تاریخ و محل برگزاری بخش شنیداری آزمون زبان ژاپنی اعلام شد
سازمان سنجش آموزش کشور 22/02/87
به اطلاع کلیه داوطلبان بخش شنیداری آزمون زبان ژاپنی کد 1128 در ازمون کارشناسی ارشد می رساند که آزمون مذکور در تاریخ 24/3/87 در سالنiBT سازمان سنجش آموزش کشور واقع در تهران _ خیابان کریم خان زند _ شماره 218 برگزار خواهد شد.
روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور
راهاندازي پژوهشگاههاي دانشجويي با همكاري انجمنهاي علمي – دانشجويي
معاون فرهنگي وزارت علوم در جشنواره ملي حركت خبر داد:
راهاندازي پژوهشگاههاي دانشجويي با همكاري انجمنهاي علمي – دانشجويي
معاون فرهنگي وزارت علوم اظهار داشت: پژوهشگاههاي دانشجويي در دانشگاهها تا آيندهاي نزديك به منظور تحول و رشد كيفي فعاليتهاي علمي كشور راهاندازي ميشود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه جامع، دكتر محمدباقر خرمشاد در مراسم اختتاميه جشنواره ملي «حركت»، اين جشنواره را تحولي براي شروع گام جديد در راه علمي دانشگاهها دانست و گفت: هدف ما امسال این است که در سراسر دانشگاه های کشور برای هر رشته یک انجمن علمی تشکیل دهیم. اين جشنواره گامي براي تحول و ارتقاي كيفي فعاليتهاي علمي دانشگاهها محسوب ميشود.
معاون فرهنگي وزارت علوم يادآور شد: فعاليتهاي انجمنهاي علمي بايد به فعاليتهاي عملي و كاربردي تبديل شوند كه اميدواريم در آيندهاي نزديك شاهد تحول اساسي در پيشرفت علمي كشور باشيم.
وي افزود: با توجه به اينكه دانشجويان از مقام معظم رهبري در شيراز ايجاد پژوهشگاههاي دانشجويي را خواستار شدند، مسئولان بايد به پيگيري اين مسئله بپردازند؛ و جشنواره ملي حركت از جمله مقدمات زمينه ساز براي تحقق اين امر است.
وي افزود: اكنون طرح پژوهشگاههاي دانشجويي در دستور كار معاونت فرهنگي وزارت علوم قرار گرفته است و انجمن های علمی بايستي بستر راه اندازی اين پژوهشگاه ها را در کشور فراهم آورند.
معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه گفت: سه نفر از طرف وزارت علوم مأمور شدهاند تا تشکیل این پژوهشگاههای را در کشور دنبال کنند و من از انجمنهای علمی دانشجویان کشور میخواهم امروز که اين طرح در مسیر رشد طبیعی است، نظرات خود را براي تعمیق اين فعالیتها ارائه نمايند.
خرمشاد با بیان اینکه امروز انجمنهای علمی کشور به هسته های کارآفرینی تبدیل شدهاند، خطاب به اعضای انجمن های علمی دانشجویان تأکید کرد: اگر انجمن های علمی در کشور گسترده تر شود، بحث کارآفرینی محقق میشود چرا که در طی سه سال گذشته با استفاده از انجمن های علمی توانستهایم گروه های متعددی را در جهت گرفتن پروژه های صنعتی از دولت ایجاد کنیم.
وي افزود: اعضای این انجمن ها بايستي جشنواره های منطقهای برگزار کنند و از برگزيدگان آنها براي تحرك بخشي به ارتقاي انجمنهاي علمي دانشجويي استفاده نمايند.
معاون فرهنگي وزارت علوم، از جمله برنامه هاي اين معاونت را کمک به انجمن هاي علمي براي برگزاري نشستهاي هر رشته در سطح ملي و منطقهاي و با ميزباني دانشگاه هاي مختلف و همچنين تشکيل نمايشگاه هاي عرضه توانمندي ها و دستآوردها به صورت منطقهاي بيان کرد.
وي خاطرنشان ساخت: دانشجويان طوفان انرژي بوده و اگر به درستي مورد استفاده قرار گيرند، عقب ماندگي كشور را با جهش پيش ميبرند؛ و تحقق اين مهم نيازمند مشاركت سازمانهاي ديگر با وزارت علوم، بويژه نخبگان كشور است تا از اين طريق ارتباط بيشتر صنعت با دانشگاه فراهم شود.
منبع : سایت دانشگاه علمی کاربردی
حمايت از طرحهاي اشتغالزاي انجمنهاي علمي- دانشجويي دانشگاه
رئيس دانشگاه جامع علمي -کاربردي در جشنواره ملي حركت خبر داد:
حمايت از طرحهاي اشتغالزاي انجمنهاي علمي- دانشجويي دانشگاه
به گزارش روابط عمومي دانشگاه جامع علمي - كاربردي، از دكتر حسين بلندي رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره ملي حركت، با اهداي لوح سپاس و تنديس جشنواره از سوي وزير علوم، تحقيقات و فناوري تقدير گرديد.
دكتر بلندي طي سخناني در اختتاميه نخستين جشنواره ملي حرکت در محل دانشگاه تهران، با اشاره به ايجاد 400 انجمن علمي در اين دانشگاه گفت: دانشگاه علمي کاربردي درصدد است تا با ايجاد يک انجمن علمي در هر کدام از واحدهاي اين دانشگاه و پيشنهاد يک طرح اشتغالزايي از طرف هر انجمن علمي، زمينه اشتغال و کارآفريني دانش آموختگان خود را بلافاصله بعد از اشتغال فراهم سازد.
دکتر حسین بلندی افزود: یکی از مهمترین وظایف دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به نوع آموزشهایی که ارائه میدهد، شناخت مشکلات و نیازهای جامعه و رفع آنها است.
وی گفت: دانشگاه جامع علمی- کاربردی این افتخار را دارد که در ابتدا با تأسیس 200 انجمن علمی دانشجویی اولین گام را در راه توسعه برداشته است و هم اکنون در اين دانشگاه نزديک به 400 انجمن علمي فعال است که اميدواريم تا پايان سال جاري تعداد اين انجمنها به تعداد واحدهاي دانشگاه علمي کاربردي يعني چهارصد و پنجاه عدد برسد.
وي گفت: هر يك از انجمنهاي علمي براي يك رشته تعريف شدند و در صدد ايجاد كارآفريني در كليه انجمنها به منظور ايجاد اشتغال براي دانشجويان هستيم.
بلندي در ادامه تصريح كرد: در نظر داريم از سال دوم به بعد دانشجويان را تحت پوشش قرار دهيم تا پس از فارغ التحصيلي، هر يك به عنوان كارآفرين در رشته مورد نظر معرفي گردند. اين امر علاوه بر كمك به اقتصاد كشور، توسعه را نيز به همراه خواهد داشت.
وی افزود: انجمنهاي علمي دانشگاه که در غالب گروه هاي 20 تا30 نفره ساماندهي خواهند شد، با هماهنگی دستگاههای اجرائی نسبت به تعریف حداقل یک طرح اشتغال زا اهتمام ورزيده و طرحهاي پيشنهادي خود را به دانشگاه ارائه کرده تا بلافاصله بعد از پيشنهاد با حمايت دانشگاه اين طرحها به سازمانهاي ذيربط ارائه شود. از سوی دیگر در سال جاری تلاش خواهیم کرد تا با تخصیص بودجه این انجمنها از مشورت متخصصان امر برخوردار شوند.
حسين بلندي با انتقاد از اختصاص نيافتن سرانه فرهنگي مناسب به دانشجويان اين دانشگاه گفت: دانشگاه علمي کاربردي با داشتن نزديک به 300 هزار دانشجو و ارائه نزديک به 1200 طرح اشتغالزا به دولت از سرانه فرهنگي مناسبي در مورد دانشجويان خود برخوردار نيست که ما از وزارت علوم خواهان توجه به اين مساله هستيم.
بلندي در پايان از تخفيف قابل توجه در شهريه دانشجوياني که از دانشگاه علمي کاربردي در جشنواره هاي ملي به مقام اول تا سوم برسند، خبر داد که اين حرف ايشان با واکنش مثبت دانشجويان حاضر در سالن روبرو شد.
منبع : سایت دانشگاه علمی کاربردی
حضور چشمگير دانشگاه جامع علمي كاربردي در اولين جشنواره ملي حرکت
حضور چشمگير دانشگاه جامع علمي كاربردي در اولين جشنواره ملي حرکت
و كسب دو مقام برتر توسط انجمنهاي علمي دانشگاه
به گزارش دبيرخانه نخستين جشنواره ملي حركت، از ميان دانشگاههاي کشور دانشگاه جامع علمي-کاربردي با ارسال بيش از 240 عنوان طرح به دبيرخانه، بيشترين مشارکت را در حوزه اختراعات و ابتکارات دانشجويي داشته است.
در بخش مسابقه جشنواره، 3500 اثر و دستاورد انجمن هاي علمي از 67 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالي کشور شرکت کردند که پس از انجام داوري، نفرات و مراکز برتر انتخاب و معرفي شدند. از اين ميان 164 اثر به دور نهايي راه يافتند که از مجموع آنها 32 اثر مورد تقدير قرار گرفتند.
انجمن علمي مركز علمي-كاربردي هادي به سرپرستي خانم سلاله السادات كثيريها با ارائه 6 طرح در بخش ابتكارات و انجمن علمي مركز علمي-كاربردي كوشاي كرج به سرپرستي آقايان احسان مشتاق و علي كوثري با ارائه 5 طرح در بخش اختراعات توانستند حائز رتبههاي برتر در اين جشنواره شوند و مورد تقدير قرار گرفتند.
همچنين در مراسم اختتاميه اين جشنواره، از جناب آقاي دكتر بلندي رياست محترم دانشگاه جامع علمي-كاربردي نيز بهعنوان برگزيده رؤساي دانشگاهها در حوزه انجمنهاي علمي، با اهداي لوح سپاس از طرف وزير علوم، تقدير بهعمل آمد.
در اين جشنواره كه در حوزه اختراعات، ابتکارات، کتب، فعاليتهاي ترويجي و توليدات برتر در حوزه فناوري هاي نوين و در دو بخش جنبي و اصلي برگزار گرديد، دانشجويان دانشگاه هاي مختلف سراسر کشور دستاوردهاي علمي خود شامل اختراعات، ربات، نتايج تحقيقات و نرمافزارهاي مختلف را در نمايشگاه عرضه کردند.
حضور چشمگير دانشجويان دانشگاه جامع علمي-كاربردي در نخستين جشنواره ملي حركت، باعث گرديد تا 6 غرفه با فضايي بالغ بر 100 متر، جهت ارائه آثار و دستاوردهاي دانشجويان به دانشگاه جامع علمي-كاربردي اختصاص يابد، كه مورد استقبال گسترده بازديدكنندگان، مسئولين وزارت علوم و متوليان صنايع مختلف قرار گرفت.
معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه ضمن تبريك اين موفقيت، از انجمنهاي علمي- دانشجويي مراكز علمي-كاربردي هادي تهران، كوشاي تهران، كوشاي كرج، ساپكو، ابهر، فارسان، دانشسار، دادهپردازي، جهاد دانشگاهي تهران 2، تراكتورسازي تبريز، مهركام پارس، خانه كارگر خراسان رضوي، خانه كارگر كرج، تصميم يارتوس مشهد، ميبد يزد و خدمات دنده قزوين، كارآموزان چالوس، ملاير ، كيفيت انديشان چالوس، صنعتي بيرجند و ... كه حضور فعالي در بخش نمايشگاهي جشنواره داشتند، صميمانه تقدير و تشكر مينمايد.
منبع: سایت دانشگاه علمی کاربردی
تفکیک جنسیتی دانشگاهها، طرحی که پیش از تصویب اجرا شد
تفکیک جنسیتی دانشگاهها، طرحی که پیش از تصویب اجرا شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش تفیکیک جنسیتی دانشگاه ها را توهین به دانشگاهیان دانسته است.
