طراحی صنعتی [ تاپیک اختصاصی ]
در این تاپیک بر آن شدیم به این رشته ی جذاب هنری-صنعتی بپردازیم : طراحی صنعتی/Industrial Design
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مباحث عمومی و مقالات
طراحی صنعتی چیست؟
forum.p30world.com/showpost.php?p=2268341&postcount=2
چقدر درباره ی طراحی صنعتی می دانید؟
forum.p30world.com/showpost.php?p=2268361&postcount=3
طراحی صنعتی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2272633&postcount=5
تعاريف طراحي از نگاه بزرگان طراحي
forum.p30world.com/showpost.php?p=2272684&postcount=6
طراحي صنعتي چيست؟ 2
forum.p30world.com/showpost.php?p=2272702&postcount=7
از صنایع دستی سنتی تا هنر صنعتی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2272863&postcount=8
اصول طراحی شرکت زیبا دیزاین
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420328&postcount=20
نگاهی به طراحی از دیدگاه یک طراح صنعتی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529341&postcount=34
اصل طراحی شرکت apple macintosh
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529375&postcount=35
محصولات
طرحی نو برای آکواریوم های خانگی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2380889&postcount=10
قاشق های جدید و کاربردی جدید...
forum.p30world.com/showpost.php?p=2380896&postcount=11
کفشی جدید با ۲ کاربری برای خانم ها
forum.p30world.com/showpost.php?p=2406157&postcount=13
دوربین پرنده!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2406158&postcount=14
نسل جدید شیشه های مربا!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2408188&postcount=15
دوربین دیجیتال Usb
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420250&postcount=16
تخت خواب های لانه کبوتری Nested Bunk Beds
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420291&postcount=18
تشک با قابلیت تهویه هوا
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420306&postcount=19
آشپزخانه دوار قابل حمل
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420335&postcount=21
usb یا گیره؟
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420577&postcount=22
میز کامپیوتر جدید برای کاربران اینترنت!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2421946&postcount=23
نمکدان های با نمک !
forum.p30world.com/showpost.php?p=2422033&postcount=24
میز و صندلی های واقعا کم جا!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2422047&postcount=25
LifeSaver
forum.p30world.com/showpost.php?p=2473909&postcount=26
لامپ چند منظوره
forum.p30world.com/showpost.php?p=2476908&postcount=27
طرحی نو برای چوب لباسی !
forum.p30world.com/showpost.php?p=2476941&postcount=28
انگشترهای Pilo Pilo
forum.p30world.com/showpost.php?p=2488065&postcount=29
چگونه در هنگام کوبیدن میخ در دیوار از انگشتان خود مراقبت کنیم؟!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2491385&postcount=30
آشپزخانه های سبز
forum.p30world.com/showpost.php?p=2491704&postcount=32
لامپ دو بعدی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2512736&postcount=33
شیرآلات هیدرومکانیکال
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529399&postcount=36
سینک دستشویی، بدون خروجی آب!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2569497&postcount=44
نمونه های جدیدی از کلاه های ایمنی دوچرخه سواران
forum.p30world.com/showpost.php?p=2619838&postcount=45
چگونه همیشه یک میز کامپیوتر تمیز داشته باشیم؟!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2656723&postcount=46
ساعت مچي چسبي
forum.p30world.com/showpost.php?p=2741145&postcount=47
یک اتاق کوچک همه کاره!
forum.p30world.com/showpost.php?p=2838403&postcount=48
طرحی نو برای سرویس چایخوری
forum.p30world.com/showpost.php?p=2854759&postcount=49
ساعت زنگ دار بی صدا
forum.p30world.com/showpost.php?p=2862060&postcount=51
توماس ساراکنو و خانه های پرنده
forum.p30world.com/showpost.php?p=2862176&postcount=52
دستبند های مارپیچی ابریشم نما
forum.p30world.com/showpost.php?p=2867848&postcount=53
ماوس بندانگشتی Asus
forum.p30world.com/showpost.php?p=2872548&postcount=54
ساعت مچی که با پورت Usb شارژ می شود
forum.p30world.com/showpost.php?p=2893356&postcount=55
چترهای جدید
forum.p30world.com/showpost.php?p=2940734&postcount=56
در آغوش گرفتن روشنایی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2940752&postcount=57
یخچالی با طبقات ماژولار
forum.p30world.com/showpost.php?p=2971371&postcount=58
کلکسیونی از جذاب ترین طراحی های توستر
forum.p30world.com/showpost.php?p=2971662&postcount=59
مباحث آموزشی
بهره گیری از عوامل ضد جعل در طراحی بسته بندی
forum.p30world.com/showpost.php?p=2420280&postcount=17
اصول و مبانی طراحی سبز Green design
forum.p30world.com/showpost.php?p=2491667&postcount=31
اسکچ چیست؟
forum.p30world.com/showpost.php?p=2975203&postcount=60
اسکچ های طراحی صنعتی برای تمرین - 1
forum.p30world.com/showpost.php?p=2975243&postcount=61
اسکچ های طراحی صنعتی برای تمرین - 2
forum.p30world.com/showpost.php?p=2975269&postcount=62
معرفی طراح
طرح های مایکل گریوز:
لوازم آشپزخانه
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529471&postcount=37
سخت افزار
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529474&postcount=38
لوازم مربوط به حمام و سرويس
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529482&postcount=39
وسايل برقي
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529488&postcount=40
وسايل نظافت
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529492&postcount=41
تجهيزات باغ
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529500&postcount=42
معرفی یک طراح: جــيو پــونتي/Gio Ponti
forum.p30world.com/showpost.php?p=2529515&postcount=43
چقدر درباره ی طراحی صنعتی می دانید؟
به گمان برخی ،طراحی صنعتی که همچنان میان فن و هنر ،بازتاب های متفاوتی در جهان معاصر دارد ،ابتدا با یک ایده ی ساده اما بسیار با اهمیت آغاز شد. شاید همان زمان که بشربا ترکیب سنگ و چوب ، ابزاری اولیه برای دفاع از خود ساخت و و یا چیزی شبیه یه چرخ برای سهولت در امور روزمره ی زندگی اش و تا امروز و البته به شکلی متفاوت و با کاربرد های فراگیر خود ،سراسر زندگی انسان را در بر گرفته است.
