با سلام
تاپیک با هدف ارائه اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با رشته ی مهندسی صنایع ایجاد شده است.در اینجا به بررسی تمام موضوعاتی که به این رشته مرتبط هستند، خواهیم پرداخت.
Printable View
با سلام
تاپیک با هدف ارائه اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با رشته ی مهندسی صنایع ایجاد شده است.در اینجا به بررسی تمام موضوعاتی که به این رشته مرتبط هستند، خواهیم پرداخت.
سلام
من در حال حاضر در رشته کاردانی کامپیوتر مشغول به تحصیل هستم.رشتم فنی بوده.
می خواستم بدونم می تونم بعد از پایان دوره کاردانی از اول رشته مهندسی صنایع امتحان بدم با اینکه رشتم ریاضی نبوده؟
لطفا منو راهنمایی کنید.
ممنون
با سلام خدمت تمامي عزيزان و مهندسان صنايع.
از امروز ميخواهيم در اين تاپيك به لطف خداوند و با همكاري عزيزان و دوستان در مورد تمامي مسائل مربوط به مهندسي صنايع بحث و تبادل نظر كنيم.
انشاالله كه مورد توجه و استفاده اهالي محترم پي سي ورلد قرار بگيرد.
مهندسى صنايع علمى است که بايد آن را هنرمندانه بکار گرفت،
هنرى است که بايد آن را علمى آموخت
و فنى است که بايد آن را با ذوق در آمیخت
مهندس صنایع
×کار فکرى ميکند، اما کارمند نيست.
×مهندسى ميکند، اما فقط مهندس نيست.
×مديريت ميکند، اما فقط مدير نست
مهندس صنايع کار آفرين است و مهندسى صنايع، خلاقيت و نوآوري
از bie.blogfa.com
آیا این بهترین روش است؟
این سوالی است که فکر یک مهندس صنایع را دائما به خود مشغول می کند تا به این وسیله بهترین راه را برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی پیدا کند.
در واقع فارغ التحصیل این رشته تلاش میکند تا با یک نگرش سازمان یافته,مسائل و مشکلات کارخانه را تحلیل کرده و به گونه ای عمل کند که با حداقل ورودی مواد,حداکثر خروجی را داشته باشد,زیرا امکان دارد که طراحان یک واحد صنعتی وقتی مشغول طراحی می شوند به مسائل اقتصادی,افزایش بهره وری و سایر مسائل توجه کافی نداشته باشند,اما یک مهندس صنایع هنگام برنامه ریزی برای اداره کارخانه ای که دارای کارگران زیاد و ماشین آلات بسیار است سعی میکند تا هزینه ها را به حداقل رساند و از نیروی انسانی نیز بهترین استفاده را کند و در ضمن محصول کارخانه کمترین ضایعات را داشته و نگهداری و تعمیرات ماشین آلات نیز به بهترین نحو انجام بگیرد.
این رشته در دوره کارشناسی دارای چهار گرایش تولید صنعتی,تحلیل سیستم,تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی است.
گرایش تولید صنعتی:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گرایش تولید صنعتی فن و بکارگیری مهارتهای تکنیکی,اقتصادی و استفاده موثر و نظام یافته از نیروی انسانی,زمان,ماشین آلات,ساختمان و مواد به منظور تولید کالا با کیفیت مطلوب میباشد.
در واقع هدف این گرایش تربیت مدیران تولید واحدهای صنعتی است.
گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها تا حدودی جنبه نرم افزاری دارد و بیشتر به ارائه راه کار سیستماتیک می پردازد.
در واقع هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره گیری از روشهای جدید و سیستماتیک و مدلهای ریاضی مسائل واحدهای صنعتی بزرگ را تجزیه و تحلیل نموده و بیشترین رهنمود ها را برای استفاده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل دهنده سیستم ارائه بدهد.
گرایش تکنولوژی صنعتی:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گرایش تکنولوژی صنعتی نسبت به گرایش های تولید صنعتی و تحلیل سیستمها فنی تر بوده و به مهندسی مکانیک نزدیکتر میباشد.
هدف این گرایش تربیت تکنولوژیست های کارخانه است.
گرایش ایمنی صنعتی:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گرایش ایمنی صنعتی به مسائل مشکل ساز در صنعت از لحاظ ایمنی می پردازد که از جمله این مسائل میتوان به کوره ها و آلودگی هوا اشاره نمود.
مطالب برگرفته از ماهنامه علوی
هر ساله افراد زيادي در رشته هاي مختلف مهندسي از جمله مهندسي صنايع پذيرفته مي شوند اما به راستي كداميك از آنها يك مهندس واقعي خواهند شد؟ هدف همه ما، يا لااقل اكثريت ما، اينست كه در رشته خود فرد شايسته، لايق و معتبري شويم. پس بايد شناخت درست و كاملي از مهندسي صنايع داشته باشيم. بايد بدانيم كه يك مهندس صنايع چگونه فكر مي كند، تحليل مي كند و چگونه تصميم مي گيرد. اصولاً براي شناخت هر چيز، مهمترين عامل، يافتن تفكريست كه آن را بوجود آورده و سپس دانستن تفكري است كه آن دنبال ميكند. يعني لازمترين ابزار براي شناخت، تفكر است.مطالب برگرفته از انجمن مهندسی صنایع ایران
اصول فكري مهندسي صنايع را مي توان به اين ترتيب معرفي كرد :
• خلاقيت
• تفكر فراگير
• رهبري گروه
• مديريت زمان
• بهبود مستمر
• ذهن كنجكاو و يادگيري
• مهارتهاي فردي
مهندسي صنايع رشته اي است جذاب و در عين حال ساده و پر كاربرد. تفكر مهندسي صنايع بر اين استوار است كه "هميشه مي توان كارها را بهتر انجام داد". به اين ترتيب، "بهينه سازي" كار اصلي يك مهندس صنايع است وار آنجا كه هميشه مي توان "بهتر" بود، هميشه به مهندسي صنايع احتياج داريم.با پيشرفت سريع علم و فن آوري پيشرفته و پيچيدگي روزافزون آن، مقياس توليد و خدمات آن چنان گستزش يافته كه رشته هاي سنتي مهندسي، پاسخگوي كليه مسايل سازمان ها نيستند. براي جبران اين كمبودها، از تلفيق رشته هاي گوناگون علوم مديريت، اقتصاد و روشهاي مهندسي، مهندسي صنايع بوجود آمده است.
