......................
Printable View
......................
سلام
نمیدونستم یه تاپیک جدید بزنم یا اینکه اینجا پست بدم به هر حال اینجا رو انتخاب کردم!
من یه دوست آمریکایی دارم که تو منطقه Long island نیویورک زندگی میکنه و بهش گفتم یه عکس از ماشینش بفرسته که اینو فرستاد! یه Buick verano که سال پیش خریده به قیمت 27 هزار دلار !
I CAN TELL YOU EXACTLY WHAT I PAID FOR IT. $27,512. I BOUGHT IT AFTER WE SOLD MY FATHER'S HOUSE AND SPLIT THE MONEY BETWEEN THE FOUR OF US. i HAVE TWO SISTERS AND ONE BROTHER
سلام دوستان از جمله جناب کامارو . من یه اتوماتیک یا همون تایمر برف پاکن پیدا کردم البته بعد از اینکه دوتا خریدم و جواب نداد وخرابشون کردم بالاخره سومی که خریدم متناسب با برق ماشین آمریکایی بود و براحتی تونستم نصبش کنم و کار داد حالا هم کلید اصلی برف پاکن مثل قبل کار میکنه و هم تایمر در صورت نیاز کار میکنه و هنگام کار کردن تایمر هم نیازی به روشن کردن کلید اصلی برف پاکن نیست من از یه فروشگاه اینترنتی خریدم که چند مدل داشت بعد از ثبت سفارش خودشون بهم پیام دادند برای چه ماشینی میخواهید گفتم شورلت که مدلی که فرستاد ند نوشته بود مناسب برای شورلت و خودروهای ژاپنی که موتور برف پاکن آنها برق منفی میخواهد اگه راهنمایی بیشتری خواستید در خدمتم
پس اگه زحمتی نیست لینک سایتی رو که خرید کردید رو بفرمایید و مشخصات و یا کد اون تایمر برف پاک کن رو بفرمایید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] سایت فروش تایمر برف پاکن هست
...................................
جناب MJ1970 باعث خوشحاليه كه شما عضو اين كلوپ هستيد و اين تجارب بسيار خاص و ارزنده رو به راحتي در دسترس همه قرار ميديد، چون بدست آوردن چنين اطلاعاتي واقعا سخته بخصوص كه در مورد بخش پيچيده و دشواري مثل گيربكس اتومات باشه.
من هم امروز موفق شدم يك مشكل خاص رو كه چند وقتي درگيرش بودم حل كنم و شايد بد نباشه در موردش توضيح بدم.
بعد از نصب تايمر برف پاكن، متوجه شدم كه چراغ روغن روشن نميشه و وقتي سوئيچ رو باز ميكنم اون چراغ روشن نشده و فقط زماني كه موتور روشن باشه و در دنده عقب گذاشته باشم( با فشار كلاچ) موقع خاموش كردن موتور در يك قسمت نهايي حركت سوئيچ كه قراره برق كاملا قطع شده و موتور خاموش بشه، اون چراغ روشن ميشه و تا زماني كه فشار روغن و گردش اون در موتور وجود داشته باشه، روشن مانده و بعد از خاموش شدن موتور، چراغ هم خاموش ميشه. شك به مغزي سوئيچ بردم و اون رو باز و چك و سرويس كردم اما فرقي نكرد. يه نمونه سالم ديگه هم داشتم و گذاشتم اما بازهم وضعيت همان بود.
بعد فشنگي رو چك كردم و ديدم سوكت سالم و سرجاشه و ايرادي به نظر نميرسه. با چند آزمايش تست لامپ از برق سوكت اون متوجه شدم كه ظاهرا مدار درست كار ميكنه. حتي فشنگي رو جدا از برق ماشين چك كردم و متوجه شدم وقتي فشار روغن روي اون اثر ميگذاره و لامپ روشن ميشه درواقع باعث اتصال و برقراري يك مدار برق ديگه ميشه كه دليل اون رو متوجه نشدم.
از اونجايي كه فشنگي نوا 6 سيلندر داراي دوتا فيش هست، يه مقداري پيچيدگي سيمكشي اون بيشتر از نمونه 8 سيلندر و تك فيش بوده و نياز به نقشه برق ماشين داشتم تا بهتر از قضيه سر در بيارم.