به گونه ای که اگر با اندکی دقت به محیط پیرامونتان بنگرید ،جلوه های انکار ناپذیر و مسخ کننده ی تولیدات طراحی صنعتی را مشاهده خواهید کرد.
طراحی صنعتی در عصر جدید ،از اواخر قرن هجدهم میلادی و به تعبیری همزمان با انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع موتور بخار آغاز شد و در مسیر پیشرفتهای علمی و فنی قرار گرفت .اگرچه همواره دغدغه ی زیبایی و آسایش همراه با طراحان صنعتی بوده است و این موجب می شود تا این رشته در زمره مهم ترین و جذاب ترین رشته های طراز اول جهان مطرح شود.
در سالهای آغازین قرن بیستم ،گروهی از هنرمندان و صنعت گران به رهبری والترگروپیوس ،تحت عنوان جنبش باهاوس در آلمان ،اقدام به راه اندازی آکادمی باهوس کردند .این آکادمی که بعدها مدرسه ی باهاوس نام گرفت ،در ابتدا هدف اتحاد و پیوند میان هنر و صنعت را دنبال می کرد و پس از چندی مکتب باهاوس علی رقم تمامی موانع ،مباحثی چون هماهنگ سازی طراحی و تکنولوژی روز و همچنین استفاده از قابلیت های بیانی هنرها در جهت اعتلا و اتحاد هنرها با یکدیگر را مطرح ساخت.این مکتب پیروان و علاقه مندان بسیاری را گردآورد که در زمینه ی مباحث بین رشته ای فعالیت می کردند .
دراین مدرسه هنری – فنی به هنرهای معاصر و تبدیل هنر سنتی به هنر صنعتی حول محور عناصر معماری و فضا سازی توجه ویژه ای می شد. شاید بتوان گفت که طراحی صنعتی اولین بار در این مدرسه مطرح و به عنوان رشته ای مستقل شروع به کار کرد.
اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری در مورد این رشته که در حال حاضر اصول و مبانی آن در دانشگاههای معتبر دنیا و برخی دانشگاههای ایران ،همچون دانشگاه های هنرهای زیبا و دانشگاه هنر تهران ،دانشگاه علم و صنعت تهران ،صنعتی شریف دانشگاه تبریز و چند دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می شود ،بدست آوریم ،در ابتدا بهتر است با زیر مجموعه ها و آنچه در ارتباط مستقیم با فرایند طراحی صنعتی می باشد آشنایی مختصری پیدا کنیم .
طراحی صنعتی ،همان گونه که از نامش پیداست ،ترکیبی است از طرح ها و ایده ها ،که در مرحله ی اجرا و نهایتا تبدیل به یک شی ء مورد استفاده و کاربردی می شوند .با این حال از طراحی صنعتی همواره یه عنوان یک رشته هنری و زیبا شناسانه یاد می شود .این رشته نیز همچون علوم دیگر ،به برخی رشته های دیگر مانند :پزشکی ،مکانیک ،برق ،صنایع ،روانشناسی ،جامعه شناسی ،کامپیوتر ،معماری و... وابسته بوده و تاثیرات متقابل و بعضا تنگاتنگی میانشان برقرار است .
اگر با دیدی وسیع تر به این رشته ها نگاه کنیم ،شاخه ها ی اصلی این درخت پربار را می توان به گرایشات زیر دسته بندی کرد:
طراحی محصولات اعم از لوازم خانگی ،الکترونیکی ،تجهیزات پزشکی ،اداری ،صنعتی ،لباس ،سرگرمی و...، طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی ،طراحی مبلمان شهری ،طراحی اتوموبیل و بسیاری دیگر.
سرانجام امروز و اینجا ، یک بار دیگر تعبیری عاشقانه از اشکال صورت گرفت و با همت و همدلی آنان که کمبود این رشته ی فنی و هنری را در راستای توسعه و ارتقاء سطح علمی این رشته ، احساس می کردند و دستانی که پیوسته نقشی می آفرینند تا در لوح زندگی جاودان شود ،پنجره ای تازه به افق بی کران و روشن خلاقیت بازشد و همچنان راهی طولانی در پیش روست. و بی گمان نیازی بوده که در پی رفع آن برآمدند .
امید است با تلاش و همکاری هرچه بیشتر از پیش ،به آن مقاصد رویارویی ولی دست یافتنی ،برسیم. زیبا بیندیشید و چشم انتظار فصل های دیگر....
