با سلام در آبگرمکن 3118 بوتان پیلوت دار آبگرم در شیرسینک ظرفشویی ولرم است وفشارآب کم وشعله هم کوتاه است ولی در شیر حمامآب خوبست دستگاه رسوب زدایی شده ودیافراگم وشیپوره هم عوض شده وصافی شیر پیسوار سینک نیز تمیز شده ولی باز آب ولرم است علت چیست؟
Printable View
با سلام در آبگرمکن 3118 بوتان پیلوت دار آبگرم در شیرسینک ظرفشویی ولرم است وفشارآب کم وشعله هم کوتاه است ولی در شیر حمامآب خوبست دستگاه رسوب زدایی شده ودیافراگم وشیپوره هم عوض شده وصافی شیر پیسوار سینک نیز تمیز شده ولی باز آب ولرم است علت چیست؟
سلام . اگر فشار آب سرد در سینک قوی هست , شیلنگ آبِ سرد و گرم زیر سینک رو با هم جابجا کنین و نتیجه رو ببینین . به احتمال زیاد شیلنگ آب گرم رسوب گرفته . اگر با تعویض شیلنگ باز هم فشار آب گرم کمه ممکنه شیری که زیر سینک هست و شیلنگ آب گرم بهش وصل میشه رسوب گرفته و درست آب رد نمیکنه . باید موقعی که میخواین شیلنگها رو جابجا کنین , قبل از نصب شیلنگش اول خودِ شیر رو تا آخر باز کنین ببینین فشار آبش خوبه ؟ توی شیلنگ آب گرم و سرد هم قبل از نصب فوت کنین ببینین شیلنگ گرم به اندازه ی شیلنگ سرد هوا رد میکنه یا گرفته . امکان رسوب گرفتن مغزی شیر مخلوط بالای سینک هم وجود داره اما احتمالش کمه . اگر همه ی اینها درست بود اما باز هم فشار آب گرم سبنک کمه پس لوله های توی دیوار گرفته .نقل قول:
سلام . بله با این اوصافی که گفتین , به احتمال 99% دیافراگم خرابه .نقل قول:
ممنون که پاسخ دادیدنقل قول:
ولی با اینکه دیافراگم رو عوض کردم و 2 باره سیستم کاربراتور آب رو بستم و تمیز کردم،ولی همچنان مشکل پابرجاست..:n03:
سلام . آیا در این آبگرمکن اون میله که با فشار دیافراگم گاز مشعل رو وصل میکنه دیده میشه ؟ ( مثل عکس صفحه ی قبل ) . اگر دیده میشه باید با یک پیچ گوشی باریک تکون بدین اون میله رو و ببینین آیا مشعل روشن میشه ؟ درضمن اگر پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم هم داره ( در صفحه قبل در موردش مطلب نوشته شده ) , اون رو هم یک یا دو دور محکم کنین و نتیجه رو ببینید .نقل قول:
سلام
اول از همه خدا خیرت بده که خلق الله رو راهنمایی میکنی
منم ازت کمک میخوام
آبگرمکن بوتان b3115
شعله کم یا خاموش در هنگام فشار متوسط آب
فیســــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـس صدا دادن هنگام استفاده( حتی اگه خاموش باشه و آب گرم رو باز کنم صدا میده)
اون میله بینه 2 کاربرات هم حرکت میکنه
عکس هم ازش گرفتم
جرم گیری که حتما باید بشه! فکر کنم 8 ساله دست نخورده!(دست مستأجر )
صداش خیلی اعصاب خوردکنه
قبلاً متشکرم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این چیزی که به اسم آب از طریق لوله به خانه میاید که آب نیست مخلوطی از گچ و رسوبات نمکی ... حالا با این تفاسیر چه راهی برای کاهش ورود این رسوبات به آبگرمکن دارید مثلا میشه توی لوله ورودیش توری گذاشت؟
سلامنقل قول:
تمام آبگرمکن های استاندارد اون توری رو داره ( در ورودیِ کاربراتور آب- محل نصب شیلنگِ آبِ سرد به کاربراتور آب ) .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
البته فقط قطعات درشت تر از تَهِ سنجاق رو میگیره و ذرات ریزتر ازش رد میشه . اگر خیلی ریز باشه اون توری باعث افت شدید فشار آب و اختلال در کار آبگرمکن میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر در جائی مثل اهواز هستین که آبش گل و لای زیاد داره میتونین بعد از کنتور آب یک فیلتر 5 میکرون بذارین که لازمه حداقل دو ماه یک بار عوض بشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شستشوی لوله های مارپیچ ( گرم کننده ) و کاربراتور آبگرمکن هم بهتره حداقل 2 سال یک بار انجام بشه یا هر وقت که احساس کنین آبگرمکن درست کار نمیکنه و فشار آب گرم در همه ی شیرها خیلی کم شده
اگر فقط در یک شیر فشار آب گرم افت کرده پش از آبگرمکن نیست بلکه از شیلنگِ زیر شیر هست که رسوب گرفته
کلیپهای آموزش شستشوی آبگرمکن دیواری در سایت یوتیوب
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلامنقل قول:
ممنون از لطف شما .