مقداري توي سايتهاي ايراني جستجو كردم و ديدم دو نفر هم قبلا همين مشكل رو پيدا كرده بودن و نتونسته بودن حل كنن و ظاهرا يكي از اونها به يه برقكار بسيار ماهر ارمني هم مراجعه كرده بود كه اونم نتونسته بود متوجه بشه و ميخواسته برق نوا رو دستكاري كنه و فشنگي روغن تك فيشه بذاره كه خوشبختانه صاحب ماشين مخالفت كرده.
در سايتهاي آمريكايي هم يكي دوجا ديدم كه اين مشكل رو داشتن و تستهايي كه من هم انجام داده بودم رو تكرار كردن اما نتيجه نگرفته بودن و كسي هم جوابي براي اون نداشت..
در سايتهاي ايراني كه هيچ اثري از نقشه برق نوا و اينكه كسي دنبالش باشه نبود و نهايتا به پاسخها و جستجويهاي قبلي خودمون در همين كلوپ ميرسيدم، تا اينكه تونستم نفشه برق انواع مدل نوا رو از يه كلوپ آمريكايي پيدا كنم و با مطالعه اون ( كه البته نقشه ها هم باز نواقص زيادي داشت) متوجه شدم كه فرم برق ماشين ما ( نوا 1979) با چيزي كه توي نقشه هست فرقهايي داره. ممكنه به دليل اين باشه كه مدلهاي كانادايي با آمريكايي فرقهايي داشتن.
توي نقشه برق مدل 79 نشون داده بود كه يكي از سيمهاي برق به گاز برقي روي كارب متصل شده كه براي زمان روشن شدن كولر عمل ميكنه ، كه من اون و وصل نكرده بودم و اين نميتونست دليل خرابي باشه.
اما در نقشه مدل 78 نشون داده شده بود كه يكي از سيمهاي مربوط به فشنگي به ساسات گرمايي روي كارب وصل شده كه كارب ماشين من هم اون رو داره.
وقتي چك كردم ديدم فيش متصل به اون شل و جدا شده كه با جا زدن فيش چراغ روشن شد و مشكل حل شد. ظاهرا منفي مورد استفاده براي فشنگي از اين مسير ساسات برقي تامين ميشه تا زمان روشن شدن موتور، برق از داخل فنر ساسات عبور كرده و با گرم شدن مقدار دريچه ساسات رو تنظيم كنه.
عجيبه كه كسي نتونسته بود اين مشكل رو حتي توي آمريكا با اونهمه امكانات متوجه بشه، البته ممكنه مشكل اونا از چيز ديگه اي بوده باشه اما درنهايت قضيه به لامپ پشت صفحه كيلومتر و مغزي سوئيچ و سيمكشي و خود فشنگي محدود شده و چيز عجيب و غريب ديگه اي نداره. چندتا سايت آمريكايي هم بود كه به سوالت فني جواب ميداد ولي بايد اول چند $ پرداخت ميكردي تا حرف بزنن!!!
از اينجا ميتونين نقشه برق انواع نوا در سالها و مدلهاي مختلف رو ببينيد كه خيلي بدرد ميخوره.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اين هم نقشه برق بخش جلوي نوا 79 كه البته مقداري با مدلهاي ايراني فرق داره( سه مدل دلكو 6 و 8 ساده و مگنتي در اون مشخصه شده، همينطور دو نمونه فشنگي روغن تك و دو فيشه براي 8 و 6 سيلندر)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
همانطور که قبلا هم عرض کردم طبق برنامه ای که داشتم امروز شروع به سرویس دیفرانسیل و فنرهای عقب کردم.
در شروع کار عقب ماشین رو روی خرک بردم و اقدام به باز کردن درپوش دیفرانسیل کردم .
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بر خلاف تصوراتم از داخل دیفرانسیل حدود 1 لیتر واسکازین داخل دیفرانسیل بود.این در حالی بود که من همش فکر میکردم داخلش خشک باشه!
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بعد برای تمیزکاری داخل دیفرانسیل و بررسی بهتر کرانویل و پینیون و دنده های دشلی و ... 1.5 لیتر بنزین از داخل باک کشیدم و به کمک یک بتری نوشابه که دربش رو سوراخ کرده بودم داخل دیفرانسیل رو در چند مرحله شستشو دادم.
غلظت روغن دیفرانسیل به قدری بود که تقریبا مثل قیر شده بود و با بنزین ترکیب نشده بود.
بعد درب دیفرانسیل رو با بنزین شستشو دادم.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بعد شروع به باز کردن فنرهای شمش عقب کردم و بعد از باز کردن گوشواره ای های عقب سعی کردم تا پیچ های قامه رو باز کنم که مجبور شدم برای باز کردن عقب فنرها کل قامه ها رو از اتاق ماشین جدا کنم.
بعر از باز کردن فنرها اونها رو کنار هم قرار دادم تا در صورتی که اختلاف ارتفاع دارن متوجه بشم ولی هیچ اختلافی نشون نمیداد.فقط یکی از فنرها 3 تا بست داره و اون یکی 2 تا!
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بوشهای لاستیکی سر گوشواره ای که اکثرا سالمند ولی بعضی هاشون هم خراب شده بودن و بریده بودن
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بوشهای قامه وضعیت خیلی بدی داشتن
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
ماشین بعد از باز کردن شمشها
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
در ادامه کار کل محور عقب از زیر ماشین جدا شد و به این منظور ابتدا کاسه چرخها جدا شد و بعد متعلقات ترمز چرخهای عقب که شامل لنت و لوازم اونها و سیلندر ترمز و ...میشد جدا شد.
بعد لوله های روغن ترمز رو از روی پوسته دیف جدا کردم و بعد سیم ترمز دستی هم از محور عقب و پوسته دیف جدا کردم.
بعد نوبت به میل گاردان رسید و اون هم از سمت دیف جدا شد.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
در این مرحله یک پیچ کوچک وجود داره که میله نگه دارنده پلوسها رو روی هوزینگ دیفرانسیل فیکس میکنه و باید با یک اچار 6 بازش کرد و معمولا در تعمیرات قبلی هرز میشه و پیچ دیف من هم کمی هرز بود ولی به کمک اچار رینگی تونستم بازش کنم.
نکته جالب این بود که این پیچ در تعمیرات قبلی بریده بود و با همون وضعیت خراب و بریده دوباره بسته شده بود!!!
من با دقت تونستم ادامه پیچ رو از داخل هوزینگ بیرون بکشم.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]http://forum.p30world.com/showthread.php?t=233551&page=702
در تصویر زیر میله نگه دارنده خار پلوسها رو میبینید که به راحتی خارجش کردم.بعد نوبت به خارج کردن خار سر پلوس ها بود کا با فشار دادن قسمت چرخ پلوس به داخل اون خارها ازاد خواهند شد.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بعد میشه به راحتی پلوسها رو خارج کرد.
متاسفانه پلوسها تا به تا بود و یکی کم کارکرد بود و دیگری خوردگی بسیار قابل توجهی داشت (در قسمت برخورد با رولبرینگ ها )
در 2 تصویر زیر قسمت بلبرینگ خور پلوس ها رو میبینید .
تصویر سمت راست پلوس سمت شاگرد هست که در قسمت بلبرینگ خور دارای کمی خوردگی هست.
تصویر سمت چپ پلوس سمت راننده رو نشون میده که دارای لبه زیادی بود و حدود نیم میلیمتر لبه داشت.
بلبرینگها چرخهای عقب از نوع ترمیمی نبود و مدل معمولی روی اونها نصب بود.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
در تصاویر زیر اقدام به باز کردن کپه های نگه دارنده هوزینگ کردم و پیچها رو به کمک بکس شماره 16 باز کردم.
ذکر این نکته در این زمان ضروریه که این کپه ها مثل کپه های میل لنگ باید بعد از تعمیر هم سر جای خودشون نصب بشن و به طور اصولی قبل از باز کردن اونها باید به کمک سنبه و چک کش علامت گذاری بشن و چون دیف من در سرویسهای قبلی این کار روش انجام شده بود دیگه نیازی نبود من مجدد علامت بزنم.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
بعد نوبت به باز کردن مهره پینیون رسید که با ثابت کردن ان به کمک انبر قفلی (ثابت کردن قیفی گاردان) و با استفاده از سری بکس شماره 32 اقدام به باز کردن مهره کردم و با کمی اعمال نیرو باز شد.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
در تصویر زیر هم خارج کردن هوزینگ دیفرانسیل رو میبینید که باید در این مرحله دقت زیادی کرد که خدای نکرده ضربه ای به دندانه های کرانویل و پینیون نخوره.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
این کل تشکیلات دیفرانسیل نوا هست که کنار هم چیده شدن:
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG][IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
خب دوستان حالا میرسیم به نتیجه کار :
کرانویل و پینیون شماره 13.40 هستن و فابریک هستند و از نظر سلامت در اوضاع خوبی هستند و نیازی به تعویضشون نیست.
بلبرینگهای پینیون و 2 سر هوزینگ و کنس اونها هم کاملا سالمه.
پولوسها دچار خوردگی در ناحیه بلبرینگ خور سر چرخها هستند و برای حل کردن این مشکل 2 تا راه وجود داره:
1-خرید 2 عدد پلوس نو به همراه بلبرینگهای فابریک نو
2-خرید 2 عدد بلبرینگ ترمیمی که در جای سالم پلوسها با اونها درگیر میشن و انگار 2 تا پلوس نو نصب کردید.
از قیمت پلوس نو که خبر ندارم ولی بلبرینگ های فابریک هر کدام 30 هزار تومنی قیمت دارن.
قیمت بلبرینگ ترمیمی هم هر عدد 100 هزار تومان هست که به نظرم قیمتش خیلی بالاست!!!!!!
کاسه نمد پینیون هم باید تعویض بشه که من قبلا نمونه نو تهیه کردم.البته کاسه نمد های سر چرخها هم نو دارم.
در صورت خرید بلبرینگ ترمیمی دیگه نیازی به نصب این کاسه نمد ها نیست و بلبرینگهای ترمیمی خودشون (هر کدام) 2 تا کاسه نمد دارن.
پیچ بریده هم باید تهیه بشه.
2 لیتر واسکازین و یک واشر درب دیف هم نیاز دارم.
به نظر شما استفاده از بلبرینگ ترمیمی چطوره؟بهتر نیست پلوس نو (ولو ایرانی) تهیه کنم؟
من تجربه اي در رابطه با پلوس هاي ساخت ايران ندارم و نميدونم دقيقا چه كيفيتي داره؟ و فكر ميكنم براي خريد اون بايد خيلي دست به عصا راه رفت، چون بيشترين تاثير رو در كيفيت اين قطعه نوع آلياژ بكار رفته در ساخت اون داره كه بايد توانايي تحمل بارهاي سنگين پيچشي و فشاري رو داشته باشه و به نوعي حالت فنري هم پيدا بكنه.
اگر قطعه اصلي به هيچ عنوان گير نياد، شايد بد نباشه امتحان كنيد اما تا جايي كه امكان داره بايد با احتياط عمل كنيد چون شكسته شدن پلوس در سرعت بالا واقعا دردسر ساز و پر مخاطره است.
اين پلوسهاي ساخت ايران دقيقا چطوري ساخته شده؟ از يك نمونه بزرگتر تراشيده شده، يا بطور كامل و يكجا ريخته گري شده و تراش دادن؟ چون يادمه بعضي از تعميركاران براي نمونه هايي مثل كامارو يا بيوك ، از پلوسهاي كاپريس و يا كاديلاك استفاده ميكردن و با تراش بخشهايي از اون( مثل هزار خاري و نشيمنگاه رولبرينگها) اونها رو اندازه سايز مورد نظر خودشون ميكردن كه گويا خوب هم جواب ميداد چون كيفيت اون مثل همان نمونه اصل آمريكايي بوده.
ولي توصيه اكيد ميكنم به هيچ وجه از نمونه هاي بازسازي شده كه در محل كنسها بوش زده شده استفاده نكنيد كه اونها اصلا دوام نداره و در واقع با نصب و استفاده اون عملا وارد يك ريسك بزرگ و خطرناك شديد!
بلبرينگهاي ترميمي كارايي خوبي داره و من فكر ميكنم اگر پلوس سالم اصل( آمريكايي) پيدا نكرديد، هزينه 200 توماني براي خريد بلبرينگهاي ترميمي خيلي بهتره تا اينكه خطر نصب پلوسهاي بازسازي شده و يا احيانا ايراني( كه هنوز از كيفيت اون خبر نداريم) را بجان بخريد.
شايد بهتر باشه كمي در مورد كيفيت پلوسهاي ايراني بيشتر تحقيق كنيد و البته اگر اين پلوسها هنوز كار ميده، اونها رو هم در نظر داشته باشيد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]