سایت همکلاسی
به نقل از: forum.p30world.com/showpost.php?p=1210448&postcount=118
تعاريف طراحي از نگاه بزرگان طراحي :
تعاريف طراحي از نگاه بزرگان طراحي :
1- آقاي لوئيجي كولاني ( Luigi Colani ) :
طراحي شيوه قانونمندي است كه طراح بايد طي مراحل متوالي به پاسخ در قبال نياز دست يابد
2- آقاي فيليپ استارك (Phillipe stark ) :
طراحي يك تفكر خلاقه است كه جهت اثبات آن بايد به پشتوانه مباحث علمي مسلح بود .
3- آقاي فرديناند پورش ( Ferdinand Porsche ):
تحليل و فرموله بندي كردن صورت مسئله ، سيستم عامل يك پروسه طراحي است . طراحي همواره در 2 فاز تئوري و عملي خلاصه مي شود كه فاز عملي همواره متأثر از فاز تئوري است . بنابراين هرچه فاز تئوري قوي تر باشد ، طرحهاي فاز عملي نيزاز اعتبار و كيفيت بالاتري برخوردارند .
4- آقاي الكس آزبورن ( Alex Osborn ) :
طراحي در واقع روياهاي طراح است كه چنانچه بدون پشتوانه علمي و توجيه عملكردي باشد ، حبابي بيش نخواهد بود .
5- آقاي ويكتور پاپانك :
طراحي تلاشي آگاهانه است براي ايجاد نظمي نتيجه بخش .
6- آقاي تئودور مالدونادو ( Theodore Maldonado ) :
طراحي صنعتي يك فعاليت ادراكي مبتني بر تفسير مشخصات فرمي اشيائي كه بصورت صنعتي توليد مي شوند مي باشد . مشخصات فرمي نه تنها خصوصيات خارجي بلكه تمامي روابط ساختاري را دربر مي گيرد كه هم از دو نظر استفاده گر و توليد كننده ، يك شيئ واحد و همگون مي سازد .
7- آقاي روژه تالون : ( Roger Talon )
طراحي عبارتست از جستجوي اطلاعات و روش كار در بررسي مسئله و طي آن اشياء محيط زيست با ويژگيها و نيازهاي جسماني و روحي انسانهاي يك جامعه تطبيق داده مي شوند .
8- آقاي پروفسور لوباخ ( Prof. Lubach ) :
طراحي صنعتي روندي است كه طي آن توليدات صنعتي مورد استفاده قابل ساخت با نيازهاي جسمي و رواني استفاده گران فردي و جمعي تطبيق داده مي شوند .
9- خانم ژوسيلين دنوبله ( Jocelyn Denoblet ) :
طراحي عبارتست از پروسه ستنزهايي كه بصورت فني و جامع ميان گروه مصرف در برقراري ارتباطي مناسب جهت تصميم گيري بر روي ابداع هر محصول جديد مي باشد . اين پروسه تمامي ظواهر محيط انساني را كه شامل توليدات صنعتي است در بر مي گيرد
منبع: hamkelasy.com
از صنایع دستی سنتی تا هنر صنعتی
طراحی صنعتی در اواخر قرون وسطیِِ
اغاز طراحی صنعتی را میتوان با جدایی طراحی از فرایندهای ساخت همزمان دانست که در دوره های پیش از انقلاب صنعتی صورت گرفته بود. در واقع ریشه های آن را میتوان دراواخر قرون وسطی و در جهت ایجاد اولین تشکیلات صنعتی سرمایه داری متکی بر تولید به شیوه های سنتی دانست. نخستین فعالیتهای طراحی صنعتی در این دوره در غرب اروپا و در جهت منافع دربار، کلیساها و تجار بوده است. اما با رشد سریع تجارت و گسترش موقعیتهای بازرگانی رقابتهایی ما بین واحدهای تولیدی بوجود آمد که موجب توجه به نوآوری در محصول برای جلب علاقه مشتریان شد و طراحی صنعتی بیش از پیش مطرح گردید.
طراحی صنعتی درقرن شانزدهم
طراحان صنعتی در اواخر قرن شانزدهم در ایتالیا و آلمان فعالیتهای مفیدی را در جهت جلب علاقه مشتریان انجام دادند که منجر به تولید کتابهای الگو گردید. این کتابها شامل مجموعه ای از تصاویر گراوری بودند و طرحهایی به عنوان نمونه برای صنایع نساجی و صنعت قفسه سازی داشتند که میتوانستند در موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرند. کتابهای الگو برای نخستین بار طراحی را به عنوان فعالیتی مستقل از روشهای ساخت مطرح کردند.
طراحی صنعتی درقرن هفدهم
در قرن هفدهم کشورهایی با حکومتهای متمرکز سلطنتی به مراکز قدرت تبدیل شدند که الگویشان فرانسه عهد لویی چهاردهم بود. لویی چهارده در دوره سلطنت هنرمندان و صنعتگران را مورد حمایت بی دریغ خود قرار داد که منجر به تشکیل کارگاه های بزرگی شد.
مهمترین کارگاه این دوره گوبلن است که در سال 1667 تاسیس شد و مهمترین فعالیتهای آن درزمینه فرشینه، قفسه سازی و فلزات ظریفه بوده است. طرحهای این کارگاه توسط شارل لوبرن Charles le Brun تهیه شده است.