به گزارش «خبر آنلاین»، تفکیک جنسیتی دانشگاه ها که در چندماه اخیر، محل بحث و نظر در میان وزارت علومی ها و مجلسی ها بوده است، این روزها رنگ جدی تری به خود می گیرد. با تمام زمزمه هایی که از چهارسال پیش تا کنون در مورد تفکیک جنسیتی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به گوش می رسید، این روزها این مسأله جدی تر شده است به طوری که پس از آنکه معاون آموزشی وزارت علوم چندی پیش گفت که« چنانچه از سوی دانشگاههای خصوصی و غیردولتی برای تفکیک جنسیتی تقاضا شود، آن را بررسی میکنیم» و با اینکه تعدادی از مسئولان وزارت علوم این اخبار را تکذیب کردند و گفتند هنوز این طرح جدی نشده است، اما از دانشگاه شهید بهشتی خبر می رسد که مسئولان این دنشگاه، با تفکیک لیستهای حضور و غیاب دانشجویان، آن ها را مکلف به جدا نشستن بر سر کلاسهای درس کرده اند.
تفکیک جنسیتی، توهین به دانشگاهیان
هر چند پس از انتشار این خبر، مسئولان وزارت علوم، هنوز عکس العملی نشان نداده اند، اما این علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است که نسبت به این اقدام اعتراض کرده است. علی عباسپور تهرانی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به بحثهای مطرح شده در طول چند ماه اخیر در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاهها گفته است: بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها نه در مجلس و نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث نشده است و طرحی نیز در این مورد از وزارت علوم مطرح نمیشود و اکثر بحثها درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاها تنها در حد حرف است و هیچ طرح کارشناسی پشت آنها نیست.
او با اشاره به اینکه اگر شخصی مسئول در وزارت علوم در موردتفکیک جنسیتی در دانشگاهها صحبت کند به معنی این نیست که این طرح بخواهد در دانشگاههای کشور اجرایی شود، افزود: بحثهای متفرقه زیادی در مورد مسائل آموزشی در سراسر کشور مطرح میشود و تفکیک جنسیتی دانشگاهها هم از این قبیل بحثها است شاید مسئولی احساس میکند که با دیوار کشیدن بین دختران و پسران در دانشگاهها همه مشکلات حل میشود که این تنها نظر همان شخص مسئول است و نمیتوانیم آن را در سطحی بزرگ به جامعه به خصوص جامعه دانشگاهی سرایت دهیم.
او در ادامه با تاکید بر اینکه تفکیک جنسیتی در دانشگاهها اصلا امکانپذیر نیست، گفت: ما نمیتوانیم این بحثها را در شرایطی که مشکلاتی همچون کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاهها و مشکلاتی از این قبیل داریم را مطرح کنیم و با توجه به زیرساختهای دانشگاهی کشور و سطح بالای شعور و فرهنگ ایرانی ـاسلامی در بین دانشجویان احساس میکنم که بحثهایی در این رابطه صحیح نیست و امکانپذیر هم نیست چرا که نگاههای برونگرای فرهنگی همچون همین طرح تفکیک جنسیتی بیشتر توهین به دانشگاهیان کشور است.
این واکنش عباسپور را باید دومین اعتراض رسمی او به برنامه های به اجرا درآمده از سوی وزارت علوم و آموزش و پرورش دولت دهم در دوفهته اخیر دانستف چرا که رئیس کمیسیون آموزش مجلس دو هفته پیش نیز پس از حذف یک دفعه دوره پیش دانشگاهی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با ارسال نامهای به رئیس مجلس از موازی کاریهای شورایعالی انقلاب فرهنگی و سایر بخشها با وظایف قانون نمایندگان مجلس انتقاد کرد.
وزیر مخالف است یا موافق؟
شروع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها در حالی اتفاق می افتد که چندی پیش، کامران دانشجو، وزیر علوم در واکنش به اخباری مبنی بر قصد دولت دهم برای تفکیک جنسیتی دانشگاه ها گفت: «درباره بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها نظرات عنوان می شوند، ما نیز می شنویم و آن را در معرض کار کارشناسی قرار می دهیم. آنچه که با جهان بینی اسلامی بخواند و خواست و مطالبه مردم هم باشد را انجام می دهیم. در حال حاضر تفکیک جنسیتی نه در بحث کارشناسی اش وجود دارد، نه بحث است و نه موج. در صدد ایجاد موج هم نباشند.»
جداسازی جنسیتی در سال ۸۷ بعد از اعتراضات گسترده به این طرح، از سوی برخی از مقام های دولتی مورد تاکید قرار گرفت و برخی از وزارتخانه ها از جمله وزارتخانه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله پیشگامان به اجرا درآوردن این طرح بودند. تا جاییکه حتی طرح تفکیک کتاب های درسی دانش آموزان دختر و پسر از یکدیگر نیز در دستور کار قرار گرفت.
اشرف بروجردی، عضوهیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی وفرهنگی در این مورد می گوید: « زن ومرد باید بتوانند در تمامی عرصه ها در کنار هم کار کنند ونیاز است که با همکاری و هم فکری هم در تمامی فضاهای اجتماعی اعم از مراکز آموزشی ،تجاری ،اداری ،پژوهشی و...بتوانند جامعه را در کمال آرامش اداره نمایند .کسانی که مسئله تفکیک جنسیتی را مطرح می کنند می خواهند چه مشکلی را مطرح نمایند .در حال حاضر زن و مرد در کنار هم در تمامی عرصه ها کار می کنند و این امکان پذیر نیست که بتوانیم این رویه را مردود اعلام نماییم .با این روش نمی توان جامعه را مصون نگه داشت این روش نه تنها جامعه را مصون نمی کند بلکه ان را به مخاطره می اند ازد در هیچ کجا نتوانستیم با تفکیک جنسیتی مصونیت به وجود آوریم مصونیت با جداسازی تحقق نمی یابد .»
