سلام دوستان
نظرتون در مورد این سریال چیه؟
به نظر خودم سریال جالبیه
اگه دقت کنید میخواد یه جورایی هم بگه که همه یهودیا بد نیستن حالا این برداشت منه
Printable View
سلام دوستان
نظرتون در مورد این سریال چیه؟
به نظر خودم سریال جالبیه
اگه دقت کنید میخواد یه جورایی هم بگه که همه یهودیا بد نیستن حالا این برداشت منه
از نظر تاریخی خیلی جالبه
من کمتر سریال نگاه میکنم
ولی این سریال یک حس و حال عجیبی داره که دنبالش میکنم
من ندیدم این سریالو اما اگر واقعا اینجوری باشه که شوما برداشت کردید که می شه امیدوار باشیمنقل قول:
اگه دقت کنید میخواد یه جورایی هم بگه که همه یهودیا بد نیستن حالا این برداشت منه
اولا امر کمی وقاع بین شدن و از این لحاظ این سریال دارای یک نو اری فکری هست
بله سریال قشنگیه 2شنبه ها کانال 1 ساعت 10 میذارهنقل قول:
استاد عبد الله شهبازی هم مشاور تاریخی اون هست
فقط خیلی تابلو همش دارند بی حجاب بودن خانم ها را نشون می دن بنظر من کمی تابلو است
آره خیلی قشنگه .
خیلی جالبه . من خیلی چیز ها در مورد ایران فهمیدم . ما که در ولایت خود از این فیلم ها نمیبینیم .
خیلی فیلم قشنگیه من خیلی دوستش دارم :46:
سلام.من شخصا به این جور بحث ها علاقه دارم.البته فیلم یه خورده تابلو هست مثلا اینکه بازیگرای ایرانی فارسی صحبت می کنن و حالا اگه به دهان بازیگران غیر ایرانی نگاه کنید متوجه میشین که اونا فارسی صحبت نمی کنن.یعنی سر صحنه وقتی 2تا بازیگر روبروی هم ایستادن حرف همدیگه رو نمی فهمن!
اما نباید زیاد ازش ایراد گرفت
چون به هرحال سوژه نو و جالبیه
اونم بین سریل های صدمن یه غاز ایرانی
اين سريل يه نقد سياسي يه در حاليكه تاريخي هم هست از طرفي داستان رمانتيكي داره و طرف ديگه خانوادگيه سريال قويي هست من هميشه ميبينم!
سريال فوق العاده ايه ...!
فقط تيتراژ خوبي نداره !
بازيگرانش فوق العاده هستن !
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
باهات موافقم . تیتراژش خیلی افتضاحه !نقل قول:
----------------------------------------------
راستی دوستان کسی عکس از بازیگران این فیلم نداره ؟
خوب دلیلش اینه که نخواستن خرج زیادی درست کنننقل قول:
چند تا پست بالای پستتون ....نقل قول:
راستی دوستان کسی عکس از بازیگران این فیلم نداره ؟
شهاب حسینی، رویا تیموریان، لعیا زنگنه، مسعود رایگان، ایرج راد، رحیم نوروزی و چند بازیگر فرانسوی و مجارستانی در کنار حسن فتحی که کار موفقی چون شب دهم را در کارنامه سریال سازی خود دارد، توقع سریالی حداقل جذاب و قابل تامل را در نزد مخاطب ایجاد می کند. به علاوه ایرج رامین فر در مقام طراح هنری و عبدالله اسکندری در مقام طراح گریم این توقع را افزایش می دهد. به اینها مولفه های دیگری نیز مانند گروه فیلم و سریال شبکه یک و تبلیغات وسیعی را که برای آن شده اگر اضافه کنیم، به حتم سطح توقع خیلی بالاتر از آن چیزی است که در چند قسمت از مدار صفر درجه به کارگردانی حسن فتحی می رود.
