◄◄ چــگــونــه در ریــاضیــات قــوی شــویــم!! ►►
سلام به همه ی ریاضی دانان… :happy:
من شهاب هستم سال دوم دبیرستان (ریاضی).
از اونجایی که به الکترونیک خیلی علاقه دارم حدود 1 سال هست که شروع کردم به خوندن کتابهای مختلف الکترونیک و واقا هم دارم براش وقت میزارم. الکترونیک هم که هر چی جلوتر میره محاسباتش سخت تر و پیچیده تر میشه (سر و تهش رو بزنید همش ریاضی هست و فرمول و… :weird: :laughing: ).
تا الان تونستم با ریاضیاتش بالاخره یجوری کنار بیام ولی دیگه کم کم دارم کم میارم. آخه الان مثلا برای محاسبه فلان چیز باید بلد باشم انتگرال بگیرم یا لگاریتم و از این جور چیزا که فکر نمیکنم هیچ کدوم رو تو سال دوم یاد بدن… ;) میخواستم ببینم کسی یه مقاله یا یه ebook یا چیز دیگه ای داره که بتونم با استفاده از اون یاد بگیرم. راستشو بخواید دیگه اعصبمو داره میخوردونه (خرد میکنه :biggrin: ) اگه بتونم فقط همین دوتا (انتگرال و لگاریتم) رو یاد بگیرم خیلی عالی میشه :happy: البته میدونم که تا بعضی چیزا رو بلد نباشم شاید نتونم اینا روهم یاد بگیرم (مثل ضرب که تا جمع کردن بلد نباشی نمیتونی ضرب یاد بگیری ;) ) ولی خوب اونا رو هم بالا خره یه کاریش میکنیم دیگه... :eh:
خیلی ممنون اگه بتونید یه کمکی بکنید.
باتشکر... :rolleye:
با مسائل ریاضی مشکل دارید؟نمی دانید که باید از کجا شروع کنید یا در ادامه چه کار کنید؟ پس کلیک کنید!
استراتژی حل مسائل
شاید بسیاری از شما با ریاضیات مشکل داشته باشید و شاید هم حالتان از ریاضی و مسئله به هم می خورد(:18:)!
این ها راهکار هایی هستند که به شما کمک می کنند تا تسلط بیشتری روی مسائل داشته باشید...:10:
لازم به ذکر است که این راهکارها از سایت شورای تالیف و برنامه ریزی کتب ریاضی گرفته شده است:27:
فکر کنم آن ها بیشتر از هر کسی تجربه در این مورد داشته باشند:31:
(البته درون پرانتز به چیزی بگم که اولاً اینا بیشتر به درد ابتدایی ها و راهنمایی ها می خوره!!!دوماً انتظار نداشته باشید و با خود نگویید "حالا که اینا رو یاد گرفتم معجزه میشه"
استراتژی حل مسأله ( کار روی مسأله با برگشت به عقب)
مسأله:
فرزاد از میدان تجریش پیاده به طرف میدان ونک راه می افتد. ( از مسیر خیابان ولیعصر). 1 ساعت و 25 دقیقه طول کشید که از میدان تجریش به خیابان دستگردی برسد. سپس از خیابان دستگردی تا میدان ونک 25 دقیقه در راه بود. او ساعت 2و 45 دقیقه بعد از ظهر به مقصد، میدان ونک رسید. او چه ساعتی شروع به حرکت کرد؟
استراتژی:
1- درک:
چه چیزی لازم است پیدا کنید؟
شما باید زمانی که فرزاد میدان تجریش را ترک کرد پیدا کنید.
2- طرح:
چطور شما می توانید این مسأله را حل کنید؟
شما می توانید از زمانیکه فرزاد به میدان ونک رسید به عقب بر گردید. طول زمانیکه او از دستگردی به ونک رسید را از زمان پایانی کم کنید. سپس طول زمان از دستگردی به تجریش را از حاصل کم کنید.
3- حل:
در ساعت 2 و 45 دقیقه بعداز ظهر فرزاد به میدان ونک می رسد، که 25 دقیقه را از آن کم کنید ( این زمانی است که از میدان ونک به دستگردی طی شده است) که 2 ساعت و 20 دقیقه می شود، سپس طول زمان طی شده از تجریش تا دستگردی را ازآن کم کنید ( یعنی 1 ساعت و 25 را از 2 ساعت و 20 دقیقه کم کنید) . حاصل ساعت 12 و 55 دقیقه ظهرمی شود، زمانی است که فرزاد میدان تجریش را ترک کرد.
استراتژی حل مسأله (ترسیم شکل)
مسأله:
مهسا 3 مداد سبز، 4 مداد آبی و 1 مداد قرمز در کیفش دارد. چه کسری از مداد ها سبزند؟
استراتژی:
1- درک:
چه چیزی لازم است پیدا کنید؟
شما باید تعداد تمام مدادهایی که در کیف مهسا است را پیدا کنید. سپس باید پیدا کنید چند مداد سبز است؟
2- طرح:
چطور این مسأله را حل می کنید؟
شما با کشیدن یک شکل اطلاعات را می توانید نشان دهید. سپس از روی شکل می توانید جواب مسأله را پیدا کنید.
3- حل:
8 شکل برای نشان دادن مدادها بکشید:
ق آ آ آ س س س
سه هشتم از این مدادها سبزند.
استراتژی حل مسأله (حدس وآزمایش)
مسأله:
احمد و حسین با هم 12 بلیط فروختند. احمد 2 بلیط بیشتر از حسین فروخت. هر کدام از آن ها چند بلیط فروختند؟
استراتژی:
- درک:
چه چیزی لازم است پیدا کنید؟
شما باید بدانید که تمام بلیط ها فروخته شده است. همچنین شما باید بدانید که احمد 2 بلیط بیشتر از حسین فروخته است.
- طرح:
چطور این مسأله را حل می کنید؟
شما می توانید 2 عدد پیدا کنید که جمع آنها 12 و تفاضل آن ها 2 شود. اگر حدس اول شما جواب نداد. 2 عدد دیگر را امتحان کنید.
3- حل:
اولین حدس:
بلیط 8= احمد
بلیط 4= حسین
آزمایش:
12 =4+8
4=4-8 (احمد 4 بلیط بیشتر فروخته)
این حدس جواب نمی دهد.
دومین حدس:
بلیط 7 = احمد
بلیط 5 = حسین
آزمایش:
12 =5+ 7
2=5-7 (احمد 2 بلیط بیشتر فروخته)
این حدس کار کرد.
احمد 7 بلیط و حسین 2 بلیط فروخته است.
استراتژی حل مسأله (یک لیست بسازید)
مسأله:
پویان از علی، شایان و شهاب می خواهد عکس بگیرد (آنها شاگردان یک کلاس اند). او از آنها می پرسد، به چند شکل آن سه نفر می توانند در روی یک خط کنار هم قرار بگیرند؟
استراتژی:
1- درک:
چه چیزی لازم است پیدا کنید؟
چه چیزی لازم است که بدانید؟
انها باید بدانند که هر کدام از شاگردان می توانند نفر اول یا دوم یا سوم باشند.
2- طرح:
چطور می توانید آن مسأله را حل کنند؟
شما می توانید جدولی بکشید که همهَ راه های مختلف کنار هم ایستادن شاگردان را پیدا کنید.
یک شاگرد پیدا کنید که اولین نفر باشد، و دیگری دومین نفر و آخرین نفر، نفر سوم باشد.
3- حل:
وقتی یک لیست درست کنید، می بینید که 2 راه ایستادن برای علی وجود دارد که اول باشد، 2 راه ایستادن برای شایان وجود دارد که اول باشد، 2 راه ایستادن برای شهاب وجود دارد که اول باشد،
سوم دوم اول
شهاب شایان علی
شایان شهاب علی
شهاب علی شایان
علی شهاب شایان
علی شایان شهاب
شایان علی شهاب
بنابراین، 6 راه وجود دارد که شاگردان در یک خط کنار هم قرار گیرند تا عکس بگیرند.
استراتژی حل مسأله (پیدا کردن یک الگو)
مسأله:
سمیه الگویی از اعداد را بدین شکل می نویسد: 15، 10، 6، 3، 1. اگر او این الگو را ادامه دهد 4 عدد بعدی از این الگو را بیابید.
استراتژی:
1- درک:
چه چیزی لازم است که پیدا کنید؟
شما به 4 عدد بعداز عدد 15 در این الگو نیاز دارید.
2- طرح:
چطور شما می توانید این مسأله را حل کنید؟
شما می توانید یک الگو پیدا کنید. به اعداد بالا نگاه کنید. برای بدست آوردن عد د جدید در این الگو، به عدد قبل از آن باید توجه کنید.
3- حل:
به اعداد در الگو نگاه کنید.
2+1=3
(شروع عدد با 1 می باشد، که با 2 جمع شده تا عدد 3 یعنی عدد بعد از 1 در الگو بدست آمده است)
3+3=6
(شروع عدد با 3می باشد، که با 3 جمع شده تا عدد 6 یعنی عدد بعد از 3 در الگو بدست آمده است)
4+6=10
5+10=15
اعداد جدید:
6+15=21
7+21=28
8+28=36
9+36=45
پایان:40:
یک سوال مهم درباره خوندن ریاضی
سلام دوستان
من همیشه در خوندن ریاضی مشکل دارم ... تا الان سه ترم ریاضی عمومی رو افتادم و این چهارمین بار که این درس رو
میخوام بردارم حالا این ترم ریاضی کاربردی و امار رو هم برداشتم حالا شما عزیزان که سابقه خوندن این درسها رو
دارین میشه بگین من برای پاس کردنشون با مشکل مواجه میشم یا نه ...
یک چیز رو هم اعتراف کنم که تا الان تو هیچ کدوم از این سه ترم ریاضی رو درست نخوندم و فقط یک هفته مونده به
امتحان روزی یک ساعت میخوندم و حالا تصمیم دارم از اول ترم این درس رو بخونم:5: ...
لطفا نظراتون رو بگین هم راهکارهایی که برای بهتر فهمیدن ریاضی میدونین و هم نظرتون در مورد قاطی نشدن این سه
درس با هم:20: ...
در ضمن واقعا نمیدونم جای این تاپیک اینجاست یا نه ؟؟ چون هر چی گشتم به نظرم اینجا بهترین جا بود :10:
یادگیری پایه ای و ساده ریاضی؟
سلام
دوستان برای یادگیری پایه ای و مفهومی و دقیق و ساده ریاضیات باید چگونه و با چه منابعی شروع کنم؟
البته من تو ریاضی در حد 0 هستم
یه سوال در موردِ علمِ ریاضیات
السلام علیکم بر همگی
:20:
شما دوستانِ عزیزی که در علمِ ریاضیات توانمند هستين ، سوالي دارم از حضورتون .
:33:
سوال :
همه ما خبر داریم که در علومی مثلِ فیزیک و یا شیمی یا آیرودینامیک یا پتروشیمی یا زمین شناساسی و علوم دیگه ، کشف ناشده ها بسیار زیاد هست . یعنی مطالب بسیار زیادی هنوز بر ما پوشیده هست و از اونها خبر نداریم .
مثال :
چگونگيِ ذخیره سازیِ انرژیِ هسته ای یا پرواز با سرعتهای بالای 5 یا 6 یا 10 هزار کیلومتر در ساعت به صورتِ تجارتی در درون اتمسفرِ زمین یا علاجِ قطعیِ ایدز یا ساختِ باطریهای سبکتر از اسفنج با قدرتی بسیار بیشتر از باطريهاي امروزی یا پی بردن به رازِ تجزیهء مولکولِ آب به اکسيژن و ئيدروژن در برگِ سبزِ درختان با استفاده از نورِ خورشید یا پرواز سوار بر یک دسته پرتوِ لیزری به جایِ موتورهایِ موشکی و ملیاردها مسئله دیگه .
حالا اصلِ سوال :
آیا در علمِ حساب ( ریاضیات - هندسه - جبر مثلثات - رياضيات جدید و غیره ) هنوز چیزهایِ کشف نشده وجود داره ؟؟؟
اگر جواب مثبت هست ، مثلاً چه چیزهایی هنوز کشف نشده منظورم اینه که کشف نشده ها در چه زمینه ای هست ؟
ممنون میشم اگه کسی از دوستان که جواب رو میدونه پاسخ بده .
اگر سایتی هم در این مورد سراغ دارین لطف کنین و اعلام کنین .
با تشکرِ پیشا پیش
:11:
===============================
علمِ حساب ( رياضيات ) مادرِ همهء علمها ( اُمُ العُلوم ) و الفبایِ خلقت و آفرينش هست . در همۀ علمها ریاضیات هست اما در ریاضیات چیزی جز ریاضیات نیست .
تسلطِ انسان بر این علمِ مادر ، این امکان رو به بشر میده که حتی کارهايي رو که از انجامش عاجز هست بتونه نتیجه اش رو کاملاً پیش بینی کنه .
یک مثالِ ساده :
هیچ کس قادر نیست که یک برگ کاغذ رو 50 بار تا کنه .اما با علم رياضيات میشه براحتي به نتیجهء این کار دست پیدا کرد .
اگه ضخامت کاغذ چهار دهمِ میلیمتر باشه ، اون رو 50 بار در دو ضرب کنین و نتیجه رو ببینین .
از اونجایی که ماشین حسابهای ما این همه رقم نداره و نمیتونه عملیات رو تا آخر انجام بده ، باید چهار دهمِ میلیمتر رو به کیلومتر تبدیل کنین تا ماشين حساب قادر باشه نتیجهء این عملیاتِ حسابی رو نشون بده
0.4 میلیمتر = 0.0000004 کیلومتر
حالا این عدد رو 50 بار در دو ضرب کنین .
به نظرتون ضخامت کاغذ چقدر میشه ؟
میشه 450 ملیون کیلومتر !!!
سه برابر فاصله زمین تا خورشيد !!!
حالا هر که باور نداره ، یه برگ کاغذ بیاره و 50 با تاش کنه البته اگر تونس.
:25:
================
میگن یه نفر خواست بره تونس نتونس .
جوک بود برايِ زنگِ تفریح
:31:
=================================
انشتاین با استفاده از همین روش بود که تونست کشف کنه که اگر جسمی با سرعتِ نور حرکت کنه چی بر سرش میاد . فقط با محاسبهء ریاضی و باز با همین روش بود که کشف کرد که اگر جرمی کاملاً به انرژي تبدیل بشه چه مقدار انرژي ازش به دست میاد
e=mc2
انرژي = جرمِ جسم ضربدر مربعِ سرعتِ نور !!!
به عقلِ جن هم نمیرسید که مقدار انرژیِ نهفته در یک جرم با سرعتِ نور رابطه داشته باشه . اون هم با مجذورِ سرعتِ نور .
:20:
محاسبهء ضخامتِ یک کاغذ که 50 بار تا شده و محاسبهء اثر حرکت با سرعتِ نور ، هر دو پیش بینیِ نتیجهء کاری هست که ما از انجامش عاجزیم .
این هست قدرتِ علمِ ریاضیات .
================
حالا تا حدی میشه درک کرد که وقتی که خداوند در قرآنِ کریم میفرماید :
" کُن فَیِکون "یعنی چی .
خداوندِ دانايِ مطلق که خالق همۀ علمهاست ، قبل از خلقتِ هر چیزی ، دقیقا میدونه چه چیزی خلق خواهد شد و پایان و عاقبتش چگونه خواهد بود درست مثل ما که میدونیم اگر کاغذ 50 بار تا بشه چی میشه و چه تغییری میکنه .
حالا کسی جوابِ سوال رو میدونه ؟؟؟
:33: