سلام به یک مشکل برخوردم وقتی میخوام ماشین رو روشن کنم خیلی باید استارت بزنم بعد یکدفعه کاربراتور پس میزنه و از بالاش بنزین و دود میزنه بالا و پیسسسسس صدا میده بنظرتون مشکل چیه
Printable View
سلام به یک مشکل برخوردم وقتی میخوام ماشین رو روشن کنم خیلی باید استارت بزنم بعد یکدفعه کاربراتور پس میزنه و از بالاش بنزین و دود میزنه بالا و پیسسسسس صدا میده بنظرتون مشکل چیه
کاربراتور رو به تازگی سرویس کرده بودم و پمپ شتابش رو با نمونه اصلی (به قول فروشنده) عوض کردم بد نبود فقط ساسات مشکل داشت که بعد از گرم شدن گاز کم نمیشد که بازش کردم تا بعد سرویسش کنم ولی حالا بعد از جابجایی موتور و وصل کردن سیمها بد روشن میشه حالا نمیدونم اشکال از برق ماشینه یا کاربراتور
اگر همه چیز تنظیم و درست کار بکنه ( دلکو، سوپاپها، تایمینگ ، کاربراتور،...) به احتمال زیاد ساسات درست تنظیم نشده.نقل قول:
بهتره تنظیم فنر ساسات را روی شاخص وسط بگذارید و ببینین تغییری در روشن شدن میکنه یا نه؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر شاخص روی بخش مشکی به سمت چپ علامت روی بخش فلزی بدنه حرکت داده بشه ( خلاف گردش عقربه ساعت) مقدار گاز خوردن زیاد میشه و اگر در جهت گردش عقربه ساعت و سمت راست حرکت بکنه، مقدار گاز خوردن ساسات کم میشه، بنابراین حد وسط را بگذارید و بر اساس وضعیت روشن شدن و بقیه موارد ، مجددا تنظیم کنید( یعنی در صورت نیاز کمتر یا بیشتر به سمت چپ یا راست حرکت داده بشه.
کم و زیاد شدن مقدار گاز موتور علاوه بر این، بر اساس مقدار تنظیم سلو هم هست که با تنظیم چوک گاز کولر (و یا همان مگنت کولر) انجام میشه و البته با فشار دادن پدال گاز، و حرکت کردن خروسک ساسات، وضعیت جدیدی برای کم و یا زیاد شدن گاز خوردن موتور بوجود میاد.
زیاد استارت خوردن موتور بخصوص در سرما و برای بار اول روشن شدن ، بواسطه کم بودن غلظت سوخت هست که برای این قضیه باید دریچه بالای کاربراتور بسته باشه و به محض روشن شدن موتور دریچه بوسیله وکیوم ساسات باز بشه تا ترکیب سوخت و هوا به وضعیت عادی برگرذه.
اگر این وکیوم کار نمیکنه، باید تعویض و یا تعمیر بشه.
از مکانیک سوال کنید آیا تغییری در تنظیمات موتور انجام داده؟ مثل تنظیم مجدد دلکو و یا سوپاپها، چون معمولا تعمیرکارها این کار انجام میدن که متاسفانه چون بطور مداوم با ماشین سر و کار ندارن، قلق ماشین هم دستشون نیست و بیشتر باعث بهم خوردن تنظیم میشه تا مرتب بودن تنظیمات، چون وضعیت گرم و سرد بودن موتور، شتاب و دور برداشتن ، مصرف سوخت و موارد دیگه هم در این تنظیمات دخیل هست ، ولی مکانیک فقط یک موتور درجا و از نظر خودش تنظیم میکنه و بقیه موارد را زیاد مد نظر قرار نمیده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تعمیرکار به چیزی دست نزده ،با گازش زیاد مشکل ندارم،مشکل اصلیم اینه که بعد از استارت زیاد و فشردن تند تند پدال گاز یکدفعه از کاربرات بنزین به بالا پاشیده میشود انگار پس میزنه بنزینو
متاسفانه تا از نزدیک نبینم، دقیقا مشخص نمیشه که مشکل از کجاست؟ اما بر اساس توضیحاتی که دادید و تجربه های من، حدس میزنم مشکل همچنان از ساسات باشه.نقل قول:
برای روشن شدن ماشین در صبح سرد ، مخلوط بنزین نسبت به هوا باید غلظت بیشتری داشته باشه و برای این منظور دریچه بالای کاربراتور بسته میشه تا مقدار هوا کم و مقدار سوخت بیشتر باشه و اینطوری موتور راحتتر روشن میشه.
اگر این دریچه بالا بسته نشده باشه و یا به حالت نیمه باز باشه، این وضعیت بوجود نمیاد و مسلما ماشین استارت زیادی میخوره تا روشن بشه و البته با هر بار استارت زدن و در عین حال فشاردادن مداوم پدال گاز، مقدار بیشتری سوخت از سمت ژیگلور دور آرام و تند و همچنین پمپ شتاب به داخل کاربراتور وارد میشه ، ولی چون دریچه بالا همچنان باز هست، این مقدار سوخت اضافی نمیتونه باعث روشن شدن ماشین بشه چون همچنان نسبت هوا هم زیاده.
این قضیه باعث خفه کردن موتور و پس زدن بنزین و ایجاد بخار سوخت و مواردی که اشاره کردید میشه، بنابراین بهتره که باز ساسات را چک کنید و ببینین آیا درست عمل میکنه؟
این دفعه که خواستید ماشین را روشن کنید (صبح زود و در هوای سرد) قبل از هر کاری درب فیلتر هوا را بردارید و با حرکت دادن خروسک کاربراتور، ببینین وضعیت دریچه بالا در چه حالتی قرار میگیره؟
کاملا بسته، کاملا باز و یا نیمه باز؟
اگر کاملا بسته شد پس درست عمل میکنه و مشکل از جای دیگه است، اما اگر باز یا نیمه باز بود باید علت را پیدا کنید که احتمالا از فنر ساسات و تنظیم آن و لینکها و خروسک ساسات هست.
اگر دریچه کاملا باز یا نیمه باز بود، با دست دریچه را ببندید و بعد از چند بار پدال زدن و نگه داشتن نیش گاز، از یکنفر بخواهید استارت بزنه ( دریچه باید بسته باشه) و ببینین موتور راحتتر روشن میشه یا خیر؟
اگر روشن شد، دریچه باید بلافاصله بطور اتوماتیک باز بشه و اگر نشه ایرادی در وکیوم ساسات و یا لینک مربوط به دریچه وجود داره که باید پیدا کنید.
از وضعیتهای قبل و بعد از استارت زدن، باز یا بسته بودن دریچه بالا و بقیه موارد ساسات تصویر برداری کنید تا توضیحات شما به همراه تصاویر کاملتر باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مرسی از توضیحات و وقتی که گذاشتید فردا صبح بررسی میکنم و نتیجه رو شب اعلام میکنم واقعا ازتون متشکرم که با صبر و حوصله راهنمایی میفرمایید
ساخت پمپ شتاب کاربراتور راچستر مونو جت تک دهانه شورلت نوا ( بخش 2)
دفعه قبل که پیستون پمپ شتاب را از چرم ساختم، یک اشتباه داشتم و اینکه قالب ساخت پیستون از حد مورد نیاز و اندازه صحیح لاستیک پمپ شتاب بزرگتر بود و این باعث شد تا اندازه کلی پیستون بزرگ باشه و به راحتی در داخل سیلندر پمپ حرکت نکنه، بنابراین اول قالب مناسب را تهیه کردم تا مشکل قبلی تکرا نشه.
برای این منظور توی قطعات مختلف اوراقی از وسائل گوناگون که داشتم، این قطعه را پیدا کردم که اگر اشتباه نکنم مربوط به یک گرامافون کهنه بوده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این قطعه دقیقا به اندازه قطر داخلی لاستیک پمپ شتاب هست که به عنوان شاخص اندازه گیری استفاده کردم.
برای بخش بیرونی قالب، از این مغزی لوله فشار قوی استفاده کردم که دقیقا اندازه قطر خارجی لاستیک پمپ شتاب هست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چرم مورد استفاده هم از یک تکه چرم استفاده نشده زیر کار کفش بود که سطح ناصافی داشت اما چون قطر این چرم با قطر لاستیک پمپ یکسان بود، ترجیح دادم از همین نمونه استفاده کنم.
تکه ای از چرم را برای چند دقیقه در داخل آب داغ گذاشتم تا نرمتر شده و حالت انعطاف پذیری بیشتر پیدا بکنه، و بعد با قرار دادن در بین دو بخش قالب، و فشار آرام دست ، به شکل مورد نظر دربیاد، و البته برای اینکه فرم جدید را حفظ بکنه، زیر یک پرس دکمه دستی گذاشتم و به مدت تقریبا 1 روز تحت فشار بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از گذشت 1 روز، لبه های اضافی را بریدم و پیستون چرمی را از قالب خارج کردم و بازهم لبه های پیستون را متناسب با اندازه پیستون لاستیکی بریده و کوتاه کردم تا نزدیکترین شکل را به نمونه اصلی داشته باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سنبه دقیقا اندازه سوراخ وسط پیستون را ایجاد کردم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پیستون چرمی به خوبی روی پمپ سوار شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای سهولت در سوار کردن پمپ، مقداری روغن موتور به پیستون زدم و قطعه در کاربراتور نصب شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کارکرد قطعه در ابتدا بسیار عالی بود و با کمترین مقدار حرکت پمپ ، بنزین از مجرای پمپ با شدت در دهانه کاربراتور پاشیده میشد، اما حدود یک هفته بعد از نصب، کم کم حس کردم کارایی پیستون کم شده و مثل اول عمل نمیکنه.
پمپ را بررسی کردم و متوجه شدم لبه های پیستون چرمی نسبت به وضعیت اولیه که داشتن جمع شده و همین عامل ، باعث ایجاد محل فرار بنزین از کناره پیستون و دیواره سیلندر پمپ شده و فشار پاشیدن بنزین هم کم شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با بررسی نمونه های ساخته شده در آمریکا و همچنین مقایسه با نمونه پمپ چرمی مورد استفاده در اتومبیل آقای kcnc متوجه شدم ایراد از نازک بودن بیش از حد چرم مورد استفاده است.
در حقیقت بخاطر این نازک بودن، شکل مورد نظر پیستون از بین رفته و کارایی کم شده در حالیکه نمونه های دیگه ، از چرم با قطر و ضخامت بیشتری نسبت به نمونه ای که استفاده کردم، ساخته شده بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنابراین تصمیم گرفتم تا از یک نمونه چرم با ضخامت بیشتر استفاده کنم تا بواسطه قطر زیاد، حالت ارتجاعی و استحکامی مشابه نمونه لاستیکی داشته باشه.
ادامه دارد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دریچه دهنه کاربراتور درست بود
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بعد از کلی کلنجار ایرادشو فهمیدم برای برقی بود که باید به کوئل میومد برای همین یک سیم از مثبت استارت به سیم کوئل وصل کردم و استارت زدم به راحتی روشن شد
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
فقط چون سیم مثبت کوئل یکسره شده ماشین با سوییچ خاموش نشد حالا باید دلیل نرسیدن برق با سیم اصلی ماشین رو پیدا کنم سیم اصلی رو با تست لامپ امتحان کردم برق داشت ولی نمیدون چرا روشن نمیشه
یک مشکل دیگه بوق رو خواستم وصل کنم آفتاماتش رو نفهمیدم سیمهاش چجوریه [IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
این عکسو از گوگل الان برداشتم فقط ۲ تا مورد هست یکی اینکه سیم شستی بوق ماشین من مثبت هست که نمیدونم باید مثبت باشه یا منفی و دوم اینکه وسط آفتامات من یک جای سیم دیگه هم هست 87a که تو این عکس نداره اون برا چیه ممنون میشم راهنماییم کنید
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
نقل قول:
خوشحالم که ایراد را پیدا کردید.
در مورد مشکل برق کوئل، بهتره که از این نقشه برق استفاده کنید که نمونه های 6 و 8 سیلندر در آن دقیقا نشان داده شده. اگر احیانا باز مشکلی وجود داشت، بررسی بیشتری انجام میدیم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در مورد روش نصب آفتمات، این بخش را مطالعه کنید و اگر بازهم سوالی بود در خدمتم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]