از دانشگاه تا اداره
طرحهای سهمیهبندی جنسیتی دانشگاهها و بومی گزینی دانشگاهها، در دولت نهم اجرایی شد و بسیاری از کارشناسان با آن مخالفت کردند ولی به نظر میرسد نه تنها مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش کشور به این مخالفتها توجهی نکردهاند، بلکه حامیان بسیاری هم دارد یکی از آنان «لاله افتخاری»، نماینده اصولگرای مجلس هشتم است. او در این باره به خبر میگوید: «تفکیک جنسیتی جزو سیاستهای فرهنگی دولت احمدینژاد است و جداسازی در اماکن عمومی از جمله ادارات، پارک، سینما، قطار، آسانسور، دانشگاه و سایر اماکن قابل اجراست». «فاطمه رهبر» نماینده اصولگرای مجلس هشتم هم در این باره میگوید: «بحث سهمیهبندی جنسیتی بحثی نیست که ما تازه به آن رسیده باشیم. چند سالی است که این بحث به این صورت مطرح است که در برخی رشتهها به بعضی دلایل از جمله سختی کار و یا زیانبار بودن نوع اشتغال بعد از تحصیل مانند رشته معدن یا رشته صنایع سنگین برای خانمها و ناهمخوانی آن با فیزیک و خلق و خوی بانوان بهتر است به نوعی برنامهریزی صورت بگیرد که آقایان بیشتر در این رشته حضور یابند.»پس از این اتفاق، با وجود واکنش فعالان حقوق زنان به آغاز تشدید تفکیک جنسیتی در همان زمان، در سال ۸۵ وزارت آموزش پرورش برنامه حذف دبیران مرد از دبیرستانهای دخترانه را به اجرا درآورد اگرچه این طرح به دلیل کمبود نیروی انسانی نتوانست به طور کامل به اجرا در آید.
موسسات فاقد استاندارد غيرانتفاعي تعطيل ميشوند
دانشجو در گفتوگو با فارس مطرح كرد: موسسات فاقد استاندارد غيرانتفاعي تعطيل ميشوند:31:
خبرگزاري فارس: وزير علوم با اشاره به بيش از 350 مورد نظارت بر موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي كشور گفت: در برخي موارد يك موسسه بيش از 12 بار تذكر دريافت كرده ولي اقدامات اصلاحي لازم را انجام نداده است كه در مورد اين موسسات چارهاي جز تعطيلي وجود ندارد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس با تاكيد بر لزوم استانداردسازي موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي در كشور اظهار داشت: در ابتدا بايد شرايطي فراهم شود كه سرمايهگذار براي ورود به اين عرصه مشتاق شود كه در اين زمينه اساسنامه موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي در حال بازنگري است.
وي افزود: راهاندازي موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي در كشور نيازمند يك ساختار اوليه مناسب است كه اين ساختار را نميتوان با شهريهاي كه از دانشجو دريافت ميشود، ايجاد كرد.
وزير علوم با بيان اينكه موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي بايد مانند دانشگاههاي دولتي رتبهبندي شوند، گفت: در مرحله بعد شهريه موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي بايد بر اساس همين رتبهبندي تعيين شود.
دانشجو با بيان اينكه موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي كمك زيادي به نظام آموزشي كشور ميكنند، يادآور شد: با وجود اين مسئله بايد توجه داشت اين موسسات نيازمند سازماندهي مناسب هستند و در هيچ كجاي دنيا وجود 43 موسسه در يك استان منطقي نيست.
وي با اشاره به فعاليت حدود 300 دانشگاه و موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي در سراسر كشور اضافه كرد: براي ارتقاء فعاليت اين موسسات برنامههاي مختلفي وجود دارد كه به عنوان مثال يكي از اين برنامهها ادغام چند موسسه با هم است كه طي آن بنيه سرمايهاي و علمي اين موسسات افزايش مييابد.
وزير علوم با بيان اينكه اساسنامه موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي نيز در حال اصلاح و بازنگري است، تصريح كرد: در اين بازنگري بايد شرايطي فراهم شود تا سرمايهگذار براي ورود به اين عرصه مشتاق باشد.
دانشجو در همين زمينه به يكي از مواد اساسنامه موجود اشاره كرد و يادآور شد: در اساسنامه كنوني بندي وجود دارد كه بر اساس آن كليه سرمايههاي موسسه، در صورت انحلال به هر دليلي به وزارت علوم واگذار ميشود كه اين مسئله بايد اصلاح شود.
وي همچنين بر لزوم نظارت مداوم بر موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي تاكيد كرد و اظهار داشت: در اين زمينه بيش از 350 مورد نظارت بر موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي انجام شده است.
وزير علوم در پايان گفت: در برخي موارد يك موسسه بيش از 12 بار تذكر دريافت كرده ولي اقدامات اصلاحي لازم را انجام نداده است كه در مورد اين موسسات چارهاي جز تعطيلي وجود ندارد، اما ما از تعطيل كردن اين موسسات خوشحال نميشويم.
انتهاي پيام/چ
کدام رشته دانشگاهی بیشترین بیکار را دارد؟
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه آموزش عالی ایران باید محور تربیت دانشجو در منطقه باشد، گفت: استانهای مرزی کشور باید آموزش جوانان آن سوی مرزها و جهان اسلام را عهده دار شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین نادری منش پنجشنبه در دومین نشست بررسی طرح آمایش آموزش عالی با حضور روسای 29 دانشگاه در دانشگاه شهیدبهشتی با بیان این مطلب افزود: در این زمینه خوشه های منطقه ای تشکیل می شود تا از عراق، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس دانشجو جذب شود.
وی گفت: کمیته فراملی در بخش آمایش سرزمین آموزش عالی شکل گرفته است و دانشگاهها می توانند ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی ایجاد کنند تا میزان دانشجویان خارجی نیز افزایش یابد.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اهمیت دانشگاه و آموزش عالی در فرآیند تربیتی انسانها یادآور شد: 4 میلیون نفر و 30 درصد جامعه 18 تا 25 ساله کشور را مجموعه دانشگاهی کشور تشکیل می دهد.
نادری منش گفت: انتخاب رشته علوم انسانی نباید به گونه ای باشد که آنهایی که در ریاضی و تجربی پذیرفته نشده اند به علوم انسانی روی بیاورند. از همان زمان باید فرآیند منطقی تعریف شود تا ورودی هم منطقی باشد.
وی همچنین با اشاره به رشد آموزش عالی در سالهای اخیر اظهار داشت: نمونه ای از این رشد را می توان در پیشرفت های علوم هسته ای در ایران دید که فارغ التحصیلان توانمند داخلی توانستند ما را به موفقیت برسانند امثال شهیدشهریاری و شهید علیمحمدی نیز هر دو در داخل کشور تحصیل کرده بودند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به میزان بیکاری در میان فارغ التحصیلان یادآور شد: فارغ التحصیلان کشاورزی مهمترین بخش آمار بیکاران آموزش عالی هستند این در حالی است که اگر 20 درصد از آنها وارد کشاورزی می شدند، بهره وری در کشاورزی تغییر می کرد این موضوع در صنعت نفت و گاز هم صادق است که اگر اینگونه نبود، این میزان هدر رفت انرژی وجود نداشت.
آموزش همسرداری به جای تنظیم خانواده!×
معاون آموزش و پژوهش مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري با بيان اينكه كنترل جمعيت و راههاي پيشگيري از بارداري ديگر به دانشجويان آموزش داده نميشود، گفت: از ترم بهمن، كتاب "روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري " در دانشگاههاي كشور تدريس ميشود.
زهرا سجادي در گفتوگو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: كتاب "روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري " به چاپ رسيده و از ترم بهمن آماده تدريس در دانشگاهها به جاي كتاب "جمعيت و تنظيم خانواده " است؛ نامهنگاريهاي لازم را نيز در اين زمينه با وزارت علوم انجام دادهايم.
وي با بيان اينكه "كتاب جمعيت و تنظيم خانواده " با رويكرد دولت اصلاحات بود و بر پيشگيري از زاد و ولد و افزايش جمعيت تأكيد داشت، عنوان كرد: رويكرد دولت اصلاحات، كاهش جمعيت ايران بود كه از اين جهت پيشگيري از بارداري را در بين زنان رايج كرده و آنها را تشويق به اشتغال بيشتر ميكرد و با رونق دادن مهدهاي كودك، فاصله بين مادر و فرزند را افزايش داد.
معاون آموزش و پژوهش مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري ادامه داد: كتاب "روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري " بر تفاوتهاي ميان زن و مرد به لحاظ جسمي، روحي و عاطفي و بازخوردهاي اين تفاوتها تأكيد دارد و ازدواج را به عنوان راهي براي رسيدن به كمال طرح ميكند؛ اين كتاب همچنين معيارهاي انتخاب يك همسر خوب را عنوان كرده و به دانشجويان معيارهاي انتخاب همسر مناسب را با توجه به احكام اسلام و آيات قرآن آموزش ميدهد.
وي اضافه كرد: اين كتاب داراي بخشهاي مختلفي از جمله تعامل اجتماعي، تعامل فرهنگي و تعامل اقتصادي است و نكاتي را بيان ميكند كه دانستن آن براي يك دانشجو ضروري است؛ در حالي كه بر اساس كتاب قبلي، نيازي نبود تا دانشجو اين مسائل را بداند و در حالي كه او در انتخاب همسرش مانده بود و نميدانست كه چگونه بايد همسر مناسب خود را انتخاب كند، راههاي پيشگيري از بارداري به او آموزش داده ميشد.
سجادي با اشاره به اينكه جمعيت كشور رو به كاهش است، گفت: كاهش جمعيت موجب نگراني شده و رويكرد دولت دهم اين است كه با كاهش جمعيت و تولد كمتر مبارزه كند؛ به همين دليل كتاب "روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري " كنترل جمعيت را به دانشجويان آموزش نميدهد و به جاي موضوع پيشگيري از بارداري، مسائل ارزشي را مطرح ميكند و اقدامات لازم انجام شده است تا اين كتاب از ترم بهمن در دانشگاههاي سراسر كشور تدريس شود.
:41:
تکذیب ارائه درس همسرداری در دانشگاهها !!××
مدیر کل امور آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم بررسی و ایجاد واحدی تحت عنوان روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری را در دستور کار ندارد، گفت: بحث حذف درس تنظیم خانواده نیز در وزارت علوم مطرح نیست.
دکتر سعید قدیمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: وزارت علوم در حال حاضر بازنگری 260 هزار سرفصل را در دستور کار دارد و طبق آنچه در مهر ماه اعلام کردیم، سرفصلهایی که بیش از 5 سال بازنگری نشده باشند را بازنگری می کنیم پس ممکن است یکی از سرفصلهایی که در جریان بازنگری قرار گیرد درس تنظیم خانواده باشد.
وی اظهار داشت: به هیچ عنوان بحث حذف تنظیم خانواده مطرح نیست و درس جایگزین آن به عنوان روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری نیز تا کنون برای بررسی و تصویب به شورای برنامه ریزی درسی پیشنهاد داده نشده و ارائه آن در دانشگاهها در دستور کار نیست.
مدیر کل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم با اشاره به 2 درسی که هم اکنون در دستور کار وزارت علوم برای افزودن به واحدهای درسی دانشجویان قرار دارد، گفت: درس دفاع مقدس که تاکنون در برخی دانشگاهها به صورت اختیاری ارائه می شود و درس تاریخ و تمدن ایران و اسلام تنها دروسی هستند که برای افزوده شدن به دروس دانشگاهی به عنوان دروس اختیاری در دستور کار وزارت علوم قرار دارند.
وی با بیان اینکه افزود یک واحد درسی جدید به مجموعه واحدهای درسی کار کارشناسی و دقیقی را می طلبد به مهر گفت: از همین رو علیرغم اینکه درس تاریخ و تمدن ایران و اسلام از چندی پیش مطرح شده است اما هنوز برای اجرای آن به برنامه مشخصی نرسیدیم و نیاز به بررسیهای بیشتری در این زمینه احساس می شود.
به گزارش مهر، زهره لاجوردی- مدیر آموزش مرکز امور زنان و خانواده چندی پیش از ارائه درس روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری به جای درس تنظیم خانواده در دانشگاهها خبر داده بود.