حسن فتحی با دو سریال روشن تر از خاموشی و شب دهم سطحی قابل قبول از استاندارد سریال سازی را رعایت کرده. حتی اگر روشن تر از خاموشی چندان که باید و شاید سریال قابل قبولی هم نباشد، سریال شب دهم بی شک یکی از معدود سریال های خوبی است که در دهه اخیر در تلویزیون ایران ساخته شده و می توان در موارد مختلفی به آن استناد کرد و از آن مثال آورد. این ادعای ناشی از استقبال مخاطبان و نظرات موافق منتقدان و صاحب نظران است. هر سه سریالی که تاکنون حسن فتحی برای تلویزیون ساخته است، روایتگر بخشی از تاریخی است که مخاطب امروز با آن فاصله دارد، این فاصله ها البته با هم فرق دارد.
چگونگی برخورد با زمان و نوع روایت از آن، در هر سریال همان چیزی است که قدرت یا ضعف کارگردان را برملا می کند. اگر شب دهم کاری قابل قبول و قوی است، برآمده از نگاه درستی است که فتحی نسبت به مقطعی از تاریخ دارد که قصد روایتش را دارد. در هیچ کدام از سریال ها فتحی به تاریخ صرف وفادار نیست و از زاویه و نگاه خودش آن را به تصویر کشیده است. در نوع کاری که فتحی در کارهایش انجام می دهد، صحت و سقم آن چیزی که روایت می شود، در وهله نخست اهمیت قرار ندارد، بلکه آن چیزی که اهمیت می یابد، باورپذیری ماجرا است.
مدار صفر درجه در همین چند قسمتی که تاکنون از شبکه یک سیما پخش شده، دارای مشکلاتی عدیده است. برخی از این ایرادات را می توان امیدوار بود که احتمالاً در چند قسمت بعد برطرف شود، اما برخی از ایرادات از آن دسته یی هستند که اگر هم جور دیگری شود، با ایراد اساسی تری روبه رو خواهیم بود. در این یادداشت به برخی از این ایرادها که در مورد آنها اجماع کلی وجود دارد، پرداخته می شود.
اغلب ایرادهای وارده بر این سریال دقیقاً ناشی از ناموفق بودن مجموعه در باورناپذیر بودن چیزی است که می خواهد به مخاطب بقبولاند. موضوعی که حسن فتحی در مقام نویسنده و کارگردان قصد روایتش را دارد، با کوچک ترین لغزشی امکان ایجاد خطرات بسیاری را برای مجموعه به همراه دارد. بستر داستانی مجموعه باید به گونه یی باشد که مخاطب را با خود همراه کند. بنابراین فیلمنامه از اهمیت بالایی برخوردار می شود.
حسن فتحی یکی از امتیازهای مهمش را در شب دهم از فیلمنامه کسب کرد، اما در مدار صفر درجه، فیلمنامه خوبی را تاکنون در چند قسمت پخش شده شاهد نبوده ایم. این نکته که یک سریال خوب از همان قسمت های اول باید در فیلمنامه خوب عمل کرده باشد را اگر بخواهیم به طور جدی مدنظر داشته باشیم و قبولش کنیم، باید گفت مدار صفر درجه از قسمت اول تاکنون در هیچ کدام از قسمت ها برخوردار از فیلمنامه قوی و قابل قبولی نبوده است.
فیلمنامه مدار صفر درجه در دو بخش عمده دارای ضعف است؛ یکی در چگونگی معرفی شخصیت ها و پرداخت آنها و دیگری در داستانی است که قرار است مخاطب را با خود همراه سازد. چگونگی افشای اطلاعات از دیگر مشکلات ناشی از فیلمنامه است. گرچه نویسنده تلاش زیادی در استفاده از این مولفه به نفع خود داشته است، آنچه شاهد تماشایش هستیم، کمکی به قوت کار نمی کند و در خیلی از موارد برای آن ایجاد مشکل می کند.
