين رشته جديد بودن آن است و اين كه هنوز براي آن برنامهريزيهاي لازم به صورت كلان تدوين نشده است و در نتيجه پراكندهكاري در اين رشته زياد است و در كل جذب نيروي انساني از كانال صحيحي انجام نميگيرد وگرنه عمدتا فارغالتحصيلان اين رشته از نظر بازاركار مشكلي ندارند.
همانطور كه پيش از اين گفتيم هدف اصلي صنعت هوافضا طراحي و ساخت وسايل پرنده است، در نتيجه فارغالتحصيلان مهندسي هوافضا ميتوانند در صنايع و موسسات تحقيقاتي هواپيمايي ، موشكي و ماهواره فعاليت بكنند و همچنين در كليه موسسات و سازمانهايي كه به نحوي از وسايل پرنده استفاده ميكنند، به عنوان كارشناس تحقيق در عمليات و تعمير و نگهداري خدمت كنند. اما علاوه بر اشتغال در مراكز فوق يك مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئروديناميك، طراحي سازه و روشهاي طراحي توربو ماشينها توانايي كار در شاخههاي متعددي از مهندسي و پروژههاي خارج از حيطه صنايع هوافضايي را نيز دارد.
دكتر رئيسي در همين زمينه ميگويد: كاربرد زمينههاي مطالعاتي يك مهندس هوافضا تنها به طراحي هواپيما و وسايل پرنده محدود نميشود. براي مثال آئروديناميك خودروهااز برخي جهات شباهت زيادي به آئروديناميك هواپيما دارد و امروزه در اغلب صنايع خودروسازي با استفاده از تونل باد و علم آئروديناميك ، خودروهاي كم مصرفتري ميسازند. فرايند سيستمهاي كنترل صنعتي نيز با فرايندهاي طراحي كنترل در وسايل پرنده بر يك مبنا است و همچنين سازه اتومبيل و كشتي مشتركات زيادي با سازه يك هواپيما دارد و بالاخره توربينهاي گاز يك نيروگاه يا ايستگاه پمپ گاز همانند يك موتور جت تحليل و طراحي ميگردند. در نتيجه يك مهندس هوافضا علاوه بر شركتهاي هوايي در نيروگاهها، صنايع نفت و گاز و صنايع خودروسازي فرصتهاي شغلي خوبي دارد.
تواناييهاي مورد نياز و قابل توصيه :
دكتر رئيسي همچنين معتقد است كه دانشجوي اين رشته بايد در كارهايش نظم و برنامهريزي داشته باشد چون حجم مطالبي كه در طول يك ترم ارائه ميشود، زياد بوده و مطالعه آنها مستلزم يك برنامهريزي دقيق ميباشد.
وي در مورد دروس مهم در اين رشته نيز ميگويد: زيربناي اين رشته رياضيات است و همچنين فيزيك و شيمي تا حدودي لازم ميباشد و البته همينجا لازم است توصيه كنم كه دانشآموزان اگر در درس زبان خارجي ضعيف هستند، وارد اين رشته نشوند چون بيشتر دروس اين رشته به زبان انگليسي وابسته ميباشد.
آقاي جهاني دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي هوافضاي دانشگاه اميركبير نيز معتقد است كه دانشجوي اين رشته بايد آمادگي كار در كارخانجات را داشته باشد. وي در توضيح ميگويد: مهندسي هوافضا يك رشته فني است و عموما كساني كه وارد رشتههاي فني ميشوند، بايد آمادگي كار در كارخانجات را داشته باشند و همچنين بايد افراد قوي و داراي پشتكار وارد اين رشته بشوند تا به ياري اراده قوي خود در پيشبرد اين رشته نوپا موفق گردند.
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:
امكان ادامه تحصيل در مقاطع كارشناسي ارشد در گرايشهاي «جلوبرندگي ، مكانيك پرواز، سازههاي هوايي ، آيروديناميك ، هوافضا» ميسر ميباشد.
رشتههاي مشابه و نزديك به اين رشته :
اين رشته قبلا از زيرشاخههاي مهندسي مكانيك بوده است لذا داراي تعداد واحدهاي مشترك زيادي با رشته مهندسي مكانيك ميباشد.
وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر:
رشته مهندسي هوافضا نيازمند سرمايهگذاري كلان است و بيش از ساير صنايع از وضعيت اقتصادي كشور تاثير ميپذيرد يعني اگر رشد اقتصادي خوبي داشته باشيم سرمايهگذاري در اين بخش بيشتر ميباشد و البته عكس اين قضيه نيز صادق است.
