-
علی اقا ماشین شما اون نمدهای فابریک امریکایی رو نداشت؟
نوای قبلی من اونها رو داشت و اینی هم که الان دارم هم داشت.یه لایه ضخیم که قطرش به 1 سانت هم میرسید و یه لایه هم موکت فابریک داره.
این دینام جدید ان شالله مشکل کمبود برق رو حل میکنه و از ماشین لذت میبرید.
جالبه زمانی که من در به در به دنبال دینام امپر بالا شورلتی میگشتم اصلا حتی یه لوازم فروش هم این دینام رو به من نشون نداد و فقط یه مدل بود که میگفتن حدود 90 امپره و روی سلبرتی و ازمبیل نصب هست و جاپیچهاش در یه راستا نبود!!
حتی بهمن شورلت که همه امریکایی سوارها به اسمش قسم میخورن هم میگفت هیچ نمونه امپر بالایی که به نوا بخوره در ایران نیست !
خلاصه از ما که گذشت و امیدوارم با این دقت که این دینام رو نصب میکنید ازش نتیجه دلخواه رو بگیرید.
راستی سوکتش هم فکر کنم 4 سیمه هست و شما از 2 سیمش استفاده میکنید و اگه سوکت فابریکش رو پیدا کنید دیگه عالی میشه.
چون این دینام دست کم تا 200 هزار تا سرویس هم نمیخواد و فقط در صورتی که اتصالی در سوکت و ... پیش بیاد ممکنه افتامات بسوزونه.
یه نکته هم که میدونم حتما بهش فکر کردید اون قطعه اهنی پشت دینام فابریکه که قطعه فلزی پایه پمپ هیدرولیک رو به پایه پایینی دینام محکم میکنه و اگه نباشه کمی ممکنه استحکام پمپ هیدرولیک رو کم کنه و با توجه به بالاتر امدن پیچ رگلاژ دینام در نصب دینام جدید شاید بشه با یه واسطه یا تغییر در ان قطعه فلزی مجددا اون رو نصب کرد.
راستی قبل از نصب مطمین بشید که پمپ هیدرولیک روغن ریزی نداشته باشه و من قبلا بارها برام پیش اومده که به علت روغن ریزی پمپ هیدرولیک و نفوذ روغن به داخل دینام و اغشته شدن ذغالهای دینام شارژ دینام تا باز کردن دینام و پاکسازی داخل دینام متوقف شده.
البته با توجه با داشتن منافذ بیشتر در پوسته دینام جدید این نکته به ذهنم اومد.
محل قرارگیری دینام در نوا جالب نیست و در 8 سیلندرها خیلی بهتره و هم دسترسی بهش اسونتره و هم میشه از نمونه کرومی برای زیبایی موتور بهره برد.
-
ارتقاء دينام DELCO REMY SL به CS 110 AMPER بر روي شورلت نوا ( قسمت 2)
براي ساختن ابزار مناسب، بكس شماره 24 خريدم تا مشابه ابزاري كه ديده بودم بسازم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما متوجه شدم بايد تغييري در ارتفاع بكس ايجاد بشه چون اگر به قطعه فلزي مورد نظر ( كه يك تكه از فنر شمش جيپ بود) جوش داده ميشد ، بخاطر بيشتر شدن ارتفاع بكس تا محل مهره، جايي براي آچار آلن باقي نمي ماند و شايد نهايتا مقدار كمي از نوك آچار آلن با محل خودش در مركز محور آرميچر درگير ميشد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با سنگ جت حدود 2 ميليمتر از انتهاي بكس بريدم تا ارتفاع كمتري داشته باشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قصد داشتم با جوش قوس الكتريكي بكس را به تيغه فنر جوش بدم، اما با توجه به اينكه احتمال ميدادم فشار خيلي زيادي به اين آچار وارد بشه، تصميم گرفتم از جوش خيلي بهتري استفاده بكنم، بخاطر همين با مراجعه به يك كارگاه، اون را دادم تا با جوش آرگون جوش بدن.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از اين مرحله بايد سوراخ مناسب براي عبور آچار آلن از وسط بكس درست ميشد كه
با استفاده از مته الماس، فنر را سوراخ كردم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ابزار مناسب باز كردن مهره وسط پولي دينام آماده شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با استفاده از آچار آلن 8 و يك لوله بلند كه بجاي دسته اون قرار دادم، سعي در باز كردن مهره داشتم ،
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما دوتا مشكل وجود داشت:
سايز آچار آلن 8 ميليمتر بود اما مقداري خلاصي داشت كه نشان ميداد زياد دقيق نيست، از طرفي با مقدار فشاري كه وارد كردم امكان رد كردن آچار آلن و خراب شدن محل نشيمنگاه اون در سر آرميچر دينام وجود داشت بخصوص كه متوجه شدم مهره سر پولي خيلي بيشتر از حد تصور سفت شده و نميشه اينجوري باز بشه.