چگونگی افشای اطلاعات با طراحی شخصیت ها در معرفی و پرداخت آنها چیزی است که در فیلمنامه چندان با هم عجین نشده. زبانی که بازیگران با آن حرف می زنند، زبانی است که زاییده ایده کارگردان است. زبان گفتاری بازیگران آن چیزی نیست که شخصیت ها باید با آن حرف بزنند. اگر علی حاتمی در هزاردستان یا کارهای دیگرش دست به ایجاد زبانی می زد غیر از زبانی که شخصیت ها در دنیای بیرون با آن حرف می زنند، به گونه یی در مجموعه قرار می گیرد که با کل اجزا همخوان می شود و نمی توان گفت زبان گفتارشان با دیگر مولفه ها ساز ناکوک می زند. زبانی که شخصیت های مدار صفر درجه وا داشته شده اند با آن حرف بزنند، به شدت در کل مجموعه ساز ناکوک است و مخاطب را از دنبال کردن لحظه کار وامی دارد.
گرچه حسن فتحی برای این ایده اش باید دلیل و استدلال داشته باشد، اما به هیچ وجه در کلیت کار نمی توان دلیلی برای آن متصور بود. بخش دیگری از مشکلات و ایرادهای مدار صفر درجه مربوط به کارگردانی کار است. هدایت بازیگران و میرانسن های مجموعه از مهم ترین ایرادهایی است که مانع باورپذیری شخصیت ها و داستان است. در مدار صفر درجه با تعداد زیادی از بازیگران باتجربه و خوب روبه رو هستیم که در کارنامه کاری خود بازی های درخشانی را داشته اند.
این بازیگران از طرفی حضورشان توقع مخاطب را بالا می برند و از سوی دیگر با توجه به هدایت نه چندان خوب از سوی کارگردان، انتقادهای زیادی را به مجموعه وارد ساخته است. در این میان می توان از بازی های رویا تیموریان، لیعا زنگنه، مسعود رایگان، رحیم نوروزی و شهاب حسینی مثال آورد. در این میان بازیگران خارجی نیز در مجموعه وجود دارند که بازی های قابل قبولی دارند، اما حضور همین بازیگران باعث شده تا کار از منظری دیگر دچار لطمه شده است. حضور این بازیگران باعث شده تا صدای بازیگران دوبله شود.
دوبله صدای بازیگران برای یکدست شدن مجموعه از طرفی دیگر باعث شده تا بازیگران را در خیلی از جاها باور نکنیم. حضور بازیگرانی با زبان های مختلف باعث شده تا کارگردان ناگزیر از دوبله صدای بازیگران باشد. البته باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که برخی از بازیگران به جای خود حرف زده اند و همین مساله به باورپذیر بودن آنها کمک زیادی کرده است.
در این میان طراحی دکور و طراحی گریم نیز آن چیزی نیست که از مجموعه یی چون مدار صفر درجه باید انتظار داشت.
نوید برنگی
روزنامه اعتماد
سلام
من این سریال را گاها سر شام دنبال می کنم از سریال های مشترک هم بدم می آید زیاد جالب از آب در نمی یاد
سلام
به نظر من این یه کار فوق العاده است از بچگی ام کارهای حسن فتحی رو دوست داشتم
ولی این یکی واقعا جداست اولاٌ از تیتراژ شروع کنم که همه میگید بده باید بگم که موسیقی اصیل ایرانیه اگه دوستناه واقعاً فکر میکنن موسیقی رپ یا پاپ بگناااا رودربایستی نداشته باشید باید به این فکر کنید که اگه یه بیگانه به این آهنگ گوش بده چه برداشتی میکنه که تا اونجای که من تو دور و وریام که فارسی زبان نیستن دیدم استقبال خوبی شده تازه اونها معنی عمیق شهر رو نمی فهمن چه برسه به ما
در مورد تدوین هم باید بگم که یکی از عالیترین تدوین ها رو داره
در مورد بازیگرها هم که دیگه بهتره چیزی نگم چون همه از بازی عالی بازیگرها مطلع هستیم
ولی در مورد اون دوستی که گفتن حجاب تابلوئه باید بگم کا شما باید این رو هم در نظر بگیرید که ما در یک حکومت جمهوری اسلامی زندگی میکنیم نه در ماداگاسکار یا هاوایی و به نظرم طراح لباس چاره دیگه ای نداشته جز این لباس ها در کل که سریال جالبیه و اما پر خرج که به نظرم می ارزه
.راستی این سریال تو چه کشوری ساخته شده و بازیگراش کجایی هستن؟من خودم حدس می زنم تو ترکیه باشه
طبق نوشته های آخر فیلم مجارستاننقل قول:
دوست عزيز هيچكدوم رو باز نميكنه . همشون رو به صورت ضربدر نشون ميده .نقل قول:
بيشتر در فرانسه .... و پاريس .... مجارستان هست !نقل قول:
سلام
منم اين سريال رو به طور كامل دنبال ميكنم و به نظرم بهترين سريال ايراني سالهاي اخيره..