وی گفته بود: وجود برخی نقایص در سرفصلهای درس تنظیم خانواده عامل جایگزینی آن با کتاب شکوه همسرداری است
کريمي: آغاز تفکيک جنسيتي دانشگاه ها از مهر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جام جم آنلاين: نصیری قیداری عضو کمیسیون آموزش مجلس در حالی تاکید می کند که وزیر علوم زمان خاصی برای تفکیک جنسیتی که همه موافق آن هستند تعیین نکرده که نماینده دیگر این کمیسیون مهر ماه را زمان آغاز اجرای این طرح در دانشگاه ها اعلام کرده است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
علمی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش مجلس امروز دوشنبه 30 خرداد ماه در گفتگو با مهر عنوان کرد که وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بر عملی شدن تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها از مهر ماه سال جاری و با آغاز سال تحصیلی تاکید دارد.
وی اضافه کرد: بحث تفکیک جنسیتی مورد موافقت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و با آغاز سال تحصیلی از مهرماه، تفکیک جنسیتی در دانشگاه های کشور صورت می گیرد.
این نماینده مجلس اضافه كرد: در این خصوص تمام سلف سرویس ها، اتوبوس ها، فضاهای تازه تاسیس و حتی کلاس های درسی تفکیک جنسیتی خواهند شد.
به گفته کریمی، در تابستان که فصل تعطیلی دانشگاه ها است تحقیقی انجام می شود تا ظرفیت دانشگاه ها برای تفکیک جنسیتی مشخص شود و دانشگاه هایی که امکان جدا شدن کلاس ها را داشته باشند از مهر ماه تفکیک شوند.
به باور وي ، حتی الامکان باید از اختلاط بی مورد دانشجویان دختر و پسر جلوگیری شود و این سیاستی است که خانواده ها، مجلس، روحانیت و علاقمندان به نظام و مراجع تقلید بر روی اجرای آن تاکید دارند.
سخنان این عضو کمیسیون آموزش مجلس در حالی مطرح شد که سعدالله نصیری قیداری دیگر عضو و سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با مهر به شرح کامل ماجرای بررسی تفکیک جنسیتی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: وزیر علوم در انتهای جلسه هفته گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در ارتباط با بررسی دانشگاه ایرانیان برگزار شده بود به سوال یکی از اعضای این کمیسیون در خصوص تفکیک جنسیتی اینگونه پاسخ داد که «اگر تعداد دانشجویانی در یک کلاس به 60 نفر برسد و ما این کلاس را در موارد ممکن به دو گروه دختر و پسر تقسیم کنیم، آیا اشکالی دارد؟» که اعضای کمیسیون با گفتن یک «نه» جواب مثبت به سوال وزیر علوم دادند.
نصیری قیداری افزود: وزیرعلوم تاکید دارد رسانه ها تفکیک جنسیتی را آن طورکه وی به آن می اندیشد، منعکس نمی کنند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اين سوال که اگر تعداد دانشجویان یک کلاس کمتر از این تعداد بود تکلیف چیست، تاکید کرد: منظور وزیر علوم این نبود که کلاس ها از اول مهر ماه به طور کامل تفکیک شود بلکه تنها کلاس هایی که با تعداد بالای دانشجویان برگزار می شود نظر وزیرعلوم بود و اگر کلاسی باشد که در آن به طور مثال 5 دانشجوی دختر و 40 دانشجوی پسر وجود دارد اصلاً نمی توان تفکیک انجام داد زیرا کلاسی با 5 دانشجو را به هیچ عنوان نمی توان برگزار کرد و تفکیک جنسیتی در این مواقع معنا ندارد.
به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس که در همان جلسه با وزیر علوم گفتگو می کرد، تفکیک جنسیتی را تنها می توان در شرایطی انجام داد که بتوان بهترین شرایط آزمایشگاهی، جذب هیئت علمی و اختصاص فضاهای آموزشی و فیزیکی را برای دانشجویان فراهم کرد.
وی گفت: اما در حال حاضر این شرایط در کشور ما وجود ندارد و نمی توان تفکیک جنسیتی را به طور کامل انجام داد اما تدابیری اندیشیده می شود که در سرویس های دانشجویی تفکیک جنسیتی صورت گیرد. حتی سلف سرویس های دختران و پسران در دانشگاه ها جدا از یکدیگر است.
نصیری قیداری در عین حال تاکید کرد: تفکیک جنسیتی به هیچ عنوان از اول مهرماه اجرا نمی شود زیرا برای این امر هنوز زمانی در نظر گرفته نشده است.
سرنوشت نرخ غذای دانشجویی در 18 دانشگاه/ احتمال افزایش قیمت قوت گرفت
احتمال افزایش قیمت غذای دانشجویی با توجه به نظر مساعد اکثر مسئولین دانشگاهها در سال تحصیلی جدید زیاد است و دانشجویان در صورت تصویب این افزایش قیمت باید غذای خود را با رقمی برابر 290 تا 475 تومان خریداری کنند.به گزارش خبرنگار مهر، چنین به نظر می رسد آهنگ افزایش نرخ غذای دانشجویی همزمان با آغاز سال تحصیلی 91- 90 در راه است و روسا و معاونان دانشجویی دانشگاه ها با این افزایش قیمت موافق هستند.
هرچند رقم پیشنهادی 290 تا 475 تومان هنوز به تصویب نرسیده و می بایست در هیئت امنای هر یک از دانشگاه ها یکی از این دو رقم قطعی شود، اما دلایل مختلفی پشت این پیشنهاد وجود دارد که برخی روسا یا معاونان آن را به علت وضعیت نامناسب هدفمندی یارانه ها در دانشگاه ها ارزیابی می کنند، عده ای دیگر هم روی اسراف تاکید دارند که دانشجویان به علت ارزان بودن نرخ غذا هنگام غذا خوردن اعمال می کنند.
علیرضا طالبی - معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه در این باره به خبرنگار مهر، گفت: این قیمت پیشنهاد شده اما هنوز به تصویب نرسیده است ضمن اینکه این افزایش قیمت در جهت هدفمندی یارانه ها و دانستن قدر غذا از سوی دانشجویانی است که اسراف می کنند.
مظفر بیگ محمدی - معاون دانشجویی دانشگاه ایلام که به نظر می رسد هم عقیده با نظر معاون دانشگاه ارومیه در اسراف دانشجویان در خوردن غذا است، به مهر گفت: این قیمت فعلاً در حد پیشنهاد مطرح شده اما نیاز است تا افزایش قیمت غذا بنا به دلایل گوناگون در دانشگاه ها صورت گیرد.
وی افزود: اگر هزینه ژتون غذا افزایش یابد شاید دانشجویان رعایت بیشتری در صرف غذا کنند. زیرا برخی دانشجویان غذا رزرو می کنند اما چون قیمت آن 175 است، آن را تهیه نمی کنند یا عده ای دیگر غذا را نخورده دور می ریزند.
اما محمداسماعیل کفایتی - معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه تفرش در ارتباط با افزایش قیمت غذای دانشگاه اعلام کرد که این دانشگاه فعلاً امکان افزایش قیمت غذا را ندارد.
وی افزود: در این باره نباید شتابزدگی صورت گیرد بلکه نیاز است تا کارشناسی بسیار دقیقی در این باره صورت گیرد.
خبرنگار مهر در گفتگو با 18 رئیس و معاون دانشجویی دانشگاه های کشور در این باره سئوال کرد و بیشتر مسئولان دانشگاهها رای مثبتی بر افزایش قیمت غذای دانشجویی دارند، اما در این میان برخی معاونان و روسای دانشگاه ها نظرات خاصی داشتند که در جدول زیر مشاهده می شود.
جدول نظرات مسئولان دانشگاه ها در ارتباط با افزایش نرخ غذای دانشجویی
ردیف نام دانشگاه معاون یا رئیس دانشگاه نظر 1ارومیهمعاون دانشجوییجهت جلوگیری از اسراف و بهبود وضعیت هدفمندی یارانه ها، قیمت غذا افزایش یابد 2ایلام معاون دانشجوییبا توجه به جلوگیری از اسراف غذا توسط دانشجویان قیمت غذا تا حدی معقولی افزایش یابد 3بوعلی همدانمعاون دانشجویی هزینه های طبخ غذا بسیار برای دانشگاه گران تمام می شود و افزایش قیمت غذا مشکلات دانشگاه را کاهش می دهد 4بیرجند معاون دانشجوییتجدید نظری در قیمت غذای دانشگاه ها باید صورت گیرد 5خلیج فارس معاون دانشجوییتابع سیاست های وزیر علوم هستیم 6امام خمینی قزوین معاون دانشجوییدر جریان افزایش قیمت ها نیستم 7زابل معاون دانشجوییافزایش قیمت ها باید در کارگروه های هر منطقه بررسی شود 8تفرش معاون دانشجوییفعلاً امکان افزایش قیمت غذای در دانشگاه تفرش وجود ندارد 9زنجان معاون دانشجویی اطلاعی ندارم 10شیراز رئیس دانشگاهاز اول مهرماه قیمت غذا افزایش یابد 11باهنر کرمانمعاون دانشجوییبهتر است قیمت غذا افزایش یابد 12شهید چمران اهواز معاون دانشجوییمی بایست نظر جمعی معاونان در نرخ غذا دخالت داده شود 13خواجه نصیرالدین طوسی رئیس دانشگاههنوز تصمیم گیری نکردیم 14صنعتی سهند رئیس دانشگاهافزایش قیمت و کیفیت غذا هماهنگ باشد 15صنعتی شاهرودمعاون دانشجوییهزینه ها بعد از چهار سال افزایش یابد 16مراغه معاون دانشجوییدر راستای هدفمندی یارانه ها قیمت غذا افزایش یابد 17یزد رئیس دانشگاهطبق قانون عمل شود 18اصفهان رئیس دانشگاهغذا از دانشگاه ها حذف شود!به نظر می رسد با نظرات مثبت روسا و معاونان دانشگاه های کشور، دانشجویان در سال جدید تحصیلی با افزایش قیمتی مواجه می شوند که البته پیش بینی می شود با افزایش قیمت غذا، دانشجویان نیز خواهان بالا رفتن کیفیت خواهند بود.
دانشگاه ها تا سال تحصیلی جدید می بایست روی افزایش قیمت ها با نهایت دقت کارشناسی کنند زیرا این امر خواسته خود معاونان و روسا است. در نهایت نیز با نظر معاونان دانشجویی دانشگاه ها قیمت پیشنهادی روی میز وزیرعلوم قرار می گیرد تا تصمیمات نهایی گرفته شود.
زنان در رشته های مردانه وتغییر ترکیب جنسیتی/ 64درصد دانشجویان زن هستند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از ابتدا به دانشگاهها برنامه مناسبی برای رشته های متناسب با زنان و مردان داده شده بود بخشی از مشکلات فعلی کاهش می یافت.حجت الاسلام رضا آشتیانی عراقی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این جهت دهی می توانست در زمان انتخاب رشته هم کمک کند و زنان به سمت رشته های متناسب با وضعیت خودشان هدایت می شدند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شوراس اسلامی گفت: در حال حاضر حدود 64 درصد دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند و بیشتر هم در رشته هایی حضور یافته اند که تناسبی با حضور زنان ندارد. رشته های سخت و پیچیده ای که با ساختار وجودی زن تناسب ندارد. اگر این امکان وجود داشته باشد که زنان رشته هایی را با روحیات آنها تناسب دارند را انتخاب کنند بیشتر می توانند در حوزه تحصیلات رشد کنند.
ردیفمهمترین اظهار نظر آشتیانی عراقی درباره تبعات حضور حداکثری زنان در دانشگاهها1حدود 64 درصد دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند 2بیشتر دانشجویان دختر در رشته هایی حضور یافته اند که تناسبی با حضور زنان ندارد3حضور زنان در رشته هایی که تناسبی با آنها ندارد باعث مشکل اشتغال مردان شده است4مرد مسئول تامین مخارج است و وقتی نتواند در رشته هایی متناسب مردان تحصیل کند بیکار می مانند و مشکلات خانواده ها بیشتر می شود 5 چقدر هم که زنان کار کنند نمی توانند خرج خانه را برعهده بگیرند6زنان در رشته های خاص خودشان تحصیل کنند و در همان رشته ها نیز جذب شوند7مردان نتوانسته اند در رشته های مناسب تحصیل کنند و بر همین اساس شغل مناسبی هم پیدا نکرده اند8شاهد کاهش ازدواج به دلیل سیاستهای نادرست در پذیرش دانشجویان مرد و زن شده ایم9هیچ کس نمی خواهد مانع تحصیل زنان شود اما با ایجاد شرایطی مثل بومی گزینی و تناسب بندی میان رشته ها مشکلات کمتری بوجود می آیدآشتیانی عراقی یادآور شد: حضور زنان در رشته هایی که تناسبی با آنها ندارد باعث شده که ظرفیت دانشجویان پسر هم محدود شود و همین مسئله مشکلاتی را برای اشتغال مردان بوجود بیاورد.