دكتر مهدي سبزهپرور استاد مهندسي هوافضاي دانشگاه اميركبير نيز با اشاره به فعاليت فارغالتحصيلان اين رشته در بخش خصوصي ميگويد: در سال 70 وزارت صنايع لايحهاي به مجلس داد كه بر اساس آن بخش خصوصي ميتوانست در كشور فعاليتهايي در زمينه هوافضا انجام بدهد. از سال 72 نيز به صورت رسمي مجموعهاي در وزارت صنايع متولي اين كار شد و به صورت هدايتكننده شركتها و مجموعههاي بخش خصوصي فعاليت خود را آغاز كرد كه حاصل اين كار، توليداتي مثل ساخت هواپيماي گلايدر بود كه طراحي آن توسط فارغالتحصيلان همين رشته انجام شد و در حال حاضر نيز 10 فروند از اين هواپيما توليد شده و با اخذ مجوزهاي بينالمللي در باشگاههاي سازمان هواپيمايي كشوري شروع به فعاليت كرده است. همچنين ميتوان به پروژه طراحي و ساخت هواپيماي سبك موتوردار اشاره كرد كه با موفقيت انجام شده و پروازهاي آزمايشي را نيز انجام داده است و بالاخره پروژه هواپيماي سمپاش از پروژههايي است كه به تازگي در كشور مطرح شده است.
حسين شاهوردي دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه اميركبير نيز ميگويد: در حال حاضر در كشور ما به ساخت هواپيما به دليل عدم سرمايهگذاري توجه زيادي نميشود اما فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در فرودگاهها در قسمت تعمير و نگهداري هوايي و همچنين در صنايع دفاع روي طراحي موشك و جنگافزارها فعاليت بكنند.
علاوه بر اينها ميتوانند روي آئروديناميك خودروها، سازههاي خودروسازي و توليد توربينهاي بخار براي توليد برق كار بكنند. وي همچنين درمورد فعاليتهايي كه دانشجويان اين رشته در بخش خصوصي ميتوانند انجام دهند، ميگويد: فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در شركتهاي خصوصي، هواپيماهاي كوچك دو نفره و يا چهارنفرهاي را كه در دست ساخت است با استانداردهاي بينالمللي تطابق داده و براي هواپيما گواهي پرواز يا توليد بگيرند.
مي خواستم اطلاعاتي در مورد رشته مكانيك در طراحي جامدات بگيرم
يه سوال داشتم مي خواستم اطلاعاتي در مورد رشته مكانيك در طراحي جامدات بگيرم :
و مقايسه اون با رشته عمران-عمران
وضعيت كاري در ايران ؟
ارزش مدرك ها ؟
وضعيت حقوق و امنيت شغلي ؟
كارخانجاتي كه از اين مهندسين براي كار استقبال ميكنند ؟
نوع كار و كارهاي مرتبط با آنها ؟
معرفي كامل و...
مرسي...
شاخه هاي مختلف علوم رياضي
بهینهسازی optimization شاخهای از ریاضیات است که در آن سعی میشود که ماکزیمم و مینیمم یک سیستم معادلات را با توجه به یکسری الزامات، به دست آورد. مثال: در مسئله زیر، سعی کنید مقادیر بهینه تعداد آنتن مورد نیاز و ارتفاع هريک را پیدا کنید. برای پوشش دادن به ناحیهای به عرض ده و طول بیست کیلومتر بوسیله آنتنهای تلویزیون، چند آنتن و با چه ارتفاعی و در چه نقاطی باید نصب کرد که متضمن کمترین هزینه باشد.؟ میدانیم که: برای پوشش ناحیهای به عرض و طول یک کیلومتر به آنتنی به ارتفاع پنج متر نیاز است. و برای پوشش دادن به سطحی که عرض و طولش یک کیلومتر بیشتر باشد، ارتفاع آنتن را باید پنج متر اضافه کرد.( مثلا برای پوشش مساحتی به عرض وطول دو کیلومتر ارتفاع آنتن باید ده متر باشد). مخارج هرپنج متر ارتفاع یک آنتن برابر X است.
مهندسي باغباني و مهندسي فضاي سبز
برخي از دروس اصلي و پايه مشترک مهندسي باغباني با رشته مهندسي فضاي سبز عبارت است از اکولوژي، گياه شناسي، شيمي عمومي، زيست شناسي، هوا و اقليم شناسي، خاک شناسي عمومي، آشنايي با کامپيوتر. چنانچه ملاحظه فرموديد در دروس اصلي و حتي در برخي از دروس گرايش هاي رشته مهندسي کشاورزي غير از باغباني با رشته مهندسي فضاي سبز ارتباطات قابل توجه و فراواني وجود دارد که امکان ادامه تحصيل فارغ التحصيلان رشته مهندسي فضاي سبز را در گرايش باغباني به سهولت فراهم نمود. عمده دروس اشتراکي اين دو رشته به صورت نظري و عملي ارائه مي گردد .