رشته مهندسي صنايع، با مسايلي از قبيل:
• برنامه ريزي توليد
• كنترل و هماهنگي فعاليت ها
• كنترل كيفيت
• استفاده موثر از ماشين آلات، تجهيرات و امكانات
• بهبود سيستمها
• بهبود ايمني
• كنترل موجودي انبار
• افزايش كارآيي سازمان هاي گوناگون
• . . .
سروكار دارد و با يافته هاي فوق مي تواند در طرح، ايجاد و يا بهبود سيستم هاي متشكل از انسان، مواد، ماشين آلات و تجهيزات، كمك موثري بنمايد. مهندسي صنايع، شامل روش هايي است كه منجر به بهبود عملكرد كلي مي شود. اين امر، توسط معيارهاي اقتصادي، كيفيتي، تاثيرات محيطي و ارتباط آنها با رفاه بشر سنجيده مي شود؛ لذا، حيطه وظايف يك مهندس صنايع، وسيع تر از وظايف ساير مهندسان است. به عبارت ديگر، هر مهندس صنايع، علاوه بر كسب تخصص در زمينه هاي فني بايد از آموزش كافي در علوم رفتاري و گروهي و علوم زيستي نيز برخوردار باشد.
به اين ترتيب، نه تنها در واحدهاي صنعتي، كه در هر سازمان و سيستم ديگري، مهندسي صنايع مي تواند حضوري موثر داشته باشد. كم نبوده اند افرادي كه با استفاده از آموخته هايشان در اين رشته، حتي امور ورزشي موفق شده اند. پس از اتمام دوره كارشناسي، از طريق كنكور كارشناسي ارشد، امكان ادامه تحصيل در يكي از چهار مجموعه ي دوره ي كارشناسي ارشد وجود دارد:
• كارشناسي ارشد مهندسي صنايع
• كارشناسي ارشد سيستم هاي اقتصادي-اجتماعي
• كارشناسي ارشد سيستم و بهره وري
• كارشناسي ارشد مديريت اجرايي
و پس از اتمام اين دوره كه حدود 2 سال به طول مي انجامد، امكان ادامه تحصيل در دوره ي دكترا، امكان پذير مي باشد:
• دكتراي مهندسي صنايع
• دكتراي سيستم هاي اقتصادي-اجتماعي
• دكتراي سيستم و بهره وري
گرايشها:
• ساخت و توليد و اتوماسيون
• تجزيه وتحليل سيستمها و كاربرد كامپيوتر
• ارگونومي
• تحقيق در عمليات و روشهاي مقداري (O.R)
فكر نميكنم بتوني اين كارو بكني چون از شرايطش داشتن مدرك " پيش دانشگاهي" هست . البته شايد راه هاي ديگه اي هم باشه . من رشته ام مهندسي صنايعه ولي عجيب عشق تحصيل تو رشته ي كامپيوتر رو داشتم !!!
منم مثل شما هستم.اما کامپیوتر رو می تونی خودت بخونی اما صنایع شاید اینطور نباشه.
ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع کلیه دانشگاههای ایران:
دانشگاههای:
صنعتی شریف:
گرایش:
صنایع-روزانه: 14/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:12/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:14/شبانه:20
تهران:
صنایع-روزانه: 7/شبانه:3
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:7/شبانه:3
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
تربیت مدرس:
صنایع-روزانه: 5/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:9/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:8/شبانه:0
صنعتی امیرکبیر:
صنایع-روزانه: 8/شبانه:8
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:8/شبانه:4
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:8/شبانه:4
خواجه نصیر الدین طوسی:
صنایع-روزانه: 5/شبانه:2
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
علم وصنعت:
صنایع-روزانه: 14/شبانه:3
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:6/شبانه:3
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:6/شبانه:3
امام حسین (ع):
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:30/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
صنعتی اصفهان:
صنایع-روزانه: 6/شبانه:3
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:5/شبانه:2
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
بوعلی سینا_همدان:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:6/شبانه:4
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
سازمان مدیریت صنعتی:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:15/شبانه:0
موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:15/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
موسسه آموزش عالی خاتم:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:23/شبانه:0
علوم وفنون مازندران (غیر انتفاعی):
صنایع-روزانه: 15/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:15/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
یزد:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:8/شبانه:8
کیش(غیرانتفاعی):
صنایع-روزانه:0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:15/شبانه:0
آزاد واحد علوم و تحقیقات:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:20/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
آزاد واحد تهران جنوب:
صنایع-روزانه: 21/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:0/شبانه:0
آزاد واحد قزوین:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:22/شبانه:0
آزاد واحد اراک:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:21/شبانه:0
آزاد واحد نجف آباد:
صنایع-روزانه: 21/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:14/شبانه:0
آزاد واحد زاهدان:
صنایع-روزانه: 0/شبانه:0
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:0/شبانه:0
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:18/شبانه:0
مجموع:
صنایع-روزانه: 116/شبانه:19
سیستمهای اقتصادی و اجتماعی-روزانه:133/شبانه:16
مدیریت سیستم و بهره وری-روزانه:172/شبانه:35
چند نکته مهم:
در پایان باید بگوییم که بعضی ها براین اعتقادند که قبول شدن در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از کنکور کارشناسی نیز سخت تر می باشد .
در مورد درصدهای مورد نیاز برای قبولی در کارشناسی ارشد با توجه به سالهای مختلف و سطح سوالات و همچنین دانشگاه مورد نظر تفاوت دارد ولی می توان گفت امیدریاضی درصد مورد نیاز برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد حدود 60 درصد باشد.
در مورد اینکه چرا صحبتی از کتابهای تست به میان نیاوردیم :سالانه کتابهای جدیدی با عناوین مختلف در مورد تستهای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع وارد بازار می شود که هرکدام مزایا معایب مخصوص خود را داردولی اگر کسی بتواند مفاهیم دروس را بخوبی یاد بگیرد هر کتابی با هر عنوانی که تستهای کنکور سالهای گذشته را دارا باشد می تواند مفید واقع شود.