وی تاکید کرد: مسئولیت تامین مخارج خانه و خانواده بر عهده مرد است و وقتی مردان نتوانند در رشته هایی که با آنها تناسب دارند تحصیل کنند در ادامه شغل مناسبی هم پیدا نمی کنند و مشکلات خانواده ها بیشتر می شود زیرا هر چقدر هم که زنان کار کنند نمی توانند خرج خانه را برعهده بگیرند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: باید برنامه ریزی به سویی حرکت کنند که زنان در رشته های خاص خودشان تحصیل کنند و در همان رشته ها نیز جذب شوند. رشته هایی که مرتبط با تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و یا حوزه های مشابه است مکان های بهتری برای ادامه تحصیل زنان است.
وی یادآور شد: در حال حاضر به سمت و سویی حرکت کرده ایم که پسران نتوانسته اند در رشته های مناسب تحصیل کنند و بر همین اساس شغل مناسبی هم پیدا نکرده اند و همین مسئله موجب مشکلات حاشیه ای دیگر از جمله کمتر شدن میزان ازدواج، ایجاد هزینه های متعدد زندگی و غیره شده است.
آشتیانی عراقی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضای خوبی برای تحصیل افراد مختلف بوجود آمد اما این فضای ایجاد شده بدون برنامه ریزی و جهت و هدف رها شد و دانشگاهها به سویی حرکت کردند که بدون نیاز سنجی به تربیت نیروی انسانی پرداختند.
وی افزود: اگر از ابتدا به دانشگاهها برنامه مناسبی برای رشته های متناسب با زنان و مردان ارائه شده بود بخشی از مشکلات فعلی کاهش می یافت. این جهت دهی می توانست در زمان انتخاب رشته هم کمک کند و زنان به سمت رشته های خاص هدایت می شدند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالطبع زنی که در دانشگاه تحصیل کرده است به دنبال شغل است اما در جامعه نیز این شغل را با حقوق کمتری به نسبت مردان دریافت می کنند چرا که زنان قانع تر هستند و کارفرماها حقوق کمتری به آنها می دهند.
وی اظهار داشت: هیچ کس نمی خواهد مانع تحصیل زنان شود اما با ایجاد شرایطی مثل بومی گزینی و تناسب بندی میان رشته ها و شخصیت وجود زنان و مردان مشکلات کمتری بوجود می آید. در این راه بومی گزینی علاوه بر اینکه کمک می کند تا دانشجویان دختر در کنار خانواده های خود باشند مشکلات را نیز کاهش می دهد.
-- سایت وزارت علوم صحت ندارد/ دلیل خرابکاری در سامانه پیشین وزارت علوم
مدیرکل سامانه های اطلاعاتی وزارت علوم با تکذیب حمله سایبری سنگین به هزاران سند دولتی در وزارت علوم گفت: حمله سایبری به سامانه دبیرخانه الکترونیک وزارت علوم صحت ندارد.به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس بابک فرهنگی افزود: از 6 ماه گذشته تغییر در سامانه دبیرخانه الکترونیک این وزارتخانه در دست اقدام است و از یک ماه پیش سامانه جدید الکترونیکی بصورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نیز فاز اول پرتال وزارت علوم با توانایی ارائه خدمات الکترونیکی بسیار بالاتر از گذشته، آماده سرویس دهی است.
وی اضافه کرد: با راه اندازی فازهای بعدی، بسیاری از مراجعات حضوری افراد برای پیگیری تقاضاهای خود در وزارت علوم بصورت الکترونیکی انجام می شود.
این مقام مسئول در مورد اشکال ایجاد شده در سامانه دبیرخانه الکترونیکی قبلی وزارت علوم در هفته پیش گفت: این موضوع ارتباطی به حمله سایبری ندارد و بلکه یکی از کارکنان متخلف در روند سرویس دهی دبیرخانه اختلال ایجاد کرده بود که بلافاصله برطرف شد و هیچکدام از اسناد و مکاتبات از بین نرفته است.
اصلاح معاونتهای دانشجویی با خروج دانشگاهها از تصدی گری غذا و خوابگاه
معاون دانشجویی وزیر علوم گفت: خارج کردن دانشگاه ها از تصدی گری امکانات دانشجویی همچون غذا، خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب سبب اصلاح معاونت دانشجویی می شود.به گزارش خبرگزاری مهر، محمود ملاباشی در نشست هم اندیشی با استادان دانشگاه صنعتی اصفهان، ضمن اشاره به پتانسیل های موجود جهت ارتقا تحصیلات تکمیلی، افزایش ظرفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی همزمان با کاهش ظرفیت در مقطع کارشناسی را از جمله برنامه های این وزارتخانه در دانشگاه های مادر دانست.
وی با تأکید بر عزم این وزارتخانه جهت افزایش ظرفیت این مقاطع، به اختیارات دانشگاه ها در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و افزود: هر یک از این دانشگاه ها می توانند علاوه بر ظرفیت های موجود، از دانشجویان تحصیلات تکمیلی متقاضی پرداخت شهریه نیز جذب کنند.
معاون دانشجویی وزیر علوم با اشاره به افزایش پنج برابری بودجه این وزارتخانه در دولت های نهم و دهم، به توجه ویژه دولت به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: خارج کردن دانشگاه ها از تصدی گری امکانات دانشجویی همچون غذا، خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب سبب اصلاح معاونت دانشجویی و تعالی آن به سمت اهداف مورد نظر خواهد شد.
رئیس کمسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به خط مشی این وزارتخانه در جهت ارزش بخشی به مدارک دانشگاههای داخلی، از اعلام رشته ها و دانشگاههای غیر معتبر خارجی در آینده نزدیک خبر داد.