بنابراين دنبال آچار آلن مناسب رفتم.
ادامه دارد.....
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
آقا محمد، ماشين من هم نمد و موكت فابريك داشت، البته فقط اسمي از نمد و موكت باقي مانده بود و چيزي كه بشه از اون استفاده مجدد كرد وجود نداشت و همه پاره و پوسيده شده بود و ناچارا همه را كندم و ريختم دور چون اصلا بدرد نميخورد.
موارد مختلفي كه در مورد دينام گفتيد را كمابيش باهاشون برخورد داشتم( بعضي از اونها در رابطه با نصب دينام فعلي بود و بعضي ديگه مربوط به سالها قبل)
ولي اين محل بد نصب دينام در 6 خطي واقعا مشكل داره و اگه دست من بود ميتونستم طراحي بهتري بكنم.
شايد بخاطر همين مسائل بوده كه نمونه هاي 6 خطي از رده توليد كنار رفتن و جاي اونها 6 خورجيني وارد شد.
اگر دينام كرومي با آمپر واقعي 110 در ايران وجود داشت حتما بجاي اين نمونه فعلي، از اون ميخريدم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
بله فکر کنم اون قیمت 500 تومان که به شما داده بودن مربوط به همین دینام ولی ابکاری شده بوده.یه فروشنده تو پاساژ طوس کرمش رو به همین قیمت داشت ولی توی نوا دینام تقریبا دیده نمیشه و به نظرم کروم بودن یا نبودنش خیلی فرقی نداره.
علی اقا فکر کنم در تولید و جمع کردن دینام در شرکت ها هم از این پیچ الن خور سر ارمیچر استفاده نشه و به احتمال بسیار قوی با یه گیره ی مخصوص که بدنه ارمیچر رو زخمی نمیکنه اون رو نگه داشته و همانطور که فرمودید مهره رو سفت میکنن.
من هیچ وقت نتونستم به کمک اون الن خور سر ارمیچر مهره رو باز کنم.تازه دینامهایی که من خرد کردم هیچ کدام فولی تک تسمه نداشتن و نیازی به ابزار مخصوص نداشتن.به کمک یه اچار فرانسه قوی مهره رو میگرفتم و الن هم به راحتی ارمیچر رو میگرفت ولی باز هم اصلا نمیشد مهره رو باز کرد.
البته شاید اگه در جمع کردن دینام در شرکت با همین پیچهای سر دینام فولی رو میبستن میشد راحت تر بازش کرد.
-
ارتقاء دينام DELCO REMY SL به CS 110 AMPER بر روي شورلت نوا ( قسمت 3 )
بجاي آچار آلن معمولي 8 ميليمتر، از اين نمونه آچار آلن خريدم كه كاملا با اندازه سر محور آرميچر همخواني داشت و كوچكترين فضاي خالي و خلاصي در اون به هنگام سوار شدن در محل سر محور آرميچر، ديده نميشد.
اين آچار قابل استفاده بوسيله بكس هست و ميشه به راحتي در گيره بسته شده و ديگه نيازي به استفاده از دسته بكس نيست و آزادي عمل بيشتري براي كار بوجود مياد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با استفاده از اين روش و ابزار جديد، تلاش دوباره براي باز كردن مهره شروع شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با يك دست دسته بكس ساخته شده و با دست ديگه دينام را گرفتم و شروع به وارد كردن فشار كردم، اما به هيچ وجه مهره باز نشد.