طراحی صنعتی در نیمه اول قرن هجدهم
در قرن هجدهم دولتها به حمایت گسترده از هنرمندان پرداختند. در این دوره سرمایه گزاریهای عظیمی در زمینه چینی سازی انجام شد که به تاسیس کارگاه های بزرگ چینی سازی انجامید.
نخستین کارگاه این دوره کارگاه میسن Meissen است که در سال 1709 تاسیس شد. در این کارگاه برای طراحی از هنرمندانی چون یوهان ژاکوب ایرمینگر کمک گرفته می شد و همچنین از کتابهای الگو استفاده می شد. مهمترین فعالیتهای میسن در زمینه طراحی ظروف، نمادهای تزئینی و پیکره های کوچک بوده است. مهمترین آنها پیکره های کالو Callot figures هستند که از کتاب الگوی ژاک کالو Jaques Callot در طراحی آن استفاده شده است.
طراحی صنعتی در نیمه دوم قرن هجدهم
در نیمه دوم قرن هجدهم بزرگترین مراکز طراحی صنعتی دنیا در بریتانیا قرار داشتند. در بریتانیا مالکیت خصوصی و ارزشهای اقتصادی از طرف پارلمان حمایت میشد. در نتیجه هنرمندان و طراحان این دوره بازرگانان مبتکر هستند. فعالیتهای غالب در این دوره تولید دگمه، سگک و گیره و000 است که به زیورآلات ارزان مشهور بودند.
ماتیو بولتنMatthew Boulton نمونه ای از این بازرگانان مبتکر است که در سال 1761 کارگاه سوهو Soho را تاسیس نمود. فعالیتهای عمده این کارگاه دو دسته بودند: 1- تولید اشیای مد روز و ارزان قیمت که اهداف تجاری داشتند. 2- اشیای گرانقیمت و خاص برای مشتریان ویژه. اما سیاستهای این کارگاه بر پایه ضرورتهای تجاری و بازار بین المللی گزارده شده بود. بنابراین تولید انبوه در تولید اشیای مد روز متمرکز بود.طراحان برجسته ای چون جان فلکسمن John flaxman ، جیمز یات James wyatt ، رابرت و جیمز آدام Robert & James Adam در طراحی محصولات سوهو مشارکت داشته اند.
سوهو در طراحی اکثر محصولات خود از سبک نئوکلاسیک استفاده کرده است که به علت سادگی خطوط و استفاده از نمادهای کلاسیک دارای طرفداران زیادی بوده است.
همزمان با سوهو کارگاه سفالگری یوشیا Josiah با ریاست وج وود Wedgwood آغاز به کار میکند. در این کارگاه نیز ظروف به دو دسته مفید و تزئینی تقسیم شده بودند و از موادی چون بازالت و ژاسپ در تهیه ظروف استفاده شده است. طراحان برجسته ای چون جان فلکسمن، جرج استابز Jeorge stubbs و جوزف رایت مسئولیت طراحیها را بر عهده داشته اند. از برجسته ترین آثار یوشیا تولید ظروفی به نام سرویس ملکه Queen's ware است که انقلابی در صنعت چینی سازی بر پا کرد. سبک غالب آثار یوشیا نئوکلاسیک بوده است. سیاستهای یوشیا زیبایی، کاربردی بودن و سادگی بوده است.
طراحی صنعتی در قرن نوزدهم
در بریتانیای قرن 19 با شدت گیری انقلاب صنعتی، فاصله بین طراحی و تولید به منتها درجه خود رسید. صنایع به صورت متنوع تر و تخصصی تر فعالیت میکردند و هدف اصلی تجاری کردن تولید بود. با گسترش تولید تجاری، محصولات با شیوه های ساده به شکل اشیای گرانبها تولید شدند که در مواردی سبب استفاده ناشیانه از تزئینات و نادیده گرفتن کاربرد محصولات شد. منتقدانی چون پاگین، جان راسکین و ویلیام موریس به مخالفت با این شیوه تولید برخاستند.
اما رویداد بزرگ این دوره برپایی نمایشگاه بزرگ کریستال پالاس در سال 1851 بود . هنری کول Henry cole نقش عمده ای در برپایی این نمایشگاه داشت و برای نخستین بار مسئله وفق دادن ارزشهای هنری با جنبه های کاربردی و تجاری محصول را مطرح نمود. وی برای متحقق ساختن این اصل فعالیتهای ارزنده ای انجام داد. از جمله بنیان گذاشتن مجله طراحی Jornal of design که با ارائه طرحهای نمونه در هر ماه، مبلغ این دیدگاه بوده است. نمونه ای از این طرحها اجاق و آتشدان چدنی با طراحی آلفرد استیونس برای شرکت هول و شرکا Hoole & co. بوده است که در نمایشگاه بزرگ نیز به نمایش گذاشته شد. این محصول نمونه ای از تطبیق تزئین با کارآیی است.
هنرمند دیگری که تحت تاثیر این قواعد فعالیت میکرد اون جونز است. وی نویسنده کتابی با عنوان قواعد تزئینات در همین مورد است. کریستوفر درسر Christopher Dresser که از شاگردان اون جونز بود، در سال 1860 در کارخانه های درشفیلد و بیرمنگام مشغول به کار شد. درسر موفق به خلق طرحهایی تازه، ساده، زیبا و کاربردی شد. وی در کار خود استفاده بهتر از مواد و کاهش هزینه های تولید را مد نظر قرار داد و امکان نوسازی ارزشها و روشهای سنتی را در عمل مطرح نمود.