به احتمال زیاد دیافراگم سوراخ ریز داره و این رسوبات به خاطر نشت بسیار کم آب از لاستیک دیافراگم هست
پیچ 1 برایِ تنظیم حساسیت دیافراگم هست
پیچ 2 برایِ صداگیری هست اگر که موقع باز کردنِ آب گرم , آبگرمکن صدای فیششششش میده یا صدای بیشتر مثل صدای شلیک موشک
شما باید کاربراتور آب رو باز کنین
توری ورودیِ کاربراتور آب رو تمیز کنین
توی کاربراتور رو هم رسوب زدائی کنین
دیافراگم رو هم تعویض کنین
اصلاً به پیچهای تنظیم دست نزنین
بعد از همه ی این کارها اگر باز صدا میده موقع بازکردن آب گرم , با پیچ 3 صدا رو برطرف کنین یعنی چند میلیمتر به چپ را راست بگردونینش
نکات ایمنی فراموش نشه
اصلاً به لوله ی گاز و کاربراتور گاز دست نزنین
از همه چیز فیلم و عکس بگیرین یا چیزی رو اشتباه نصب نکنین
سلام و تشکر از دوستان ما یک مشکلی داریم همه پستها را خوندم اما چیزی پیدا نکردم کسی اگر میتونه یک راهنمایی کنه. آبگرمکن بوتان قدیمی مشکلی نداشت فقط به تازگی سرویسکار برای ترموکوپل و بوبینش آوردم که چون پیچ که بوبین داخل آن است سفت شده بود و بزور باز شد باعث شد که کاربرات گاز هم باز شود که آنرا بست و آبگرمکن هم ظاهرا همه چیزش درست شد و رفت. اما الان مشکلی که پیش آمده وقتی آبگرم را باز میکنی فشار خوبست اما بعد از 10 یا 20 ثانیه فشار آب کم میشود و مشکل دیگر هم اینکه بعد از بستن شیر شعله خاموش میشود اما اگر دقت کنی کمی صدای پت پت میدهد و کمی شعله از شعله پخش کن به چشم میخورد که روشن خاموش میشود. علت از چه میتواند باشد خواهشا یکی راهنمایی کنه کلافه شدم
سلامنقل قول:
بازهم ممنون
از کدام پیچ ها باید کاربرات آب باز بشه؟سبز یا قرمز؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلامنقل قول:
اول شیر آب زیر آبگرمکن رو میبینید
بعدش سر لوله های مسی که به کاربراتور آب وصل شده رو باز میکنین ( لوله ی ورودیِ آب سرد و لوله ی خروج آب از کاربراتور آب )
سه تا پیچ روی کاربراتور گاز هست که کاربراتور آب رو گرفته اون 3 تا باید شل بشه
رویِ ای عکس بهتر پیدا هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعدش باید 4 یا 5 تا پیچ رویِ کاربراتور آب رو باز کنین تا کاربراتور تو قسمت بشه و دیافراگم پیدا بشه . 2 تا از پیچها در عکس بالا پیدا هست .
از همه چیز فیلم و عکس بگیرین
سلامنقل قول:
1- شیر گاز آبگرمکن رو ببندین و با آبگرمکن خاموش امتحان کنین ببینین باز هم فشار آب افت میکنه ؟
درضمن فشار آب از همه ی شیرها ی آب گرم رو هم چک کنین با آبگرمکن روشن ببینین همونطوری میشه یا فقط از یک جا اینجوری میشه ( ممکنه ایراد از شیر آب گرم باشه )
اگر از همه جا فشار افت میکنه پس یا از آبگرمکن هست یا از لوله کشی خونه .
2- اگر منظورتون شعله ی مشعل هست که بعد از بستن آب کاملاً خاموش نمیشه و بخاطر نشت اندکی گاز پت پت میکنه پس بوبین مشکل داره و گاز مشعل رو کاملاً قطع نمیکنه .
اگر پیچ تنظیم داره باید کمی سفت بشه .
اگر پیچ تنظیم نداره پس فنرش باید کمی کشیده بشه تا قوی تر بشه یا اینکه کثیف هست و راهِ گاز رو درست نمیبنده .
کار با گاز دقتِ زیاد میخواد چون شوخی بردار نیست و بعد از اتمام کار باید با کفِ تاید یا مایع ظرفشوئی همه جای کاربراتور گاز و شیلنگ ها و لوله ها به دقت چک بشه که نشتی نداشته باشه و تا چند روز رفتار آبگرمکن تحت نظر باشه تا مطمئن بشید که همه چیز مرتبه .
اول 2 دو لوله ی مسی آب رو باز کنین بعدش پیچهای سبز بعدش که کاربراتور آب دراومد پیچهای قرمز رو باز کنین تا دیافراگم رو عوض کنین و کاربرات رو هم تمیز کنیننقل قول:
دوست گرامی با تشکر فراوان از راهنمایی شما در مورد کم شدن فشار آب همانطور که فرموده بودید از لوله کشی خانه بود . اما در مورد پت پت کردن و خیلی کم شعله دادن بعد از بستن شیر راستش من متوجه نشدم . کار بوبین مگر این نیست که با روشن کردن شمعک ترموکوپل گرم شده و بوبین را وصل میکند که تا زمانی هم که شمعک روشن است بوبین وصل میماند و به هر نحوی که شمعک خاموش شد بوبین قطع و گاز هم قطع میشود. شاید من مشکل را درست بیان نکردم وقتی که شیر آب را باز میکنیم شعله بالا میزند و وقتی شیر را میبندیم باید شعله هم خاموش شود ولی همچنان شمعک روشن بماند مشکل من این است که پس از بستن شیر شعله کمی پت پت میکند و کاملا خاموش نمیشود همینطور با پت پت میماند! (مگر با هر بار باز و بسته کردن شیر آب بوبین قطع و وصل میشود؟) بسیار متشکرم از راهنمایی شما دوست گرامی.
سلام . احتمال داره پیچ تنظیم حساسیتِ دیافراگم بیش از حد سفت هست و بهش فشار میاره و با بسته شدن آب گرم گاز مشعل کامل قطع نمیشه .پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم رو ربع دور ( 90 درجه ) باز کنین ( عکس چرخش عقربه ی ساعت ) . اگر مشکل کمتر شد پیچ رو ربع دور دیگه هم باز کنین . اگر تا یک دور کامل باز کردین اما تاثیری نداشت باید برگردونینش سر جای اولش چون مشکل از فنری هست که بعد از بستن شیر آب گرم ,گاز مشعل رو قطع میکنه . کار این فنر اینه که فشاری برعکسِ دیافراگم وارد میکنه و وقتی آب گرم بسته میشه گاز مشعل رو قطع میکنه .نقل قول:
[QUOTE=MOHAMMAD_ASEMOONI;8216489]سلام . احتمال داره پیچ تنظیم حساسیتِ دیافراگم بیش از حد سفت هست و بهش فشار میاره و با بسته شدن آب گرم گاز مشعل کامل قطع نمیشه .پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم رو ربع دور ( 90 درجه ) باز کنین ( عکس چرخش عقربه ی ساعت ) . اگر مشکل کمتر شد پیچ رو ربع دور دیگه هم باز کنین . اگر تا یک دور کامل باز کردین اما تاثیری نداشت باید برگردونینش سر جای اولش چون مشکل از فنری هست که بعد از بستن شیر آب گرم ,گاز مشعل رو قطع میکنه . کار این فنر اینه که فشاری برعکسِ دیافراگم وارد میکنه و وقتی آب گرم بسته میشه گاز مشعل رو قطع میکنه .[/QUOTE
تشکر فراوان از شما دوست عزیز باید همین باشد که شما گفتید تعطیلی میرم سروقتش .سپاس
با سلام
آبگرمکن با فشار آب معمولی روشن نمی شد و فقط وقتی فشار زیاد بود روشن میشد فرمودید به احتمال زیاد ماله دیافراگمه.
دیافراگمو عوض کردم خیلی فرقی نکرده اما یک مشکل دیکه هم ایجاد شده. آب گرم را که باز میکنم 10-12 ثانیه طول میکشه تا روشن شه (در فشار آب خوب).
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
آبگرمکن مدل سینجر است
سلام .نقل قول:
اگر کاربراتور آب تمیز شده و دیافراگم هم درست تعوض شده پس یا پیچ تنظیم حساسیتِ دیافراگم باید کمی سفت بشه یا توریِ فلزیِ ورودیِ کاربراتور کثیف هست و فشار آب خیلی افت میکنه .
اگر فشار آب سرد خیلی بیشتر از آب گرم هست در آشپزخونه و حمام و دستشوئی پس یا توری آبگرمکن یا لوله هاش رسوب گرفته و آب خوب ازش رد نمیشه یا لوله های آب گرم خونه رسوب گرفته یا باید فشار آب رو ببرید بالا .
این کارها رو به ترتیب انجام بدین :
1- پیچ تنظیم دیافراگم رو که در چند پستِ قبلی راجع بهش مطلب و عکس درج شده رو نیم دور در جهت عقربه های ساعت بچرخونین و نتیجه رو آزمایش کنین
اگر لازم شد نیم دور دیگه هم بچرخونین .
2- اگر اصلاً تاثیری نداشت باید توری فلزی ورودی کاربراتور رو چک کنین که تمیز باشه
3- اگر باز هم فشار آب گرم خیلی کمتر از اب سرد هست پس یا لوله های داخل آبگرمکن رسوب گرفته یا لوله های آب گرم خونه رسوب گرفته
4- اگر فشار آب بیشتر وقتها خیلی ضعیفه پس یا باید تانکی بذارین روی پشت بام یا پمپ تک فاز ( 220 ولت ) بذارین برای خونه .
سلام ﺩوستان من یه آبگرمکن ﺩیواری بوتانb15ﺩارم.وقتی که آب گرم رو بازمیکنم به محض زیاﺩ شﺩن فشار أب وفشار شعله، صﺩای شیپورماننﺩو بلنﺩی ﺩاخل لوله های مسی تولیﺩ میکنه وفقط وقتی فشار آبو کم میکنم برطرف میشه خواهش میکنم کمکم کنیﺩ....
سلام ﺩوست عزیز من یک آبگرمکن ﺩیواری 3115bبوتان ﺩارم وتازه نصبش کرﺩم ولی وقتی آب گرمو باز میکنم وفشارگاز زیاﺩ میشه صﺩای بﺩی مثل شیپور میﺩه وکلافم میکنه وکلا از بازکرﺩن آب گرم منصرف میشم خواهش میکنم کمک کنیﺩ.ممنونم
روی شعله ابگرمکن یک دریچه هوا استنقل قول:
این دریچه وقتی کاملا باز باشد هوای بیشتری وارد ابگرمکن می شود باید به این موضوع دقت کنید
دوما خود شعله پخش کن نیز باید دقیقا به لوله گاز سفت شده باشد
شما باید کلا شعله پخش کن ابگرمکن را که کنار ترموکوپل و جرفه زن است را بررسی کنید که ابتدا محکم شده باشد و شل نباشد دوما دریچه اکسیزن را تنظیم کنید تا اکسیزن اضافی باعث سرو صدا نشود
روی شعله ابگرمکن یک دریچه هوا استنقل قول:
این دریچه وقتی کاملا باز باشد هوای بیشتری وارد ابگرمکن می شود باید به این موضوع دقت کنید
دوما خود شعله پخش کن نیز باید دقیقا به لوله گاز سفت شده باشد
شما باید کلا شعله پخش کن ابگرمکن را که کنار ترموکوپل و جرفه زن است را بررسی کنید که ابتدا محکم شده باشد و شل نباشد دوما دریچه اکسیزن را تنظیم کنید تا اکسیزن اضافی باعث سرو صدا نشود
سلام . دوستان علاقمند به فراگیریِ عیب یابی و تعمیر آبگرمکن این فایلهای آموزشی رو دانلود و مطالعه کنین . با تشکر از مسئولین شرکت کوران ساز . [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
آقا محمد با تشکر از پاسخ های سریع و جامع تون من یک آبگرمکن دیواری بوتان 3215 دارم که با آداپتور به بروق وصل می شه حالا دو تا سوال دارم اول اینکه به دلیل کاهش فشار آب و روشن نشدن آبگرمکم من چند ماهی هست که یک پمپ نیم اسب تهیه کردم وقتی فشار آب خیلی کم میشه و از پمپ استفاده می کنیم اهنگامی که آبگرمکن روشن میشه از آبگرمکن آب چکه میکنه که اخیرا کار از چکه کردن گذشته و خیلی آب میده ضمنا شبها که فشارز آب مناسبه و بدون پمپ استفاده میکنیم نشتی نداره وقتی بررسی کردم دیدم از محل اتصال بخش ورودی تنظیم کننده اب و کاربراتور گاز که یک میله مثل سوپاپ وجود داره نشتی دیده میشه ظاهرا که یه( البته نمیدونم اسمش چیه ) مثل یه اویرنگ وجود داره و از همون جاها نشتی دیه می شه ولی از اونجایی که به کاربراتور گاز متصل با قطعیت نمیشه گفت از کجاست. از نمایندگی سوال کردم گفت از دیافراگم است. آبگرمکن را باز کردم دیافراگم یدکی موقع نصب رو آبگرمکن بود همون را عوض کردم اما اون قطعه شبیه به اورینگ را نداره و چند تا لوازم یدکی سوال کردم نداشتن حالا نمیدونم ببندم مشکل حله یا نه اگه مشکل با این قابل حل نباشه میشه با نوارتفلون سر و تهش را هم آورد ؟؟؟ 2- سوال بعدیم اینه که روی آبگرمکن دو تا سیم فلزی هست که هر دو تا وصل شدن به یک ترانس یا نمی دونم بوبین و یا یه چیزی شبیه به اونها به رنگ ابی که البته من قبلا دقت نکرده بودم اما حالا که آبگرمکن را باز کردم و چک میکنم متوجه شدم یکی از اونها جزقه می زنه و دیگری هیچ کاری نمی کنه سیم اتصالشون را هم جابجا کردم باز جرقه نمیزنه حالا سوال اینکه قطعه شبیه به ترانس مشکل داره یا یکی از این سیم فلزی ها اصلا نباید جرقه بزنه و مسئول ترموکوبل است ولی هر دو تا به همون ترانسه وصل شدند آقا عکس رو هم یافتم یکی از سیم مشکی ها اصلا برق نداره جریانش چیه؟؟ [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام دوستان دوباره مزاحم میشم.. اقایون من همونطور که بالاتر هم گفتم دستگاه دوقلو bx 20 بوتان دارم که مشکلم از 2 ماه پیش شروع شده و اب مخزن دستگاه که به اصطلاح بار بهش میگن خود بخود پر میشه و عقربه همش در حال بالارفتنه... یعنی اگه ابشو خالی کنم در عرض 5 مین دوباره میره بالا... روز از نو روزی از نو..... اول اینکه شیر اطمینانم خراب بود و خیلی اب میداد.. عوضش کردم با مدل ایتالیایی و الان دیگه اب چکه نمیکنه... این شیر اطمینان 3 bar که برسه اب رو خالی میکنه... ممکنه در عرض 3 روز کلا نیم لیتر اب خالی کنه... الان مشکل اینجاست که هی عقربه bar میره بالا و خود بخود یکم میاد پایین!! بدون اینکه خالیش کنم... و دوباره میره بالا..... من شیر پر کن دستگاه رو هم عوض کردم و مطمعنم از شیر پر کن اصلا نیست!!!! کل شیر هایی که زیر اب گرم کن هم رو هم بستم تا بلکه مشکل رو بفهمم هیچ فرقی نکرد!!!! زنگ زدم به نمایندگی بوتان در شهرستان که یارو اومد نه چیزی رو باز کرد نه هیچی و سریع گفت منبع انبساطط خرابه و گیر نمیاد باید 2 ملیون دستگاه جدید بخری... فکر کنم زیاد حالیش نبود!!!!! الان گیج شدم کسی هم نیست کمکم کنه .... خودم احساس میکنم یک لوله از مخزن ابگرمکن اومه وصل شده به منبع انبساط حس میکنم از همین هست!با تشکر
پ.ن : یک سال پیش خودم دیافراگم ابگرمکن رو عوض کردم چون اب میداد! چیز خاصی رو هم دست نزدم... ممکنه مشکل از اونجا باشه!؟ راستی هیچ جای سیستم نشت نمیکنه و اگه بخواد اب بده فقط از همون شیر اطمینان میده!
مشکل اول حل شد یه واشر خیلی ریز در حد یک میلیمتر پشت اویرنگ بود که این میله ای که به کاربراتور گاز فشار میاره از بینش رد میشد عوض کردم خوب شد باید اویرنگ را باز کنی تا واشر را ببینی البته بینش هم کی گریس بزنی . قیمتش هم بنده خدا بهم رایگان داد ولی هیچ مغازه ای نداشتش، دو روز طول کشید تا از یه تعمیراتی گرفتم. حالا کسی در مورد مشکل دوم چیزی میدونه؟؟
سلامنقل قول:
ممنون از بابت اطلاعاتی که درج کردین
شرمنده که بنده دیر جواب دادم
دفعه ی قبل که دو سوال رو پرسیدین , برای بنده ایمیل نیومد تا خبردار بشم که در این تاپیک مطلب تازه ای نوشته شده
بگذریم
در مورد نشت آب با پمپ , بنده فکر میکنم که دیافراگم سوراخ بسیار ریز داره و وقتی فشار آب خیلی زیاد باشه از سوراخ ریزِ دیافراگم رد میشه و نشت میکنه چون آب فقط در پشت دیافراگم هست و این طرفش ( سمتِ کاربراتور ؟از ) اصلاً آبی وجود نداره حتی یک قطره و تنها راهی که آب میتونه بیاد ازش اینطرفِ دیافراگم , گذشتن از خود لاستیک دیافراگم هست ( اگر سوراخ شده باشه مثل تیوپی که سوراخ بسیار ریز داره و فقط وقتی خیلی باد بشه هوا از اون سوراخ ریز نشت میکنه .
=======================================
در مورد اورینگ :
اگر در جائی اورینگ خراب بشه ( به علت کار کردن نازک بشه ) میشه به جایِ تعویض کردنش تعمیرش کرد با کمی تفلون
روش کار در این تاپیک درج شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
=========================================
در مورد سوال دوم :
این قطعه برق 3 ولت رو به چند هزار ولت با آمپر بسیار بسیار کم تبدیل میکنه برای جرقه زدن و روشن شدن آبگرمکن
بنده تا حالا آبگرمکن با جرقه زنِ برقی نداشتم و از نزدیک ندیدم
نمیدونم که این نوع آبگرمکنها شمعک هم داره یا نه ؟
به نظرم دیگه احتیاجی به شنعک نداره چون در زمان نیاز به روشن شدنِ مشعل , این قطعه با جرقه زدنش مشعل رو روشن میکنه .
آبگرمکن شما شمعک هم داره ؟
آیا شمعک دائماً روشنه ؟
===========================================
در مورد اینکه میگین سیمش جرقه میزنه , متوجه منظورتون نشدم .
یعنی در جائی جرقه میزنه که نباید جرقه بزنه ؟
سلام
ممنون اول اینکه در مورد اورینگ باید بگم که اورینگ از داخل گشاد میشه یعنی اورینگ روی کاربراتور آب ثابت است اما سوپاپ بین دو کاربراتور داخل اورینگ بازی میکند و همین باعث فرسودگی اورینگ میشه و اگه نوارتفلون دور سوپاپ بپیچیم باعث سفت شدن سوپاپ شده و آبگرمگن با فشار آب معمولی اصلا روشن نمیشه یعنی سوپاپ تحرک کمتری پیدا میکنه
در مورد دیافراگم هم نمی دونم اما من مجدد باز کردم ظاهرا در دوطرف دیافراگم آب وجود داره و از طریق یه حفره کوچک که یه پیچ تنظیم هم
روی کاربراتور آب داره اب را در دوطرف دیافراگم جابجا میکنه (همون پیچی که گفته میشه برای کاهش صدای موشکی آبگرمکن تنظیم میکنید) و در واقع عامل حرکت سوپاپ اینه که وقتی شیر آب باز میشه ابتدا آب سمت چپ دیافراگم وارد لوله میشه و در واقع سمت چپ خالی از آب میشه و سمت راست که لوله ورودی آب است با فشار آب و همچنین فنر باعث هل دادن دیافراگم ونتیجتا سوپاپ میشه و برعکس موقع بستن شیر آب وارد بخش سمت چپ شده و دیافراگم را به سمت راست هدایت میکنه و آبگرمگن خاموش میشه
آقا من سه تا عکس در مورد مشکلم گذاشتم اول اینکه آبگرمکن شمعک نداره و به جای اون همون دو تا سیم را داره که با جرقه زدن شعله گاز را روشن میکنه آبگرمکن داری یه اداپتور است و همچنین دو تا باتری داره که زمانی برق شهر قطع باشه از باتری برای جرقه زدن استفاده میکنه و دیگه درد سر های شمعک و ترموکوبل اون را نداره برای روشن کردن آبگرمکن کافی است با درجه روی آبگرمکن درجه را روی میزان گرمی دلخواه قرار دهیم و سپس اداپتور ار به پریز برق بزنیم یا از باتری استفاده کنیم و موقع باز کردن شیر آب خودش برق را وصل میکند و آبگرمکن با جرقه چند ثانیه ای برق روشن میشه عکس اولی نمای کلی است که با شماره 1 تا 3 علامت گذاشتم شماره 1 بخشی است که با حرکت سوپاپ در واقع کلید برق را هم روشن میکنه شماره 2 همون قطعه آبی رنگ است)بوبین یا ...) و شماره 3 همون دو تا سیم جرقه که از این قطعه آبی رنگ خارج شده و روی بخش شعله قرار دارند عکس شماره دو همون دو تا سیم از نزدیک و عکس شماره 3 موقع روشن شدن است که سیم سمت چپ جرقه داره ولی راست نداره
.
عکس 1 [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عکس 2 [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عکس 3 [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام به همه دوستان
آقا ما یه آبگرمکن دیواری بوتان(فک کنم طرح قدیم از اینایی که فندک دستی داره توش) داریم یه مشکلی هست وقتی میریم حموم اولن واسه اینکه آب گرم بشه باید کلا شیرو بدیم سمت آب گرم بعد داغ میشه بعدم مجبوریم بیاریم وسط تا تعدیل بشه گرماش که یه چند دقیقه خوبه ولی بعدش آب سرد میشه دوباره مجبوریم حرکت قبلو تکرار کنیم تا گرم بشه یعنی یه جورایی وقتی یکم شیر آب رو از گرم میبریم سمت سرد که دمای آب بهتر بشه کلا دیگه خاموش میشه و سرد میشه
میخواستم بدونم مشکل از کجاست از آبگرمکنه یا شیر آب و کلا مشکلش چیه؟
سلام . اگه از همه ی شیرها همین مشکل وجود داره پس از آبگرمکن هست .نقل قول:
اگر دیافراگم سالهاست که تعویض نشده بهتره عوضش کنین با رعایت نکات ایمنی
وقتی دیافراگم رو میخواین عوض کنین کاربراتور آب رو هم تمیز و رسوب زدائی کنین
توری ورودیِ آب به کاربراتور آب رو هم تمیز کنین .
به پیچهای تنظیم دست نزنین یا با حساب کتاب تغییرشون بدین تا اگر تنظیمشون به هم خورد بدونین جای اولش کجا بوده
مطالب قبل هم اطلاعات زیادی بهتون میده
اگر باز هم مشکل حل نشد بگین تا عیب یابی رو ادامه بدیم
با سلام وخسته نباشید
من تمام مطالب رو خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . یه مشکلی دارم :
آبگرمکن ما بوتان B3115 هستش چند مشکل داره:
1- فندکش با وجود اینکه جرقه اش خوبه ولی خودش روشن نمیشه و باید دستی روشنش کنم
2- مشکل بزرگترش اینه که وقتی فندک رو روشن می کنم و شیر اب گرم رو باز می کنم و آبگرمکن روشن میشه بعد از مدتی یه صدای تق میده و کامل خاموش میشه (هم شعله اصلی آبگرمکن و هم فندک)
ممنون میشم کمکم کنین.
سلامنقل قول:
1- اگر شمعک با دست روشن میشه پس یا جرقه زن تنظیم نیست و دور از گاز جرقه میزنه
یا فشار گاز شمعک کمه و گاز به جرقه زن نمیرسه
اگر بعد از روشن کردن با دست دیدین شعله ی شمعک ضعیفه پس علت روشن نشدن با فندک هم همون فشار کم گاز شمعک هست .
باید با پیچ تنظیمش فشار گازش رواندکی زیاد کنین .
اما اگر بعد از روشن"شدنِ شمک قوی هست پس جرقه زن از شمعک دور هست
اگر گاز شمعک قوی هست و جرقه زن هم ازش دور نیست پس قطعه ای که جرقه تولید میکنه ضعیف شد یا مشکل دیگه ای داره و جرقه ضعیف هست .
2- اگر شمعک ضعیفه پس علت خاموش شدن آبگرمکن هم همینه
چون شعله ی شمعک ضعیفه , با روشن شدنِ مشعل , گاز شمعک ضعیفتر میشه و درنتیجه شمعک نمیتونه ترموکوپل رو گرم نگه داره درنتیجه ترموکوپل گاز رو قطع میکنه و آبگرمکن خاموش میشه
اگر شعله ی شمعک قوی هست و ترموکوپل رو خوب گرم میکنه و با روشن شدنِ مشعل هم شمعک ضعیف نمیشه پس ممکنه علتش سنسوری هست که به بدنه ی مشعل وصل هست
این سنسور اگر بیش از حد گرم بشه گاز آبگرمکن رو قطع میکنه
کمی از بدنه ی آبگرمکن دورش کنین ( حدود یک تا 1.5 سانت ) تا کمتر گرم بشه . ببینین تاثیری داره یا نه ؟
اگر همه ی اینها چک شد و درست کار میکنه , اگر دیافراگم سالهاست تعویض نشده , بهتره تعویض بشه و کاربرات آب هم تمیز و رسوب زدائی بشه
سلامنقل قول:
بسیار بسیار ممنون از این راهنمایی کامل
واقعا متوجه شدم
فقط اگه ممکنه روی یه عکس واقعی پیچ تنظیم گاز فندک و اون سنسوره رو بهم نشون بدین؟
من هر پیچ تنظیمی رو دست میزنم شعله فندک تغییری نمیکنه
ممنون
سلامنقل قول:
متاسفانه بنده عکسی ازش ندارم
پیچ تنظیم شمعک یا زیر خودِ شمعک هست یا روی کاربراتور گاز جائی در نزدیکی محلی که لوله ی باریک گاز شمعک به کاربراتور گاز وصل شده
اگر پبداش نکردین , چند عکس از زیر شمعک و خود شمعک و کاربراتور گاز بذارین شاید بشه از روی عکسها بگیم کدومه .
در مورد اون سنسور :
یک سیم از کاربراتور گاز رفته بالا وصل شده به یک قطعه که چسبیده به بدنه ی کوره ی آبگرمکن ( همونجائی که مشعل هست و آب رو گرم میکنه )
اون قطعه که سیم بهش وصله همون سنسور حرارتِ بیش از حد هست که به انگلیسی بهش میگن OVERHEAT SENSOR
این سنسور اگر خراب بشه گاز شمعک و مشعل رو قطع میکنه
بعضی از تعمیرکارها سیمهاش رو قطع میکنند و به هم وصل میکنند تا مشکل باصطلاح حل بشه اما کار اشتباهی هست چون سنسور از کار میافته
شما همونطور که سیمهاش بهش وصل هست , با یک تکه سیم 2سر سنسور رو به هم وصل کنین . اگر مشکل حل شد و دیگه خاموش نشد پس سنسور خرابه و باید تعویض بشه .
شاید نشه سنسور رو همونطوری که قبلا گفتم از بدنه کمی دور کرد تا کمتر گرم بشه . اگر میشه , دورش کنین به اندازه ای که گفتم
شما اول شمعک رو تنظیم کنین , اگر مشکل حل نشد بعدش برید سراغ اون سنسور .
در ضمن هر پیچ تنظیمی رو که میچرخونید , به یاد داشنه باشین که جای اول کجا بوده تا اگر تاثیری در شمعک نداره دوباره برش گردونین جای اولش
سلام دوستان
اگه پکیج دارین یادتون باشه که فشار آبِ تویِ مدارِ پکیج باید بین یک و ربع تا 2 بار باشه
اگر درجه فشار سنج بیشتر 2 و کمتر از 1 و ربع بشه , دستگاه درست کار نمیکنه .
اگر فشارش زیر 1 و ربع بیاد دیگه روشن نمیشه
اگر هم بالای 2 bar بشه باز هم درست کار نمیکنه و موقع باز کردنِ آبِ گرم , هی خاموش روشن میشه و آب سرد و گرم میشه .
اگر پمپ ندارید توی خونه و فشار دستگاه کمتر از 1 و ربع هست , باید موقعی که فشار آب قوی هست شیر پلاستیکیِ کوچکِ مخصوصِ زیر دستگاه رو کمی باز کنین تا فشار به یک و نیم برسه سپس شیر پلاستیکی رو محکم بنندین . ( مراقب باشین نشکنه موقع سفت کردن )
اگر این شیر دائماً باز باشه , فشار داخلِ دستگاه هی بالا پائین میشه و دستگاه درست کار نمیکنه .
اگر فشارسنج بیش از 2 bar هست باید به روش زیر فشار رو به 1.5 برسونید :
1- شیر اصلی آبِ پکیج رو ببندین .
اگر نمیدونین کدوم شیر مالِ آب اصلی هست , شیر آبِ گرم آشچزخونه رو باز کنین سپس شیرهای زیر پکیج رو یکی یکی ببندین .
اونی که با بستنش آبِ گرم قطع میشه همون شیر آبِ اصلیِ پکیج هست . شیرهای دیگه مربوط به رادیاتورهای پکیج هست ( شیر رفتِ آب - شیر برگشتِ آب )
2- بعد از بستن شیر اصلی , شیر آب گرم ظرفشوئی رو باز کنین .
3- شیر پلاستیکی کوچکِ زیر پکیج رو آرام باز کنین . میبینین که فشارسنج میاد پائین . به 1.5 که رسید شیر کوچیک رو ببندین محکم .
اگر فشار بیش از حد کم شد , با روشی که گفتم فشار رو ببرید بالا .
سوالی داشتین مطرح کنین
با سلام و تشکر فراوان بخصوص از مهندس محمد
آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3115 دارم ، که فشار آب مناسبه و وقتی آب گرم باز میشه مشعل روشن میشه و در حد چند ثانیه آب گرم هست اما بعد از مدتی آب ولرم مایل به سرد هستش با اینکه مشعل روشنه و با شعله خوب داره کار می کنه!
سلام و ممنون از لطف شما دوست عزیز .نقل قول:
گمان نکنم چیزی که شما نوشتین , دقیقاً اتفاق بیافته چون طبق گفته ی شما مشعل به موقع روشن میشه و شعله ی مشعل هم قوی هست و قوی میمونه اما آب شروع میکنه به ولرم شدن و سرد شدن !!!!
پس با این حساب گرمای مشعل کجا میره ؟
:20:
بنده احتمال میدم که مشعل اولش قوی هست اما بنا به دلیلی پس از مدت کوتاهی شعله ی مشعل ضعیف میشه یعنی گاز مشعل کم میشه و دیگه قدرت گرم کردن آب رو نداره .
کارهائی که باید انجام بدین :
از جائی که بتونین شعله ی مشعل رو خوب ببینین , تحتِ نظر داشته باشینش و یک نفر آب گرم رو باز کنه و شما مراقب اندازه ی شعله باشین
اون شخص هم بهتون لحظه به لحظه خبر بده که دمای آب چطوره .
به احتمال زیاد اندکی قبل از سرد شدن آب , شما ملاحظه میکنید که شعله ی مشعل شروع به ضعیف شدن میکنه .
اما علتش چیه ؟
بنده دو علت حدس میزنم :
1- سنسور حرارت بیش از حد ( over heat sensor ) که قبلاً درمورد مطلبهائی نوشتم , درست کار نمیکنه و بیش از حد داغ میشه و به کاربراتور گاز خبر میده ( توسطِ سیمش ) که گاز رو کم کنه و درنتیجه شعل ضعیف میشه .
حلش اینه که سنسور رو کمی با پارچه ی خیس خنک کنین و خواهید دید که شعله قوی میشه و آب گرم میشه .
اگر چنین شد پس سنسور مشکل داره و یا باید کمی از بدنه دور بشه تا کمتر گرم بشه یا کلاً تعویض بشه .
البته با حدس و گمان نباید قطعه عوض کرد .
اگر با خیس کردنش با پارچه ی خیس مشعل قوی شد پس سنسور باید تعویض بشه یا کمی دور بشه .
عده ای از مردم کار اشتباهی انجام میدند و اون قطع کردن سیمهای سنسور و وصل کردنش به هم هست که درنتیجه دیگه آبگرمکن سنسور حرارت نداره که خطرناک هست
پس بعد از اینکه مطمئن شدین سنسور خرابه , یا تعویضش کنین یا کنی از بدنه دورش کنین اما قطعش نکنید که خطرناکه .
===============================
اگر سنسور رو به روشی که گفتم خنک کردین و دیدین مشعل قوی نشد پس به احتمال زیاد مشکل از دیافراگم هست و باید با رعایت نکات ایمنی و همه ی نکات فنی که قبلاً بارها شرح داده ام تعویض بشه .
با پیچهای تنظیم ور نرید مگر حساب شده .
اگر اطلاعاتتون کمه , حداقل ده صفحه ی آخر رو با دقت بخونین تا به نکات ایمنی و فنی واقف بشین .
اگر خودتون دست به آچار نیستین و حوصله ی خوندن صفحات قبل رو هم ندارین , بهتره یک تعمیرکار وارد و با انصاف پیدا کنین .
سوالی هم داشتین بفرمائید مطرح کنید
با سپاس از پاسخگویی سریع شما.نقل قول:
ممکنه بگید سنسور در آبگرمکن بوتان 3115 کدومه؟ با تشکر مجدد
سلام . متاسفانه عکسی ازش ندارم . در نت هم پیدا نکردم . اگر مدل 3115 به برق هم وصل میشه پس یک سیم برق از کاربراتور گاز رفته بالا و وصل شده به قطعه ی کوچکی روی قسمتی که آب در اون داغ میشه . همون قطعه سنسور overheat هست شاید شبیه این عکس باشه [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] . اگر به برق وصل نمیشه پس پس یک سیم نازک مسی از کاربراتور گاز رفته به بالای آبگرمکن . اگر باز هم پیداش نکردین یکی دو تا عکس واضح بذارین از کاربراتور گاز تا بگم کدومه . اگر با خنک کردن اون سیم مسی مشعل دوباره قوی میشه پس سنسور خرابهنقل قول: