طبق تحقیقات صورت گرفته ازسوی یک شرکت تحقیقاتی در پکن، طی نیمه نخست سال جاری در حدود ۲۵ درصد سهام بازار فروش گوشی های تلفن همراه در خود چین به فروش گوشیهای غیرقانونی اختصاص داشته است.
طبق این گزارش، گوشیهای تلفنهمراه غیرقانونی شامل سه گروه طبقهبندی میشوند اول گوشیهایی که به صورت غیرقانونی و بدون پرداخت عوارض از خارج وارد میشوند، دوم گوشیهایی که با نام ماركهای معروف تجاری وارد بازار می شوند و همچنین سوم گوشیهای غیرمعروفی که از تراشهها و دیگر قطعات الكترونیكی بدون داشتن پرونده و مجوز ساخت استفاده میکنند.
طبق آمار از ماه ژانویه تا ژوئیه سال جاری در حدود ۴۳/۲۳ میلیون گوشی غیرقانونی موسوم به «گوشیهای سیاه» در بازار چین به فروش رسیده که این رقم در مورد میزان فروش گوشیهای قانونی ۴۷/۷۱ میلیون دستگاه گزارش شده است.
بررسیهای شرکت مشاورهای CCID که یک موسسه تحقیقاتی تحت نظارت وزارت صنایع چین است، نشان میدهد كه در جنوب چین به خصوص استان "شنزن" زنجیرهای از صنایع تولیدی گوشی های سیاه پدید آمده و به لحاظ نرخ فروش با رشد چشمگیری نیز همراه بوده است.
سرويس خبر- ازدياد روزافزون گوشيهاي چيني به مهمترين معضل هفتههاي اخير در بازار موبايل تبديل شده است.
به گزارش عصرارتباط ، جريان اخير كه پس از آزادسازي ثبتنام فعالسازي تمامي گوشيها از سوي شركت ارتباطات سيار ابعاد جديدي به خود گرفت؛ ظرف نخستين هفته از نيمه پاياني سال 86 به حد انفجار رسيده و زمينه نگراني بسياري از شركتهاي داخلي و خارجي فعال در بازار ايران را فراهم كرده است.
ناظران بازار حمله دوجانبه چيني به بازار تهران را در دو طيف مجزا طبقهبندي ميكنند كه از دو دسته گوشيهاي گمنام و تقلبي تشكيل شدهاند.
گمنامها
بخش شفافتر حضور آسياي شرقيها در بازار موبايل ايران متعلق به گوشيهايي است كه هرچند ناشناخته (No-name) و بدون گارانتيدهنده يا حتي توليدكننده مشخص هستند با قابليتهاي عجيب و اغلب گولزننده خود تهاجمي پر سر و صدا به بازار موبايل ايران را آغاز كردهاند.
پاي اين گروه از گوشيها حدود يك سال قبل با موبايلهايي كه ظرفيت پذيرش 2 يا 3 سيمكارت را داشتند به ايران باز شد؛ آن هم در حاليكه تقريبا هيچ شركت صاحب نامي به دلايل بازاريابي و فني در اين بخش از بازار حضور را نداشت ولي در حال حاضر قابليتهاي چند رسانهاي نيز به طيف طعمههاي بازاريابي اين محصولات اضافه شده است.
مثالهاي زيادي در اين زمينه در دست است. براي مثال گوشيهاي ZTC كه با تقليد از نام غول گوشيهاي هوشمند جهان يعني HTC ساخته شدهاند با رقم باورنكردني 9 اسپيكر در بازار عرضه ميشوند يا گوشيهاي Game كه به گفته فروشندگان پاساژ علاءالدين قابليت دريافت تصاوير تلويزيون و حتي ماهواره را دارند ولي ظاهرا فقط در نواحي مرزي ميتوان كانالهاي ماهوارهاي را با آنها ديد! مشابه اين قابليتهاي غيرقابل باور در گوشيهايي به نام Blutooth هم وجود دارد كه با 5 باند پخش صدا و نام گولزننده خود در حال سوءاستفاده از نا به ساماني بازار ايران هستند.
استفاده از اسامي عمومي كه به گوشي كاربران غيرمتخصص آشنا هستند از ويژگيهاي عمومي اين گوشيهاست؛ علاوه بر ZTC Game و Blutooth مشابه اين اسامي را ميتوان در گوشيهايي چون Fashion، Fashion Style، PDA، Touch Life، GSM Mobile يا i-TV هم ديد.