طرحی نو برای آکواریوم های خانگی
در دنیای امروز که تمام وسایل و امکانات ما، شکلی نو و متفاوتی به خود گرفته و همه روزه طرحهای جدید تری از وسایل مورد استفاده ما ارائه می گردد. طراح خلاق و با ذوق این آکواریوم سعی کرده شکلی بسیار جدید و زیبا را در این آکواریوم به نمایش بگذارد.
منبع: yankodesign.com
به نقل از: napteam.com
قاشق های جدید و کاربردی جدید...
مطمئنا” تا کنون همه ما با انواع قاشق ها سر و کار داشته ایم و با کاربرد آنها آشنا هستیم، ولی این قاشق جدید واقعا” کاربری جدیدی رو ارائه کرده است. این قاشق با حالتی که دارد می تواند تمام ماست یا خامه را از ظرف آن جمع آوری کند و کاملا ظرف را از مواد آن تخلیه کند. این هم یک نوع صرفه جویی است!
منبع: yankodesign.com
به نقل از: napteam.com
کفشی جدید با ۲ کاربری برای خانم ها
خانم های عزیز از این پس با استفاده از این کفش می توانند هم کفش پاشنه بلند بپوشند و در همان لحظه کفش را به پاشنه کوتاه تبدیل کنند، کفه این کفش به صورتی طراحی شده است که خاصیت کاملا” تاشونده دارد، شما می توانید با جابجا کردن پاشنه این کفش آن را به مدل دلخواهتان تبدیل کنید.
بهره گیری از عوامل ضد جعل در طراحی بسته بندی
در طراحی برخی از اقلام بسته بندی، لحاظ نمودن پارامترهایی که امکان تهیه نمونه های جعلی مشابه را به حداقل برساند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله این موارد می توان به بسته بندی هایی اشاره نمود که محتوی اشیاء گران قیمت و یا مواد دارویی بوده و در واقع تنها پارامتر مؤید محتوی، بسته بندی است. همچنین برخی از برندها، همچون Mango یا Diesel جهت کمک به شناسایی محصولات خود نسبت به نمونه های جعلی و حفظ خوشنامی برند خود در بازار فروش، از شیوه های ضدجعل در طراحی برچسب و Tag محصولات بهره می برند.
پرداختن به این مسئله، تحت عنوان چاپ امنیتی، مورد توجه قرار گرفته است. چاپ امنیتی شاخه ای از صنعت چاپ است که با چاپ مواردی همچون اوراق بانکی، گذرنامه، اسناد سهام، تمبرهای پستی و اوراق شناسایی در ارتباط می باشد. هدف اصلی از انجام چاپ امنیتی، جلوگیری از جعل اسناد و تقلب در آنها می باشد. از جمله مواردی که می توان آنها را در چاپ امنیتی دخیل دانست، عبارتند از:
- کاغذهای خاص، علائم مندرج در متن کاغذ (Water Mark)
- چاپ گود Intaglio
- Color-changing inks
- نقوش هندسی تکرارشونده (Microprinting Holograms)
- نخ امنیتی (Security threads)
- مرکب های مغناطیسی (Magnetic ink)
- شماره سریال (Serial numbers)
- علائم ضد کپی (Anti-copying marks)
- رنگ های فلورسنت (Fluorescent dyes)
- علائم انطباق موجود در دو طرف کاغذ (Wikipedia، 2007: 1-3).
آنچه که در این متن به عنوان نمونه موردی، به آن پرداخته می شود، بررسی اسکناس های رایج در کشورهای اتحادیه اروپا با واحد "یورو"، و عوامل امنیتی به کار گرفته شده در این اسکناس ها است که بسیاری از این راهکارها در طراحی بسته بندی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
اسکناس های یورو (euro banknotes)، از تاریخ 1 مارچ 2002 میلادی به عنوان واحد پول قانونی، در دوازده کشور اروپایی رایج گردیدند و خروج نمونه های فرسوده این اسکناس از چرخه گردش پول نیز، از تاریخ 20 مارچ 2003 میلادی، آغاز گردیده است (Oesterreichische Nationalbank،2007:1).
این اسکناس ها در انواع مختلف 5، 10، 20، 50، 100، 200، و 500 یورویی موجود بوده و دارای عوامل امنیتی متعددی می باشند.
معرفی انواع اسکناس های "یورو":
برروی این اسکناس ها تصاویری از دروازه ها و پنجره ها یی قرار دارد که به روحیه تعاون و همکاری این کشورها اشاره داشته و دوازده ستاره اطراف آنها نیزحالت پویایی و اتحاد آنها را تداعی می کند. پل های طرف دیگر این اسکناس ها نیز نشان دهنده ارتباط ملت های این کشورها با یکدیگر است. طراحی این اسکناس ها توسط "روبرت کالینا " (Robert Kalina) انجام یافته و هریک از آنها از لحاظ رنگ و اندازه با دیگری متفاوت است. حروف اول نام " بانک مرکزی اروپا " نیز به پنج صورت BCE، ECB، EZB، EKT، EKP درج گردیده که پوشش دهنده یازده زبان مختلف اروپایی است.
