-
این قطعه همانطور که اشاره کردید، برای جلوگیری از ورود مستقیم بخار روغن به فیلتر هوا و کاربراتور هست و فقط حکم یک محفظه و نگهدارنده همان ابر یا فیلتری را داره که باید جلوی بخار را بگیره و کار خاص دیگه ای نمیکنه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
توی بیشتر خودروهای کاربراتوری وجود داره و ابری که استفاده شده بیشتر شبیه یک تکه اسکاچ فشرده است که گویا برای شسشتو و استفاده مجدد باشه.
در محفظه های فیلتر 360 درجه ظاهرا این قطعه حذف شده و لوله مستقیما به کف کاربراتور متصل شده.
نام انگلیسی این قطعه BREATHER ( در اینجا به معنای وقفه دهنده یا مکث کننده است ) که احتمالا منظور ایجاد یک وقفه یا مکث برای جلوگیری از ورود مستقیم بخار روغن به موتور بوده.
Breather
قضیه سنسور اخطار حرارت به کجا رسید؟ باز کردین؟
من هم یکبار قصد داشتم باز کنم ، هم در نوا و هم کامارو 8 سیلندر) ولی آنقدر سفت بود که نشد و برای اینکه احیانا صدمه ای به سرسیلندر وارد نکنم، از باز کردن منصرف شدم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
جناب camaro lt
درمورد سنسور دمای بحرانی اول مدارش را چک کردم ببینم سالمه یا نه ، از سر باطری یک منفی به سوکت سنسور وصل شد تا سوئیچ را باز کردم لامپ مربوطه روشن و از لحاظ مدار مطمئن شدم
اما سنسور را چون خودش را ندیده بودم تصورم این بود که مثل سنسور روغن جنسش فولادی باشه با توجه به عکسی که از نت دیدم و عکسهایی که شما زحمت کشیدید و اینجا قرار داده بودید متوجه شدم که قطعه از برنج ساخته شده و در اثر فشار هنگام باز کردنش بریده ، که من تصور میکردم با برنج اون قسمت را کور کردن.
بعد از تمیز کردن دیدم ته سنسور هستش که داخلش را خالی و با پیک یخوده اش را ذوب کردن تا بلکه بازش کنند که موفق نشدند و اونطوری رهاش کردن.
برنامه ام اینکه یک پیچ 12 mm به طول 25 mm را داخل سنسور قرار داده و دورش را با برنج به سنسور جوش کرده بعد با بکس بازش کنم البته امیدوارم که باز بشه چون تا اونجا که یا دمه تا این اواخر مردم داخل رادیاتور کولانت نمی ریختند و از آب معمولی استفاده میکردن که باعث شده رزوه ها مقداری رسوب بگیره و از طرفی این سنسور تقریبا بالای مانیفولد دود هستش مقداری گرمای اون و علاوه بر این در مدت 30 سال گرم و سرد شدن پی در پی سر سیلندر باعث جوش خوردن و جام کردن رزوه ها شده و از طرفی بدنه سنسور چون داخلش مدار بوده قسمت بیرونیش خیلی ظریف ساخته شده ، در هر صورت تلاشم را میکنم و نتیجه را خدمتتون عرض میکنم.
به سوکت سنسور دو تا سیم وصله یکیش که به پشت پنل میره و انتهای اون یکی سیم به کجا وصل میشه؟
در نقشه یک سیم دیدم که به سوکت پشت پنل شماره 7 وصله ! ! اما این سوکتش دوتا سیم داره ! با تشکر فراوان
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
-
به سوکت سنسور دو تا سیم وصله یکیش که به پشت پنل میره و انتهای اون یکی سیم به کجا وصل میشه؟
در نقشه یک سیم دیدم که به سوکت پشت پنل شماره 7 وصله ! ! اما این سوکتش دوتا سیم داره ! با تشکر فراوان
برای پیدا کردن جواب نقشه های زیادی را مرور کردم اما به همین نتیجه ای که شما گرفتید رسیدم، و حتی توی تعدادی از انجمنهای آمریکایی جستجو کردم و یک نفر هم این سوال را پرسیده بود که جواب داده بودن برای قطع برق کولر در زمان گرم کردن بیش از حد موتور ( در مدلهای دارای کولر ) که سوال کننده قانع نشده بود و من هم فکر میکنم اشتباه باشه.
زمانی که سوئیچ را تا آخرین حد بچرخانم، چه موتور گرم باشه یا سرد، چراغ اخظار حرارت روشن میشه ( بدون فشار دادن کلاچ و صرفا با چرخاندن سوئیچ ) فکر میکنم این یکجور تست باشه که برای مدار و لامپ تعبیه شده، و منفی مورد نظر برای این تست از مغزی سوئیچ تامین میشه.