علاوه بر قابليتهاي عجيب و غريب بدون شك قيمت مهمترين جذابيت اين گوشيهاست چون هم طيف گوشيهاي گمنام و هم گوشيهاي تقلبي همگي در طيف قيمتهاي 150 تا 250 هزار تومان جاي ميگيرند و در عين حال ظاهر و كاربردي همانند گوشيهاي هوشمند دارند اما اين تنها قسمت روشنتر حضور گوشيهاي چيني در بازار ايران است.
تقلبيها
ظاهرا مصائب نوكيا در بازار ايران پاياني ندارد. اين غول جهاني توليد تلفن همراه كه صدر جدول فروش در ايران و جهان را به خود اختصاص داده است قرباني اصلي يا حتي تا اينجاي كار، تنها قرباني حضور انبوه گوشيهاي تقلبي در بازار تهران به حساب ميآيد.
اولين جزو تائيد شده در اين زمينه حدود 3 ماه همراه با عرضه جهاني گوشيهاي داغ N95 منتشر شد كه در بازار ايران شواهد قابل توجهي از عرضه گوشيهاي تقلبي N95 با قيمتي معادل 150 هزار تومان به دست آمد و اين در حالي بود كه حتي در دوران التهابات بازار پس از آزاد شدن رجيستر گوشيها هم بهاي N95 هاي اصل به پائينتر از 550 هزار تومان نرسيده بود.
از آن زمان تا كنون همچنان گوشيهاي سري N نوكيا كه طرف توجه جدي تقلبيسازان بودهاند و دستكم 3 مدل متفاوت از N95 را به بازار فرستادهاند كه يكي دو دوربين 5 مگاپيكسلي داشت و ديگري برخلاف N95 قابليت باز شدن به حالت كشويي از دو طرف را نداشت.
متعاقب اين اتفاقات اخيرا يك شركت چيني به نام Cect گوشيهايي را به بازار ايران فرستاده كه رسما نام و لوگوي نوكيا روي آنها چاپ شده است. برند گولزننده Nckia هم به تدريج جاي خود را مقابل مغازهداران پايتخت باز ميكند.
از بخشهاي طنز قضيه اين است كه توليدكنندگان محصولات تقلبي نوكيا اخيرا دست به نوآوري هم زدهاند و با عرضه مدل N96 به بازار ايران به خود نوكيا پيشدستي كردهاند.
مشكلات نوكيا با تقلبيها به اين جريان هم محدود نميشود و اخيرا طيف تقلبيهاي اين شركت وارد مراحل تخصصيتر شده است به گونهاي كه در حال حاضر گوشيهايي مانند N73 داراي تقلبيهايي شدهاند كه بعضا شناسايي آنها حتي براي افراد آشنا با بازار موبايل هم دشوار است.
شنيده ميشود حساسيت جريان بالا براي نوكيا آنقدر بالا رفته كه قرار است طي هفته جاري مديران اين كمپاني در ايران اقدام به برگزاري يك جلسه مطبوعاتي در اين خصوص كند.
علاءالدين و چهل فروشنده چيني
انكار شدني نيست كه طيف عمده گوشيهاي تقلبي يا چيني بازار در بورس غيررسمي تلفنهمراه تهران يعني مركز خريد علاءالدين عرضه ميشوند.
اين پاساژ كم و بيش نوساز كه در تقاطع خيابانهاي حافظ و جمهوري واقع شده ظرف سالهاي گذشته محل وقوع اغلب جريانات سياه و سفيد بازار تلفنهمراه بوده است و از آخرين هجوم ماموران ستاد مبارزه با قاچاق كالا به آن بيش از سه ماه نميگذرد؛ هر چند نزديكي صاحبان آن به طيف مغازهداران خيابان جمهوري و اتحاديه صوتي و تصويري تاكنون موجب شده است علاءالدين از اغلب حسابرسيهاي دولتي جان سالم به در ببرد.
به هر جهت طي يكي دو سال نارضايتي جدي از كسبه و فقدان زيرساختهاي ساختماني و مديريتي از محبوبيت اين پاساژ نزد فعالان بازار كاسته است و در همين حال زمزمههايي مبني بر تبديل شدن برج B پاساژ پايتخت در خيابان ميرداماد به يك بورس جديد موبايل به گوش ميرسد.
بسياري معتقدند در صورت افزايش بدبيني عمومي به كالاهاي عرضه شده در علاءالدين مراكز خريد جوان و موفقي چون پايتخت شانس دوبارهاي براي آزمودن بخت خود در برابر طيف سنتي بازار موبايل خواهند داشت.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
منبع :
روزنامه عصر ارتباط