هم موضوع جالبه هم بازيگر و محيط...
مرسي از تابيك...
براي ديدن عكسها به سايت شبكه ي اول برويد:
ممنون از توجه تونکد:http://tv1.irib.ir/photogallery/showpictures.asp?cod=0011109036106
ببخشید میشه یک نفر شخصیت ها رو معرفی کنه ؟
دستت درد نکنه . اینا سالم بودند .نقل قول:
سریال خیلی جالبیه
ولی زیباتر از اون موسیقی تیتراژ پایانیشه
من اهنگ تیتراژ را می خوستم
بدید !!!!!!!!!!!!!!!!!!
شخصیت شهاب حسینی خیلی خیلی اغراق شده هست
واقعا غیر واقعی و نا ملموس
این یارو از الهی قمشه ای هم بیشتر شعر حفظه
شد استاد یک سوال مطلب یا چیز دیگری بگه واین یارو اظهار نظر نکنه
متاسفم براش!!!!!!!!!!!!!!1111111
واقعا تیتراژش معرکس :8:
نقل قول:
من اهنگ تیتراژ را می خوستم
بدید !!!!!!!!!!!!!!!!!!
تیتراژ پایانی سریال مدار صفر درجه
کد:http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1184259&postcount=964
نقل قول:
تیتراژ پایانی سریال مدار صفر درجه
کد:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مرسی دستت درد نکنه
حال دادی
سریال خویه و خوبتر از اون موسیقی متنشه
می خواستم اطلاعاتی راجع به سریال مدار صفر درجه بدهم. اول اینکه این سریال از چهار کشور بازیگر دارد. ایران.فرانسه که دوست دختره شهاب حسینی به نام ناتالی فرانسویه و شوهرش هم ایرانیه و تاحدی می تونه فارسی حرف بزنه.سوم لبنانی که پیر داغر که به جای فتاحی بازی می کنه لبنانیه. و چهارم مجارستان که بازیگرای دانشگاه مجارین. خواننده این سریال هم علیرضا قربانیه که خواننده سریال شب دهم بوده و ایشون خواننده ارکستر سمفونیک ایران هستن.
چند بیتی هم از شعر زیبای تیتراژ پایانی:
وقتی ابد چشم تو را پیش از ازل می آفرید
وقتی زمین ناز ترا در آسمانها می کشید
وقتی عطش طعم تورا در اشکهایم می چشید
من عاشق چشمت شدم نه عقل بود و نه گلی
چیزی نمی دانم از این دیوانگی و عاقلی
وقتی که من عاشق شدم شیطان به نامم سجده کرد
ادم زمینی تر شد و عالم به آدم سجده کرد
شعر زیبای بالا از استاد و دکتر افشین یداللهی است. در ضمن صحنه های خارجی فیلم (به جز برج ایفل و اطرافش) در شهرک سینمایی کشور مجارستان ساخته شده است. والسلام.