منبع:bie.blogfa
دیکشنری رایگان مهندسی صنایع از babylon:
جزوه آموزشی نرم افزار arena:کد:http://www.babylon.com/dictionary/37822/Industrial-Engineering-Version-2.0.html
کد:http://www.betsaonline.com/software/ARENA9.pdf
نخستين گامها در شناخت پديدهها ، با تعريف نمودن آنان آغاز ميگردد . تعريفشناسي ، اشرافي نسبت به موضوع در اختيارمان مينهد و ياريمان ميدهد تا با ذهني روشنتر به جستجو و پژوهش در محتواي آن ادامه دهيم . در تعريفشناسي مهندسي صنايع كه مشتمل بر گامهاي اول تا سوم خواهد بود ، ابتدا به تعريف مهندسي خواهيم پرداخت و سپس مهندسي صنايع را تعريف نموده و آنگاه اين تعريف را به تفسير خواهيم نشست .
در پايان گام سوم ، توانايي اين را خواهيم داشت كه با بياني روشن و صريح ، تعريفي كوتاه اما مبين و مفهوم از مهندسي صنايع ارائه دهيم تا آغازي باشد بر پژوهش در حيطه دانش مهندسي صنايع .
گام اول
مهندسی (engineering)به چه معناست ؟
تاکنون بارها و بارها اين واژه را در كاربردهاي عاميانه و تخصصي شنيدهايم ؛ پرسش اينجاست كه آيا اگر از ما بخواهند اين کلمه را به تعريف آوريم قادر به بيان روان آن هستيم ؟
گام اول ما در يادگيری مهندسی صنايع ، آموزش معنای دقيقی برای مهندسی است . مجمع اعتباری مهندسی و تکنولوژی
(the Accrediation Board for Engineering and Technology)
که يکی از وظايف آن تعريف و يکسانسازی واژههای مهندسيست ، مهندسی را به صورت زير تعريف میکند :
مهندسی ، مجموعه مهارتهايی است که با استفاده از معلومات رياضی و علوم طبيعی و در اثر مطالعه ، تمرين و تکرار حاصل شدهاند و ما را به راههای بهرهگيری اقتصادیتر از مواد اوليه و منابع طبيعی در جهت منافع انسانيمان رهنمون میکنند .
حال درک روشنی از واژه پراستفاده مهندسی پيدا کردهايم ؛ مشاهده مينماييم که حيطه وسيعی در اين تعريف جای میگيرند و به طور کلی میتوان گفت که هدف غايی همه آنها کمک به زندگی بهتر و راحتتر برای مجموعه انسانهاست . اين هدف را از خاطر نبريم ...
گام دوم
مهندسی صنايع را چگونه تعريف کنيم ؟
در گام اول نگاه روشنی به مفهوم مهندسی حاصل کرديم ؛ اينک به مهندسي صنايع باز میگرديم و میخواهيم در دومين گام تعريفی از مهندسی صنايع ياد گيريم . بیشک موفقيت در هر شغلی مستلزم اشراف کلی بر جوانب آن میباشد و يکی از نکات مهم در اين مبحث ، دانستن تعريف منطقی و صحيحی از شغل میباشد . نگارنده بر اين عقيده است که وظايف مهندس صنايع تا اندازهای شيرين و پرهيجان میباشد که شايد جای اين باشد از آن به عنوان يک سرگرمی فرحبخش و ليك در عينحال جدی و پراهميت ياد نمود ؛ و اما مهندسی صنايع چيست ؟
انجمن مهندسی صنايع آمريکا ، تعريف ذيل را بيان کردهاست :
مهندسی صنايع رشتهايست که با طراحی ، پياده سازی و بهبود سيستمهای يکپارچه ای از انسان (human) ، مواد (material)، اطلاعات (information)، تجهيزات (instrument) و انرژی (energy)مرتبط میباشد . اين رشته بر پايه دانش تخصصی در علوم رياضی ، طبيعی ، اجتماعی و نيز قوانين و روشهای تجزيه و تحليل مهندسی و طراحی بنا شده است تا به کمک آنها به ارزيابی نتايج حاصل از سيستمهای يکپارچه بپردازد .
در گام آتي اين تعريف را با يكديگر به تفسير خواهيم نشست ...
گام سوم
تعريف مهندسی صنايع را چگونه تفسير کنيم ؟
در گام پيشين تعريف انجمن مهندسی صنايع آمريکا را خوانديم ؛ اگر با دقت آن را مروری ديگر کنيم به واژهاي کليدي خواهيم رسيد : سيستم ! لازم است در اين لغت به خوبي خوب تامل گردد که تمامی تلاش مهندسين صنايع بر روی سيستم پياده میشود . نترسيد ! به هيچ وجه با مفهوم ناآشنايي روبرو نيستيم . سيستم به هر مجموعهای از اجزا اطلاق میشود که برای حصول هدفی با يکديگر در ارتباط موثرند . حال در ذهن خود به دنبال نمونه بگرديد و ذهن خود را وادار به پويايی نماييد ! نمونهاي میآوريم : خانواده ! به همين سادگی ! اما توجه داشته باشيد که سيستمهايی که ما با آنها در محيط کاری سروکار خواهيم داشت لزوما به همين سادگی نيستند ؛ آنها گروهی از انسانها ، دستهای از مواد ، حجم بالای اطلاعات و مواردی اينچنينی را دربر خواهند گرفت ؛ میبينم که گستره وسيعيست آنچه يک مهندس صنايع با آنها همسايه خواهد بود و به همين دليل بايد برای تمامی آنها دارای حداقل اطلاعات لازم باشد . هدف يک مهندس صنايع بهبود کارايي سيستم به جهت نيل به اهداف کل مجموعه است و ايجاد بهبود در سيستم نيازمند بمباران فکری در مورد همه آنهاست . گمان دارد كه دگرگونی و بهبود را از چه جايی بايد آغاز نمود ؟! نگاهی به اطراف بياندازيد ، از چيزهايی آغاز کنيد که نزديکترند ؛ حال سوالي از شما میپرسيم : چه چيز به شما از خود شما نزديکتر است ؟! پس :
مغرور نباشيد ؛ کسی شما را زير سوال نخواهد برد ؛ بهبود را بايد از خود شروع کنيد ...