آشنايي با علم گياه شناسي و نحوه رشد و نمو و نگهداري آن ها. آشنايي با اکولوژي هاي محيط هاي گوناگون و چرخه هاي زيستي، آشنايي با اصول علم هواشناسي و وسايل مربوط به آن و آشنايي با انواع خاک ها و عناصر تشکيل دهنده مباحث متعددي را در هر دو رشته به وجود آورده اند که موجب نزديکي بيشتر آن دو شده است حتي در گرايش هايي غير از باغباني همچون ترويج و آموزش کشاورزي، خاک شناسي، علوم دامي، زراعت و اصلاح نباتات، علوم و صنايع غذايي، گياه پزشکي، رگه هايي از مشترکات بين دو رشته فوق وجود دارد که علت اصلي آن را مي توان وجود چرخه زنجيره اي بين منابع طبيعي و به طور کلي کشارزي دانست.
رشته مهندسي پليمر و مهندسي شيمي
در ابتدا به چند عنوان از سر فصل دروس اصلي اين دو رشته اشاره مي کنيم و سپس توضيحاتي که اشتراک بين اين دو رشته را مشخص مي کند بيان مي گردد. موازنه انرژي و مواد، انتقال حرارت، کنترل فرايند ها و آزمامشگاه، عمليات واحد، طرح و اقتصاد مهندسي نقشه کشي صنعتي، انتقال جرم برخي از دروس اصلي و مشترک اين دو رشته هستند. اکنون که براي شما از مشترکات اين دو رشته صحبت مي کنيم هنوز نيز در برخي از دانشگاهها رشته مهندسي پليمر به واسطه نزديکي آن با رشته مهندسي شيمي به صورت يک رشته عرضه مي شوند. علت جدايي پليمر از رشته شيمي نياز بشر به موادي مستحکم، سبک و با کيفيت بالا بود براي مصرف در زمينه هايي که پيشرفت ديگر علوم براي انسان به وجود آورده بود شما مي توانيد اين نياز را از لنز چشم انسان ها تا ساخت بدنه هواپيما تصور کنيد.
مواد پليمري عمدتاً داراي خواصي مانند مقاومت زياد در برابر کشش و مقاومت خوب در برابر پارگي و سايش هستند در فرايندهاي شيميايي همواره تبادل انرژي و مواد از يک طرف به طرف ديگر وجود دارد در نتيجه، محاسبات مربوط به آنها براي يک مهندسي شيمي و يک مهندسي پليمر ضروري است که در اين درس به آن پرداخته مي شود. اين يک مثال از توضيح درسي مشترک براي اين دو رشته بود. نکته پاياني در خصوص درس شيمي مي باشد که دانشجويان رشته هاي مهندسي شيمي پليمر، نيازي به دانستن مفهوم علوم شيمي ندارند و دانشجويان رشته هاي شيمي محض و کاربردي بيشتر در اين زمينه مطالعه مي کنند. دانشجويان رشته هاي مهندسي شيمي و پليمر فقط بايد با علم شيمي به طور ضمني آشنا باشند. هم از اين رو دروس دانشگاهي آنها بيشتر جنبه فني و مهندس دارد و کمتر (فقط در دروس پايه) با علم شيمي مرتبط است.
رشته هوافضا و رشته مکانيک
درسهايي همچون نقشه کشي صنعتي، انتقال حرارت، ترموديناميک، کنترل اتوماتيک، ارتعاشات، مکانيک سيالات، علم مواد، مقاومت مصالح، استاتيک و ديناميک همگي درسهاي مشترک بين دو رشته هوافضا و مکانيک هستند. وقتي به اشتراک بين کشتي سازي در اقيانوس ها و هوافضا درآسمان ها با رشته مکانيک فکر مي کردم کوچکي دنيا را بهتر درک کردم و فهميدم پيوندهاي بين علوم دريايي و هوايي چقدر مستحکم و اساسي است. بررسي رفتار اجسام جامد در برابر نيرو و ساختمان مواد، شناخت مفاهيمي ، گشتاور شناخت مانند گرما، انرژي، کار، بررسي اثر نيروها و گشتاورها بر روي اجسام جامد و در حال سکون. چگونگي انتقال گرما عوامل يکساني در دريا و هوا مي گردند يکي از عوامل مهم پيوند اين رشته ها و موجب اشتراک بين دو رشته شده اند به عبارت ديگر رشته هاي هوافضا و مکانيک داراي اصول يکساني هستند و آنچه موجب تفاوت آن هاست نحوه استفاده از اين اصول و کاربردهاي آن است اما با توجه به پيشرفت و توسعه فراون اين رشته ديگر نمي توان از آن به عنوان يک زير مجموعه از مهندسي مکانيک نام برد.