آموزش هاي جامع و كامل ساخت مدل با مكس
سلام دوستان امروز ميخوام فايلهايي رو براي شما بزارم. كه هر كدوم آموزش مختص به خودشو داره.
اميدوارم خوشتون بياد.
اولين آموزش:
در این آموزش شما با روش ساخت لباس که از تغییر دهنده های Cloth و Garment Maker استفاده می شود, آشنا می شوید .(فایل زیر به صورت PDF می باشد.)
دانلود فايل:
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/cloth/cloth%20tutorial.rar
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
» آموزش ساخت پارچه با نرم افزار 3d max
در این آموزش قصد دارم روش استفاده از تابع Cloth را به شما آموزش دهم.تابع Clothبرای ساخت پارچه به کار می رود.
3d max را اجرا کنید سپس زاویه دید تون را بهtop تغیر دهید ویک Plane به پارامتر های زیر رسم کنید.
حالا یک قوری هم رسم کنید.
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/1.jpg
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/2.jpg
زاویه دیدتون را به Top تغییر دهید و یک plane رسم کند .به طوری که Plane 2 بزرگتر از Plane که در ابتدا رسم کردیم باشد.
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/4.jpg
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/5.jpg
خوب حالا Plane 1 را انتخاب کنید و به پنل Modify بروید .از Modifier Liste تابع Cloth را انتخاب کنید.
حالا روی دکمه Object Properties کلیک کنید .در پنجره باز شده plane 1 را انتخاب کنید .سپس Cloth و در آخر در قسمت Cloth Properties گزینه Silk را انتخاب کنید.
نکته: قسمت 1 قسمتی است که Objecte های انتخاب شده توسط شما را نشان می دهد. و قسمت 3 مربوط به جنس پارچه می باشد.که شما می توانید به صورت دستی آن را تنظیم کنید.که ما در این قسمت Silk یعنی پارچه ابریشمی را انتخاب کردم. شما می توانید بسته به نیازتون از لیست یک نوع پارچه را انتخاب کنید.
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/8.jpg
حالا دکمه Add Objecte را بزنید و در پنجره باز شده Plane 02 و Teapot01 را انتخاب کنید.حالا Inactive را به Collision Object تغییر دهید .سپس Ok را کنید.
نکته : Collision Object را به موضوعاتی نسبت می دهیم که نمی خواهیم دارای خاصیت پارچه باشند.
حالا برای شبیه سازی به قسمت Simulation بروید.اگر می خواهید شبیه سازی به صورت انمیشن باشد گزینه Simulate ولی اگر می خواهید به صورت انمیشن نباشد گزینه Simulate Local (damped) را بزنید .اگر دکمه Simulate Local (damped)
استفاده می کنید پس از رسیدن نتیجه مطلوب دکمه Simulate Local (damped) را دوباره فشار دهید.
در آموزش بعدی آموزش ساخت لباس را به شما آموزش می دهم تاروش تابع Cloth را به خوبی یاد بگیرید.
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/9.jpg
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/fabric/10.jpg
نویسنده : وحید قیدرلو
» آموزش ساخت توپ بسکتبال با نرم افزار 8 3d max
» آموزش ساخت توپ بسکتبال با نرم افزار 83d max
براي ديدن آموزش به آدرس زير برويد چون آموزش زياد بود نتونستنم اينجا بيارم (چندين صفحه دارد)
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/ball/ball.htm
»» ساخت لاستیک اتوموبیل با نرم افزار 3d max 8
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یک Tube به پارامترهای زیر رسم کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دکمهF4 را بزنید تا خطوط موضوع را ببینید .