البته این تنها یک حدس و تئوری هست و ممکنه اشتباه باشه، بخاطر همین در اولین فرصت مستقیما سیمکشی سنسور اخطار چراغی را بررسی میکنم و قصد دارم یک آزمایش هم انجام بدم تا ببینم چه نتیجه ای بدست میاد.
جناب kcnc اگر از چپگرد برای باز کردن باقیمانده سنسور استفاده کنید، بهتر نیست؟ فکر میکنم اینجوری دیگه نیازی به جوشکاری و انجام کارهای بیشتر نباشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
ممنون که پیگیر هستید همانطور که خدمتتون عرض کردم از روزی که ماشین را گرفتم این سنسور به این شکل بود و از طرفی مدار کنترل پنل هم از خیلی قسمتهایش قطعی داشت که با اضافه کردن سیم وسیمکشی مشکلش حل شد و در پیرو فرمایش شما از اون به بعد وقتی که استارت میزنم چراغ اخطار حرارت یک لحظه روشن میشه وسپس خاموش میشه (مثل چراغ دینام ) با و جود اینکه فیش سنسور وصل نیست
اینطور به نظر میاد این سنسور هم مثل سنسورهای دیگه چند تا کار انجام میده مشتاقانه منتظر جواب آزمایشتون هستم
یکی از اعضای tt نوشته بود اطراف بوستر ترمز کلید استارت وجود داره ! و کاربردش هم اینکه زمانی که دست تنها هستیم و موتور یا قسمت برقی را تعمیر و نیاز به استارت زدن باشه از این کلید استارت استفاده میشه ، من هرچی نگاه کردم چیزی ندیدم شاید در مدلهای وارداتی باشه این امکان هم هستش که سیمهای کلید داخل لوله خرطومی سیمکشی موجود باشه .
منظور شما از چپ گرد ، قلاویز چپ گرد هستش ؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
من هم امروز آزمایش کردم و دیدم بدون اتصال سوکت هم چراغ با چرخاندن سوئیچ تا انتها روشن میشه.
سیمکشی را چک کردم و متوجه شدم ادامه سیم دوم به یک سوکت دیگه وصل هست که نزدیک سنسور اخطار قرار گرفته و به جایی وصل نیست.
ظاهرا این سوکت اضافه برای سنسور درجه حرارت عقربه ای در نظر گرفته شده که در مدل نوا استفاده نمیشه. با توجه به اینکه سیمکشی خیلی از آمریکایی ها مشابه هست مسلما خیلی از سوکتها در مدلهای مختلف ممکنه مورد استفاده قرار نگیره و در مدلهای دیگه برای وسیله خاصی طراحی شده باشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هر دو سوکت دارای برق منفی هست و زمانی که با تست لامپ چک کردم ، موقع باز بودن سوئیچ و حتی در حالت روشن بودن چراغ اخطار، تست لامپ روشن میشه
سنسور اخطار چراغی اضافه که داشتم را بطور موقت به مدار وصل کردم ( سنسور اصلی ماشین از مدار خارج شد) و با حرارت شمع داغ کردم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از مدتی چراغ کم کم شروع به روشن شدن کرد...
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از اینکه کاملا روشن شد، استارت زدم. ماشین روشن شد و هیچ مشکلی نداشت، چون خیلی جاها نوشته شده که بعد از داغ کردن موتور و روشن شدن این چراغ، موتور اتوماتیک خاموش میشه که البته این اتفاق رخ نداد.
شاید در مورد کولر این وضعیت وجود داشته باشه که فعلا کولر کار نمیکنه و گاز نداره و بعد از راه افتادن مجدد، آزمایش میکنم.
توی تمام آمریکایی های وارداتی که دیدم، یک سوکت تقریبا مشابه این و معمولا به رنگ کرمی و یا سفید در سمت چپ و روی پالانی گلگیر در داخل موتور نصب شده و دسته سیمکشی به اون وصل هست.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعضیها میگفتن مربوط به کامپیوتر عیب یاب جنرال موتور هست( مثل خودروهای امروزی) که من فکر نمیکنم اینطور باشه و مطلبی در این باره توی هیچ سایت و انجمن آمریکایی ندیدم. گاهی از برق مثبت و یا منفی اون برای تست کردن توی موتور استفاده میکردم.
شاید این وسیله با استارت در ارتباط باشه و بوسیله اتصال کوتاه کانکتورهای این قطعه ، از داخل موتور و در حالت سوئیچ باز استارت زده بشه که البته من آزمایش نکردم.
توی نقشه های برق خودروهای جنرال موتورز دهه 70 هم چیزی ندیدم که در این رابطه باشه و البته در خودروهای مونتاژ ایران هم ظاهرا حذف شده.
در مورد چپگرد هم دقیقا منظورم همین بود که اشاره کردید. شاید با استفاده از چپگرد دیگه نیازی به جوشکاری نباشه، البته اگر بدنه ضعیف برنجی سنسور تحمل فشارهای زیاد را داشته باشه و نشکنه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
مدت معاینه فنی ماشین تمام شده بود به خاط ر اینکه جرائم رانندگی را افزایش دادن ملت هجوم آورده اند به مراکز معاینه فنی ، با وجود اینکه صبح اول وقت رفته بودم نزدیک ظهر نوبتم رسید ، این مراکز موظف هستند یک نسخه از عملکرد معاینه را به راننده بدهند بخاطر اینکه پیرینتر و کاغذ کم مصرف بشه از انجام این کار طفره میرن خلاصه یک نسخه از عملکردشون را گرفتم
کارایی سیستم تعلیق محور جلو ، سمت چپ 82%-387dan
سمت راست 83%-338dan
کمک فنر سمت چپ روغن زده که اینجا کاملا مشخص هستش 387 نتیجه میگیریم که هر چقدر عدد کوچکتر باشه سیستم تعلیق سالمتر هستش
محور عقب با اختلاف جزیی هر دو 83%
در قسمت (ترمز سرویس)
ترمز چپ محور جلو 476dan لازم به ذکره که این ترمز گیر داره
ترمز راست محور جلو 410dan
ترمز محور عقب چپ 406 dan
ترمز محور عقب راست 799 dan ، کاسه چرخ را که پیاده کرده بودم زیاد تراشکاری کرده بودن که دیگه جای تراش نداشت که این عدد گویای قضیه هستش این چرخ اصلا ترمز نمیگیره باید کاسه چرخ تعویض بشه.
تست گازهای خروجی از اگزوز (اندازهگیری گازهای HC هیدروکربن, CO منواکسیدکربن, CO2 دی اکسید کربن و O2 اکسیژن) و نسبت هوا به سوخت
در این قسمت دستگاه فوق پرینتر نداشت مستقیم وصل بود به قسمت صدور کارت معاینه فنی ، فقط تونستم یادداشت بردارم
مقدار مجاز گازهای خروجی خودروهای بنزینی کاربراتوری:
HC(هیدروکربن نسوخته) ≤ 400 PPM
HC(هیدروکربن نسوخته) ≤ 338 PPM شورولت نوا
مقدار مجاز گازهای خروجی خودروهای بنزینی انژکتوری:
HC ≤ 250 PPM
مال این 338 بود که متصدیان دستگاه تعجب میکردن یکی از متصدی ها گفت ماشین 6 سیلندر سی ساله با حجم موتور بالا یعنی مقدار
HCپایین تر از انژکتور !
موتور ماشینهامون این طور درست کار میکنه همه اش مرهون زحمات اساتیدی مثل جناب camaro lt که تجربیات گران قیمتشان را با اون قلم رسایی که دارند در اختیارمان گذاشته اند و همینطور جناب MJ1970 که تجربه و پشتکارشون مثال زدنی هستش جا داره همین جا از این بزرگواران به سهم خودم تشکر و قدر دانی کنم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
سپاسگزارم جناب kcnc
مسلما این نتیجه تلاش و پشتکار و البته دقت نظر خود شما است، وگرنه نوشتن مطالب و تجربه ها فقط بخش کوچکی از کار را شامل خواهد شد.
من خیلی تعجب نمیکنم که بیشتر خودروهای قدیمی و کلاسیک ( اگر درست تعمیر و نگهداری شده باشن) بسیار بهتر از مدلهای روز کار بکنن چرا که هر ماشینی نیاز به مراقبتهای خاص خودش داره و در غیر این صورت دچار مشکلات زیادی خواهد شد.
بارها و بارها خودروهای روز و حتی تقریبا صفر کیلومتر را دیدم که وضعیت بسیار بدی دارن و بخشهای مختلف اونها به درستی کار نمیکنه و حتی وضعیت کار کرد موتور اونها بشدت مشکل دار بود.
چند وقت قبل یکی از آشناها که "سوزوکی ویتارا " داشت سری زد و در مورد چند مسئله فنی سوال کرد. در همین حین من یک دستمال سفید داخل دهانه لوله اگزوز ویتارا کشیدم و دوده بسیار سیاه و قطوری به پارچه چسبید.
پارچه را نشان دادم و گفتم بهتره سری به تنظیم موتور و یا نمایندگی بزنی چون وضعیت سوخت و کار کرد موتور اصلا مناسب نیست و حتی کمی هم چرب به نظر میرسه که نشان از یک ایراد فنی بزرگ داره.
صاحب ماشین هم چندان فنی نبود در جواب گفت نه مشکلی نداره این بخاطر کیفیت بد بنزین هست. همان موقع با همان دستمال سفید داخل دهانه لوله اگزوز نوا کشیدم، که فقط یک لایه نازک قهوه ای متمایل به خاکستری کمرنگ و کاملا خشک روی پارچه وجود داشت.
از آنجایی که خبر داشتم با ماشین زیاد خارج شهر میره، و بیشتر هم از بنزین سوپر استفاده میکنه، پارچه را نشان دادم و گفتم ماشین من یک خودرو کاربراتوری با تکنولوژی دهه 60 و 70 میلادی آمریکا هست که سالها کار کرده و فقط با وسائل موجود و اطلاعات فنی دست چندم تعمیر و بازسازی شده و این وضعیت کار کرد موتور و مقدار سوخت و دوده اون هست،
و در مقابل سوزکی ویتارا یک خودروی مدرن روز ژاپنی با موتور انژکتوری و سیستم سوخت کامپیوتری و تنظیمات بسیار دقیق تایمینگ و جرقه و مقدار سوخت و کاتالیزور و کنترل گازهای خروجی و... که با تکنولوژی قرن 21 طراحی شده ، و البته من مسافت کم و داخل شهر حرکت میکنم و بنزین معمولی میزنم و راندمان و کارایی ماشین دقیقا به سطح مطلوب نمیرسه و شما بنزین سوپر میزنی و با سرعت یکنواخت خارج شهر حرکت میکنی که الان باید اگزوز بسیار تمیز و عاری از اینهمه دوده چرب باشه، هرچند بنزینها واقعا بی کیفیت هستن اما الان مشکل از بنزین نیست، بلکه از خود موتور هست.
چند وقت بعد موتور ویتارا سوخت و مشخص شد اصلا به وضعیت روغن و آب و بقیه موارد لازم رسیدگی نکرده بود.
سالها قبل توی مرکز معاینه فنی کرج بودم و یک نوا 58 بسیار تمیز یکی از دوستان را معاینه میکردن . متصدی گفت یک آریا بسیار تمیز بود که توی معاینه فنی و تست خروجی ، آلودگی کمتری از یک زانتیا داشت.
در مورد مراکز معاینه فنی ، اولین بار هست که میبینم تنظیم مدل کاربراتوری دارن چون اینجا متاسفانه تا جایی که من دیدم دستگاههای تست گازهای خروجی فقط برای انژکتوری تنظیم شدن و با همان تنظیم مدلهای کاربراتوری هم تست میکنن که این واقعا اشتباهه و مسلما خطا میده و نهایتا باید با دست مقدار سوخت را خیلی کم کنیم تا خطا رفع بشه و بعد از تمام شدن معاینه دوباره تنظیم کنیم.
احتمالا از تنبلی نمیخوان تنظیم جداگانه بزنن و یا شاید دستگاه خرابه و بلد نیستن.
از تمام این چیزها میشه این نتیجه را گرفت که ملاک فرسوده بودن یک خودرو، سن و طول عمر اون نیست، بلکه سلامت و کارکرد دقیق و مناسب به حساب میاد،
و این دقیقا همان طرز فکر و معیاری هست که در خیلی از کشورهای دیگه بخصوص آمریکا وجود داره و مشکلی برای دوستداران خودروهای قدیمی و کلاسیک ایجاد نمیشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
با تشکر از دوستان عزیز که این مطالب مفید رو اینجا قرار میدن، قضیه معاینه فنی و نتایجش برام خیلی جالب بود، هزینه معاینه فنی چند شده؟
در مورد گازهای خروجی اینطور که بنده شنیدم با استفاده از منبع و کاتالیزورهای دستساز میشه ترکیبات گازهای خروجی رو تغییر داد، این مطلب رو اگزوز سازی که اینجا برای منبع دست ساز سراغش رفته بودم هم تایید کرد، بعد از صحبت باهاش و بررسی نمونه کارهاش ، این منبع کپسولی رو انتخاب کردم:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در نهایت برای بستن زیر ماشین اماده شد و سرجای خودش قرار گرفت:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نتیجه واقعا قابل قبول بود، صدا صاف و دلنشین تره، نفس ماشین بهتر شده و دیگه از گیر کردن اگزوز به سرعت گیرا و ... هم خبری نیس.:n02:
توجه بیشتر به سیستم اگزوز رو به همه دوستان توصیه میکنم.
-