گاهي ، يافتههايي در گذر زمان به دست فراموشي سپرده ميشوند كه ميتوانند در روزگار كنوني سازندهترين درسها را به خود به همراه داشته باشند ؛ افزون بر اين ، مروري بر تاريخ دانش همواره افزايش آگاهي را با خود به همراه داشته است و ياريگر بزرگي در تكامل روند علوم بوده است . از اين رو در اين بخش به تاريخشناسي مهندسي صنايع از دوران دور تا به امروز خواهيم پرداخت تا بدانيم در فرايند شكلگيري مهندسي صنايع به صورتي كه اينك ميشناسيم ، چه كساني و با چگونه تلاشهايي سهم داشتهاند و حوزههاي گوناگون اين دانش ، چگونه سير تكاملي خود تا به امروز را پيمودهاند . از ياد نبريم كه :
تاريخ بزرگترين معلم انسانهاست
گام چهارم
تاريخچه مهندسی صنايع به چه زمانی باز میگردد ؟
اهرام ثلاثه را حتما تاکنون بارها و بارها ديدهايد و بیشک میدانيد که يکی از عجايب هفتگانه جهان به شمار میآيند . آيا به دليل اين انتخاب انديشيدهايد ؟! آيا میدانيد که مهندسی پيچيده و انديشمندانهای که در ساخت آنها به کار رفته ، اهرام ثلاثه را به يکی از معظمترين آثار تمدن بشری تبديل ساختهاست ؟! درست حدس زدهايد ؛ نخستين گامهای ملموس مهندسی را می توان در ساخت اهرام مصر ديد که تاريخ آنها به قرنها پيش از ميلاد مسيح باز میگردد .
مهندسين بينالنهرين ( سرزمين مابين دجله و فرات در عراق کنونی ) نيز پی برده بودند که برای ساخت ساختمانهای عمومی بايد زمين را گود کنند و بدين ترتيب آغازين کاربردهای بيل در کندن زمين مرسوم شد .
از سوی ديگر ، مهندسين يونانی نيز نقش بسيار زيادی در امر مهندسی و بويژه در ساختمان سازی و مکانيک داشتهاند ...
گرچه در اين سوابق ، پيشينه بارزی از مهندسی صنايع به چشم نمیخورد ، اما کاربرد مهندسی صنايع در آنها نهفته و به سزاست ؛ در آن زمان هنوز تعريفی از مهندسی صنايع و حتی مهندسی وجودنداشته اما دستاندرکاران باستانی ما بیآنکه بدانند نخستين فعاليتهای مهندسی را پايهريزی میکردهاند و هدف ما از بيان چنين مواردی نيز همين بوده تا دانسته شود کوششهايی که ماهيت مهندسی داشتهاند ريشه در اعماق تاريخ دارند و آغازشان صرفا به يک يا چندين قرن اخير باز نمیگردد . پس از بيان اين مقدمات گمان میکنيد اغراق می شود اگر ادعا کنيم : انسان از بدو خلقت مهندس آفريده شده است ؟!
با همه اينها طليعه پيشرفت چشمگير در علوم مهندسی به اواخر قرن هيجدهم ميلادی باز میگردد : انقلاب صنعتی !
در گامهاي آتي و پس از تبيين مفهوم كار به تشريح اين پديده خواهيم پرداخت ...
گام پنجم
مفهوم كار را چگونه تعريف نماييم ؟
كار ، حاصلجمع تمامي فعاليتهاي فيزيكي و فكري انسان در جهت توليد كالاها و خدمات موردنياز وي ميباشد . هنگاميكه اين فعاليت با هدف دريافت دستمزد انجام گيرد بايد آن را كار يا شغل با دستمزد عنوان نمود . كار انسان ابتدايي براي اطمينان از حفظ و بقاي خود و مستلزم رويارويي وي با طبيعت بود . با گذشت زمان ، با انجام كارهاي كشاورزي ميان ارتباط مسقيم نتايج كار و رفع نيازهاي فردي انسان فاصله افتاد كه به علت روند تكامل اقتصادي روزبهروز غير مستقيمتر از پيش ميشد .
اين ارتباط با تبلور نخستين نظام معامله پاياپاي بود كه منجر به پيشرفت اقتصاد پولي شد . به مرور با تقسيم كار و تخصصي كردن آن ، ارتباط مستقيم ميان كار و نيازهاي انسان فاصله افتاده و درك معناي نهايي كار از سوي او به صورت غير مستقيم درآمده است .
در دوران باستان كار به معناي فعاليت پَستي بود كه براي افرادي پايينتر از يك شهروند تحصيلكرده و اشرافي در نظر گرفته ميشد . در يونان باستان طبقات اشرافي طراحان دقيق فعاليتهايي بودند كه برتري خود را در انجام موفقيتآميز آن در حوزههاي نظامي و شهري به اثبات برسانند ؛ اين فعاليتها به معناي انجام كارهاي فيزيكي نبود ، بلكه كار توسط بردهها يا عوام به انجام ميرسيد . عوام جزو شهروندان آزاد بودند با اين وجود مجبور بودند براي امرار معاش خود كار كنند ؛ از اينرو نميتوانستند حتي بخشي از فعاليتهاي خود را صرف فعاليتهاي اجتماعي برتر همانند هنرآموزي يا تجارت كنند . بعدها ، تحت تاثير تعاليم مسيحيت ، كار تعريف اجتماعي مثبت و ارزشمندي پيدا نمود .
در سفر پيدايش تورات آمده است كه دنيا در شش روز كار دقيق و پرزحمت خلق گرديد و انسان به عنوان مظهر خداوند خوانده شد تا نهتنها در كار خود ، بلكه در اعمال ديگر نيز ، در روز هفتم از خالق پيروي كند .
كار فيزيكي و فكري ، هر دو به عنوان فضيلت اخلاقي محسوب ميشدند ؛ اين واقعيت كه بسياري از جوامع اروپايي به عنوان جامعه كاري ناميده ميشوند ، ميتواند ثمره اصول اخلاقي كار در كليساي پروتستان باشد كه از پايان قرن پانزدهم به بعد ، صرفنظر از طبقات اجتماعي گسترش يافته است . بدينترتيب ، مفاهيم اديان الهي همچون اسلام كار را به عنوان برترين فعاليت ، مقدس و موجب نزديكي انسان به خداوند ميدانند .