جديدا مجله همشري جوان براي اين هفته اش يك پرونده در مورد مدار صفر درجه رفته
به نظر من كه سريال خيلي قشنگيه داستان قوي داره و ديالوگ هايي محكم .
بر اساس نظرسنجي از تعدادي از شهروندان در خصوص سريال «مدار صفردرجه» به نظر ميرسد بيشتر روايت وقايع در بستر تاريخي در اين سريال مورد توجه قرار گرفته است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گزارش نظرسنجي خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) كه اغلب به صورت تصادفي با دانشجويان انجام شده حاكي است:
دختر 25 ساله، دانشجوي رشته حقوق ساكن منطقه 8 با بيان اين مطلب كه به سريال «مدار صفر درجه» بسيار علاقه دارم ميگويد:«مدار صفر درجه» به مسائل سياسي آن زمان نگاه تازهيي دارد و در خصوص دانشجوهايي كه آن زمان براي تحصيل به خارج اعزام ميشدند اطلاعات خوبي را در اختيار قرار ميدهد و خيلي خوشحالم از اين كه يك ايراني را اين قدر مطلع به تصوير كشيدهاند.
پسري 21 ساله دانشجوي رشته انسانشناسي دانشگاه تهران، ساكن منطقه 12، «مدار صفردرجه» را از جمله سريالهايي عنوان ميكند كه يكي از اساتيدشان تاكيد كرده حتما نگاه كنند.
به اعتقاد او سريال «مدار صفر درجه» به واقعيت و تاريخ نزديك است و به خوبي به فضاي خارج از كشور در آن زمان پرداخته است.
مرد 34 ساله ساكن منطقه 3 با بيان اين مطلب كه سريال «مدار صفردرجه» در مجموع خوب وجذاب است، ميگويد: استفاده از لوكيشنهاي خارجي، نمايش دوران مهمي از تاريخ ايران ازنكات قابل توجه اين سريال است. اما پيچيدگي برخي مسائل سياسي موجود در فيلمنامه و پر رنگ كردن مسائل عاطفي بين دانشجويان توي ذوق ميزند.
وي از اين كه در برخي از صحنههاي سريال به كلي گويي در خصوص اسلام و يهود پرداخته شده انتقاد ميكند.
زن 28 ساله كارشناس در رشته علوم اجتماعي ساكن خيابان آزادي درباره سريال «مدار صفردرجه» اظهار ميكند: اين سريال مرا به ياد كارهاي مرحوم علي حاتمي وسريالهايي مثل كيف انگليسي مياندازد. با اين تفاوت كه سريال «مدار صفر درجه» به اندازه هزينهاي كه برايش صرف شده موفق نيست.
خانم 39 ساله مهندس مواد ساكن منطقه 4 ميگويد: سبك كارهاي حسن فتحي و همچنين تاريخ معاصر ايران را دوست دارم. اما بازيگران سريال «مدار صفر درجه» نتونستهاند به خوبي از عهده نقشهايشان برآيند.
خانم 31 ساله ديپلم - ساكن تهرانپارس ـ با بيان اين كه در سريال «مدار صفر درجه» فارسي را قشنگ صحبت ميكنند ميگويد: از اينكه شخصيتها در اين سريال اين قدر مودب هستند خوشحالم و در اين سريال اطلاعات خوبي درباره تاريخ آن زمان و مسائل سياسي كه در آن جريان داشته در اختيار مخاطب قرار ميگيرد.
دختر 27 ساله دانشجوي كارشناسي ارشد رياضي، ساكن نظامآباد معتقد است: بيان و روايت تاريخي سريال «مدار صفر درجه»، دلنشين و بازي بازيگران آن ضعيف است.
پسر 16 ساله ساكن پاسداران با اشاره به جالب و تازه بودن ايده سريال «مدار صفر درجه» ميگويد: سريال مدار صفر درجه قصد روايت زمان جنگ جهاني دوم وتاريخ آن روز را دارد. اما بسيار مبهم است و در ضمن دكورها و صحنههاي سريال بسيار قشنگ است.