تخت خواب های لانه کبوتری Nested Bunk Beds
"تخت خواب های لانه کبوتری" برنده ی مسابقه ی " 36 متر مربع" که توسط موسسه ی Pick'n Pay Ackerman برگزار شده بود، می باشد. طراح این محصول Y.Tsai از شرکت طراحی Tsai است.
موضوع مسابقه طراحی وسایل خانه ای 36 متر مربعی برای 6 تا 7 نفر آدم بود، شرایطی که اخیرا در یک خانه ی آفریقای جنوبی که درآمد کمی داشتند، دیده شده بود. ایده ی تخت خواب های لانه کبوتری کمپانی Tsai از عروسک های روسی ماتریوچکا گرفته شده که می توان آن ها را از بزرگ تا کوچک در دل هم جا داد و جمعشان کرد.
هر یک ار تخت ها متناسب با متراژهای استاندارد می باشد. طول هر یک از تخت ها قابل افزایش است به طوری که بتوان هر یک را زیر دیگری قرار داد، در حالی که بین هر تخت مقداری فضا باقی بماند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به تعداد مورد نیاز از تخت ها می توان هر کدام را به بیرون کشید. همچنین استفاده های دیگری چون یک مبل 2 نفره، یک کاناپه ی چند نفره و یا یک تخت خواب 5 نفره دارد که همه آنها می توانند به راحتی درون یکدیگر به طور استاندارد جمع شوند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در صورتی که تخت به طول کامل باز شود 20 کودک می توانند کنار هم بخوابند! همان طوری که اگر تخت جمع شود مکان بازی مناسبی برایشان فراهم می شود.
به دنبال برنده شدن این طرح در مسابقه، حامیان این مسابقه 4 دست از این تخت خواب ها را برای کودکان در آفریقای جنوبی به خیریه ای در Wellingtone نزدیک شهر Cape دادند؛ تختی مناسب هم برای فضای بازی هم برای خواب در یک خانه ی کوچک.
آنها این تخت ها را با رنگ های روشن و زیبا نقاشی کردند تا به این کودکان احساس شادی و امید را القا کنند. تخت خواب های لانه کبوتری از محصولاتی است که در Design Indaba جزء برترین و زیباترین محصول در آفریقای جنوبی معرفی گردیده است.
منبع: newdesign.ir/search.asp?id=265&rnd=1717
اصول طراحی شرکت زیبا دیزاین
1- هدفمند بودن: کلیه فعالیت ها باید دارای هدف باشند و برای هر کاری که انجام می پذیرد باید جواب خوب و قابل قبولی داشته باشیم . هدف به طراحی معنا می بخشد.
2- سادگی: طراحی هر عنصری باید آن را به سمت ساده گرایی پیش ببرد. ساده سازی بسیار دشوارتر از پیچیده کردن صورت مساله است. سعی بر آن است که بیشترین ها را با کمترین ها به دست بیاوریم. (همانند قلم موی نقاشان چینی)
گاهی اوقات کم بودن طراحی، طراحی خوبی است. No Design is good Design.
3- هارمونی و نظم: طراحی رابطه چیز ها با یکدیگر است. طراحی رابطه ی عناصر، فرم، جزئیات، رنگ، گرافیک با یکدیگر است.
4- تعادل: عاملی است که باعث می شود احساس کنیم طراحی درست است. تعادل بین فرم، جزئیات، سطوح مثبت و منفی، خطوط مستقیم و منحنی. هر چیز بیش از اندازه اش نا زیباست. تعادل را رعایت کنید.
5- محتوا و زمینه (نیاز): طراحی خوب و بد وجود ندارد. طراحی باید بر اساس نیازها صورت پذیرد. تا طراحی درست انجام شود. خواسته های واقعی مشتریان را ارزیابی کنید.
6- جزئیات: از هیچ جزئی به سادگی نگذرید. هر جزئی خود امری قابل تامل است.
7- جذابیت: شاید بهتر باشد از کلمه Fun استفاده شود تا درک این امر در محصول ساده تر باشد. ایجاد جذابیت در محصولات از طریق فرم، جزئیات، رنگ، گرافیک. تمامی محصولات می توانند جنبه ی Fun داشته باشند.
چند دستور العمل
- اجازه بدهید تصادفات اتفاق بیفتد. محیطی فراهم کنید تا حوادث در آن رخ دهند.
- انعطاف پذیر باشید. برای هر مشکلی راه حل های زیادی وجود دارد. همیشه بپرسید چه می شد اگر ... .
- سعی نکنید طراحی هایتان را به طرح های جدید نزدیک کنید. سعی کنید راه درست را انتخاب کنید.
- بسیاری از ایده های جدید از ترکیب از ایده های قدیمی و کنار هم گذاشتن آنها در راه جدید به دست می آید. راه حل درست و مناسب، طراحی خلاقانه و مناسب را به همراه دارد.
- بوم را آماده کنید سپس شروع به نقاشی کنید! فرم بوم شماست و جزئیات نقاشی شما!
- سعی کنید بر روی فرم اولیه پرسش و پاسخ ایجاد کنید. در فرم هیجان و تعادل ایجاد کنید. سپس جزئیات کافی به آن اضافه کنید. نقاشی شما آماده است.