در گام آتي با انقلاب صنعتي همراه خواهيم بود ...
گام ششم
انقلاب صنعتی را بيشتر بشناسيم !
در گام پيشين در بيان تاريخچه مهندسی به سرفصل جديدی رسيده بوديم : انقلاب صنعتی ! براستی از انقلاب صنعتی به عنوان موج نوين پيشرفت توليد و صنعت چه میدانيم ؟!
در اواخر قرن هيجدهم فعاليتهای صنعتی توسعه بسياری يافت ؛ ظهور اختراعات جديد به خصوص در زمينه صنعت نساجی همانند ماشينهای ريسندگی ، دستگاه نختابی و دستگاه بافندگی برقی در اين زمينه حائز اهميت بودند . از سوی ديگر ، استفاده از موتور بخار اين امکان را برای کارخانه ها فراهم ساخت تا روش کهن بهره جستن از آب به عنوان نيرو را کنار بگذارند . در کنار اين و با گسترش اختراعات و توسعه تکنولوژی ، امکان استفاده از ماشين به جای انسان فراهم آمد و کارگاههای کوچک و سنتی جای خود را به کارخانههای بزرگتر و پيشرفتهتر دادند و توليد دستی و محدود به توليد انبوه تبديل گرديد . اين تحولات به واسطه وسعتی که داشت انقلاب صنعتی ناميده شد . تحت شرايط جديد اداره کارخانهها ديگر به صورت سنتی امکانپذير نبود ؛ با گذشت زمان و توسعه کارخانهها ، نياز به روشهای علمی جهت مديريت اين گونه واحدها افزايش يافت و بدينسان زمينههای لازم جهت شکلگيری و ظهور مهندسی صنايع فراهم آمد .
در کنار هم و از گذشتههای دور به قرن حاضر نزديک شدهايم ؛ داستان ما با تبلور مهندسی صنايع ادامه خواهد يافت ؛ در گام آتي پيشتازان تقسيم كار را خواهيم شناخت ...
گام هفتم
پيشتازان تقسيم كار چه كساني بودند ؟
همزمان با افزايش حجم توليد ، مساله تقسيم كار مطرح شد تا كارها تخصصيتر شده و بتوان كارگران را به كارهاي متفاوتي واداشت . عموما تصور ميشود روشهاي تقسيم كار ، در قرن بيستم و با تئوريهاي مديريت علمي شكل گرفتند اما بايد دانست كه با شروع انقلاب صنعتي و تكاملش ، اينگونه روشها نيز توسط بزرگاني چون آدام اسميت به تدريج ابداع گرديدند اما از آنجا كه كميت محصولات در سطح پاييني بود ، تاثير اين متدها نيز چشمگير نبود .
كريستوفر پولهم ، مخترع سوئدي را ميتوان نخستين بهكارگيرنده روشهاي تقسيم كار به شمار آورد ؛ از جمله اقدامات وي ساخت ماشينهاي سكهزني براي جرج اول پادشاه بريتانيا بود . كريستوفر پولهم از طرفداران سرسخت استفاده از نيروي بخار بود ؛ او ميكوشيد تا در كليه مراكز صنعتي نيروي بخار را جانشين نيروي انساني كارگران سازند و خود در سال 1700 كارخانهاي براي ساخت ماشينآلات بخاري ساخت كه با نيروي بخار كار ميكرد .
اما كسي كه براي اولين بار به اصل تقسيم كار در دنياي جديد توليد ، صورتي گسترده و نظاميافته داد ، هنري فورد صنعتپيشه آمريكايي بود . فورد نخستين اتوموبيل خود را در سال 1893 ساخت كه داراي دو سيلندر بود و پس از آنكه خودش آن را 1600 كيلومتر راند ، به بهاي دويست دلار فروخت و متعاقبا در سال 1899 يك شركت براي ساخت اتوموبيلي كه خرج آن را خود تهيه كرده بود ، تاسيس نمود . نظر اصلي فورد ، ساخت نوعي اتوموبيل ارزان براي استفاده عموم بود و قصد داشت تا با بالابردن محصول كارخانه ، قيمت تمامشده محصول نهايي ارزان گردد ؛ بدينمنظور وي دستور داد بهجاي آنكه كارگران بهسراغ قسمتهاي مختلف اتوموبيل بروند و آنها را بر روي يكديگر سوار كنند ، بر جاي خود متوقف بمانند ؛ مطابق منظور فورد ، اجزاي اساسي اتوموبيل كه در انبارهاي مخصوص گردآوري شده بودند ، در خطوط فرعي - كه هر يك از آنها به سوار كردن يكي از واحدهاي سازاي اتوموبيل ( نظير شاسي ، موتور و ... ) تخصيص داده شده بود - به راه مي افتادند و جملگي اين خطوط به خط اصلي سوار كردن اتوموبيل منتهي ميشدند .
بعدها اصولي كه فورد براي توليد كالا در حجم بالا به كار برده بود در ساير موسسات صنعتي نيز اعمال گرديدند . هنري فورد در عين حال طرحهايي براي سهيم كردن كارگران در سود كارخانهها به مورد اجرا گذارد ، بهنحوي كه به عنوان نمونه در سال 1914 ، معادل سي ميليون دلار سهم از آن كارگران شد . داستان تقسيم كار در صنعت ، با مطالعات فردريك تيلور در باب مديريت علمي شكل آكادميك گرفت و يكي از اركان زمينهساز شكلگيري مهندسي صنايع در سالها بعد گرديد .
در گام بعدی از نخستين پيشگامان مهندسی صنايع به معنای امروزين آن سخن خواهيم گفت . علاقهمند نيستيد تا بدانيد پروسه شکل گيری رشته مان را به چه کسانی مرهونيم ؟! ...