فشار را بيشتر و بيشتر كردم، ولي مهره حتي يك تكان هم نخورد!
كاملا مشخص بود كه اين مهره بسيار بيشتر از حد تصور سفت شده و با نيروي يك دست امكان باز كردن نيست.
وضعيت دينام را با استفاده از فشار پا به زير اون و يك تكيه گاه مناسب جوري قرار دادم كه وزن دينام روي آچار آلن نباشه و اينبار با استفاده از هر دو دست فشار وارد كردم تا مهره باز بشه، اما بازهم تكان نخورد!
فكر كردم شايد مهره چپ گرد باشه( خلاف حركت عقربه هاي ساعت سفت بشه) ، با نگاه كردن به وضعيت رزوه ها و تست كردن با سوزن( نوك سوزن را در شيار رزوه حركت دادم تا جهت چرخش معلوم باشه) متوجه شدم كه مهره راست گرد هست و من در جهت درستي براي باز شدن اون فشار وارد كردم،
چندين بار فشار وارد كردم و با بيشتر و بيشتر كردن فشار سعي كردم حد تحمل آچار آلن را متوجه بشم، كه البته آچار به خوبي با فشارهاي شديد همراهي ميكرد اما مهره تكان نميخورد!!!!
به اين نتيجه رسيدم كه اين مهره واقعا جوري بسته شده كه به اين راحتي باز نميشه، بنابراين وضعيت قرار گرفتن آچار بكس را جوري ترتيب دادم كه علاوه بر فشار هر دو دست، بتونم از نيروي وزن بدنم هم استفاده بكنم.
با اين روش جديد و وارد كردن فشاري كه از حد تصور خارجه، متوجه شدم در يك لحظه مهره تكان كمي خورد اما براي اطمينان همه چيز را دوباره بررسي كردم كه احيانا مشكلي در آچار آلن و يا محل درگيري با سر محور آرميچر ،پيش نيامده باشه چون نيرويي كه به اون منطقه كوچك درگيري سر آچار آلن با محور آرميچر اعمال ميشد، خيلي بيشتر از چيزي بود كه بايد باشه.
بعد از بررسي معلوم شد كه آچار آلن به خوبي داره جواب ميده و خم به ابرو نياورده، بنابراين اينبار با چنان قدرت و فشاري نيرو وارد كردم كه فكر كنم محور كره زمين به اندازه چند ميليارد اپسيلون درجه از جاي خودش منحرف شد!
مهره با حركت آرامي كه گويا هر ميليمتر حركت اون به اندازه چند تن نيرو فشار لازم داشت باز شد و در يك آن مهره كاملا باز شد و همزمان با اون فك ثابت گيره كار شكست!
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پولي تسمه قديمي را بجاي پولي تك تسمه جديد سوار كرده و مهره را آرام سفت كردم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با كمي سفت كردن پولي جديد، متوجه شدم مشكلي هست و اينكه لبه هاي پولي جديد به پروانه دينام فشار مياره و پروانه ها خم شده و با بدنه دينام درگير ميشه و عملا ديگه آرميچر نميچرخه.
دليل هم گود بودن زير پولي جديد به نسبت پولي قبلي خودش بود، كه باعث ميشد فشار سفت شدن بجاي اينكه به وسط پروانه وارد بشه، به لبه هاي پولي منتقل و نهايتا باعث كج شدن پروانه ها بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سعي كردم با رگلاژ مجدد ،پروانه ها را به سمت بالا خم بكنم و فضاي كافي براي چرخش پروانه بوجود بياد ،
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما با سفت تر كردن مهره بازهم مشكل وجود داشت و بي فايده بود، بنابراين براي رفع اين چالش جديد بايد يك راه حل جديد پيدا ميكردم.
ادامه دارد....
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
با سلام
آقا بحث خیلی فنی و سطح بالا شده
دمتون گرم و دستتون طلا
راستی آخرش ما واسه کاتالوگ نوا چیکار کنیم؟
کیلومتر ما زیاد میخونه چکارش کنیم؟ مثلا سرعت 60 را ۸۵ میخونه
-
ممنونم آقا حميد
متاسفانه اين ايراد كيلومتر شما را توي خيلي از نوا و بيوك هاي ايراني ديدم و نميدونم دقيقا مشكل از كجاست؟
كيلومتر شمار ماشين من هم توي كيلومترهاي 70 و 80 شروع به نوسان ميكنه، ولي قبل و بعد از اون ايراد خاصي نداره.
كل سيم كيلومتر و روكش را با بهترين جنس عوض كردم اما بي فايده بود. پنيون كيلومتر و چرخ دنده اونهم سالم بودن
كيلومترشمار را باز كردم و كامل معاينه كردم، اما هيچ ايرادي نداشت، براي اطمينان پيش كيلومتر ساز هم بردم و اون هم چك كرد ولي ايرادي پيدا نكرد، حتي با موتور و سيم كيلومتر روي ميز كار خودش هم تست كرديم و دقيق نشان ميداد اما روي ماشين باز نوسان داشت.
فكر كنم مشكل از خم و راست بودن سيم كيلومتر باشه كه روي اون تاثير ميگذاره. شما براي شروع سيم كيلومتر را كاملا باز بكن و ببين پاره شدن يا زدگي و مشكلي داره يا نه؟
اگر داشت تعويض بكن. مقداري هم گريس نرم يا روغن رقيق داخل سيم كيلومتر بزن تا روان بچرخه.
براي دفترچه ها هم ميتونيد به اين سايتهايي كه جناب KCNC معرفي كردن سر بزنيد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
سپاس بیکران جناب کامارو
مشکل سرعت سنج ماشین بنده اینه که زیاد میخونه،نوسان نداره و مقیاسش ثابته یعنی یه سرعت مشخص رو همیشه به یه مقدار اما بین20 تا 30 درصد زیاد نشون میده
هرچه تقلا کردم به جز صفحه هایی پراکنده، کاتالوگ گیرم نیومد.
یه ایمیل واسه شرکت شورلت واسه کاتالوگ فرستادم ببنم چی جواب میدن.
3روز پیش باک رو با بنزین سوپر پرکردم میخوام مصرفش رو اندازه بگیرم
میخوام کف ماشین رو با این مشما-چرم مصنوعی- نایلون_ چی بس میگن کف کشی کنم یکی گفته 120 ییسنم فردا بقیه چی میگن.
خوابم میاد،وقتتون به خیر
-
ارتقاء دينام DELCO REMY SL به CS 110 AMPER بر روي شورلت نوا ( قسمت 4 )
براي حل مشكل گير كردن پروانه دينام به بدنه اون، بايد از يك بوش به قطر و ضخامت مناسب استفاده ميكردم تا علاوه بر اينكه فاصله كافي بين پروانه و بدنه دينام را ايجاد بكنه، پولي دينام را تا حدي جلوتر بياره كه در راستاي پولي سرميل لنگ باشه و تسمه بطور مستقيم و بدون انحناء روي هردو پولي سوار بشه.
توي وسائل و خرده ريزه هايي كه هميشه دارم جستجو كردم و اين بوش فلزي را كه خيلي اندازه و مناسب بود پيدا كردم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
متاسفانه قطر سوراخ اون مقداري از قطر محور آرميچر دينام كمتر بود، بنابراين با استفاده از يك سنگ تراش استوانه اي داخل اون را سنگ زدم تا قطر بيشري پيدا بكنه ( سنگ ساخت تركيه استفاده كردم چون دوام و كارايي خوبي داشت، اما نمونه هاي ايراني خيلي سريع خورد ميشه و اصلا جواب نميده)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با تراش دادن داخل بوش، قطر مناسب بدست آمد و اون را روي محور دينام سوار كردم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پولي ، واشر فنري و مهره هم بسته و با استفاده از همان ابزار و آچارهايي كه ساخته و تهيه كرده بودم، به اندازه مناسب سفت شد و ديگه هيچ مشكلي از نظر گير كردن پروانه به بدنه دينام وجود نداشت.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا نوبت سوار كردن كل دينام روي ماشين بود.
پايه بزرگ دينام جديد با نمونه قديمي هماهنگي كامل داشت و هيچ مشكلي در سوار شدن اين قسمت ديده نميشد، اما پايه بالايي كه بايد پيچ رگلاژ به اون بسته ميشد، مقداري بلندتر بود و به همين دليل به زير شاسي نگهدارنده دينام و پمپ فرمان گير ميكرد.
تنها راه اين بود كه اين شاسي از جاي خودش مقدار بيشتري بالاتر باشه و براي اين كار از جك هيدروليكي استفاده كردم تا آرام آرام اين شاسي را به سمت بالا خم بكنم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با هر بار فشار وارد كردن، دوباره مقدار فضاي باز شده را با دينام جديد آزمايش ميكردم تا اينكه نهايتا دينام سوار شد.
تسمه را هم دور پولي سوار كردم ، اما متوجه شدم كه بخاطر بالا آمدن شاسي فلزي مورد نظر،نوك پروانه ماشين به نوك محور پولي پمپ فرمان گير ميكنه و اگر ماشين روشن بشه اين دوتا قسمت با هم درگير شده و برخورد سختي پيدا ميكنن،
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي رفع اين مشكل بايد شاسي به اندازه اي بالاتر مي آمد كه اين دو قسمت با هم برخوردي نداشته باشن، و در عين حال دينام هم به راحتي سوار ميشد.
براي اين كار شاسي را تا حدي پايين برگرداندم كه فاصله مناسبي بين پولي پمپ فرمان با نوك پروانه ماشين بوجود بياد، و چون در اين حالت دينام ديگه سوار نميشد، ناچارا با سوهان روي پايه بالايي كار كردم تا به اندازه مناسب دربياد و به شاسي گير نكنه،
همينطور كمي سوراخ اون را به سمت پايين گشاد كردم تا پيچ رگلاژ راحت عبور كرده و بسته بشه.
براي انجام اين كار خيلي با احتياط و دقت جلو رفتم و حداقل مقدار براده برداري انجام شد تا به استحام و دوام پايه صدمه خاصي نخوره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به دليل بالاتر رفتن شاسي نگهدارنده دينام و پمپ فرمان، واسطه اين شاسي كه به بغل سيلندر بسته ميشه هم ديگه قابل استفاده نبود، و بايد با كمي كار فني اون را براي بسته شدن دوباره با اين وضعيت جديد آماده بكنم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دينام به درستي سرجاي خودش سوار شد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا بايد سيمهاي مربوط به دينام وصل ميشد، كه به دليل تفاوت اتصالها و سوكت، و پيدا نكردن سوكت مناسب، بايد رابط خوبي ميساختم و به پايه هايي كه هماهنگي با سيمهاي دينام قبلي داشت وصل ميكردم.
ادامه دارد....
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
خیلی خوبه علی اقا فقط اگر میشد سوکت فابریکش هم پیدا کرد عالی میشد.چون در صورت بروز اتصالی در سوکت احتمال سوختن افتامات دینام خیلی زیاده.
راستی یه چیزی قبلا در مورد اختلاف پروانه بیوک و نوا فرموده بودید که الان با دیدن عکس پروانه شما در کنار فولی پمپ هیدرولیک شک کردم نکنه پروانه جدیدی که من رو نوا بستم بیوکی باشه!
اخه تا حالا بادگیر نداشتم و حالا که یه بادگیر ایرانی خریدم بعد از نصب متوجه شدم لبه بالایی و پایینی پروانه با بادگیر برخورد میکنه.
بیشتر هم موقعی برخورد داره که پره های فنری باز میشن.
اولش شک داشتم که بادگیر کیفیت اشغالی داره (جنس ایرانی) که البته همین طور هم هست و واقعا کیفیتش در حد زباله هست.
بعد از دیدن تصویر گوشه پروانه شما به نظرم اومد نکنه پروانه هم فرق داره و علت برخورد همین سایز و شکل پروانه باشه؟
توی نت هم نتونستم تصویر پروانه و بادگیر فابریک نوا رو پیدا کنم .اگر شما یا سایر دوستان عکس واضحی از پروانه فابریک و بادگیر فابریک نوا داشته باشید ممنون میشم اینجا قرار بدید تا علت مشکل ماشین پیدا بشه.