-
ظاهرا اين كفي ها با بدنه نوا خوب جور شده،
رادياتور بخاري بطور كلي فرقي نميكنه كه لوله ورودي و خروجي اون به كجا وصل باشه، كافيه فقط آب از يك سمت وارد و از سمت ديگه خارج بشه.
اگر دنبال روش خاصي ميگردين، بهتره كه لوله متصل به هوزينگ ترموستات را به لوله بالايي رادياتور و لوله متصل به واترپمپ را به لوله پاييني رادياتور بخاري وصل كنين.
اما قبل از اون حتما يك تست انجام بديد كه آيا رادياتور بخاري سالم هست يا نه؟ به احتمال زياد سالم باشه و اگر خراب بود بايد باز كنيد تا وضعيت اون چك بشه.
براي تست كافيه سر لوله آب ( مثلا شلنگ آبياري باغچه) را به لوله بالايي اون وصل كنين تا آب وارد رادياتور بشه و از لوله ديگه خارج بشه، بعد در همين حال داخل اتاق و زير داشبرد ، سمت شاگرد نگاه كنين ببينيد آيا ريزش و يا نشتي آب ميبينيد؟
اگر بود يعني كه رادياتور بخاري ايراد داره و بايد بازبيني كنيد.
قبل از بازسازي
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از بازسازي
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
بله علی جان از داخل و از زیر اتاق وضعیت کفی ها قابل قبول هست خداروشکر:n01:
از راهنماییت بابت شلنگ بخاری ممنونم ولی به یه مشکل عجیب برخوردم، پس از خارج کردن مخزن گاز میخوام فنرهای درب صندوق عقب رو جا بندازم، یک فنر سر جای خودش هست اما دیگری سر جاش نمیره، یکی از قلاب های محل قرارگیریش کج شده ، اگه میشه عکسی از فنرهای درب صندوق برام بذارین ببینم به چه صورت هست.
-
قبلا چندتا عكس از فنرهاي صندوق عقب گذاشتم اما هرچقدر جستجو كردم پيدا نشد!
الان عكس گرفتم ، نميدونم بدرد ميخوره يا نه، اگر مشخص نبود دوباره ميگريم تا نور بيشتري باشه و از پشت اونا هم بشه عكس گرفت.
سمت چپ
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سمت راست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
آقا محمد، دينام 90 آمپر كه روي ماشين بود، براي فن هاي برقي و چراغها جواب ميداد؟ مشكلي از نظر ضعف باطري پيدا نكردين؟
وضعيت نور چراغها توي شب و موقع روشن شدن فن ها چطور بود؟ با روشن شدن فن ها ، نور اونها كم ميشد يا فقط مقداري كمي تفاوت پيدا ميكرد؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
دینام 90 امپر که قبلا نصب بود جوابگوی مصرف فنها بود ولی چون در زمان استفاده از ماشین در اون موقع از چراغ استفاده نمیکردم هیچ وقت نشد هم چراغ و هم فنها روشن بشن ولی با دینام قبلی هر موتور فن یک پنجم ولت از ولتاژ مولتی متر در سر باتری کم میکرد.یعنی در حالت فن خاموش ولتاژ ان دینام 13.5 ولت بود (حدودا) و با روشن شدن هر دو فن حدودا 13.2 میشد و این به ان معنی بود که دینام هنوز داره شارژ میکنه.
البته در مورد باتری من کمی تردید داشتم !باتری اتمی 74 امپر ایرانی(شرکت باتری توان) روی ماشین بود (البته نو) که با استفاده از فنها در مدت 15 روز اونهم هر روز 15 دقیقه استفاده از ماشین در هوای گرم به نظر میومد باتری فشار زیادی بهش میاد!
با اینکه استارت تیزی داشت ولی بعد از 15 روز چشم باتری خاموش شد و فقط وقتی تکونش میدادم کمی مایع سبز رنگ باتری به چشم باتری برخورد میکرد و دوباره چشم باتری سفید میشد.
این بود که شروع به دستکاری دینام کردم و سعی کردم با تعویض افتامات ولتاژ اون رو به 14 ولت برسونم ولی با تعویض چند افتامات مختلف متوجه شدم هیچ کدوم ولتاژ دینام رو بالاتر از 13.6 نمیبره. که بعد هم باقی ماجرا و در نهایت باز کردن فنها و ...
به نظر میاد دینام قوی فشار بیشتری به باتری میاره و عمر اون رو به شدت کم میکنه.البته باتری من هنوز داره کار میکنه و با اینکه چشم باتری خاموشه ولی هنوز هم تیز استارت میزنه.
باتری دارای گارانتی 1 ساله بود و وقتی با نمایندگی ان تماس گرفتم و موضوع رو مطرح کردم انگار شنیدن این موضوع براشون عادی بود و گفتن تا استارت میزنه خوبه و اینجا نیارش!!
منظورم اینه که شاید مشکل طبق معمول از جنس ایرانی بوده و لزوما در مورد باتری کره ای شما اینطور نباشه.
شورلت فبلی من یه دفترچه راهنما داشت و اطلاعات فوقالاده ای داشت .در مورد ولتاژ باتری و دینام استاندارد در اون دفترچه برای هر دو مدل کولردار و ساده وضعیت رو مشخص کرده بود.
اگه درست یادم باشه برای 6 سیلندر بدون کولر باتری 55 امپر با دینام 55 امپر استاندارد.برای مدل کولر دار هم همان دینام به همراه باتری 70 امپر.برای موتور 350 هم دینام 62 امپر و باتری 70
این اعداد نشون میده امپر دینام و باتری یک خودرو نباید اختلاف زیادی با هم نشون بدن.البته این قضیه در عمر باتری تاثیر زیادی داره و نه اینکه در لحظه مشکلی ایجاد کنه.
در مورد دینام 90 امپر وقتی چراغها به طور تنها بدون روشن بودن فنها روشن بود نور چراغها با بالاتر رفتن دور موتور به مقدار کمی قویتر میشد نه خیلی زیاد.
بهترین شاخص برای سنجش میزان برق دینام مولتی متر دیجیتال هست و میشه با اون وضعیت رو بررسی کرد.
راستی دینام جدید چطور شد؟ایا مراحل نصب کامل انجام شده؟
-
دينام استاندارد ماشين من هم كه ساخت DELCO REMY است دقيقا همين وضعيت را داره، يعني بطور معمولي 13.5 ولت برق توليد ميكنه و با وجود روشن بودن دوتا فن، بازهم ولتاژ خوبي داره اما وقتي كولر روشن بشه( كه برق زيادي بخاطر مگنت كلاچ كمپرسور و فن كولر و بخاري مصرف ميكنه) ديگه ولتاژ نميتونست در حد قبلي باشه و كم ميشد، و در شب موقع روشن كردن چراغها هم اصلا جواب نميداد و نور بسيار كم و افت ولتاژ بسيار زياد بود كه نهايتا به 11.5 ولت ميرسيد.
باطري هم كه كره اي 74 آمپر بود در طي چند روز استفاده مداوم از كولر و فن ، ضعيف ميشد و استارت ضعيف ميزد و ناچارا ديگه از كولر استفاده نميكردم.
در مورد توان آمپر بيشتر دينام به نسبت باطري، من متوجه شدم اگر توان اونها نزديك به هم باشه بهتره.
بهتر از اين نظر كه شدت جريان بالاتر باطري به همراه آمپر بالاي دينام، باعث ميشه كه افت ولتاژ دينام زياد نباشه و ضعيف شدن نور چراغها و دور فن و توان كولر را مثل دينامهاي ضعيفتر شاهد نباشيم.
در واقع دينام و باطري مثل دوتا كفه هاي يك ترازو هستند كه بايد توازن مناسبي با هم داشته باشن و معمول اينه كه دينام توان آمپر بالاتري نسبت به باطري داشته باشه تا ورودي بيشتر از خروجي باشه و فشار زيادي روي باطري نياد.
دليل ضعيف شدن باطري شما هم ضعف دينام به علت مصرف كننده هاي قوي بوده( دوتا فن ها) و اگر از چراغ و كولر هم استفاده ميكردين ، دقيقا با مشكل من مواجه ميشديد.
من تصور ميكنم اعداد و ارقامي كه توي دفترچه راهنما نوشته شده بود، زياد با واقعيت معمول اين ماشينها تناسب نداشته ، چرا كه گرم كردن ماشين در گرماي تابستان و ضعف پروانه در خنك كردن كندانسور و رادياتور يكي از همين دلايل بود كه توجيه مشخصي نداشت.
براي استارت خوردن يك موتور 6 سيلندر سنگين هم مسلما آمپر بيشتري نسبت به يك 4 سيلندر نياز هست كه اگر هيچ وسيله برقي اضافي روي ماشين نباشه( مثل فن يا پروژكتور اضافه) در اين صورت ميشه به توان استاندارد دينام اكتفا كرد اما استفاده واقعي به صورتي كه ما انجام ميديم، به هيچ وجه در رنج كارايي اون قرار نميگيره.
خلاصه كلام اينكه در طي سالها خود شركتهاي توليد كننده خودرو هم بر اساس همين تجربه ها ، دينام و باطري قويتر استفاده كردن، فن اضافه گذاشتند، رادياتور و سرسيلندرها آلمينيومي شدن و خيلي موارد ديگه كه باعث بالا رفتن كارايي ماشين شد.
امروز آخرين مرحله از نصب و راه اندازي دينام انجام شد و چون توضيحات مفصلي همراه با تصاوير زيادي داره، در پستهاي جداگانه با شرح كامل به ترتيب خدمت دوستان ارائه ميدم.
CHEVROLET CAMARO CARRALO 1989
نمونه اي كه تنها به تعداد 100 دستگاه از آن توسط شركت Knudson Automotive ساخته و در شعبات فروش شورلت در سرتاسر دنيا ارائه شد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
.................................
-
اتفاقا امروز که رفته بودم بازار دینام کاپریسی هم پیدا کردم و قیمت همانی بود که شما پرداختید و اینجا هم 300 تومان بود.قیمتی هم که اقای گوشه گیر داده بود مربوط به دینام کروم بوده ظاهرا و فروشنده ای که من ازش قیمت گرفتم هم دینام کروم رو 500 تومان میگفت.
البته یه نکته دیگه هم میگفت و این بود که این دینامها 105 امپر هستند و نمیدونم چرا تو بازار به 110 امپر هم مشهورن و این فروشنده میگفت اینها 105 امپری هستن.
همانطور که قبلا هم گفته بودم روغن داخل گیربکس ترکیبی از چند روغن مختلف بود و باید هرچه زودتر تعویض میشد.
امروز تمام روغنفروشهای تهران رو تخلیه اطلاعاتی کردم و سعی کردم از زیر زبونشون بکشم که کدام روغن مناسبتره.(هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت)
بعضی روغن بهران نمره 2 (دکسترون 2) داشتن و چون نمونه دیگری نداشتن میگفتن این از همه بهتره البته قیمتش هم لیتری 13 تومان میگفتن.
یه جای دیگه هم 2 مدل بهران داشت که یکیش همین نمره 2 و دیگری نمره 3 بود.البته استفاده از روغنهای دکسترون 3 برای سیستمهایی که با روغن دکسترون 2 سازگار هستن امکان پذیره و این روغن از سطح کیفی بالاتری برخورداره و تحمل حرارت بهتری داره.
نمونه روغنهای المانی با مارک لیکومولی و یه مدل روغن با مارک elf هم بودن که به ترتیب 28000 و 22000 تومان در هر لیتر قیمت داشتن .اما استفاده از این روغنها با این قیمت از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
روغن ای سی دلکو با درجه 2 و 3 هم در لوازم فروشیها و روغن فروشیها بود که قیمت هر لیتر رو بین 13500 تا 18000 تومان میگفتن و در حقیقت هر کسی قیمتی رو که دوست داشت میگفت.
لوازم فروشهای شورلت از روغنهای ایرانی تعریف نمیکردن و روغن ای سی رو بهتر میدونستن.
خودم هم قبلا گیربکس رو با روغن بهران پر کرده بودم و چندان رضایتی نداشتم.
تجربه من در استفاده از این روغن این بود که این روغن در حرارت بالا شروع به سوختن و بخار شدن میکنه و میشه بوی سوختن اون رو در حرارت بالای گیربکس حس کرد.یکی از لوازم فروشها هم به همین نکته اشاره کرد و با تجربه ای که من از این نمونه داشتم به نظرم حرفش منطقی بود.
البته ممکنه در سالهای پیش همین محصول با همین مارک دارای کیفیت خوبی بوده ولی الان رو نمیدونم...
در حقیقت نمونه دکسترون 2 روغن بهران به ادعای فروشگاهها کیفیت مطلوبی نداره و شاید نمونه دکسترون 3 بهتر باشه.قیمت روغن بهران نمره 3 لیتری 17000 تومان بود.
خلاصه با جمع بندیی که از نظرات فروشنده ها کردم بهتر دیدم مجدد به روغن ایرانی اعتماد نکنم و از روغن ای سی استفاده کنم(با توجه به حساسیت گیربکس اتوماتیک به نوع روغن)
این بود که یک جعبه 12 تایی از روغن ای سی دکسترون 3 که پلمپ امارات بود خریداری کردم و با کمی چانه زنی 160000 تومان پرداختم.
-
ارتقاء دينام DELCO REMY SL به CS 110 AMPER بر روي شورلت نوا ( قسمت 1)
دينام مورد نظر را خريدم، قبل از اون مقداري در موردش تحقيق كردم و ظاهرا از اين نمونه در بيشتر خودروهاي آمريكايي دهه 70 و 80 كه نياز به دينام قويتر دارن استفاده شده،
همينطور اين دنيام روي شورلت كاپريس كلاسيك مدلهاي اواخر دهه 80 و نمونه هاي 90 و 91 موجود در ايران نصب شده كه ظاهرا بخاطر داشتن توان بالا به راحتي جوابگوي تجهيزات برقي اضافه و سيستم احتراق انژكتوري است، بخصوص در اتومبيلهاي پليس آمريكا كه تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي زيادي دارن
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در مورد قطعات يدكي اون هم سوال كردم كه ظاهرا در بازار موجود هست .
بيشترين قطعاتي كه ممكنه استفاده بشه، آفتمات و ديود دينام به حساب مياد كه نمونه هاي اصلي اون وجود داره،
آفتمات آمريكايي 40 هزار تومان
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ديود 60 هزار تومان
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با يك مقايسه ساده و ابتدايي متوجه شدم ابعاد اين دو دينام تا حد زيادي مشابه هست، ولي نمونه جديد كه به CS معرفه، كمي كوچكتر از SL قديمي ساخته شده،
در مورد پايه ها، بخش پاييني كه به پايه متصل به سيلندر وصل ميشه يكي است و در قسمت پايه بالا كه براي اتصال به ريل رگلاژ تعبيه شده، نمونه CS كمي بلندتر بود.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
توي نت ليست مشخصات خودروهايي كه ميشد از اين مدل دينام روي اونها استفاده كرد را پيدا كردم و همه 8 خورجيني بود، و با اضافه كردن يك قطعه فلزي براي پايه امكان نصب اون براي 8 سيلندرها وجود داشت،
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اما اسمي از 6 خطي نبود و متوجه شدم كار نصب به احتمال زياد سختتر از آن چيزي هست كه تصور ميكردم.
در ابتداي كار بايد پولي نمونه جديد را با قديمي عوض ميكردم، چون نمونه جديد مربوط به موتورهاي تك تسمه اي شياردار بود. با جستجو يك پولي اصلي دست دوم پيدا كردم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي باز كردن پولي سر دينام جديد بايد از يك آچار آلن سايز 8 براي ثابت نگه داشتن محور آرميچر دينام، و يك آچار رينگ سايز 24 براي باز كردن مهره سر محور پولي استفاده ميكردم،
اما متاسفانه به دليل فرم خاص گود پولي تك تسمه اي ، امكان استفاده از آچار رينگ وجود نداشت، از طرفي براي استفاده از بكس 24 هم بايد از دسته بكس استفاده ميكردم كه اين كار باعث ميشد مسير ورود آچار آلن بسته بشه و امكان باز كردن پولي وجود نداشت.
به دليل سفت بودن بيش از حد مهر سر دينام ، حتي با استفاده از انبر قفلي و گرفتن بكس با اون هم نتونستم مهره را باز كنم.
ظاهرا اين مهره ها در كارخانه توسط دستگاه بسته ميشه و براي باز كردنش بايد از آچار خاصي استفاده كنيم كه در بازار وجود نداره.
اكثر برقكارها تا جايي كه ديدم، با اوراق كردن دينام و بستن آرميچر روي گيره، مهره را باز ميكنن كه كار اشتباهي است چون باعث صدمه ديدن آرميچر و از كار افتادن اون ميشه.
بنابراين در سايتهاي تعميراتي آمريكايي دنبال روش باز كردن اين نوع پولي ها بودم و توي يكي از سايتها يك نفر پولي دينام جيپ رانگلر را كه داراي همين نوع پولي بود با ابزار ابتكاري جالبي باز ميكرد ، به اين صورت كه با جوش دادن يك مهره بكس به پايه فلزي محكم، و ايجاد سوراخ عبور آچار آلن از وسط بكس، و استفاده از دسته جغجغه با آچار آلن، مهره را باز ميكرد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بنابراين من هم تصميم گرفتم ابزار مناسب اين كار را براي خودم درست بكنم.
ادامه دارد....
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
-
از اطلاعات مفیدتون درباره دینام استفاده کردم، واقعا" خسته نباشید دمتون گرم.
علی اقا هر کار کردم اون فنر سر جای خودش قرار نمیگیره و اگه بگیره هم سریعا" خارج میشه.
بنابراین دوباره رفتم سراغ کف ماشین و کف رو موم زدم و از موم کشیدنی هم برای درزها استفاده کردم :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و نتیجه کار:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد هم نوبت رنگ امیزی کف هست که کلا" به رنگ مشکی در میاد.
اما سوالی که داشتم اینه برای بستن اون سوراخای کف از چی استفاده کنم به نظرتون؟
برای نمد (فوم) و بعد موکت نظرتون چیه؟
-