گام هشتم
نخستين پيشگامان شكلگيري مهندسي صنايع چه كساني بودهاند ؟
با ظهور انقلاب صنعتي و پيشرفت چشمگير دانش تكنولوژيكي بشر در قياس با گذشته ، به تدريج مفاهيم نويني در باب مديريت و صنعت گشوده شد ؛ اگر چه در آن زمان هنوز مهندسي صنايع به زبان امروزين آن وجود نداشت اما ارائهدهندگان اين نظريات را آغازين پژوهشگران علم مهندسي صنايع به شمار ميآوريم . بيترديد پروسه تكامل مهندسي صنايع تا مرز كنوني آن مرهون تمامي اين تلاشها و تفكرات است . با هم به معرفي بزرگان انديشه در قرون پيشين ميپردازيم ؛ اين روند را با متفكرين قرن هجدهم آغاز مينماييم :
آدام اسميت ، بيترديد نامي آشنا در عرصه علم و دانش بشريست . وي در دوراني مقارن با انقلاب صنعتي ( نيمه دوم قرن هجدهم ) فوائد تخصصي كردن كارها براي كارگران كارخانه را مورد توجه قرارداده و درباره مفاهيم نظارت و محاسبات بازده سرمايه ، نظرياتي ارزشمند ارائه نمود . آدام اسميت كه از وي به عنوان مبتكر تقسيم كار ياد ميشود يكي از پيشگامان ارزشمند پيشرفت دانش و آگاهي بوده است .
توماس جفرسون نيز در اواخر قرن هجدهم در طي تحقيقات خود ، توجه متخصصين را به قسمتهاي قابل تعويض سازمان جلب نمود .
الي ويتني نيز نظريهپرداز ديگري بود كه در سالهاي پاياني دهه 1790 ميلادي نظرياتي ارزشمند در ارتباط با كنترلكيفيت ، مديريت و نيز حسابداري قيمت تمام شده ارائه نمود .
بايد اذعان نمود كه بيشك اين سه تن تنها نمونهاي هستند از تمامي آناني كه آشكارا و نهان براي روند صعودي دانش مهندسي و بويژه مهندسي صنايع در قرن هجدهم كوشيدهاند و نتيجه اين تلاشها امروزه در اختيار ما قرار گرفته است ؛ برماست كه راه آنان را در جهت نيل به تكامل حقيقي و همه جانبه انساني ادامه دهيم .
در گام آتي با هم بزرگان تفكر صنعتي در قرن نوزدهم را خواهيم شناخت ...
گام نهم
متفكران و نظريهپردازان عرصه صنعت در نيمه نخست قرن نوزدهم چه كساني بودند ؟
جيمز وات ، نامي آشناست كه بيشتر از او در درسهاي فيزيك و مكانيك شنيدهايم ؛ اما جالب است بدانيم كه وي در اوائل قرن نوزدهم نظرياتي ارزشمند در باب روشهاي استاندارد عملياتي ، متدهاي كار ، طرح ريزي ، دستمزد ، زمانهاي استاندارد ، اطلاعات استاندارد ، بيمه كاركنان و موارد كاربرد بازرسي و حسابداري بيان نموده است . ليستي طويل و موضوعاتي پراهميت هستند ، چنين فكر نميكنيد ؟!
رابرت اون ، نظريهپرداز ديگري بود كه احتياج به استفاده و كاربري عمليات كارگزيني را صراحتا بيان نمود و مسئوليت آموزش كارگران را بر عهده مديريت نهاد ؛ وي همچنين براي كارگران ، خانه و امكانات معيشتي مناسب درنظر گرفت .
جيمز ميل ، در دهه 1820 حركات انساني را تجزيه ، تحليل و تلفيق نمود .
چارلز بيچ متفكر ديگري بود كه در دهه 1830 روشهاي علمي انجام كار را مورد تاييد قرارداد ؛ تشريح مختصات شغل را تاكيد نمود و در موضوعاتي چون تقسيم كار ، مطالعه حركت ، زمان حسابداري قيمت تمامشده و نيز عوامل موثر بر كارايي كاركنان ، نظرياتي ارزشمند بيان نمود .
جيمز استوارت ميل ، اين بار در دهه 1850 ، مباحثي در باب حوزه نظارت ، وحدت فرماندهي ، نظارت كاري و اداري ، تقسيم كار و نيز حقوق و دستمزد ارائه نمود .
هنري يور ، در همان زمان ( دهه 1850 ) درمورد اصول سازمان ، ارتباطات و اطلاعات مورد استفاده در سازمان نظرياتي ارائه داد .
در گام دهم ، پيشگامان نيمه دوم قرن نوزدهم را به بررسي خواهيم نشست ...
گام دهم
پيشگامان پروسه شكلگيري مهندسي صنايع در نيمه دوم قرن نوزدهم چه كساني بودند ؟
در ادامه معرفي نظريه پردازان صنعتي قرن نوزدهم به نيمه دوم اين قرن ميرسيم :
در دهه 1850 دانيل.ي.مكاليوم در ارتباط با موارداستفاده چارت و نمودار در نشاندادن تركيب سازماني و كاربرد منظم مديريت در سازمان راهآهن مباحث خويش را بيان داشت .
دبليو.ي.جنيوتر در دهه 1870 ميلادي ، مطالعاتي در باب حركت و خستگي كارگران و تاثير وسايل مختلف بر روي كار ارائه نمودهاست .
در سال 1881 بود كه جوزف وارتون ، درس مديريت را در سطح كالج به وجود آورد .
هانري ميكاليف در دهه 1880 ، نظرياتي در مورد علم اداره و شركت در سود كارخانه ارائه نمود .
فردريك هالسي متفكر ديگري بود كه در باب سيستم پاداش نظريات خويش را بيان نمود .
به قرن بيستم ميرسيم ؛ سالهايي كه شتاب مضاعفي را در تكامل مهندسي صنايع با خود به همراه داشت . قرن بيستم را در گام يازدهم با پدر مديريت علمي آغاز خواهيمنمود ...
سلام
دوست عزیز شما اگه بری صنایع واقاً بزرگترین اشتباه عمرت رو کردی
مطمئن باش
باید یه سری واحد پیش دانشگاهی رو پاس کنی بعد میتونی از اول کنکور بدی...
با سلام
براي آمادگي براي کنکور ارشد صنايع - صنايع از چه کتب تست و کمک آموزشي براي هر درس بهتره اسفاده کنيم ؟
با تشکر
سلام
من اینا رو پیشنهاد میکنم بازم می خوای تحقیق کن.
کنترل تولید و موجودی های 1 :(ضریب 1)
1- کتاب کنترل تولید و موجودی ها (تألیف: عسگر زاده)
2- جزوه کنترل موجودی دانشگاه صنعتی شریف
3- تستهای پردازش(بخش خلاصه درس)
4- جزوه کنترل موجودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
تحقیق در عملیات 1 : (ضریب 2)
1- کتاب پژوهش عملیاتی (تألیف: محمدرضا مهرگان)
2- تستهای پردازش تحقیق در عملیات برای رشته های مدیریت و صنایع
3- نکات تستی پژوهش عملیاتی(تألیف: محمدرضا مهرگان)
طرحریزی واحدهای صنعتی : (ضریب 1)
1- طرحریزی واحدهای صنعتی ( اپل )
2- جزوه طرحریزی واحدهای صنعتی دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی شریف و امیرکبیر
3- جزوه ارزیابی کار و زمان (خانم مخاطب رفیعی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)
4- تستهای پردازش برای درس طرحریزی واحدهای صنعتی
آمار و احتمال مهندسی : (ضریب 2)
1- کتاب و جزوه آمار مهندسی ( تألیف دکتر محلوجی ؛ دانشگاه صنعتی شریف)
2- کتاب احتمال مهندسی (شلدون راس؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)
3- آمار مهندسی وال پل (و جزوه دکتر رئیسی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان)
4- تستهای آمار و احتمال مهندسی (تالیف دکتر مسعود نیکوکار ؛ انتشارات آزاده)
زبانم مرجع خاصی نداره.
ممنون از راهنماييت
راستي کتابهاي پوران پژوهش چطوره ؟ راهيان رشد چي ؟
راستي من ميخام درس طرحريزي رو براي کنکور بي خيال شم و روي تحقيق و آمار بيشتر فوکوس کنم . به نظر ارزش داره ؟
سلام
در مورد کتاب هایی که گفتید من زیاد اطلاع ندارم.
اما اینکه طرح ریزی رو کلا کنار بزارید فکر نکنم خوب باشه
به نظر من یه وقت برای خوندن جزوه های پارسه بزارید
واسه طرح ریزی کافیه.
آمار و تحقیق رو ولی خوب تستشو بزنید به ویژه تحقیق
که هر کسی نمیتونه تستشو بزنه
سلام
من دانشجوی عمران هستم و موقعی که داشتم برای پروژه ی مهندسی سیستم ها در زمینه ی روش کلونی مورچگان تحقیق میکردم به عنوانی رسیدم به اسم "مسئله ی تخصیص درجه دو". از جمله مسائلی که با روش کلونی مورچگان قابل حله ولی در مورد اون چیزی نمیدونم.تا جایی که میدونم مسئله ی تخصیص درجه دو یه نوع مسئله ی بهینه سازی از نوع غیر خطی هستش.حالا کسی میتونه به من کمک کنه و از ابتدا بگه این مسئله ی تخصیص درجه دو چی هست و مبنا و مفهوم اون چیه؟
خیلی ممنون
مساله تخصيص درجه دوم (QAP) يكي از مسائل بهينه سازي تركيباتي متعلق به كلاس مسائل NP-hard بوده كه داراي كاربردي وسيع در جايابي تجهيزات طراحي مدارهاي VLSI، طراحي صفحه كليد، طراحي بردهاي كنترلي و ساير علوم مهندسي است.
تاكنون تلاش هاي بسياري براي حل مساله تخصيص درجه دوم صورت پذيرفته و الگورتيم هاي بسياري براي دست يابي به جواب هاي بهينه و نزديك به آن توسعه داده شده است كه شبكه هاي عصبي نيز يكي از آنهاست.
ابزار حل مساله تخصيص درجه دوم شبكه (ماشين) تقريب ميدان ميانگين است كه تلفيقي از شبكه هاپفيلد با روش SA مي باشد ضمن آن كه به جاي استفاده از n2 ( به توان دو )سلول، از n سلول برداري استفاده شده است. تمامي روشهاي محاسباتي موجود دراين روش در الگوريتم مورچگان آمده . خصوصا هاپفيلد
با درورد.
بچه ها کسی میدونه تو رشته ی مهندسی صنایع، گرایش تکنولوژی صنعتی بهتره یا تولید صنعتی و اینکه فرقشون چیه>؟ بعد اینکه تو کدوم گرایش کار بیشتره؟ ممنون میشم از مهندسای صنایع و یا مطلعین که تاپیکاتونو واسم بزارین.:20:
.................................................. ...................................
وز سینه ام آتشکده ی پارس نمودار
سلام
من خودم م.صنایع دارم میخونم ولی شاخه ی من برنامه ریزی و تحلیل سیستمهاست ولی میدونم که از لحاظ درسی تفاوت خاصی ندارن-تفاوتش فقط توی واحدای اختیاریه که اونم اصلن مهم نیست-من شنیدم که تولید صنعتی شاخه ی خوبیه-موفق باشی
دیگه وقتی نمونده. خواهش میکنم اگه میدونید کمکم کنید. ممنونم. اگه کسی چیزی بیشتر می دونه بگه. کدوم بازار کارش بیشتره؟
هر کی بلده توضیح بده ممنون
سلام عزیزان
اگه کسی راجع به رشته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع اطلاعات داره لطف کنه در اختیارم بزاره.
کارشناسی مکانیک دارم.میخوام رشته عوض کنم.
ممنون.
در مورد کنکور دوره فراگیر پیام نور (ارشد مهندسی صنایع) کسی اطلاعات داره.تستهای سالهای قبل این آزمون رو از کجا میتونم گیر بیارم .لطفا اگه کسی سایت خاصی در این مورد میدونه یا کتابی میشناسه بهم معرفی کنه.
خیلی دنبالش گشتم پیدا نکردم.
ممنونم از همه بچه های باحال این سایت....
سلام
تولید خیلی خیلی بهتر از تکنولوژی هست اما اگه دانشگاهی بری که هر دو گرایش را داره مشکل خاصی پیش نمی یاد چون اختیاری هاتو می تونی درسهای بچه های تولید را بگیری ولی کلا گرایش داره از مهندسی صنایع حذف می شه دانشگاه شریف گمونم امسال دومین سالش بود که بدون گرایش در مقطع لیسانس مهندسی صنایع دانشجو گرفت و دانشگاه صنعتی اصفهان هم امسال سال اولش بود
اما با وجود شرایط فعلی اگه دانشگاهی فقط گرایش تکنولوژی داره بهتره تا جایی که امکان داره طرفش نرید
نقل قول:
صنایع توی دوره فوق لیسانس 3 تا گرایش داره یکی صنایع- صنایع که قبول شدن توش خیلی سخته و خود بچه های صنایع طرفش می رن اونو بهتره بی خیالش بشید چون خیلی خیلی اتمالش ضعیف غیر صنایع بتونه قبول شه توش به خصوص کهظرفیتش هم کمه که مباحثش هم اصولا ریاضی و همون مهندسی صنایع لیسانس هست که روی درسهای ریاضی وارتر تمرکز کرده
یکی دیگه صنایع - سیستم هاست که خوب این رو جز بچه هیا صنایع خیلی های دیگه هم شرکت می کنند و احتمال قبولی توش خیلی بهتره بچه های ریاضی و برق را زیاد دیدم بیان این گرایش ترکیبی از صنایع و مدیریت می شه و البته خیلی هم دیدم بچه های این رشته وارد مباحث سیستم های فازی و شبکه عصبی و .... بشن . به هر حال این گرایش براتون گزینه خیلی مناسبیه
یکی دیگه هم هست درست یادم نیست اسمشو ولی مهندسی نیست مثلا مدیریت مهندسی صنایع یک چیزی تو این مایه ها که سابقه مدیریتی هم می خواد اونم مباحث مدیریتیش شدید می شه دیگه اسمش دهن پر کن مهندسی نیست:13::31: اما خوب خوبه دیگه:8:
ممنونم از اطلاعاتی که در اختیارم گذاشتینقل قول:
همیشه موفق باشی و شاد
اين آخريش خراب كردي دوست من ... اسم اين گرايش مهندسي صنايع-مديريت سيستم و بهره وري هست .نقل قول:
از پارسال محدوديت سابقه مديريتي حذف شده و تمامي رشته ها مي تونن شركت كنن . اصلا هم ساده نيست شايد قبول شدندش راحتتر باشه ولي مباحث ارشدش به مشكلي صنايع - صنايع هست :20:
در ضمن در گرايش صنايع - صنايع يه گرايش صنايع - مالي هم هم اومده كه بعضي از دانشگاه ها پذيرش مي كنند :46:
موفق باشيد
سلام .میشه بگید که بازار کار این رشته خوب هست یانه؟؟
من با یک فوق لیسانس صنایع شریف که صحبت کردم گفت که بازار کار خوبی نداره! :19:
مهندسی صنایع ایمنی صنعتی به نظر شما این گرایشش خوبه ؟؟ لطفا کمک کنید :11:
مطمئنيد ؟؟ :41: فئق شريف همچين حرفي زد ...بچه هاي شريف از ترم 2 ميرن سر كار چه برسه به ارشد هانقل قول:
اين گرايش نسبت به سه گرايش ديگر كارشناسي آسونتره و اگر زرنگ باشيد بازار كار خوبي داره
من يه موردش ميگم اگر وارد اين رشته شديد خودتون بيشتر زمينه هاي كاريشو پيدا ميكنيد
اگر شما دوره هاي استاندارد هاي مربوط به ايمني صنعتي بگذارونيد ميتونيد بسته به تجربه و grade مدركتون ، پروژه هاي چند صد هزاري تا چند ميليوني استقرار استاندارد در كارخانه ها كوچك و بزرگ بگيريد.
باز اگر فيلد كاري مورد علاقه تون بگيد بهتر ميتونم راهنماييتون كنم
البته باید گفت که بازار کار خوب هست اما تا وقتی که پارتی نداشته باشه هیچ جا نمیتونی استخدام بشی .
من 6 ماه هست درسم تموم شده ولی الان در جایی کار میکنم که هیچ ارتباطی با مدرکم( صنایع - تحلیل ) نداره . البته دنبالشم که کار متناسب با رشته ام پیدا بشه ولی خوب فعلا نشده دیگه .
حرفتون قبول دارم ... پارتي داشتن كه تو هر رشته اي بخوني ولي داشته باشي تمومهنقل قول:
ولي در حالت نرمال احتمال پيدا كار مرتبط واسه مهندسين صنايع بيشتره :8:
منم تعجب کردم ولی فوق لیسانس شریف بود!( دروغ که نمیگم) :41: و اینکه شدیدا به کار نیاز داشت ! (دلیل هم نداره که چون شریف خونده حتما کار گیرش بیاد . !) اگر میشد به خودش میگفتم که بیاد اینجا و اطلاعات بیشتری بده در مورد این رشته ولی ...نمیشه:31:نقل قول:
منم چون دیدم با رتبه ی بالاتری این مهندسی رو میگیرن (ایمنی صنعتی)گفتم شاید رشته ی جالبی نیست . بعد یکی که صنایع تولید صنعتی خونده بود گفت که در حال حاضر داره کار صنایع تحلیل سیستم ها رو هم انجام میده (در یک کارخانه)یعنی فرق زیادی نیست !
به نظر من هم شما از کسایی بپرسید که درسشون رو تموم کردن کسی که دانشجو نمیتونه قضاوت کنه
موفق باشید
سلام.کسی میتونه تو درس خوندن برای ارشد راهنمایی کنه.مثلا چه کتابایی رو بخونیم،چه آموزشگاهی بریم ،....... کلا برای قبول شدن کسی تجربه ای دار که مارو راهمایی کنه؟
شما خودتون صنایع می خونید؟نقل قول:
نميگم درغوغ ميگي كه ولي خيلي بعيده كار گيرش نياد مگه اينكه هيچي نرم افزار بلد نباشه حتي اكسل !!!نقل قول:
بله زياد فرق نميكنه چون بچه هاي توليد و تحليل درسهاي اختياريشون رو ميرن از گرايش مقابل ميگرن ... من كارشناسي توليد خوندم ولي همه واحد هاي گرايش تحليل هم يا پاس كردم يا رفتم سر كلاسش همينجوري
نقل قول:
پسر يا دختر خوب الان چه وقت پرسيدنه !؟ 2ماه ديگه كنكوره :41:
ولي اگه واسه سال بعد ميخواي اول گرايشي كه ميخواي شركت كني بگو تا راهنماييت كنم