خانم 29 ساله دانشجوي كارشناسي ارشد كشاورزي بيوتكنولوژي ساكن منطقه 1 از اين كه دانشجويان قديمي ايراني در خارج از كشور به گونهاي به تصوير كشيده شدهاند كه فقط به دنبال مسائل عشقي وعاشقي بودهاند انتقاد ميكند ميگويد: روي هم رفته سريال «مدار صفردرجه» كار جديدي است اما متاسفانه در سريالهاي ما دانشجوها به تنها چيزي كه فكر نميكنند درس است .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
:: فشار اسرائیل بر دولت مجارستان به خاطر یک سریال ::
کد:http://www.alef.ir/content/view/11291/
متن کامل تیتراژ پایانی:
وقتی گریبان عدم با دست خلقت می دریدوقتی ابد چشم تورا پیش از ازل می آفریدوقتی زمین ناز تورا در آسمان ها می کشیدوقتی عطش طعم تورا با اشک هایم می چشیدمن عاشق چشمت شدمچیزی نمی دانم از این دیوانگی یا عاقلیدر عقل بود و در دلی
یک آن شد این عاشق شدنآن دم که چشمانت مرا از عمق چشمانم ربوددنیا همان یک لحظه بود
گفتی که من عاشق شدمآدم زمینی تر شد و عالم به آدم سجده کردشیطان به نامم سجده کرد
من بودم و چشمان توچیزی نمی دانم از این دیوانگی یا عاقلینه آتشی و نه گلی
در عقل بود ودر دلي اشتباه است نه عقل بود ونه دلي.نقل قول:
گفتي كه من عاشق شدم اشتباه است وقتي كه من عاشق شدم
خيلي ممنون از شعر
جنگ جهانی دوم (۱۹۴۴-۱۹۴۰م) پیش از آنکه یک کشورگشایی و سلطهطلبی نژادی تلقی شود، ریشه در تضاد افکار سیاسی و تعارض فلسفی ایدئولوژیهای ابتدای قرن بیستم دارد تا جایی که «آدولف هیتلر» سال ۱۹۲۵ در کتاب «نبرد من» اعلام کرد که باید در فکر «فضایی برای حفظ موجودیت نژاد ژرمن» بود و باید برای این مهم «به شرق نگریست.»
او سپس برای به دست آوردن بازارهای جدید برای محصولات آلمانی مساله نابودی «یهودیت – بلشویسم» را مطرح كرد.
از این رو مجموعه «مدار صفردرجه» در جهت روایت موازی حوادث تاریخی جنگ جهانی، پیرنگ تفکرات غالب اجتماعی-فلسفی آن دوران را در بستر داستان خود روایت میکند. طرح داستانی مجموعه بر مبنای سه محور «حوادث تاریخی جنگ جهانی»، «تفکرات سیاسی- فلسفی آن دوران» و «شرایط و مناسبات داخلی- خارجی ایران» تعریف میشود.
بر این اساس نویسنده سعی دارد با طرح داستان در دل اروپای جنگزده و انتخاب کشوری صاحب اندیشه و فلسفه بنیادین(فرانسه) هر دو جنبه فیزیکی و روانی فضای موجود را انعکاس دهد.
در این میان انتخاب کلاس فلسفه و دانشجویان با ملیتها و مذاهب متفاوت میتواند بستر مناسبی برای پیشبرد سیر معنایی داستان باشد تا جایی که شخصیتپردازی و خلق موقعیت درام به سمتی پیش میرود که شخصیتهای داستان در موقعیتها و تنگناهای متفاوت معرفی و پرداخته شوند.
تعارض فکری ابتدا میان قهرمانهای اصلی (حبیبوسارا) شکل میگیرد و ریشه در سوءتفاهمات فلسفی- مذهبی دارد؛ این چالش اولیه بازنمایی از اختلاف عقایدی است که همواره موجب شکاف عمیق میان مسلمانان و یهودیان بوده است.
پیشرفت منطقی درام و روشنگری افکار شخصیتها منجر به شکلگیری حلقه عاطفی داستان و تاکید بر یکسویی ادیان این دو میشود. هر چند ظهور پدیده «صهیونیست» در قالب شخصیت منفی (عموی سارا) این رابطه را تحتالشعاع قرار میدهد و در ادامه نطفه شکلگیری لابیهای صهیونیستی و ریشهیابی پدیدههایی چون «هولوکاست» در لایههای درونیتر فیلم ظاهر میشود.به همین سیاق روابط بین زوج دانشجوی آلمانی-فرانسوی (اشمیت و ماریا) نیز بر مبنای جبر تاریخی پیش آمده (جنگ) دچار چالشهای اساسی میشود.
افتراق و جدایی ناخواستهای که بر این دو حاکم میشود ما به ازای درونی جنگ بین دولی است که در پسزمینه داستان جاری است. تمامی این گرهافکنیهای داستانی، خود مبین شرایط خاص پیرامونی قهرمانان داستان نیز هست.
اما زمانی این روند دراماتیک دچار سکته روایی میشود و بازتاب تفکرات فلسفی-سیاسی شخصیتها به شکل رو و اغراقشدهای بر روابط عاطفیشان سایه میافکند تا جایی که عموم دیالوگها و سکانسهای دونفره تبدیل به مناظره سیاسی یا مکاشفه فلسفی آکادمیک میشود.
حجم دیالوگهای مربوط به یک پلان مشخص به قدری زیاد و آکنده از ارجاعات فلسفی میشود که حس همذاتپنداری مخاطب را دچار خدشه میکند. تعاریف و توصیفات فلسفی-تاریخی که در کلاس فلسفه از زبان قهرمان داستان جاری میشود، آنقدر زیاد هست که ادامه آن در دیالوگهای دو نفره مابین «حبیب وسارا» تصنعی جلوه کند.
این روند علاوه بر فاصلهگذاری مابین حس صحنه و مخاطب، منجر به تاثیر سوء بر دوبلاژ مجموعه نیز شده است.برخی از انتقاداتی که به دوبلاژ مجموعه یا سینک نبودن دیالوگها عنوان شده بود، ناشی از این عدم تعادل میان حجم دیالوگ و طول منطقی پلان است.
در اینکه تعداد بسیار زیادی از اساتید دوبلاژ در این مجموعه گویندگی میکنند، شکی نیست اما زمانی که گوینده با سرعت تکلم غیرمتعارف و یک نفس، دیالوگهای طولانی را با ریتم تند بیان میکند، حس دراماتیک صحنه به شدت افت میکند.
«حسن فتحی» در تجربه سریال عظیم قبلیاش نیز از این ناحیه ضربه خورده بود؛ در سریال «روشنتر از خاموشی» که قصد داشت معانی عمیق «حکمت صدرایی» و شرایط سیاسی «صفویه» را به مخاطب انتقال دهد، شاهد انفکاک حسی تماشاگر با شخصیتهای داستان بودیم. آنجا نیز استفاده غیراصولی از «لهجههای گوناگون» که به قصد باورپذیری انجام شده بود، کارکردی معکوس پیدا کرد. بیان تصنعی یا اغراقشده دیالوگها بخش زیادی از جذابیتهای تصویری و دراماتیک داستان را کاهش میدهد.
فیلمنامه مجموعه سعی داشته تمام کدگذاریها و خطکشیهای مرسوم در روایتهای تاریخی اینچنینی را رعایت کند. شخصیتهای مثبت و منفی و حوادث پیشبرنده به شکل کلاسیک و از روی نمونههای موفق این ژانر الگوبرداری شده است.
شخصیتهایی که ویژگیهای اخلاقی– اجتماعی متفاوت هر کدام، بیانگر مقطعی از جریانهای اجتماعی حاکم بر آن دوران است. این مساله هم در مورد شخصیتهای خارجی(فرانسوی،آلمانی، یهودی و...) و نیز شخصیتهای ایرانی مانند عوامل سفارت، دانشجویان ایرانی، خانواده پارسا و... به شکل حساب شده درآمده است.
در این میان ادامه سیر داستان در ایران و بازتاب شرایط جنگ جهانی در اوضاع سیاسی- اجتماعی داخلی، نیمه دوم روایت مجموعه را شکل میدهد.
در پی زبانه کشیدن آتش جنگ مابین آلمان و روسیه، کشور ایران با وجودی که از همان ابتدا سیاست بیطرفی اتخاذ كرد بهواسطه سیاستهای رضاشاه (۱۳۲۰ــ۱۳۰۴.ش) مبنی بر طرفداری از آلمان هیتلری و نیز به دلیل موقعیت استراتژیک، مورد توجه دول متفق قرار گرفت. از این رو، با حمله متفقان در سوم شهریور ۱۳۲۰ش ایران عملا به صحنه منازعه میان دول متخاصم تبدیل شد.
تاثیرات منفی این حمله با ناکارآمدی ارتش ۱۲۷هزار نفری رضاشاه، چنان جو سرخوردگی و یأسی در جامعه ایران بهویژه در میان نخبگان جوان و قشر تحصیلکرده به وجود آورد که اغلب ایشان با استفاده از فضای باز سیاسی ناشی از ورود متفقان و سقوط دیکتاتور (رضاشاه)، جذب گروهها و دستجات مختلف شدند.
تمامی حوادث و اتفاقات این بازه زمانی میتواند به عنوان نقاط عطف یا بحرانی داستان تبدیل شود و به پیشبرد پرکشش و تعلیقگونه سریال کمک کند به شرط آنکه تاکیدات تاریخی بیش از حد، نفس قصهگویی مجموعه را خدشهدار نکند.
بدون شک کلیت ساختاری و سینمایی مجموعه «مدار صفردرجه» از استاندارد بالایی در میان سریالهای سیما برخوردار است اما به همان میزان توقع مخاطبان نیز در ارائه مجموعههای تاریخی رده «الف» در سطح بالاتری قرار میگیرد.
مخاطبی که سریال «کیف انگلیسی» را با این حس و حال تجربه کرده اکنون انتظار نمونهای غنیتر و جذابتر در این ژانر را دارد. توقعی که از سازندگان این مجموعه با تجربیات موفق «پهلوانان نمیمیرند» و «شب دهم» دور از انتظار نیست.
lهدی پورامین
روزنامه هممیهن
واقعا فقط می تونم بگم متاسفم برای تولید این سریال .... دلایل
1- از یک طرف می خوان المان رو خراب کنن که واقعا این طوری نبوده و خود شخص پیشوا به هیچ وجه کسی رو بی دلیل نمی کشت ولی شاهد این بودیم که یک پسر کشته شد توی خیابون...
2- از یک طرف می خوای رابطه ایرانی ها رو با المانی ها خراب کنه سر قضیه این یهودیا ...
3- از یک جهت می خواد یهودی هارو خراب کنه که می خوان برن فلسطین...
4- از جهت دیگه نابودی فرهنگ ایرانی ها در زمان رضا شاه...
ولی اگر به فیلم نگاه کنیم دقیقا 4 نکته بالا توش واضحه ! دروغ های زیادی هم به کار می برند.... ولی اخر این فیلم اسلام پیروز می شه !! و بقیه اوت می شن !!!
ولی ما نباید از رابطه ایران و المان غافل باشیم چون هیچ حکومتی چه اسلامی و چه کمونیستی و چه دمکراتیک نمی تونه خاطرات شیرین شخص پیشوا و والا حضرت رو فراموش کنه و امیدوارم این تمدن و این نژاد با طرز فکر بعضی از سیاست مدیران زهر خورده نابود نشه..