به پنل Modify بروید روی Tube راست کلیک کنید و گزینه Edit able poly را انتخاب کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Edge را انتخاب کنید .سپس همانند شکل یکی ازEdge های کناری را انتخاب کنید بعد روی دکمه Loop کلیک کنید .سپس Edge ها را روی محور Z کمی به سمت پایین بکشید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دوباره Edge های وسط را انتخاب کنید و دکمه Loop را بزنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا به کرکرهSoft Selection بروید و گزینه Use Soft Selection را فعال کنید سپس مقدار Falloff را به 8 تغییر دهید حالا Edge ها را روی محور Z کمی به سمت بالا بکشید.سپس Use Soft Selection را غیر فعال کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا همین کارها را برای آن طرف لاستیک انجام دهید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دکمه F را بزنید سپس Polygon را انتخاب کنید وPoly های روبه رو را انتخاب کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس دکمه T را بزنید و از Main toolbar دکمه Window/crossing را فعال کرده وcircular selection region را به دایره تغییر داده و select object را انتخاب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا با فشار دادن کلید Alt و فشار دادن کلید موس از وسط دایره بکشید و بعد از رد شدن خطوط قرمز رها کنید تا poly های وسط Tube از حالت انتخاب خارج شوند.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دکمه M را بزنید
یک کره خام انتخاب کنید و رنگ Diffuse آن را به RBG:101 , 101 , 101 تغییر دهید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس به کرکره Map بروید روی دکمه None گزینه Bump کلیک کنید . در پنجره باز شده روی Bitmap کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس یک بافت خطوط لاستیک را انتخاب کنید .(شما می توانید از بافت زیر استفاده کنید )
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مقدار Tiling را به 4.3 و 6 تغییر دهید ومقدار V: را مساوی 10.0 قرار دهید و روی دکمه Go to Parent کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس مقدار Bump را به 129 تغییر دهید و روی دکمه assign material to selection کلیک کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به منوی Edit بروید وگزینه select Invert را انتخاب کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دوباره به پنجره Material editor بروید .یک کره خام انتخاب کنید سپس رنگ Diffuse را به RBG:101 , 101 , 101 تغییر دهید سپس روی دکمه assign material to selection کلیک کنید
Edge را انتخاب کنید و چهارتا از Edge های داخل Tube را انتخاب کنید سپس دکمه Loop را بزنید سپس با استفاده از Scale آنهارا روی سه محور کوچک کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به پنل Modify بروید و از لیست Modifier list تابه Turbo Smooth را انتخاب کنید و مقدار Iterations را مساوی 2 قرار دهید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ساخت مدل لاستیک به پایان رسید حالا رندر کنید ونتیجه را ببینید
نویسنده :وحید قیدرلو
» آموزش سا خت متريال برف در 3d Studio Max
به آدرس زير برويد:
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/snow/snow.htm
قربان شما علي:11: .
» آموزش ساخت ذره بین و عدسی با نرم افزار 8 3d max
برنامه 3d max را اجرا کنید .سپس یک Cylinder به پارامترهای زیر رسم کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس به پنل modify بروید و از Modifier list تابع FFD3*3*3 را انتخاب کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس کلید های Ctrl +B رافشار دهید بعد وسط Cylinder را انتخاب کنید و کمی به سمت بالا بکشید. آن طرف را همانند این طرف درست کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دکمه M را بزنید سپس روی دکمه standard کلیک کنید در پنجره باز شده Architectural را انتخاب کنید نوع Templates را به Glass-Clear تغییر دهید و رنگ Diffuse Color را به سفید و مقدار Index of Refraction را به 2 تغییر دهید سپس روی دکمه assign material to selection کلیک کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا یک tube به پارامترهای زیر رسم کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یک Cylinder به پارامترهای زیر رسم کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا ابتدای سیلندر را به انتهای حلقه متصل کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس به پنل modify بروید و روی سیلندر راست کلیک کنید و گزینه Editable Poly را انتخاب کنید .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به کرکره Edit Geometry بروید رویه دکمه Attach کلیک کنید سپس روی حلقه کلیک کنید دوباره روی دکمه Attach کلیک کنید تا غیر فعال شود .حالا از Modifier list تابع TurboSmooth را انتخاب کنید و مقدار Iterations را به 2 تغییر دهید .
دکمه M را بزنید و یک گوی خام انتخاب کنید .حالا روی دکمه standard کلیک کنید و در پنجره باز شده Architectural را انتخاب کنید حالا مطابق شکل عمل کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ذزبین ساخته شد و این ذربین همانند ذره بین واقعی خاصیت بزرگ نمای داره شما می توانید یک موضوع راجلوی آن قرار دهید و بزرگ نمای آن را مشاهده کنید
» آموزش فارسي نويسي در 3d max
يكي از مشكلاتي كه فارسي زبان ها در استفاده از 3d max دارند فارسي نويسي در اين برنامه است .در اين مقاله سعي كردم كه به بررسي اين مشكل به پردازيم .معمولا در برنامه هاي كه از زبان فارسي پشتيباني نمي شود مي توان از برنامه هاي استفاده كرد كه امكان فارسي نويسي در آن برنامه را ممكن مي كنند . اما اين برنامه ها نيز هريك به نوبه خود در فارسي نوشتن بعضي از برنامه ها مشكل دارند.
يكي از برنامه هاي كه در فارسي نوشتن 3d max مشكلي ندارد برنامه فارسي نويس پرند است شما با استفاده از اين برنامه ونصب چند فونت فارسي به راحتي مي توانيد در 3d max فارسي بنويسيد.
استفاده از اين برنامه خيلي ساده و سريع است .به طوري كه شما موقعي كه مي خواهيد فارسي بنويسيد پس از باز كردن برنامه پرند بازدن دكمه هاي ctrl+p مي توانيد شروع به فارسي نوشتن كنيد .در عكس بالا نمونه ي از فارسي نويسي در 3d max را مشاهده مي كنيد.
این برنامه علاوه بر فارسی نویسی دارای کيبرد فارسي و تاريخ نگار شمسي و تقويم شمسي ديواري پرند که روی صفحه نمایش نشان می دهید است .
مي توانيد اين برنامه را از اينجا دانلود كنيد.(حجم برنامه 7.5MB):
کد:
http://www.3dspro.net/amozesh/farsi/Parand%20Farsi%20Type%20Tools.rar
» آموزش ساخت کتاب(سطح متوسط)
بعد از اجرای برنامه به Command panel\Create\Geometry\Standard Primitives بروید ویک Box به پارامترهای زیر رسم کنید:
Length :8 Width : 50 Height :67
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
روی Box راست کلیک کنید وConvert to گزینه Convert to Editable Poly را انتخاب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به Command panel\Modify بروید .سپس روی Polygon کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با نگه داشتن کلید Ctrl سه طرف پشت، راست وچپ Box انتخاب کنید(جلد کتاب).
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به کرکره Edit Polygons بروید.روی دکمه کوچک Extrude کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده (Extrude Polygons) مقدار ExtrusionHeight مساوی 0.1 قرار دهید و در قسمت Extrusion Type گزینه Local Normal را انتخاب کنید و Ok کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس در کرکره Edit Polygons روی دکمه Outline Polygons کلیک کنید و مقدار Outline Amount را مساوی 0.22قرار دهید و OK کلیک کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دوباره روی دکمه کوچک Extrude وOk کنید.
دکمه M را فشار دهید تا پنجره Material Editor باز شود.در پنجره باز شده یک گوی خام اتخاب کنید.سپس به کرکرهBlinn Basic Parameters بروید سپس روی دکمه کوچک Diffuse کلیک کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سپس در پنجره باز شده (material\map Browser) دوبار روی Bitmap کلیک کنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
.در این پنجره که باز می شود عکس مورد نظر خودتون را انتخاب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به Command panel\Modify بروید .سپسPolygon را انتخاب کنید. سپس جلد را انتخاب کنید(البته یک طرف کتاب) .دکمه M را فشار دهید سپس در پنجره Material Editor متریالی را که ساختید انتخاب کنید سپس روی دکمه Assign Material to Selection کلیک کنید.تا ماده ساخته شده به کتاب نسبت داده شود.قسمت پشت و آن طرف جلد نیز به همین روش یک عکس نسبت دهید.
برای شبیه سازی برگه های کتاب به صورت زیر عمل کنید
بروید به یک برنامه کرافیکی (مثلا Paint ویندوز)و یک شکل شبیه شکی زیر بکشد.(یا از همین عکس استفاده کنید)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پنجره Material Editor را باز کنید سپس یک گوی خام انتخاب کنید.روی دکمه کوچک Diffuse کلیک کنید و در پنجره باز شده (material\map Browser) دوبار روی Bitmap کلیک کنید و عکس بالا را انتخاب کنید.
به کرکره Coordinates بروی و مقدار Titling را مساوی 29.5 و مقدار W را مساوی 90 قرار دهید .
حالا روی د کمه Go to parent کلیک کنید تا به عقب برگردید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به کرکره Map بروید و دکمه روبه روی Diffuse را بگیرید وبکشید بعد روی Bump رها کنید.(این متریال مربوط به روی کتاب وکف آن است)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای ایجاد یک متریال برای جلوی کتاب یک متریال مثل متریال قبلی بسازید فقط مقدار w را تغییر ندهید.