- ایده هایتان را هر جا و در هر چیز جستجو کنید. هر بار که با قصد و هدفی جدید به یک چیز نگاه می کنید ایده جدیدی از آن بگیرید. بزرگ ترین دارایی و سرمایه ی یک طراح خوب، داشتن توانایی خوب دیدن است.
- ایده ها بر روی کامپیوتر تولید نمی شوند. آنها را روی کامپیوتر تکمیل کنید. کامپیوتر فقط یک ابزار سریع جهت قابل رویت کردن ایده و سه بعدی کردن آن است.
- سعی کنید محصولی خلق کنید که داستانی هدفمند و طراحی خوب داشته باشد.
همیشه برای هر طرح یک چرا بپرسید و جوابتان باید در بند 5 قرار بگیرد. (نیاز و محتوا)
- هر طرحی را از دو منظر بنگرید: سه بعدی / دو بعدی. توانایی کنار هم قرار دادن این دو جنبه را در طرح خود داشته باشید.
- محصولات خودشان طراح خود نیستند عواملی آنها را شکل می دهند. مانند: کاربر، محیط، کارفرما. این عوامل فرم و جزئیات محصول را می سازند.
ترجمه و گردآوری از مطالب شرکت زیبا دیزاین: ziba.com
منبع: newdesign.ir/search.asp?id=117&rnd=9126
میز کامپیوتر جدید برای کاربران اینترنت!
میزی بسیار زیبا و کم حجم به شکل کره، قابل استفاده در مکان های عمومی، این میز که به صورت دایره طراحی شده این قابلیت را داراست که با باز شدن آن توسط اهرم هایی که در زیر آن قرار داده شده به صورت میز و صندلی بسیار جمع و جور دربیاد تا کاربران بتوانند در مکان های عمومی از آن بهرمند شوند.
میز و صندلی های واقعا کم جا!
زندگی آپارتمان نشینی باعث شده که طراحان به فکر طراحی وسایلی باشند که در عین کارایی فضای کمی رو اشغال کنند.
مبل های تخت خواب شو یکی از نمونه های کاملا جا افتاده ی این بحث هستند.
در پستی با عنوان تخت خواب های لانه کبوتری Nested Bunk Beds هم باز به همچین مساله ای پرداخته بودیم
اما این بار به این طرح خلاقانه برای میز و صندلی توجه کنید:
چگونه در هنگام کوبیدن میخ در دیوار از انگشتان هخود مراقبت کنیم؟!
شاید برای شما هم پیش اومده باشه که در هنگام کوبیدن میخ به دیوار چکش به انگشتانتون خورده باشه و ...
این وسیله ی ساده و کاربردی برای این طراحی شده که این اتفاق برای انگشتان شما نیوفته:
اصول و مبانی طراحی سبز Green design
• بهره وری بهینه از انرژی (در تمامی اجزاء پروسه طرح و تولید و استفاده و مرگ محصول).
• قابلیت بازیافت طبق اصول استاندارد بین المللی.
• اختصاص موادی با کارآیی لازم.
• استفاده از مواد عایق کاری در صورت نیاز برای جلوگیری از اتلاف انرژی.
• انتخاب شیوه های بهینه تولید.
• سادگی و سهولت خروج قطعات داخلی به منظور مونتاژ.
• کاهش تنوع مواد به کار رفته.
• استفاده از مواد بومی و طبیعی.
• خود داری از ترکیب موادی که با هم ناسازگارند.
• خودداری از به کارگیری مواد مرکب تا حد امکان.
• در نظر گیری تمییز و تشخیص مواد نشکیل دهنده بعد از طی دوره عمر محصول برای دمونتاژ.
• اطمینان از قابلیت تعویض قطعات یک مجوعه با هم در طراحی برای تولید مجدد.
• قابلیت تعمیر یا تعویض ساده قطعات.
• امکان تعویض متعلقات تکنولوژی بدون تأثیر بر پیکره کلی محصول.
• انتخاب و طراحی پیکره های کلاسیک به لحاظ ماندگاری.
• امکان به روز کردن یک طرح از طریق جابجایی یک یا چند قطعه کلیدی.
• جلوگیری از هر گونه آلودگی زیست محیطی.
• استفاده از فرم طبیعی و دست نخورده مواد و مصالح به خصوص در تکمیل سیمای شهر.
• تأکید بر قابلیت طراحی بر اساس نیازهای واقعی.
• حداقل گرایی (مینیمالیسم).
• خودداری از جزئیات غیر کاربردی و صرفا تزیینی.
• استفاده از طرح های چند منظوره
منبع: newdesign.ir/search.asp?id=298&rnd=1235
نگاهی به طراحی از دیدگاه یک طراح صنعتی
ریچارد ساپر (Richard Sapper)، طراح پرآوازه بینالمللی، یکی از بزرگان خلاق و پرجرأت طراحی صنعتی دنیاست که دیدگاههای نوینی درباره طراحی دارد. او با تلفیق نوآوری و سنت محصولاتی طراحی و خلق کرده است که مسیر تاریخ طراحی را تغییر دادهاند. بیجهت نیست که از ساپر به عنوان طراحی یاد میشود که هرگز طرح بد و نامطلوبی در کارنامه او دیده نشده است. ریچارد ساپر در سال 1932 در مونیخ آلمان متولد شد. او به تحصیل در رشتههای فلسفه، طراحی گرافیک، مهندسی و اقتصاد پرداخت و در طی تحصیلات خود تصمیم گرفت فعالیت خود را در طراحی صنعتی ادامه دهد، از اینرو به محض اتمام تحصیلاتش به دپارتمان طراحی مرسدس بنز در اشتوتگارت پیوست. ساپر که ساکن ایتالیاست، از معدود طراحانی میباشد که در مدرسه طراحی یا معماری تحصیل نکرده است.
محصولات طراحیشده توسط ساپر که تاکنون ده بار جایزه Compasso d'Oro و نیز گروهی از جوایز بینالمللی را بدست آوردهاند، نمایانگر توانایی و مهارت استادانه او در امر طراحی میباشند. ساپر با اینکه از تجربه بسیار وسیعی برخوردار است، اما تمایلی به توصیف کار خود ندارد و بر این باور است که پروژه بایستی خود حرفی برای گفتن داشته باشد. این رویکرد او را از بسیاری از طراحان دیگر جدا میکند و شاید علاقه او به طراحی محصولات پیچیده (از نظر تکنیکی) ناشی از همین طرز تفکر باشد. مشخصه کارهای ریچارد ساپر، پراگماتیسم (اصالت عمل) است. او در پروژههای خود خلاقیتش را با راهحلهای تکنولوژیکی کارکردی و زیباییشناختی به نمایش میگذارد.
ساپر با طرحهای خود تأثیر قابل توجهی بر طراحی صنعتی محصولات بینهایت تکنیکی از قبیل اتومبیلها، رادیوها، تلویزیونها و کامپیوترها گذاشته است. او با وجود تمایلش به طراحی محصولات تکنیکی، محصولات متعددی نیز برای خانه طراحی کرده است که مقبولیت عمومی یافتهاند و این پذیرش همگانی صرفاً بخاطر خصوصیات کارکردی این محصولات نبوده، بلکه جنبه فرمال و قابلیت مفهومی آنها نیز در این امر مؤثر بوده است.
منبع: hamkelasy.com
اصل طراحی شرکت apple macintosh
شرکت apple به عنوان یکی از پیشگامان صنعت طراحی امروزه شناخته می شود.
برای من بسیار جالب بود که اپل چگونه ذائقه بازار و مشتریان را دقیقا زمانی به سوی خود می کشاند
که شرکتهای رقیب با استقبال عمومی مواجه اند. اپل معمولا با محصولی کاملا متفاوت به سراغ
مشتری می رود و .....
تجربه موفق اپل در ipod وimac وmacbook به یکباره سبکی از طراحی را مطرح کرد که
شاید این روزها بسیاری از دانش آموزان دانشجویان و کاربران کامپوتر نه تنها اپل را می شناسند
بلکه جزو کاربران آن نیز محسوب می شوند.
با این مقدمه 8 اصل طراحی محصولات اپل به نقل از Mike Elgan را در اینجا به صورت
Secret 1: Engineering supports design -no exceptions
راز اول: مهندسی است که طراحی را پشتیبانی می کند و استثنا هم ندارد.
Secret 2: Fewer is better
راز دوم: هر چه ساده تر بهتر.
Secret 3: The experience is the product
راز سوم: تجربه یعنی محصول.
Secret 4: The product is the product
راز چهارم: محصول همه چیز است.
Secret 5:You can't please everyone, so please people with good taste
راز پنجم: نمی توانی همه را راضی کنی پس مردم را با یک چیز خوب راضی کن.
Secret 6: Leave the past behind
راز ششم :گذشته را فراموش کن.
Secret 7: Product names are important. Really important
راز هفتم:نام محصول مهم است.واقعا مهم است.
Secret 8: Group affiliation is the driver
راز هشتم:همبستگی گروه سکان هدایت گروه را در دست دارد .
طرح های مایکل گریوز : لوازم آشپزخانه
كتري استيل با سوتك پرنده (سوت ملوديك) ؛ كمپاني آلسي، 1985؛
مشخصات:
دسته پلي آميد
"8.5 (cm27) قطر
"9 ارتفاع
150 cl ظرفيت
جام شكر با قاشق (1988)/ 8cm ارتفاع، 10.5cm قطر، 20cl ظرفيت
خامه گير(1988)/ 4.5cm ارتفاع و 10.5cm قطر
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فلفلدان و نمكدان (1987)، توليد كمپاني آلسي
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قوري قهوه، جام شكر و خامه گير“Big Dripper” (1992-1988)، توليد Swid Powell
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قهوه جوش و قوري با ----- پرسي (1989)/ 24.2cm ارتفاع، 10cm قطر، 72cl ظرفيت، ليوان و فنجان، توليد كمپاني آلسي
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قاشق سرو سالاد با روكش نقره (1990)، توليد R&B silversmiths
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فلاسك كوزه اي “Euclid” (2001-1993)، از مجموعه لوازم پيك نيك، توليد كمپاني آلسي
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كتري “Coach’s Whistle” (1999)، توليد كمپاني تارگت استورز
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كتري “Spinner” (2000)، توليد كمپاني تارگت استورز
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ظروف طبخ (2001)، توليد كمپاني تارگت استورز
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
طرح های مایکل گریوز : سخت افزار
طرح های مایکل گریوز : لوازم مربوط به حمام و سرويس
طرح های مایکل گریوز : وسايل برقي